Jumaat, 6 Mei 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Harian Metro: Mutakhir

Posted: 06 May 2011 07:55 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


Masjid bukan tempat luah kemarahan

Posted: 06 May 2011 12:04 AM PDT

SEPANG: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom hari ini berkata perbuatan menjadikan masjid sebagai tempat berhimpun untuk meluahkan rasa marah bagi tujuan politik adalah tidak wajar.

Ini kerana kata beliau, ada etika dan peraturan yang perlu dihormati dan dipatuhi ketika berada di rumah ibadat orang Islam itu.


"Apa-apa perhimpunan pun janganlah berbau politik (kerana) dalam masjid, sebab kalau menggunakan nama pelbagai tetapi atas sifat bagi tujuan berbau politik, sama jugalah kan," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau diminta mengulas mengenai dakwaan perhimpunan besar-besaran akan diadakan di Masjid Negara hari ini, yang dikatakan menjadi medan untuk rakyat meluahkan rasa marah dan tidak puas hati dalam banyak perkara.


Perhimpunan itu juga dikatakan untuk mendesak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) mengambil tindakan terhadap Datuk Shazryl Eskay Abdullah, yang melakukan sumpah laknat pada Jumaat lepas berhubung rakaman video seks yang pelakunya dikatakan mirip seorang pemimpin pembangkang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mahkamah ketepi sabitan pasangan eksekutif bank

Posted: 05 May 2011 11:59 PM PDT

SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini mengetepikan hukuman dan sabitan terhadap sepasang suami isteri eksekutif bank yang masing-masing didenda RM15,000 kerana kesalahan menggajikan warga asing tanpa permit Januari lepas.

Hakim Datuk Mohd Sofian Abdul Razak mengetepikan keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Majistret Kuala Kubu Baharu pada pada 21 Jan lepas kerana mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan pasangan Wan Mohd Fairuz Wan Abdul Kadir, 30, dan isteri Kasmiranil Abah, 28, mengupah warga asing itu di kediaman mereka pada 30 Sept 2009.


Beliau berkata walaupun pihak pendakwaan membuktikan bahawa pasangan itu ada menyediakan sebuah bilik kecil untuk seorang wanita warga Indonesia, yang dikenali sebagai Manisah, tidur dan menyimpan barangannya, tidak semestinya warga asing itu diambil bekerja sebagai amah oleh pasangan itu.

"Menginap di sebuah bilik bukan satu tanda diambil bekerja," katanya.


Menurut hakim, ada kemungkinan Manisah dibenarkan tinggal di rumah pasangan itu di No 7, Jalan Desa Melor, Taman Melor, Serendah, atas dasar belas kasihan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 06 May 2011 07:20 AM PDT

Kosmo Online


Culik: Pemandu teksi mengaku tak bersalah

Posted:

Culik: Pemandu teksi mengaku tak bersalah

Culik: Pemandu teksi mengaku tak bersalah

06/05/2011 6:47pm

KUALA LUMPUR - Seorang pemandu teksi mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret Selayang, dekat sini, terhadap pertuduhan menculik seorang lelaki yang 10 jarinya ditemui dalam plastik di landasan Stesen Keretapi Kuang, dekat sini, bulan lalu.

M. Murugan, 27, membuat pengakuan itu terhadap pertuduhan yang dibacakan dalam bahasa Tamil di hadapan Majistret Nurul Hafizah Kamaludin.

Mengikut pertuduhan, Murugan didakwa melarikan K. Munispara, 29, dengan niat mengurung mangsa di Jalan Besar, Batu 16, Rawang, pada jam 12 tengah malam, 24 April lalu, mengikut Seksyen 365 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun dan boleh didenda.

Terdahulu Timbalan Pendakwa Raya, Ching Kian Chun mencadangkan jaminan RM10,000 dengan seorang penjamin dengan mengambil kira kesalahan itu adalah serius.

Bagaimanapun, peguam K. Theivaendran memohon jaminan dikurangkan memandangkan anak guamnya itu adalah penanggung tunggal kepada tiga anaknya yang masih kecil. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Terselamat walaupun tersepit 2 jam

Posted:

Terselamat walaupun tersepit 2 jam

Terselamat walaupun tersepit 2 jam

06/05/2011 6:19pm

REMBAU - Seorang pemandu treler terselamat walaupun tersepit selama dua jam di tempat duduk kenderaannya selepas terbabit dalam kemalangan dengan sebuah kontena di KM 234.9, Lebuh Raya Utara-Selatan dekat sini, awal hari ini.

Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Rembau, Yusof Samad berkata, 12 anggota dari balai itu mengambil masa lebih sejam bagi mengeluarkan S. Ganesan, 33.

Pemandu yang menetap di Rahang, Seremban itu cedera di badan dan kaki dan dihantar ke Hospital Tuanku Ja'afar, Seremban untuk mendapat rawatan.

Ganesan yang sedang dalam perjalanan ke Johor Bahru membawa treler yang sarat dengan muatan tiang konkrit cerucuk bangunan itu telah melanggar belakang sebuah kontena pukul 3.40 pagi.

Akibat pelanggaran itu, treler tersebut terbabas di tepi lebuh raya lalu tiang konkrit mengelongsor ke depan dan merempuh serta menghempap kepala treler, menyebabkan mangsa terperosok dan tersepit di bawah kepala treler. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis temui mayat lelaki Nepal

Posted:

Polis temui mayat lelaki Nepal

Polis temui mayat lelaki Nepal

06/05/2011 6:11pm

GEORGETOWN - Polis menemui mayat lelaki dipercayai warga negara Nepal dengan kesan kecederaan di seluruh badannya di sebuah Flat Padang Tembak dekat sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Gan Kong Meng berkata, mayat lelaki berusia 40-an itu ditemui oleh seorang tukang sapu di flat berkenaan ketika membuka pintu tong sampah pukul 11.30 pagi tadi.

"Polis mengklasifikasikan sebagai mati mengejut," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, lelaki itu dipercayai mati akibat terjatuh dan tergelincir ketika cuba menyembunyi diri apabila dikejar oleh penduduk yang melihat kegiatannya memecah masuk salah sebuah unit kediaman di kawasan itu. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 06 May 2011 03:23 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Elak rasuah, salah guna kuasa

Posted:

Elak rasuah, salah guna kuasa

Elak rasuah, salah guna kuasa

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my


Muhyiddin Yassin melihat buku terbitan IIM selepas melancarkannya sempena Majlis Perasmian Syarahan Perdana di IIM di Kuala Lumpur, semalam. Turut kelihatan ialah Mohd. Sidek Hassan (kiri).


KUALA LUMPUR 5 Mei – Tahap kebolehpercayaan institusi kerajaan di mata rakyat dalam konteks politik hari ini amat bergantung kepada sejauh mana pemerintah dan penjawat awam berjaya mengelakkan diri daripada terjebak dengan rasuah serta salah guna kuasa.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, hakikatnya di dalam sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi adalah tindak-tanduk pemerintah dan penjawat awam tidak pernah terlepas daripada pandangan masyarakat.

"Betapa ramai pemimpin dunia yang gugur dan kerajaan yang tersungkur akibat terpalit dengan amalan rasuah dan salah guna kuasa.

"Sehubungan itu, memerangi amalan rasuah adalah jihad paling utama bagi setiap kerajaan yang berintegriti,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan syarahan perdana integriti bertajuk Agenda Integriti Nasional sempena ulang tahun ketujuh Pelan Integriti Nasional (PIN) dan Institut Integriti Malaysia (IIM), di sini hari ini.

Turut hadir, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Sidek Hassan dan Presiden IIM, Datuk Dr. Mohd. Tap Salleh.

Timbalan Perdana Menteri dalam syarahannya turut berkata, persoalan rasuah tidak hanya berlegar di sekitar nafsu para penguasa, sebaliknya ia turut melibatkan pemberi dan penerima rasuah.

"Seperti kata bidalan 'bertepuk sebelah tangan masakan berbunyi'. Kedua-duanya sanggup melakukan rasuah kerana kuasa yang dimiliki dan kelahapan mereka untuk menerima habuan akibat penyalahgunaan kuasa,'' katanya lagi.

Beliau berkata, dari segi agama, amalan rasuah juga merupakan satu jenis perbuatan terkutuk dan amat dilarang.

"Rasulullah SAW di dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh at-Tarmizi pernah bersabda yang bermaksud 'Penerima dan pemberi rasuah di dalam api neraka'.

"Jelas, pemberi dan penerima rasuah adalah pelaku jenayah yang terkutuk sama ada di sisi undang-undang negara, norma masyarakat mahu pun agama,'' katanya lagi.

Muhyiddin di dalam syarahannya turut membawa pandangan tokoh-tokoh terdahulu yang membicarakan rasuah dan kesannya sama ada pada masyarakat atau negara.

Beliau berkata, seorang sarjana Islam iaitu Ibnu Khaldun dalam karya agungnya bertajuk Muqaddimah telah mengaitkan rasuah dengan persoalan moral.

Ujarnya, menurut tokoh Islam itu, keinginan untuk mengecap kemewahan hidup berlebihan mendorong mereka yang mempunyai kuasa untuk terjebak dalam amalan rasuah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Empat maut nahas ngeri

Posted:

Empat maut nahas ngeri

Empat maut nahas ngeri

Oleh YULPISMAN ASLI
utusankelantan@utusan.com.my


ROSLIZA Che Ramli merawat anaknya, Mohd. Alif Azhan Ariff yang cedera ringan di Hospital Pasir Mas, kelmarin.


PASIR MAS 5 Mei – Satu lagi nahas ngeri berlaku yang menyaksikan empat maut dengan tiga daripadanya digilis lori dalam insiden membabitkan enam buah kenderaan dekat sini petang semalam.

Dalam kemalangan di Kilometer 11, Jalan Pasir Mas-Tanah Merah itu, dua lagi termasuk seorang kanak-kanak 12 tahun cedera.

Mangsa yang terkorban ialah Chik Shamsuddin Mat Ghapar, 16, dari Kuala Krai dan sepupunya, Muhammad Faizal Fakruddin, 16, dari Kampung Kubang Chenok; Ariff Che Mohd. Zain, 35, dari Kampung Chabang Empat Chetok serta pemandu kereta Proton Saga, Wee Thai Kit, 38, dari Chang Empat, Cherang, Kota Bharu.

Dua mangsa yang cedera ialah pemandu kereta Volvo, Hazayudi Mohd. Zainal Abidin, 36, dan anak lelaki Ariff, Mohd. Alif Azhan, 12, yang tercampak ke bahu jalan. Mereka kini dirawat di Hospital Pasir Mas.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Haliludin Rahim berkata, kejadian berlaku pada pukul 7.20 petang apabila motosikal Yamaha RXZ dinaiki Chik Shamsuddin dan Muhammad Faizal yang dalam perjalanan dari Tanah Merah ke Pasir Mas bertembung dengan motosikal Honda Wave ditunggangi Ariff bersama anaknya yang dikatakan melawan arus.

Menurutnya, akibat pertembungan itu, kesemua mereka kecuali Mohd. Alif Azhan, terjatuh di atas jalan sebelum digilis dua buah lori yang datang dari arah Tanah Merah ke Pasir Mas, tetapi kedua-dua kenderaan itu tidak berhenti di tempat kejadian.

"Tidak lama kemudian, sebuah kereta Volvo dari Tanah Merah cuba mengelak mangsa yang masih terbaring di atas jalan raya sebelum masuk ke laluan bertentangan lalu bertembung dengan kereta Proton Saga.

"Berikutan itu, pemandu Proton Saga, penunggang dua buah motosikal dan pembonceng Yamaha RXZ mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala. Pemandu Volvo itu pula cedera parah di tangan," katanya kepada pemberita, di sini malam tadi.

Katanya, kes itu kini disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Suasana pilu menyelubungi Rumah Mayat Hospital Pasir Mas malam tadi apabila ahli keluarga dan rakan taulan kesemua mangsa datang untuk menuntut jenazah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

ICAPP perlu cari kaedah bantu mangsa bencana

Posted:

ICAPP perlu cari kaedah bantu mangsa bencana

ICAPP perlu cari kaedah bantu mangsa bencana

KUALA LUMPUR 5 Mei - Parti-parti politik di Asia yang menganggotai Persidangan Antarabangsa Parti-Parti Politik Asia (ICAPP) diminta mencari kaedah yang komprehensif untuk membantu membina semula kehidupan mangsa bencana alam di rantau ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ini kerana ICAPP yang diwakili parti pemerintah, pembangkang dan bebas berada di kedudukan terbaik untuk saling bekerjasama dalam berhadapan dengan pelbagai masalah yang melanda Asia dan antarabangsa.

Menurut beliau, sejak dua dekad kebelakangan ini, bencana alam dilaporkan telah mengorbankan lebih 3 juta orang di seluruh dunia serta menjejaskan punca pendapatan lebih satu bilion manusia.

"Justeru itu, salah satu pengajaran penting yang boleh kita pelajari ialah tiada mana-mana negara sama ada membangun atau tidak, kaya atau miskin, yang tidak memerlukan bantuan antarabangsa apabila berhadapan dengan bencana alam.

"Gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun baru-baru ini merupakan contoh yang cukup jelas. Sebagai negara membangun dan kaya, Jepun tidak terlepas daripada memerlukan bantuan antarabangsa.

"Oleh itu, saya berharap anggota ICAPP dapat merangka kaedah yang komprehensif untuk membantu membangunkan semula kehidupan mangsa bencana alam tanpa sebarang diskriminasi,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di jamuan minum petang mengalu-alukan kehadiran delegasi ICAPP sempena mesyuarat jawatankuasa tetap dan Persidangan ICAPP Ke-15 berkenaan Bencana Alam dan Perlindungan Alam Sekitar di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Ujar Muhyiddin, sejak ditubuhkan pada 2000, ICAPP yang dianggotai 263 parti politik di 53 buah negara telah menjadi satu platform yang berkesan dalam mewujudkan hubungan kerjasama antara negara-negara Asia.

"Saya dimaklumkan bahawa beberapa perjanjian penting dan resolusi telah berjaya dihasilkan dalam mesyuarat ICAPP terdahulu,'' tambahnya.

?

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 06 May 2011 03:19 AM PDT

Utusan Online - Utara


Bola chap bukan sukan kampung

Posted:

Bola chap bukan sukan kampung

Bola chap bukan sukan kampung

Oleh AZELI ALI
azeli.ali@utusan.com.my


BEBERAPA orang peserta menunjukkan aksi membaling bola ketika latihan pada klinik asas 'dodgeball' Pulau Pinang di Kompleks Rakan Muda Jawi dekat Nibong Tebal, baru-baru ini. – Utusan/sazali che din


NIBONG TEBAL 5 Mei - Sejak tahun 1970-an lagi, kanak-kanak dan pelajar sekolah di negara ini didedahkan dengan permainan 'bola chap' atau 'bola beracun' yang menggunakan bola tenis.

Malah, ia menjadi permainan wajib setiap kali tiba waktu rehat di sekolah atau ketika cuti persekolahan di kampung-kampung.

Namun siapa sangka, sukan yang dikategorikan sebagai sukan tradisional itu menjadi aktiviti pilihan bagi meningkatkan tahap kecergasan diri di negara luar seperti Amerika Syarikat dan Kanada.

Selain itu, sukan yang dikenali sebagai 'dodgeball' di peringkat antarabangsa ini sebenarnya tidak jauh bezanya dengan 'bola chap' atau 'bola beracun' kerana menggunakan teknik yang sama iaitu menumpaskan lawan dengan pukulan bola.

Bezanya, permainan 'dodgeball' menggunakan bola khas diperbuat daripada getah lembut dan bersaiz lebih besar tetapi format permainan hampir sama iaitu enam pemain untuk satu pasukan serta seorang peserta wanita.

Cara permainannya amat mudah iaitu pemain hanya perlu mengelak balingan pihak lawan dan cuba kembali 'matikan' pihak lawan dengan lontaran bola.

Pasukan yang ahlinya 'hidup' paling ramai adalah pemenang.

Atas inisiatif Persatuan Dodgeball Malaysia (MAD), sukan berkenaan diperkenalkan di negara ini pada Ogos 2008 dengan tujuan asal memperkenalkannya menerusi penglibatan individu dalam komuniti.

Menurut Setiausaha MAD, Yeo Wai Tat, sukan tersebut sebenarnya permainan yang sangat mudah sekiranya kita mengetahui teknik dan ia juga sebuah permainan kompetitif berpasukan yang mampu menarik penglibatan lelaki dan wanita daripada setiap lapisan usia.

"Sejak ditubuhkan pada 2008, MAD terus bergiat aktif memperkenalkan sukan ini khususnya kepada golongan pelajar kampung dan institusi pengajian tinggi.

"Bagaimanapun, kami mengambil langkah pertama dengan menarik minat pelajar-pelajar daripada beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan untuk menubuhkan sebuah kelab di universiti masing-masing agar sukan ini dapat diperkembangkan dari semasa ke semasa," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Asas sukan 'dodgeball' adalah integriti, kejujuran dan semangat kesukanan dan setiap pemain harus mematuhi Sistem Kehormatan yang mana pemain harus jujur mengaku sekiranya mereka telah terkena bola yang dibaling pemain lawan selain menghormati pihak lawan dan pegawai bertugas.

Jelas Wai Tat lagi, misi MAD adalah menarik minat setiap individu untuk menyertai program berbentuk komuniti, sekali gus memupuk semangat berpersatuan.

Tambahnya, tahap kemahiran yang dimiliki pemain dodgeball tempatan kini sudah setanding dengan negara luar.

Bagaimanapun, acara sukan yang memerlukan strategi, kecergasan fizikal serta semangat berpasukan itu masih belum mendapat tempat di hati peminat tempatan.

"Saya rasa rugi sekiranya kita tak mampu menguasai sukan ini sedangkan ia adalah salah satu sukan tradisional yang selalu dimainkan ketika kita masih kanak-kanak.

"Kita pastinya tak mahu 'ditindas' oleh negara asing yang menceduk idea sukan ini daripada kita tapi kita sendiri ketinggalan seperti yang berlaku kepada sepak takraw sekarang ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

10 kampung dilanda banjir kilat

Posted:

10 kampung dilanda banjir kilat

10 kampung dilanda banjir kilat

Oleh Ainsafre Bidin
utusanperak@utusan.com.my


PENDUDUK kampung memeriksa jambatan di Kampung Matang Jambu, Degong yang terputus akibat banjir dari Sungai Batang Padang, Teluk Intan, Perak, semalam.


TELUK INTAN 5 Mei - Berpuluh buah rumah di 10 buah kampung dinaiki air sedalam 0.5 meter dalam kejadian banjir kilat melanda kawasan Sungai Manik semalam.

Dalam kejadian pukul 8 pagi itu, air melimpah di Sungai Seluang, Sungai Rambai dan Sungai Batang Padang selepas hujan lebat.

Antara kampung terbabit adalah Kampung Sungai Tungku, Kampung Sungai Lapam, Kampung Sungai Manik, Kampung Rizab Kayu Api, Kampung Sungai Seluang dan Kampung Sungai Rambai, Kampung Chikus dan Kampung Belt, Kampung Tengah Air Hitam dan Kampung SC.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Manik, Datuk Zainol Fadzi Paharudin berkata, masalah banjir kilat itu perlu diatasi dengan segera demi memastikan keselamatan penduduk terutama mereka yang tinggal berhampiran dengan sungai.

Katanya, kejadian itu menyebabkan sembilan keluarga melibatkan 20 orang di Kampung Tengah Air Hitam dan Kampung SC dipindahkan ke dewan orang ramai berdekatan kampung itu setelah air melimpah ke dalam rumah mereka.

"Banjir kilat itu menyebabkan beberapa sawah turut dinaiki air," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Ketua Kampung Sungai Rambai, Dimiati Rais, 50, berkata, sebuah jambatan di Kampung Matang Jambu Degong turut dinaiki air dalam kejadian itu.

"Ini membimbangkan penduduk yang berhadapan dengan risiko apabila menggunakan jambatan itu," katanya.

Beliau berharap Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dapat mengatasi masalah itu demi menjamin keselamatan penduduk.

Seorang pesawah, Nor Hashim, 46, sebanyak dua hektar sawah padinya ditenggelami air akibat limpahan sungai sejak dua hari lalu.

"Jika dibiarkan lama anak padi akan rosak dan saya akan mengalami kerugian kerana saya bergantung kepada hasil sawah padi," ujarnya.

Sehubungan itu, beliau berharap pihak yang bertanggungjawab segera mengambil tindakan bagi mengelak air bertakung di dalam sawah kerana ia merosakkan padi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Awasi pembangunan tanah tinggi, cerun

Posted:

Awasi pembangunan tanah tinggi, cerun

Awasi pembangunan tanah tinggi, cerun

IPOH 5 Mei - Kerajaan negeri mengarahkan pihak berkuasa tempatan (PBT) supaya mengawasi sebarang pembangunan di kawasan tanah tinggi dan cerun bagi mengelak kejadian tanah runtuh dan banjir kilat di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan dan Hal Ehwal Bukan Islam negeri, Datuk Dr. Mah Hang Soon berkata, ini kerana kerajaan sedar apabila pembangunan yang tidak dikawal boleh menjadi punca banjir kilat dan tanah runtuh yang membahayakan keselamatan orang ramai.

Menurut beliau, langkah itu juga bagi memastikan setiap pembangunan yang dilaksanakan adalah mapan dan lestari mengikut Garis Panduan Perancangan Pembangunan di Kawasan Bukit dan Tanah Tinggi.

Katanya, sebarang permohonan untuk membangunkan kawasan tersebut perlu mendapat kelulusan Jawatan Kuasa Teknikal Tanah Tinggi dan Cerun Negeri bagi memastikan pembangunan yang mapan dan lestari.

"Jawatankuasa itu akan membuat siasatan dan mendapatkan pandangan semua pihak terhadap sesuatu permohonan bagi tujuan pembangunan termasuk projek perumahan dan perladangan.

"Permohonan tersebut juga perlu menjalankan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) agar ekosistem kawasan tidak terjejas akibat pemotongan tanah tinggi dan cerun," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Tanah Tinggi dan Cerun negeri di Jabatan Perancang Bandar dan Desa, di sini, hari ini.

Hang Soon berkata, setakat ini pihaknya menerima satu permohonan untuk pembangunan projek perumahan di kawasan tanah tinggi berhampiran sempadan Tapah dan Kampar.

Kata beliau, jawatankuasa akan membuat lawatan ke tapak projek itu tidak lama lagi.

"Kita akan memastikan pelaksanaan projek di kawasan seluas 24.8 hektar itu tidak menyebabkan hakisan tanah akibat penebangan hutan di kawasan yang akan dibangunkan," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 06 May 2011 03:19 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Motosikal klasik British pukau peminat

Posted:

Motosikal klasik British pukau peminat

Motosikal klasik British pukau peminat

Oleh MOHAMMAD DZULHISHAM CHE HASSIM
utusanmelaka@utusan.com.my


ANTARA motosikal klasik yang dipamerkan pada Pesta Motosikal British Klasik Melaka 2001 di Melaka, baru-baru ini. – UTUSAN/Mohammad Dzulhisham Che Hassim


MELAKA 5 Mei – Mesti ramai yang terpinga-pinga dan mungkin juga ada yang hanya terpegun melihat motosikal klasik seperti Triump, Norton, BSA dan Royal Enfield masih boleh digunakan walaupun sudah dimamah usia.

Malah, terdapat banyak lagi nama besar antaranya Sunbeam, Raleigh, Matchless dan AJS yang mungkin hanya segelintir sahaja yang mengetahui mengenainya.

Rata-rata motosikal tersebut digunakan sekitar tahun 1960-an, 1970-an dan 1980-an dan amat jarang dapat dilihat berada di atas jalan raya kerana hanya segelintir peminat setia masih menyimpan dan menggunakan kenderaan itu.

Namun, bagi pencinta motosikal klasik British, nama-nama berkenaan bukan sesuatu yang asing dan selalu menjadi bahan bualan ketika bertemu dengan rakan yang memiliki minat yang sama.

Kesemua nama tersebut merupakan jenama motosikal yang suatu masa dahulu menjadi kegilaan ramai dan merupakan pengangkutan hebat yang mewarnai jalan raya sama ada dalam mahupun luar negara.

Tetapi seiring dengan kemajuan negara dan perkembangan teknologi moden, motosikal berkenaan kian dilupakan namun kenderaan itu kini mempunyai harga yang mahal.


DERETAN gerai jualan alat ganti motosikal klasik dikunjungi peminat kenderaan itu pada Pesta Motosikal British Klasik Melaka 2011.


Bagaimanapun, Persatuan Motosikal Klasik Melaka (PMKM) mengambil langkah proaktif dengan menjayakan Pesta Motosikal British Klasik Melaka 2011 baru-baru ini sebagai usaha mengembalikan zaman kegemilangan motosikal itu.

Pengerusinya, Amid Aluwi berkata, pesta tersebut juga merupakan salah satu usaha untuk memartabatkan warisan sejarah selain merancakkan industri pelancongan negeri.

"Motosikal klasik ini pernah digunakan di negara kita sejak sebelum merdeka lagi dan orang ramai seharusnya tidak melepaskan peluang mendokumentasikan segala maklumat berkaitan teknologi lampau untuk dijadikan rujukan," katanya.

Dalam pesta selama dua hari itu yang turut mendapat penyertaan dari Singapura dan Thailand, hampir 400 motosikal klasik yang jarang dipertontonkan kepada masyarakat umum dipamerkan.

Sebuah motosikal jenis Raleigh yang berusia 84 tahun antara motosikal tertua dan beberapa buah motosikal tentera British yang dipamerkan dalam pesta itu berjaya mencuri tumpuan ramai termasuk pelancong asing untuk bergambar kenangan.

Selain pameran statik di sepanjang Jalan Kota, Klinik Motosikal Klasik turut disediakan bagi membolehkan peminat motosikal klasik mendapatkan petua penjagaan kenderaan mereka selain menyediakan gerai jualan alat ganti.

Pesta itu juga dimeriahkan dengan persembahan kumpulan Blues Gang dan pelbagai lagi acara menarik termasuk kempen derma darah, pertandingan motorshow dan karaoke.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

N. Sembilan halusi pandangan FMM

Posted:

N. Sembilan halusi pandangan FMM

N. Sembilan halusi pandangan FMM

Oleh AINOL AMRIZ ISMAIL
utusanN9@utusan.com.my

SEREMBAN 5 Mei – Isu kekurangan pekerja, pengangkutan awam dan pekerja asing yang sering dibangkitkan oleh Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) cawangan negeri ini, akan diberi perhatian oleh kerajaan negeri.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan (gambar) berkata, perbincangan bersama wakil FMM negeri ini sentiasa dilakukan supaya permasalahan itu tidak menjadi penghalang kepada usaha kerajaan menarik minat pelabur datang ke negeri ini.

"Setiap pandangan FMM diperhalusi dan kami akan bersama-sama duduk mencari jalan penyelesaian bagi memastikan operasi di sektor perkilangan tidak terbantut," katanya di sini malam tadi.

Mohamad berucap pada majlis makan malam FMM di sini yang turut dihadiri Pengerusi FMM negeri, Steven Aroki dan Presiden FMM, Tan Sri Mustafa Mansur.

Kata Mohamad, sejak Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) kerajaan membina banyak kemudahan infrastruktur khususnya jajaran jalan raya yang menghubungkan bandar utama, lapangan terbang serta pelabuhan untuk meningkatkan pelaburan.

"Negeri ini disambungkan menerusi Lebuh Raya Utara-Selatan (Plus) dan Lebuh Raya Lekas (Kajang ke Seremban). Dalam RMK-10, Kerajaan Pusat telah meluluskan permohonan kita untuk membina satu lagi lebuh raya dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Seremban," ujarnya.

Tegasnya, kerajaan negeri juga memohon supaya satu lagi lebuh raya diluluskan iaitu dari Pelabuhan Klang ke Port Dickson yang bakal menjadi laluan utama pedagang mengeksport barangan mereka ke luar negara.

Mohamad percaya dengan wujudnya laluan baru itu beberapa masalah yang dibangkitkan oleh FMM iaitu jarak perjalanan yang jauh dan sebagainya dapat diatasi sekali gus turut menarik minat pekerja untuk bekerja di negeri ini.

"Saya optimis dalam tempoh lima tahun akan datang, negeri ini akan dibanjiri pelabur, pekerja dan pedagang berminat untuk datang ke sini," kata Mohamad.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Cubaan seludup 20,000 karton rokok tumpas

Posted:

Cubaan seludup 20,000 karton rokok tumpas

Cubaan seludup 20,000 karton rokok tumpas

MELAKA 5 Mei - Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) negeri berjaya mematahkan cubaan dua lelaki menyeludup masuk 20,000 karton rokok jenama 'Djarum Black 10's' bernilai RM200,000 dengan cukai sebanyak RM995,000 di sini semalam.

Kejayaan itu diperoleh selepas pihaknya menahan sebuah lori lima tan dinaiki kedua-dua lelaki terbabit di laluan kenderaan lori import di Bangunan Sultan Iskandar, Johor Bahru, Johor pada pukul 5.40 petang.

Menurut Timbalan Pengarah JKDM Melaka, Johariah Jantan, kesemua rokok itu tidak mempunyai pelekat setem cukai dan cuba diseludup dari negara jiran melalui Johor Bahru sebelum dipindahkan ke satu tempat transit untuk diedar di pasaran gelap ke beberapa buah negeri.

"Lori tersebut dikesan menggunakan nombor pendaftaran palsu bagi mengelirukan serta mengelak pemeriksaan dan kawalan agensi-agensi penguatkuasaan bangunan tersebut.

"Kedua-dua lelaki tersebut iaitu pemandu lori dan kelindannya dihadapkan ke Mahkamah Majistret untuk permohonan tahanan reman bagi siasatan lanjut," katanya kepada pemberita di Pejabat JKDM Banda Hilir di sini hari ini.

Tambah beliau, kes ini disiasat di bawah Seksyen 135(1)(e) Akta Kastam 1967 kerana kesalahan mengangkut barang larangan.

Jelasnya, jika sabit kesalahan, kesemua yang ditahan boleh dihukum mengikut Seksyen 135(1)(iii)(aa) akta yang sama iaitu denda maksimum 20 kali nilai dagangan atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

Sehubungan itu, beliau turut meminta orang ramai yang mempunyai sebagai maklumat kegiatan penyeludupan supaya menghubungi JKDM di talian bebas tol, 1-800-88-88555 atau 06-2846190.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 06 May 2011 03:18 AM PDT

Harian Metro: Setempat


RM300 untuk bawa pulang

Posted: 05 May 2011 12:26 PM PDT

KUALA LUMPUR: Dengan bayaran RM300 hingga RM500 semalam, pelanggan sebuah kelab malam boleh membawa pulang pelayan pelanggan (GRO) kesukaan mereka untuk mengadakan hubungan sejenis.

Itulah perkhidmatan 'khas' disediakan 32 GRO warga China di sebuah pusat hiburan berlesen di Plaza Puchong Bandar Kinrara, di sini, malam kelmarin.


Kumpulan wanita itu pada mulanya akan melayan pelanggan dalam 15 bilik khas di tingkat satu pusat hiburan itu dengan bayaran RM20 sejam.

Mereka akan menemani pelanggan untuk minum sambil berkaraoke dan pada masa sama dibenarkan membuat 'aksi' ringan.


Perkhidmatan mereka tidak berhenti di situ sahaja sebaliknya bagi pelanggan yang berminat membawa wanita itu keluar dan melakukan seks, proses perundingan seterusnya boleh dibuat.


Sekiranya pelanggan dan bapa ayam setuju dengan harga ditetapkan, GRO itu akan dibenarkan dibawa keluar.

Difahamkan, kelab malam itu dipercayai menjadi sarang popular sindiket pelacuran wanita warga asing dari China. Kebanyakan wanita warga asing itu masuk ke negara ini menggunakan pasport dan visa lawatan sementara.


Bagaimanapun, kegiatan itu dapat dihidu pihak berkuasa apabila Unit Cawangan Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) Bukit Aman melakukan serbuan mengejut ke premis itu, malam kelmarin. Dalam serbuan kira-kira jam 9.10 malam itu, semua 32 wanita warga China yang bekerja sebagai GRO berusia antara 20 dan 30 tahun ditahan.

Ketua Unit D7 Bukit Aman, Asisten Superintendan Shahrul Nizam Jaafar, berkata serbuan itu dilakukan selepas menerima maklumat kelab malam berkenaan menggaji GRO warga asing.


"Siasatan awal mendapati 30 wanita terbabit memasuki negara ini menggunakan pas lawatan sosial manakala dua daripada mereka tidak memiliki dokumen pengenalan diri.


"Kelab malam itu didapati turut menawarkan perkhidmatan 'khas' di luar pusat hiburan bagi pelanggan yang berminat untuk membawa pulang GRO kesukaan mereka dengan syarat perlu membayar antara RM300 hingga RM500 semalam," katanya ketika ditemui selepas operasi berkenaan. Shahrul Nizam berkata, dalam operasi itu, empat pekerja premis itu turut ditahan bagi membantu siasatan.


Sementara itu, ketika serbuan itu, salah seorang GRO yang tidak memiliki pasport itu cuba melarikan diri, tetapi ditahan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tanah UUM boleh dirampas

Posted: 05 May 2011 12:25 PM PDT

BALING: Universiti Utara Malaysia (UUM), bakal berdepan dengan tindakan undang-undang sekiranya gagal menjelaskan cukai tanah sebanyak RM1.7 juta, selepas kerajaan negeri menolak permohonan universiti itu untuk menyambung semula rebat cukai tanah bernilai RM100,000 setahun.

Sehubungan itu, UUM diberi tempoh hingga 1 Jun depan untuk menjelaskan bayaran berkenaan atau berdepan tindakan denda sebanyak RM91,000 atau tanah mereka akan dirampas. Keputusan itu dibuat Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, selepas Pejabat Tanah dan Galian (PTG) negeri menolak permohonan UUM untuk menyambung semula rebat cukai tanah universiti itu.


"UUM diberi masa hingga 1 Jun ini untuk menjelaskan cukai tanah sebanyak RM1.7 juta atau dikenakan tindakan denda sebanyak RM91,000.

"Sekiranya mereka gagal bayar, kerajaan negeri boleh merampas tanah mereka (kampus UUM)," katanya pada sidang media selepas melawat tapak pembinaan Kolej Universiti Insaniah (Kuin) di Kuala Ketil, di sini, kelmarin.


Pada 21 April lalu, akhbar melaporkan UUM mengemukakan rayuan kali keenam kepada kerajaan Pas Kedah, bagi mendapatkan rebat cukai tanah yang dikenakan ke atas institusi itu.


Ini berikutan lima permohonan mereka sebelum ini yang dibuat sejak 2009 hingga tahun lalu tidak mendapat maklum balas yang baik daripada kerajaan negeri, termasuk selepas pertemuan Naib Canselornya, Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak dengan Azizan pada 25 Julai tahun lalu.

Pada 2009, dua surat rayuan dihantar oleh UUM, iaitu pada 29 April kepada Pengarah Tanah dan Galian negeri dan pada 10 Jun secara terus kepada Menteri Besar, namun jawapan diterima adalah kerajaan negeri tidak dapat meluluskannya.


Tiga lagi surat rayuan dihantar tahun lalu iaitu kepada Menteri Besar pada 25 Julai, Pentadbir Tanah Kubang Pasu pada 19 September dan 22 Disember, namun tiada maklum balas diterima daripada pihak berkaitan.

UUM membuat rayuan itu bagi mendapatkan rebat cukai tanah RM100,000 setahun selama dua tahun bermula 2006 yang tamat tempoh pada 2008. Selepas tempoh itu tamat, UUM terpaksa membayar cukai tanah sebanyak RM1.743 juta setahun.


Sementara itu, Azizan berkata, kadar cukai sebanyak 20 sen bagi setiap kaki persegi tanah UUM jauh lebih rendah berbanding cukai yang dikenakan terhadap universiti lain, misalnya Universiti Sains Malaysia (USM) di Pulau Pinang yang dikenakan sebanyak RM2.50 bagi setiap kaki persegi.


"Universiti Teknologi Mara (UiTM) pun bayar 50 sen bagi satu kaki persegi, jadi UUM juga mampu bayar banyak itu dan kalau mereka tak mahu bayar, kerajaan negeri akan menanggung kerugian.


"PTG tidak bersetuju untuk menyambung pemberian rebat cukai tanah untuk tempoh lima tahun lagi kerana kerajaan negeri akan menanggung kerugian pembayaran cukai tanah kira-kira RM8 juta.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 06 May 2011 03:09 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Kes Nirmala Bonat: Bekas majikan gagal peroleh jaminan kos

Posted: 06 May 2011 02:48 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Bekas majikan Nirmala Bonat hari ini gagal dalam cubaan mendapatkan jaminan kos sebanyak RM50,000 sementara menunggu saman bekas pembantu rumah yang didera itu dilupuskan.
Hakim Mahkamah Tinggi Datuk John Louis O'Hara menolak rayuan Yim Pek Ha dan suaminya, Hik Ik Ting selepas mendengar hujah kedua-dua pihak.
Peguam M.Kavimani yang mewakili Nirmala memberitahu pemberita hakim menolak rayuan pasangan itu terhadap keputusan Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi V.Vanita, dengan kos sebanyak RM3,500. Permohonan itu dibuat bagi menjamin kos perundangan jika Nirmala gagal dalam saman terhadap pasangan suami isteri berkenaan kerana bekas pembantu rumah tersebut pulang ke kampung halamannya di Indonesia. Pada 28 Januari tahun lalu, Nirmala menyaman Yim dan Hik menuntut ganti rugi bagi kecederaan dan penderitaan yang terpaksa dilaluinya ketika bekerja untuk pasangan itu bagi tempoh kira-kira sembilan bulan. Beliau mendakwa dicederakan dengan besi dan air panas, cawan besi serta penyangkut baju plastik. Nirmala juga menuntut ganti rugi bagi kehilangan keselesaan, kos perubatan, penghinaan, penderitaan fizikal dan mental serta parut kekal.
Selain itu, beliau menuntut RM28,545 bagi kerugian kerana hilang pendapatan dan RM10,616 untuk kos lain.
Yim, seorang suri rumah, dihukum penjara 18 tahun oleh Mahkamah Sesyen kerana menyebabkan kecederaan parah terhadap Nirmala.
Bagaimanapun, selepas merayu di Mahkamah Tinggi, hukumannya dikurangkan kepada 12 tahun.
Dia dihadapkan ke mahkamah dengan empat pertuduhan mencederakan Nirmala di Kondominium Villa Putera, Jalan Tun Ismail di sini antara Januari dan Mei 2004. - BERNAMA
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pelakon drama 'Langit Tidak Selalu Cerah' didakwa cabul pelajar

Posted: 06 May 2011 02:44 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Seorang pelakon era 70-an yang membintangi drama "Langit tidak selalu cerah", Mokhtaruddin Mohd Saad, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret Selayang terhadap pertuduhan mencabul seorang pelajar.
Mokhtaruddin, 56, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Majistret Muhammad Najib Ismail.
Tertuduh yang juga pengasas kepada pertubuhan Raudah iaitu sebuah badan kebajikan, didakwa melakukan kesalahan itu terhadap pelajar perempuan berusia 13 tahun, di Asrama Raudah di No 336, Batu 11, Gombak pada 2.30 petang, 1 Mei lalu. Dia yang tidak diwakili peguam didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang boleh dipenjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana antara dua, jika sabit kesalahan. Pendakwaan yang dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Rohaiza Hamzah mencadangkan Mokhtaruddin diikat jamin RM8,000 dengan seorang penjamin. Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM4,000 dengan seorang penjamin dan kemudian menetapkan 17 Jun ini untuk sebutan lantik peguam. Anak lelakinya, Datuk Mohd Bismi Adira selaku penjamin membayar jaminan itu. - BERNAMA
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 06 May 2011 01:46 AM PDT

Utusan Online - Timur


Bermula kecil-kecilan di rumah

Posted:

Bermula kecil-kecilan di rumah

Bermula kecil-kecilan di rumah

Oleh TOREK SULONG
utusankelantan@utusan.com.my


Keropok pedas dan kerepek ubi kayu juga di hasilkan di kilang ZS Maju Products di Pasir Puteh, Kelantan.


PASIR PUTEH 5 Mei - Sebelum ini, perusahaan kerepek bilis yang dijalankan oleh Zainun Salleh, 48, hanya dikenali oleh penduduk di Kampung Panggong dekat sini.

Malah, ibu kepada enak orang anak itu, hanya menjalankan perusahaan memproses kerepek itu di anjung rumahnya secara kecil-kecilan dengan dibantu anggota keluarga lain.

Namun, berkat kegigihan mengusahakan resipi masakan tradisional yang diwarisi daripada keluarganya sejak 20 tahun lalu, ia semakin berkembang sehingga dia menjadi pembekal kerepek bilis ke seluruh negara.

Lebih membanggakan, Zainun kini memiliki sebuah syarikat yang didaftarkan atas nama ZS Maju Products bagi membolehkannya meluaskan skop perniagaan dan pasaran ke luar negara.

Menurut Zainun, kini kerepek bilis keluaran ZS Maju telah memasuki pasaran Johor, Kedah dan Kuala Lumpur selain negeri Pantai Timur.

"Saya bersyukur dan berterima kasih kepada semua pihak yang membantu memajukan syarikat ZS Product terutama Bahagian Industri Bukan Padi, Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA) yang bukan sahaja membekalkan khidmat kepakaran tetapi turut menyalurkan peruntukan untuk membesarkan kilang pemprosesan serta peralatan canggih.

"Tanpa sokongan kerajaan pastinya sukar bagi saya untuk bertapak dan berdikari sebagaimana sekarang dengan mendapat permintaan berterusan daripada pengusaha kedai runcit, pasar tani, pasar besar, pemborong dan pasar raya besar dari Gombak, Putrajaya, Bangi dan Kepong serta lain-lain pasar raya terkemuka di sekitar Lembah Klang," katanya di sini baru-baru ini.

Kejayaan Zainun turut menarik perhatian Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd. Hashim Abdullah yang melawat kilangnya baru-baru ini.

Zainun berkata, dengan bantuan suaminya yang juga seorang petani, mereka mengumpulkan wang sebanyak RM20,000 bagi dijadikan modal awal untuk membesarkan perusahaan kerepek bilis berkenaan.

Kesungguhannya itu telah menarik minat KADA pada 2001 untuk membantu dengan memberikan pelbagai khidmat nasihat dan bimbingan termasuk penggunaan teknologi baru bagi meningkatkan kualiti produk, promosi dan strategi pemasaran.

Bantuan KADA itu membolehkan kilangnya pada 2004 mula mengeluarkan produk tambahan seperti gegetas, buah rotan, keropok pedas, kerepek bawang, mini karipap dan mini popia untuk memenuhi permintaan.

"ZS adalah singkatan nama Zainun Salleh iaitu seorang petani wanita yang sebelum ini turut gigih bercucuk tanam di kawasan operasi KADA.

''ZS Product mulai dikenali ramai dan akhirnya pada 2007 syarikat ini mendapat Sijil Halal bagi membolehkan produk yang dihasilkan menembusi pasaran lebih meluas," katanya.

Menurutnya, pada 2006 juga KADA memberi bantuan untuk mengubah suai bengkel sebagai persediaan sebelum dinilai oleh pihak berkenaan bagi mendapatkan pensijilan halal.

"KADA juga membantu saya menyertai pameran industri kecil dan sederhana (IKS) di Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Antarabangsa (MAHA); Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS), Suarasa, Pameran Makanan Halal di Singapura dan lain-lain tempat.

"Saya turut dilantik oleh KADA sebagai tenaga pengajar kepada usahawan baru dalam bidang memproses makanan ringan di bawah pengurusan KADA di samping menerima jemputan jabatan dan agensi lain di Kelantan bagi tujuan yang sama," katanya.

Zainun bercadang untuk mengeskport produk yang dihasilkan ke negara China dalam tempoh terdekat dalam usaha memperkenalkan barangan tempatan ke pasaran antarabangsa.

Setakat ini, katanya, kilangnya mampu menghasilkan lebih 2,000 peket makanan ringan sehari dan kapasitinya akan diperbesarkan jika berpeluang mendapat kontrak perniagaan di luar negara.

"Ini termasuk menghasilkan satu produk baru berasaskan hasil pertanian iaitu kerepek ubi vitato dalam usaha membantu petani yang mengusahakan tanaman jangka pendek ini," katanya.

Zainun berkata, anggaran jualan kasar tahunan syarikatnya mencecah sehingga RM300,000 dan ia memberi semangat kepadanya untuk meneroka pasaran dunia yang sekali gus membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada penduduk setempat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Terengganu sasar 600 koperasi

Posted:

Terengganu sasar 600 koperasi

Terengganu sasar 600 koperasi

Oleh TENGKU FAUZIAH NGAH
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 5 Mei – Kerajaan negeri menyasarkan kira-kira 600 buah koperasi dapat diwujudkan di seluruh negeri dengan jumlah keahlian lebih 650,000 menjelang 2015.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Mohamed Awang Tera berkata, sasaran yang tinggi itu bagi melibatkan seramai mungkin anggota masyarakat dalam perniagaan di samping membantu meningkatkan ekonomi mereka dan juga negeri.

Katanya, selaras dengan pendekatan 1Kampung 1Koperasi oleh kerajaan negeri, pihaknya akan meningkatkan kerjasama dengan Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) bagi menjayakannya.

"Tumpuan penubuhan koperasi itu turut melibatkan peringkat kampung, tanah rancangan, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta masjid-masjid," Katanya

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Simposium dan Ekspo Usahawan Felda (Simex) 2011 Felda Wilayah Terengganu di sini hari ini yang turut dihadiri Pengurus Besar Felda Wilayah Terengganu, Abd. Malib Abd. Rani.

Menurut Mohamed, setiap koperasi yang diluluskan penubuhannya akan mendapat bantuan kewangan sebanyak RM40,000 iaitu RM10,000 daripada kerajaan negeri dan RM30,000 lagi daripada SKM bagi membolehkan ia bergerak dengan lancar.

Katanya, pada masa ini terdapat 350 buah koperasi di seluruh negeri yang melibatkan keahlian lebih 300,000 orang dan modal pusingan bernilai kira-kira RM400 juta.

"Daripada jumlah itu, kira-kira 50 peratus adalah koperasi berbentuk mikro manakala 44 peratus adalah berskala sederhana kecil dan hanya enam peratus berskala besar," ujarnya.

Menurut beliau, dalam usaha memastikan koperasi tersebut terus aktif, kerajaan negeri melalui Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) turut menubuhkan Unit Koperasi bagi membimbing dan memberi khidmat nasihat serta pinjaman.

Pada majlis itu turut diadakan penyampaian anugerah usahawan kepada lima usahawan Felda yang berjaya manakala ekspo pula berlangsung di Dataran Shahbandar sehingga Sabtu ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

500 kakitangan JPP Kelantan cemas

Posted:

500 kakitangan JPP Kelantan cemas

500 kakitangan JPP Kelantan cemas


SEORANG pekerja pembersihan di Bangunan Menara Perbadanan, Awi Yusoff menunjukkan fius di bilik utama yang terbakar di Menara Perbadanan, Jalan Tengku Petra Semerak, semalam.


KOTA BHARU 5 Mei - Lebih 500 kakitangan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan cemas apabila kepulan asap menyelubungi bilik mesyuarat jabatan itu yang terletak di Tingkat 14 Menara Perbadanan, Jalan Tengku Petra Semerak dekat sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 11.10 pagi, kepulan asap dari bilik suis utama berdekatan bilik tersebut menimbulkan suasana cemas menyebabkan kesemua kakitangan yang sedang bertugas bertindak menyelamatkan diri.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Kota Bharu, Mohd. Zainudin Senawi berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira pukul 11.14 pagi dan seramai lapan anggota dan sebuah jentera dikejarkan tempat kejadian.

"Kebakaran hanya melibatkan satu kotak fius utama sahaja dan ia merupakan kebakaran kecil. Semasa kami sampai api telah dipadamkan oleh kakitangan di bangunan tersebut yang bertindak pantas untuk mengelakkan api daripada terus merebak," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sementara itu, Pengarah JPP, Makhtar Mustafa berkata, kejadian tersebut berlaku ketika beliau sedang mengadakan perjumpaan bersama kakitangan dan pegawai di bilik mesyuarat berkenaan.

"Tiba-tiba lampu bilik mesyuarat berkelip-kelip dan salah seorang kakitangan terhidu bau hangit dari arah kotak suis utama. Selepas itu kepulan asap mula masuk ke dalam bilik mesyuarat, sebaik sahaja keluar salah seorang kakitangan mendapati fius di dalam kotak suis utama terbakar.

"Tindakan pantas kakitangan JPP telah berjaya memadamkan api tersebut dari terus merebak. Selepas itu, saya terus menghubungi pihak bomba untuk tindakan selanjutnya" katanya.

Makhtar memberitahu, bangunan tersebut menempatkan 17 jabatan Persekutuan dan selebihnya milik kerajaan negeri dan syarikat swasta.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 06 May 2011 01:45 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Mahfuz: Usah samakan isu Umno-PAS bersatu dengan Fatah-Hamas

Posted: 06 May 2011 12:55 AM PDT

KUALA LUMPUR, 6 Mei — Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata usaha mahu menyatukan parti mereka dengan Umno, komponen teras BN, tidak boleh disamakan dengan kesediaan Fatah dan Hamas untuk bersatu demi rakyat Palestin.

Kata beliau, kedua-dua Fatah dan Hamas bersatu untuk menghadapi keganasan Israel yang menjajah bumi Palestin.

"Fatah dan Hamas boleh bersatu menentang Israel, mengapa Umno dan PAS tidak dapat bersatu membela umat Melayu?

"Pertamanya, Hamas setuju untuk bersatu dengan Fatah semata-mata atas tujuan membebaskan bumi Palestin daripada penjajahan Israel.

" Penjajahan yang zalim, yang mencengkam kebebasan rakyat Palestin dan penjajahan yang menidakkan keadilan sejati kepada rakyat dan bumi Palestin," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan di sini hari ini.

Mahfuz (gambar) memberikan pendirian PAS ini ketika timbul semula isu syor penyatuan Umno-PAS, yang sebenarnya berlarutan sejak pasca-pilihan raya umum ke-12 Mac 2008.

Dalam komen balasnya semalam, Mufti Perlis Dr Juanda Jaya mempertahankan kenyataannya sambil berkata, mengapa pemimpin-pemimpin PAS harus melenting apabila beliau mengatakan pihak yang menentang penyatuan Umno dan parti Islam itu sebagai pengkhianat Islam.

"Hairan kenapa ada yang melenting? Ini demokrasi? Saya cakap ikut nas al-Quran dan Hadis. Itu tugas saya," kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Malah kata beliau, jika Hamas dan Fatah boleh musalahah-berdamai di Mesir pertengahan minggu ini, "kenapa tidak (PAS-Umno) di Malaysia?"

"Golongan ekstrem dalam dua parti (Umno dan PAS) mesti disekat. Malaysia sedang menuju wajah baru. Lupakan sikap lama yang buruk," katanya lagi.

Selain itu, Juanda menyifatkan Islam di Malaysia memerlukan banyak pembangunan dan PAS boleh menyumbang ke arah pembangunan tersebut.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena menyoal bagaimana PAS boleh bersatu dengan Umno sedangkan "Umnolah yang menjajah" bumi dan rakyat Malaysia, bertindak zalim terhadap rakyat dan bumi Malaysia, mencengkam kebebasan rakyat dan bertindak tanpa keadilan kepada rakyat dan bumi Malaysia.

Kata beliau, bagaimana boleh "kami PAS bersatu dengan golongan, yakni Umno yang mengamalkan budaya rasuah, yang mempratikkan budaya politik samseng dan mempersendakan hukum Allah s.w.t."

Kata Mahfuz, PAS akan terus memperjuangkan usaha untuk meminda perlembagaan dan undang-undang agar badan keadilan dan perundangan benar-benar bebas dan bertanggungjawab kepada Parlimen.

Begitu juga Suruhanjaya Pilihan Raya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan Pendaftar Pertubuhan diletakkan di bawah pengawasan Parlimen.

"Kesimpulannya 'kembalikan 'supremacy' Parliamen yang telah dinodai oleh kerajaan Umno dan BN semenjak merdeka lagi.

"Jika Umno jujur, dia bentangkan pindaan perlembagaan dan undang-undang. Kalau Umno itu ikhlas, maka pulangkan royalti minyak kepada rakyat Kelantan dan Terengganu," katanya.

Kata Mahfuz, PAS menentang Umno bukan kerana ia Umno tetapi kerana mereka "merompak negara dan mereka (parti Umno, bukannya ahli-ahli Umno) adalah musuh nombor satu negara."

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tarikh PRU-13 Najib berkait angka 11?

Posted: 06 May 2011 12:09 AM PDT

KUALA LUMPUR, 6 Mei — Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mencetuskan teka-teki bahang pilihan raya umum ke-13 dengan berkata ia mungkin diadakan pada satu tarikh atau bulan yang mempunyai nombor kegemarannya, 11.

Najib, yang juga Pengerusi Barisan Nasional, berkata kesukaannya pada nombor itu menyebabkan ramai pihak meramalkan bahawa pilihan raya umum kali ini akan diadakan pada 11 November ini.

Desas-desus menyebut pilihan raya umum kemungkinan diadakan Ogos atau November ini.

Beliau berkata demikian ketika menjadi jemputan khas program pagi stesen radio Hot.fm di Sri Pentas di sini hari ini.

Ketika ditanya lanjut oleh wartawan selepas program satu jam itu, Najib (gambar) berkata tarikh itu ditimbulkan oleh pihak yang suka membuat teka-teki tarikh pilihan raya "untuk mengisi masa terluang."

"Saya rasa elok diteruskan teka-teki ini," katanya dipetik Bernama Online hari ini.

Bagaimanapun, Najib menekankan perlunya untuk kerajaan BN terus bekerja melaksanakan program-program transformasi bagi menyakinkan rakyat.

"Pilihan raya boleh diadakan pada bila-bila masa, tak semestinya pada (bulan) 11 ataupun 11 hari bulan.

"Ini merupakan satu proses, selagi semboyan belum dibunyikan, kita masih buat kerja," kata Perdana Menteri.

Apabila diminta mengulas lanjut sama ada kemungkinan tarikh tersebut besar, Najib berkata: "Tarikh itu ada kaitan dengan hidup saya, tapi sama ada pilihan raya itu... Wallahhualam".

Terdahulu dalam program itu, beliau turut menjelaskan buat pertama kalinya kaitan nombor 11 pada dirinya.

Najib berkata nombor itu timbul dalam beberapa peristiwa penting dalam hidupnya.

Antaranya ialah Allahyarham ayahandanya, Tun Razak Hussein lahir pada 11 Mac 1922, ibunya Tun Rahah Noah lahir pada 11 Jun 1933, hari lahir anak pertama beliau juga pada 11 haribulan, dan Umno ditubuhkan pada 11 Mei 1946.

Najib menjadi Menteri Besar Pahang yang ke-11 (1982-1986) dan merupakan Orang Kaya Indera Shah Bandar yang ke-11.

Nombor plat kereta rasmi beliau juga bernombor 11.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 06 May 2011 01:38 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Kerjasama dua hala ditingkat

Posted:

Kerjasama dua hala ditingkat

Kerjasama dua hala ditingkat

Oleh ZULKIFLI JALIL dan SHARAIMEI SHAIK AHMEDULLAH
pengarang@utusan.com.my


NAJIB Tun Razak bersalaman dengan Pakalitha Mosisili selepas sambutan rasmi sempena lawatan Perdana Menteri Lesotho itu ke Malaysia di Dataran Putra, Bangunan Perdana Putra, Putrajaya, semalam. – BERNAMA


PUTRAJAYA 5 Mei – Malaysia dan Lesotho bertekad mengukuhkan pembangunan modal insan kedua-dua negara dengan komitmen Polis Diraja Malaysia (PDRM) melatih pasukan polis negara itu dalam waktu terdekat.

Pada masa sama, Kuala Lumpur juga akan melatih sesetengah diplomat Lesotho di sini bermula Oktober ini.

Ia dicapai hasil mesyuarat dua hala Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan rakan sejawatnya, Pakalitha Mosisili di Bangunan Perdana Putra di sini.

"Kita mengadakan perbincangan dua hala yang sangat berhasil dan menarik. Kita telah meneroka kerjasama dua hala yang baru dan Perdana Menteri (Mosisili) sangat berminat agar Malaysia terus menyokong Lesotho khasnya dalam pembangunan modal insan dan latihan.

"Sejak kita lancarkan MTCP (Program Kerjasama Teknikal Malaysia), kita telah menerima 94 pegawai dari Lesotho dalam pelbagai latihan dan program latihan ini di bawah MTCP akan diteruskan pada masa akan datang," kata Najib pada sidang akhbar bersama Mosisili hari ini.

Ini merupakan lawatan pertama Mosisili ke Malaysia meskipun pernah berada di negara ini untuk menghadiri Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) pada 1997, 1999, 2002 dan 2007.

Mengulas lanjut mengenai latihan polis, Najib berkata, Mosisili membuat permintaan tertentu agar PDRM melatih pegawainya di Lesotho khasnya dalam bidang ketenteraman awam dan keselamatan termasuk penambaikan kemampuannya.

"Saya gembira memaklumkan bahawa kerajaan Malaysia bersedia untuk menyokong permintaan ini dengan menghantar beberapa jurulatih kita dan program latihan ini akan dimulakan dalam tempoh terdekat," kata beliau.

Perdana Menteri berkata, Malaysia juga menerima permintaan Lesotho agar diplomatnya menjalani program latihan di Institut Diplomasi dan Hubungan Luar (IDFR) di Kuala Lumpur.

Menurut Najib, kerajaan turut menyediakan dua inisiatif daripada syarikat swasta Malaysia untuk membantu Lesotho membangunkan bidang pendidikan dan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

"Universiti Limkokwing akan mendirikan cawangan di sana yang turut dilengkapi pusat digital dan pada masa sama beberapa pelajar dari Lesotho akan menyambung pengajian di universiti tersebut.

"Selain itu, syarikat Iris iaitu sebuah syarikat dari Malaysia yang mempunyai kapasiti dalam mengeluarkan pasport dan kad pengenalan juga akan terlibat dalam program kerjasama dengan negara itu," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Malaysia dikagumi tangani krisis ekonomi

Posted:

Malaysia dikagumi tangani krisis ekonomi

Malaysia dikagumi tangani krisis ekonomi

PUTRAJAYA 5 Mei – Lesotho, negara kecil Afrika yang terkenal dengan 'emas putih' sumber airnya kagum dengan keupayaan Malaysia mendepani cabaran kemelesetan ekonomi global.

Serentak itu, Perdana Menterinya, Pakalitha Mosisili berharap negaranya dapat berkongsi rahsia keupayaan Kuala Lumpur dan sektor swastanya bertahan melalui disiplin ekonomi yang dipraktikkan.

Pada sidang akhbar bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pagi ini, Mosisili turut mempelawa Malaysia menyertai projek pembangunan sumber air negaranya, teknologi pengeluaran pasport, kad pengenalan serta kad keselamatan.

"Ini adalah kapasiti (bidang) yang boleh Malaysia labur. Saya juga melihat Malaysia amat maju dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), justeru saya dengan rasa rendah diri ingin meminjam tenaga kepakaran ini ke Lesotho.

"Selain itu, Lesotho ingin mempelawa Universiti Limkokwing membuka cawangan di Lesotho yang diyakini dapat membangunkan modal insan rakyat kami.

"Dan untuk sektor swasta, mereka boleh melihat segera peluang pelaburan di Lesotho yang menggelarkan air sebagai 'emas putih'. Harap akan ada syarikat swasta yang bersedia untuk membangunkan projek tenaga hidro kerana kami memerlukannya untuk kawasan pedalaman," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Najib pengerusikan mesyuarat ke-10 IRDA

Posted:

Najib pengerusikan mesyuarat ke-10 IRDA

Najib pengerusikan mesyuarat ke-10 IRDA


NAJIB Tun Razak menunjukkan buku Panduan Pelaburan Iskandar Malaysia di Putrajaya semalam. Turut serta dari kiri Tan Kay Hock, Abdul Ghani Othman, Ismail Ibrahim (dua dari kanan) dan Azman Mokhtar.


PUTRAJAYA 5 Mei – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mempengerusikan mesyuarat kali ke-10 Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) di pejabatnya di sini hari ini.

Antara yang menghadiri mesyuarat itu ialah Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman; Ketua Pegawai Eksekutif IRDA, Ismail Ibrahim; Pengarah Urusan Khazanah Nasional Bhd., (Khazanah), Tan Sri Azman Mokhtar serta Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif George Kent (Malaysia) Bhd., Tan Sri Tan Kay Hock.

Pada majlis sama Perdana Menteri turut menyaksikan pelancaran buku kecil mengenai panduan, polisi dan pelaburan Iskandar Malaysia yang menekankan sembilan sektor pembangunannya.

Buku kecil itu mengariskan panduan untuk pihak berkepentingan dan juga membolehkan para pelabur mendapatkan maklumat terperinci berkaitan pembangunan di Iskandar Malaysia serta insentif-insentif yang disediakan.

Menurut Ismail, buku tersebut menekankan sembilan sektor yang akan dibangunkan iaitu membabitkan enam sektor perkhidmatan dan tiga sektor pengeluaran.

Sektor perkhidmatan itu ialah logistik, penjagaan kesihatan, pelancongan, pendidikan, perkhidmatan kewangan dan kreativiti manakala tiga sektor pengeluaran membabitkan elektrikal dan elektronik, minyak dan gas serta pemprosesan makanan dan hasil tani.

''Buku kecil ini boleh dimuat turut mulai hari ini melalui laman web IskandarMalaysia.com.my oleh mereka yang berminat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 06 May 2011 01:20 AM PDT

Harian Metro: BeritaUtama


‘Saya bukan penjenayah’

Posted: 05 May 2011 12:57 PM PDT

KUANTAN: "Saya bukannya penjenayah. Kenapa mereka (pengurusan hospital) mengarahkan tiga pengawal keselamatan berkawal di pintu bilik saya, malah tidak memberi makanan kepada saya," kata Hasim Halid, 59, yang mendakwa dilarang keluar dari wad sebuah hospital swasta di sini dengan alasan dia gagal menjelaskan baki bil perubatan.

Dia yang bekerja sebagai kontraktor dan tinggal di Jalan Beserah di sini, dimasukkan ke hospital berkenaan pada 26 April lalu akibat serangan strok dan pulih selepas menerima rawatan.

"Saya sepatutnya sudah boleh keluar dari wad semalam (kelmarin), tetapi dilarang kerana hospital menuntut baki bil rawatan. Sepanjang ditahan di wad (kelmarin), saya tidak diberi rawatan dan makanan dari jam 9 pagi hingga hampir jam 11 malam.

"Malah, mereka bertindak keterlaluan dengan menghantar tiga pengawal keselamatan berjaga di pintu wad saya. Mereka melayan saya seperti orang salah," katanya di sini, semalam.


Hasim berkata, dia hanya dibenarkan keluar selepas polis dihubunginya datang ke hospital berkenaan.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Doa temu jodoh

Posted: 05 May 2011 12:56 PM PDT

KOTA BHARU: "Saya kini berdoa, insya-Allah Tuhan akan makbul," titah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V ketika menjawab soalan bila baginda akan memiliki permaisuri, sekali gus membayangkan Kelantan bakal mempunyai Raja Perempuan.

Baginda bertitah demikian pada sidang media khas di Istana Negeri, Kubang Kerian di sini, petang kelmarin, yang pertama kali diadakan sejak dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan pada 13 September lalu.

Sidang media itu memberi peluang kepada wartawan bertanyakan pelbagai soalan termasuk mengenai Yayasan Sultan Kelantan yang akan dilancarkan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, esok.

Baginda bertitah, dengan berkat doa rakyat dan pembesar negeri, persoalan berkenaan boleh menjadi kenyataan.


"Insya-Allah dengan berkat doa tok guru, datuk (pembesar negeri), insya-Allah berjaya, (memiliki permaisuri)," titahnya sambil tersenyum.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Wilayah

Posted: 06 May 2011 01:17 AM PDT

Berita Harian: Wilayah


SIK beri kehidupan

Posted: 05 May 2011 03:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]KLUANG: Kehidupan di sebalik tirai besi atau penjara, bukan bermakna segala-galanya sudah hilang daripada hidup 104 banduan muda atau tahanan juvana yang kini merengkok dalam Penjara Kluang kerana pelbagai sabitan hukuman terhadap jenayah yang dilakukan mereka.

Ringan beban nelayan

Posted: 05 May 2011 03:03 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]TANJUNG KARANG: Lapan nelayan Kuala Selangor menerima pinjaman Dana Nelayan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dengan jumlah keseluruhan RM166,000 bagi memperbaiki taraf hidup mereka. Selain itu, 13 ahli Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Kuala Selangor menerima sumbangan menerusi Skim Bantuan Bencana Alam dan Kebajikan Nelayan dengan nilai keseluruhan RM18,000.

Berita Harian: Nasional

Posted: 05 May 2011 11:39 PM PDT

Berita Harian: Nasional


Lesotho mohon Malaysia latih polis

Posted: 05 May 2011 04:04 PM PDT

Nasional

NAJIB menerima kunjungan Mosisili di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya, semalam.

NAJIB menerima kunjungan Mosisili di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya, semalam.

KL sedia beri kerjasama dalam bidang latihan, pembangunan modal insan

PUTRAJAYA: Lesotho sangat berminat untuk terus mendapatkan sokongan Malaysia dalam bidang latihan dan pembangunan modal insannya, dengan mengemukakan permintaan khusus kepada Perdana Menteri semalam supaya negara ini bekerjasama melatih pegawai polis serta diplomat mereka.

Perkara itu disuarakan oleh Perdana Menteri Lesotho, Pakalitha Mosisili, dalam perbincangan dua hala bersama Datuk Seri Najib Razak di Bangunan Perdana Putra di sini, sempena lawatan rasmi pemimpin berkenaan ke Malaysia. Pada sidang media bersama kedua-dua pemimpin berkenaan selepas itu, Najib berkata, Mosisili meminta Malaysia melatih pegawai polis di Lesotho, terutama dalam bidang ketenteraman dan keselamatan awam, sekali gus meningkatkan keupayaan pasukan mereka.

"Saya dengan sukacita memaklumkan Perdana Menteri (Mosisili) bahawa kerajaan Malaysia bersedia untuk menyokong permintaan itu dengan menghantar beberapa jurulatih (polis) kita, dan program latihan ini akan bermula dalam waktu terdekat.

"Perdana Menteri (Mosisili) juga meminta kita (Malaysia) melatih beberapa diplomat mereka. Program latihan di IDFR (Institut Diplomasi dan Hubungan Luar) di Malaysia akan bermula pada Oktober depan dan Lesotho dialu-alukan untuk menghantar beberapa diplomat mereka untuk menyertainya," katanya.

Ini adalah lawatan rasmi Mosisili bersama isteri, Mathato Mosisili, yang pertama kalinya ke Malaysia walaupun beliau pernah menghadiri Dialog Antarabangsa Langkawi sebanyak tiga kali.
Setakat ini, Najib berkata, seramai 94 pegawai dari Lesotho sudah menjalani pelbagai jenis latihan di bawah Program Kerjasama Teknikal Malaysia (MTCP) dan ia akan diteruskan pada masa depan.

Dalam pada itu, beliau berkata, ada dua inisiatif sektor swasta Malaysia dengan Lesotho ketika ini, iaitu penubuhan kampus cawangan Universiti Limkokwing di negara berkenaan serta pelantikan Iris Corporation Bhd yang mempunyai kapasiti menghasilkan pasport dan kad pengenalan canggih.

"Kampus cawangan Universiti Limkokwing di Lesotho bakal dinaik taraf untuk meliputi sebuah pusat digital. Pada masa sama, beberapa pelajar dari Lesotho juga sedang mengikuti pelbagai kursus di Universiti Limkokwing di Malaysia," katanya.

Sambil menyifatkan perbincangan kedua-dua pemimpin itu sebagai amat menarik dan berhasil dengan menerokai bidang baru tertentu kerjasama dua hala, Najib turut berharap sektor swasta Malaysia akan meneliti peluang pelaburan di Lesotho, terutama dalam industri sumber air.

Sementara itu, Mosisili berkata, Lesotho menekankan pembangunan modal insan kerana rakyat adalah sumber terbaik bagi mana-mana negara, justeru aspek berkenaan turut diberi perhatian dalam menjalinkan hubungan persahabatan dan kerjasama yang erat serta kukuh bersama Malaysia.

Beliau berkata, pihaknya juga kagum dengan kejayaan Malaysia menghadapi cabaran kemelesetan ekonomi global dengan tidak mengalami kesan yang seteruk banyak negara lain di dunia.

"Kami percaya ini adalah atas keupayaan kerajaan dan sektor swasta anda (Malaysia) untuk mengekalkan ekonomi yang berdaya maju serta disiplin. Kami boleh belajar daripada anda," katanya sambil memuji keramahan masyarakat negara ini.

Selain itu, Mosisili berkata, negara berkenaan adalah destinasi pelaburan yang menarik kepada sektor swasta Malaysia, terutama dalam industri sumber air yang disifatkan sebagai 'emas putih' di Lesotho.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

M Ridzman

Hebat Malaysia smpaikan negara lain pon mintak gunakan kepakaran yg kita ada..tp ade jugak segelintir kwn2 kita yg tak percaya dan kadang2 perlekeh keupayaan polis. Jgn kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Syabas kepada PDRM, teruskan dengan kehebatanmu...


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Usaha perangi rasuah jihad

Posted: 05 May 2011 04:02 PM PDT

Nasional

MUHYIDDIN melihat buku terbitan Institut Integriti Malaysia selepas melancarkannya. Turut kelihatan Mohd Sidek (kiri) dan Ketua Pengarah Institut Integriti Malaysia, Datuk Dr Mohd Tap Salleh (kanan).

MUHYIDDIN melihat buku terbitan Institut Integriti Malaysia selepas melancarkannya. Turut kelihatan Mohd Sidek (kiri) dan Ketua Pengarah Institut Integriti Malaysia, Datuk Dr Mohd Tap Salleh (kanan).

Muhyiddin minta penjawat awam elak terjebak salah guna kuasa

KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan usaha memerangi amalan rasuah adalah jihad paling utama setiap kerajaan yang berintegriti terutama berdasarkan kepada perkembangan politik masa kini.

Timbalan Perdana Menteri berkata, dalam konteks politik semasa, tahap kebolehpercayaan institusi kerajaan pada mata rakyat amat bergantung kepada sejauh mana pemerintah dan penjawat awam dapat mengelakkan diri daripada terjebak dengan amalan rasuah dan salah guna kuasa. Katanya, dalam sistem demokrasi yang berfungsi, segala tindak tanduk pemerintah dan penjawat awam tidak pernah terlepas daripada pemerhatian masyarakat.

"Ramai pemimpin yang gugur dan kerajaan tersungkur dek terpalit amalan rasuah dan salah guna kuasa. Justeru, memerangi rasuah adalah jihad paling utama bagi setiap kerajaan yang berintegriti," katanya ketika menyampaikan Syarahan Perdana Integriti di Institut Integriti Malaysia (IIM), di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Setiausaha Negara merangkap Pengerusi IIM, Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, bagi membolehkan negara melangkah ke hadapan dan menjadi bangsa berintegriti serta bermaruah, amalan rasuah mesti diperangi habis-habisan dalam setiap sektor dan lapisan masyarakat.
"Sama ada di kalangan penguasa atau rakyat biasa, usahawan kecil atau peniaga besar, penjawat awam atau pekerja swasta, fokus utama kita ialah melipatgandakan usaha pemantapan dan pembudayaan integriti sebagai satu gerakan pembaharuan sosial menyeluruh dalam masyarakat," katanya.

Namun Muhyiddin berkata, persoalan rasuah tidak boleh dikaitkan dengan nafsu semata-mata, sebaliknya ia membabitkan perbuatan pemberi dan penerima yang rakus serta tamak.

"Pemberi dan penerima rasuah adalah pelaku jenayah terkutuk di sisi undang-undang negara, norma masyarakat dan agama.

"Maka untuk memerangi rasuah secara menyeluruh, sewajarnya gejala ini dibendung sehingga ke akar umbi," katanya.

Menjelas lanjut gerakan pemantapan dan pembudayaan integriti, beliau berkata, gerakan itu berpaksikan kepada tiga tonggak utama iaitu menjadikan integriti sebagai penyataan niat, penetapan matlamat dan perjalanan bertahap.

"Tiga tonggak ini adalah simbol kesatuan hati, matlamat dan amalan setiap warga untuk menjayakannya. Tugas dan amanah besar ini tidak boleh dipikul pemerintah saja, tetapi digalas setiap warga dengan semangat dan jiwa yang kental," katanya.

Sementara itu, Anggota Persidangan Antarabangsa Parti-Parti Politik Asia (ICAPP) diminta bekerjasama merangka pelan komprehensif bagi membantu mengurang kesengsaraan rakyat yang terjejas teruk dalam bencana alam terutama di rantau Asia.

Timbalan Perdana Menteri berkata, menerusi pelan yang dirangka secara terancang itu dapat menawarkan bantuan bersepadu bagi membina semula kehidupan rakyat yang terbabit dalam tragedi berkenaan.

"Saya yakin anggota ICAPP yang mewakili kerajaan, pembangkang dan parti politik bebas di rantau Asia berada dalam kedudukan terbaik untuk menyampaikan pandangan mereka berhubung pelbagai isu termasuk wilayah dan kerjasama antarabangsa antara negara Asia.

"Sejak penubuhan pada 2000, ICAPP memainkan peranan penting dalam forum hubungan pelbagai hala untuk anggotanya yang terdiri daripada pelbagai parti politik bagi mempertingkat persefahaman dan kepercayaan antara negara Asia dan rakyat mereka," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis menyambut ketibaan delegasi ICAPP bagi menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa ICAPP ke-15 dan Persidangan ICAPP mengenai Perlindungan Bencana Alam dan Alam Sekitar, di sini, semalam.

Turut hadir, Pengerusi ICAPP, Jose De Venecia dan Pengerusi Jawatankuasa Penganjur, Datuk Seri Shahidan Kassim.

Lebih 100 peserta membabitkan 21 negara termasuk Korea, Filipina, Australia, Jepun, China, Turki, India, Pakistan, Indonesia, Vietnam, Kemboja, Kazakhstan dan Azerbaijan menghadiri persidangan selama tiga hari berakhir pada Sabtu ini.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 05 May 2011 11:22 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Lelaki disebalik pesanan video

Posted:

Lelaki disebalik pesanan video

Lelaki disebalik pesanan video

Susunan NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my



LELAKI berjanggut panjang dan penuh karisma yang selama beberapa dekad menjadi igauan ngeri Amerika Syarikat (AS) menemui ajal dalam satu serbuan askar AS di Pakistan, Ahad lalu.

Lelaki yang menggemparkan dunia kerana didakwa mendalangi serangan Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York pada 11 September 2001 itu dibunuh di sebuah rumah agam di bandar Abbotabad, berdekatan Islamabad.

Bagaimanapun, kematian pemimpin tertinggi rangkaian Al-Qaeda, Osama bin Laden, 54, itu telah menimbulkan pelbagai spekulasi di dada akhbar antarabangsa termasuk bakal pengganti lelaki misteri itu yang bijak menggagalkan pelbagai percubaan untuk membunuh atau menangkapnya.

Pakar bedah mata kelahiran Maadi, Mesir, Ayman Muhammad Rabaie al-Zawahiri, 59, yang merupakan tulang belakang Osama selama ini, disebut-sebut bakal menjadi ketua Al-Qaeda yang baru.

Dilahirkan pada tahun 1951 dalam sebuah keluarga atasan yang mempunyai cendekiawan dan doktor, Zawahiri bertemu Osama pada pertengahan tahun 1980-an di Peshawar, Pakistan ketika menyokong perjuangan mujahidin menentang pencerobohan Soviet Union di Afghanistan.

"Zawahiri adalah otak bagi tubuh Osama," kata seorang peguam Mesir, Montasser al-Zayat yang pernah mewakili Zawahiri.

Graduan Universiti Kaherah itu digambarkan sebagai ketua pergerakan Al-Qaeda dan penasihat terdekat Osama.

Tidak seperti Osama yang lebih bersikap sederhana, Zawahiri merupakan wajah Al-Qaeda dan sering mengecam AS dan sekutunya melalui pesanan-pesanan video.

"Zawahiri sentiasa menjadi mentor dan selalu dipandang tinggi oleh Osama," kata pakar keganasan di Universiti Georgetown, Profesor Bruce Hoffman.

"Dia pernah menjadi tawanan dan diseksa di penjara orang Mesir. Semasa remaja, dia merupakan seorang pejuang jihad malah telah berjuang sepanjang hayatnya. Pengalaman tersebut telah membentuk pandangannya terhadap dunia," tambah Hoffman lagi.

Zawahiri menyertai ahli kumpulan Jihad Mesir yang diasaskan pada tahun 1973. Dia merupakan salah seorang daripada 301 orang yang ditahan berikutan pembunuhan Presiden Mesir, Anwar Sadat pada tahun 1981.

Lelaki bersosok sederhana, berjambang dan berkaca mata itu telah menjalani perbicaraan dan dibebaskan daripada tuduhan membunuh.

Pada tahun 1993, Zawahiri memegang tampuk kepimpinan kumpulan Jihad Mesir dan merupakan figura utama dalam kempen pembentukan negara Islam di negara berkenaan pada pertengahan tahun 1990-an.


KEDIAMAN Osama di Abbotabad yang musnah selepas diserang tentera AS.


"Osama mewakili sebuah pergerakan, segala pertuturan dan kemunculannya mempunyai aura serta karisma, Zawahiri tidak boleh menandingi kewibawaannya," kata penyelaras untuk pasukan pemantauan Al-Qaeda-Taliban, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Richard Barrett.

Penasihat Pencegah Keganasan Presiden Barrack Obama, John Brennan pula memberitahu, Zawahiri mempunyai banyak pengkritik dalam organisasi itu.

"Saya rasa anda akan melihat kejadian makan diri sendiri dalam pertubuhan itu semakin bertambah," ujarnya.

Selain Zawahiri, nama-nama lain yang dijangka mampu memimpin rangkaian Al-Qaeda termasuk Anwar al-Awlaki, Abu Yahya al-Libi, Ilyas Kashmiri, Nasir al-Wuhayshi dan beberapa lagi.

Rakan kepada Zawahiri iaitu Aboud Al-Zumur memberitahu AFP, kematian Osama tidak akan menjejaskan organisasi itu.

Al-Qaeda berjanji akan membalas serangan. Zumur yang pernah dipenjarakan bersama Zawahiri kerana disyaki terlibat dalam pembunuhan Anwar Sadat pada tahun 1981 menegaskan kematian Osama adalah syahid.

Dia merupakan antara ahli kumpulan Jihad Mesir yang dibebaskan dari penjara selepas Presiden Hosni Mubarak meletak jawatan baru-baru ini.

"Al-Qaeda bukanlah individu tetapi satu institusi. Pembunuhan Osama tidak akan menyelesaikan apa-apa masalah," katanya.

Dia turut menasihati pengikut Osama agar tidak membalas dendam dan bersabar. Sekiranya mereka (penyokong) membuat serangan di kedutaan atau sebagainya, ia hanya membunuh orang yang tidak berdosa.

Zumur menyifatkan Zawahiri, seorang yang dikenali sebagai perancang dalam Al- Qaeda dalam siri serangan ke atas AS, sebagai seorang yang 'berhati mulia'.

Imej AS


PENDUDUK di Abbotabad menjalani kehidupan seperti biasa beberapa hari selepas Osama ditembak mati di kediamannya di bandar itu.


Dalam pada itu, penulis kolum Arab Saudi, Dawood al-Sherian memberitahu, operasi itu menjadi simbol kesungguhan dan memberi kesan positif kepada imej AS.

"Bagaimanapun, penghujung riwayat Osama telah menimbulkan keraguan mengenai masa dan butir-butir kematiannya sekali gus mungkin memberi tamparan kepada imej AS dalam dunia Arab serta Muslim," dia menulis dalam harian Al-Hayat yang berpangkalan di London.

Bagi Sherian, menangkap Osama adalah lebih baik berbanding membunuhnya kerana ia mungkin akan melemahkan Al-Qaeda apabila pemimpin mereka berdepan keadilan seperti bekas Presiden Iraq, Saddam Hussein.

Pengarang akhbar bebas Jordan, Al-Arab Al-Yawm, Fahd Kheitan pula menulis: "Serbuan AS merupakan kemenangan pilihan raya bagi Presiden Barack Obama. Ia hanya mendatangkan kesan kecil kepada Al-Qaeda.

"Al-Qaeda telah kehilangan pemimpin tertinggi mereka tetapi pengikutnya akan cuba membalas dendam ke atas pembunuhan tersebut sekali gus sekutu antikeganasan perlu bersedia menghadapi dendam."

Sementara itu, pakar cegah keganasan berkata, kematian Osama akan memberi tamparan kepada rangkaian pengganas yang diasaskan dan dibangunkannya itu, walaupun peranan Osama lebih bersifat simbolik berbanding operasi sejak kebelakangan ini.

"Melumpuhkan pergerakan tidak akan menghakis gabungan Al-Qaeda dan orang perseorangan yang tetap memberi ancaman," kata John McLaughlin yang pernah berkhidmat sebagai Pengarah Interim, Agensi Perisikan Pusat (CIA) AS.

"Bagaimanapun, kuasa pusat inspirasi Al-Qaeda akan berkurangan," katanya.

Bagi Paul Pillar yang merupakan bekas pegawai perisik di Asia Barat dan Asia Selatan dari tahun 2000 hingga 2004, Al-Qaeda sebenarnya telah berkembang dan kematian Osama tidak banyak mengubah serangan yang telah dirancang.

"Dari segi kawalan operasi dan arahan, perubahan telah dilakukan.

"Peranan Osama lebih sebagai simbol dan sumber ideologi berbanding orang yang memulakan operasi. Peranan tersebut akan berterusan sama ada dia mati atau masih hidup," katanya.

Katanya, kematian Osama akan memberi makna lebih penting kepada bagaimana AS dan Barat akan bertindak ke atas keganasan, bukan bagaimana pengganas akan menjalankan rangkaian mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kebaikan menulis wasiat

Posted:

Kebaikan menulis wasiat

Kebaikan menulis wasiat


BUDAYA menulis wasiat dalam kalangan golongan muda profesional, menunjukkan satu respons yang memberangsangkan.


TIADA siapa yang ambil peduli apatah lagi mahu bertanya khabar. Malah, kehadiran Mariam dianggap sebagai beban dalam kalangan sanak saudaranya hanya kerana dia tidak sesempurna insan lain.

Saat itu, pertalian saudara yang terjalin bagaikan sudah tiada ertinya lagi.

Melihat Mariam terkapar-kapar meraih simpati di mata sanak saudaranya setelah ibunya, Zainab meninggal dunia, orang kampung mengambil keputusan menghantar Mariam ke rumah Sri Kenangan.

Namun, semuanya berubah selepas Mariam meninggal dunia. Bukan kerana rasa kesal dengan sikap buruk mereka terhadap arwah sebelum ini, sebaliknya kerana mereka ingin menuntut hak apabila mengetahui Mariam meninggalkan harta yang banyak.

Dalam situasi pemergian Mariam seharusnya diiringi doa dan bacaan ayat-ayat al-Quran, keadaan sebaliknya pula berlaku. Mereka bertelingkah sesama sendiri mahu merebut harta terkerana tiadanya wasiat.

Itu salah satu daripada ribuan kes yang berlaku. Apatah lagi, pendedahan sebelum ini berhubung nilai harta pusaka yang dibekukan berikutan kes yang gagal diselesaikan pewaris kerana ketiadaan wasiat dianggarkan mencecah RM42 bilion.

Berdasarkan faktor itu, tidak salah kalau mengandaikan budaya penulisan wasiat dalam kalangan rakyat negara ini masih rendah. Melihat kepada senario ini, nampaknya ia berbalik kepada aspek kesedaran dalam kalangan masyarakat. Justeru, adakah benar kita masih kurang kesedaran akan kepentingan penulisan wasiat?

Mengakui perkara tersebut, Ketua Pegawai Pemasaran Amanah Raya Bhd. (ARB) Ahmad Saruji Abdul Aziz berkata, tahap kesedaran menulis wasiat dalam kalangan rakyat negara ini masih belum mencapai tahap memuaskan.

Berbanding di Barat, menulis wasiat sudah menjadi satu kewajipan dan bukannya sesuatu yang dilihat sebagai cara mendoakan seseorang itu cepat mati.

"Berdasarkan kajian Amanah Raya, hanya 668,000 orang menulis wasiat sama ada di Amanah Raya atau pun dalam kalangan pemain industri. Daripada jumlah tersebut, 490,000 adalah dari Amanah Raya. Ini berdasarkan kajian tahun lalu.

"Matlamat atau sasaran pasaran yang perlu diteroka (penulisan wasiat) adalah seramai 3 juta orang. Jadi, angka 3 juta berbanding 668,000 orang yang tulis wasiat, menunjukkan tahap kesedaran masyarakat masih rendah," katanya dalam satu temu bual baru-baru ini.

Bagaimanapun, kajian tersebut mendapati, budaya menulis wasiat dalam kalangan golongan muda profesional, menunjukkan satu respons yang memberangsangkan.

"Biasanya trend menulis wasiat ini adalah dalam kalangan warga emas.

"Tetapi, sekarang sudah ramai golongan muda tampil untuk membuat wasiat," katanya.

'Body saya ok lagi...I'm still fit. Kemudianlah buat wasiat, lagipun badan masih rasa sihat dan lambat lagi mati,' itu adalah antara faktor yang menyebabkan amalan menulis wasiat di negara ini belum dapat dibudayakan lagi, kata Ahmad Saruji.

Perancangan awal


AMANAH Raya berusaha meningkatkan kesedaran orang ramai pentingnya menulis wasiat.


Mentaliti seperti itulah yang menyebabkan harta pusaka terpaksa dibekukan sehingga mencecah RM42 bilion kerana tiada pewaris.

"Kita tidak boleh mengandaikan bahawa menulis wasiat hanya sesuai ketika sakit atau nazak. Ini satu mentaliti yang salah kerana kita tidak tahu sama ada esok atau lusa, kita masih hidup atau mati. Ia sebenarnya bersangkut paut dengan sikap suka procastinate.

"Sikap ini perlu diubah dengan melakukan perancangan awal menulis wasiat kerana ia akan dapat menjamin kehidupan keluarga kita. Jangan asyik tunda sahaja kerana yang merana nanti adalah keluarga," katanya.

Setiap kali isu wasiat diutarakan, semua pihak gemar meletakkan tanggungjawab tersebut sepenuhnya kepada Amanah Raya mahupun pemain industri dalam meningkatkan kesedaran masyarakat.

Walhal usaha meningkatkan kesedaran, adalah tanggungjawab semua pihak merangkumi semua pihak sama ada institusi keluarga, peranan ulama agama termasuklah swasta.

"Masyarakat tidak boleh mengharapkan pemain industri sahaja. Kita (Amanah Raya) bergerak juga sebagai tonggak utama, tetapi masyarakat juga harus mainkan peranan," katanya.

Bagi Amanah Raya, usaha meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai kepentingan wasiat terus digiatkan dari semasa ke semasa menerusi 19 buah cawangannya di seluruh negara melalui kerjasama yang terjalin antara institusi perbankan dan ejen korporat yang dilantik.

"Bagi membuat wasiat di Amanah Raya, kadar bayaran bagi orang Islam dan bukan Islam adalah RM350 satu wasiat. Kita ada buat pakej pembiayaan dengan bank menerusi potongan gaji.

"Selain itu, orang ramai juga boleh membuat bayaran menerusi kad kredit dan ini semua untuk memudahkan mereka membuat wasiat. Sekiranya mereka tidak berupaya datang ke Amanah Raya atau mana-mana agensi yang bekerjasama, kami boleh terus ke rumah anda," katanya. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 05 May 2011 11:20 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


Penyebaran video seks disiasat

Posted:

Penyebaran video seks disiasat

Penyebaran video seks disiasat

Oleh ABDUL RASHID ABDUL RAHMAN
pengarang@utusan.com.my


Khalid Abu Bakar bersalam dengan beberapa pegawai awam semasa merasmikan Perhimpunan Khas Pegawai Awam PDRM bersama Timbalan Ketua Polis Negara sempena Peringatan Hari Polis Ke -204 di Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Kota Kinabalu, semalam.


KOTA KINABALU 5 Mei – Polis akan menyiasat beberapa orang kenamaan (VIP) dan tokoh politik yang didakwa menerima video seks mirip pemimpin pembangkang termasuk mengambil keterangan mereka sekiranya terdapat laporan polis dibuat.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, siasatan berhubung individu yang memuat turun klip video seks itu juga giat dilakukan dengan kerjasama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

"Siasatan dijangka memakan masa untuk kita mengesan di mana dan siapa yang memuat turun klip video itu.

"Saya minta orang ramai beri polis dan SKMM masa untuk menjalankan siasatan kes ini. InsyaAllah, tidak lama lagi kita akan selesaikan siasatan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis perasmian Perhimpunan Pegawai Awam Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Auditorium Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Sabah, di sini hari ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar semalam mengesahkan beberapa orang kenamaan dan tokoh politik telah menerima salinan rakaman video seks mirip pemimpin pembangkang yang disyaki diedar pihak tertentu.

Berikutan itu, beberapa laporan polis telah dibuat pihak-pihak berkenaan berhubung penyebaran salinan rakaman video seks tersebut.

Sementara itu, ketika ditanya sama ada polis akan mendedahkan pelaku dalam video seks mirip pemimpin pembangkang itu, Khalid menjelaskan bahawa ia bergantung kepada keperluan undang-undang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kecoh di masjid: Polis panggil Shamsul bantu siasatan

Posted:

Kecoh di masjid: Polis panggil Shamsul bantu siasatan

Kecoh di masjid: Polis panggil Shamsul bantu siasatan

KUALA LUMPUR 5 Mei - Polis dijangka memanggil Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mat Akin (gambar) bagi membantu siasatan berhubung insiden kekecohan yang berlaku di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul baru-baru ini.

Sumber memberitahu, Shamsul Iskandar adalah antara individu yang perlu memberi keterangan selain tiga Trio Datuk 'T' yang telah diambil keterangan masing-masing semalam.

Menurutnya, polis akan memanggil mana-mana individu yang dirasakan dapat membantu siasatan berhubung insiden kekecohan di dalam ruang solat masjid berkenaan.

"Pihak polis telah memanggil dan merakam percakapan trio Datuk 'T' iaitu Datuk Shazryl Eskay Abdullah, Datuk Shuib Lazim dan Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik bagi membantu siasatan berhubung insiden kekecohan itu.

"Selain mereka, dijangka beberapa lagi akan dipanggil termasuk pemimpin pembangkang (Shamsul Iskandar) yang mengetuai perhimpunan di dalam masjid Jumaat lalu," katanya ketika dihubungi hari ini.

Sementara itu, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zulkifli Abdullah berkata, insiden kekecohan itu berpunca daripada kes pertama iaitu pendedahan video seks yang didakwa membabitkan pemimpin pembangkang.

Berikutan itu, katanya, segala kenyataan akhbar berhubung perkembangan siasatan kes itu hanya akan dibuat oleh Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.

"Pada masa yang sama, biarlah polis menjalankan siasatan terlebih dahulu berhubung kes kekecohan di masjid baru-baru ini," katanya pada sidang akhbar selepas majlis Perhimpunan Bulanan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, di sini hari ini.

Semalam, Shazryl Eskay hadir memberi keterangan kira-kira tiga jam di Balai Polis Kepong berikutan kekecohan yang berlaku di Masjid Amru Al-As.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 05 May 2011 11:05 PM PDT

Utusan Online - Politik


PM ajak ahli UMNO bangkit tawan Selangor

Posted:

PM ajak ahli UMNO bangkit tawan Selangor

PM ajak ahli UMNO bangkit tawan Selangor

SHAH ALAM 5 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak menyeru seluruh ahli UMNO termasuk pemimpin veterannya agar menguatkan iltizam untuk bangkit semula memastikan Barisan Nasional (BN) berkuasa kembali di negeri ini.

Perdana Menteri menegaskan, seluruh ahli parti keramat itu perlu bersama-sama untuk membetulkan segala kelemahan dan kezaliman kerajaan negeri sekarang.

"Jangan biarkan maruah kita tercemar dan tercalar. Kita wajib kembalikan kuasa ke tangan UMNO sebagai parti keramat.

"Kita mesti susun semula barisan, kuatkan semangat dan iltizam untuk bangkit dengan penuh semangat bagi menebus kekalahan," tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis Malam Pemimpin Bersama Rakyat - Rakyat Didahulukan di Pusat Konvensyen Shah Alam di sini malam ini

Hadir sama Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Seri Noh Omar dan Pengerusi Veteran UMNO Malaysia (Selangor), Datuk Abd. Samad Maharuddin.

Majlis itu dianjurkan oleh Veteran UMNO Malaysia (Selangor) dan dihadiri lebih 1,000 pemimpin dan ahli veteran UMNO Selangor.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

P. Pinang 'haramkan' Interlok

Posted:

P. Pinang 'haramkan' Interlok

P. Pinang 'haramkan' Interlok

PULAU PINANG 5 Mei - Kerajaan DAP Pulau Pinang bertindak 'mengharamkan' novel Interlok karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain daripada diletakkan di ruang buku teks di semua perpustakaan awam di negeri ini.

Timbalan Ketua Menteri II, P. Ramasamy (DAP-Prai) berkata, novel berkenaan sebaliknya akan ditempatkan di ruang biasa kerana kerajaan negeri tidak mengiktiraf ia sebagai buku teks.

Jelas beliau, perkara itu diputuskan dalam mesyuarat Exco kerajaan negeri yang diadakan semalam selepas mendapati buku berkenaan menghina rakyat negara ini termasuk kaum Melayu, Cina dan India.

"Kami (kerajaan DAP Pulau Pinang) bukan mengharamkan novel tersebut tetapi hanya tidak meletakkannya di ruang buku teks di Perpustakaan Awam Pulau Pinang.

"Novel ini tidak patut terus digunakan sebagai teks Komponen Sastera (Komsas) Bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu untuk murid tingkatan lima. Ia hanya akan memecahkan perpaduan rakyat," katanya menjawab soalan lisan berkaitan novel Interlok yang dibangkitkan R.S.N. Rayer (DAP-Seri Delima) pada sidang Dewan Undangan Negeri hari ini.

Terdahulu, berlaku pertikaman lidah antara Rayer dengan beberapa wakil rakyat Barisan Nasional (BN) apabila beliau mendakwa novel tersebut menyebabkan berlakunya keadaan tidak harmoni dan saling hina-menghina di kalangan rakyat.

Shabudin Yahya (BN-Permatang Berangan), Datuk Arif Shah Omar Shah (BN-Seberang Jaya) dan Datuk Jasmin Mohamed (BN-Sungai Dua) bangun menjelaskan bahawa ia merupakan fakta sejarah dan rakyat sudah mampu membuat penilaian terbaik mengenainya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Mahkamah

Posted: 05 May 2011 07:38 PM PDT

Utusan Online - Mahkamah


Kematian Beng Hock dipolitikkan

Posted:

Kematian Beng Hock dipolitikkan

Kematian Beng Hock dipolitikkan

Oleh MOHAMAD SHOFI MAT ISA
shofi.isa@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 5 Mei – Tindakan mempolitikkan isu kematian Teoh Beng Hock merupakan mainan politik DAP dan penasihatnya, Lim Kit Siang bagi menutup penyelewengan pemimpin parti itu di Selangor.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzir (gambar) berkata, banyak penyelewengan berlaku berhubung pemberian kontrak dan penyalahgunaan lesen kontraktor bumiputera kelas F di Selangor.

"DAP dan Kit Siang sengaja menggunakan isu kematian Beng Hock bertujuan mengapi-apikan kaum Cina supaya tidak yakin dengan agensi-agensi kerajaan khasnya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM).

"Patutlah Karpal Singh dan Gobind Singh Deo awal-awal lagi tarik diri dari menyertai Suruhanjaya Siasatan Kematian Beng Hock. Inilah sandiwara DAP di Selangor yang sedikit demi sedikit terbongkar," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah; Setiausaha politiknya, Beng Hock dan kontraktor, Lee Wye Wing disyaki terlibat dalam kegiatan menipu kerajaan negeri Selangor dengan menyalahgunakan lesen syarikat kontraktor bumiputera bagi mendapatkan projek serta program di bawah peruntukan wakil rakyat.

Pegawai siasatan Bahagian Pemeriksaan dan Perundingan SPRM, Ahmad Shafik Abdul Rahman @ Alwee berkata, elemen kesalahan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan bersubahat itu ditemui selepas beliau mengambil alih siasatan yang sebelum itu dikendalikan oleh SPRM Selangor mulai 27 Ogos 2009.

Musa berharap, dengan segala bukti yang diperolehi, SPRM akan terus menyiasat Hian Wah, Wye Wing dan Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. (KSSB) yang bertanggungjawab menyalahgunakan lesen syarikat kontraktor bumiputera bagi mendapatkan projek serta program di bawah peruntukan wakil rakyat.

Langkah sedemikian katanya, akan dapat meningkatkan kembali keyakinan dan kepercayaan rakyat terhadap SPRM.

"Rakyat Selangor juga perlu sedar bahawa DAP dan Kit Siang sengaja mempolitikkan isu kematian Beng Hock supaya SPRM tidak teruskan siasatan terhadap perasuah-perasuah ini (Hian Wah, Wye Wing dan KSSB)," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bomoh dijel rogol anak tiri

Posted:

Bomoh dijel rogol anak tiri

Bomoh dijel rogol anak tiri

IPOH 5 Mei – Seorang bomoh berusia 71 tahun tergamak merogol anak tirinya yang berusia 24 tahun dengan alasan kononnya ingin menurunkan ilmu yang diamalkan kepada gadis tersebut.

Lebih menjijikkan, perbuatan tersebut dipertontonkan kepada ibu mangsa.

Tidak tahan dengan perbuatan tersebut dan ugutan lelaki itu untuk membunuh ibunya, mangsa membuat laporan polis pada 13 Februari tahun lalu menyebabkan bapa tirinya ditahan polis.

Hari ini, warga emas itu yang bekerja sebagai penoreh getah menerima pembalasan apabila dihukum penjara 15 tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini selepas disabitkan kesalahan merogol anak tirinya itu.

Hakim Noor Hayati Mat menjatuhkan hukuman itu setelah lelaki tersebut didapati bersalah merogol mangsa pada pukul 1 pagi, 2 Februari 2010 di rumahnya di Kampung Changkat Tin, Tanjung Tualang, Batu Gajah dekat sini.

Dakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 376B(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara minimum enam tahun dan maksimum 20 tahun serta boleh dikenakan sebatan.

Noor Hayati memutuskan demikian setelah mendapati pembelaan tertuduh gagal menimbulkan sebarang keraguan munasabah dan pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie.

Mahkamah memerintahkan hukuman penjara berkuat kuasa mulai tertuduh ditahan reman pada Februari 2010.

Tertuduh diwakili peguam bela Ranjit Singh manakala pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Muhaimin Aris.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 05 May 2011 07:19 PM PDT

Utusan Online - Pahang


Sungai sempit punca banjir

Posted:

Sungai sempit punca banjir

Sungai sempit punca banjir


Banjir di Jalan Kuala Lipis - Jerantut menyebabkan laluan berdekatan SMK Kerambit, Kuala Lipis dinaiki air baru-baru ini.


PIHAK berwajib diminta segera mengatasi masalah banjir kilat yang kerap berlaku di Jalan Kuala Lipis ke Jerantut berdekatan Kampung Tanjong Buluh dan Pekan Kerambit setiap kali hujan lebat.

Buktinya, pada 24 April lalu, kejadian banjir berlaku menyebabkan laluan utama terbabit berdekatan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kerambit dinaiki air sedalam tiga meter.

Ia berpunca daripada hujan lebat selama lima jam sehingga paras sungai itu melimpah memenuhi laluan berdekatan Tanjong Buluh dan hadapan SMK Kerambit menyebabkan pelajar yang tinggal di luar bandar terkandas ke sekolah.

Senario yang sama juga memberi kesan apabila kakitangan kerajaan tidak selesa pergi bekerja ke bandar Kuala Lipis dan kawasan berdekatan.

Keadaan itu berterusan sehingga ke waktu tengah hari menyebabkan kenderaan ringan terkandas dalam banjir dan melewatkan perjalanan ke destinasi masing-masing.

Banjir yang kerap berlaku sejak akhir-akhir ini turut mengundang gangguan kenderaan berulang alik melalui Jalan Kuala Lipis ke Jerantut yang juga pengangkutan darat utama memunggah pelancong ke bandar bersejarah Kuala Lipis.

Perkara itu berlaku akibat Sungai Beluan yang sempit sehingga tidak dapat menampungi aliran selain halangan sampah mengakibatkan sistem pembentungan tidak lancar.

Punca banjir kilat juga adalah disebabkan hakisan tanah akibat projek pembangunan dan mendapan tanah di dasar sungai sehingga menyebabkan air melimpah mahupun tersekat ketika hujan lebat.

Menerusi Rakan Pahang, saya berharap pihak berwajib menaik taraf projek aliran air Sungai Beluan selain membina pembetung untuk melancarkan aliran air ke Sungai Jelai berdekatan kampung kami.

IHSAN JALALUDDIN

Kampung Kerambit, Jerantut

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Segera bersih kawasan tanah runtuh

Posted:

Segera bersih kawasan tanah runtuh

Segera bersih kawasan tanah runtuh


Runtuhan tanah dari cerun bukit menutupi sebahagian jalan raya menghala Jerantut ke Kuala Lipis selepas Pekan Kerambit, Kuala Lipis.


SAYA antara pengguna jalan raya dari pekan Kerambit ke Kuala Lipis berasa bimbang apabila melalui laluan selepas persimpangan masuk ke Kampung Jeransang, Benta kerana berlaku kejadian tanah runtuh dari cerun berdekatan laluan berkenaan.

Kejadian itu berlaku di laluan tersebut sejak bulan lalu dan belum dibaik pulih yang boleh mengundang risiko keselamatan pengguna jalan raya laluan terbabit.

Kejadian itu juga menimbulkan ketidakselesaan pemandu kenderaan yang bertali arus terpaksa melalui satu lorong khususnya kepada kenderaan berat ketika berselisih.

Saya hairan kenapa pihak berwajib lewat membaiki cerun dan runtuhan tanah menutupi sebahagian laluan sedangkan kejadian itu sudah lama berlaku dan sehingga kini masih tiada tanda-tanda usaha menangani runtuhan tersebut.

Senario bertambah rumit setiap kali hujan lebat apabila jalan tersebut berlumpur dan licin serta memberi impak kepada pengguna jalan raya khususnya penunggang motosikal yang juga warga emas berulang-alik berbelanja di Pekan Kerambit.

Menerusi Rakan Pahang ini saya merayu pihak berwajib melaksanakan pembersihan kawasan cerun tersebut dengan segera supaya tidak membahayakan pengguna jalan raya.

Justeru, pihak berwajib perlu melaksanakan segera projek membaik pulih cerun, lagi pun jalan tersebut antara laluan alternatif utama kenderaan dari bandar Jerantut ke Kuala Lipis khususnya pelawat ke bandar bersejarah Kuala Lipis.

MOHD. NORAZAMAN SALLEH

Kuala Lipis

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Longkang Padang FA Jerantut tidak diselenggara

Posted:

Longkang Padang FA Jerantut tidak diselenggara

Longkang Padang FA Jerantut tidak diselenggara


Penyokong bola sepak duduk berhampiran longkang yang dipenuhi tumbuhan dan sampah di Padang FA, Jerantut, baru-baru ini. – gambar/M.Rizal Nor.


SAYA merupakan seorang penyokong bola sepak tempatan melahirkan rasa kesal ekoran masalah longkang yang tidak diselenggara dengan baik di Padang FA, Jerantut.

Masalah itu dapat dilihat apabila saya bersama rakan-rakan menyaksikan pertandingan Liga Emas Jerantut 2011 yang diadakan di padang tersebut.

Melihat kepada keadaan padang yang becak serta berlumpur, saya cuba mencari punca berlaku keadaan itu dan terkejut apabila terdapat pelbagai jenis sampah memenuhi longkang berkenaan selain pokok keladi yang hidup subur.

Sepatutnya keadaan itu tidak boleh berlaku dengan membiarkan longkang tersebut dipenuhi tumbuhan dan sampah sarap kerana ia menjejaskan aliran air dari padang apabila hujan lebat.

Saya tidak pasti sudah berapa lama masalah itu berlaku memandangkan padang tersebut kerap digunakan untuk aktiviti sukan lain.

Majlis Daerah Jerantut (MDJ) perlu peka dengan masalah itu dan melakukan kerja-kerja menyelenggara longkang tersebut kerana ia terletak di bawah tanggungjawab mereka.

Sekiranya tiada tindakan segera diambil, tidak mustahil kawasan itu akan menjadi pembiakan nyamuk aedes.

Justeru, saya berharap MDJ segera mengambil tindakan bagi mengatasi masalah itu kerana ia boleh menjejaskan tanggapan orang luar terhadap kebersihan di kawasan sekitarnya.

PENYOKONG KESAL

Jerantut

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 05 May 2011 03:13 PM PDT

Utusan Online - Rencana


DAP jadi 'abang besar'

Posted:

DAP jadi 'abang besar'

DAP jadi 'abang besar'

Oleh SAIFUL HAIZAN HASAM


Dr. Wan Azizah Wan Ismail, Nizar Jamaluddin, Lim Kit Siang serta calon pembangkang menunjukkan manifesto yang dilancarkan pada pilihan raya negeri Sarawak, baru-baru ini.


KABINET bayangan Sarawak yang diumumkan oleh Pengerusi DAP negeri, Wong Ho Leng pada 1 Mei lalu dilihat banyak pihak sebagai manifestasi gerak langkah kedua parti itu untuk menjadi 'abang besar' di kalangan parti pembangkang negeri berkenaan.

Sebelum ini, sejurus menawan 12 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak pada pilihan raya negeri 16 April lalu, DAP melalui Penasihatnya, Lim Kit Siang mencadangkan idea penggabungan parti berkenaan dengan sebuah lagi parti pembangkang tempatan iaitu Parti Kebangsaan Sarawak (Snap).

Motif penggabungan itu jelas, ia umpama pengakuan DAP bahawa mereka tidak akan sesekali mampu memerintah negeri ini tanpa sokongan kaum bumiputera kerana kerusi kaum Cina semata-mata tidak akan mencukupkan jumlah kerusi untuk membentuk kerajaan negeri.

Cadangan penggabungan itu membuatkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) cukup terluka kerana Snap sebelum ini terlibat dalam drama tarik tali dengan parti itu dalam soal pengagihan kerusi sehingga akhirnya mereka bertembung sesama sendiri.

Belum sembuh luka berkenaan, DAP sekali lagi bertindak umpama 'menitiskan perahan air limau' di atas luka itu apabila mengumumkan senarai Kabinet bayangan yang dimonopoli mereka.

Daripada 16 anggota Kabinet berkenaan, 12 orang ialah daripada DAP, manakala PKR hanya tiga dan Pas pula hanya seorang-barangkali untuk menjaga hati parti itu walaupun ia kalah di lima kerusi DUN yang ditandingi.

PKR benar-benar tercabar dengan pengumuman DAP Sarawak itu sehingga Penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat kenyataan bahawa barisan Kabinet bayangan itu hanyalah cadangan DAP dan ia belum muktamad.

"Ia akan dibincangkan, ia masih belum muktamad lagi dan itu hanya cadangan DAP sahaja," kata Anwar.

Barangkali Anwar mengharapkan DAP Sarawak memberi lebih banyak peranan kepada PKR sementelah pembangkang sewaktu tempoh kempen pilihan raya negeri baru-baru ini mengumumkan Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian akan dilantik sebagai Ketua Menteri jika pembangkang mencapai kejayaan.

DAP Sarawak pula menggunakan sifir mudah, siapa yang paling banyak kerusi, dialah yang akan mendominasi dan kerana itulah Ho Leng diangkat sebagai Ketua Pembangkang.

Dan perkara itu juga sepatutnya berlaku di peringkat Dewan Rakyat namun DAP pusat cukup bijak merangka strategi dengan tetap menyerahkan kerusi Ketua Pembangkang kepada Anwar walaupun jumlah kerusi PKR sudah berkurangan berbanding DAP.

Bagaimanapun, sikap bermuka-muka DAP di peringkat Dewan Rakyat tidak berlaku di Sarawak dan DAP memanfaatkan kelebihan yang mereka miliki tanpa perlu memberi perhatian kepada PKR.

Kerana itulah amarah PKR tidak sukar untuk dilihat, malah Baru dalam laman webnya www.barubian.net hari ini membuat satu kenyataan rasmi yang menegaskan barisan Kabinet bayangan itu tidak dibincang dan dirunding secara teratur.

"Kali pertama saya melihat senarai barisan Kabinet bayangan adalah pada pukul 1.20 petang, 10 minit sebelum sidang akhbar (pengumuman Ho Leng) yang pada 1.30 petang yang dihantar oleh Vernon Kerdit (pegawai media PKR Sarawak) melalui Blackberry" katanya.

Menurut Baru lagi, barisan Kabinet bayangan versi DAP itu tidak memberi gambaran perwakilan yang seimbang antara orang Islam dan bumiputera bukan Islam.

Dalam bahasa mudah, Baru mengingatkan DAP bahawa barisan Kabinet bayangan itu terlalu kecinaan sedangkan Sarawak mempunyai rakyat berbilang bangsa.

Ho Leng sebagai arkitek kemenangan DAP di Sarawak juga tidak berdiam diri dengan asakan PKR itu dan mendakwa Anwar tidak menerima maklumat yang tepat mengenai isu Kabinet bayangan Sarawak daripada wakil PKR yang menghadiri mesyuarat majlis pakatan pembangkang negeri.

Tegasnya, walaupun Baru tidak dapat hadir, beliau menghantar tiga orang wakil manakala dua wakil Pas pula tidak dapat hadir tetapi mengemukakan notis.

"Barisan Kabinet bayangan Sarawak diumumkan selepas perundingan yang teratur dalam mesyuarat majlis di Kuching pada petang itu," tegasnya.

Jika kenyataan Ho Leng lebih berlapik, lain pula dengan Setiausaha DAP Sarawak merangkap ADUN Kota Sentosa dan Ahli Parlimen Bandar Kuching, Chong Chieng Jen yang membuat kenyataan yang agak keras.

"Saya tidak tahu sama ada Anwar diberi taklimat menyeluruh dalam isu ini dan saya tidak fikir dalam isu seperti menubuhkan Kabinet bayangan memerlukan kelulusan dari Semenanjung," katanya.

Kenyataan demi kenyataan pimpinan PKR dan DAP dalam isu Kabinet bayangan yang tidak diiktiraf dalam Perlembagaan Sarawak sebenarnya cukup menggelikan hati, jika dalam isu seperti itu mereka bertelagah pastinya keadaan makin kritikal jika berjaya membentuk kerajaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Di sebalik kematian Beng Hock

Posted:

Di sebalik kematian Beng Hock

Di sebalik kematian Beng Hock

Oleh NURUL ANUAR KARI


Seorang LELAKI cuba menghalang kenderaan dinaiki Pengarah Bahagian Perundangan dan pendakwaan SPRM, Datuk Abdul Razak Musa, selepas kes perbicaraan kematian Teoh Beng Hock di Shah Alam, pada 18 Ogos tahun lalu.


KES kematian Teoh Beng Hock pada 16 Julai 2009 selepas memberi keterangan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih lagi menjadi duri dalam daging untuk semua agensi penguat kuasa di negara ini.

Sebelum ini, pelbagai dakwaan dilontar kepada SPRM sehingga ke tahap ada yang mendakwa pegawai SPRM sendiri membunuh Beng Hock, seorang saksi penting dalam siasatan mereka.

Kebanyakan anggota masyarakat yang bijak menilai dengan segera menolak dakwaan sedemikian kerana memahami ada pihak tertentu yang cuba mengalih perhatian umum daripada siasatan penyelewengan di negeri Selangor.

Tujuan pihak berkepentingan melengah-lengahkan usaha menyelesaikan siasatan kes itu juga semakin terbongkar melalui prosiding Suruhanjaya Siasatan Diraja yang sedang berlangsung kini apabila satu persatu hasil siasatan SPRM mula dikongsi dan didedahkan. Pendedahan tersebut semakin menunjuk ke arah kemungkinan sesuatu yang tidak kena dan mencurigakan telah atau sedang berlaku di kalangan individu tertentu dalam Kerajaan Negeri Selangor.

Hakikatnya, anggota exco kerajaan negeri itu merupakan antara yang paling lantang melaungkan sokongan menentang penyelewengan dan rasuah selama ini tetapi kini dilihat tidak mahu atau kurang memberi kerjasama dalam siasatan yang dijalankan SPRM.

Pelbagai alasan dan taktik mengalih perhatian diambil terutamanya dihebohkan dalam media alternatif ketika SPRM cuba mendapatkan kerjasama mereka seterusnya menimbulkan lebih banyak tanda tanya kepada rakyat. Terbaru, Tv Selangor melalui portal www.selangorkini.com.my melaporkan pada 25 April lalu bahawa bekas majikan Beng Hock, Ean Yong Hian Wah menafikan pembabitan mendiang selaku orang tengah dalam urusan sebut harga dengan kontraktor.

Hian Wah juga didakwa mengutuk SPRM yang menyatakan wujud kaitan Beng Hock dan parti DAP dalam urusan sebut harga tersebut ketika prosiding Suruhanjaya Siasatan Diraja berlangsung, seolah-olah menunjukkan berlaku penerimaan rasuah dan komisen daripada kontraktor.

Pada 26 April lalu, portal berita Malaysiakini pula melaporkan SPRM gagal mencari bukti salah guna dana kerajaan negeri Selangor membabitkan Hian Wah di bawah Seksyen 18, Akta SPRM.

Portal itu turut melaporkan reaksi segera Hian Wah terhadap laporan tersebut dalam laman Facebook beliau dengan menulis, "Selepas menunggu lebih dua tahun, keadilan akhirnya tiba jua."

Persoalannya, adakah siasatan SPRM sudah selesai dalam kes tersebut dan benarkah keputusan rasmi siasatan terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Kembangan itu adalah 'tiada aktiviti penyelewengan atau rasuah dikesan'?

Lee Wye Wing, kontraktor yang menjadi saksi ketika prosiding itu sendiri mendakwa Beng Hock menjadi orang tengah mengenai sebut harga tetapi siasatan terpaksa dihentikan separuh jalan apabila saksi penting kes, Beng Hock 'mati mengejut'.

Pada prosiding sama, Pemangku Penguasa Kanan SPRM, Ahmad Shafik Abdul Rahman @ Alwee mendakwa tidak mendapat kerjasama daripada saksi lain, siasatan diganggu malahan pegawai-pegawai suruhanjaya itu turut menerima ugutan selepas kematian Beng Hock.

Kenyataan Ahmad Shafik menunjukkan siasatan kes penyalahgunaan wang peruntukan kerajaan negeri Selangor itu belum selesai dan dengan itu sepatutnya belum mempunyai keputusan rasmi.

Presiden Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM), Shafie Bakri yang diminta memberi penjelasan umum prosedur kertas siasatan menjelaskan tiada istilah kes ditutup kerana sesuatu kes hanya 'selesai' secara rasmi selepas dikemukakan kepada mahkamah atau pihak pendakwaraya.

"Bagi pihak polis, kes bermula dengan laporan salah laku jenayah, disiasat jika wujud keraguan maklumat dengan merakam percakapan pihak terbabit dan maklumat berkaitan dan berakhir dengan tangkapan.

"Kes selesai selepas dibawa ke mahkamah sahaja dan jika tidak, akan kekal sebagai 'dalam simpanan' iaitu kes berkenaan boleh disambung siasatan kelak jika terdapat maklumat baru," jelasnya.

Tambah Shafie, kertas siasatan yang belum lengkap akan disimpan sehingga mendapat bukti baru dan jika individu disiasat tidak bersalah, kes akan kekal 'dalam simpanan' sehingga ada bukti lain yang menunjuk kepada individu sebenar yang membuat kesalahan tersebut.

Mengikut penjelasan umum prosedur siasatan bermula dan berakhir itu, nyata sekali siasatan yang tertunda akibat kematian Beng Hock masih 'dalam simpanan' dan tiada pihak yang boleh mengaku dirinya telah dibuktikan tidak bersalah kecuali selepas mahkamah membuat keputusan.

Ini bermakna kenyataan 'gagal mencari bukti' bukan bermakna 'tidak bersalah', sebaliknya hanya menunjukkan siasatan masih berterusan dan tidak tamat selagi mahkamah tidak menetapkan keputusannya.

Oleh itu, bukan sahaja tidak wajar menuduh seseorang itu bersalah sebelum dibawa ke mahkamah, individu yang dikaitkan juga tidak boleh sesuka hati 'melepas dan membebaskan diri' daripada siasatan kes yang belum selesai.

Walaupun bukti kukuh masih belum ditemui mengaitkan aktiviti jenayah kepada individu atau kumpulan tertentu, Hian Wah selaku ADUN Seri Kembangan tidak sepatutnya memilih sendiri kontraktor dan 'membenarkan' penambahan nilai sebut harga berlaku.

Dalam kata lain, tindakan itu tidak salah dari sudut perundangan tetapi salah dari sudut moral terutamanya dengan laungan pentadbiran CAT (kecekapan, kebertanggungjawapan dan ketelusan) oleh DAP.

Dakwaan kaitan ahli keluarga Wye Wing (kontraktor) dengan parti itu juga menimbulkan persoalan sama ada amalan kronisme dan nepotisme sedang menular dalam DAP dan pihak pembangkang terutamanya di Selangor.

Wye Wing ketika prosiding itu berlangsung bersetuju dengan cadangan peguam SPRM, Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah bahawa ada ahli keluarganya mempunyai hubungan dengan pemimpin tertinggi DAP.

Suruhanjaya itu turut dimaklumkan Wye Wing sebenarnya telah didakwa menggunakan nama syarikat bumiputera bagi mengaut projek-projek Kelas F di kawasan Seri Kembangan dan Kampung Tunku yang sepatutnya diperuntukan kepada kontraktor bumiputera.

Maka, secara moralnya bukan sekadar pemilihan kontraktor secara terus, malahan kontraktor dari Seremban, Negeri Sembilan untuk menjalankan projek di Selangor dan bukannya kontraktor kelas F bumiputera.

Terkini, pegawai SPRM sama, Ahmad Shafik semalam menyatakan terdapat elemen kesalahan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan dan bersubahat ditemui selepas beliau mengambil alih siasatan yang sebelum ini dikendalikan SPRM Selangor.

Hian Wah, Beng Hock dan Wye Wing disyaki terlibat dalam kegiatan menipu kerajaan negeri Selangor dengan menyalahgunakan lesen syarikat kontraktor bumiputera bagi mendapatkan projek serta program di bawah peruntukan wakil rakyat.

Menurut Ahmad Shafik, walaupun kes itu merujuk kepada Seksyen 18 (tuntutan palsu), terdapat juga kesalahan lain yang boleh disiasat seperti Seksyen 23 (salah guna kuasa) atau menipu di bawah Kanun Keseksaan.

Bagaimanapun, siasatan lanjut terhadap kesalahan itu tidak dapat dilakukan berikutan kematian Beng Hock selain kontroversi dan keadaan yang tidak sesuai serta dipolitikkan pihak tertentu selepas kejadian tersebut.

Walaupun sukar atau tidak dapat dibuktikan berlakunya salah laku atau penyelewengan, pihak pembangkang terutamanya DAP di Selangor perlu bertindak membersihkan imej mereka berikutan perkembangan dan pendedahan kes tersebut.

Bukan semua rakyat Selangor begitu mudah diperolok untuk percaya apa sahaja oleh mana-mana pihak. Penilaian peribadi wakil rakyat oleh setiap pengundi akan menentukan sama ada mahu mengekalkan kepimpinan negeri Selangor pada Pilihan Raya Umum Ke-13 kelak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 05 May 2011 11:35 AM PDT

Utusan Online - Kota


Bas uzur cemari imej ibu kota

Posted:

Bas uzur cemari imej ibu kota

Bas uzur cemari imej ibu kota

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
kota@utusangroup.com.my


BAS yang berkarat dan kusam adalah pemandangan biasa di ibu negara. – utusan/ Mohd. Arif Rameli


KUALA LUMPUR 5 Mei – Sebagai warga kota, kepesatan pembangunan ibu negara khususnya dengan kewujudan pelbagai bangunan baru yang dibina dengan reka bentuk dan ciri-ciri moden sememangnya boleh dibanggakan .

Namun, di ketika kita mendongak ke langit untuk mengagumi keindahan dan kecanggihan pelbagai bangunan tinggi di ibu negara, jangan pula terlupa benda-benda di bawah supaya ia tidak menjejaskan kekaguman kita terhadap Kuala Lumpur.

Selain isu sampah dan jalan rosak yang sering dibangkitkan, terdapat satu lagi perkara yang tidak enak untuk dilihat dan kadangkala memalukan tetapi masih wujud di tengah bandar raya iaitu bas.

Walaupun ia penting kepada warga kota tetapi kewujudan bas yang berkeadaan selekeh dan uzur boleh mencemarkan imej Kuala Lumpur jika keadaan itu tidak diperbaiki dengan segera.

Situasi ini dilihat masih berleluasa dan pihak berkuasa perlu melakukan sesuatu untuk mengatasinya, sekali gus memberikan perkhidmatan pengangkutan awam terbaik kepada rakyat.

Usaha Syarikat Prasarana Negara Berhad menerusi RapidKL menggunakan bas-bas baru dan cantik tidak akan membantu usaha menaikkan imej Kuala Lumpur, jika pengusaha bas yang lain tidak mengambil langkah yang sama.

Pengusaha lain dilihat tidak mementingkan soal penampilan bas mereka, apatah lagi keselesaan kepada pengguna dan imej moden yang mahu diabadikan kepada ibu negara.

Tinjauan Utusan Malaysia di sekitar Pasar Seni, berhampiran Hentian Puduraya dan beberapa kawasan pusat bandar mendapati, bas- bas yang berkeadaan uzur dan sebahagian sepatutnya sudah 'pencen', masih beroperasi.

Kebanyakan keadaan luaran bas itu dilihat tidak diselenggara dengan baik termasuk kesan bergesel dan kemalangan kecil pada badan bas yang tidak diperbaiki, selain warna yang semakin pudar terutama apabila iklan yang membaluti badan bas sudah tamat kontrak.

Bagi penumpang, mereka tiada pilihan. Walaupun bas kelihatan buruk dan daif, mereka terpaksa menaikinya kerana mungkin itu sahaja yang ada dan tidak mahu membuang masa menunggu bas yang lain.

Namun, perkara itu tidak harus dibiarkan berterusan kerana ia bukan sahaja mencemarkan imej Kuala Lumpur, tetapi tidak selari dengan usaha kerajaan untuk meningkatkan mutu pengangkutan awam.

Justeru, usaha untuk menyeragamkan bas di ibu negara bukan sahaja harus segera dilakukan tetapi perlu disertakan dengan azam yang kuat bagi menjamin kejayaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Selekeh, merimaskan - Pengguna

Posted:

Selekeh, merimaskan - Pengguna

Selekeh, merimaskan - Pengguna

KUALA LUMPUR 5 Mei - Orang ramai yang ditemui mengakui yang mereka rimas dan sakit mata apabila melihat bas-bas uzur, selekeh serta sudah uzur masih memenuhi jalan raya di ibu kota.

Seorang pengguna, K. Shan, 30, berkata, bas-bas uzur sudah tidak sepatutnya dibenarkan masuk ke pusat bandar raya kerana ia bukan sahaja mencacatkan pemandangan tetapi juga menyusahkan orang ramai.

Menurutnya, bas-bas tersebut hanya mengundang tanggapan negatif di kalangan pelancong asing sedangkan sebelum ke sini mereka diberitahu bahawa Kuala Lumpur adalah bandar raya moden.

"Sepatutnya bandar raya moden hanya dilengkapi dengan pengangkutan awam yang moden termasuk bas-bas dengan reka bentuk terkini.

"Pengusaha bas ini seharusnya menyediakan bas baru kerana ia akan melengkapi kesempurnaan imej Kuala Lumpur, di samping menambah keselesaan kepada penumpang," katanya.

Afiq Jaffrey, 24, pula berkata, bas-bas uzur yang masih beroperasi mengeluarkan bunyi bising dan asap yang banyak sehingga mengundang rasa tidak selesa kepada orang ramai.

Katanya, bas-bas itu juga dilihat sering berkumpul di satu kawasan untuk menunggu penumpang tanpa mematikan enjin dan apabila mereka bergerak, tompokan minyak hitam akan dapat dilihat di jalan raya.

"Selain itu, suasana di dalam bas juga teruk. Ada bas yang penyaman udaranya tidak cukup kuat dan kerusi yang sudah terkoyak dan rosak.

"Justeru, tindakan memastikan bas-bas di ibu negara sentiasa dalam keadaan terbaik perlu diambil dan dikuatkuasakan dari semasa ke semasa," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lebih selesa buat penumpang

Posted:

Lebih selesa buat penumpang

Lebih selesa buat penumpang

Oleh NUR NAZLINA NADZARI
kota@utusangroup.com.my


Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin diberikan penerangan oleh Jaafar Abu Hassan (kiri) semasa berada di bilik kawalan kamera litar tertutup (CCTV) ketika melawat Hentian Puduraya di Kuala Lumpur, semalam. – BERNAMA


KUALA LUMPUR 5 Mei – Kerajaan akan mengkaji cadangan untuk membawa masuk bas perjalanan ke Pantai Timur untuk beroperasi di Hentian Puduraya bagi memberi keselesaan kepada pengguna.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, pihak UDA Holdings telah memberi cadangan ini memandangkan hentian tersebut mampu mengendalikan perjalanan itu.

Katanya, Hentian Putra yang mengendalikan perjalanan bas ke Pantai Timur pada waktu ini hanyalah hentian sementara dan kurang selesa kepada penumpang.

"Dengan naik taraf yang telah dibuat, Hentian Puduraya dilihat mampu untuk mengendalikan serta menampung penumpang untuk destinasi ke Pantai Timur.

"Saya yakin hentian ini dapat memberi keselesaan kepada penumpang tersebut," katanya selepas mengadakan lawatan ke Hentian Puduraya hari ini yang genap 20 hari beroperasi selepas pembukaan semulanya.

Turut hadir ialah Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Adnan Md. Ikhsan dan Pengarah Urusan UDA Holdings Berhad, Datuk Jaafar Abu Hassan.

Sementara itu, Raja Nong Chik berkata, beliau amat berpuas hati dengan kemudahan yang disedia di hentian itu dan menyifatkannya bertaraf antarabangsa.

Malah, katanya, kemudahan yang disediakan jauh lebih baik daripada yang terdapat di sesetengah negara maju yang pernah dilawatinya.

"Harapan saya adalah semoga warga kota dan pengguna Hentian Puduraya dapat menjaga kemudahan ini dengan baik.

"Janganlah memperlakukan hentian ini seperti ia diperlakukan seperti dahulu kerana dahulu hentian ini memang tidak elok, tapi kini ia sudah berubah," jelasnya.

Tambahnya, beliau akan menjemput Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk melawat Hentian Puduraya sebelum Hari Raya Aidilfitri ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan