ads

Khamis, 12 Mei 2011

Edisi Hiburan

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

Edisi Hiburan


Berita Harian: Hip

Posted: 12 May 2011 11:02 AM PDT

Berita Harian: Hip


Ku Ada Kamu

Posted: 11 May 2011 03:58 PM PDT

Hip

Mengaku hubungan rapat tetapi enggan masing-masing mengulas soal cinta

TIDAK mahu perihal peribadi mahupun hubungan cinta dibayangi perjalanan seni kedua-dua bintang kelahiran program realiti Akademi Fantasia (AF) ini membuatkan pasangan ini memilih untuk mendiamkan diri.

Ketika gosip hangat mengatakan pasangan ini bercinta, Hafiz dan Adira lantas menyifatkan hubungan mereka sebagai hanya teman rapat, namun tidak menolak jodoh jika mereka ditakdirkan bersama. Selebriti juga bagaikan manusia biasa yang mempunyai hati dan perasaan, namun perihal yang membangkitkan soal hati ini ditolak tepi dulu kerana kedua-dua anak muda ini mahu dikenali berdasarkan bakat dan kerjaya, bukannya bayang-bayang kisah peribadi.

Kami masih muda

Ditemui ketika sesi fotografi di Studio Berita Harian baru-baru ini, Mohd Hafiz Mohd Suip atau lebih dikenali sebagai Hafiz, 21, dan Siti Adira Suhaimi yang selesa dengan panggilan Adira, 20, tampak selesa bersama namun masing-masing jelas tenang saja apabila diasak berulang kali mengenai hubungan peribadi mereka.

"Kami hanya teman rapat dan kini masih dalam mengenal hati budi masing-masing. Secara jujur, saya memang antara peminat Adira dan tidak dinafikan saya banyak mengundi dia semasa dia di dalam Akademi Fantasia.
"Saya menggemari sikapnya yang penyayang, ceria dan comel serta karektor itu membuatkan saya selesa berkawan dengannya. Memang diakui kami rapat namun belum sampai di tahap yang serius.

"Namun, hubungan cinta ini kami ketepikan dulu kerana saya dan juga Adira, masing-masing mahu fokus kepada kerjaya kami, tambah lagi kami masih muda sangat serta banyak lagi yang perlu kami pelajari," ujar jejaka kelahiran Sarawak ini.

Seolah berjanji, turut memberi reaksi yang sama, Adira, gadis berketurunan Kadazandusun ini berkata Hafiz adalah teman rapatnya yang memahami dirinya yang masing-masing berstatus selebriti kelahiran program realiti yang sama.

Katanya, pada usia mereka yang masih muda, mereka mahu memberi tumpuan pada kerjaya dalam bidang seni bukan dengan menghabiskan masa membesar-besarkan gosip peribadi yang mungkin boleh mengganggu kelancarannya kerjaya masing-masing.

"Kami kenal sejak keluar dari AF lagi, dan dari situ terjalinnya persahabatan kami. Makin lama, kami jadi makin rapat dan Hafiz juga banyak membantu saya dalam menguruskan karier seni saya serta kami banyak meluangkan masa bersama melepak bersama rakan-rakan.

"Hafiz seorang yang kelakar dan saya selesa berkawan dengan dia. Oleh itu, beri kami ruang untuk mengenali masing-masing dengan lebih mendalam lagi dan tidak salah rasanya untuk kami berkawan. Hal peribadi bukanlah sesuatu yang perlu dihebahkan," ujar gadis genit ini.

Memang meminati Adira

Hubungan mereka menjadi bertambah hangat apabila Adira dan Hafiz akan tampil berduet menyanyikan runut bunyi untuk filem romantis, Ombak Rindu yang dijangka akan keluar dalam masa terdekat ini.

Lagu nyanyian duet ini adalah lagu tema utama untuk filem tersebut, diberi judul sempena nama filem itu sendiri Ombak Rindu.

Selain itu, kedua-dua bintang muda ini mahu terus melakar nama mereka dalam dunia seni tanah air di mana Hafiz, jejaka yang popular dengan lagu Awan Nano ini sedang sibuk dengan pembikinan lagu single berjudul Ku Akui yang dijangka keluar pada tahun depan.

Juga, bersempena Hari Ibu ini, Hafiz bersama tiga teman seangkatan iaitu Akim, Aril dan Maulana akan mengeluarkan lagu yang bertajuk Warkah Untuk Ibu, khas untuk kaum wanita yang sudah bergelar ibu di luar sana.

Hafiz juga dilantik sebagai penyanyi lagu tema untuk Sukan Sukma yang diberi judul Sukan Negara. Juara AF7 ini akui rezekinya makin murah selepas memenangi anugerah Vokal Terbaik bagi Anugerah Juara Lagu yang lepas.

Melihat kepada perjalanan seninya yang masih jauh, Hafiz menyatakan hasratnya untuk membuka studio rakamannya sendiri kerana sebagai insan seni pastinya dia mahu terus berkarya selain memperbaiki kehidupan keluarganya yang jauh di Sarawak.

Tenang berdepan gossip

Naib juara AF8, Adira yang tidak putus-putus dikecam kontroversi ini tidak goyah dengan gosip yang melanda dirinya.

"Yang lepas biarkan ia berlepas begitu saja. Jika saya betul, saya tidak perlu takut dengan semua itu dan sedikit pun saya tidak marah dengan gosip yang dilemparkan kepada saya. Malah saya menerima semua ini dengan minda yang terbuka.

"Saya tidak mahu mengeruhkan keadaan lagi dan oleh sebab itu saya mengambil tindakan untuk mendiamkan diri. Lagi banyak saya bercakap, lagi banyak hal yang timbul. Saya tidak boleh untuk menjaga hati semua orang dan sebagai artis baru yang mahu melangkah dalam bidang ini, saya memerlukan sokongan dari ramai pihak.

"Jika secara tidak langsung saya ada membuat kesalahan sebelum ini ataupun terlanjur, saya ingin meminta maaf. Saya juga sebagai manusia biasa yang tidak lari dari membuat kesilapan," kata gadis kelahiran Ranau, Sabah ini yang mahu fokus kepada karier seninya di samping melebarkan sayapnya ke dunia lakonan.

Penyanyi yang popular dengan lagu Ku Ada Kamu dan Ilusi ini dalam usaha mempertajamkan bakat lakonan dan pertuturannya dengan menghadiri kelas Bahasa Melayu serta kelas lakonan.

Nama: Mohd Hafiz Mohd Suip
Umur: 21 tahun
Asal: Kuching, Sarawak
Kerjaya: Penyanyi dan pelakon
Pencapaian: Juara AF 7, Tempat Ketiga dan Vokal Terbaik AJL25
Single popular: Masih Jelas, Noktah Cinta, Awan Nano
Drama: Kau & Aku

Nama: Siti Adira Suhaimi
Umur: 20 tahun
Asal: Ranau, Sabah
Pencapaian : Naib juara AF
Single Popular: Ku Ada Kamu, Ilusi.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Akui vokal Salma lebih baik

Posted: 11 May 2011 03:51 PM PDT

Hip

Gandingan mantap Erra dan Salma menjadi perhatian ramai. Gambar kecil, Ibu popular ini bahagi masa
sebaiknya buat si kecil, Engku Aleesya.

Gandingan mantap Erra dan Salma menjadi perhatian ramai. Gambar kecil, Ibu popular ini bahagi masa sebaiknya buat si kecil, Engku Aleesya.

Erra enggan berasa selesa, bimbang protegenya cepat lalai

BUNTU seketika apabila penulis mengetahui tugasan seterusnya ialah liputan majlis pelancaran Luna Garden yang terletak di kedai buku MPH, Mid Valley, bersama pelakon jelita Erra Fazira, baru-baru ini. Majlis itu ialah satu daripada aktiviti Erra Art Club yang dilancarkan sejak November lalu.

Ibu kepada Engku Aleesya Engku Emran, 2 tahun, ini boleh dikatakan kerap juga menghiasi ruangan Hip. Ingin bertanyakan soal rumah tangga, bimbang peminat jelak dengan kontroversi yang belum pasti kesahihannya. Erra sendiri pula, tentu letih menjawab soalan yang sama. Sekalipun berbuih mulut menafikan, tidak ada yang mahu percaya, sebaliknya cerita yang lebih hebat mengenai rumah tangganya tersebar.

Justeru, pada pertemuan itu, perbualan kami lebih banyak menjurus kepada kerjayanya yang terus utuh seakan tidak mampu digugat, biarpun ramai wajah baru silih berganti muncul di persada seni hiburan. Topik juga menyentuh kejayaannya membimbing Salma hingga peserta dari Sabah itu kini memacu tangga teratas dalam pertandingan realiti Mentor 5.

Namun kejayaan Erra membentuk Salma dijadikan pula bahan perbandingan apabila kemampuan vokal mereka dibanding-bandingkan. Kehebatan vokal protegenya dikatakan jauh lebih baik, berbanding Erra.

Pengalaman yang dikutip sepanjang bergelumang dalam kancah seni cukup mengajar Erra Fazira menjadi artis yang tidak mudah melatah. Sekali lagi kematangannya terserlah apabila diminta mengulas perkara itu. Bahkan wanita anggun ini sendiri tidak menafikan kenyataan itu.
"Saya pilih Salma sebab vokal dia. Memang tidak dinafikan vokal dia jauh lebih baik daripada saya, tetapi dalam Mentor, saya bukan bersaing dengan Salma. Tugas saya sebagai mentor ialah mengajar Salma apa yang diperlukan dalam nyanyian.

"Sewaktu memilih protege, Ajai menasihatkan saya supaya pilih peserta yang mampu menyanyi agar tidak menyukarkan tugas. Sekurang-kurangnya saya dapat jimatkan masa dengan memberikan tumpuan pada perkara lain, seperti persembahan dan juga imej.

"Walaupun Salma memiliki kelebihan vokal yang baik, tetapi dari segi persembahan dan sikap, masih banyak lagi yang perlu diperbaiki. Saya sering ingatkan Salma supaya lebih yakin di pentas, sebagaimana Ratnah. Kelebihan Ratnah terletak pada keyakinannya ketika berada di atas pentas," katanya memuji protege Afdlin Shauki.

Meskipun Salma kini sedang mendahului dengan pungutan markah yang jauh lebih tinggi berbanding tiga protege lain yang berjaya ke peringkat separuh akhir iaitu Shiha, Ratnah dan Iqa, namun bagi Erra, dia masih belum boleh berasa selesa dengan pencapaian protegenya itu.

Menurut Erra, apa saja boleh berlaku pada saat akhir kepada sebuah program realiti. Justeru, biarpun Salma sering mendahului namun dia tetap menyimpan debaran saban minggu, apabila protegenya beraksi.

"Saya tidak setuju apabila orang kata Salma dengan mudah boleh menang. Saya bimbang kenyataan sebegitu akan melalaikan dirinya. Jadi, saya sering ingatkan Salma dan diri saya sendiri bahawa kedudukan kami juga berdepan risiko, berada dalam bahaya.

"Benda ini bukan tidak pernah terjadi dalam Mentor apabila protege yang mendahului kecundang pada peringkat akhir. Oleh itu kami menjadikan perkara itu sebagai panduan agar tidak melalaikan Salma," kata Erra.

Gerun jayakan watak Mazni

SEMENTARA itu, Erra membuat pengesahan dia menerima tawaran sebagai pemegang watak utama teater Badai Semalam. yang bakal dipentaskan di Istana Budaya, 11 hingga 20 November nanti. Dia turut mengaku sudah pun menerima rangka skrip pertama yang ditulis Khairunazwan Rodzi.

Bagaimanapun, dia kini giat mentelaah novel popular itu kerana naskhah berkenaan belum pernah dibacanya sebelum ini.

Terlalu banyak digembar-gemburkan dengan kehebatan novel berkenaan sehingga mengundang perasaan gerun di hati aktres ini. Siapa tidak bimbang membawakan watak Mazni, iaitu watak yang menunjangi jalan cerita teater itu kelak.

"Jika ditanya kepada mereka yang pernah membaca novel ini, ramai yang memuji kehebatan novel tulisan Khadijah Hashim terbabit. Oleh kerana ia tidak lahir pada zaman saya, jadi terus terang saya tidak pernah membacanya dan tidak mendapat gambaran mengenai watak Mazni.

"Begitupun, senaskhah novel berkenaan sudah pun diberikan kepada saya dan sudah beberapa bab juga yang saya baca. Sejujurnya, saya memang gerun kerana ramai yang menantikan pementasan teater ini. Saya akan cuba mengkaji watak Mazni dan berusaha untuk menghayatinya.

"Saya juga bersedia menerima kritikan setelah orang ramai menontonnya. Kita tidak mampu menghalang orang untuk mengkritik. Jika novel itu dibaca oleh 1,000 orang, ia bermakna ada 1,000 imaginasi. Jadi adalah sukar untuk memuaskan hati semua orang," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

My Gosip .com | Gosip Artis Malaysia Terkini Dan Gambar Artis Malaysia

Posted: 12 May 2011 03:48 AM PDT

My Gosip .com | Gosip Artis Malaysia Terkini Dan Gambar Artis Malaysia


Suami dakwa Saida curang sehingga rumahtangga terabai

Posted: 11 May 2011 05:34 PM PDT

saida curangSiti Norsaida Tarudin yang telah memfailkan permohonan bercerai secara baik atas alasan mereka sudah tidak mempunyai persefahaman akhirnya membuka pekungnya sendiri apabila suaminya menceritakan perkara sebenar apa yang telah terjadi sebelum ini.. Menurut suami Saida, Rumah tangga mereka terabai disebabkan Saida sedang angau dengan seorang lelaki lain.. Saida juga pernah kantoi dengan suaminya ketika mereka berdua berjumpa didalam kereta…

"Saya telah tanya pada lelaki itu jika dia tahu Saida adalah isteri saya? Waktu itu, Saida menjawab lelaki itu mahu memulangkan telefon bimbit miliknya, Saya rampas telefon bimbit tersebut dan jumpa khidmat pesanan ringkas (SMS) yang mengandungi perkataan seperti sayang, rindu dan sebagainya,"

"Bila saya siasat dia tidak mahu mengaku. Tapi bila saya sudah jumpa gambar-gambar dan SMS ada sayang, itu bukan rakan biasa. Saya sangat sedih, kecewa dengan isteri saya. Dahulu, dia seorang yang sangat lemah-lembut dan sekarang lupa tanggung jawab."

"Saya harap hakim boleh beri nasihat. Apa salah saya sehingga dia buat begini? Saya kasihankan anak-anak. Mereka sampai tidak pergi ke sekolah. Dulu dia tidak begini," (petikan dari mstar)

Suami Saida, Mohd Ghazali mendakwa disebabkan perkara itulah Saida mahu bercerai dan keluar daripada rumah sebulan yang lalu… Kes penceraian ini akan disebut semula pada 15 Jun depan..

MyGosip harap kes ini tidak berakhir dengan penceraian.. jika benar apa yang dikatakan oleh suami Saida ni.. MyGosip harap Saida segera la insaf dan taat pada suami serta anak-anak yang tak bersalah tu.. Kesian kat anak-anak yang tak tahu apa-apa tu kan..

saida mohon cerai

Saida berbincang bersama Ahmad Nazib sambil diperhatikan oleh kakak iparnya, Rozie Abd Razak di luar mahkamah. Foto THE STAR/ AHMAD IZZRAFIQ ALIAS

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Rap

Posted: 12 May 2011 01:21 AM PDT

Harian Metro: Rap


Erra tak pernah merajuk

Posted: 11 May 2011 08:10 AM PDT

GANDINGAN dua anak seni berbeza perspektif ini sememangnya menarik dan unik, sekali gus memberikan satu suasana temu bual yang jauh tersasar. Kelainan itu bakal membuka satu dimensi baru yang melangkaui imaginasi.

Mana tidaknya, pertama kali dipertemukan, ia tidak sekali mengundang rasa janggal sebaliknya primadona filem tempatan, Erra Fazira begitu bijak menyusun cerita bagi memancing perhatian pasangannya, aktivis teater terkenal, Namron Abdan yang jelas tampak kekok pada awalnya.

Bagaimanapun, senario itu bukanlah sesuatu yang pelik kerana mengenali jiwa seni Namron yang sebelum ini ligat beraksi di pentas teater, soal fotografi dan segala macam material publisiti bukanlah 'makanannya'. Mujur Erra yang sudah lebih 15 tahun berdiri depan lensa kamera, bijak membuka ruang buatnya bernafas selesa.

Seloroh Namron yang sebelum ini terkenal menerusi lakonan hebatnya sebagai teraju utama filem Aku Tak Bodoh, pelik sungguh apabila diminta jurugambar memberikan gaya terbaik.


"Maklumlah, kalau ditanya mana kiblat mencari emosi atau teknik menyelongkar perasaan sebelum melontar skrip, itu munasabah saya usahakan. Namun, jika diminta tersenyum depan kamera, ia sedikit cabaran buat saya.


"Kelakarnya, Erra pula membantu menyolekkan saya sebentar tadi kerana bimbang wajah terlalu bersahaja dan tidak selari dengan penampilannya sebagai pasangan," katanya tersenyum.

Entah apa agenda tersembunyi, hakikatnya si empunya nama sebenar Fazira Wan Chek disatukan julung kalinya bersama Namron untuk naskhah sentuhan Sabri Yunus, Sanggul Beracun.

Drama istimewa terbitan Balang Rimbun Sdn Bhd untuk pakej Citra di Astro itu mengangkat simbolik mitos dan perjalanan misteri seorang wanita yang membunuh kejam 100 suami bagi mengekalkan kejelitaan yang diberikan kuasa syaitan.

Ia digarap mengikut kisah dongeng klasik seram mempertaruhkan Erra selaku teraju utamanya bersama Namron, Haryanto Hassan dan Kaza Saisi bakal menemui penonton Ahad ini, jam 10 malam eksklusif di saluran 131, Astro Citra.

Memegang watak sebagai Siti Aminah, aktres terkenal ini mengakui Sanggul Beracun antara yang terbaik dan berbeza berbanding mana-mana naskhah yang pernah dilakonkannya.

"Meneliti skripnya dan memahami keseluruhan plot cerita, drama ini memerlukan semangat dan kesungguhan yang berbeza. Watak saya menuntut semua perasaan yang ada dan segala macam emosi yang tersorok.

"Saya percaya 10 hari menjalani penggambarannya dengan gandingan hebat bersama Namron, memberikan satu pengalaman dan kepuasan yang luar biasa.

"Mana tidaknya, kisahnya berpaksikan mitos yang kononnya Aminah terperangkap dalam satu perjanjian syaitan. Wajah Aminah hodoh sejak dilahirkan hingga ibu kandung sendiri meninggalkannya sebaik dilahirkan dan tidak lama kemudian, ayahnya pula meninggal dunia.

"Lantas Aminah mengandaikan dirinya pembawa malang dan menyeru akan nasibnya yang memiliki wajah hodoh. Entah mana datangnya kuasa itu, Aminah diberikan wajah jelita, namun berpegang pada satu syarat, dia perlu membunuh 100 lelaki yang dikahwininya pada malam pertama.

"Walaupun pernah singgah rasa ingin berubah dan cintakan lelaki yang dikahwininya, syaitan itu akan datang berbisik kepadanya untuk mengingatkan soal perjanjian jika tidak mahu kembali menjadi buruk.

"Bayangkan, saya perlu memberikan sepenuh rasa untuk menghidupkan watak ini dan semuanya bertambah rumit apabila muncul pula watak Hassan lakonan Namron.

"Namun, semuanya adalah sesuatu yang tidak mungkin dapat diteka penonton jika gagal mengamati jalan ceritanya nanti. Sanggul Beracun adalah kisah serius penuh konflik," katanya yang begitu mengagumi Sabri selaku pengarah.

Terlanjur bertemu aktres yang popular dengan deretan filem hebat dan pelbagai pengiktirafan pada majlis anugerah ini, lekas bibir bertanyakan mengenai perkembangan terbarunya.

Sedar atau tidak, bintang berusia 37 tahun kelahiran Rawang, Selangor ini bagai sedikit senyap dan tidak sekerap dulu untuk muncul di gelanggang publisiti untuk lakonan di layar perak. Lama-kelamaan, pesona bintangnya bagai ditenggelami wajah baru yang kian menyinar.

Menafikan ada bayangan ingin bersara atau merajuk daripada mana-mana pihak, Erra yang juga bintang filem Sembilu dan Hingga Hujung Nyawa ini memberitahu dirinya masih ada cuma kini komitmen dan tanggungjawabnya bukan setakat sibuk mengukuhkan kerjaya sebaliknya tumpuan perlu diberi kepada keluarga.

"Saya sendiri yang memperlahankan kerjaya seni kerana ingin meluangkan lebih masa dengan keluarga dan membesarkan Engku Aleesya. Maklumlah, saya tidak mahu keluarga dan anak membesar tanpa perhatian sepenuhnya daripada saya.

"Jujurnya, lebih 15 tahun bergelumang dalam lapangan seni dan membina empayar hingga ke hari ini, saya sudah puas dan mampu tersenyum dengan pengalaman yang ada.

"Justeru tidak timbul soal merajuk atau terasa dengan kebangkitan wajah baru kerana sebagai seorang anak seni, saya begitu bangga melihat perkembangan industri perfileman yang tidak lagi ketandusan pelakon dan kekeringan idea untuk menggarap filem nafas baru.

"Itu semua lumrah dan saya sudah bersedia untuk mengatur langkah ke fasa baru yang jauh lebih dewasa," katanya yang kini menunggu kontraknya sebagai wajah eksklusif Astro disambung untuk tahun ketiga.

Mendengar sembang si jelitawan itu, Namron atau nama sebenar, Shahili Abdan sesekali menjengah pendapat dari jauh. Namun, jelas gaya mencelah anak kelahiran Kangar, Perlis ini begitu halus berlapik pendapatnya yang sebenarnya pedas.

Peluang mendekati jiwa anak seni berbakat besar ini tidak sekali dipersiakan. Meskipun hadir bagi mempromosikan drama terbaru lakonan mereka berdua yang bakal ditayangkan di Astro Citra, sembangnya jauh melarat.

Melihat pandangan mereka mengenai perkembangan industri seni, meninjau ulasan peribadi akan isu tertentu, malah sesekali masing-masing meluahkan pengalaman lampau untuk dijadikan topik perbualan.

Lain pada gayanya, berbeza pada laras bercerita, kedua-dua bintang penuh warna ini begitu rancak berkongsi pengalaman berlakon bersama.

Namron sendiri umpamanya yang bakal muncul dengan teater Tycoons bermula 20 hingga 28 Mei ini bertempat di Auditorium Dewan Bahasa dan Pustaka menyifatkan setiap tawaran lakonan itu adalah keajaiban buatnya sebagai anak seni.

"Setiap karya atau naskhah yang datang menjemput saya bagi menghidupkan watak
di dalamnya adalah sesuatu yang begitu indah rasanya. Lantas, peluang melakonkan watak Hassan menerusi Sanggul Beracun ini saya andaikan sebuah ruang bagi terus membuktikan minat lakonan saya yang mendalam.

"Lakonan sebuah budaya seni yang begitu halus dan memerlukan sepenuh fokus untuk menggerakkannya. Namun, peranan pengarah dalam menggarapkan sesebuah emosi itu begitu besar dan itu juga antara faktor utama mengapa saya begitu seronok untuk berlakon dalam drama ini. Sabri Yunus adalah penggiat teater yang begitu kreatif dan punya gaya kepengarahannya sendiri dan pastinya saya percaya dengan kredibilitinya.

"Bercerita soal kerjaya lakonan saya yang lain, memang diakui ia tiada elemen populariti atau sebarang publisiti seperti kerja seni lain kerana kebiasaannya seni pentas teater bukan mencari nama atau mengumpul peminat kerana apa yang penting adalah perjuangannya sendiri. Namun, saya akui walau sejauh mana sekalipun mesej sesebuah teater itu, ia akan lebih lengkap jika ada sedikit suntikan komersial yang diberi.

"Lantas saya kini gigih mencari ruang untuk membawa karya tersembunyi itu untuk dibawa ke depan agar peminat seni lain akan ia dapat dikongsikan dengan semua," katanya yang pernah membintangi beberapa filem lain termasuk Misteri Jalan Lama, Histeria, Gubra dan Paloh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bantu kembang seni negara

Posted: 11 May 2011 08:05 AM PDT

BUKAN hanya dikenali menerusi lakonan, pembabitan Omar @ Abdul Majid Puteh atau Aimi Jarr, 72, dalam dunia seni tanah air cukup dikenali dengan mata penanya yang kritis dan telus.

Sebagai wartawan hiburan merangkap penulis skrip beliau berpengalaman luas mengenai selok-belok dunia seni tanah air lebih-lebih lagi era filem Melayu sekitar 50-an dan 60-an.

Beliau menyambut seruan Ilahi di kediamannya di Taman Melawati, Kuala Lumpur jam 8.05 pagi Selasa akibat serangan jantung.

Sepanjang hayatnya, minat dan kecenderungan terhadap bidang penulisan tidak pernah padam. Sehinggakan pada usianya itu Allahyarham masih aktif sebagai panel perunding skrip di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) selain berkhidmat bersama rakannya, Datuk Yusof Haslam di Skop Productions Sdn Bhd sebagai panel penulisan skrip.


Ia turut diakui rakan seangkatan dan turut mengagumi bakat dan kebolehan arwah dalam bidang seni. Bukan hanya banyak berjasa dalam dunia seni malah penulisannya yang kritis dan telus turut membantu perkembangan dunia seni tanah air.


Bagi bekas Presiden Seniman dan pelakon veteran, Datuk Mustapha Maarof yang kali terakhir bertemu arwah pada Jumaat lalu, ia satu kehilangan besar buat dunia seni tanah air.

Beliau yang menganggap rakannya itu cukup dikenali dengan penulisan selain sumber rujukan utama memandangkan berpengalaman luas dalam dunia seni.

"Saya mengenalinya sejak 1955. Dia seorang wartawan hiburan yang banyak mengetahui mengenai artis 50-an dan 60-an. Dia tidak henti menulis sejak bertugas di majalah Gelanggang Filem terbitan Allahyarham Tan Sri P Ramlee lagi. Ini satu kehilangan besar buat kita.

"Dia bagaikan rujukan kepada kami sehinggakan ada beberapa babak dan lakonan membabitkan saya sendiri cukup diingati. Memang dia banyak mengetahui mengenai selok-belok filem Melayu disebabkan itu dia mendapat kepercayaan Finas.

"Kami juga berkesempatan berlakon bersama dalam drama bersiri 13 episod, Pak Kadok yang masih disiarkan di TV2 setiap Sabtu jam 5 petang," katanya ketika ditemui di Masjid Klang Gate, Hulu Klang, kelmarin.

Mengulas corak penulisan Aimi, Mustapha berkata, arwah agak kritis dan telus.
Bagaimanapun, katanya, ada yang suka dan ada di kalangan beberapa pihak kurang menyenanginya sehingga membabitkan kes pukul. Malah ia menjadi antara kes yang cukup sukar diselesaikan Cathay Keris.

"Saya kagum dengannya yang cukup profesional. Ramai artis terhutang budi kepadanya. Dia banyak berjasa dalam dunia hiburan. Jiwa pada bidang penulisan cukup sebati dalam hidupnya. Selain berlakon dia juga menulis skrip," katanya.

Sementara itu, Tan Sri Jins Shamsuddin berkata, Allahyarham sebagai rakan dan penulis yang baik. Dia mengenali Allahyarham lebih 50 tahun lalu.

"Dia bukan sekadar wartawan tetapi sentiasa memberi pandangan mengenai filem dengan ideanya tersendiri. Kali terakhir kami berlakon bersama dalam drama Roda-Roda Kuala Lumpur (TV1) baru-baru ini.

"Saya agak terkilan juga kerana tidak berkesempatan bertemunya kali terakhir kerana sebelum ini saya dapat tahu dia kurang sihat," katanya.

Pelawak dan pelukis, A Rahim Muda atau Imuda pula, berkata arwah berpengalaman luas dalam bidang seni.

Katanya, walaupun pernah menulis mengenai berita membabitkan dirinya, namun menganggap arwah cukup profesional dalam kerjayanya.

"Dia seorang penulis yang berani. Saya masih ingat dia ada menulis mengenai gosip saya berkahwin dengan Susan Lancester tidak silap saya ketika dia bertugas di majalah VariaPop.

"Walaupun digosipkan saya tidak memberikan apa-apa maklum balas. Pada saya ia adalah sebahagian daripada tugasnya malah saya juga tidak perlu memberi maklum balas kerana ia hanya khabar angin," katanya.

Jenazah Aimi disembahyangkan di Masjid Klang Gate sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Klang Gate, Hulu Klang selepas solat Zuhur, kemarin.

Allahyarham meninggalkan seorang balu, Noriah Ishak, 74, tiga anak - Norimy, 44, Norlizda, 40, dan Romy, 34, serta dua cucu.

Saudara-mara, kenalan media dan rakan artis turut menziarahi jenazah antaranya Datuk Yusof Haslam, Datuk A Rahman Hassan, Datuk M Daud Kilau, Datuk Sarimah Ahmad, Ahmad Tamimi Siregar, Rubiah Suparman, Habsah Hassan, Abby Abadi, Lydiawati dan Noreen Nor.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Hiburan

Posted: 12 May 2011 01:03 AM PDT

Kosmo Online - Hiburan


Artis realiti TV berdikari

Posted:

Artis realiti TV berdikari

Artis realiti TV berdikari



MENJADI 'graduan' program realiti televisyen bagaikan satu bonus buat Ahmad Nubhan Ahmad atau Nubhan dan Mohd. Izwan Mohd. Nor atau Mohd. untuk mudah dikenali atau dalam erti kata lain cepat popular.

Nubhan mula dikenali umum selepas program realiti televisyen Akademi Fantasia musim keenam (AF6) yang berlangsung pada tahun 2008 manakala Mohd. Izwan atau nama komersial Mohd. lahir daripada program Mentor musim keempat pada tahun lepas.

Namun, tidak mudah sebenarnya untuk mereka meredah dunia hiburan. Apatah lagi persaingan hebat dengan muka-muka baru yang wujud daripada pelbagai program realiti TV yang lain.

Tempoh tiga tahun selepas bergelar graduan AF6, membuatkan Nubhan, 25, menimba selok-belok dunia hiburan. Kini, pengalaman yang ada memaksanya untuk berdikari sendiri apatah lagi bebas untuk memilih hala tuju kerjayanya.

Kata Nubhan: "Sudah tiga tahun saya bergerak di bawah pengurusan. Kini tibalah untuk saya berdikari dan bergerak sendiri. Bukan bermakna saya ada masalah dengan pengurusan tetapi ia berlaku dengan cara baik."

Baru sebulan bergerak menguruskan sendiri di bawah syarikatnya, Nubhan Entertainment, pelbagai perancangan kerjayanya pada masa hadapan sedang berlegar-legar di benak anak muda yang berasal dari Kuala Pilah, Negeri Sembilan itu.

Bagi Nubhan, dia kini bebas untuk menentukan hala tujunya sendiri biarpun menyedari pelbagai risiko dan cabaran yang bakal dilalui.

"Sebelum bergerak menguruskan sendiri, saya sudah mengkaji pelbagai aspek yang akan saya lalui pada masa hadapan. Apabila difikirkan masak-masak, saya telah buat keputusan untuk menanggung risiko yang akan dilalui.

"Dengan bergerak sendiri sekurang-kurangnya saya boleh mencapai impian sendiri dengan lebih mudah tanpa apa-apa kongkongan," kata Nubhan yang telah menubuhkan Nubhan Entertainment sejak setahun lalu.

Fasa baru perubahan Nubhan setelah menguruskan sendiri kerjayanya bermula dengan perubahan pertama iaitu imej yang lebih segar dan sesuai dengan usianya.

Masih mengekalkan imej remaja, Nubhan kini ingin dikenali dengan gaya yang lebih matang dan bergaya agar lebih diterima oleh pelbagai lapisan peminat.

Masih ingin mahu mendapat tempat di hati peminat remaja, Nubhan kini juga berusaha agar lebih dikenali oleh golongan dewasa dan korporat. Buktinya, Nubhan sudah mula meletakkan tapaknya dengan menyertai persembahan di majlis-majlis korporat.

"Imej terbaru saya bukanlah perubahan besar tetapi ia cuma disegarkan dengan gaya yang lebih matang sesuai dengan usia saya kini. Elemen remaja masih dikekalkan dalam penampilan saya.


DUA anak muda ini menaruh harapan yang tinggi untuk mencipta nama dalam dunia nyanyian tanah air.


"Penampilan ini juga perlu agar saya diterima oleh golongan-golongan korporat dan bukan sahaja peminat remaja yang masih menyokong saya," katanya ketika sesi fotografi di Studio Utusan baru-baru ini.

Strategi pertama Nubhan seakan tercapai apabila dia kini mula diterima golongan korporat. Tidak mudah untuk penyanyi remaja sepertinya untuk serasi dengan majlis rasmi, Nubhan kini berusaha mencari jalan agar identitinya diterima.

Pelbagai aspek dipelajari termasuklah cara berkomunikasi, etika berpakaian serta lagu-lagu yang sesuai untuk meraikan golongan-golongan eksekutif.

"Saya banyak belajar daripada persembahan artis-artis hebat yang sering diundang melakukan persembahan dalam majlis rasmi.

"Dari situ, saya belajar bagaimana untuk mendekatkan diri dengan mereka. Pastinya cara berkomunikasi mesti betul dan golongan itu lebih meminati lagu-lagu lama. Saya sedang berusaha untuk mencapai ke arah itu," katanya lagi.

Namun, berbeza pula ceritanya dengan Mohd. Namanya pernah melonjak suatu ketika dahulu, apatah lagi menjadi protege penyanyi tersohor Ziana Zain menaikkan lagi popularitinya.

Lesu

Bagaimanapun, setelah bergelar juara dan keluar daripada program itu nama Mohd. seolah-olah tenggelam, tidak seperti juara Mentor sebelum itu iaitu Black dan Fiq.

Tidak menyalahkan sesiapa, Mohd. yang kini bernaung di bawah syarikat rakaman Monkey Bone akur bahawa rezekinya masih belum tiba namun komited untuk mengeluarkan albumnya pada tahun hadapan.

"Memang nama saya agak lesu ketika ini. Saya tidak menyalahkan sesiapa dalam perkara ini. Mungkin kerana pasaran hiburan belum membuka ruang untuk saya mengeluarkan album sendiri.

"Namun, saya tetap komited untuk berusaha menghasilkannya (album) kelak. Kak Ziana (Ziana Zain) juga banyak membantu saya walaupun kami tidak lagi bersama selepas berakhirnya program Mentor," kata Mohd. kepada Kosmo!.

Mohd. baru sahaja melancarkan single terbarunya berjudul Nasib sejak dua minggu lalu. Kini, lagu-lagu tersebut boleh didengari di stesen-stesen radio tempatan.

Menariknya, single tersebut memberi makna yang besar kepadanya kerana lirik lagu tersebut merupakan ciptaannya sendiri.

"Lagu Nasib yang berentak rancak sudahpun boleh didengari di corong radio. Lagu ini memberi makna yang besar kepada saya kerana liriknya merupakan ciptaan pertama saya sendiri.

"Selain lagu ini, saya juga telah mencipta tiga buah lagu lain untuk dimuatkan dalam album saya itu nanti," kata Mohd.

Mohd. yang masih solo turut menyatakan ciri-ciri gadis pilihannya jika jodoh sampai. Mahu serasi dengan jiwanya, Mohd. memilih untuk mendekati gadis berjiwa tradisional.

"Saya mengimpikan seorang gadis kampung kerana saya juga dari kampung. Dia mestilah bertudung, pandai menjaga hati orang tua dan tidak terlalu bersosial," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Yasin tak merajuk

Posted:

Yasin tak merajuk

Yasin tak merajuk

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN


SIBUK menguruskan syarikat miliknya, Hush Entertainment Sdn. Bhd., Yasin mempunyai projek baharu bersama Amy Search.


RASANYA sudah agak lama tiada berita mengenai penyanyi nasyid Yasin Sulaiman ketika ini. Kisah-kisah mengenai perjalanan karier seni yang terkenal menerusi lagu Teman Sejati itu juga sudah jarang dipaparkan di media massa.

Sehingga ada cerita-cerita kurang enak yang mengatakan penyanyi yang cukup sinonim dengan kumpulan Brothers suatu ketika dahulu sudah merajuk dan tidak mahu terbabit lagi dalam industri seni.

Malah, pernah juga diberitakan bahawa penyanyi berkenaan pernah dimasukkan ke hospital kerana mengalami masalah emosi yang agak kronik sehingga tidak mahu diganggu oleh sesiapa pun.

Bagaimanapun, kesempatan bertemu penyanyi yang popular menerusi lagu Mimpi Laila dan Salsabila itu baru-baru ini, dia sempat diajukan pertanyaan mengenai perkara tersebut.

"Saya sebenarnya tidak pernah hilang dan masih lagi bergiat aktif dalam industri seni. Cuma kini saya terbabit dengan kerja-kerja di belakang tabir.

"Jadi tanggapan sesetengah pihak yang mengatakan saya terus bersara dalam industri ini adalah tidak benar. Saya suka dengan kerja yang saya lakukan ini sebab rasa lebih enjoy dan puas," ujarnya.

Menurutnya, biarpun tidak tampil di media massa, namun kariernya sebagai penyanyi masih lagi berjalan. Malah, biasanya pada hujung minggu dia turut mendapat tawaran untuk membuat persembahan pentas.

Mengenai projek terbarunya pula, beritahu Yasin, buat masa ini dia sedang sibuk menghasilkan single terbaharu menerusi lagu bertajuk Takbir Cinta, kolaborasi bersama Amy Search.

Ketika ini, lagu Nur Kasih yang juga menjadi lagu tema untuk filem Nur Kasih The Movie hasil ciptaan dan nyanyiannya bersama Tiz Zaqyah kerap berkemundang di corong-corong radio.

Sementara itu, ketika ditanya adakah dia sudah kembali semula bersama kumpulan Brothers, penyanyi berkenaan menjelaskan dia kini masih lagi bergerak secara solo.

"Walaupun tidak berada dalam satu kumpulan, tetapi saya dan Brothers masih lagi bersama. Adakalanya kami akan membuat persembahan bersama-sama atau pun kalau saya anjurkan sebarang acara, saya akan jemput mereka," ujarnya.

Pada masa yang sama, dia kini turut sibuk menguruskan syarikatnya sendiri iaitu Hush Entertainment Sdn. Bhd. yang menjalankan kerja-kerja seperti rakaman dan penghasilan lagu.

Hampir batal

Pada tanggal 29 dan 30 April lalu, Yasin membuat persembahan pada Islamic Song Festival yang diadakan di Plenary Hall, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).

Antara artis yang bakal menghiburkan para peminat di Malaysia seperti La Rappel (Perancis), Fez Meghani & Aftab Ali (Amerika Syarikat), The Brothahood (Australia), Budi (Jerman) dan Aashiq al-Rasul (United Kingdom)

Bagaimanapun, persembahan yang membabitkan ramai penyanyi di serata dunia itu hampir dibatalkan kerana berhadapan masalah dengan pihak penganjur.

"Mulanya memang saya berasa agak kecewa kerana ia dibatalkan pada saat-saat akhir. Malah, kebanyakan artis luar negara yang membuat persembahan juga telah datang ke Malaysia.

"Kemudian tampil beberapa pihak yang membantu menyelesaikan masalah. Alhamdulillah, akhirnya persembahan dapat dilakukan pada 1 Mei yang lalu," jelasnya.

Tambah Yasin lagi, dia berasa lega apabila masalah berkenaan dapat diselesaikan. Namun dia turut bimbang kerana ia boleh mencemarkan nama baik Malaysia memandangkan kehadiran ramai artis luar negara pada festival tersebut.

"Kesemua artis yang datang telah membuat persembahan meskipun hanya berlangsung sehari. Saya sendiri dapat menyanyikan lima buah lagu pada malam itu," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Super Junior M di Taiwan

Posted:

Super Junior M di Taiwan

Super Junior M di Taiwan


SUPER JUNIOR M


SUPER JUNIOR M yang merupakan sub unit band popular Korea, Super Junior kini berada di Taiwan selama dua bulan untuk tujuan promosi album mini terbaru mereka yang berjudul Perfection.

Band Super Junior M yang dianggotai oleh Si Won, Donghae, Ryeowook, Kyuhyun, Henry, Zhou Mi, Eunhyuk dan Sungmin itu sibuk menghadiri program televisyen di Taiwan.

Dalam program televisyen Entertainment @ Azio yang dikendalikan oleh Patty Hou dan disiarkan pada 5 Mei lalu, Sungmin mendedahkan selepas menetap di Taiwan untuk jangka masa yang lama, dia kini mampu minum lebih daripada 10 cawan teh buih sehari.

Tabiatnya itu menyebabkan bentuk wajahnya semakin bulat. Anggota yang lain juga tidak ketinggalan berkongsi pengalaman mereka sepanjang berada di Taiwan terutamanya tentang skil bahasa Mandarin.

Bagi memantapkan bahasa Mandarin mereka, setiap anggota Super Junior M wajib membawa buku nota kecil umpama kamus yang membantu mereka menyebut ayat dalam bahasa Mandarin dengan betul.

Disebabkan bahasa Mandarin mereka masih lemah, mereka kerap kali melakukan kesalahan apabila sesi temuramah dijalankan. Malah, mereka juga sering tersalah tafsir soalan yang diajukan kepada mereka.

Ketika Kyuhyun disoal sama ada dia berminat untuk bekerja dengan penyanyi idolanya Zhang Huimei atau nama pentasnya A-Mei, dia menyangka dia disoal sama ada dia mahu pergi minum dengan A-Mei.

Selain itu, mereka juga berkongsi mengenai barangan yang wajib dibawa sepanjang masa dan tidak secara langsung mendedahkan bahawa Henry tidak suka mandi tetapi selalu membawa berus gigi dan ubat gigi ke mana sahaja dia pergi.

"Saya tidak kisah jika saya tidak mandi selama seminggu, sebulan ataupun setahun tetapi saya tidak boleh hidup tanpa menggosok gigi walaupun sehari," kata Henry.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Zon Artis

Posted: 12 May 2011 12:05 AM PDT

Zon Artis


(Gambar) Bakal Isteri Keempat Salih Yaakob

Posted: 11 May 2011 07:35 PM PDT

GAMBAR BAKAL ISTERI KE-4 SALIH YAAKOB

Nampaknya, memang benar yang abang Jem kita, Salih Yaakob akan melengkapkan kuota poligami kerana dia akan bernikah dengan seorang gadis berusia 24 tahun yang berasal dari negeri Johor dan kini menuntut di UiTM Shah Alam. Nama gadis tersebut ialah Emi (nama penuh tak tahu pula kami).

GAMBAR BAKAL ISTERI KEEMPAT SALIH YAAKOB

Mengikut perancangan, Salih Yaakob dan Emi akan melangsungkan pernikahan selepas Aidilfitri nanti berikutan kesibukan Salih mengurus kerjayanya ketika ini selain mahu menyelesaikan beberapa urusan mahkamah berkaitan urusan kebenaran berpoligami.

Tahniah abang Jem. Abang Jem memang hebat. Kalau ada mana-mana lelaki yang rasa nak berpoligami tu, bolehlah dapatkan tips dari abang Jem kita ni. Confirm berjaya punya. Huhu.. Apa-apa pun, Semoga apa yang telah dirancang akan berjalan dengan lancar dan dipermudahkan.

Psstt: ~ Apalah agaknya dosa minuman ni yer?

Related Posts with Thumbnails Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Afif & Salima Sudah Clash Dan Gambar Kekasih Baru Afif?

Posted: 11 May 2011 04:41 AM PDT

GAMBAR AFIF AF9 BERSAMA KEKASIH BARU

Serius, kami baru tahu yang Afif AF9 yang juga bekas peserta MyStarz LG sudah clash dengan Salima AF4 selepas membaca artikel di portal murai.com.my. Kami tak sangka yang diorang akan clash sebab tengok gambar diorang suatu ketika dulu (gambar di post ini), macam dah confirm je akan jadi suami isteri. Tapi akhirnya, clash juga.

Ini penjelasan Afif yang kami petik dari portal murai.com.my:

"Memang saya pernah menjalinkan hubungan cinta dengan Salima. Saya mula kenal dengan dia ketika kami buat show sama-sama pada tahun 2009. Sejak dari situlah hubungan kami mula jadi semakin rapat dan kami terus menjalinkan hubungan sebagai pasangan kekasih.

"Namun, hubungan kami hanya dapat kekal bertahan selama setahun lebih dan kami telah pun putus cinta kira-kira empat bulan sebelum saya menjejakkan kaki ke Akademi Fantasia Musim 9.

Tapi kini Afif sudah ada pengganti. Menurut Afif:

"Saya pun tak sangka, begitu cepat pula berjumpa dengan kekasih baru. Mungkin sifat dan sikap yang ada pada kekasih baru saya yang bernama Aishah ini buat saya senang bersama dengannya. Kami juga serasi. Sebab itulah saya rasa kami boleh bersama selamanya. Insya Allah,"

Dan adakah kekasih baru yang dimaksudkan oleh Afif itu adalah wanita yang dipeluknya pada gambar kat bawah ni? Atau wanita tu adalah kekasih lama sebelum Afif bercinta dengan Salima? Afif, tolong jawab sket.

GAMBAR AFIF AF9 BERSAMA KEKASIH BARU

Psstt: ~ iPad 2, Blackberry Bold 3 dan iPod Touch untuk dimenangi

Related Posts with Thumbnails Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Edisi Sukan

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

Edisi Sukan


ANTARA - Olahraga

Posted: 12 May 2011 01:10 PM PDT

ANTARA - Olahraga


FIFA Ganti Lima Anggota Komite Normalisasi

Posted: 12 May 2011 10:01 AM PDT

Jakarta (ANTARA News) - FIFA kembali mengeluarkan surat untuk PSSI berkaitan dengan pergantian lima anggota Komite Normalisasi.

PSSI menerima surat dari FIFA pada Kamis malam sekitar pukul 20.50 WIB yang ditandatangani oleh Sekjen FIFA, Jerome Valcke, pada Kamis .

Dikutip dari Humas PSSI bahwa isi dari surat tersebut adalah keputusan FIFA yang mengganti lima anggota Komite Normalisasi yakni, Dityo Pramono, Siti Nurzanah, Sukawi Sutarip, Samsulashar, dan Satim Sofyan.

Adapun penggantinya adalah Rendra Krisna, Sumaryoto, Baryadi, dan Sinyo Aliandoe. (ANT/K004)

Editor: B Kunto Wibisono
COPYRIGHT © 2011

Ikuti berita terkini di handphone anda di m.antaranews.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Komite Normalisasi Gelar Rapat Jumat

Posted: 12 May 2011 09:52 AM PDT

PSSI (ANTARA News/ )

Berita Terkait

Video

Jakarta (ANTARA News) - Komite Normalisasi PSSI akan menggelar rapat di Jakarta, Jumat, untuk menyikapi hasil kerja Komite Banding Pemilihan.

Komite Banding Pemilihan telah meloloskan permohonan banding George Toisutta dan Arifin Panigoro untuk maju dalam Kongres PSSI pada 20 Mei 2011.

Selain itu, Komite juga menerima permohonan Subardi, M Zein, Bernard Limbong, Tony A, Hadiyandra, dan Kadir Halid.

"Kami akan melaksanakan rapat besok (Jumat). Sekaligus akan mengumumkan hasilnya," kata Agum dalam wawancara di sebuah stasiun televisi, Kamis malam.

Menurut dia, pihaknya tetap berpegang sesuai mandat FIFA kepada Komite Normalisasi.

"Kami akan menuntaskan tiga misi utama Komite Normalisasi termasuk menyelenggarakan Kongres pada 20 Mei mendatang," katanya.

Sebelumnya, Komite Normalisasi pada Jumat (29/4) lalu telah memutuskan menolak atau menggugurkan pencalonan George Toisutta, Arifin Panigoro, Nirwan D Bakri, dan Joko Driyono untuk maju menjadi bakal calon ketua, wakil ketua dan anggota komite eksekutif PSSI periode 2011-2015.

Putusan ini merujuk keputusan FIFA 4 April dan 21 April 2011. FIFA melarang George Toisutta, Arifin Panigoro, Nirwan D Bakrie, dan Nurdin Halid untuk mencalonkan diri di kongres PSSI. Sementara Djoko Driyono yang masuk anggota Komite Normalisasi, sehingga tidak bisa diusulkan masuk bakal calon Exco PSSI periode mendatang.

Putusan kedua, Komite Normalisasi juga menolak atau menggugurkan pencalonan tujuh mantan anggota komite eksekutif (Exco) PSSI di era Nurdin Halid yang tidak kredibel lagi oleh FIFA.

Tujuh nama itu adalah Bernard Limbong, Subardi, Ibnu Munzir, Muhammad Zein, Ferry Paulus, Mafirion, dan Togar Manahan Nero.

Komite Normalisasi juga memutuskan 19 nama lolos verifikasi untuk calon ketua umum PSSI, 17 nama lolos verifikasi untuk calon wakil ketua umum PSSI dan 50 nama lolos verifikasi untuk calon anggota Exco PSSI.

Ketua Komite Normalisasi Agum Gumelar ketika itu menyatakan untuk nama-nama yang tidak lolos verifikasi masih bisa mengajukan banding.

"Untuk nama-nama yang tidak lolos verifikasi masih dapat mengajukan banding, tapi untuk nama-nama yang ditolak atau digugurkan tidak dapat mengajukan banding," tegas Agum.

Sementara itu, keputusan Komite Banding Pemilihan meloloskan permohonan banding George Toisutta dan Arifin Panigoro untuk maju dalam Kongres PSSI pada 20 Mei 2011 diumumkan ketuanya, Ahmad Riyadh, didampingi Rio Denamore dan Umuh Muhtar di Jakarta, Kamis sore.

Selain itu, pihaknya juga membatalkan keputusan Komite Normalisasi yang bertindak sebagai Komite Pemilihan PSSI berdasarkan Rapat Komite Normalisasi (act as Electoral Committee), yang ditandatangani tanggal 28 April 2011 dan yang diumumkan pada tangal 29 April 2011, khusus yang menyatakan pembanding ditolak sebagai calon Ketua Umum PSSI periode 2010-2015.

"Komite Banding Pemilihan juga menyatakan sah, George Toisutta lolos sebagai Calon Ketua Umum PSSI periode 2011-2015, juga termasuk Arifin Panigoro sebagai Calon Ketua Umum PSSI periode yang sama," kata Ahmad Riyadh, yang juga Wakil Ketua Pengprov PSSI Jawa Timur ini.

Tidak hanya itu, Komite Banding Pemilihan juga memerintahkan Komite Normalisasi (Komite Pemilihan) untuk memasukkan dan mengumumkan George Toisutta dan Arifin Panigoro pada daftar Calon Ketua Umum PSSI Periode 2011-2015, dalam Kongres PSSI tanggal 20 Mei mendatang.

"Kami juga menyatakan putusan ini bersifat final dan mengikat sejak tanggal ditandatangani. Kami juga menyatakan bahwa pelanggaran terhadap putusan Komite Banding Pemilihan adalah kegagalan untuk memberlakukan prinsip dasar electoral code yang oleh FIFA dinyatakan sebagai pelanggaran serius Pasal 13 Statuta FIFA," kata Ahmad Riyadh.

Komite juga menerima permohonan Subardi, M Zein, Bernard Limbong, Tony A, Hadiyandra, dan Kadir Halid.

Soal lolosnya Toissuta dan Arifin, menurut M Riyadh, Ketua Komite Banding, pihaknya mensinyalir ada manipulasi data dan fakta dalam proses verifikasi bakal calon ketua dan wakil ketua PSSI yang dilakukan.

"Kami melihat adanya dugaan manipulasi data dan fakta yang dilakukan oleh Komite Banding terdahulu. Oleh karena itu Komding akhirnya meloloskan kedua nama tersebut dan Komding juga meminta Komite Normalisasi untuk menyelidiki manipulasi-manipulasi tersebut," katanya.

Komite Banding saat FIFA belum membentuk Komite Normalisasi diketuai Tjipta Lesmana. Tjipta pada 25 Februari memutuskan menolak permohonan banding yang diajukan George Toisutta dan Arifin Panigoro.

Perbedaan tanggal ini yang dinilai bermasalah oleh Komite Banding saat ini yang dipimpin M Riyadh. FIFA dalam pernyataannya pada 4 April memang menyebutkan keempat kandidat ketua umum PSSI--yakni Nurdin Halid, George Toisutta, Nirwan D. Bakrie, dan Arifin Panigoro-- tidak dapat mencalonkan diri sebagai Ketua Umum PSSI berdasarkan keputusan Komite Banding pada 28 Februari, bukannya 25 Februari.(*)

(T.T009/A020)

Editor: Ruslan Burhani
COPYRIGHT © 2011

Ikuti berita terkini di handphone anda di m.antaranews.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

detikcom

Posted: 12 May 2011 11:39 AM PDT

detikcom


The Red Devils Paling Efektif

Posted: 12 May 2011 11:08 AM PDT

Jumat, 13/05/2011 01:08 WIB

The Red Devils Paling Efektif
Rossi Finza Noor - detiksport


Manchester - Manchester United punya modal bagus jelang pertandingan melawan Blackburn Rovers akhir pekan ini. Statistik mencatat, The Red Devils adalah tim paling efektif di Premier League musim ini.

United bukan hanya sekadar pemimpin klasemen Premier League musim ini. Dari catatan jumlah gol yang telah mereka lesakkan ke gawang lawan, skuad arahan Sir Alex Ferguson ini adalah yang paling subur dengan torehan 73 gol.

'Setan Merah' juga punya penyerang paling subur di Premier League musim ini, Dimitar Berbatov, yang sudah mencetak 21 gol. Belum lagi kehadiran Javier Hernandez, rookie yang mampu tampil impresif dengan catatan 14 golnya sejauh ini.

Dengan sederet amunisi mumpuni di lini depan itu, catatan sebagai klub pendulang gol terbanyak pun terasa layak.

Opta kemudian melansir secuil statistik dari tajamnya lini serang United. Mereka menyebut United efektif lantaran persentase keberhasilan mereka mengubah shots on goal menjadi gol.

Mereka menyebut, persentase 17% yang dimiliki United dalam mengubah peluang menjadi gol adalah yang paling tinggi di antara ke-20 klub Premier League.

Di kubu seberang, Blackburn justru menorehkan catatan sebagai tim yang memiliki top skorer paling sedikit jumlah golnya. Pendulang gol terbanyak di tim mereka adalah Nikola Kalinic, dan jumlah gol Kalinic di Premier League musim ini baru mencapai angka lima.

Namun, jika melihat jumlah gol yang sudah diciptakan Blackburn, yakni 42, bisa disimpulkan bahwa tugas mencetak gol di dalam tim terbagi rata.

Di belakang Kalinic, ada nama-nama seperti Jason Roberts, Morten Gamst Pedersen, Christopher Samba dan David Hoilett yang sudah mencetak empat gol.

( roz / din )

MMS eksklusif dari Old Trafford, Mau?? ketik Reg REDVIEW kirim ke 333 (khusus pelanggan tri) www.tri.co.id/MU

Dapatkan info Bola harian dari HP-mu. ketik REG DB kirim ke 3845. cuma Rp.2000/minggu (khusus pelanggan Telkomsel)

Tetap update informasi di manapun dengan http://m.detik.com dari browser ponsel anda!

Tutup

  Share to Facebook:

You are redirected to Facebook

  Share via Email:

Share via Email


loadingSending your message

Message has successfully sent


Diskusikan pendapat Anda dengan pembaca lain melalui milis detiksport@yahoogroups.com
Kirim e-mail kosong ke detiksport-subscribe@yahoogroups.com untukberpartisipasi.

Redaksi: redaksi[at]detiksport.com
Informasi Pemasangan Iklan:
hubungi :
  • Yuyi di yuyi[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.522) atau,
  • Rafika di rafika[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.506).
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Casillas Beri Madrid Nilai Delapan

Posted: 12 May 2011 11:05 AM PDT

Jumat, 13/05/2011 01:05 WIB

Casillas Beri Madrid Nilai Delapan
Narayana Mahendra Prastya - detiksport


Madrid - Iker Casillas mengatakan bahwa pencapaian Real Madrid musim ini sudah bagus. Untuk itulah kapten Madrid itu memberikan nilai delapan terkait dengan prestasi yang diukir klub di musim ini.

Madrid mengakhiri temporada 2010/2011 dengan gelar Copa del Rey yang mereka dapatkan usai mengalahkan Barcelona di laga final.

Sementara untuk kompetisi La Liga, tim yang bermarkas di Santiago Bernabeu itu harus puas di posisi kedua. Ada pun di kancah Eropa yakni Liga Champions El Real hanya sampai semifinal.

Namun bagi kiper Iker Casillas, pencapaian Madrid musim ini sudah bagus. "Real Madrid tidak boleh gagal lagi di kompetisi ini setelah 18 tahun tak pernah juara. Secara alami kami memang menginginkan gelar ini dan hasil ini membuat kami memiliki harapan lebih besar untuk musim berikutnya," tandas dia di situs resmi klub.

"Untuk musim yang telah kami jalani, saya akan memberikan nilai 8 dari nilai maksimal 10," lugas pria berjuluk San Iker tersebut.

Trofi Copa del Rey, di mana piala domestik notabene merupakan kejuaraan kelas dua, tentu tidak sebanding dengan skuad Madrid yang dipenuhi para bintang yang bila ditodal harganya mencapai triliunan rupiah.

Mengenai anggapan tersebut, Casillas memberikan bantahannya. "Copa del Rey merupakan titel yang sangat penting. Orang harus menghormati gelar Copa del Rey karena kami mengalahkan tim-tim kuat untuk bisa meraih juara. Dalam perjalanan musim ini, kami juga mengalahkan juara di dua musim sebelumnya," ujar kiper timnas Spanyol itu

"Trofi ini memiliki nilai sangat tinggi bagi kami, meski sejumlah orang berusaha untuk merendahkannya," tutup penjaga gawang berusia 29 tahun tersebut.

( nar / roz )

Dapatkan info Bola harian dari HP-mu. ketik REG DB kirim ke 3845. cuma Rp.2000/minggu (khusus pelanggan Telkomsel)

Tetap update informasi di manapun dengan http://m.detik.com dari browser ponsel anda!

Tutup

  Share to Facebook:

You are redirected to Facebook

  Share via Email:

Share via Email


loadingSending your message

Message has successfully sent


Diskusikan pendapat Anda dengan pembaca lain melalui milis detiksport@yahoogroups.com
Kirim e-mail kosong ke detiksport-subscribe@yahoogroups.com untukberpartisipasi.

Redaksi: redaksi[at]detiksport.com
Informasi Pemasangan Iklan:
hubungi :
  • Yuyi di yuyi[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.522) atau,
  • Rafika di rafika[at]detik.com, telepon 021-7941177 (ext.506).
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KOMPASbola

Posted: 12 May 2011 11:21 AM PDT

KOMPASbola


UEFA Mulai Selidiki Busquets

Posted: 12 May 2011 05:57 PM PDT

NYON, KOMPAS.com - Melalui situs resminya, UEFA mengumumkan telah mulai menyelidiki gelandang Barcelona, Sergio Busquets, atas dugaan melakukan pelecehan ras terhadap seorang pemain Real Madrid.

Peristiwa tersebut terjadi pada leg pertama semifinal Liga Champions, 27 April lalu. Dasar penyelidikan adalah rekaman video dari Real Madrid.

"UEFA telah membuka proses disiplin terhadap gelandang Barcelona Sergio Busquets, yang diduga melanggar artikel 11 Peraturan Disiplin dengan melakukan pelecehan rasis terhadap seorang pemain Real Madrid pada leg pertama semifinal antara kedua klub pada 27 April lalu," kata UEFA.

"Penyelidikan dilakukan berdasar kepada bukti yang diberikan Real Madrid (berupa video dan pernyataan pemain). Badan Kontrol dan Disiplin UEFA akan menangani masalah ini pada Minggu (15/5/2011) dan keputusan akan disampaikan kepada klub pada Senin (16/5/2011)," tambah mereka. (UEFA)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Arsenal Bermain Kurang Efektif

Posted: 12 May 2011 05:37 PM PDT

MANCHESTER, KOMPAS.com - Gelandang Manchester City, Patrick Vieira memberikan saran untuk mantan timnya, Arsenal, agar bisa mengakhiri puasa gelar mereka selama enam tahun terakhir. Vieira menyebut, Arsenal harus bermain lebih efektif dan harus membenahi lini pertahanan mereka musim depan.

Musim ini, lini pertahanan Arsenal (posisi tiga) menjadi yang terburuk dari tim empat besar klasemen Premier League. Mereka kebobolan 39 gol hingga pekan ke-36 ini. Bandingkan dengan Manchester City (posisi empat) yang kebobolan 33 gol, Chelsea (peringkat kedua) yang hanya kemasukan 30 gol dan Manchester United (posisi puncak) dibobol 34 gol.

"Ketika mereka (Arsenal) dalam masalah, mereka selalu kebobolan. Sebuah tim besar akan menjadi lebih kompak ketika berada dalam tekanan dan hal itu yang akan menjauhkan mereka dari masalah. Kadang Anda menyadari bahwa Anda berada dalam masalah, bahkan tim besar sekali pun. Anda bisa saja menerima lawan lebih kuat dan Anda akan tampil bertahan. Anda akan tetap kuat, malah Anda akan lebih kompak. Anda harus bisa menerima bisa mengalami penderitaan," ujar Vieira kepada Times.

"Kami pernah melakukannya di final Piala FA (2005) melawan Manchester United. Aku tak tahu bagaimana kami bisa menang. Saat itu MU terus menekan kami sepanjang 90 menit. Kami tahu bahwa kami hanya bisa menang lewat adu penalti. Kadang Anda akan menerima situasi seperti ini. Anda harus menerima itu dan cari jalan lain untuk menang. Berjuang untuk satu sama lain. Ini memang bukan hal yang Anda inginkan, tapi yang terpenting adalah menang," sambungnya. (TIM)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

NST Online: Sports

Posted: 12 May 2011 09:08 AM PDT

NST Online: Sports


Badminton: Chong Wei can now savour Bath stint

Posted: 11 May 2011 05:23 PM PDT

Badminton: Chong Wei can now savour Bath stint

2011/05/12
K.M. Boopathy
boopathy@nstp.com.my


LEE Chong Wei's absence from the stint at the University of Bath last year triggered a controversy but in an about-turn, he has requested for a 10-day training camp to be held there ahead of the World Championships in London on Aug 8-14.

Misbun Sidek, then Chong Wei's coach, and the World No 1 were reluctant to attend the Bath stint as they felt it would be better to train at home before competing in the World Championships in Paris in August.

However, their decision backfired after Chong Wei crashed out in the quarter-finals while men's doubles Koo Kien Keat-Tan Boon Heong, who attended the Bath camp, reached the final.


Yesterday, national singles coach Rashid Sidek said the request has been approved by the BA of Malaysia (BAM) and that three elite players will accompany Chong Wei to Bath to spar with him.

"The Bath stint will be ideal for Chong Wei as the World Championships will be in London this time and it will be easy for him to acclimatise," said Rashid.

"We have also requested for three players to accompany him as Chong Wei is the only national singles shuttler to qualify for the World Championships and needs quality sparring to be well prepared for the event.


"The training should last for about eight days. The exact dates will be confirmed soon."

Liew Daren, Chong Wei Feng and Chan Kwong Beng are expected to be the three shuttlers who will accompany Chong Wei.

Two of them are expected to return when Chong Wei travels to London to train at Wembley Arena where the World Championships will be held for the first time.


Chong Wei has yet to win a major event and the player is serious about earning some respectability in London.

The Bath stint will be coordinated by the National Sports Institute (NSI) where all qualifiers from the national team will be involved in the stint.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Badminton / Sudirman Cup: Team pin hopes on improved displays

Posted: 11 May 2011 05:16 PM PDT


Wong Pei Tty (left) and Chin Eei Hui have been performing well over the last few events.

Wong Pei Tty (left) and Chin Eei Hui have been performing well over the last few events.

THE odds were against Malaysia finishing in the top four of the Sudirman Cup but the recent performances of mixed doubles Chan Peng Soon-Goh Liu Ying and women's doubles Wong Pei Tty-Chin Eei Hui give them a fighting chance in Qingdao, China on May 22-29.

Malaysia reached the semi-finals for the first time in Guangzhou two years ago where they lost 3-0 to eventual champions China.

However, the retirement of Wong Mew Choo a month ago reduced Malaysia's semi-final hopes but Peng Soon-Liu Ying and Pei Tty-Eei Hui have been performing well over the last few events.


Peng Soon-Liu Ying were semi-finalists in the India Open Super Series and finished runners-up in the Malaysia Open grand prix last week while Pei Tty-Eei Hui were runners-up in the Australia Open grand prix, their first tournament together in eight months, and they finished second again in the India Open two weeks ago.

Malaysia can avoid China and South Korea if they finish as Group B winners in the quarter-final stage. Indonesia and Russia complete the group.

Lee Chong Wei and men's doubles Koo Kien Keat-Tan Boon Heong must deliver in the group stages with the winning point coming from either Pei Tty-Eei Hui or Peng Soon-Liu Ying.


National singles coach Rashid Sidek said the tie against Indonesia will be evenly matched after the improvement shown by Malaysia in the women's doubles and mixed doubles.

"Chong Wei and Kien Keat-Boon Heong must deliver the points and we can hope for a point in the other events.

"If we can win the group stage, there is a possibility of reaching the semi-finals," said Rashid.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KOMPAS.com - Olahraga

Posted: 12 May 2011 09:08 AM PDT

KOMPAS.com - Olahraga


Sari Ully Terbaik di Kelas 48 Kg

Posted: 12 May 2011 02:20 PM PDT

Angkat Berat

Sari Ully Terbaik di Kelas 48 Kg

Ida Setyorini | Pepih Nugraha | Kamis, 12 Mei 2011 | 21:20 WIB

JAKARTA, KOMPAS.com — Lifter Sari Ully (24) mempersembahkan medali emas pada perhelatan Arafura Games 2011 di Darwin, Australia. Sari menggaet emas kelas 48 kilogram putri dengan total angkatan 150 kilogram. Untuk angkatan snatch, Sari mengangkat barbel seberat 65 kilogram; sedangkan untuk clean and jerk, dia mengangkat seberat 85 kilogram.

Dua lifter lainnya, Desi Rahayu (25) dan Lisa Indriyani (25), gagal menambah medali. Mereka masing-masing menduduki urutan keempat dengan angkatan seberat 127 kilogram dan kelima dengan angkatan seberat 105 kilogram.

Dua lifter putra, yakni Danu Saputra Bagus (56 kilogram) dan Nazarudin (69 kilogram), meraih perunggu. Danu mengangkat barbel seberat total 207 kilogram dari angkatan snatch 92 kilogram dan angkatan clean and jerk 115 kilogram. Sementara Nazarudin mengangkat barbel seberat total 233 kilogram.

Pada Kamis (12/5/2011), Lestari Dewi Mayassah juga menambah perunggu dari kelas 63 kilogram putri setelah mengangkat barbel seberat 162 kilogram. Untuk angkatan snatch, dia mengangkat barbel seberat 72 kilogram dan angkatan clean and jerk 70 kilogram.

Kirim Komentar Anda

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Emas Kedua dari Rostinah

Posted: 12 May 2011 11:58 AM PDT

JAKARTA, KOMPAS.com — Sprinter asal Nusa Tenggara Barat, Rostinah (24), menggaet medali emas kedua dari cabang atletik di pesta olahraga Arafura Games 2011 di Stadion Arafura, Kompleks Olahraga Marrara, Darwin, Australia, Kamis (12/5/2011). Rostinah menjadi yang tercepat di nomor lari 200 meter putri dengan catatan waktu 25,40 detik.

Dia mengalahkan Thihang Tran (Vietnam) yang finis di urutan kedua dengan 25,68 detik serta Amanda Morris (Australia) di tempat ketiga dengan 25,93 detik. Sebelumnya, Rostinah meraih emas di nomor lari 100 meter putri.

Cabang atletik juga menyumbang emas lewat Safa Simora yang tampil di nomor tolak peluru putri dengan tolakan sejauh 10,48 meter. Dia mengungguli Weng San Chim (Makao) dengan 10,43 meter dan Eunice Steven (Papua Niugini) dengan 8,81 meter.

Sementara Andrian mempersembahkan perak di nomor lari 400 meter gawang putra dengan pencapaian 53,28 detik. Adrian harus mengakui keunggulan Wala Gime (Papua Niugini ) yang menjejak finis terdepan dengan catatan waktu 53,16 detik.

Tim estafet 4 x 400 meter putra dan putri juga meraih perak. Tim putri beranggotakan Kasmawati Laturau, Orpa Lodifina, Salma Bahma, dan Alphina Tehupeory dengan pencapaian 4 menit 15,53 detik. Mereka kalah dari tim Malaysia A dengan 4:06,63.

Tim estafet putra Indonesia A yang bermaterikan Musa Bisai, John Kennedy Thesia, Andrian, dan Silas Patai mencapai finis dengan 3:23,37 di belakang tim Papua Niugini A dengan 3:23,26.

Alphina menambah perunggu dari nomor lari 200 meter putri remaja dengan catatan waktu 26,33 detik. Dia tertinggal dari pelari Taiwan, Yu Wen Hsu (25,36 detik), dan Larissa Chambers (Australia) dengan 25,66 detik.

Adapun sprinter senior John Herman Muray (33) gagal merebut medali di 200 meter putra karena hanya finis keenam dengan 22,33 detik. Rekannya, Silas Patai, finis keempat dengan 22,30 detik. Medali emas nomor tersebut diraih Jaran Sathoengram (Thailand) dengan 22,10 detik.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sindikasi sport.okezone.com

Posted: 12 May 2011 04:03 AM PDT

Sindikasi sport.okezone.com


Pedrosa Samai Rekor Biaggi & Mamola

Posted: 12 May 2011 03:45 AM PDT

LE MANS - Dani Pedrosa mencatatkan sebuah rekor baru saat memenangi MotoGP Portugal, dua pekan lalu. Ternyata, keberhasilannya memenangi balapan di Estoril membuat pembalap Repsol Honda itu menyamai pencapaian rekor dua pendahulunya, Max Biaggi dan Randy Mamola.

Sebagaimana dilaporkan Crash.net, Kamis (12/5/2011), keberhasilan di Estoril membuat Pedrosa memenangi balapan ke-13nya di kelas MotoGP. Nah, yang membuatnya menyamai rekor Biaggi dan Mamola adalah, jumlah kemenangan tersebut tidak dibarengi pembalap Spanyol itu dengan gelar juara dunia.

Bersama Biaggi dan Mamola, Pedrosa diketahui sebagai salah satu pembalap tersukses. Namun nilai minusnya, mereka bertiga belum sekalipun meraih gelar juara dunia baik di kelas 500cc maupun MotoGP.

Namun, Pedrosa setidaknya bisa sedikit lebih tenang ketimbang dua pendahulunya tersebut. Pasalnya, pembalap Repsol Honda ini masih punya peluang untuk mengubah 'rekor' tersebut di musim ini. Dari tiga seri yang telah dijalani, pembalap Spanyol ini masih berada dalam posisi bersaing memperebutkan gelar juara dunia.

Jelang, seri keempat di Le Mans, Prancis, akhir pekan ini, Pedrosa masih berada di tempat kedua klasemen sementara pembalap dengan selisih hanya empat angka dari pembalap Yamaha, Jorge Lorenzo di tempat teratas.

Selain Pedrosa, pembalap yang juga menyandang predikat juara tanpa mahkota adalah pembalap Pramac Racing Loris Capirossi dan Sete Gibernau yang telah meraih sembilan kemenangan di kelas premier, namun gagal mendapatkan gelar juara dunia.
(acf)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ke Le Mans, Colin Edwards Ingin Ulang Sukses Estoril

Posted: 12 May 2011 02:29 AM PDT

LE MANS - Colin Edwards mengaku tak sabar untuk beraksi pada gelaran MotoGP Prancis di Le Mans, Minggu (15/5/2011) nanti. Pembalap utama tim Monster Yamaha Tech 3 ini bertekad meraih hasil maksimal, seperti pada seri sebelumnya di Estoril, Portugal.

Edwards diketahui tampil cukup apik pada seri MotoGP Portugal, dua pekan lalu. Pembalap veteran asal Amerika Serikat ini mampu tampil kompetitif sejak awal dan berhasil mengakhiri balapan di uruta enam, posisi terbaiknya sepanjang musim ini.

Kini, jelang seri keempat di Le Mans, akhir pekan ini, pembalap 37 tahun bertekad mengulang performa ciamiknya di Portugal. Meski begitu, Edwards sadar, untuk bisa merealisasikannya dia harus bekerja keras.

"Bukan hal yang mudah untuk bisa kembali menempati posisi enam seperti di Portugal, karena persaingan di musim ini sangat ketat. Tapi, itu tetap menjadi target saya di balapan nanti," ujar Edwards sebagaimana dikutip Paddocktalk, Kamis (12/5/2011).

"Akhir pekan ini akan menjadi hari yang penting buat Tech 3 dan saya akan memberikan 100 persen kemampuan saya untuk mendapatkan hasil yang bagus," sambungnya.

Optimisme Edwards juga didukung dengan performa YZR-M1 yang menurutnya mengalami banyak perkembangan setelah menggunakan sasis baru.

"Saya tidak sabar balapan di Le Mans, karena ini adalah trek di mana saya meraih banyak sukses di masa lalu. Performa YZR-M1 juga bekerja sangat baik dan memiliki karakter yang cocok dengan sirkuit. Kami mendapatkan hasil tes yang bagus di Portugal dan berhasil membuat cengkeraman ban belakang lebih kuat. Itu seharusnya banyak membantu kami nanti," tambahnya.

"Sasis baru juga berpotensi besar memberikan kami keuntungan, namun kami harus bisa memahami lebih lagi sasis tersebut agar bisa menampilkan performa maksimal motor," tutup pembalap yang pernah jadi rekan setim Valentino Rossi di Yamaha beberapa musim lalu.
(acf)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Republika Online

Posted: 12 May 2011 01:13 AM PDT

Republika Online


Manchester United Sepakati Harga De Gea

Posted: 12 May 2011 12:18 AM PDT

REPUBLIKA.CO.ID,MANCHESTER - Manchester United sudah mencapai kesepakatan pra-kontrak dengan kiper Atletico Madrid, David de Gea. Gerry Armstrong, mantan bintang Tottenham Hotspur dan Real Mallorca yang kini berprofesi sebagai pengamat sepakbola Spanyol, memastikan kebenaran kesepakatan tersebut.

''Sekitar enam atau tujuh pekan lalu, Manchester United menyepakati kesepakatan harga dengan Atletico Madrid. Segalanya sudah berada di tempat yang pas. Manchester United kini tinggal menunggu sang pemain untuk mengontraknya,'' kata Armstrong kepada talkSPORT.

Namun demikian, Armstrong menilai kesepakatan tersebut meninggalkan sejumlah tanda tanya. Dia tak tahu mengapa Manchester United ngotot mengincar De Gea yang baru berusia 20 tahun itu. Apalagi, De Gea akan menggantikan Edwin van der Sar sebagai kiper utama the Red Devils.

''Dia (David de Gea) adalah kiper yang masih sangat muda. Dia sendiri masih ragu apakah dia pindah ke Inggris sekarang atau dia harus menunggu,'' katanya. ''Dalam dua atau tiga pekan ke depan,  jawabannya akan terbuka.''

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Barcelona Juara La Liga, Real Madrid Berpesta

Posted: 11 May 2011 11:19 PM PDT

REPUBLIKA.CO.ID,MADRID - Barcelona memastikan diri menjadi juara La Liga Spanyol musim ini. Perayaan gelar juara pun dilangsungkan di kandang Levante beberapa saat setelah pertandingan berakhir dengan skor imbang 1-1.

Namun, perayaan juara Barcelona itu sudah didahului oleh Real Madrid. Beberapa jam sebelumnya, rival utama Barcelona itu sudah merayakan kesuksesan mereka di ajang Copa Del Rey di pusat kota Madrid.

Rea Madrid memamerkan tropi Copa Del Rey ke Madrilenos --sebutan bagi warga Madrid-- di Balai Kota, pusat pemerintahan Madrid dan Katedral La Almuneda.

Semua pemain, pelatih, staf tim dan juga anggota direksi Real Madrid bersama-sama meninggalkan Santiago Bernabeu. Mereka disambut walikota di Balai Kota.

Perayaan dilanjutkan di Katedral La Almuneda. Di sana, Cristiano Ronaldo dan kawan-kawan disambut antusias oleh ribuan fans Real Madrid yang sudah menunggu tim kesayangan mereka. Di sana pula, perayaan berakhir di mana tim menyerahkan trofi Copa Del Rey ke Virgin of Almudena setelah diterima oleh Yang Mulia Kardinal Couco Varela.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Sukan

Posted: 12 May 2011 01:09 AM PDT

Berita Harian: Sukan


FAM bersedia: Azzuddin

Posted: 11 May 2011 12:36 PM PDT

Sukan

Sanggup bantu FIFA siasat dakwaan menetapkan keputusan perlawanan

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) sedia berdepan siasatan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) dan tiada apa perlu disembunyikan berhubung dakwaan menetapkan keputusan perlawanan, khususnya berkaitan perlawanan persahabatan menentang Zimbabwe pada 2009.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata pihaknya memiliki segala dokumen diperlukan apabila menerima kunjungan Ketua Keselamatan FIFA, Chris Eaton ke ibu negara, minggu depan. "Tiada apa perlu dibimbangkan kerana segala prosedur perlawanan berkenaan daripada pihak FAM, selari dengan garis panduan badan induk bola sepak dunia itu.

"FAM hanya bertindak sebagai tuan rumah dan kami menerima kedatangan Zimbabwe sama seperti pasukan-pasukan lain," kata Azzuddin.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada dakwaan FIFA, baru-baru ini bahawa wujud penjualan perlawanan di beberapa negara Eropah dan Asia, termasuk Malaysia.

"Pada Jun 2009, kami menghantar pelawaan kepada beberapa negara dan pada 10 Julai kami menerima jawapan daripada Persatuan Bola Sepak Zimbabwe (ZIFA).
"Mereka bersetuju menghantar pasukan kebangsaan mereka untuk menguji skuad Sukan Sea negara. Saya tidak lihat apa-apa yang meragukan dalam surat rasmi bertarikh 9 Julai daripada ZIFA ditandatangani Ketua Pegawai Eksekutifnya, Henrietta Rushwaya.

"Seperti amalan lazim ahli gabungan FIFA, Zimbabwe terpaksa menanggung sendiri kos pengangkutan pergi dan balik, manakala FAM hanya akan menanggung kos pengangkutan, penginapan, makan minum dan dobi sepanjang mereka berada di sini," katanya.

Menurut Azzuddin, FAM sentiasa teguh dalam pendiriannya menentang segala bentuk penjualan permainan dan perkara sama diterapkan dalam perjalanan Liga Malaysia. "Sepanjang musim ini, belum ada laporan mengenai penjualan permainan dalam Liga Malaysia," katanya.

Pada Julai 2009, Zimbabwe didakwa beberapa perlawanan persahabatan antarabangsa termasuk bertemu Malaysia. Pada perlawanan berkenaan, Malaysia membelasah Zimbabwe 4-0 di Stadium Bola Sepak Cheras, tetapi hakikatnya pasukan berkenaan hanyalah berstatus kelab.

Sementara itu, dalam perkembangan sama, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Mohd Zinin, berkata polis memandang serius dakwaan FIFA yang menyebut terdapat pembabitan rakyat dari negara ini dalam kegiatan mengatur perlawanan bola sepak secara haram.

Beliau berkata, jika dakwaan itu benar ia boleh memberi gambaran tidak elok terhadap imej Malaysia, seolah-olah negara ini menyokong aktiviti terbabit.

Jelasnya, ketika ini pihaknya sedang menunggu kedatangan pegawai pencegah rasuah persekutuan berkenaan yang dijadualkan tiba di negara ini dua minggu lagi bagi tujuan penyiasatan.

"Walau apapun, harus diingat negara ini adalah antara yang terbaik dari segi operasi membanteras aktiviti perjudian bola sepak Piala Dunia yang dianjurkan di Afrika Selatan tahun lalu," katanya


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

City lakar sejarah layak Liga Juara-Juara

Posted: 11 May 2011 12:31 PM PDT

Sukan

CROUCH (empat dari kanan) menjaringkan gol sendiri membantu City menang 1-0, kelmarin.

CROUCH (empat dari kanan) menjaringkan gol sendiri membantu City menang 1-0, kelmarin.

MANCHESTER: Roberto Mancini boleh dilabel 'orang paling gembira' pada saat ini di atas kejayaan Manchester City mara ke peringkat kelayakan Liga Juara-Juara Eropah buat julung kali dalam sejarah penyertaan mereka.

Detik gemilang itu terhasil selepas City menang 1-0 ke atas Tottenham Hotspur, kelmarin dengan gol sendiri daripada penyerang lawan, Peter Crouch buat mengesahkan status selaku empat pasukan teratas Liga Perdana Inggeris, musim ini.

Namun, dia pantas mengalih pandangan ke arah final Piala FA menentang Stoke City, Sabtu untuk memburu trofi utama yang pertama sejak 35 tahun dan ketika sama memberi amaran kepada anak didiknya usah mendabik dada atas kejayaan besar itu. "Kami berhak kerana berada dalam kelompok empat teratas sepanjang musim ini," kata pengendali berbangsa Itali itu.

"Sekarang tumpuan harus kepada usaha memenangi Piala FA, Sabtu ini. Saya bimbang pemain masih terawang-awang atas kejayaan ini kerana Stoke City bukan barisan remeh."

Bagi Spurs ia harus keputusan mengecewakan dan kini harus berdepan Liverpool, Ahad ini untuk merebut tempat kelima bagi tiket ke Liga Europa. - Agensi


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved