ads

Ahad, 19 Jun 2011

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2011 11:38 PM PDT

02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2011 11:43 PM PDT

Hazim Homestay <b>Changlun</b> Kedah: DESTINASI PERCUTIAN <b>DI</b> KEDAH

Posted: 16 May 2011 08:37 PM PDT

DESTINASI PERCUTIAN DI ALOR STAR

1. Pekan Rabu Bazaar . Aked termashur milik orang Melayu di
Kedah. Terletak Dalam Pusat Bandaraya Alor Star.
2. Kota Kuala Kedah . Terletak di Muara Sungai Kedah. 10 km dari Alor Star.
3. Muzium Padi Gunung Keriang Muzium padi yang terulung di dunia.
Cantik , panaromic , Ilimiah , Muzium berputar bertaraf
dunia"World Class Revolving Muzium". Besebelahan Kolam Renang
SUKMA . Jarak 10 km dari Alor Star.
4. Gunung Jerai. Gunung tertinggi di Kedah. Di puncaknya ada resort,
muzium perhutanan, air terjun. Bolih sampai ke puncak dengan
kereta sendiri.
5. Tanjong Dawai bersebelahan dengan Pantai Merdeka . Terdapat banyak
jualan hasilan laut. Pelbagai jenis ikan kering , belacan, sotong
dan lain-lain
6. Jambatan Melengkung Kuala Kedah . Jambatan yang merentangi muara
Sungai Kedah dan terletak di Pekan Kuala Kedah. Satu-satunya
jambatan terunik di Kedah. 10 km dari Alor Star.
7. Pedu Lake Resort . Tempat percutian yang di kelilingi tasik.
Berhampiran Ampangan Pedu (Pedu damp) sumber bekalan air bersih
negeri Kedah. Syurga pemancing & golf.
8. Muzium Negeri berhampiran Stadium Bola Sepak Darul Aman.
9. Muzium sejarah . Pamiran & peragaan sejarah negeri dan Kerajaan
Kedah
10.Air Terjun Bukit Hijau . Kawasan perkelahan dan mandi manda
terbesar di Kedah.
11.Pintu Masuk Bukit Kayu Hitam. Berhampiran Universiti Utara
Malaysia. Terdapat Kedai Bebas Cukai dan Pekan DANOK Thailand.
12.Jeti Kuala Kedah. Terletak di Pelabuhan Kuala Kedah. Jeti ini
adalah jeti tempat pelancung menaiki feri ke Langkawi.
13.Menara Telikom Alor Star. Menara yang tertinggi di Alor Star. Ada
restoran berputar di atasnya. (Revolving Restaurant). DalamBandar
Alor Star.
14.Muzium Akeologi Lembah Bujang. Muzium yang menunjukan sejarah
awal kerajaan negeri Kedah dan kedatangan hindu di Negeri Kedah .
15.Pulau Langkawi. Macam-macam ada. Semuanya bertaraf dunia (world
class). Seperti "Under Water World � akurium bertaraf dunia,
Kereta Kabel ( Cable Car) Taman Buaya, Pantai Cenang,
LapanganTerbang Antara Bangsa Langkawi, Lagenda Mahsuri dan lain-
lain.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hazim Homestay <b>Changlun</b> Kedah: Sejarah Ringkas <b>Changlun</b>

Posted: 16 May 2011 08:28 PM PDT

Changlun adalah sebuah bandar kecil yang terletak kira-kira 42 kilometer di utara Bandar Raya Alor Star. Changlun berasal daripada bahasa Thai yang membawa maksud Gajah (chang) Jatuh (lun).
Kewujudan Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) yang melalui Changlun menjadikan ia sebuah pekan kecil yang cukup pesat membangun. Selain itu, Lebuhraya Changlun-Kuala Perlis yang telah siap dibina, turut mempercepatkan proses pembangunan sedia ada. Dengan adanya lebuh raya ini, anda dapat ke UUM sintok, UniMAP, KMP ,UiTM Arau, dan Politeknik Perlis. Anda juga dinasihat untuk menggunakan lebuh raya ini untuk mempercepatkan masa ke Kuala Perlis untuk ke Langkawi. Lebuh Raya ini tidak dikenakan pembayaran tol.
Pekan Changlun[1] mempunyai kedudukan yang cukup strategik kerana ia menjadi laluan utama ke sempadan Malaysia-Thailand di Utara, Kampus Universiti Utara Malaysia (UUM) Sintok, di Timur, Jitra dan Alor Star di Selatan dan laluan ke Negeri Perlis Indera Kayangan di sebelah Barat.
Bagi menampung keperluan jumlah penduduk yang semakin meningkat, satu kawasan perumahan dan perniagaan yang diberi nama 'Pekan Changlun 2' telah pun diwujudkan.

Prasarana di Changlun


Institusi pendidikan:
• SMK Changlun, SRK Dato' Wan Kemara, SRJK (C) Yit Min, SRJK Tamil
• Kolej Matrikulasi Kedah, Sekolah Agama at-Toyyibah, Kampung Padang Halban

Institusi Sosial/Kebajikan:
• Klinik Kesihatan, Pejabat Pos, Hentian Bas Tempatan / Ekspres, Masjid
• Bank
o Bank Simpanan Nasional
o Public Bank
o Bank Muamalat (Kampung Tradisional)
• Pasar Pagi dan Petang
• C-mart (kompleks Changlun)
• Northern Dialysis Centre Sdn Bhd (pusat dialisis swasta panel kerajaan)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Butik Peace Collection: kedai butik <b>di changlun</b>, kedah

Posted: 27 Apr 2011 10:27 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]kedai butik di changlun, kedah. kedai butik Peach Collection. Posted by P.O.M at 10:27 · Email This BlogThis! Share to Twitter Share to Facebook Share to Google Buzz ...

02 di pokok sena - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pokok sena - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG KEDAH: 02 <b>di pokok sena</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 11:41 PM PDT

TERATAK IMPIAN BUKIT LALA: JANGAN BIARKAN KITA DIBELENGGU

Posted: 10 Jun 2011 01:02 AM PDT

JANGAN BIARKAN KITA DIBELENGGU

Pergi ke kebun membawa karung
Karung dibawa bersama baldi

Kuasa sudah sampai dipenghujung

Kesabaran rakyat, ubahnya hanya di peti undi Sawah dan getah luas di Pokok Sena
Pembangunan juga sentiasa ke hadapan

Wang rakyat disalah guna

Rakyat derita menanggung beban

• Atas: Mengisi scrub di dalam karung di Kebun Bukit Lala.


• Bawah: Kawasan sawah dan getah di Bukit Lala, Pokok Sena.

• Youtube: "Kabinet Pilihan Raya (bersama Mohamad Sabu) ".

• tiblakedah.blogspot.com @ Kamera AGFA OPTIMA 100.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


:: yong jumpa blogger Kelantan <b>di Sungai Petani</b>!! :: | Beautilicious

Posted: 19 Jun 2011 08:17 PM PDT

yay~ happy tak terkata tau bila dapay jumpa beliau..sapa beliau tu? klu nyer : blogger KELANTAN.

ce teka ce teka..

today maybe entri yong xde banyak sebab now yong nak gerak ke penang..ada keja sket disana..nanti next entri baru yong btau korang yong berjumpa sapa naa..

meh layan cupcake terbaru yong..yong buat utk kawan baik yong..but umur tu silap..cemana yong bole lupa umur yong baru 22..yong da 23 lah! hahahha perasan muda :p

pape pon yong nak ucapkan selamat hari lahir buat sahabat baik yong..hanis :) semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki.. semoga persahabatan kita berkekalan :)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di lunas kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di lunas kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 12:00 AM PDT

PADA Sabtu lalu, penulis berkesempatan menghadiri majlis perjumpaan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mustapa Mohamed dengan ketua-ketua cawangan UMNO di kawasan Parlimen Merbok di Kedah. Sebenarnya, antara Mustapa dan kerusi Parlimen Merbok yang kini dikuasai Parti Keadilan Rakyat (PKR) mempunyai sejarah yang panjang.

Mustapa pernah 'bertapak' di situ sejak tahun 1986 sebagai Setiausaha Politik kepada bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin yang menjadi Ahli Parlimen Merbok selama lima penggal mulai tahun berkenaan. Kehadiran Mustapa pada majlis itu sememangnya dinanti-nanti bagi memberi suntikan semangat kepada ahli-ahli UMNO untuk bangkit merampas kembali kerusi Parlimen Merbok dan dua lagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di kawasan berkenaan.

Selama ini Parlimen Merbok dan DUN Tanjong Dawai serta Bukit Selambau dianggap kubu kuat Barisan Nasional (BN), tetapi segalanya berubah pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12. Ketiga-tiga kerusi berkenaan jatuh ke tangan pembangkang.

''Kita jangan lemah semangat, tanamlah keyakinan bahawa kita mampu menawan kembali semua kerusi di Parlimen ini,'' tegas Mustapa ketika berucap pada majlis perjumpaan tersebut.

Sebagai seorang yang amat memahami situasi politik di Parlimen Merbok, Mustapa yakin bukanlah mustahil untuk BN kembali menawan kerusi itu. Tambahan pula penulis difahamkan majoriti penduduk di kawasan Parlimen berkenaan tidak berpuas hati dengan khidmat wakil rakyat sedia ada.

''Cuba kita lihat pembangunan yang begitu pesat di Merbok sekarang ini adalah hasil sumbangan ahli-ahli Parlimen BN terdahulu seperti Tun Daim Zainuddin dan Tan Sri Zainuddin Maidin.

''Kalau difikirkan, memanglah mustahil BN boleh kalah kerana BN yang bertanggungjawab membawa pembangunan di sini seperti mewujudkan Maktab Sains Rendah Mara (MRSM), Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Asian Institute of Medical Science, tetapi kita kalah juga,'' kata Mustapa lagi.

Namun bagi Mustapa, kekalahan pada 2008 bukanlah penamat. Dengan prestasi kerajaan negeri pimpinan Pas dan pelbagai kemelut yang berlaku, Ahli Parlimen Jeli itu yakin BN akan mampu kembali berkuasa, bukan sahaja di Parlimen Merbok tetapi juga di Kedah secara keseluruhannya.

Tetapi apa pun, pokok pangkalnya terletak kepada pemimpin-pemimpin UMNO di Kedah yang kini dikatakan mendapat suntikan baru melalui pelantikan Datuk Ahmad Bashah Md.Hanipah sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri dan Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Timbalan.

Namun begitu, sudah ada suara-suara yang semakin rimas kerana merasakan UMNO Kedah belum membuat apa-apa bagi mengeksploitasi kelemahan kepimpinan Pas Kedah.

''Saya akan masuk Pas, kalau Pas boleh mentadbir tetapi apa yang saya lihat, Pas tidak boleh berbuat apa-apa, saya kasihankan rakyat dan negeri Kedah, kalau keadaan ini berterusan,'' kata seorang pemimpin sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) ketika berbual dengan penulis.

Malahan penulis diberitahu sebahagian besar ketua-ketua bahagian ternanti-nanti apakah program besar yang dirancang oleh Ahmad Bashah bagi menggerakkan satu gelombang untuk membangkitkan semangat merampas Kedah daripada Pas, bukan sahaja di kalangan ahli UMNO tetapi juga rakyat.

''Ahmad Bashah dan Mukhriz perlu merancang satu program untuk tujuan itu, kalau di Kelantan ada 'Gelombang Merah', manakala di Selangor ada Program Selamatkan Selangor Darul Ehsan (SSDE). Di Kedah pula macam mana?

''Kita tidak boleh tunggu segala-galanya ditentukan oleh pucuk pimpinan parti di peringkat pusat, UMNO Kedah kena buat perancangan sendiri,'' kata seorang pemimpin UMNO bahagian kepada penulis.

Berdasarkan tinjauan penulis, perasaan tidak puas hati rakyat terhadap kepimpinan Kerajaan Pas Kedah cukup ketara. Perasaan ini bukan sahaja membuak-buak di kalangan rakyat biasa atau ahli UMNO sahaja, malahan di kalangan penyokong Pas sendiri.

Mereka melihat kerajaan negeri terlalu banyak kelemahan sedangkan sebelum ini semasa menjadi pembangkang, macam-macam Pas mengkritik kepimpinan BN. ''Saya sokong Pas sejak dalam selut (lumpur) lagi tetapi bila Pas dah menang, bukan kata depa tak ingat kat kita, apa pun depa (mereka) tak buat,'' kata seorang penyokong tegar Pas kepada penulis.

Akibat kelemahan yang berlaku termasuklah juga dengan keadaan UMNO Kedah yang dilihat masih perlahan menyusun gerakan, timbullah tafsiran bahawa ''orang Kedah bagaikan tidak bertuan.''Justeru dalam keadaan itu, ramai pemerhati politik melihat ia kesempatan terbaik untuk UMNO Kedah bangkit melakukan sesuatu bagi meraih sokongan rakyat.

''Kena ada satu program yang jelas bagi mendorong rakyat menyokong UMNO, kalau mereka lihat Pas lemah, manakala UMNO pula macam lesu sahaja, maka ia ibarat pi mai pi mai tang tu juga,'' kata seorang ahli veteran UMNO yang menghadiri majlis bersama Mustapa.

Seperti mana kata Mustapa, gerak kerja perlu bermula dari sekarang seperti UMNO Kelantan di bawah kepimpinannya melancarkan Gelombang Merah. Berdasarkan tiupan semangat itu, bak kata orang Kedah, UMNO dan BN tidak boleh 'lena lagi', mereka perlu bangkit segera mengatur strategi dengan matlamat menamatkan pemerintahan Pas di Kedah.

Perkara yang paling penting ialah perpaduan sesama mereka dan jangan ada politiking sesama sendiri kerana ia hanya akan merugikan UMNO dan BN.Sebagai contoh, semua pihak perlu menyokong kepimpinan Ahmad Bashah dan jangan ada politiking di peringkat bahagian yang boleh mengugat usaha menawan kembali Kedah.

Tetapi dalam masa yang sama, Ahmad Bashah pula perlulah menunjukkan karisma dan kemampuan untuk membolehkan sokongan diberikan.Kalau dilihat rekod politik, Ahmad Bashah bukanlah calang-calang orang, beliau ada 'seni politiknya' sendiri tetapi untuk menawan Kedah, ia memerlukan kerja berpasukan dan bukannya 'Lone Ranger'. Ini bersesuaian dengan pesanan Mustapa pada akhir pertemuan dengan ketua-ketua cawangan di Parlimen Merbok supaya mereka mengukuhkan perpaduan, bekerja dalam berpasukan dan menanam keyakinan untuk mencapai kejayaan.

Semoga kesungguhan Mustapa yang sanggup meredah ladang getah pada malam hari dengan diiringi hujan gerimis akan membangkitkan semangat ahli-ahli UMNO bagi melancarkan gelombang biru (BN) untuk menggantikan gelombang hijau (Pas) di Kedah!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 01:06 PM PDT

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 01:25 PM PDT

Karnival Pendidikan Islam PKG <b>Kodiang</b> 2011 / 1432 H

Posted: 25 Mar 2011 10:32 PM PDT

Salam.


Acara tahunan PKG pada kali ini julung kalinya diadakan di SMSKP pada 24 Mac 2011 yang lalu. Sebagai tuan rumah dan berstatus SBP, ianya sedikit memberi tekanan kepada GPI SMSKP dan para pelajar (peserta) untuk merealisasikan impian sekolah, iaitu mengekalkan piala pusingan Johan PKG Kodiang di SMSKP.

Alhamdulillah apabila keputusan diumumkan, SMSKP berjaya mengekalkan prestasi pada tahun lepas dengan menjadi Johan dalam 4 acara (Tilawah (L), Syarahan (P), Hafazan (L), Nasyid : Naib Johan 1 acara (Syarahan (L) dan Ketiga 1 acara TTilawah (P) .


Tahniah buat semua warga SMSKP.

KEPUTUSAN PENUH :

TILAWAH (L)

  1. MOHD ARIFKAMIL OMAR - SMSKP
  2. MOHD AL-AMIN AH.ZAILANI - SMKMD
  3. MOHD HAMIRUN RODZI - SMKTB

TILAWAH (P)
  1. SITI NUR YUSRA ABDUL RAHMAN - SMKTB
  2. AMIRA HUSNI MOHD SYUKRI - SMKMD
  3. NURUL NAJLA' MUHAMMAD ASSRI - SMSKP

HAFAZAN (L)
  1. MUHAMMAD AMINUDDIN CHE OMAR -SMSKP
  2. MOHD KHAIRUL IFWAT JAMRI - SMKMD
  3. MOHD FIRDAUS MOHAMAD - SMKBBBKH

HAFAZAN (P)
  1. NUR FARAHIM ABD RAHIM - SMKTB
  2. NABILA BASER - SMKBBS
  3. NOR DALILA ISMAIL - SMKMD

SYARAHAN (L)
  1. MUHAMMAD HAKIMIN SHAFIE - SMKBBS
  2. MUHAMMAD SYAHRUL ASYRAF MD ROPI - SMSKP
  3. BAZLISHAH IZZAT BAHARI - SMKMD

SYARAHAN (P)
  1. NUR AFZAN IZZANI AZHAR - SMSKP
  2. NUR AFINI MOHD LATFEE - SMKBBS
  3. NOR ATIKA REJAB - SMKBBBKH

NASYID
  1. SUBULUSSALAM - SMSKP
  2. AL-KAUTHAR - SMKBBS
  3. AL-FIRDAUSI - SMKTB

Selamat berjuang diperingkat daerah 2 April ini di SMK Ayer Hitam. Semoga Berjaya.

sumber : http://paisainskp.blogspot.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


NOTHING TOXIC - Extreme Videos: Pencuri Besi <b>Di Jitra</b> ( Stupid <b>...</b>

Posted: 30 May 2011 07:59 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Pencuri Besi Di Jitra ( Stupid Robbery ) Scrap. 马来西亚警察万岁!万岁!万万岁! Posted by *_* Velnny *_ * at Tuesday, May 31, 2011 · Email This BlogThis! Share to Twitter Share to Facebook Share to Google Buzz ...

02 di sik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sik - Google Blog Search


Sekitar program khimat komuniti Anak Yatim <b>di SIK</b> | khaliFah1412h

Posted: 19 May 2011 08:31 AM PDT






عَنْ سَهْلٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أَنَا وَكَافِلُ الْيَتِيمِ كَهَاتَيْنِ فِي الْجَنَّةِ وَقَرَنَ بَيْنَ أُصْبُعَيْهِ الْوُسْطَى وَالَّتِي تَلِي الْإِبْهَامَ

Daripada [Sahl] bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku dan pemelihara anak yatim di dalam surga seperti ini -lalu beliau merapatkan antara dua jarinya; jari tengah dan jari telunjuk-."

Maksudnya: Kedudukan orang yang memelihara anak yatim sanagat dekat dengan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam di syurga.

Pahala besar menjaga kebajikan anak yatim

Posted by: nurjeehan in Al Quran & Tafsir, Kehidupan Sosial, Muamalah
Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRIÂ

SAYID Qutub berkata: Dasar takaful sosial itulah dasar masyarakat Islam. Kaum Muslimin diwajibkan menjaga kepentingan golongan yang lemah di dalam masyarakat. Anak-anak yatim yang kehilangan bapa mereka dan masih kecil merupakan golongan yang lebih utama mendapat perhatian dan perlindungan kaum Muslimin terhadap keselamatan diri dan harta mereka.

Dahulu sesetengah penjaga anak-anak yatim itu mencampurkan makanan anak-anak yatim dengan makanan mereka. Harta anak-anak yatim dengan harta mereka untuk sama-sama dilaburkan dalam perniagaan menyebabkan kadang-kadang berlaku penganiayaan terhadap anak-anak yatim.

Sejak itu, orang-orang yang bertakwa merasa keberatan (untuk makan bersama anak-anak yatim) hingga mereka asingkan makanan anak-anak yatim daripada makanan mereka.

Firman Allah:

Dan mereka bertanya lagi kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (masalah) anak-anak yatim. Katakanlah: “Memperbaiki keadaan anak-anak yatim itu amatlah baiknya”, dan jika kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah saudara-saudara kamu (yang seagama); dan Allah mengetahui akan orang yang merosakkan (harta benda mereka) daripada orang yang hendak memperbaikinya. Dan jika Allah menghendaki tentulah Ia memberatkan kamu (dengan mengharamkan bercampur gaul dengan mereka). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (al-Baqarah: 220)

Tafsir :Â

Firman Allah s.w.t: Dan mereka bertanya lagi kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (masalah) anak-anak yatim.
Ulama telah khilaf siapakah yang bertanya kepada Nabi s.a.w. dengan dua pendapat :

Pertama: Thabit bin Rifa’ah al-Ansari. Inilah pendapat Mujahid.

Kedua: Abdullah bin Rawahah. Inilah pendapat Abu Sulaiman al-Dimasyqi.

Ibn al-Arabi berkata: Sebab turunnya, diriwayatkan bahawa turunnya ayat 10 surah al-Nisa’ yang bermaksud: Sesungguhnya orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim…

Orang berasa serba salah untuk bergaul dengan anak-anak yatim pada harta-harta mereka lalu mereka mengasingkan diri daripada anak-anak yatim.

Maka Allah menurunkan ayat ini yang bermaksud: Dan mereka bertanya lagi kepadamu (wahai Muhammad), tentang masalah anak-anak yatim. Katakanlah: Memperbaiki keadaan anak-anak yatim itu amatlah baik.

Ini bermaksud memperbaiki harta benda mereka lebih baik daripada menyisihkan mereka. Firman ini memberi keizinan menguruskan harta anak yatim dengan niat yang baik iaitu untuk kepentingan anak yatim itu sendiri bukan kepentingan sendiri.

Oleh sebab itu al-Quran sekali lagi mengembalikan kaum Muslimin kepada sikap yang sederhana dan menggunakan cara yang mudah dalam menghadapi perkara ini dan mencari kebaikan untuk anak-anak yatim dan bertindak dalam batas-batas yang mendatangkan muslihat kepada mereka.

Mengusahakan kebaikan-kebaikan untuk anak-anak yatim itu lebih baik daripada berasingan. Ini kerana tidak ada apa-apa kesalahan dalam percampuran dengan mereka selama percampuran itu mendatangkan kebaikan kepada mereka.

Anak-anak yatim itu adalah sama seperti saudara-saudara kepada para penjaga mereka. Mereka adalah saudara seagama dalam Islam. Mereka adalah anggota-anggota dalam keluarga Islam yang besar dan Allah mengetahui sesiapa yang membuat kerosakan dan sesiapa yang membuat kebaikan. Yang menjadi asas pegangan bukannya tindakannya yang lahir, tetapi ialah niat dan hasilnya.

Tercetus

Demikianlah segala urusan ini dihubungkan kepada Allah dan diikatkan pada paksinya yang kukuh di mana berlegarnya akidah dan hayat. Inilah kelebihan perundangan yang diasaskan di atas akidah. Oleh itu, jaminan pelaksanaan undang-undang selama-lamanya tidak datang dari luar andainya ia tidak tercetus dan bertunjang di dasar-dasar hati nurani.

Firman Allah: Katakanlah: Memperbaiki keadaan anak-anak yatim itu amatlah baiknya, dan jika kamu bercampur gaul dengan mereka (maka tidak ada salahnya) kerana mereka itu ialah saudara-saudara kamu (yang seagama);

Apabila Allah mengizinkan manusia bercampur gaul dengan anak-anak yatim bagi tujuan memperbaiki dan menyelia urusan mereka, maka itu adalah dalil keharusan mengurus bagi pihak anak yatim sebagaimana mengurus bagi pihak anak yatim.

Dalam athar ada disebutkan: Sebagaimana caranya engkau mendidik anakmu maka didiklah anak yatim dengan cara itu. Oleh itu, sebahagian ulama mengatakan: Adalah harus bagi pengasuh membelanjakan harta anak yatim sebagaimana wasi membelanjakannya dalam soal jual beli, pembahagian dan selainnya. Kami telah menerangkan hal ini dalam kitab Masail al-Furu'’ Inilah pendapat yang dipegang oleh penulis.

Oleh itu tindakan pengasuh itu diperakui sama ada pada harta yang banyak itu sedikit berdasarkan kemutlakan ayat tersebut.

Firman Allah: Dan Allah mengetahui akan orang yang merosakkan (harta benda mereka) daripada orang yang hendak memperbaikinya. Dan jika Allah menghendaki tentulah Ia memberatkan kamu (dengan mengharamkan bercampur gaul dengan mereka).
Apabila seseorang mengambil tanggungjawab menjaga anak yatim, maka dia boleh menguruskan harta anak yatim itu. Sekalipun tidak dilantik oleh wali anak yatim itu. Ini disebabkan ayat tersebut menyebutkan kebenaran itu secara mutlak dan kerana kafalah (penjagaan) itu juga sama kedudukan seperti wilayah (kewalian) yang umum.

Ketahuilah bahawa tidak ditemui berita daripada mana-mana khalifah yang melantik seseorang untuk menjaga anak yatim, walaupun ramai anak yatim yang ada pada zaman mereka, tetapi mereka memperakui hak menjaga anak yatim itu apabila anak yatim itu tinggal dengan mereka.

Diriwayatkan daripada Umar r.a. bahawa beliau berkata tentang seorang anak pungut: “Dan merdeka, engkau boleh menjadi walinya dan kami bertanggungjawab membiayainya.” Yang dimaksudkan dengan wali itu ialah wali bagi urusan penjagaan bukannya bagi urusan harta pusaka, seperti yang disangkakan oleh satu kumpulan.

Firman Allah: Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Setiap perkara yang dibimbangi tetapi Allah menyerahkan kepada orang mukalaf untuk menjalankan amanahnya, tidak boleh dikatakan; Orang itu hendak mengelakkan daripada melakukan perkara yang ditegah, kerana itulah dia enggan melakukannya.

Samalah sebagaimana Allah menjadikan orang perempuan beramanah menjaga kemaluan mereka, sedangkan dari aspek lain banyak lagi bahaya yang boleh keluar daripada kata-kata mereka yang bersangkut dengan hukum hakam dan berkait dengan halal, haram dan keturunan, walaupun ada kemungkinan mereka boleh berbohong. Sesungguhnya ini adalah satu gaya penerangan yang menarik.

Sepatutnya anda memberikan perhatian dan menjadikannya sebagai pedoman dalam usaha mengetahui hukum-hakam. Allah jua yang memberikan taufik ke arah yang benar dengan rahmatnya.

Iktibar Ayat

Tanggungjawab memelihara anak yatim merupakan besar pahalanya.
Sifat Allah yang Maha Mengetahui mana yang buruk dan mana yang baik.
Mengithbatkan sifat Allah yang Maha Perkasa lagi Bijaksana.
* DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI ialah pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-undang, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

(syukran semua)

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di padang terap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang terap - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG KEDAH: 02 <b>di padang terap</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 07:49 AM PDT

Program Mesra Rakyat Daerah <b>Padang Terap</b> - Adun Tanjung Dawai

Posted: 29 May 2011 08:45 AM PDT

Dato' Dr. Hj Hamdan Bin Mohamed Khalib: Program Mesra Rakyat Daerah Padang Terap Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 03:48 AM PDT

CUTI-CUTI MALAYSIA....KLANG-KUANTAN-<b>KUALA</b> TERENGGANU-KOTA BHARU <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2011 10:25 PM PDT

Saje..saje untuk tatapan pembaca blog SyamSGold...pengalaman saya menghabiskan cuti sekolah anak-anak bersama selama 2 minggu...dan saya pun bercuti juga selama 2 minggu...mmmphh...lamanya cuti...walaupun bercuti ,urusan biz tetap berjalan secara online...ha..ha....mudah kan..

Start 27hb jam 6.00 ptg ..kembara bermula dari klang ke kuantan selama 4 jam menyusuri Lebuh raya pantai timur sejauh 285km, bermalam semalam di kuantan dan meneruskan perjalanan ke Kuala Terengganu sejauh lebih kurang 200 km , bermalam selama 2 malam di Hotel Grand Continental Kuala Terengganu . dari Kuala Trengganu meneruskan perjalanan ke Kota Bharu sejauh 170 km yang mengambil masa selama 3 jam. Di KB kami bermalam di Habib Hotel , Kota Bharu selama 2 malam. Seterusnya meneruskan perjalanan ke kuala ketil resort melalui lebuh raya timur barat gerik,perak.

Berehat di Kuala Ketil Resort selama 2 malam dan meneruskan perjalanan ke Bukit Mertajam iaitu rumah keluarga mertua. Bermalam selama 3 malam di BM dan meneruskan perjalanan ke Taiping, rumah ayah bonda di kampung Jambu,Taiping. Dari Taiping insyaallah akan menamatkan perjalanan saya di Klang pada hari Jumaat ini. Pada ketika ini masih berada di Taiping....beristirehat bersama keluarga tercinta. Buat masa ini (taiping) jumlah perjalanan saya ialah 1700 km. Taiping ke Klang jarak perjalanan sejauh 300 km lagi.

PART 2- Masjid Kristal dan Batu bersurat
PART 3- Kota bharu bandaraya islam
PART 4- Mee udang kuala sepetang

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di langkawi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di langkawi - Google Blog Search


Keindahan <b>di</b> Sebalik Jendela <b>Langkawi</b> Lagoon Resort | Mata Hati Mekar

Posted: 29 May 2011 09:21 AM PDT

Peta Pulau Langkawi

Assalammualaikum dan Salam sejahtera semua.

Boleh dikatakan dalam sebulan, pasti sekali mekar akan ke pulau Langkawi kerana mengikut mr suami atas urusan kerjanya. Memandangkan kami belum lagi mempunyai zuriat, jadi mudah sangat la untuk mekar mengikut ke mana saje tempat yang mr suami mahu bawa. Awal-awal dulu memang rasa seronok bila suami ajak pi Langkawi. Tapi sekarang ni bila diajak, dah rasa biasa-biasa aje…huhu. Tambah lagi bila cuaca di Langkawi pernah mencecah 35 darjah celsius  membuatkan kulitku terbakar. Sangat panas (sehingga ada kawasan padang di Langkawi boleh terbakar dengan sendirinya !) Err.. Pernah sekali kami diserang demam panas gara-gara cuaca yang tidak menentu. Tak sanggup rasanya nak keluar rumah pada ketika itu.

Baiklah, kali ni mekar bukan nak cerita sangat tentang apa yang ada kat langkawi ni. Sebab pada firasat mekar mesti anda semua pernah bercuti di pusat peranginan antara yang tercantik di Malaysia ini kan? Dan tahu kat mana tempat-tempat yang menarik untuk dilawati? Tapi kalau tak tahu juga, boleh la mekar selit-selitkan ceritanya di artikel akan datang. Tapi untuk kali ni jom kita tengok cerita menarik di bawah :-

Langkawi Lagoon, resort unik di atas air

Welcome to Langkawi Lagoon Resort !

Asal dapat berjalan-jalan, mekar suka mengambil gambar. Suatu hari ketika sedang berjogging di sekitar perkampungan Kuala Melaka Langkawi, maka terlihatlah mekar pada keunikan sebuah resort ini.  Mekar pun dapat idea untuk kongsikan sesuatu dalam blog. Jadi, operasi seterusnya mekar mengajak sahabat  mekar  untuk menjalankan aktiviti meronda sambil mengambil gambar. Sahabat mekar ni orang Langkawi yang bekerja di bidang pelancongan . Jadi dia tahu benar selok-belok lokasi menarik di sini. Apakata kita layan gambar-gambar dan pemandangan indah di sekitar lokasi terpilih ini iaitu di Langkawi Lagoon Resort.

uniknya villa ini yang terapung di atas air !

Langkawi Lagoon terletak di Padang Mat Sirat iaitu kira-kira 3 KM atau 5 minit perjalanan dari Lapangan Terbang AntaraBangsa Langkawi. Lokasi resort ini sukar dilihat dari pemandangan biasa sepanjang jalan raya kerana kedudukannya terselindung serta agak privasi. Ia juga terletak bersebelahan Jambatan Kuala Muda menghala ke perkampungan nelayan Sungai Triang.

Resort ini dibangun serta diusahakan oleh pemaju hartanah Bumiputera yang berjaya iaitu MK Land Berhad.

Sesiapa saja yang melangkah masuk ke Langkawi Lagoon ini pasti akan terpegun dan terpesona dengan pemandangan indah yang terdapat di dalamnya. Suasana itu sungguh  mendamaikan dan menenangkan jiwa kerana ia jauh dari hiruk pikuk kesibukan kota.

Lagaknya seperti seorang pelancong, mekar dan sahabat sibuk merakam gambar persekitaran Langkawi Lagoon. Sehingga tidak tersedar  rupanya kami masih berpijak di bumi Malaysia saat itu. Ohh..aku terpesona 8)
Setiap unit villa mempunyai balkoni sendiri dengan kelengkapan dapur dan kemudahan kamar tidur.
salah satu unit banglo di Langkawi Lagoon

Lihatlah rekabentuk resort bertaraf 5 bintang ini. Sungguh istimewa dan menarik perhatian sesiapa yang memandang  kerana rekabentuknya melambangkan Rumah Melayu Tradisional. Keunikkannnya lebih terserlah kerana ia didirikan di atas air yang tenang dan dilindungi daripada laut terbuka oleh penahan ombak ("wave breaker").

Disamping mempunyai resort di atas air, Langkawi Lagoon juga mempunyai 84 unit bilik hotel di kawasan darat tetapi masih menghadap laut.
Ini adalah "massage wakaf" tempat untuk pengunjung berehat-rehat
mengikut petunjuk, resort ini turut menawarkan pelbagai pilihan makanan antarabangsa di Anjung Brasserie, Rajawali Seafood Restaurant dan Mentari Lounge. terdapat juga pusat gymnasium dan pusat Spa
kolam renang untuk kegunaan dewasa dan kanak-kanak
Laguna Bistro – tempat berhibur dan mendengar muzik diwaktu malam

Wave Breaker sebagai penahan ombak !

Wave breaker merupakan tiang  atau binaan yang didirikan dari Pantai Cenang ke Kuala Melaka. Berfungsi sebagai penahan ombak dan air laut. Ia terbukti dapat menghindar ombak dan air laut yang kuat semasa kejadian tsunami pada 26 Dis 2004 dan menyelamatkan kawasan Langkawi Lagoon, Airport dan sekitarnya daripada terjejas teruk.

Peta lokasi Airport dan Langkawi Lagoon Resort yang dilindungi oleh "wave breaker".

Fungsi lain pembinaan wave breaker

a) membantu mengelak hakisan pantai

b) menghalang dan memecahkan ombak- utk menwujudkan kawasan perairan yg tenang

c) melindungi atau mengurangkan kesan kemusnahan pantai

d) mengelak ombak & kejadian air pasang surut

wave breaker sebagai trek melakukan aktiviti riadah

Bersebelahan jalan belakang Langkawi Lagoon terdapat satu trek jogging untuk kegunaan sesiapa saja (tidak hanya penyewa resort) yang berminat untuk melakukan aktiviti riadah. Trek jogging ini merupakan sebahagian dari binaan wave breaker. Walaupun kawasannya agak sunyi tetapi.. oh..alangkah indahnya dapat berjogging di sini kerana sambil berlari-lari mekar dapat menikmati angin laut yang sepoi-sepoi bahasa, pemandangan yang luas terbentang  dan dapat melihat bot-bot nelayan yang bergerak pulang dari menangkap ikan.

binaan wave breaker yang dijadikan trek untuk berjogging
Setiap kali turun ke Langkawi, pasti mekar berjogging di sini sambil menyedut udara segar disamping mengambil gambar.
wave breaker di tengah laut. tak pernah jogging sampai sini lagi ! mekar rasa gayat sebab berdiri kat hujung binaan semata2 nak ambil gambar ni
wave breaker – pandangan dari udara

Amacam sahabat semua? Puas hati tak layan gambar-gambar ini.  Semoga panduan di atas boleh memberi idea kepada sesiapa yang buntu mencari resort/hotel mana harus di tuju sekiranya turun bercuti ke Langkawi. Walaupun harganya sedikit mahal tetapi berbaloi  dengan kemudahan, layanan dan ketenangan yang bakal diperolehi. Tak perlu kita menghabiskan duit ke luar negara demi untuk mencari ketenangan. Kerana segalanya terdapat di SINI. Selamat Menyambut Cuti Sekolah 8)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di pendang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pendang - Google Blog Search


KedahLanie.info: <b>PENDANG</b> –K&#39;jaan Negeri menggalakkan <b>di</b> Usahakan <b>...</b>

Posted: 15 Jun 2011 04:49 PM PDT

PENDANG – Kerajaan Negeri melalui Jabatan Pertanian dengan kerjasama Kedah Agro mengambil pendekatan melancarkan kempen 1 Rumah 10 Pokok Buah-buahan peringkat daerah Pendang selaras dengan tujuan Kerajaan Negeri untuk mempelbagaikan pengeluaran makanan dan meningkatkan pendapatan petani di kawasan itu.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap pertanian, industri Asas Tani dan Perladangan Komuniti, Datuk Ir Amiruddin Hamzah berkata, penduduk perlu mengambil pendekatan program yang dilancarkan itu untuk mengusahakan tanah terbiar di kawasan halaman rumah masing-masing.

Menurutnya, program itu lebih tertumpu kepada tanaman pokok buah-buahan di kawasan perumahan masing-masing yang mempunyai tanah terbiar memandangkan banyak pokok yang ditanam di kawasan halaman masing-masing tidak memberi pulangan kepada mereka.

"Semua benih pokok buah-buahan akan dibekalkan oleh Jabatan Pertanian melalui Pengerusi Majlis Ketua-ketua Kampung (MKK) di semua kawasan yang akan mengenal pasti peserta yang akan mengikuti program yang dilancar ini.

"Pada peringkat pertama MKK akan membuat bancian di kampung masing-masing dan setelah mengenal pasti peserta yang berminat mengikuti program ini dan akan diteruskan dengan kerja-kerja gotong-royong di tanah kawasan kediaman masing-masing serta diteruskan dengan tanaman pokok buah-buahan yang diperlukan," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui pada majlis pelancaran kempen itu di Padang Pusing, semalam.

Sementara itu, beliau berkata, program ini bergantung kepada jumlah penduduk di setiap kampung yang ingin menyertai program ini kerana beliau berharap semua penduduk mengambil peluang yang baik ini.

"Kerajaan Negeri mencadangkan satu rumah dengan 10 pokok namun terpulang kepada peserta jika memerlukan kurang dari jumlah yang diberikan kerana bergantung kepada keluasan tanah di halaman masing-masing.

"Pokok itu boleh juga ditanam di keliling kawasan surau, masjid, dewan orang ramai dan sebagainya," katanya.

Amiruddin berkata, sebagai pelengkap kepada kempen ini Kedah Agro akan memainkan peranan penting mengatur strategi pemasaran bagi membolehkan hasil-hasil yang akan dikeluarkan nanti dapat dibeli sepenuhnya sama ada untuk pasaran tempatan, dieksport ataupun untuk diproses bagi menambah nilai produk.

"Mereka juga diberi kebebasan untuk menjual hasil tanaman mereka kepada pihak mana yang dirasai menawarkan harga tinggi namun dalam program ini juga tidak memaksa peserta menjual hasil tanaman mereka," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved