ads

Isnin, 11 Julai 2011

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


Bicara Kedah: Bukan setakat <b>di Sungai Petani</b> je.

Posted: 10 Jul 2011 08:16 PM PDT

UMNO Sungai Petani sebenarnya adalah cerita paling lawak!!! Bahkan Bahagian tersebut disifatkan ramai sebagai BAHAGIAN YANG DIPENUHI BADUT-BADUT BERSELUAR DALAM!

Apakan tidak, sehingga sekarang, masalah kepimpinan tidak juga selesai. Ali Yahya, Ketua Bahagian UMNO Sungai Petani telah digantung berikutan kekecohan persidangan perwakilan Bahagian tersebut pada tahun 2009. Penggantungan Ali Yahya menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan para penyokongnya. Dan semenjak itu, UMNO Sungai Petani terus bergolak dan tidak pernah menunjukkan tanda-tanda akan berhenti.

Tiga hari sudah, perangai buruk penyokong Ali Yahya diperlihatkan lagi. 40 orang yang menunggu kedatangan Ahmad Bashah, Pengerusi Perhubungan Negeri untuk mesyuarat Bahagian berkenaan dengan mempersoalkan tindakan Majlis Tertinggi menggantung ketua mereka.

Benar sangatlah telahan ramai orang bahawa UMNO sebenarnya masih lagi mamai dan perasan yang mereka sangat kuat di Kedah. Buktinya adalah Sungai Petani sendiri. Parlimen Sungai Petani dimenangi oleh Johari Abdul, si bahlol yang cuba menyelamatkan KOTE BENGKOK Anwar Ibrahim dengan video CSInya. DUN-DUN di Parlimen Sungai Petani iaitu Bakar Arang dan Pantai Merdeka dimenangi oleh PKR dan PAS. Begitu juga dengan Sidam yang dimenangi oleh PKR.

Tidak keterlaluanlah kalau dikatakan UMNO SUNGAI PETANI SEDANG DILANDA KEBONGOKAN MELAMPAU!!!

Masalah ketua bahagian pun jadi masalah besar kepada puak-puak UMNO Sungai Petani. Walhal keputusan pilihanraya umum 2008 sangat jelas menunjukkan UMNO Sungai Petani sudah sama tarafnya dengan UMNO Batu Gajah di Perak!!!

Barangkali Mukhriz Mahathir dalam misi khasnya pun pening dan sakit dada untuk menguruskan gerombolan si badut-badut UMNO Sungai Petani yang tidak pernah berhenti merengek minta agar LUBANG JUBUR mereka dikorek kerana serangan CACING KERAWIT!!!

Pakatan Rakyat sudah seharusnya berlapang dada dan menarik nafas lega dengan kemelut UMNO Sungai Petani. Setidak-tidaknya, Pakatan Rakyat tidak perlu bekerja keras dan membuat demonstrasi besar-besaran di Sungai Petani untuk mempertahankan kemenangan mereka.

Sebabnya sangat mudah, UMNO Sungai Petani tak pernah mahu menang pun di Parlimen serta di ketiga-tiga DUNnya!!!

Tahniah Pakatan Rakyat!!!

Copy dari http://theflyingkick.blogspot.com/2011/07/sampai-bila-umno-sungai-petani-tak.html

Memang realiti, UMNO kalah di Kedah disebabkan oleh ahli-ahli UMNO sendiri. Selagi ahli UMNO Kedah tidak bersatu, selagi itulah UMNO Kedah sukar untuk merampas kembali kerajaan negeri Kedah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di lunas kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di lunas kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 12:00 AM PDT

PADA Sabtu lalu, penulis berkesempatan menghadiri majlis perjumpaan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mustapa Mohamed dengan ketua-ketua cawangan UMNO di kawasan Parlimen Merbok di Kedah. Sebenarnya, antara Mustapa dan kerusi Parlimen Merbok yang kini dikuasai Parti Keadilan Rakyat (PKR) mempunyai sejarah yang panjang.

Mustapa pernah 'bertapak' di situ sejak tahun 1986 sebagai Setiausaha Politik kepada bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin yang menjadi Ahli Parlimen Merbok selama lima penggal mulai tahun berkenaan. Kehadiran Mustapa pada majlis itu sememangnya dinanti-nanti bagi memberi suntikan semangat kepada ahli-ahli UMNO untuk bangkit merampas kembali kerusi Parlimen Merbok dan dua lagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di kawasan berkenaan.

Selama ini Parlimen Merbok dan DUN Tanjong Dawai serta Bukit Selambau dianggap kubu kuat Barisan Nasional (BN), tetapi segalanya berubah pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12. Ketiga-tiga kerusi berkenaan jatuh ke tangan pembangkang.

''Kita jangan lemah semangat, tanamlah keyakinan bahawa kita mampu menawan kembali semua kerusi di Parlimen ini,'' tegas Mustapa ketika berucap pada majlis perjumpaan tersebut.

Sebagai seorang yang amat memahami situasi politik di Parlimen Merbok, Mustapa yakin bukanlah mustahil untuk BN kembali menawan kerusi itu. Tambahan pula penulis difahamkan majoriti penduduk di kawasan Parlimen berkenaan tidak berpuas hati dengan khidmat wakil rakyat sedia ada.

''Cuba kita lihat pembangunan yang begitu pesat di Merbok sekarang ini adalah hasil sumbangan ahli-ahli Parlimen BN terdahulu seperti Tun Daim Zainuddin dan Tan Sri Zainuddin Maidin.

''Kalau difikirkan, memanglah mustahil BN boleh kalah kerana BN yang bertanggungjawab membawa pembangunan di sini seperti mewujudkan Maktab Sains Rendah Mara (MRSM), Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Asian Institute of Medical Science, tetapi kita kalah juga,'' kata Mustapa lagi.

Namun bagi Mustapa, kekalahan pada 2008 bukanlah penamat. Dengan prestasi kerajaan negeri pimpinan Pas dan pelbagai kemelut yang berlaku, Ahli Parlimen Jeli itu yakin BN akan mampu kembali berkuasa, bukan sahaja di Parlimen Merbok tetapi juga di Kedah secara keseluruhannya.

Tetapi apa pun, pokok pangkalnya terletak kepada pemimpin-pemimpin UMNO di Kedah yang kini dikatakan mendapat suntikan baru melalui pelantikan Datuk Ahmad Bashah Md.Hanipah sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri dan Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Timbalan.

Namun begitu, sudah ada suara-suara yang semakin rimas kerana merasakan UMNO Kedah belum membuat apa-apa bagi mengeksploitasi kelemahan kepimpinan Pas Kedah.

''Saya akan masuk Pas, kalau Pas boleh mentadbir tetapi apa yang saya lihat, Pas tidak boleh berbuat apa-apa, saya kasihankan rakyat dan negeri Kedah, kalau keadaan ini berterusan,'' kata seorang pemimpin sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) ketika berbual dengan penulis.

Malahan penulis diberitahu sebahagian besar ketua-ketua bahagian ternanti-nanti apakah program besar yang dirancang oleh Ahmad Bashah bagi menggerakkan satu gelombang untuk membangkitkan semangat merampas Kedah daripada Pas, bukan sahaja di kalangan ahli UMNO tetapi juga rakyat.

''Ahmad Bashah dan Mukhriz perlu merancang satu program untuk tujuan itu, kalau di Kelantan ada 'Gelombang Merah', manakala di Selangor ada Program Selamatkan Selangor Darul Ehsan (SSDE). Di Kedah pula macam mana?

''Kita tidak boleh tunggu segala-galanya ditentukan oleh pucuk pimpinan parti di peringkat pusat, UMNO Kedah kena buat perancangan sendiri,'' kata seorang pemimpin UMNO bahagian kepada penulis.

Berdasarkan tinjauan penulis, perasaan tidak puas hati rakyat terhadap kepimpinan Kerajaan Pas Kedah cukup ketara. Perasaan ini bukan sahaja membuak-buak di kalangan rakyat biasa atau ahli UMNO sahaja, malahan di kalangan penyokong Pas sendiri.

Mereka melihat kerajaan negeri terlalu banyak kelemahan sedangkan sebelum ini semasa menjadi pembangkang, macam-macam Pas mengkritik kepimpinan BN. ''Saya sokong Pas sejak dalam selut (lumpur) lagi tetapi bila Pas dah menang, bukan kata depa tak ingat kat kita, apa pun depa (mereka) tak buat,'' kata seorang penyokong tegar Pas kepada penulis.

Akibat kelemahan yang berlaku termasuklah juga dengan keadaan UMNO Kedah yang dilihat masih perlahan menyusun gerakan, timbullah tafsiran bahawa ''orang Kedah bagaikan tidak bertuan.''Justeru dalam keadaan itu, ramai pemerhati politik melihat ia kesempatan terbaik untuk UMNO Kedah bangkit melakukan sesuatu bagi meraih sokongan rakyat.

''Kena ada satu program yang jelas bagi mendorong rakyat menyokong UMNO, kalau mereka lihat Pas lemah, manakala UMNO pula macam lesu sahaja, maka ia ibarat pi mai pi mai tang tu juga,'' kata seorang ahli veteran UMNO yang menghadiri majlis bersama Mustapa.

Seperti mana kata Mustapa, gerak kerja perlu bermula dari sekarang seperti UMNO Kelantan di bawah kepimpinannya melancarkan Gelombang Merah. Berdasarkan tiupan semangat itu, bak kata orang Kedah, UMNO dan BN tidak boleh 'lena lagi', mereka perlu bangkit segera mengatur strategi dengan matlamat menamatkan pemerintahan Pas di Kedah.

Perkara yang paling penting ialah perpaduan sesama mereka dan jangan ada politiking sesama sendiri kerana ia hanya akan merugikan UMNO dan BN.Sebagai contoh, semua pihak perlu menyokong kepimpinan Ahmad Bashah dan jangan ada politiking di peringkat bahagian yang boleh mengugat usaha menawan kembali Kedah.

Tetapi dalam masa yang sama, Ahmad Bashah pula perlulah menunjukkan karisma dan kemampuan untuk membolehkan sokongan diberikan.Kalau dilihat rekod politik, Ahmad Bashah bukanlah calang-calang orang, beliau ada 'seni politiknya' sendiri tetapi untuk menawan Kedah, ia memerlukan kerja berpasukan dan bukannya 'Lone Ranger'. Ini bersesuaian dengan pesanan Mustapa pada akhir pertemuan dengan ketua-ketua cawangan di Parlimen Merbok supaya mereka mengukuhkan perpaduan, bekerja dalam berpasukan dan menanam keyakinan untuk mencapai kejayaan.

Semoga kesungguhan Mustapa yang sanggup meredah ladang getah pada malam hari dengan diiringi hujan gerimis akan membangkitkan semangat ahli-ahli UMNO bagi melancarkan gelombang biru (BN) untuk menggantikan gelombang hijau (Pas) di Kedah!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


Program <b>di Jitra</b>, Kedah « bebudaksecondary

Posted: 06 Jul 2011 09:09 PM PDT

Posted: Julai 7, 2011 by bebudaksecondary in Uncategorized


Satu program yang dianjurkan oleh jabatan kami di jitra kedah…. Semua ahli secondary kene join la.. kecuali sri yang ada kenduri kt ipoh…. mcm kem bina semangat la…

Be the first to like this post.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


<b>Kuala Ketil</b> - <b>Kuala Ketil</b>.com

Posted: 28 Jun 2011 06:14 PM PDT

UMI TIJARAH ENT.
NO. 097 LOT 355 BT2
KG JAWA,09300 KUALA KETIL
KEDAH DARUL AMAN.
TEL:04-4160130
Email:ZAMA0308@hotmail.
com
Jenis Produk:
TELEKUNG,TUDUNG DAN SEBAGAINYA.
"Berkualiti,Cepat,Selesa Dan Memuaskan"

NAFISAH ANGGUN ENT.
NO. 35 TINGKAT ATAS
TAMAN TANJUNG PUTRI
09300 KUALA KETIL
KEDAH DARUL AMAn.
TEL:019-4762471,
013-4147839
Jenis Produk :Sendayu Tinggi/Husna Beuty
(Spa Dan Rawatan Untuk Muslimah)
"Produk Berasaskan Herba Dan Tanpa Bahan Kimia"

LAI AND TAN TELECOMUNICATION
50,JLN PUTRA,TAMAN TANJUNG PUTERI
09300 KUALA KETIL
KEDAH DARUL AMAN.
TEL:04-4164288
019-4423888
FAX:04-4164288
Jenis Produk :Aksesori Handphone dan Membaiki
Handphone

GALERI PENGANTIN & KECANTIKAN DIVA
NO. 31 (ATAS FARMASI SUCI)
TAMAN TG. PUTERI
09300 KUALA KETIL
KEDAH DARUL AMAN.
TEL:019-4440269
Email:iszween86@yahoo.
com
"Menyediakan Segala Keperluan Dan Kelengkapan Untuk Perkahwinan"

HIJRAH & ASSOCIATES
Tingkat 3,Bangunan Prodential Sungai Petani
08000 Sg.Petani, kedah Darul Aman.
TEL:019-9844181
FAKS:04-4250470
Email:
mohdalwi@prupartner.com.my
"Jika Anda Menyertai Pelan Ini Hidup Atau Mati Gerenti Haji"

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di langkawi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di langkawi - Google Blog Search


ROSLANKASIM SEKELUARGA: Promosi Homestay <b>di Langkawi</b>

Posted: 17 Jun 2011 07:17 AM PDT

'; if(isPage || isFirstPage || isLablePage){ var pageArea = document.getElementsByName("pageArea"); var blogPager = document.getElementById("blog-pager"); if(postNum 0){ html =''; } if(blogPager){ blogPager.innerHTML = html; } } } Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di padang serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang serai - Google Blog Search


Peristiwa <b>di Padang Serai</b> | Abg Chob Cikgu Website

Posted: 11 May 2011 04:51 PM PDT

Kalau suatu ketika dulu sebut saja nama Padang Serai terbayang rimba sawit & getah. Terbayanglah muka kuli-kuli estet yang hitam berkilat dengan pengandar berserta dua "cham" di atas bahu masing-masing berlari-lari anak membawa timba ayan berisi susu getah menuju ke tempat pengumpulan susu. Di satu penjuru lagi kelihatan beberapa orang lagi menyorong basikal tua berpelantar lebar sarat dengan muatan sekerap basah yang masih menitis2 air dari bucu guni.

Itu dulu…. Kini Padang Serai telah berubah wajah, berubah status, sudah naik taraf dari estet kepada pekan cyber. Apa yang tidak ada di Padang Serai sekarang ini, sebut saja.  Nak simpan duit ada bank, RHB Bank ada, Bank Simpanan Nasional pun ada. Nak pos surat ada Pos Malaysia.  Nak makan ayam goreng KFC ada. Nak minum 7-up, 7-Eleven ada. Nak pekena nasi kandar, dua 3 kedai Nasi Kandar 24 jam ada. Siap dengan FREE Wi-Fi Zone lagi. Nak homestay ada. nak hotel ada walaupun sekadar bertaraf 2 setengah bintang. Nak isi petrol ada 5 buah stesen minyak sekitar pekan Padang Serai. Pendek kata segala kemudahan asas yg diperlukan ada di Padang Serai.

"The MP of Pdg Serai"

lepaskan aku!!!!!! wuaaaaaa!!!

Siapa yang tidak kenal dengan MP Gobalakrishnan yang mulut boleh tahan tu…Yang pernah mencetuskan kontroversi di ruang legar parlimen satu ketika dulu. Pasal issue apa ya?… apa entah aku pun dah tak ingat sebab tak berminat sangat. Dia ni pun ada di Padang Serai jugak. Sekarang dah jadi ahli parlimen bebas, jadi setiap petang beliau bebas bermain bola di Mini Stadium Keladi Kulim. Dia ni kalau naik minyak..huh! bolehlah nak tengok macammana dia sanggup duduk menendang-nendang kakinya macam budak-budak kalah main guli. Tak percaya?  nah! cuba tengok gelagat YB kami si Gobalan ni :)   Inilah ekspressi wajah seorang pejuang dan pembela rakyat khususnya penduduk Padang Serai yang telah memilih beliau sebagai wakil parlimen. Keep up YB! :)   saya suka! saya suka!  tapi tak boleh buat selalu maaaaa…nanti seluar koyak loo…betol! betol! betol!??? Apa pun semangat juang YB aku ni patut di hormati. Mungkin cara dia agak keras tapi cuma keras mulut saja. Dia bukan gangster atau kaki pukul. Jadi kalau nak tahan dia pun tahan la tapi kalau boleh janganlah pukul-pukul dia okay…  :) .peace! datang belajar website  di padang serai okay!peace!!

pembunuhan di padang serai

"cowboy" bukan budaya orang padang serai

Satu lagi peristiwa penting berlaku kat Padang Serai yang masih fresh dalam ingatan aku. Pada tanggal 17 Ogos 2007,  naib pengerusi Pemuda MCA Ching Eng Wah, ditembak di kepala semasa memberhentikan keretanya di persimpangan lampu isyarat Jalan Lunas/Padang Serai semasa dalam perjalanan pulang selepas bersarapan bersama isterinya. Ini peristiwa yang menyayat hati. Walau siapa sekali pun Ching Eng Wah tu, tak patut diperlakukan begitu. Bukankah Allah ciptakan bumi dan seisinya utk dikongsi bersama…jangan gaduh-gaduh …apatah lagi sampai membunuh. Naik risau jugak aku takut kalau-kalau Pdg Serai mendapat jolokan "Pekan Cowboy" macam Texas zaman dulu-dulu. Mujurlah ini hanya kes terpencil. Kesimpulannya Padang Serai tetap sebuah pekan kecil yang cukup mendamaikan. Nak tahu datanglah dan nikmatilah keindahan Padang Serai.

Cukuplah dulu untuk kali ini. Aku dah tak tahan ni … rasa nak pitam pun ada. Aku ni lemah semangat sikit dengan benda-benda macam ni. Daripada membuang masa membazirkan usia bergaduh-gaduh sesama sendiri ada baiknya kita berkumpul ramai-ramai kat rumah aku belajar cara buat duit di Internet. Aku peruntukan masa 2 hari khusus untuk kongsi ilmu yang aku ada ni dengan sesiapa saja yang berminat dan "NAMPAK" akan peluang besar ini. Cuba buka dan teliti maklumat ini dan fikir-fikirkan….

Share on Facebook Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di pendang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pendang - Google Blog Search


Anak <b>Pendang</b> Sekeluarga: Cintaku tertinggal <b>di</b> India

Posted: 23 Jun 2011 08:34 PM PDT

Seorang lelaki tidur dihadapan kedai "money changer" betul-betul di depan markaz.

Pada hari ini genaplah setahun tarikh saya menjejak kaki ke Negara India,pada tanggal 24 Jun 2010,merupakan tarikh yang begitu istimewa dalam hidup saya ini,dimana buat kali pertamanya saya menjejaki di negera yang terkenal bagi mereka yang ingin belajar erti kehidupan manusia.Semoga cerita dibawah memberikan pengajaran kepada saya dan pembaca semua.

Kota Delhi (dulu dikenali sebagai deen ilahi) dan Nizhamuddin (di mana tempat yang hendak kami tujui) dihubungkan dengan lebuhraya.Khabarnya lebuhraya ini baru di bina oleh syarikat dari Malaysia,jaraknya lebih kurang 40 kilometer.Menurut pemandu teksi,masa perjalanan mengambil masa 30 -45 minit,tetapi hakikatnya teksi yang kami naiki mengambil masa kira-kira 1 jam lebih untuk sampai ke destinasi.

Sekalipun setiap haluan,mempunyai dua lorong,keadaan jalannya sentiasa dipenuhi dengan kenderaan dan ditambah pula dengan pelbagai ganguan seperti kereta kuda dan lembu,bas berhenti sesuka hati di laluan tepi dan binatang ternakan juga mengambil bahagian, menjadikan ianya satu perjalanan penuh berliku dan cabaran.Adalah menjadi suatu kelazimannya,di Negara India ini hon di bunyikan setiap kali kenderaan memintas(memotong) kenderaan yang lain,ianya juga mengamatkan lagi keadaan di jalan raya yang begitu sibuk keadaanya.


Seperti di Malaysia,lebuhraya juga di pasang pondok tol,tetapi keadaan pondok tol mereka begitu ringkas sekali dengan hanya kerangka besi di pasang untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini daripada berlaku.

Kenderaan pilihan di sana,saya juga berkesempatan menaikinya.


Sesetangah jalanraya termasuk di tengah-tengah kota Delhi ini,pengguna (manusia) berkongsi jalan dengan kambing,lembu,kerbau dan ayam.Sebahagian pemandu memandu kenderaan mereka sesesuka hati termasuk memasuki laluan salah bertentangan dengan jalan kami,tetapi peliknya tidak pula saya saksikan kemalangan berlaku.

Sama seperti lebuhraya dan jalanrayanya yang merakam 1001 cerita unik dan pelik daripada kaca mata orang luar,rakyatnya juga mencatatkan 1001 kehidupan penuh berliku yang melayakan insan asing belajar erti sebuah kehidupan termasuk kesabaran dan penderitaan.

Kanak-kanak bermain layang-layang,bertentangan dengan markaz,bangunan memoir Hazrat Nizhamuddin dibina oleh kerajaan India,di sini juga tempat berlangsungnya solat jenazah bagi markaz ini.

Seperti biasa,apabila kami "check in" di markaz Masjid Banglawali,kami di ingatkan oleh orang khidmat markaz ini supaya jangan di layan pengemis-pengemis yang berkeliaran di luar perkaranagan masjid ini,kerana suatu pemberian akan mengundang kehadiran ramai lagi pengemis yang lain.Malah mereka juga akan mengingati kita sekiranya kita pernah memberi sesuatu kepada mereka,bahkan ada diantara mereka melontar kata seperti ini " baba,muslim baba",ada juga terus melafazkan kalimah syahadah untuk meraih simpati daripada kita.Tujuan mereka ini adalah untuk membuktikan kepada kita bahawa mereka juga beragama Islam.Tetapi sebagai insan yang sedang dalam proses membaiki diri dari segi kerohanian,saya terkesan dengan satu situasi yang tetap terbayang di depan mata saya sehingga kini.

Pemandangan biasa,kandang lembu di hadapan rumah,ada juga yang saya temui kandang lembu dan kambing di ternak di dalam rumah,baunya semerbak harum.


Satu hari ,selepas bersarapan kenyang beralaskan chapati(sejenis makanan tradisi orang Islam India yang diperbuat daripada campuran tepung) dengan chai(sejenis air juga tradisi orang Islam di sini campuran anatra teh dan susu lembu,juga di kenali sebagai teh tarik di Malaysia),disebuah kedai hadapan pintu masuk markaz Banglawali masjid,saya kembali ke masjid ,saya telah diikuti oleh seorang peminta sedekah muda yang mendukung seorang bayi.Penampilannya sungguh teruk dengan pakaian compang-camping tanpa alas kaki,kakinya kelihtan kematu,sedangkan bayi itu berkudis-kudis keadaaanya,mulutnya di hinggapi penuh dengan lalat.


Dia merayu dan merayu kepada saya tetapi saya buat "dek" saja.Hinggakan saya sudah masuk ke daalam masjid duduk di tepi pintu masjid,dia yang berada di luar sana memandang saya dengan penuh sayu,mulutnya merayu-rayu,tetapi saya tetap ingat apa yang dipesan oleh orang khidmat markaz Masjid Banglawali ni.Berat sungguh hati dan tangan saya ini untuk menyeluk saku saya seterusnya memberikan kepadanya wang kecil 10 rupee(kira-kira 70 sen) daripada pintu masjid ini.


Apabila budak tersebut berlalu,tiba-tiba bergemalah maksud hadith ini dalam benak saya." Tidak beriman kepadaku siapa yang tidur kenyang padahal,jiranya lapar dismpingnya sedangkan dia tahu jiranya klapar" (Riwayat Thabarani).
Pengemis kanak-kanak,kalau di solek mungkin kelihatan cantik.

Ya,saya sudah kenyang dan mahu berangkat ke tempat rehat,dia mungkin sedang kelaparan.Saya menjadi malu pada diri sendri,rupanya –rupanya diri saya bukan lah sebaik yang saya sangka.Hanya kerana sedikit provokasi dari pada orang khidmat disini,saya sudah menjadi terlalu kedekut dan takjud untuk menyedahkan sedikit rupee saya.Natijahnya pada hari itu,saya gagal melelapkan mata dalam masjid kerana asyik terfikir-fikir kejahatan diri ini.Semoga Allah swt mengampuni saya.Kemungkinan anda juga mempunyai pengalaman yang sama,sila lah berkongsi di dengan saya….

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved