Selasa, 31 Julai 2012

02 di kulim - Google Blog Search

02 di kulim - Google Blog Search


Nasi kandar RM18.50 <b>di Kulim</b>? - LAMAN KL-TODAY.COM

Posted: 31 Jul 2012 09:54 PM PDT

Posted by admin on August 1st, 2012

Seorang pemandu bas pekerja industri di Kulim,Kedah terkejut apabila dikenakan bayaran RM18.50 bagi sebungkus nasi yang dibelinya dari restoran nasi kandar di sini.Mohamad Yusri Hanafiah, 32, berkata, dia hanya membeli nasi bersama ayam goreng, dua kacang bendi dan dua ekor sotong berukuran kirakira tiga sentimeter.Menurutnya, dia yang tidak berpuas hati dengan harga dikenakan telah meminta pekerja di restoran itu mengira nasi bungkus serta lauk yang dibelinya beberapa kali.

"Nak buat macam mana. Saya nak bersahur terpaksa juga membayarnya. Saya kemudian mengadu kepada seorang rakan yang menjual nasi di pasar Ramadan dan dia beritahu penjual nasi restoran sedemikian tidak menjalankan perniagaan mereka waktu siang dan ini mengakibatkan pemilik premis mengalami kerugian.

"Untuk memastikan mereka dapat semula modal telah dikeluarkan, pemaju restoran akan naikkan harga makanan mereka berlipat kali ganda terutama waktu sahur," katanya.

Pengerusi Persatuan Pengguna Daerah Kulim, Mohd Zailan Hashim berkata, pihak berkenaan seharusnya membuat pemantauan permasalahan itu dan ia harus ditangani segera.

Menurutnya, pengusaha restoran tidak seharusnya menaikkan harga makanan dengan sewenangnya semata-mata untuk kepentingan dan keuntungan mereka.

"Penguna yang terlibat seharusnya boleh membuat aduan kepada persatuan pengguna untuk memastikan mereka tidak ditipu.

"Apabila restoran mengenakan harga yang terlampau, pengguna harus bersikap terbuka dan meminta resit pembayaran. Mereka kemudian boleh pergi ke mana-mana balai polis untuk membuat laporan dan menyerahkan laporan  dibuat kepada persatuan pengguna," katanya.

Menurutnya, dengan cara itu pihak persatuan boleh mengambil tindakan mahkamah terhadap pemilik premis terlibat.

Masalah Tak Mampu Nak Tahan Lama? Selesai Serta Merta Dengan Hanya Libido Gel… KLIK SINI
Ubat Kuat Lelaki, Merawat Masalah Lemah Syahwat & Mati Pucuk, 100% Herba!! .. KLIK SINI
Penawar Kanser Dan Pelbagai Penyakit Kronik.. Ia BUKAN UBAT, Tetapi Semulajadi & Terbaik Untuk Semua… KLIK SINI

*JADILAH SUAMI ISTERI YANG HEBAT… KLIK SINI

Jumaat, 27 Julai 2012

02 di kodiang - Google Blog Search

02 di kodiang - Google Blog Search


Gambar Roadshow Dato&#39; Hasan Ali <b>di Kodiang</b>, Kedah | Portal <b>...</b>

Posted: 15 Apr 2012 08:27 PM PDT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

02 di baling - Google Blog Search

02 di baling - Google Blog Search


ORANG GUNUNG <b>BALING</b> - MTB <b>DI</b> SEKITAR GUNUNG <b>BALING</b> <b>...</b>

Posted: 21 Jan 2008 08:08 PM PST

Di Daerah Baling terdapat satu gugusan bukit batu kapur yang dinamakan Gunung Baling. Puncak yang tertinggi sekali ialah Gunung Pulai dengan ketinggian lebih kurang 585m dari paras laut. Terdapat satu trek MTB yang boleh digunakan di keliling gugusan batu kapur ini. Sambil menunggang MTB kita juga boleh melawati gua-gua yang terdapat di sini. Antara gua yang boleh dilawati ialah Gua Dato Sheik, Gua Layang-layang, Gua Kelambu dan Gua Sireh.Selain itu terdapat sebatang sugai iaitu Sungai Ketil berhampiran dengan gugusan bukit batu kapur ini.


geng so beng alor star
  
aku baju hijau kuning tu
  
naik pandai, kot2 x blh turun pula
  
siap mandi di lata baling
  
ni aku dgn z kayung 2 org ja
  
gunung pulai, sebelah dlm wang
  
bunga sireh dalam gua
  
merenung kebesaran ilahi
  
balik dari MTB layan sungai dgn bdk2
  
ni tak boleh masuk sukan sea ni
  

02 di pendang - Google Blog Search

02 di pendang - Google Blog Search


Mat Sabu Makin Sah <b>Di Pendang</b>, Hayati Osman Ditolak Ke Tokai <b>...</b>

Posted: 26 Jul 2012 05:00 PM PDT

Dengan bermodalkan Taulan Mat Rasul dah tersangat renta, dah tua dan nak berjalan pun, terkengkang-kengkang, maka Mat Sabu pun dihalalkan masuk ke Pendang untuk bertanding di kerusi Parlimen Pendang. Manakala penyandangnya sekarang, Dr. Hayati Othman akan ditolak ke  DUN Tokai dan diangkat sebagai FUTURE MENTERI BESAR OF KEDAH menggantikan Azizan Abdul Razak. 

Untuk 'menghalalkan' Mat Sabu ke Pendang, dikatakan kerusi Parlimen Pendang pernah disandang oleh bekas Presiden PAS, Allahyarham Fadzil Nor. Konon-kononnya dengan jawatan Timbalan Presiden yang disandang oleh Mat Sabu sekarang ini, maka sesuai sangatlah kerusi itu ditandingi dan dimenangi oleh Mat Sabu. 

Mat Sabu adalah orang Pulau Pinang. Mat Sabu tidak pernah bertanding di Pulau Pinang selepas dua kali kalah di Permatang Pauh pada tahun 80-an dahulu meskipun dia mendapat gaji besar dari Pulau Pinang. 

Alasan yang mewajarkan Mat Sabu untuk bertanding di Pendang ialah, PAS Pendang menawarkan kerusi Parlimen Pendang untuk ditandingi oleh Mat Sabu. PAS Pendang sudah tidak mempunyai sesiapa pun untuk bertanding di kerusi tersebut. PAS Pendang terpaksa menumpang tuah dan hebiaq mulut Mat Sabu untuk meneruskan penguasaan Kerusi Parlimen Pendang. 

Namun sesuatu yang sangat jelas dalam hal ini ialah, Mat Sabu sebenarnya sedang memberikan isyarat kepada Azizan Abdul Razak bahawa dia sebenarnya sangat berkuasa di Kedah.  Banyak YDP PAS Kawasan yang bergantung di ketiaknya. Mereka tidak takut-takut untuk menyatakan kepada Azizan, dia tidak lagi diperlukan di Kedah sama ada sebagai Pesuruhjaya PAS Negeri mahupun sebagai Menteri Besar. Sudah ada orang yang lebih layak untuk Azizan bagi jawatan tersebut dan orang berkenaan adalah dari kumpulan Mat Sabu.

Dalam hal ini, orang berkenaan adalah Hayati Osman, individu yang sebelum ini dikaitkan sebagai 'orang Azizan' tetapi dengan perkembangan terbaru ini membuktikan yang Azizan sebenarnya bersendirian. Tiada sesiapa pun yang mahu bergandingan atau pun membantu Azizan. 

Wala' sekarang ini sudah tidak wujud kerana wala' kepada Mat Sabu selaku Timbalan Presiden jauh lebih penting berbanding wala' kepada Azizan yang hanya berjawatan Pesuruhjaya PAS Kedah dan Menteri Besar.

Perkembangan terbaru ini amat menarik untuk diperhatikan. Kalau PAS menggelakkan UMNO kerana upacara cantas-mencantas, nampaknya PAS Kedah juga tidak terkecuali daripada adat berkenaan. Malah lebih teruk lagi, PAS Kedah terpaksa membawa masuk jagoan dari luar untuk meneruskan tradisi berkenaan. 

Yang menjadi persoalan, adakah Azizan Abdul Razak akan angkat bendera putih dan menyerahkan tampuk pentadbiran negeri kepada Kumpulan Mat Sabu dan Mahfuz Omar seandainya PAS berjaya mengekalkan penguasaan DUN Kedah selepas PRU13 nanti?

Kita sama-sama jadi penonton…

Pilihan Anda: Usaha akar umbi tolak Mat Sabu <b>di Pendang</b> gagal

Posted: 25 Jul 2012 10:48 PM PDT

|

Mesyuarat jawatankuasa PAS kawasan Pendang yang memutuskan untuk menawarkan kepada Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu untuk bertanding kerusi Parlimen berkenaan dalam pilihan raya umum akan datang tidak disenangi pemimpin tertentu di negeri itu.

Bagaimanapun, menurut sumber-sumber yang rapat dengan PAS Pendang, mereka gagal memujuk PAS kawasan itu supaya menukarkan keputusan tersebut, dengan mengekalkan penyandangnya Dr Hayati Othman, yang dicalonkan kawasan tersebut untuk bertanding DUN Tokai.

Sumber yang rapat dengan PAS kawasan Pendang berkata, MP tersebut diuar-uarkan sebagai calon menteri besar jika Pakatan Rakyat mengekalkan pentadbirannya di Kedah.

Menurut sumber itu lagi, mereka juga mahu DUN Tokai kekal untuk Exco negeri, Datuk Mohamad Taulan Rasul yang juga yang dipertua PAS kawasan Pendang. Desas-desus sebelum ini menyatakan Mohamad Taulan tidak akan bertanding dalam pilihan raya umum.

tenang by election nomination day pas and bn supporters 220110 marching with flagsSumber PAS Pendang pula berkata keputusan memilih Mohamad bertanding di Pendang disokong oleh majoriti daripada 157 cawangan dalam kawasan tersebut. Kerusi Parlimen Pendang pernah diwakili mantan presiden PAS, Allahyarham Datuk Fadzil Noor.

Bagaimanapun, sumber PAS Pendang itu mendakwa usaha untuk 'menggagalkan' peluang Mohamad Sabu bertanding di kerusi Parlimen Pendang itu dikatakan "terhenti" apabila PAS kawasan tersebut sekali lagi memutuskan dengan menegaskan mereka tetap dengan keputusan memilih timbalan presiden PAS tersebut.

Menurut sumber itu lagi, perkara itu dibangkitkan dalam mesyuarat jawatankuasa PAS kawasan susulan wujudnya satu 'surat' yang didakwanya memohon kepimpinan PAS kawasan bersetuju bagi mengekalkan Dr Hayati dan Mohamad Taulan untuk pertimbangan Pusat.

pakatan pokok sena ceramah 140112 mat sabuBagaimanapun, sumber berkenaan berkata pihaknya enggan memanjangkan isu berhubung kandungan surat tersebut, apatah lagi ia dilakukan tanpa merujuk kepada kawasan terlebih dahulu.

"Kami tak ambil berat pun. Kami tak mahu timbulkan (isu) pasal surat ini. Kita masih berpegang dengan keputusan kita. Dengan surat ini (pun), tidak tergugat keputusan asal kami," katanya.

Malah, sumber turut menjelaskan bahawa kawasan itu tidak mengetahui pihak yang bertanggungjawab menyediakan surat itu.

Sumber yang rapat dengan PAS Pendang pula mendakwa, usaha golongan terbabit untuk mencantas Mohamad - selain menimbulkan banyak persoalan - turut dikaitkan oleh pihak-pihak tertentu dalam PAS negeri dengan peranan yang dimainkan oleh Jabatan Pilihan Raya Negeri (JPN).

Bagaimanapun, pemimpin PAS Kedah yang tidak mahu namanya disebut pula enggan mengulas lanjut berhubung isu tersebut, sebaliknya menegaskan kepimpinan PAS Kedah "tidak menolak" Mohamad.

"PAS Kedah tak menolak Abang Mat," katanya ketika menghubungi wartawan, Jumaat lalu.

PERINGATAN: Pilihan Anda tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Post Berkaitan : POLITIK, TERKINI


Share/Bookmark comments
Posted by Desperado on 8:01 PM. Filed under , .
© 2008 - 2012 Desperado, Hakcipta Terpelihara.

Semua tulisan, pendapat, komen dan foto yang ada di blog ini MILIK ASAL PENULISNYA yang dikutip dari pelbagai sumber di dalam internet melainkan dinyatakan sebaliknya. PENULIS tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang diperolehi daripada blog ini.

HHalem: Mat Sabu Cuba Di Pancung <b>Di Pendang</b> Kedah.

Posted: 26 Jul 2012 05:18 PM PDT


Oleh: HHalem.
Cubaan Memancung Gagal. Mat Sabu tersenyum lebar.
Mesyuarat Jawatankuasa PAS Kawasan Pendang telah memutuskan dan menawarkan Kerusi Parlimen Pendang kepada Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu untuk ditandingi sebagai calon.
Walaubagaimana pun, ia mendapat tentang hebat dan sengit oleh sebahagian Ahli Jawatankuasa melalui satu surat yang diberi kerana mereka tidak mahu Mat Sabu bertanding di Parlimen Pendang. Mereka mahu mengekalkan Dr Hayati Othman bertanding di Parlimen Pendang dan Mohamad Taulan Rasul bertanding di Dun Tokai seperti sekarang untuk pertimbangan Pusat.
Sebaliknya keputusan muktamat telah dibuat dan Dr Hayati Othman ditendang untuk bertanding di DUN Tokai. Jika menang Dr Hayati diura-urakan akan menjadi Menteri Besar Kedah baru mengantikan Azizan Razak. Ini bermakna MB Kedah yang baru dapat dikawal Pas Pusat melalui Mat Sabu dan pemahaman diantara Kedah dan Pusat akan seia sekata; tidak seperti Azizan sekarang yang dianggap kaki lawan dan susah dikawal oleh Pas Pusat.
Ini lah penyebab pertama dan utama kenapa orang-orang Azizan menentang hebat kemasukan Mat Sabu yang dianggap sebagai pengacau di kawasan mereka.
Orang Azizan bimbang kerana Mat Sabu merupakan pemimpin PAS Pusat yang sebelum ini berkali-kali mahu Azizan berundur sebagai Menteri Besar Kedah. Dengan kemasukan Mat Sabu di Kedah menguatkan lagi angin bahawa Azizan akan ditendang, jika tidak selepas menang PRU13 nanti, akan berlaku pergolakan yang tidak sudah-sudah dan berpanjangan diantara Mat Sabu dan Azizan Razak.

Faktor kedua kenapa Mat Sabu ditolak di Pendang ialah kerana beliau dikaitkan dengan fahaman Syiah dan seorang tokoh agamawan Syiah difahamkan menetap di Pekan Pendang. Mereka tidak mahu pengaruh Mat Sabu berkembang pesat di Pendang dan Syiah mula menular seperti mana berlaku di Perlis.
Bagi Datuk Mohamad Taulan Rasul pula, yang juga di Pertua PAS Kawasan Pendang, merangkap Adun Tokai sekarang, beliau diberitakan tidak akan bertanding langsung.
Walaubagaimana pun, setakat ini cubaan memancung Mat Sabu daripada bertanding di Parlimen Pendang dilihat menemui jalan buntu.
Comments / Pandangan Melalui Facebook

Rabu, 25 Julai 2012

02 di sungai petani - Google Blog Search

02 di sungai petani - Google Blog Search


mknace unlimited™ | the colours of life: Ambik angin <b>di sungai petani</b>

Posted: 03 Jun 2012 09:23 AM PDT

02 di padang terap - Google Blog Search

Selasa, 24 Julai 2012

02 di lunas kedah - Google Blog Search

02 di lunas kedah - Google Blog Search


Kaunter Bergerak Kutipan Cukai Tanah pada 22/07/2012

Posted: 24 Jul 2012 06:10 PM PDT

 Unit Hasil Pejabat Tanah Kulim telah membuka Kaunter Bergerak Kutipan Cukai Tanah pada 22/07/2012 jam 9.00pagi hingga 2.00petang di Dewan MCA Lunas, Kedah. Kutipan cukai tanah di sana pada hari tersebut telah mencecah RM 6,116.70.

di negeri kedah - Google Blog Search

di negeri kedah - Google Blog Search


Tahniah Kerajaan <b>Negeri Kedah</b> dalam memain peranan <b>di</b> dalam <b>...</b>

Posted: 24 Jul 2012 03:20 AM PDT



Masih belum terlambat rasanya Pisau Kedah mahu mengucapkan ribuan tahniah kepada Kerajaan Negeri Kedah di atas kejayaan membawa pasukan bola sepak Kedah turun ke liga perdana setelah kalah penalti kepada Pahang 3-2 dalam final play off baru-baru ini.




Sebagai peminat skuad kenari Pisau Kedah nampak permasalahan yang di hadapi skuad bola sepak Kedah adalah dari pemasalahan mutu pengurusan yang menjadi pertikaian di antara penyokong dan pengurusan KFA.


Satu pasukan bola sepak pasti akan berjaya sekiranya pengurusannya adalah yang terbaik, meletakan kesalahan pada permain hanyalah satu alasan untuk menjaga kepentingan pengurusan sahaja kerana apa yang dapat di lihat barisan permain bola sepak Kedah adalah yang berkualiti dan rata-rata pemain bola sepak Kedah pernah menyarung jersi kebangsaan.


Jika di lihat Kedah merupakan skuad gergasi di antara yang di geruni pihak lawan ketika di atas padang. Kemenangan tiga piala utama dalam kancah bola sepak tempatan berturut-turut sebelum ini cukup membuktikan pengurusan memain peranan dalam jatuh bangun bola sepak Kedah.


Setelah pengurusan bola sepak Kedah bertukar tangan setelah bertukar tangannya pemerintahan Negeri, mutu persembahan permain menjadi lemah sekali, tambahan pulak memperburukan lagi keadaan dengan masuk campur penolong jurulatih di dalam kancah dunia politik apabila di khabarkan akan menjadi calon wakil rakyat di dalam PRU 13.


Satu lagi yang menjadi persoalan bagi Pisau Kedah. Bagaimana Dr Hamdan yang merupakan YDP Merbok, Wakil Rakyat Tanjung Dawai dan Exco Kerajaan Negeri melaksanakan tanggungjawapnya setelah memegang dua jawatan terpenting di dalam pengurusan KFA iaitu setiausaha kehormat KFA dan bendahari kehormat KFA ?


Apakah ini menunjukan kekuasaan PAS dalam Kerajaan Negeri telah merosakan skuad bola sepak yang di sayangi rakyat negeri Kedah.

02 di kodiang - Google Blog Search

02 di kodiang - Google Blog Search


: Kesan sumpahan Sang Kelembai

Posted: 25 Jun 2012 05:25 PM PDT


BAGI penggemar cerita mitos Melayu, watak Sang Kelembai pasti tidak dapat dipisahkan kerana kisah legenda itu sentiasa menjadi sebutan di beberapa negeri, terutama di utara tanah air.
Sang Kelembai digambarkan sebagai seorang budak lelaki yang tinggal di dalam hutan serta mempunyai kuasa sakti, manakala sumpahannya boleh menjadi batu.

Dia dikatakan gemar makan pucuk buluh dan menyebabkan orang kampung pada masa itu sukar mendapatkan buluh. Pucuk dimakan, pangkalnya mati.
Akhir cerita, Sang Kelembai berjaya dihalau dari kampung setelah pohon buluh ditebang. Ini bertujuan supaya Sang Kelembai sukar mendapatkan makanan.

Ada banyak versi mengenai kisah Sang Kelembai, dan antara kesan sumpahannya ialah batu seakan-akan kapal di puncak Gunung Jerai dikatakan kapal milik Maharaja Merong Mahawangsa serta batu di Bukit Tunggal yang menyerupai gajah di Kampung Gajah, Perak turut dikaitkan dengan sumpahan legenda itu.

Mitos Sang Kelembai turut disebut-sebut di Kodiang, satu kawasan di utara Kedah. Ini berikutan adanya batu seperti seekor kerbau dikatakan disumpah oleh budak itu di Gua Kerbau — satu daripada dua gunung di situ yang terkenal sebagai tarikan pelancongan.
Kisah itu antara daya tarikan Kodiang yang mendapat nama daripada perkataan Siam bermaksud bukit merah.

Menurut penduduk, Harun Hussain, 75, dari Kampung Kodiang Lama, keunikan bukit berwarna merah di tengah bendang itu menjadikan penduduk asal kawasan berkenaan sepakat menamakan kampung itu sedemikian.
Katanya, bukit itu juga banyak membantu pendapatan penduduk kerana tanahnya yang merah dikatakan boleh menghasilkan baja untuk petani pada masa dulu, selain tempat mencari najis kelawar untuk dibuat baja.

"Tidak pelik Kodiang menjadi pilihan kerana bahasa Thai sememangnya tidak asing bagi penduduk di situ berikutan adanya hubungan politik rapat dengan kerajaan Siam pada masa itu.

"Selain itu, Bukit Merah menjadi tempat orang dulu mencari akar kayu untuk perubatan seperti pokok manglai, tongkat ali dan lemba batu," katanya.

Kodiang yang mempunyai dua kampung iaitu Kampung Kodiang Baru dan Lama, terletak di Mukim Keplu dalam daerah Kubang Pasu.

Kampung Kodiang Baru muncul apabila wujudnya pekan baru yang terletak ke utara sedikit dari kampung lama.

Kewujudan pekan Kodiang Baru adalah selaras dengan proses pembangunan dialami iaitu pembinaan lebuh raya menghubungkan Jitra di Kedah dan Arau di Perlis. Pertemuan persimpangan ini menyebabkan pekan Kodiang kini kian membangun.

Harun berkata, Kodiang dibuka sejak pertengahan kurun ke-14 lagi.

Ini berdasarkan fakta sejarah iaitu Kota Si Puteh pernah menjadi kota pemerintahan kerajaan Kedah selama 300 tahun (1321-1619) iaitu seramai enam keturunan kesultanan Kedah pernah bersemayam.

Menurutnya, ini terbukti dengan penemuan sejarah yang mengatakan Gua Kerbau di Kampung Kodiang Lama itu pernah menjadi pusat melatih tentera Kedah untuk menentang kerajaan Siam ketika pemerintahan Sultan Ahmad Tajuddin (1804-1843).

Peranan penting itu dimainkan Tengku Anom dalam mengembalikan takhta kerajaan Kedah kepada Tengku Ahmad Tajuddin dengan menjadikan daerah Kubang Pasu sebagai pusat serangan.

"Di dalam Gua Kerbau ada satu kawasan yang mampu memuatkan 70 hingga 100 tentera bagi membuat latihan peperangan dalam sesuatu masa dan dikatakan juga ia adalah tempat persembunyian daripada tentera Siam yang sering berperang pada masa itu," katanya yang juga generasi keempat di Kodiang.

Oleh kerana Kodiang pernah dijadikan pusat ketenteraan dan pentadbiran, dua golongan bangsawan terbesar masih mendiami kawasan itu iaitu keturunan 'Ku' dan 'Syed'.

Difahamkan, gelaran 'Ku' datang daripada keturunan raja dari Kota Si Puteh dan 'Syed' pula daripada raja Perlis.

Harun berkata, jaringan keturunan itu tidak terhenti di situ saja kerana keturunan bangsawan di kampung ini juga mempunyai pertalian dengan raja Melayu di Satun, Thailand.

02 di baling - Google Blog Search

02 di baling - Google Blog Search


Love is all around: Gulai kawah rias batang pisang laris <b>di Baling</b>

Posted: 24 Jul 2012 01:57 AM PDT



ingat tak tentang Entry Aku tentang Gulai Umbut Pisang. Haaa.. hari ni kan dah keluar citer tentang tu kat
kosmo. hmmm tetiba rasa lapor gulai kawah rias batang pisang la pulak.

nak tau lebih lanjut sila ke Sini

nak kena terjah baling ke ni? ish.. tak yah kot. kat Aloq staq pun ada jual ni.

kat bazar ramadhan penang ada tak? cer citer cer citer... kalau la ada berdesuppp aku speed pergi beli.
memang sedap kalau korang nak tau. aku suka yang masak ngan tulang. manis dia tu lain sket. orang baling memang pakar ar masak gulai ni.

syh..... satu je aku nak kasi tau kat korang ni. Gulai Rias batang pisang ni, kalau masak dalam kawah memang sedap tak terhingga. kalau masak dalam periuk, sedap jugak la tapi kurenggggg sket.

Note:- walaupun banyak resipi baru di pasaran. resipi orang dodulu jugak yang menmbat lidahku.
 

02 di sik - Google Blog Search

02 di sik - Google Blog Search


kata Pakteh: GEGAR MENGGEGAR....Apa Mukhriz buat <b>di Sik</b>

Posted: 02 May 2012 07:03 PM PDT



Lebih 100 gerai jualan

Aktiviti
Khamis: Ceramah Perdana
Penceramah: Ust. Wan Hizam
Tajuk : Cinta Buku @ Cinta Muka Buku

Jumaat & Sabtu
- Senamrobik
- Bolasepak
- Karaoke

Sabtu
- Pertunjukan drift kereta
- Pertunjukan kapal terbang/helikopter/kereta kawalan jauh
- Audio kereta
- Band ATM
- Demostrasi JPAM
- Pameran Proton Prave
- Perodua
- Sukaneka
- Brass Band
- Cabutan Bertuah

Perasmian Oleh : Datuk Mukhriz Tun Mahathir 
Tarikh : 5 Mei 2012
Masa : 11 pagi
Tempat : Padang Sek Keb Bandar Baru Beris Jaya


JOM bantu Pakteh sebarkan artikel ini

02 di langkawi - Google Blog Search

02 di langkawi - Google Blog Search


Pengalaman Konferens Pertama <b>di Langkawi</b>:Part 1 | ekmirabat[dot <b>...</b>

Posted: 23 Jul 2012 01:41 AM PDT

The Prophet of Allah (peace be upon him) was shown a heavenly visitant (in a dream) and it was said to him:

"Let your eyes sleep and your ears hear and your heart perceive"

He (the Prophet) said:

"My eyes slept, my ears heard and my heart perceived."

He (the Prophet) said: It was said to me: The master built a house, arranged feast and sent someone to issue invitations. He who responded to the host entered the house, ate the feast and the master was well-pleased with him. He who did not respond to the host neither entered the house nor ate the feast and the master was annoyed with him.

He explained: Allah is the Master; Muhammad is one who extends invitation; the house is al-Islam and the feast is Paradise...

Al-Tirmidhi Hadith

02 di pendang - Google Blog Search

02 di pendang - Google Blog Search


Team Media Kedah: HURU HARA PAS <b>DI PENDANG</b>..!!!

Posted: 30 Jun 2012 02:02 AM PDT

"Mat Sabu bertanding di Parlimen Pendang, Dr. Hayati ambik tempat Taulan dan bertanding di DUN Tokai. Depa letak "kambing hitam" di DUN Sg. Tiang..."

Tu diaaa..!!! PAS import "komunis" masuk Pendang..?!!! Perghhhhh..!!!

Begitulah cerita yang disampaikan pada aku oleh seorang "lebai PAS" yang marah pada PAS Pendang. Yang pastinya, aku terpaksa rahsiakan identiti "lebai" tu. Tapi, dia memang pro-ulama di Pendang...

Mula-mula, dia cerita kat aku macamana geng pro-ulama di Pendang sakit hati, bengang dan merajuk pada PAS Pendang. 14 orang AJK PAS Kawasan Pendang letak jawatan serta merta dan malas dah nak ambik tau pasal parti...semuanya orang Tok Guru Hj. Rahim...orang Pendang kenal laaa...

Lepas tu, dia cerita pasal Dr. Hayati yang dok makan elaun buta sebagai Ahli Parlimen Pendang. Katanya Dr. Hayati tak buat apa-apa kat Pendang. "Dok goyang teloq!", katanya...

Dia kata, UMNO Pendang pulak yang lebih-lebih baik hati. Habih semua orang UMNO Pendang bantu. Tak kira parti, UMNO atau PAS, semuanya UMNO Bahagian Pendang tolong. Mana yang ada depa tambah baik, mana yang kurang depa repair...

Aku tak kata, "lebai PAS" tu yang cerita kat aku. Aku ajak masuk UMNO, dia sengih. Dia kata, dia tak mau orang PAS kat kampung dia pulau dia dan keluarganya...

Tu dia...sapa yang masuk UMNO di Pendang kena pulau? Ish..ish...ishhhh..!!!

Dia kata, ramai dah ramai dah puak-puak PAS di Tokai dah angin satu badan kat Taulan. Depa kata, Taulan dah tua, tak pick-up, slow dan tak tunai janji. Bila depa mengadu masalah, Taulan kata nak bantu, tapi habuk pun tarakkkk...

"Dulu kami paham la sebab PAS bukan kerajaan negeri, tapi sekarang ni dah jadi kerajaan dah...tu pun tak buleh bantu lagi ka? Mintak jalan tar sikit..50 meter jaaa..tu pun Taulan tak boleh usaha?" katanya bengang kat Taulan.

"Lebai" tu kata, Taulan takkan bertanding PRU ni. Dia nak letak jawatan. Sekarang ni semuanya bagi kat Dr. Hayati handle. Tapi Dr. Hayati lembab dan slow tak reti buat kerja. 

Pak Lebai tu kata lagi, Pemuda PAS Pendang pun dah pecah 3-4 team. Ada satu geng tu marah sangat kat PAS Pendang sebab benarkan sebijik karaoke dibuka secara rahsia di pekan Tanah Merah. Alaaa..yang dekat Masjid tuuuu..! Heh!

Dia kata, PAS Pendang memang "caca-merba" sekarang ni. Lemah sangat! Dah sakit teruk. Tak macam di zaman Arwah Ustaz Fadhil Noor dulu. Sebut pasal "Fadhil Noor", aku ada cerita baik pasal dia...heh! Nanti la aku cerita...

Actually, aku ada banyak lagi cerita pasal PAS Pendang. Nanti la aku kupas satu persatu...

Kali ni, aku cuma nak tanya PAS Pendang, depa dah sediakah nak hadapi PRU ke-13?

Bukan apa, mampukah PAS Pendang bertahan dengan gelombang biru UMNO kali ni? Apa yang aku dengar, UMNO Pendang makin bertenaga dan dah bersedia bila-bila masa untuk bertempur! Aku yakin dengan UMNO di Pendang sekarang ni...

PAS tak risau ke tengok kebangkitan UMNO di Pendang. Dibarisi oleh tokoh-tokoh yang lebih muda dan lebih bertenaga berbanding Taulan yang "dhaif", Dr. Hayati yang "goyang teloq" dan pepecahan dalaman PAS Pendang, rasanya PAS huru-hara..!

Aku, insyaAllah, akan gempur Pendang tak lama lagi dengan pendedahan demi pendedahan sampai PRU 13 nanti. Hangpa ingat PAS Pendang kuat? Silap hari bulan, DUN Tokai pun "kalih"..!!! UMNO 3 - PAS 0..!!!

"Mat Sabu bertanding di Parlimen Pendang, Dr. Hayati ambik tempat Taulan dan bertanding di DUN Tokai. Depa letak "kambing hitam" di DUN Sg. Tiang..."

Tu diaaa..!!! PAS import "komunis" masuk Pendang..?!!! Perghhhhh..!!!

Begitulah cerita yang disampaikan pada aku oleh seorang "lebai PAS" yang marah pada PAS Pendang. Yang pastinya, aku terpaksa rahsiakan identiti "lebai" tu. Tapi, dia memang pro-ulama di Pendang...

Mula-mula, dia cerita kat aku macamana geng pro-ulama di Pendang sakit hati, bengang dan merajuk pada PAS Pendang. 14 orang AJK PAS Kawasan Pendang letak jawatan serta merta dan malas dah nak ambik tau pasal parti...semuanya orang Tok Guru Hj. Rahim...orang Pendang kenal laaa...

Lepas tu, dia cerita pasal Dr. Hayati yang dok makan elaun buta sebagai Ahli Parlimen Pendang. Katanya Dr. Hayati tak buat apa-apa kat Pendang. "Dok goyang teloq!", katanya...

Dia kata, UMNO Pendang pulak yang lebih-lebih baik hati. Habih semua orang UMNO Pendang bantu. Tak kira parti, UMNO atau PAS, semuanya UMNO Bahagian Pendang tolong. Mana yang ada depa tambah baik, mana yang kurang depa repair...

Aku tak kata, "lebai PAS" tu yang cerita kat aku. Aku ajak masuk UMNO, dia sengih. Dia kata, dia tak mau orang PAS kat kampung dia pulau dia dan keluarganya...

Tu dia...sapa yang masuk UMNO di Pendang kena pulau? Ish..ish...ishhhh..!!!

Dia kata, ramai dah ramai dah puak-puak PAS di Tokai dah angin satu badan kat Taulan. Depa kata, Taulan dah tua, tak pick-up, slow dan tak tunai janji. Bila depa mengadu masalah, Taulan kata nak bantu, tapi habuk pun tarakkkk...

"Dulu kami paham la sebab PAS bukan kerajaan negeri, tapi sekarang ni dah jadi kerajaan dah...tu pun tak buleh bantu lagi ka? Mintak jalan tar sikit..50 meter jaaa..tu pun Taulan tak boleh usaha?" katanya bengang kat Taulan.

"Lebai" tu kata, Taulan takkan bertanding PRU ni. Dia nak letak jawatan. Sekarang ni semuanya bagi kat Dr. Hayati handle. Tapi Dr. Hayati lembab dan slow tak reti buat kerja. 

Pak Lebai tu kata lagi, Pemuda PAS Pendang pun dah pecah 3-4 team. Ada satu geng tu marah sangat kat PAS Pendang sebab benarkan sebijik karaoke dibuka secara rahsia di pekan Tanah Merah. Alaaa..yang dekat Masjid tuuuu..! Heh!

Dia kata, PAS Pendang memang "caca-merba" sekarang ni. Lemah sangat! Dah sakit teruk. Tak macam di zaman Arwah Ustaz Fadhil Noor dulu. Sebut pasal "Fadhil Noor", aku ada cerita baik pasal dia...heh! Nanti la aku cerita...

Actually, aku ada banyak lagi cerita pasal PAS Pendang. Nanti la aku kupas satu persatu...

Kali ni, aku cuma nak tanya PAS Pendang, depa dah sediakah nak hadapi PRU ke-13?

Bukan apa, mampukah PAS Pendang bertahan dengan gelombang biru UMNO kali ni? Apa yang aku dengar, UMNO Pendang makin bertenaga dan dah bersedia bila-bila masa untuk bertempur! Aku yakin dengan UMNO di Pendang sekarang ni...

PAS tak risau ke tengok kebangkitan UMNO di Pendang. Dibarisi oleh tokoh-tokoh yang lebih muda dan lebih bertenaga berbanding Taulan yang "dhaif", Dr. Hayati yang "goyang teloq" dan pepecahan dalaman PAS Pendang, rasanya PAS huru-hara..!

Aku, insyaAllah, akan gempur Pendang tak lama lagi dengan pendedahan demi pendedahan sampai PRU 13 nanti. Hangpa ingat PAS Pendang kuat? Silap hari bulan, DUN Tokai pun "kalih"..!!! UMNO 3 - PAS 0..!!!

02 di jerai kedah - Google Blog Search

02 di jerai kedah - Google Blog Search


UMNO Online - Jamil Khir Nafi Dakwaan Guna Peruntukan Yayasan <b>...</b>

Posted: 03 Feb 2012 12:40 AM PST

Kategori Sana Sini

Jamil Khir Nafi Dakwaan Guna Peruntukan Yayasan Taqwa Untuk Program Di Jerai

PUTRAJAYA, 3 Feb – Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyifatkan dakwaan pembangkang bahawa beliau menggunakan peruntukan Yayasan Taqwa untuk program politiknya sebagai berniat jahat.

Katanya permainan politik pembangkang sudah tidak amanah kerana sanggup mengetepikan aspek benar dan salah demi menimbulkan persepsi negatif rakyat.

"Dakwaan yang kata saya guna duit Yayasan Taqwa tidak betul," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Jamil Khir mengulas dakwaan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan bahawa beliau menggunakan peruntukan Yayasan Taqwa yang berada di bawah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang dipengerusikannya bagi membiayai program politiknya di Jerai, Kedah.

Laporan itu menyebut Jamil Khir menggunakan peruntukan tersebut untuk memberi bantuan kepada masyarakat di Jerai iaitu kawasan yang akan ditandingi beliau pada pilihan raya umum akan datang.

Mengulas lanjut, Jamil Khir berkata dakwaan itu juga tidak tepat kerana membayangkan Yayasan Taqwa hanya membantu mereka yang berada di Wilayah Persekutuan.

"Seluruh Malaysia kita bagi bantuan melalui Yayasan Taqwa. Baru-baru ini saya sampaikan bantuan di Terengganu dan Kelantan," katanya.

Jamil Khir sebelum itu menghadiri majlis perhimpunan agensi di bawah Menteri di Jabatan Perdana Menteri serta melancarkan Ensiklopedia Ulama dan buku-buku terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang akan dijual di pasaran.

Pada majlis itu Jamil Khir turut menyampaikan sumbangan sebanyak RM20,000 kepada mangsa banjir di Thailand yang diterima wakil kedutaan Thailand di Negara ini, Songsak Saicheua.

Sumbangan itu adalah hasil kutipan masjid-masjid di bawah kendalian Jakim iaitu Masjid Negara dan Masjid Wilayah di Kuala Lumpur serta Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Masjid Putra di Putrajaya.

Berita Bertarikh Pada 4:40 PM

Isnin, 23 Julai 2012

02 di lunas kedah - Google Blog Search

02 di lunas kedah - Google Blog Search


UMNO CAWANGAN TAMAN SEJAHTERA, <b>LUNAS KEDAH</b> <b>...</b>

Posted: 03 May 2012 11:38 AM PDT


HALAU GURU WANITA BAHASA MELAYU DISEKOLAH CINA GUNA SAMSENG: Terima Kasih PAS!

Posted: 02 May 2012 06:30 PM PDT

PETALING JAYA:Guru wanita yang mengajar disebuah sekolah jenis Kebangsaan Cina di Damansara mendakwa hidupnya dalam ketakutan berikutan di ganggu serta diugut oleh sekumpulan samseng yang disyaki upahan ibu bapa pelajar yang tidak berpuas hati dengan mangsa yang mengajar disekolah berkenaan. Setakat ini guru wanita itu sudah menerima lima ugutan sejak 10 April lalu manakala ugutan terbaru yang diterimanya ketika berada ditempat letak kereta dirumahnya pada jam 10 pagi pada hari sabtu lepas."ketika kejadian itu mangsa yang menuju kearah keretanya telah dihampiri oleh seorang lelaki tidak dikenali dan memarahinya kerana masih lagi mengajar disekolah tersebut walupun amaran supaya berpindah sudah diberi beberapa kali" Inilah sikap kurang ajar dan pengecut samseng upahan terhadap seorang guru wanita yang mengajar disekolah Jenis Kebangsaan Cina .

Jika dilihat konteks perjuangan Persatuan Jawatan­kuasa Sekolah Cina Bersatu Malaysia (Dong Zong) mungkinkah ia ada kaitan dengan kejadian ini. ,Apa dihairankan jika Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong ditumbuk dalam perhimpunan pendidikan Cina di Kajang inikan pula seorang guru wanita. Rentak perang yang dimainkan oleh sebahagian mereka boleh membawa tafsiran dari pelbagai sudut dan tidak mendatangkan keuntungan kepada bangsa Cina secara kesuluruhanya malah dilihat mengajak kaum-kaum dinegara ini membenci antara satu sama lain.

Gangguan terhadap mangsa dikatakan bermula selepas isu penggunaan bahasa Melayu disekolah berkenaan ditimbulkan oleh segelintir ibu bapa yang tidak sependapat dengan pentadbiran sekolah pada hujung tahun lalu. Boleh dilihat dengan jelas bila kata-kata ugutan " esok akan mati jika kau berdegil;dan berpindah dari sekolah berkenaan bukan satu pekara yang boleh dilihat remeh oleh pihak berkuasa sedangkan laporan polis sudah dilakukan oleh mangsa di Balai Polis Damansara, dan telah disahkan oleh Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed.

Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai peneraju Kemeterian Pelajaran harus bertindak dengan segera demi kebaikan dan keselamatan semua guru-guru yang mengajar bahasa Melayu di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina agar tidak tidak dilihat lemah dan lembek.

Tunggu penjelasan Dari Tan Sri Muhyiddin Yassin atau dari menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin atau dari dua timbalanya

Aman Central: Pas Kedah cuba berbohong?

Posted: 02 May 2012 06:21 PM PDT

ALOR SETAR 2 Mei - Dakwaan Kerajaan Pas Kedah yang menyatakan projek pembinaan kompleks beli-belah Aman Central bernilai RM500 juta di sini adalah projek swasta ternyata tidak benar apabila bukti menunjukkan pembangunannya turut melibatkan kerajaan negeri. Timbul persoalan apakah kerajaan negeri mahu berbohong atau cuba memberi jawapan mengelirukan untuk menutup kelemahannya tidak melaksanakan tender terbuka bagi projek tersebut?

Ketua Pemuda Gerakan negeri, Tan Keng Liang berkata, Warta Kerajaan Negeri pada 9 Jun 2011 menunjukkan pengambilan tanah di bawah Seksyen 3(1)(b) dan Akta Pengambilan Tanah 1960 bagi pembinaan itu dikhaskan kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) yang merupakan agensi kerajaan negeri. "Pengerusi PKNK adalah Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak

Majlis Peguam 'perkakas pembangkang', Chee Wee didesak letak jawatan

Posted: 02 May 2012 06:17 PM PDT

KUALA LUMPUR 2 Mei - Majlis Peguam bukan lagi sebuah badan bebas yang profesional, sebaliknya menjadi pertubuhan bukan kerajaan (NGO) suruhan kepada pembangkang. Sehubungan itu, Ahli Dewan Negara, Senator Mohamad Ezam Mohd. Noor mendesak Presidennya, Lim Chee Wee meletak jawatan dan menyertai parti pembangkang dengan segera. Ini kerana, kata beliau, setiap kenyataan serta tindak-tanduk Majlis Peguam tidak lagi dibuat secara bebas dan objektif sebaliknya, bersifat memihak sepenuhnya kepada pembangkang. "Saya mendesak beliau melepaskan jawatan sebagai Presiden Majlis Peguam dan sertai parti pembangkang agar lebih mudah untuk Chee Wee berdepan secara pendekatan politik. "Tindakannya memperalat Majlis Peguam untuk mengecam polis dalam isu demonstrasi ganas Bersih 3.0 bukan sahaja bersifat memihak dan tidak objektif tetapi biadab

Pertarungan Adik-Abang <b>Di</b> Parlimen Kulim-Bandar Baharu

Posted: 16 Jul 2012 08:45 PM PDT

PENULIS mendapat maklumat bahawa dalam pilihanraya umum yang akan datang Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Sahlan Ismail akan dicalonkan di parlimen Kulim-Bandar Baharu menentang adiknya sendiri, Setiausaha Agung PKR Datuk Saifudin Nasution.

Saifudin yang juga ahli parlimen Machang telah diputuskan akan bertanding di negeri asalnya, Kedah.

Pada yang tidak tahu, Saifudin pernah menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Lunas di Kedah pada tahun 2000 setelah menang pilihanraya kecil tahun tersebut mengalahkan calon MIC.  Saifudin bagaimanapun gagal mengekalkan kerusi tersebut dalam pilihanraya umum 2004, termasuk tewas di parlimen Padang Serai.

Dalam sejarah pilihanraya negara kita, adik beradik bertanding dalam pilihanraya bukanlah perkara baru.  Datuk Shahril Samad (BN-Johor Bharu) dan YB Khalid Samad (PAS-Shah Alam) telah membuktikannya dalam pilihanraya umum yang lepas.

Tapi adik beradik bertanding sesama sendiri di kerusi Parlimen yang sama, itu adalah jarang-jarang berlaku.  Mungkin dulu-dulu pernah terjadi tapi setakat dalam pengetahuan penulis, ini adalah kes yang pertama.

Motif sebenar di sebalik tindakan UMNO mencalonkan Sahlan menentang adiknya sendiri di Kulim-Bandar Baharu ini agak memeningkan kepala penulis.  Dari sumber yang menyakinkan sebelum ini, Sahlan dikatakan akan bertanding tapi bukan di Kulim-Bandar Baharu sebaliknya di tempat lain, masih di Kedah juga.

Adakah UMNO cuba memecah belahkan hubungan adik beradik yang selama ini kekal baik walaupun berbeza fahaman politik?  Saifudin dan Sahlan adalah tenaga penggerak kepada Persatuan Keluarga Ismail Harun Nasution yang berfungsi memastikan keturunan bapa mereka kekal utuh walau apa pun terjadi.

Selain itu, penulis melihat peluang Saifudin untuk menang agak tipis dengan Sahlan sebagai lawannya.  Kulim-Bandar Bharu memang diketahui kubu kuat UMNO sejak sekian lama.  Tan Sri Kadir Sheikh Fadhir saja telah menjadi ahli Parlimen kawasan tersebut selama 5 penggal sebelum berundur untuk memberi peluang kepada adiknya, Datuk Aziz Sheikh Fadhir pada 2008, tetapi tewas.

Kekalahan Aziz dikaitkan dengan rasa tidak puas hati rakyat Kulim-Bandar Bharu terhadap pentadbiran Perdana Menteri pada waktu itu, Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi yang juga merupakan satu fenomena nasional sehingga menyebabkan BN kehilangan majoriti 2/3, kali kedua selepas 1969.

Justeru, untuk memastikan kemenangan Saifudin, penulis suka mencadangkan agar beliau dipindahkan dari bertanding kawasan yang sama dengan Sahlan di parlimen Kulim-Bandar Baharu.

Saifudin mungkin boleh dipertimbangkan untuk kerusi parlimen Merbuk yang akan dikosongkan oleh penyandangnya sekarang, Datuk Rashid Din.

Lagipun, calon yang diletak dalam senarai pertimbangan di kawasan tersebut sekarang oleh PKR, Zamri Yusof, tidak sehebat mana dari segi populariti dan karisma yang diperlukan untuk menang, berbanding dengan Saifudin.

Atau mungkin PKR boleh membuat pertukaran kawasan dengan Naib Presidennya, N Surendran yang dicalonkan di kerusi Parlimen Padang Serai yang pernah ditandingi Saifudin pada 2004.