ads

Isnin, 20 Ogos 2012

02 di lunas kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di lunas kedah - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

Ahad, 19 Ogos 2012

02 di gurun kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di gurun kedah - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di kubang pasu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kubang pasu - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di kuala kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala kedah - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di sik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sik - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di padang terap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang terap - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

Sabtu, 18 Ogos 2012

02 di pokok sena - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pokok sena - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di merbok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di merbok - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di tanjung dawai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di tanjung dawai - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di jerai kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jerai kedah - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di pendang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pendang - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di yan kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di yan kedah - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

Jumaat, 17 Ogos 2012

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di kulim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kulim - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di baling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di baling - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di padang serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang serai - Google Blog Search


Anak Haji Amir: Berteraweh dan Moreh <b>di</b> Kampung <b>Padang Serai</b>

Posted: 07 Aug 2012 02:30 PM PDT

Tahun ni alhamdulillah dapat gak sekali berteraweh di kampung ( Padang Serai ). Walaupun orangnya tak la seramai berteraweh kat Penang ni. Tapi kemeriahan dan ke'semangat'an ( ada ke words ni ..hhehehehe )semasa berselawat lebih bersemangat lagi..Imam pada malam tu Imam Muda Azmi dan bilal Pak Lang Hashim...
Lepas teraweh macam biasa la ada moreh..! Aku tak pasti malam ni turn sapa, yang aku tau Bihun sup dan kopi O kaww...hehehe...Abah siap bawak balik lagi sebab tak ramai orang yang makan.
Selepas teraweh selalunya anak-anak muda akan ketuk gendang yang diperbuat dari kulit lembu, tapi sekarang dah takdak...Mungkin semuanya berhijrah ke bandar atau yang muda-muda dulu dah pun berusia...Yang ada hanyalah kanak-kanak...
Jemaah teraweh tak sampai 2 saf..tapi masa selawat memang kuat..

Jangan salah sangka, yang mengambil gambar ni anak sedara aku, si Safwan..

Ni part yang paling best..Makan moreh..!!

Ni la juadahnya, bihun sup dan kopi O...perghhh..!!
Abang Yus...tak angkat kepala tu..

Pak Lang ( Haji ) Hasyim dan Haji Hamid..
Beberapa orang kampung....
Kat belakang tu Ustaz Azmi ( Aa )..
Zul, anak Pak Lang Hasyim, sedang mengemas....
Adik Faiez, nak bungkus balik ke...?
*** Lain rasanya bila dapat bersembahyang sebelah abah...rasa kagum, dengan umur dia yang lanjut dan ditambah pulak segala macam sakit tapi bersemangat menghabiskan 20 rakaat dengan bertenaga dan pantas....Ada yang muda lapan rakaat dah cabut....

Anak Haji Amir: Masjid Lama Kampung <b>Padang Serai</b>

Posted: 13 Aug 2012 01:32 AM PDT

Hari ni aku nak cerita sikit pasal masjid kat kampung aku.Sayang sekali setelah masjid baru siap dibina, masjid ni dah tak terurus dan akhirnya dirobohkan. Aku tak pasti angkara siapa, sebab aku pun dah bermastautin di Penang dan hanya balik sekali-sekala.
Dari sudut nostalgianya memang banyak kenangan aku kat sini. Kat sini la aku dengan kawan-kawan ( diantaranya Ali, Jamil, Ishak ) mengaji di kelas agama dengan ustazah Rokiah. Kat sini la jugak aku melangut dengar orang-orang tua bersembang kat balai lintang masa tunggu waktu isyak. Kat sini jugak aku jadi anak murid Ustaz Azhari tiap malam Isnin. Kat sini la aku belajar azan sehingga mendapat Juara pertandingan azan di Pantai Remis. Tempat aku lepak-lepak masa bulan puasa sambil baring-baring dan basuh muka dalam kolah. Masa berteraweh, member-member yang lain main polis & thief kat luar...Bermacam lagi la yang mungkin tak dapat aku luahkan kat sini...
Daripada sudut warisan pula, cerita orang-orang tua yang aku dengar, binaan asas Masjid ni dahulunya adalah masjid di Pekan Lumut dan apabila Lumut mendapat masjid baru masjid ini dipindahkan ke Pantai Remis dan seterusnya ke kampung aku. Oleh kerana binaannya daripada kayu dan teknologi orang melayu dulu yang membuat bangunan tanpa menggunakan paku, hanya main sambung-sambung macam LEGO, membolehkan ianya dipindah-pindah. Tak dapat aku pastikan pula tahun bila. Semasa aku mula berpindah ke sini pada tahun 1982, keadaan masjid ni masih elok cuma jarang diimarahkan. Masa aku pindah tu elektrik masih belum ada, jadi dia ada generator ( enjin ) yang perlu dihidupkan, kalu enjin rosak pakai pelita minyak tanah.Terletak bersebelahan dengan kedai Pak Lang Din di simpang jalan dan ditepinya ada sebatang pokok Janggus. ( dengarnya dulu dari Arwah Wak Mahbol, yang tanahnya diwakafkan oleh Tok Wan aku, Haji Taib )..

Dan dari sudut arkitekture pulak, bangunan ini mempunyai rekabentuk atap tumpang,yang mana bumbungnya berlapis untuk aliran pengudaraan yang lebih sejuk. Inyanya ditambah dengan lubang ukiran diatas setiap pintu dan dinding. Kalau tak silap ianya dibina menggunakan kayu Cengal Batu... Sayang masjid ni...

Pandangan dari sisi, tempat wanita...
Pandangan dari depan pintu masuk utama, dulu ada bumbung untuk letak motor..aku selalu lepak kat tangga tu...
Dulu kat sini ada tempat makan dan tempat simpan barang-barang ( pinggan mangkuk ). Kat sini gak tempat aku mengaji dulu-dulu...
Terbiar setelah masjid baru siap...
Kat kolah ni dulu ada bumbung...Aku pernah jatuh dalam kolah ni..hehehe
Ada satu masa ada ikan kaloi besar dalam ni...
Ni dari depan mihrab...betul-betul depan kubur..
Masjid tertua di rantau ini, Masjid Kampung Laut di Kelantan ( Bumbungnya juga sama, bumbung tumpang )
***Terima kasih kat Adik Faiez, dia yang tolong ambik gambar ni, sebelum masjid ini roboh, tu pun masa tahun 2006...Aku sayang masjid ni...!!!
***Kampung Padang Serai ni di kawasan Beruas dan Daerah Manjung, Perak bukan Padang Serai Kedah...

Khamis, 16 Ogos 2012

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


JAWATAN KOSONG <b>DI</b> LEMBAGA MUZIUM <b>NEGERI KEDAH</b> DARUL

Posted: 23 Jul 2012 07:21 PM PDT


Penolong Kurator:   Kerajaan / Government

Permohonan adalah dipelawa dari pada warganegara Malaysia yang berkelayakan (keutamaan kepada rakyat Negeri Kedah)

1. Penolong Kurator (2 Kekosongan)

MUAT TURUN SYARAT LANTIKAN

Tarikh Tutup Permohonan: 5 Ogos 2012

Selasa, 14 Ogos 2012

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


TOMOI: Boxxtomoi- <b>Jitra</b> Fight Night

Posted: 14 Aug 2012 12:29 AM PDT


[Baju Rasmi Krew : Boxxtomoi Fight Night. Untuk Krew Ring ,Floor dan official photographers ONLY.]



Terima kasih atas sokongan anda untuk event kami : Boxxtomoi Fight Night.

Ingin dimaklumkan bahawa kami dah penuhi keperluan KREW event [termasuk photographer]. Crew Full. 

Yang telefon, msg dan inbox kami, terima kasih banyak atas kesudian anda, mungkin di lain masa kami akan memilih anda. 

Kapasiti Dewan Jitra untuk acara Muaythai cuma 400 orang sahaja. 

 Tempahan tiket boleh di buat melalui 016-6413266.

VIP-RM30.00 
[duduk atas pentas, hampir sama paras ring-tiada tiket budak].

DEWASA- RM15.00
KANAK-KANAK [Bawah 12 tahun] - RM5.00
SPECIAL: PELAJAR IPTA- RM10.00 [tunjuk student card]





Isnin, 13 Ogos 2012

02 di langkawi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di langkawi - Google Blog Search


Makanan Eksotik Menanti Pengunjung <b>Di Langkawi</b> | Darulaman <b>...</b>

Posted: 15 Jul 2012 08:07 AM PDT


LANGKAWI, 12 Julai (Bernama) — Langkawi, yang memegang status pulau bebas cukai, bukan sekadar dilihat sebagai syurga pelbagai jenis coklat malah platform membeli-belah barang-barang seperti pinggan mangkuk dan kain batik.

Pulau peranginan ini juga dikenali sebagai destinasi pelancongan dengan legenda seperti makam Mahsuri dan Padang Mat Sirat.

Namun, agak jarang topik 'makanan' di pulau yang terkenal dengan legenda Mahsuri ini diuraikan. Walhal, 'makanan' juga satu faktor utama pemilihan destinasi percutian.

Justeru, kesempatan mengikuti Kembara Cuti-Cuti 1Malaysia (KCC1M) anjuran Tourism Malaysia dengan kerjasama majalah Gaya Travel pada 23-26 Mei lepas, memberi peluang kepada penulis menerokai makanan di pulau yang indah ini!

KARI IKAN

Setelah penat seharian berjalan, bermain air pantai, sudah tentu diri akan kepenatan dan perut pula minta diisi. Memilih destinasi untuk makan juga kadangkala boleh membuatkan seseorang pelancong itu pening kepala.

Justeru itu, Tourism Malaysia Kedah menerbitkan risalah "Langkawi Food Trail" bagi dijadikan panduan kepada para penggemar makanan.

Dalam risalah berkenaan menyebut akan sebuah gerai makan di tepi jalan di Kuala Teriang, berhadapan dengan restoran Seafood Shin Mi, sebagai hentian yang wajib disinggah oleh penggemar gulai kari ikan.

Gerai berkenaan tidaklah 'semegah' mana pada awal hari. Malah, mungkin ada menyangka ia hanyalah sekadar warung 'biasa-biasa' ekoran dekorasinya tidaklah sehebat mana serta hanya beratapkan zink sahaja.

Namun, atmosferanya bertukar sekitar pukul 7.00 malam sehingga lewat malam apabila pelanggannya mula memenuhi ruang warung, dan ada terpaksa berdiri sementara menunggu giliran.

Jadi apa menariknya warung ini?

Dikendalikan oleh Rajemah Ahmad atau Mak Teh dan anak-anaknya, istimewanya makanan di warung ini ialah ia hanya dimasak apabila dipesan oleh pelanggan. Dihidang secara panas-panas, pelanggan boleh memilih hasil laut segar yang dimasak mengikut resepi 'rahsia' Mak Teh.

Terdapat pelbagai jenis ikan seperti bawal, tenggiri, kembong, sotong, udang, yang dimasak mengikut kehendak pelanggan, tetapi kebiasaannya gulai kari Mak Teh menjadi pilihan wajib.

Biarpun gulai kari Mak Teh ini agak cair, namun bau rempahnya sahaja sudah menusuk kalbu ditambah pula dengan penggunaan ikan segar. Menikmati gulai kari bagaikan tidak lengkap sekiranya tidak dimakan dengan sambal.

Menawarkan dua jenis sambal belacan, tetapi paling membuka selera adalah sambal yang dicampurkan dengan hirisan buah macang sambil dimakan dengan pelbagai jenis ulaman segar. Selain itu, ikan goreng yang ditabur dengan hirisan bawang (telah digoreng menjadi bawang goreng) dan cili kering goreng sudah tentu membangkit selera.

Sekiranya bernasib baik, anda mungkin berpeluang menikmati ikan Sebelah Laut atau lebih dikenali ikan sisa Nabi yang digoreng kerana ia hanya ada pada musim tertentu sahaja.

JOM IKAN BAKAR

Bagaikan tidak lengkap percutian di pulau, sekiranya tidak menikmati ikan bakar, tetapi mana menarik?

Bagi penggemar tegar ikan bakar, tentunya tidak akan melepaskan peluang menikmati keenakan isi ikan bakar segar di restoran Jom Ikan Bakar yang terletak di Padang Mat Sirat.

Masih mengekalkan cara tradisional pembakaran ikan menggunakan arang berbanding cara moden yang diaplikasi pada masa sekarang di kebanyakan restoran ikan bakar, beritahu pengusaha Jom Ikan Bakar, Mazlina Radzi, itulah keistimewaan terdapat di sini.

"Kami masih mengekalkan cara lama kerana rasanya berbeza, lebih sedap apabila dibakar menggunakan arang. Ikan pula hanya dibakar apabila pesanan dibuat. Tetapi jangan risau kerana proses memanggang tidak lama," katanya kepada Bernama.

Menawarkan pelbagai jenis ikan seperti siakap, terubuk, pari dan cencaru, restoran ini turut membakar ayam, kambing dan sotong.

Keistimewaan ikan bakar di restoran ini juga terletak kepada 'sos' yang dipercikkan semasa proses memanggang ikan, sekali gus menambahkan lagi keenakan ikan bakar itu.

Dicicah dengan sambal belacan mahupun air asam, pengunjung akan dihidangkan dengan pelbagai jenis ulam segar.

Di samping ikan bakar, pelanggan juga boleh memilih pelbagai jenis aneka masakan campur daripada pelbagai 40 jenis gulai dan sayur, menggunakan konsep layan diri.

Menariknya, restoran yang pernah dipanggil 'kedai ekonomi' ini bukan sahaja menawarkan harga berpatutan malah air juga diberi secara percuma kepada pelanggan.

KERABU BERONOK DI RESTORAN SITI FATIMAH

Namanya sahaja sudah pelik, tetapi ia adalah kerabu popular dan wajib dijamah apabila berkunjung ke Langkawi. Sejenis makanan laut persis gamat dan hidup di kawasan pantai berselut, beronok hanya boleh ditemui di Langkawi sahaja.

Satu kerugian sekiranya tidak mencubanya dan antara restoran popular dengan kerabu beronok adalah di restoran Siti Fatimah, terletak di Jalan Mata Air.

Disediakan secara mentah-mentah kerana beronok tidak boleh dimasak, ia akan dihiris terlebih dahulu sebelum digaul dengan bahan-bahan seperti kerisik, bawang dan sebagainya untuk dijadikan kerabu.

Mendengarnya disediakan secara mentah-mentah, mungkin ada segelintir terasa tidak boleh makan. Namun, bagi mereka yang sudah mencubanya akan sentiasa mencari kerabu beronok setiap kali berkunjung ke Langkawi.

Ia sedikit kenyal tetapi isinya lembut dan sedap ditambah pula dimakan dengan nasi panas. Selain terkenal dengan kerabu beronok, restoran ini juga menyediakan pelbagai jenis juadah kampung dengan harga berpatutan.

'LANGKAWI FOOD TRAIL'

Gulai Panas Kuala Teriang, Jom Ikan Bakar dan Restoran Siti Fatimah adalah antara restoran yang tersenarai dalam risalah Langkawi Food Trail, yang dilancarkan oleh Timbalan Menteri Pelancongan Datuk Dr James Dawos Mamit tahun lepas.

Risalah Langkawi Food Trail ini bertindak sebagai panduan kepada penggemar makanan untuk menikmati masakan unik Langkawi.

Merupakan program yang melibatkan ahli komuniti tempatan, ia bukan sahaja bertujuan mencapai kelestarian pembangunan pelancongan setempat malah mempromosikan pulau legenda ini sebagai destinasi makanan.

Ketika ini, sebanyak 21 buah gerai dan restoran mengambil bahagian dan setiap daripadanya menyajikan pelbagai jenis menu unik dan enak untuk dipilih seperti sup gamat dan nasi Atan.

Pemilihan gerai dan restoran ini turut mengambil kira kualiti makanan, perkhidmatan pelanggan serta kebersihan

Pelancong boleh mendapatkan risalah ini di setiap pusat penerangan pelancongan Tourism Malaysia di Kuah dan dua pintu masuk utama ke Langkawi, Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi dan Kompleks Jetty Point.

Langkawi, permata hati Kedah menggamit pelancong bukan sekadar keasyikan panoramanya, tempat-tempat bersejarah, syurga membeli-belah malah ia juga impian kepada penggemar makanan!

– BERNAMA

Wordless Wednesday : Harga Parking <b>di Langkawi</b> | iMBobo

Posted: 22 Jul 2012 05:22 PM PDT

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved