Sabtu, 4 Ogos 2012

02 di merbok - Google Blog Search

02 di merbok - Google Blog Search


<b>Merbok</b> Terus Maju, Kini Merupakan Hab Pendidikan <b>Di</b> Negeri <b>...</b>

Posted: 10 Jul 2012 04:03 PM PDT

SUNGAI PETANI  - Hasrat menjadikan kawasan Merbok sebagai hab pendidikan lengkap di Kedah bakal terlaksana apabila sebuah sekolah pendidikan khas bertaraf tinggi bernilai RM20 juta beroperasi tidak lama lagi.
Penyelaras Parlimen Merbok, Dato' Hj. Tajul Urus Mat Zain berkata, projek sekolah berkenaan yang merupakan sebahagian daripada Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) itu akan turut dilengkapi dengan kemudahan lif, laluan orang buta, asrama dan lapan bilik darjah serta empat tandas.
Beliau berkata, projek tersebut dimulakan sejak tahun 2009 dan kini pembinaan telah siap sepenuhnya serta boleh diduduki dalam tempoh terdekat.

"Proses pemindahan murid orang kurang upaya (OKU) sedang dijalankan dan dijadual selesai dalam masa dua bulan," katanya kepada pemberita selepas menyaksikan majlis penyerahan kunci secara simbolik daripada kontraktor kepada Bahagian Pendidikan Khas, Jabatan Pelajaran Negeri Kedah di sini semalam.

Tajul Urus yang juga Ketua UMNO Bahagian Merbok berkata, buat masa ini, senarai  pelajar OKU telah dilengkapkan dengan sebahagian daripada mereka telah menumpang di sekolah  harian biasa di sekitar Sungai Petani sejak tahun lalu.
"Apabila  semua telah siap dan dilengkapi dengan kemudahan sepenuhnya, bukan sahaja murid terbabit akan dapat belajar  dalam suasana lebih kondusif, malah kualiti pendidikan khas juga diharap dapat ditingkatkan",
"Sekarang  di Merbok  sudah pun ada Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Institut Perubatan, Sains danTeknologi Asia (AIMST) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan projek ini merupakan pelengkap kepada usaha kerajaan Barisan Nasional (BN) menjadikan Merbok sebagai hab pendidikan di negeri ini," ujarnya.
Tambahnya, kemudahan pendidikan yang disediakan ini bakal memberikan manfaat besar bukan sahaja kepada penduduk Merbok tetapi juga di seluruh Negeri Kedah amnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan