Sabtu, 6 Oktober 2012

02 di pendang - Google Blog Search

02 di pendang - Google Blog Search


Hairie Othman Boleh Bertanding <b>Di Pendang</b>, Proksi Mat Sabu <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2012 06:29 AM PDT

Sekalipun tidak menzahirkan perasaan secara berterus-terang, bekas pelakon yang pernah ditangkap khalwat tidak lama dahulu, menyatakan dia bersedia serta akan menerima sekiranya dicalonkan mewakili PAS pada PRU akan datang. 

Hairie Othman, bekas pelakon yang sebenarnya kurang menerima tawaran lakonan kerana masalah disiplin, menyatakan perkara itu di Kuala Nerus. Beranggapan konon-kononnya penyertaan artis-artis ke dalam PAS sebagai satu fenomena baru dan penerimaan PAS sebagai sesuatu yang luar biasa, Hairie Othman barangkali langsung tidak pernah belajar tentang sejarah PAS semenjak dia menjadi ahli PAS secara rasmi pada Jun lalu.

Sebelum Hairie Othman, Aisyah dan Abby Abadi, sudah ramai artis yang menyertai apatah lagi menyokong PAS. Akil Hayy adalah salah seorang daripada mereka. Begitu juga Ringgo, penyanyi kumpulan Arrow, telah terlebih dahulu menyertai PAS. Bagaimanapun, tidak seperti Hairie Othman yang tidak mempunyai punca pendapatan selain berceramah, terutama selepas kedai internet sibernya di Pulau Pinang barangkali telah ditutup, menyebabkan dia bersungguh-sungguh menekuni bidang ceramah. 

Berceramah di dalam PAS, ibarat darah yang mengalir dalam badan. Ia adalah satu kewajipan. Manakala ahli-ahli PAS yang dahagakan maklumat pula tetapi amat anti dengan semua sumber maklumat kecuali yang datang dari kumpulan mereka sahaja, akan menderu-deru untuk mendengar ceramah. Malahan, ceramah-ceramah yang tidak bermutu dan entah siapa-siapa juga, mampu menghadirkan penyokong-penyokong PAS yang kerja mereka hanyalah berpolitik saban masa. 

Ceramah adalah punca pendapatan para pemimpin PAS. Kalaulah ceramah diharamkan oleh Kerajaan Pusat, barangkali ramailah pemimpin PAS yang terpaksa mengemis menadah tempurung di tepi jalan mengharapkan simpati. Tiada sebarang kemahiran dan kepakaran bagi kalangan pemimpin PAS kecuali berceramah atau mengajar agama walaupun ramai pengajar agama berjenama PAS, hanya sekadar membaca dari kitab-kitab yang mudah ditemui di pasaran. 

Dek kerana itulah, mereka sentiasa gagal membezakan antara mengeluarkan fatwa atau menerangkan hukum sehinggakan ramai daripada mereka mengeluarkan fatwa dan ijtihad secara memandai-mandai. 

Perihal Hairie Othman, penyelewengan niatnya boleh diperhatikan dan dikesan apabila menyatakan bahawa dia telah melakukan PENGHIJRAHAN AGAMA DAN POLITIK apabila menyertai PAS. Takliq yang secara membabi-buta dipakai oleh ahli-ahli PAS ialah POLITIK DAN AGAMA TIDAK BOLEH DIPISAHKAN. Lantaran itulah, ramai yang beranggapan, termasuklah Hairie Othman, bahawa PAS adalah Islam dan Islam adalah PAS. 

Kalau hendak diulas tentang POLITIK DAN AGAMA, pastinya ramai orang PAS yang akan melenting sepertimana mereka tidak faham bagaimana TAKBIR yang sering mereka laungkan boleh menjadi HARAM dan MAKSIAT. Kegagalan mencari ilmu yang benar menyebabkan kebanyakan mereka beriktikad begitu….

Sesuatu yang amat menyedihkan tetapi menggembirakan kebanyakan para pemimpin PAS!

Justeru, apabila Hairie Othman telah pun membayangkan keinginannya untuk dicalonkan dalam PRU akan datang mewakili PAS, ia sudah cukup untuk mencerminkan betapa bercelarunya fikiran dan tahap ilmu yang ada pada bekas pelakon yang pernah ditangkap khalwat itu. Kalau kekecewaan kerana industri hiburan yang diceburinya gagal memberi makan kepadanya, sehingga akhirnya dia muncul dengan kerjaya barunya iaitu BERCERAMAH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan