Rabu, 31 Oktober 2012

02 di changlun - Google Blog Search

02 di changlun - Google Blog Search


<b>Changlun</b> bakal jadi pusat aeroangkasa SUNGAI PETA... - Shafie Nor

Posted: 14 Oct 2012 04:12 AM PDT

Changlun bakal jadi pusat aeroangkasa

SUNGAI PETANI, AHAD, 14 Oktober, 2012: Kerajaan berhasrat membangunkan kawasan Changlun sebagai pusat aeroangkasa berikutan permintaan terhadap bidang itu di Asia semakin meningkat.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir berkata, walaupun idea yang dicetuskannya itu masih baharu, namun terdapat beberapa sebab Changlun dijadikan lokasi bagi melaksanakan cadangan tersebut.

"Di Changlun sudah ada sebuah syarikat, Asian Composites Manufacturing Sdn. Bhd., yang mengeluarkan komponen kapal terbang Boeing dan kilang terbabit sudah beroperasi sejak 12 tahun lalu. Namun peluang itu tidak digunakan untuk melahirkan industri sampingan atau hiliran, yang menyokong syarikat itu.

"Ini merugikan sebenarnya, dari segi peluang keemasan yang terlepas namun masih belum terlambat kerana industri aeroangkasa di Asia, khususnya permintaan terhadap pesawat, paling pesat membangun. Jadi, kita patut guna peluang ini," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan program Himpunan Usahawan Wilayah Utara di sini hari ini.

Mukhriz berkata, keluasan tanah yang belum dibangunkan di Changlun turut menjadi faktor pemilihan kawasan itu sebagai lokasi cadangan mewujudkan pusat aeroangkasa. - BERNAMA

02 di sik - Google Blog Search

02 di sik - Google Blog Search


Banjir Lumpur <b>di Sik</b>, Kedah – Azizan puas? – Perak Today

Posted: 16 Aug 2010 08:08 PM PDT

Azizan Razak puas hati! Hasil balak Kedah begitu menguntungkan sekali Kerajaan PAS Negeri Kedah pimpinannya. Tersengih-sengih Menteri Besar itu membentangkan keuntungan balak yang diraih. Tanpa ragu-ragu, Azizan meminta akhbar-akhbar tempatan menyiarkan "kejayaan"nya itu kepada seluruh rakyat Malaysia. Biar dari Perlis hingga ke Sabah kenal siapakah dia "Azizan Razak". Tidak habis-habis dia bercerita tentang keuntungan balaknya itu kepada semua. Gahnya Azizan sebagai Menteri Besar Kedah!

Tanpa Azizan sedari, dia telah men"zalimi" rakyat Kedah. Tanpa Azizan sedari, dia telah menempa malapetaka kepada rakyat Kedah. Hasil dari "kejayaan" kepada Kerajaan PAS Kedah itu, sebanyak 6 buah kampung di daerah Sik menjadi mangsa kerakusan Azizan untuk menjadi "cepat kaya". Azizan mungkin tidak peduli soal jerih payah penduduk 6 buah kampung itu bertarung dengan maut. Asalkan Kerajaan Negeri pimpinan "kaya", kesejahteraan rakyat ternoda. Biarlah, asalkan hati Azizan puas!

Berikutan aktiviti penebangan balak yang tidak berskala dan tidak dipantau, 6 buah kampung di daerah Sik di Kedah telah dilanda banjir lumpur yang dahsyat. 6 buah kampung itu telah dibanjiri dengan lumpur yang dalamnya hampir setengah meter! Bayangkan jika malapetaka ini melanda rumah anda. Bayangkan jika banjir lumpur ini meragut nyawa dan harta benda rakyat. Hakikatnya, malapetaka ini telah berlaku dan Azizan hanya mampu melihat sahaja seraya memberi komen "Saya pun tidak tahu, wallahu'alam..".

Memang benar bahawa Kerajaan BN Negeri Kedah sebelum ini tidak pernah mengaut keuntungan yang banyak dari hasil balak di Kedah. Kedah bukanlah sebuah negeri yang kaya dengan balak seperti di Pahang, Sabah dan Sarawak. Hutannya hanyalah sekangkang kera dan yang sekangkang kera itulah yang terpaksa dijaga, dipulihara dan jika membalak sekalipun, ianya akan dipantau ketat oleh pihak berkuasa. Mungkin sebab itu Kerajaan BN Kedah sebelum ini tidaklah mengaut keuntungan sebanyak itu. Untungnya tetap ada, namun tidaklah sehingga menggadai nyawa atau harta benda rakyat Kedah sendiri.

Memang benar keuntungan Kerajaan BN Kedah sebelum ini hanyalah "seciput". Namun, sepanjang pentadbiran Kerajaan BN Kedah dahulu, tidak pernah dilaporkan malapetaka banjir lumpur sebegini hebat berlaku di Sik atau mana-aman daerah di Kedah. Namun, baru dua tahun lebih PAS memerintah Kedah, sudah berlaku melapetaka sebegini rupa. Cuba bayangkan apa yang akan berlaku jika PAS memerintah selama 4 tahun, 8 tahun, 16 tahun dan seterusnya. Mungkin Kedah bakal menjadi "padang jarak padang tekukur".

Penulis dan rakan-rakan ada menziarahi beberapa kampung yang terjejas di Sik baru-baru ini. Kawasan Teloi merupakan salah satu kawasan yang teruk ditimpa malapetaka ini. Selain memberikan sedikit bantuan dan semangat, kami semua dapat rasakan penderitaan yang di"hadiah"kan oleh Kerajaan PAS Negeri Kedah ini. Ada seorang Mak Long yang meratapi rumah usangnya yang hampir musnah akibat banjir kilat ini. Kasihan, sudahlah rumahnya usang, dilanda banjir lumpur pula…

Saya terbayang akan kejadian malapetaka yang pernah terjadi di Pos Dipang. Insiden yang meragut ramai mangsa itu masih lagi menjadi igauan seluruh rakyat Malaysia. Penulis percaya, jika kegiatan dan aktiviti pembalakan di Kedah ini tidak dipantau, tidak mustahil jika perkara yang serupa bakal berlaku di Kedah. Jika ini berlaku, siapakah yang akan bertanggungjawab? Pastinya Azizan Razak akan pantas menuding jari kepada Kerajaan Pusat. Sudahlah menuding jari pada Kerajaan Pusat, diminta pula Kerajaan Pusat menyelesaikan masalah rakyatnya. Modus operandinya pasti sama seperti Khalid Ibrahim meminta Kerajaan Pusat menyelesaikan masalah "pasir" di Selangor!

Begitulah sikap dan tabiat Pakatan Rakyat di Malaysia. Jika sebarang malapetaka, penyelewengan, salah guna kuasa dan perkara negatif berlaku, pastinya Kerajaan Pusat dan BN akan dituduh! "Cantik molek"kah perangai sedemikian?

Cubalah pembaca budiman sekalian "turun padang" melihat sendiri keghairahan pentadbiran Azizan Razak me"rompak" hasil balak di Kedah. Kerakusan itu dapat dilihat hari-hari. Lori balak berselisih jalan menuju ke Padang Terap dan Kuala Nerang. Ada juga yang begitu aktif menuju ke arah Pendang, Sungai Petani dan Bukit Selambau. Kadang-kadang, di malam hari pun mereka aktif. Jadi, tidak hairanlah mereka mengaut untung sebanyak RM35 juta! Digondolkan bumi Allah, rakyat disengsarakan, poket mereka juga yang kembung.

Hakikatnya, mungkin ada hikmah yang cuba dizahirkan di atas malapetaka ini. Mungkin ini adalah "bala" dari Allah terhadap segala tohmahan dan fitnah yang sering bermain dibibir pihak Pakatan Rakyat. Mungkin ini adalah kifarah dari Allah kepada Azizan dan konc0-konconya kerana menzalimi rakyat Kedah tanpa mereka sedari. Mungkin ini adalah satu pengajaran kepada PAS Kedah yang tidak tahu mentadbir walau hanya sebuah negeri. Bayangkan pula jika mereka yang tidak berpengalaman mentadbir ini mentadbir negara kita. Hancurlah Malaysia dilanyak sepuasnya. Na'uzubillahi min zalik!

MyKMU

02 di langkawi - Google Blog Search

02 di langkawi - Google Blog Search


Tips Bercuti <b>di Langkawi</b> | Jom Travel !!

Posted: 08 Oct 2012 09:45 AM PDT

Kalau hari tu NAL update berkenaan Makanan Terbaik Langkawi, hari ni NAL nal kongsi beberapa tips untuk bercuti di Langkawi. Mungkin ada dalam kalangan korang yang belum pernah menjejakkan kaki di Langkawi. Harap tips ini berguna suatu hari kelak.

1) Kenderaan
Kalau korang datang ketika musim cuti sekolah, kebiasaannya harga kereta/van sewa lebih mahal berbanding hari biasa. Kalau korang berbajet besar tak per la tapi buat mereka yang berbajet sederhana, korang rancang dahulu perjalanan korang sebelum datang ke sini.

2) Makanan
Makanan ni bergantung restoran yang korang pergi. Biasanyar restoran yang berdekatan dengan hotel dan Pantai Chenang agak mahal, tetapi tidak semuanya sedap.
Kalau korang nak makan seafood yang fresh, murah dan sedap, NAL sarankan korang singgah di Restoran Nelayan. Korang boleh tanya orang awam kat sini. Banyak juga artis yang memilih restoran ni untuk dinner.
Kalau korang inginkan western food, korang boleh pilih sama ada nak ke EE Burger atau GM Burger. Kedua-duanya menawarkan pelbagai makanan western yang sedap dan berpatutan seperti Chicken Chop, Chicken Paper Grill, Rib Eye Steak dan pelbagai makanan lain. Char Kuey Teow dan menu tempatan yang lain juga ada di sini.
Kalau korang nakkan pizza dan pelbagai jenis spageti, korang boleh terjah Artisan's Pizza. Mereka juga penawarkan khidmat penghantaran secara percuma.

3) Tempat Penginapan
Sebelum datang Langkawi, better korang buat pilihan atau booking mana-mana hotel, chalet atau homestay. Kebiasaannya hotel ni, korang boleh agak la berapa harga semalam kan? Kalau nakkan kelainan, korang boleh singgah The Cabin. Harganya berpatutan dan lebih murah berbanding beberapa homestay taw.
Kat area rumah NAL pun ada beberapa homestay yang sangat best. Sebab suasana kampung. Malam-malam korang boleh la berbarbeque. Laman rumah juga besar dan mempunyai beranda.
Kalau hotel korang boleh try Awana Porto Malai, Mauritus Pelangi Beach Resort & Spa, Aseania, Holiday Villa, dan lain-lain. Semuanya ada pakej tertentu. Korang kena la bijak memilih.

Sumber : http://nyteamlife.blogspot.com/

About the author

Selasa, 30 Oktober 2012

02 di changlun - Google Blog Search

02 di changlun - Google Blog Search


Hazim Homestay <b>Changlun</b> Kedah: Promosi Homestay sempena <b>...</b>

Posted: 09 Oct 2012 03:54 PM PDT

Kepada semua pengunjung setia kami di Hazim Homestay, Changlun, Kedah dan semua pengunjung yang bakal berkunjung ke Homestay kami, Sempena cuti sekolah yang bakal tiba (NOV 2012 - DEC 2012), Homestay kami menawarkan PROMOSI khas kadar sewaan homestay sepanjang cuti sekolah.

Hanya RM150 utk 1 malam. 
Utk penginapan melebihi  4 malam, kadar sewaan masih boleh dirunding.

Boleh la hubungi kami di no 019-5748700 (ridzuan) / 019-5749700 (nik)

Fasiliti yang disediakan. 
- 3 bilik tidur
- AIRCOND
- 4 KATIL QUEEN
- 3 narita toto
- ASTRO termasuk pakej SPORT (peminat bola n sport)
- peti ais, mesin basuh, seterika, rice cooker, kettle
- dapur n peralatan memasak.
- tuala, selimut, bantal, buaian baby dll.

di negeri kedah - Google Blog Search

di negeri kedah - Google Blog Search


Sembang Santai Mesra Belia Peringkat <b>Negeri Kedah</b> : Bahagian

Posted: 22 Oct 2012 01:58 PM PDT

DSC_0106

Destinasi terakhir program Sembang Santai Mesra Belia Negeri Kedah yang dihadiri Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Jamil Salleh, ialah di Kampung Tualang di Parlimen Pokok Sena di mana beliau disambut hangat pula oleh Ketua UMNO Bahagian, Datuk Ahmad Lebai Sudin dan lebih 80 orang penduduk kampung.

Kemeriahan jelas terasa di lokasi terakhir persinggahan Datuk Jamil ini apabila program berkenaan penuh dengan gelak tawa para belia dan para penduduk kampung yang bersantai sepetang hari bersama "orang kuat" KBS yang banyak menabur bakti kepada rakyat Malaysia itu.

Program di kampung itu diisi dengan aktiviti sukaneka yang disertai oleh lebih 70 orang belia dan penduduk kampung berkenaan dan antara acara menarik yang diadakan ialah pertandingan tarik tali, pertandingan karom dan lari dalam guni yang mencuit ramai hadirin yang hadir.

Menariknya, Datuk Jamil sempat diberi penghormatan untuk berganding bahu dengan seorang penduduk kampung Tualang untuk mencabar Datuk Ahmad Lebai Sudin dan pasangannya bermain karom.

 

Para penduduk kampung Tualang turut menghadiahkan Datuk Jamil sebotol madu tualang asli sebagai penghargaan kepada beliau atas komitmen yang diberikan olehnya melalui KBS kepada masyarakat disitu.

Lambaian terakhir Datuk Jamil kepada para penduduk kampung itu mengakhiri lawatan dua hari semalamnya di negeri Kedah sebelum meneruskan program seterusnya di negeri Perlis Indera Kayangan.

 

Meninggalkan seribu kenangan manis di Kedah, Datuk Jamil mampu tersenyum lebar mengenang kemesraan rakyat Kedah yang menyambut wakil KBS itu menabur bakti  dan sudah tentu kehadiran beliau bakal dirindui oleh seluruh rakyat di negeri Jelapang Padi itu…



02 di kubang pasu - Google Blog Search

02 di kubang pasu - Google Blog Search


Pecat Ahmad Fisol Dari Terus Memalukan KCS! | kedah69ers

Posted: 21 Oct 2012 07:00 PM PDT

Memang memalukan bagi seorang anggota Perkhimatan Tadbir Negeri atau lebih dikenali sebagai Kedah Civil Servant (KCS) yang bertindak tidak rasional dengan mencampur adukkan urusan pentadbiran dengan sentimen politik kepartian.

Meskipun dia tidak cemerlang dalam tugasnya sebagai KCS selama ini, Yang DiPertua (YDP) Majlis Daerah Kubang Pasu (MDKP), Ahmad Fisol Md Nor, yang dilihat mahu lekas naik pangkat dan merebut JUSA di negeri Kedah cuba menggunakan pengaruh politik untuk menjatuhkan individu yang dipilih DYMM Sultan Kedah.

Hanya kerana sekeping surat yang memintanya bertukar ke Majlis Daerah Kota Kuala Muda sebagaimana protokol biasa bagi seorang KCS, Ahmad Fisol mengada-ngada enggan taat kepada arahan kehendak kerjayanya dan mahu kekal di MDKP.

Kenapa dia tidak mahu bertukar ke Kota Kuala Muda dan apakah dia mempunyai keistimewaan yang menegahnya dari ditukar untuk bertugas di daerah lain? Nak tahu kenapa?

Khabarnya, Ahmad Fisol sebenarnya adalah seorang penjawat awam yang menyokong penuh Pakatan Haram, khususnya PAS, dan dia begitu teruja apabila partinya itu berjaya menawan Kedah pada PRU ke-12 pada tahun 2008.

Dalam diam, dia memasang angan-angan untuk lekas naik pangkat meskipun dia bukanlah merupakan seorang senior atau anggota KCS yang bijak buat kerja. Lihat saja rekod perkhidmatannya di Kubang Pasu yang dipersoalkan pada laporan audit pada setiap tahun.

Meskipun begitu, dia tetap dengan angan-angannya yang mengidam mahu menjawat sekurang-kurangnya JUSA C dan melayakkan dirinya untuk menjadi SUK atau sekurang-kurangnya SFO (State Financial Officer) yang setaraf dengan Exco Kerajaan Negeri. Maklumlah, dia orang PAS "totok".

Bagi menjayakan usahanya, dia mula memainkan peranan untuk berbaik-baik dengan pemimpin PAS di Kubang Pasu dan di peringkat negeri di Wisma Darulaman bagi meraih sokongan bagi kepentingan dirinya.

Sebagai contoh, Ahmad Fisol beberapa kali telah mengadakan program bersama PAS Kawasan Kubang Pasu dan Angkatan Muda Keadilan (AMK), sedangkan etika pihak berkuasa tempatan tidak membenarkan dia berbuat demikian.

Selain itu, dia juga berjaya meletakkan anaknya bekerja di MDKP dan diberikan jawatan tinggi di situ sehingga mencetus persoalan bagi kakitangan di pejabat daerah tersebut di atas dasar "conflict of interest".

Apabila Ahmad Fisol menerima surat mengarahkannya bertukar ke daerah lain, tiba-tiba perancangannya terbantut dan mengambil keputusan untuk membantah arahan yang diperkenan oleh DYMM Sultan Kedah itu.

Dikhabarkan bahawa Ahmad Fisol segera memanggil Ahli-Ahli Majlis Daerah yang terdiri dari puak-puak PAS bagi memikirkan cara untuk mempertahankan kedudukannya di MDKP dan tidak bertukar ke Kota Kuala Muda.

Akhirnya, mereka mengambil kata sepakat untuk menyerang SUK, Datuk Rasli Basir, melalui "askar-askar" politiknya dari Kubang Pasu dan mereka beramai-ramai berdemo mendesak beliau meletak jawatan selain melancarkan "perang" memburuk-burukkan imejnya di laman-laman blog PAS Kedah.

Persoalannya, apakah wajar seorang penjawat awam yang sepatutnya memastikan rakyat tidak mencetus huru-hara sebegitu bertindak bertentangan dengan etika kepimpinan seorang pentadbir negeri?

Apatah lagi Ahmad Fisol dilihat sengaja memperguna dan mendorong rakan-rakan PAS yang rapat dengannya bagi memperjuangkan kepentingan peribadinya untuk terus kekal di MDKP.

Ahmad Fisol sepatutnya menggunakan saluran dalaman dengan bersemuka dengan Datuk Rasli serta berbincang mengenai pertukarannya itu, dan bukannya menyuruh "anjing-anjing" PAS tersebut menyalak bagaikan orang bodoh di depan Wisma Darulaman baru-baru ini.

Kami difahamkan bahawa tindakan yang dilakukan Ahmad Fisol itu mengejutkan ramai anggota KCS yang lain di mana lebih dari 80 peratus dari mereka menyatakan bahawa tidakan YDP MDKP itu tidak wajar sama sekali dan mencemar nama baik KCS secara tidak langsung.

Malah, ada di antara mereka yang menghormati keputusan SUK itu turut meminta agar Ahmad Fisol memberikan surat tunjuk sebab kepada Datuk Rasli dan DYMM Sultan Kedah atas sikapnya yang biadap serta memalukan rekod cemerlang institusi tersebut.

Amat mengecewakan apabila seorang pentadbir awam seperti Ahmad Fisol berkiblatkan politik jijik sebegini dan meninggalkan tanggungjawabnya sebagai penjawat awam negeri. Sebaiknya, Ahmad Fisol dipecat saja dari KCS dan diberhentikan atas faktor disiplin yang teruk!

02 di pendang - Google Blog Search

02 di pendang - Google Blog Search


banjir <b>di pendang</b> kerana bala allah???? - komando perang siber

Posted: 28 Oct 2012 12:50 PM PDT

MAT SABU SYIAH KOMUNIS WA LIWATI NI DENGAQ KATA DIA NAK BERTANDING ATAS TIKET PAS DI PENDANG KEDAH. DALAM MASA YANG SAMA DIA JUGA MERUPAKAN PENGGERAK SYIAH DI MALAYSIA BERDASARKAN MAKLUMAT SERTA VIDEO MENGENAI BELIAU YANG ADA UNSUR SYIAH.... MALAH MUNGKIN PAS JUGA DIANCAM SYIAH YANG TERKELUAQ DARI MULUT KEPALA PEMUDA PAS PALING BEBAL SAAT INI IAITU HASSAN TANTAWI MANTAN USTAZ PAS NI PUN DEDAHKAN JUGAK.... BERBALIK KEPADA ISU ASAL....BANJIR DI PENDANG BARU-BARU INI....MASA 2005 KEDAH DILANDA BANJIR YANG AGAK BESAR PAS MENGANGGAP ITU BALA ALLAH YANG DITURUNKAN KEPADA KERAJAAN YANG ZALIM....MAKA PADA 2010 KEDAH DILANDA BANJIR LEBIH BESAR MAKA BALACI-BALACI PAS MENEGASKAN ITU ADALAH UJIAN ALLAH KERANA KETIKA ITU MEREKA YANG MEMERINTAH.....TAPI BEBERAPA HARI LALU BANJIR DI PENDANG....APA KOMEN ANDA????? MKOMEN KPS MUDAH, DI SITU SEDANG TERSEBAR FAHAMAN SYIAH YANG BERBAHAYA MAKA APAKAH ITU BALA DARI ALLAH UNTUK MEMBERSIHKAN SYIAH TERSEBUT?????? BENDA NI BUKAN KPS SAJA BUAT CERITA TAPI DENGAQ SYIAH DI PENDANG NI SERISU DARI HARD CORE PAS SENDIRI.....SEKARANG SYIAH DAH TERSEBAR....DI MELAKA PULAK DAH BERANI DEPA LETAK RISALAH DI KERETA.....PEGHHHHHRRRR....MEMANG BAHAYA ANCAMAN SYIAH.....

Isnin, 29 Oktober 2012

02 di changlun - Google Blog Search

02 di changlun - Google Blog Search


<b>Changlun</b> bakal jadi pusat aeroangkasa SUNGAI PETA... - Shafie Nor

Posted: 14 Oct 2012 04:12 AM PDT

Changlun bakal jadi pusat aeroangkasa

SUNGAI PETANI, AHAD, 14 Oktober, 2012: Kerajaan berhasrat membangunkan kawasan Changlun sebagai pusat aeroangkasa berikutan permintaan terhadap bidang itu di Asia semakin meningkat.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir berkata, walaupun idea yang dicetuskannya itu masih baharu, namun terdapat beberapa sebab Changlun dijadikan lokasi bagi melaksanakan cadangan tersebut.

"Di Changlun sudah ada sebuah syarikat, Asian Composites Manufacturing Sdn. Bhd., yang mengeluarkan komponen kapal terbang Boeing dan kilang terbabit sudah beroperasi sejak 12 tahun lalu. Namun peluang itu tidak digunakan untuk melahirkan industri sampingan atau hiliran, yang menyokong syarikat itu.

"Ini merugikan sebenarnya, dari segi peluang keemasan yang terlepas namun masih belum terlambat kerana industri aeroangkasa di Asia, khususnya permintaan terhadap pesawat, paling pesat membangun. Jadi, kita patut guna peluang ini," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan program Himpunan Usahawan Wilayah Utara di sini hari ini.

Mukhriz berkata, keluasan tanah yang belum dibangunkan di Changlun turut menjadi faktor pemilihan kawasan itu sebagai lokasi cadangan mewujudkan pusat aeroangkasa. - BERNAMA

02 di kulim - Google Blog Search

02 di kulim - Google Blog Search


myaishahhafiz with love: RAYA <b>DI KULIM</b> PLAK

Posted: 08 Sep 2012 09:55 PM PDT

Dah dekat nak sebulan sambut raya baru ada hati nak update cerita raya :)... kami berkumpul di rumah kakak di Kulim masa hari raya ke7...
Sampai2 jer puteri terus terjun kolam :)...
Kami bw buah tangan utk budak 2 org nie... bw 2 ekoq anak kucing inport dari Jitra ke Kulim, Gigih Paksu  (myhubby) hampa nie bangun pg2 pi Jitra ambik anak kucing nie, Pastu baru pecut ke Kulim....
Sambil tunggu makan tgh hari siap, kita rehat2 dulu, sambil tgk budak2 nie mandi kolam....
Sebelum balik ambik gambaq dulu. Kat bawah nie separuh jer anak & cucu saudara sya, ada yg x dpt dtg sb kerja...
anak saudara sya tgh set kamera dia utk family foto.
tp spai hr nie dia x uplode gambaq tu... bila dia nk uplode pun x tau laaaa
 Last sekali mesti la gambaq kami berdua......

02 di jitra - Google Blog Search

02 di jitra - Google Blog Search


WHY PAY MORE: Rayau Raya <b>di Jitra</b> Kedah

Posted: 26 Aug 2012 10:07 PM PDT

Tahun ni sangat bermakna buat kak-M sekelaurga kerana berpeluang menyambut Aidil Fitri bersama seluruh keluarga di Kampung HIjrah , Jitra, Kedah. Walaupun ianya hanya pada hari keemapt, tetapi perasaannya sama seperti hari pertama di sana.
Gembiranya hati dapat berkumpul kami empat beradik bersama anak-anak. Memang meriah rumah Tok Wan dan Maktok. Sampaikan sekeping gambar pun tak amik..huhu, punyalah kami menghabiskan masa bersama. anak-anak kak-M pun begitu gembira dapat bertemu mak dan ayah sedara serta sepupu mereka.
Kali ni hampir 5 hari kami di Kampung Hijrah. Asalnya nak naik flight sebab perjalanan yang agak jauh dan lama dengan anak-anak yang mingkun meragam. Tetapi tiket yang terlalu mahal membuatkan kami mengambil keputusan untuk naik kereta jer. Alhamdulillah perjalanan pergi dan balik sanagt lancar dengan keadaa traffik yang begitu baik. Semoga dapat lagi bersama seperti ini :)

Ahad, 28 Oktober 2012

02 di gurun kedah - Google Blog Search

02 di gurun kedah - Google Blog Search


PEMBELI EMAS DAN SURAT PAJAK <b>DI GURUN KEDAH</b>

Posted: 28 Sep 2012 11:50 PM PDT


KAMI PEMBELI EMAS DAN SURAT PAJAK GADAI DI GURUN KEDAH
MENAWARKAN BELIAN EMAS HARGA TERTINGGI 
JIKA TUAN/PUAN INGIN BERURUS NIAGA BOLEH
EJEN KAMI SEDIA KE TEMPAT ANDA!!!

02 di kubang pasu - Google Blog Search

02 di kubang pasu - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>Di</b> Majlis Daerah <b>Kubang Pasu</b>

Posted: 08 Aug 2012 04:05 AM PDT


Permohonan adalah dipelawa daripada Rakyat KDYMM Sultan Kedah dan Warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk memenuhi jawatan berikut:-

1. PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI)
2. PEMBANTU TADBIR (KEWANGAN)

Permohonan hendaklah menggunakan Borang MDKP Am 1 (dikenakan bayaran RM 5.00 sekeping) boleh didapati dengan mengemukakan sampul surat berukuran 11 cm X 22 cm yang beralamat sendiri dan bersetem atau datang sendiri di bahagian Pentadbiran Majlis Daerah Kubang Pasu, Komplek Pentadbiran Daerah Kubang Pasu, 06000 Jitra, Kedah Darul Aman.

Maklumat lanjut iklan jawatan sila klik sini

02 di kodiang - Google Blog Search

02 di kodiang - Google Blog Search


CINTAMANISZ Lite: Raya ke 3 - <b>Kodiang</b>

Posted: 03 Sep 2012 09:38 PM PDT

21hb Ogos 2012
Selasa..

Walaupun baru sampai umah dekat2 kul 2 pg malam tu....namun pg2 raya ke 3 tu lepas Subuh terus aje kitorang siap2 utk ke Kodiang. Abg nak bawak mak gi balik kampung...kampung sebelah arwah abah mak. Mak dh rindu nk balik Kodiang.
Hasrat mak ni dh lama al-kisahnya tp Alhamdulillah, raya ke 3 tu abg berjaya merealisasikan hasrat mak tu. Ramai lagi sanak saudara mak kat sana utk kitorang lapis2 bawah ni nk kena kenali.

Mula2 kitorang gi ke Kepala Batas, Kedah....umah ustaz Bashir, anak saudara mak. Senang sgt nk gi umah dia tambah2 kitorang dh penah sampai kat Masjid Kepala Batas tu sebelum ni, kan..hehe. Ikut jer pelan sempoi yg penah ustaz lukis sendiri masa gi umah mak dulu...kitorang takyah kol beliau pun utk tanya apa2 dh, hehe.
Cuma tu lah....bila dh sampai luar pagar umah dia...mulalah kitorang tertanya2...betoi ke ni umah ustaz Bashir ni?? Keta byk kat perkarangan umah dia. Umah lak...mak aiii...bukan banglo lagi dh tu...dh mcm rumah agam dh!!!
Teragak2 jer nk masuk ke idak....terpikir2 betoi ke idak. Tak nampak pulak no lot umah ni, mm. Tp di antara byk2 kete tu aku nampak laa kelibat odyssey putih milik ustaz yg penah digunakan masa dia dtg umah mak dulu, hehe. Dlm terpikir2 tu...tetiba jer nampak kelibat penghuni umah tu dok lambai2 soh masuk dlm perkarangan umah. Aku ni mmg tak kenai ler sape yg menggamit tu. Yg abg ngan mak pun tak perasan sape yg dok panggil2 tu, hehe. Bila nampak kelibat ustaz Bashir...baru laa konfem tu umah dia, hahahaha..

Rupa2nya yg menggamit tu abg Man....abg kepada ustaz Bashir. Aku mmg tak penah tgk abg Man sebelum2 ni. Yg mak ngan abg lak tak terperasan dh itu abg Man disebabkan rambut dia dh lain dh, hihi..

Sampai2 umah tu..segan2 jgk lah kan. Masuk umah orang berjaya ni...berjaya dlm akademik. Ustaz Bashir ni dh ada gelaran Dr kat depan nama dia....seorang pensyarah kanan kat UUM. Beliau jgk selalu ler ada kat tv kalo korang rajin tgk Forum Perdana Ehwal Islam TV1 terutama yg dirakamkan di kawasan utara tanahair ni. Kalo tak jadi pengerusi...beliau akan jadi ahli panel forum tersebut.

Sambil2 mak ngan abah bersembang sambil2 amek angin sepoi2 kat luar umah ni...aku pun sebok ler ngan kamera, kan..hehe. Aku bukan boleh nampak lanskap lawa2 ni, hihi..Tp tak semua lah aku pi amek gambo. Kat gazebo pun aku tak pi. Aku lebih tertarik ngan kolam ni sebab aku mmg suka elemen air mengalir.
Kolam ni aku heran jgk takde ikan karp ke....kan. Rupa2nya anak2 ustaz dok berendam kat sini lah. Dorang jadikan kolam renang. Nampak mcm tak dalam...tp dalam jgk lah katanya terutamanya utk orang rendah mcm aku ni lah, hehe..
Masa melaram baju raya pd raya pertama tu...lupa nk amek gambo berdua ngan abg, ngee..
Baju kurung yg aku pakai tu kaler cekelet jgk kan?? Hmm, itu lah sebenarnya kain yg sepatutnya mak aku buat baju kurungnya utk hari raya ni. Tp, Allah lebih menyayangi mak...Akhirnya kain tu aku amek dan buat baju kurung aku...
Pastu, kitorang masuk umah pulak. Byk benar ruang tamu umah ni. Luas sungguh. Penat nk jalan ulang alik dlm satu hari, ngee..
Dapur luas, ruang tamu luas, ruang makan luas, bilik tido pun byk...6-7 bilik jgk lah. Siap ada ruang atas tp tak tau ustaz nk buat ruang apa. Mgkn utk mini library ke.....
Ada lagi 1 ruang tamu bersofa tp aku tak amek lak gambonya sebab tak duduk kat situ, hehe.. Along ngan angah ni selalunya bila orang tak penah tgk dorang akan ckp budak2 ni kembar, alahaii.. Kitorang dihidangkan ngan nasik hari tu. Lauknya sempoi tp sedap lah pulak terutama sup tulang tu, pergh!!!

Dh kenyang...kitorang pun beransur nk meneruskan perjalanan ke Kodiang pulak. Abg Man yg tolong bawakkan. Ustaz tak pi sebab ada tetamu lain nak dtg umah beliau.

Jd, seperti biasa...sebelum balik tu...kena laa amek gambo ramai2 dulu, kan..

Dh salam2...kitorang pun ikut laa kete abg Man ke Kg. PIDA, Kodiang....

Sambung citer..

Nota Alona:-
~Alhamdulillah, ari ni hari ke 5 kitorang berpuasa sunat Syawal...

02 di sik - Google Blog Search

02 di sik - Google Blog Search


KedahLanie.info: Paip baru <b>di Sik</b> atasi masalah air

Posted: 27 Oct 2012 06:37 PM PDT


SIK – Masalah gangguan tekanan air yang membelenggu kira-kira 1,000 penduduk sejak empat tahun lalu diatasi apabila Syarikat Air Darul Aman (SADA) mengambil inisiatif memasang paip baru sepanjang satu kilometer.

Pegawai Perhubungan Awam SADA, Rofedi Sulaiman berkata, projek yang bernilai RM80 ribu itu dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi 240 rumah daripada tiga kampung, iaitu Kampung Cemara, Kampung Baru Padang Ragut dan Kampung Lahar.

"Penambahan paip baru itu menjadikan kampung terbabit mempunyai dua saluran air iaitu menerusi Loji Batu Lima dan Loji Jeniang.


"Sebelum ini penduduk hanya bergantung kepada satu sumber air sahaja, iaitu di Loji Batu Lima, sekarang mereka bakal menerima sumber air yang di Loji Jeniang, maka ianya dapat meningkatkan tekanan air kepada seluruh penduduk di ketiga-tiga kampung ini," jelas beliau pada program gotong royong pemasangan paip baru di Kampung Cemara, di sini.

Tambah beliau, sebelum ini penduduk sering menghadapi masalah tekanan air terutama pada musim perayaan yang memerlukan kapasiti air yang banyak.

"Penggunaan air yang banyak mengakibatkan tekanan air menjadi rendah, yang akhirnya penduduk yang menghadapi masalah bekalan air, setelah siapnya projek ini penduduk tidak perlu risau lagi mengenai tekanan air kerana pemasangan paip baru ini mampu menampung penggunaan air oleh penduduk di ketiga-tiga kampung itu," ujar beliau.

Bagi penduduk, mereka bersyukur dengan pemasangan paip baru ini yang akan mengatasi masalah yang dibelenggu selama ini.

Terakhir Dikemaskini (Rabu, 24 Oktober 2012 18:23)

02 di padang serai - Google Blog Search

02 di padang serai - Google Blog Search


Penduduk Lapor Polis Khutbah Jumaat Berbaur Politik <b>Di</b> Masjid <b>...</b>

Posted: 13 Sep 2012 06:30 AM PDT

PADANG SERAI: Sekumpulan penduduk dalam kariah Pekan Padang Serai di sini hari ini membuat laporan polis berhubung khutbah yang dibacakan khatib jemputan di Masjid Jamek An-Najjah di sini, Jumaat lepas, yang didakwa berbaur politik.

Mereka mendakwa khutbah Jumaat yang disampaikan khatib jemputan, berusia 29 tahun dari Kulim dekat sini, ada menyebut bahawa seorang mursyidul dan ulama Ikhwanul Muslimin dari Mesir pernah bermimpi bertemu Nabi Muhammad SAW pada 1998 yang menyebut akan wujud seorang pemerintah Malaysia bernama Anwar Ibrahim.

"Khatib itu dalam khutbahnya juga memuja dan memuji kewibawaan pemimpin pembangkang (Datuk Seri Anwar Ibrahim) dan jelas menyadurkan khutbah Jumaat yang mulia itu dengan seorang pemimpin politik. Kami amat kesal atas tindakan pentadbiran masjid yang membiarkan perkara tidak sewajarnya berlaku," kata Mohd Taridi Darus, 52, ketua kumpulan kariah itu kepada pemberita selepas membuat laporan di Balai Polis Padang Serai di sini.

Mohd Taridi dari Taman Serai Setia di sini meminta Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah menyiasat tindakan pihak masjid menerima khatib jemputan setiap minggu.

Beliau berkata khutbah itu dirakam oleh jemaah yang hadir bersolat Jumaat pada hari berkenaan.

Seorang lagi anak kariah, Mohd Noor Husain, 64, tidak mahu masjid itu menjadi perhentian ceramah politik yang disampaikan melalui khutbah setiap Jumaat.

Sementara itu, Pegawai Tadbir Agama Daerah Kulim Sheikh Radzi Abdul Mutalib ketika dihubungi berkata pihaknya akan menjalankan siasatan.

 

-- Bernama

 

 

Sabtu, 27 Oktober 2012

02 di kulim - Google Blog Search

02 di kulim - Google Blog Search


Dosa Kadir Syeikh Fadzir Terlalu Besar <b>Di Kulim</b>-Bandar Baru <b>...</b>

Posted: 03 May 2012 08:08 PM PDT

Kadir Syeikh Fadzir telah berjaya membina legasi tersendiri di Kulim-Bandar Baru selepas berpuluh-puluh tahun dia menjadi Ahli Parlimen di daerah itu. Walau bagaimanapun, keadaan di Kulim-Bandar Baru tidak setanding seperti daerah jirannya, Sungai Petani sungguhpun Kulim juga terletak tidak jauh dari Butterworth dan Pulau Pinang, akses perdagangan antarabangsa menerusi lapangan terbang dan dermaga pelabuhan.

Kini, Kulim-Bandar Baru 'dijaga' oleh adik Kadir.

Walaupun Kulim sebenarnya sangat berpotensi sebagai destinasi pelaburan berikutan kewujudan Kulim Hi-Tech Park, namun selepas UMNO-BN kalah di Kedah, taman teknologi tersebut bagaikan hidup segan mati tak mahu. Banyak pelabur terpaksa membawa pelaburan masing-masing yang jumlahnya berbilion-bilion ringgit ke Senai Hi-Tech Park yang baru ditubuhkan.

Ramai penyokong Kadir yang menyatakan kononnya kewujudan Kulim Hi-Tech Park itu sebenarnya adalah jasa terbesar Kadir di Kulim-Bandar Baru. Walaupun mungkin ada kebenarannya, tetapi berdasarkan beberapa faktor, sebenarnya Kulim patut jauh lebih maju berbanding sekarang, malah sepatutnya telah lama maju dan tidak hanya memiliki Kulim Hi-Tech Park semata-mata.

Kehadiran Kadir Syeikh Fadzir di pejabat Menteri Besar Kedah sewaktu demonstrasi dan penyerahan memorandum anti-Memorial Park Sungai Kob sememangnya sudah dijangka oleh banyak pihak. Malah ada suara-suara nakal yang menuduh Kadir Syeikh Fadzir sebenarnya mempunyai kepentingan secara langsung dalam Memorial Park Sungai Kob itu sungguhpun sehingga kini suara-suara nakal berkenaan gagal memberikan dan menunjukkan bukti tentang pembabitan Kadir Syeikh Fadzir dalam tanah perkuburan bukan Islam di tengah-tengah perkampungan orang Melayu itu.  

Memorial Park Sungai Kob mendapat tempat yang paling berharga dan perhatian yang sangat besar kepada PKR. PKR yang merupakan rakan kongsi PAS dalam pentadbiran negeri, sentiasa menggunakan isu kaum Cina sebagai usaha mereka untuk mengekalkan tekanan. Kadir yang merupakan antara pemimpin bekas UMNO yang kini berada dalam kem PKR, pastinya mempunyai kepentingan dalam kes ini memandangkan dia adalah bekas Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru.

Sebenarnya, walaupun Kadir pernah menjawat jawatan Menteri sewaktu masih di dalam UMNO, tidak banyak kemajuan yang dibawanya ke Kulim-Bandar Baru. Sewaktu dia menjadi Menteri Pelancongan, Kadir tidak pernah menggerakkan sebarang usaha menarik pelancong ke daerah Kulim-Bandar Baru. Kulim-Bandar Baru tidak wujud dalam peta pelancongan, baik di Malaysia apatah lagi di dunia. Ada tidak pun, cumalah Sungai Sedim. Itu pun diusahakan oleh penduduk tempatan tanpa bantuan Kementerian Pelancongan yang diterajui oleh Kadir pada waktu itu. 

Begitu juga dengan Gunung Bongsu yang mempunyai fauna dan flora yang menarik. Gunung berkenaan tidak pernah dijadikan destinasi pelancongan. Homestay di daerah Kulim-Bandar Baru hidup segan mati tak mahu. Prasarana pelancongan di Kulim-Bandar Baru boleh dikatakan hampir tidak wujud kecuali di sekitar bandar Kulim. Itu pun sebagai back-up untuk Kulim Hi-Tech Park, bukannya untuk pelancongan.

Kononnya, Kulim-Bandar Baru sengaja tidak dimajukan walaupun mempunyai kedudukan yang sangat strategik kerana bimbangkan limpahan penduduk dari kaum Cina ke kawasan tersebut, sekaligus merencatkan peluang UMNO untuk kekal menang. Dek kerana itulah, Kulim-Bandar Baru tidak perlu dimajukan dan dikekalkan dengan suasana tradisinya. 

Itu pendapat Kadir Syeikh Fadzir suatu ketika dahulu. Sekarang, Kadir sudah berubah pendapat. Apa yang diperjuangkannya dahulu, kini menjadi bahan cercaan. Kalau dahulu dia tidak mahu Kulim-Bandar Baru mempunyai demografi yang bercampur-campur, sekarang ini Memorial Park di tengah-tengah perkampungan Melayu pun, menjadi teras perjuangannya bagi membuktikan Pakatan Rakyat adalah gabungan parti yang menyokong kepelbagaian kaum.

Bagi mereka yang waras, pastinya akan berasa aneh dengan sikap Kadir Syeikh Fadzir yang sangat berbeza itu. Bekas Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru itu seolah-olah melupakan dosa silamnya terhadap penduduk di Kulim-Bandar Baru yang sentiasa terkebelakang semata-mata mengikut kehendaknya untuk mengekalkan legasinya di daerah tersebut. 

Mungkinkah Memorial Park Sungai Kob akan membuka mata penduduk dan pengundi di daerah Kulim-Bandar Baru bagi memastikan mereka tidak lagi ketinggalan menerusi pemilihan wakil rakyat yang betul dan bukannya wakil rakyat yang hidup dalam nostalgia semata-mata?

Tepuk dada tanya selera!