ads

Khamis, 16 Februari 2012

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


MAJLIS MAWLIDUR RASUL <b>DI NEGERI KEDAH</b> PADA BULAN

Posted: 29 Jan 2012 11:32 PM PST

02 di sik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sik - Google Blog Search


Aj <b>Sik</b> Mitran <b>Di</b> Vaderiye

Posted: 16 Feb 2012 06:24 AM PST

Kalaam: Aj Sik Mitran Di Vaderiye

Exclusive Beautiful naat recited by Owais Raza Qadri in Umar Bhai House "Mehfil-e-Millad 2011″ at Bradford UK.


Advertisement

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

TOMOI: <b>Kuala Ketil</b> Muaythai Challenge 2012

Posted: 04 Feb 2012 12:08 PM PST

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

KedahLanie.info: Tuanku berharap Kolej Insaniah <b>di Kuala Ketil</b> <b>...</b>

Posted: 16 Jan 2012 04:14 PM PST

Wartawan Sinar Harian
January 15, 2012

ANAK BUKIT - Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah menyeru agar Kerajaan Negeri terus menyalurkan bantuan kepada 17,000 keluarga miskin yang didaftar di Kedah setakat 31 Oktober lalu.

Baginda bertitah, bantuan boleh disalurkan dalam pelbagai bentuk bantuan am dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Jabatan Zakat atau penglibatan syarikat korporat.

"Golongan miskin dan tidak bernasib baik akan terus dibela oleh kerajaan. Beta harap taraf hidup rakyat akan bertambah baik dan hidup dalam suasana harmoni, aman dan sejahtera dalam persekitaran yang selamat," titah baginda.

Tuanku Abdul Halim juga mahu Kerajaan Negeri memantapkan pembangunan modal insan yang berpegang teguh kepada ajaran agama, dan dengan adanya kampus tetap Kolej Universiti Insaniah di Kuala Ketil, diharap dapat membuka lebih banyak peluang dan cabang ilmu kepada rakyat Kedah.

"Kerajaan beta juga memperuntukkan sejumlah peruntukan untuk membiayai pengurusan dan pembangunan Maktab Mahmud, antaranya membina asrama putera Maktab Mahmud Pokok Sena dan bangunan akademik Maktab Mahmud Kulim," titah baginda.

Baginda juga menyeru kepada pengurusan masjid dan surau supaya berfungsi dengan lebih baik untuk membimbing ummah ke arah masa depan cemerlang.

"Beta juga berharap semua pihak memandang ke hadapan dan optimis demi mencapai kejayaan dan kemajuan. Semua pihak hendaklah berusaha mencipta lebih banyak kejayaan supaya dapat memajukan negeri Kedah," titah baginda.

Full content generated by Get Full RSS.

WOW!. POKOK PISANG BERSAIZ GERGASI <b>DI KUALA KETIL</b>

Posted: 13 Dec 2011 05:55 PM PST


KUALA KETIL - Seorang pekebun di Kampung Belakang Malayawat dekat sini memiliki pokok pisang yang mencatat ketinggian luar biasa sehingga ada yang mencecah 10 meter.

Abu Hassan Jaafar, 56, berkata, pokok pisang yang ditanam 25 tahun lalu turut menghasilkan buah yang lebih besar iaitu mencecah sehingga 35 kilogram setandan.

Menurutnya, antara pokok pisang yang ditanamnya adalah jenis awak, emas dan nangka.

"Walaupun saya hanya menggunakan baja pokok, pokok pisang ini membesar dengan sempurna. Saiz batang pisang ini juga menyamai sebuah batang balak muda.

"Seorang peniaga goreng pisang pernah memberitahu saya dia boleh membelah sebiji buah pisang kepada lima. Ramai yang bertanya mengenai rahsia tanaman pisang ini, namun, saya tidak mempunyai sebarang rahsia kerana benih pisang dan cara penanamannya adalah biasa," katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, saiz pokok pisangnya yang besar ini kemungkinan disebabkan tanah kebunnya yang merupakan bekas tempat pembuatan arang.

"Pada 1969, kawasan ini merupakan kawasan pembuatan arang, jadi tanah ini sesuai untuk bertani.

"Bukan sekadar pisang, tetapi pokok lain antara pokok keladi telur turut mempunyai saiz yang besar berbanding keladi biasa," katanya.

Menurutnya, walaupun pisangnya mendapat sambutan menggalakkan, dia tidak menjadikan tanaman pisang sebagai pekerjaan utamanya.

"Tanaman pisang ini adalah kerja sambilan saya. Saya mempunyai banyak tanggungjawab yang perlu dilakukan.

"Sebagai pemimpin kampung, saya perlu mengutamakan keperluan masyarakat kampung," katanya.

Abu Hassan berkata, kemungkinan dia akan memfokuskan kepada tanaman pisang ini selepas bersara sebagai seorang pemimpin.

"Sekiranya saya tidak mempunyai komitmen lain, saya akan memberikan fokus kepada tanaman pisang ini.

"Kemungkinan, saya akan mengeluarkan produk yang berasaskan pisang kerana itulah idaman saya dalam dunia pertanian ini," katanya.

Ditanya mengenai nasihat kepada pekebun baru yang ingin berkecimpung dalam tanaman pisang ini, Abu Hassan berkata, komunikasi dan hubungan pekebun dengan pegawai pertanian haruslah baik.

"Kita perlu rajin bertanya kepada pegawai pertanian kerana mereka turut mempunyai kelebihan tertentu dalam bidang bertani.

"Sekiranya kita mengikut nasihat selain pengalaman, kita akan berjaya dalam bidang pertanian," katanya.




SUMBER: SH Full content generated by Get Full RSS.

022 - Birthday Ryan <b>di Kuala Ketil</b> ~ DCJ Online

Posted: 14 Nov 2011 05:57 PM PST

Sempena Hari Raya Haji yang lalu, kitorang beraya di Kuala Ketil pasal nenek pada orang rumah aku nak buat kenduri korban. Sempat jugak menyelitkan birthday Ryan kat dalam tuh...nam amik berkat..

Aku update gambor-gambor kat bawah ni pun pasal mak-mak sedara si Ryan ni tanya, mana gambor hari tuh? Hahahaha...aku sudah terlupa la, masih lagi ada dalam kamera, sibuk berbagai sangat dua tiga minggu kebelakangan ni. Tugasan universiti ada dua tiga belum selesai.
Oklah, disamping aku sharekan gambor-gambor hari tuh di Facebook, aku letak la sekeping dua kat sini. Saja seronok tengok gambor kek tu. Opahnye tempah kek berbentuk no 1 (sempena ulang tahun pertama) ngan kek Angry Bird. Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

02 di langkawi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di langkawi - Google Blog Search


Kedah akan terima pelaburan RM500 juta <b>di Langkawi</b>

Posted: 10 Feb 2012 04:44 PM PST


KUAH, 8 Februari 2012 – "Jika pelbagai pembangunan dapat dilaksanakan di Langkawi maka Kedah akan menerima pelaburan sebanyak RM500 juta," kata YB Dato' Ir Phahrolrazi Zawawi semasa berucap di Majlis Penyampaian Sumbangan IPTA Kerajaan Negeri kepada 25 pelajar dari seluruh Pulau Langkawi di Pokok Asam.

Beliau yang juga Exco Perumahan & Kerajaan Tempatan, Kerja Raya, Bekalan Air, Sumber Air dan Tenaga berkata, pelaburan-pelaburan tersebut akan diumumkan tidak lama lagi oleh Menteri Besar Kedah, Dato' Seri DiRajaUstaz Azizan Abdul Razak.

Tambahnya lagi, di bawah Perbadanan Kedah Berhad, kerajaan negeri akan mengadakan majlis pecah tanah bagi membina sebuah hotel dan ianya bertujuan memperhebatkan lagi pelancongan di Langkawi.

"Selain itu, kerajaan negeri akan membangunkan sebuah lagi hotel di sekitar Pulau Temoyong. Sekiranya semuanya berjalan dengan lancar, maka kita akan merealisasikan projek tersebut serta akan mengurangkan lagi masalah birokrasi yang sering dihadapi oleh pelabur-pelabur untuk melabur dalam sektor pembangunan di sini.

"Kerajaan negeri juga sedang melakukan pembekuan terhadap permintaan tanah yang bersekala besar dan ianya adalah bertujuan untuk menjaga keindahan pulau ini kerana jika penerokaan hutan secara besar-besaran terus berlaku ianya akan menjejaskan alam semula jadi pulau ini," terangnya.

Kata Dato'Ir Phahrolrazi lagi, sementara itu, kerajaan negeri di bawah Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah sedang berusaha menyiapkan proses-proses yang berkaitan untuk membina rumah.

02 di yan kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di yan kedah - Google Blog Search


PANCING TENGGIRI <b>DI</b> TUAS <b>YAN</b>, <b>KEDAH</b> 01022012 <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2012 08:49 AM PST

Jumlah pemancing seramai enam orang dan seorang tekong iaitu Pak Hasan serta seorang pembantu tekong iaitu Pak Yob. Lima puluh tujuh ekor tenggiri telah dipancing selama dua jam empat puluh minit. Umpan ikan kembong sebanyak dua kilogram.

Tekong Bot, Pak  Hasan 013-452 7928 (Jeti Kg Dulang Kecil, Yan, Kedah)

Koordinat :  5°50'59.5248"N 100°21'51.9134"E

Rundingan sewa bot dan umpan serta cara memancing di Tuas Yan, Kedah bolehlah menghubungi terus dengan Pak Hasan, seperti no H/P tertera di atas.

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved