ads

Ahad, 8 April 2012

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 11:17 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 11:12 PM PDT

URL Sumber Asal :-

02 di merbok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di merbok - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di merbok</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Mar 2012 07:48 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Portal UMNO Kedah: 200 PELAJAR <b>DI MERBOK</b> TERIMA NETBOOK

Posted: 23 Mar 2012 07:48 PM PDT

Seramai 200 pelajar dari beberapa buah sekolah dalam Parlimen Merbok bertuah apabila menerima sumbangan netbook 1Malaysia di majlis penyerahannya oleh Penyelaras Parlimen Merbok, Datuk Tajul Urus Mat Zain di Sekolah Menengah Kebangsaan Merbok, semalam.

Selain sumbangan netbook 1Malaysia, seramai 120 orang pelajar dari keluarga yang kurang berkemampuan dari tiga buah sekolah rendah juga turut menerima sumbangan beg serta pakaian sekolah.

Tajul Urus berkata pemberian netbook ini adalah secara simboliknya menunjukkan keprihatinan kerajaan kepada perkembangan ICT pada hari ini.

Menurutnya perkembangan ICT pada hari ini adalah perkara yang penting kerana dunia hari ini adalah dunia yang tiada sempadan di mana serata pelusuk dunia kini telah disambungkan oleh internet.

Tegasnya, melalui ICT, individu dapat mengakses pelbagai maklumat berkaitan pendidikan, politik dan perniagaan.

Beliau juga berkata, pemberian netbook ini merupakan satu usaha kerajaan untuk merapatkan jurang digital antara penduduk bandar dan luar bandar.

"Jurang digital ini kalau dibiarkan ia akan menjadi bertambah besar dan akan menyebabkan penduduk luar bandar serta yang kurang berkemampuan ketinggalan dan salah satu usaha kerajaan supaya jurang digital ini tidak jauh ialah dengan memberi sumbangan netbook ini", katanya.

Turut hadir Pengarah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) wilayah utara, Mohd Hussin Ali serta pengetua SMK Merbok, Osman Ahmad

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 01:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) telah dibuka <b>di Kodiang</b>, Kedah <b>...</b>

Posted: 06 Dec 2011 04:09 PM PST

Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) kini telah dibuka di Kodiang, Kedah. Jadi orang orang sana boleh la beli barang kat situ. Harga..ntah la? Dalam TV dok kata harga berpatutan la..harga murah laa...tapi dalam TV bukan boleh percaya sangat. Jadi jalan terbaik, kalau ada masa boleh la pergi dan beli sendiri. Kemudian buat penilaian sendiri. Selamat membeli belah di KR1M Kodiang :)

02 di kubang pasu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kubang pasu - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kubang pasu</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Mar 2012 08:00 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Jawatan kosong <b>di</b> MRSM <b>Kubang Pasu</b> Malaysia Terkini 2012

Posted: 25 Mar 2012 10:30 PM PDT

Tarikh tutup 1 April 2012

Maktab Rendah Sains MARA Kubang Pasu or MRSMKP located up north peninsular Malaysia are among MRSM established result of RMK 8 with as much as cost RM38 million above land with area 44.312 acres in Jalan Kampung Gelong, Jitra Kedah. MRSM Kubang Pasu Foundation Stone Laying Ceremony was perfected by Y.B Dato' Khaled Nordin, Minister of Entrepreneurial and Cooperative Development on 25th of June 2005.

1. Guru Fizik
2. Guru Kimia

MUAT TURUN JAWATAN

Advertisment

Incoming search terms:

  • jawatan kosong mrsm kubang pasu
  • mrsm kubang pasu
  • jawatan kosong di pmc april 2012
  • jawatan kosong mrsm kedah

02 di sik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sik - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di sik</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 09:51 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di sik</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 09:12 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di sik</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 09:24 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Kali ini tentang aktiviti memancing di Tasik Beris. Saya follow rakan-rakan yang biasa memancing. Pemandangan di tasik ini memang menenangkan. Sesiapa nak bercuti di sini pun boleh. Ada resort kat tepi Tasik Beris ni.

02 di tanjung dawai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di tanjung dawai - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Apr 2012 03:03 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 03:13 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 03:05 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 03:25 AM PST

URL Sumber Asal :-

The Last Post: <b>Tanjung Dawai</b> Kedah

Posted: 29 Dec 2011 09:40 AM PST


Tanjung Dawai. sebenarnya ini kampung wife aku. TANJUNG Dawai adalah perkampungan kecil nelayan di pinggir pantai di daerah Kuala Muda, Kedah dan kira-kira 30 kilometer dari bandar Sungai Petani. Ia terletak di utara muara Sungai Merbok dan menjadi tempat penduduk tempatan mencari rezeki sebagai nelayan. Bagi memudahkan nelayan mendaratkan bot, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) membina jeti. Setiap pagi, jeti itu sibuk dengan gelagat nelayan dan peraih yang berjual beli ikan.

Seawal jam 5.30 pagi, kedai makan dan restoran di sini sudah beroperasi. Nasi campur antara menu istimewa dan menjadi kebiasaan nelayan mengalas perut dengan nasi campur pada awal pagi. Jika berminat melihat persekitaran perairan Tanjung Dawai, anda boleh menyewa bot dengan harga berpatutan. Antara pulau di sekitar Tanjung Dawai adalah Pulau Bidan, Pulau Telor, Pulau Songsong dan Pulau Bunting.

Anda juga boleh menyeberang dengan bot ke Pantai Merdeka menggunakan bot laju yang mengambil masa kira-kira lima minit. Pantai Merdeka adalah kawasan pelancongan utama di Kedah dan sentiasa menjadi tumpuan untuk aktiviti rekreasi dan mandi-manda.

Pada hari biasa, Tanjung Dawai agak sunyi kecuali kelibat nelayan dan penduduk tempatan, tetapi apabila hari minggu, kawasan sekitar menjadi tumpuan orang ramai termasuk pelancong dari Kuala Lumpur dan Johor. Jika mahu menikmati keenakan makanan laut terutama ikan bakar, Tanjung Dawai adalah tempatnya. Apabila matahari terbenam, anda boleh mengunjungi deretan premis makanan laut di tepi pantai. Ikan bakar yang dicicah dengan air asam atau kicap memang terkenal di sini, malah harganya jauh lebih murah berbanding di beberapa tempat lain.


Tanjung Dawai juga terkenal dengan produk hasil laut seperti ikan talang kering, ikan bilis, belacan dan keropok. Pada musim cuti persekolahan, ramai pelancong dari luar datang untuk membeli makanan laut hasil penduduk tempatan kerana harganya murah.

Jika anda jarang menikmati suasana perkampungan nelayan, apatah lagi penduduk bandar, inilah masa untuk merasai pengalaman seumur hidup itu.

Peta Lokasi

Laluan dari Tol Sungai Petani (U) ke Tanjung Dawai


Full content generated by Get Full RSS.

@UmMu HuMaiRa&#39;@: SePeTaNG <b>Di TaNJuNG DaWai</b>

Posted: 10 Jan 2012 10:15 PM PST

Pada 08/01/2012 sblm asar dlm kul 4.10 pm abi bawa ummi n humaira' jln2 kat tanjung dawai,,,ummi pun xpernah smpai tnjung dawai ni,,so wt ummi n humaira' ni la first time kt sampai kat tanjung dawai,,TQ abg bawakan ayg n adik p jln2 tepi pntai ni wlpn pntai ni x la cntik,,kat sini bknnya trknal ngn pantainya tp trkenal ngn tempat org membeli ikan,keropok n lain2,,,ummi mmg beria gak nk knl tmpat ni,,maklumla setiap orng dtng SP ni mst p tnjung dawai,,ummi pun rasa nk knl gak la mcm mna tempat ni,,upanya tempat ni biasa je,,xdok pe2 pun yg menarik,,cuma kat sini bnyak restoren,,kira best gak la mkn kat tepi pntau nni,,tp ktorng x mkn pun,,just raung2 nk knl tmpat je,,pas2 ktorng balik,,ktorng xbeli pe pun mai sini,just beli romper untuk humaira' ni jela,,kbtulan ada orng jual pakaian tepi jln,,so ummi belikan untuk anak ummi 2 helai roper,,sesgt la cntik wrnanya,,ummi suka warna pink n hijau,,
smpt ag snaap gmbr smbl tnggu abi slt asar  brjemaah,,,
Pic kt atas ni ummi snap mada ummi n adik tnggu abi p slt asar kt msjd tnjng dawai kt kg nelayan kot,,msjd ni dok tepi pntai,,klu dok pntai merdeka kt sbrng sna pun nmpk msjd ni,,rupanya pntai merdeka n tnjng dawai dipishkn oleh laut,,masa kt pntai merdeka 2 ar lps kt dh nmpk msjd n pasar tnjng dawai,,,masa ni humaiara' dh nk tdr,,yala masa kt umh xtdr,,,bila nk p berjln dio lk mngntuk nk tdr,,,biasanya kalu ada abi kt umh,adk ni ssh nk tdr,,almklum la,,abi ksygn ada kt um,adik ni lbh mnj ngnabi drpd ummi tau,,sdh ummi,huhu,,abi humaira' ni seorng yg penyayang,penyabar n yg utma skali,,suka n pndai brgurau,,tmbh lk ngn so comel ni,,2 la yg si comel ni slalu nk ngn abi,,abi ni mmg tul2 layan adik main,,xpernah nk mrh mcm ummi ni,,hehe,,ummi mrh gak kat adik tp mrh2 syg la,,ummi pun jelous gak adik nk ngn abi ag dr ummi,,huhu,,mgkn btl la kata orng,,seorng ayah ni lebih penyayang n sbr ngn ank nk dbndingkn ngn ibunya,,tp bkn smua ayah mcm abi humaira' tau,ada gk ayah ni xpndai main ngn ank,,alhamdulillah la humaira' dpt ayh mcm abi ni,,kna brsyukur tau,,ummi pun bersyukur dpt suami mc abi ni,,tul2 pnyayang, n take care,abi ni ank lebhkn adik n umi dr diri abi tau,,,
snap gmbr lu untuk wt kenangan,,hehe
Abg,tq bawakan ummi n adik p jln2 ptng ni ek,,ktorng x p mano pun,,just jln2 n knl tnjng dawai,,ingtkan mcm mna la tnjng dawai ni,,hehe,,rupanya ada pntai,,hehe,,pas2 ada la pekan tmpt orng jual ikan,kerepok n pakaian,,biasa2 je tmpat ni,,xdok pun yg mnrik perhatian,,cuma tmpat ni lbh dikenali n lbh dikunjungi kt kdai mkn je,,kat sini bnyk restoren untuk mkn ikn bakar,,nmpak mcm menarik je kedai,,tp rasa masakan  xtau la sdp o x,,lps jln2 jap kt tepi pntai smbil snap gmbr,ktoerng pun trs blik,,2 jela,,blk awl ag la,,sblm mgrb dah sapa umh da,,,
Full content generated by Get Full RSS.

MerbokOnline: Majlis Penyerahan BR1M DUN <b>Tanjung Dawai</b>.

Posted: 25 Jan 2012 07:30 AM PST


Majlis penyerahan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) bagi DUN Tanjung Dawai berjaya disempurnakan dengan lancar di Dewan Kompleks Penyayang, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kuala Muda.

Seramai 2579 orang menerima bantuan tersebut iaitu 1500 orang pada sesi pagi manakala baki 1079 orang lagi pada sesi petang.

YBhg. Dato Hj. Tajul Urus Mat Zain yang merasmikan majlis itu turut meluangkan masa bersama penerima dan petugas bagi melancarkan proses penukaran baucer bantuan kepada tunai.Bantuan khas juga turut diberikan kepada warga emas serta orang kurang upaya.

Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

<b>Tanjung Dawai</b> Kedah | Warm Bite Blog

Posted: 10 Dec 2011 04:51 AM PST

Assalammua'laikum.

Seronok dapat pergi ke Tanjung Dawai, Kedah. Jarak perjalanan dari Permatang Pauh ke sana lebih kurang 60 kilometer, ikut jalan pekan mengambil masa lebih kurang 1 jam perjalanan . Tujuan pergi ke sana kerana hendak dapatkan ikan masin dan sotong kering dalam kuantiti yang banyak. Kenapa pergi jauh ke sana? Sebab… ikan masin dan sotong kering disana lebih murah dan segar.

Di bawah ni adalah peta lokasi yang diambil melalui Google maps.

Ayri tiba di lokasi pertama di Arked Tanjung Dawai, iaitu bangunan di mana hasil laut yang telah di awet diurusniaga disitu.

Tanjung Dawai [www.blog.warmbite.com]

Masa Ayri sampai disana, ramai pengunjung lain juga yang datang dan kelihatan tempat parking juga penuh. Nasib Ayri baik kerana setibanya disitu ada sebuah kereta keluar dari tempat parking dan Ayri terus memandu kereta untuk parking di tempat tersebut. Masuk dalam Arked Tanjung Dawai saja mata dah mula jadi rambang tengok banyak hasil laut yang telah di awet untuk di jual.

Ikan masin, ikan bilis, sotong kering, udang kering dan keropok ikan yang siap dibungkus pun ada.

Best la shopping disini. Tengok ikan talang masin & sotong kering ni, memang murah dan segar. Barang yang di jual mengikut timbangan pun ada. So boleh la pilih dulu sebelum membeli.

Selain tu, disini ada juga jual sate ikan, jeruk dan makanan ringan lain. Lagi bertambah meriah dengan adanya jual makanan ringan sebegini.

Tak lupa juga hasil ikan seperti keropok lekor basah. Memang bermutu keropok lekor disini. Selalunya keropok lekor lain dibuat dengan melebihkan tepung dan akan rasa hilang keasliannya. Tetapi disini kualiti keropok lekornya begitu tinggi dan terasa keasliannya serta sedap di makan.

Lihat pemandangan luar dari dalam bangunan Arkeb Tanjung Dawai.

Banyak juga barang yang Ayri beli sampai hampir penuh tempat duduk belakang kereta. Dalam perjalan pulang terfikir hendak singgah makan di kedai kakak kepada kawan Ayri yang berniaga di sekitar Tanjung Dawai. Malangnya beliau tidak membuka kedainya pada hari ini. Jadi singgah di tepi pantai Tanjung Dawai melihat orang-orang disitu sambil menyuci mata dengan melihat keindahan alam.

Puas dengan aktiviti hari ini di Tanjung Dawai. Lain kali hendak datang lagi dan nak beli barang banyak lagi kerana bukan selalu boleh datang ke sini. Seronoklah dapat jalan-jalan macam ni.

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Full content generated by Get Full RSS.

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Singgah <b>Di</b> Pantai Merdeka Dan <b>Tanjung Dawai</b> | Blog Cikgu Hairul

Posted: 07 Feb 2012 06:26 PM PST

Seronok sangat cuti-cuti Malaysia kali ni. Dalam perjalanan balik dari Gunung Jerai, secara sepontan terfikir nak singgah di Pantai Merdeka dan Tanjung Dawai. Itu pun lepas terdengar lagu Cinta Pantai Merdeka. Kelakar pun ada, macam tak planning pulak nak ke Pantai Merdeka ni.

Kebetulan cuti masih berbaki dua hari. Layan je la hajat hati. Alang-alang dah sampai ke Utara, baik singgah. Kalau menunggu trip akan datang, entah tak tau bila pulak akan sampai.

Pantai Merdeka terletak di daerah Sungai Petani. Jaraknya adalah lebih kurang 1 jam perjalanan dari Gunung Jerai. Perjalanan lebih mudah ikut lebuhraya PLUS. Dari Gurun terus ke selatan dan ambik exit Sungai Petani Utara. Kemudian ikut jalan biasa ke Pekan Tikam Batu dan terus ke Pekan Kuala Muda sebelum sampai ke Pantai Merdeka. Jangan takut sesat, jalan cantik dan sign board lengkap. Mungkin akan keliru bila sampai jalan masuk ke Pantai Merdeka sebab jalannya agak kecik. Walaubagaimanapun signboard tetap ada.

Masa aku sampai cuaca sangat cerah. Pengunjung juga ramai. Tapi tak seramai macam hari cuti. Mungkin sebab Kedah bukan hari bercuti. Aku cuma jalan-jalan menikmati pemandangan. Nak mandi-manda macam tak ada selera. Lagipun baju dah habis. Sebenarnya kat sini kalau nak menginap memang ada chelet yang boleh disewa. Aku dah survey memang harga berpatutan.


Rasanya tak lengkap kalau ke Pantai Merdeka tapi tak ke Tanjung Dawai. Tanjung Dawai ialah sebuah perkampungan nelayan. Dari Pantai Merdeka, Tanjung Dawai boleh dieksess dengan menaiki bot. Perjalanan tak sampai pun 15 minit. Tambang yang dikenakan RM2 sehala seorang. Murah je.

Di Tanjung Dawai bukanlah satu tempat untuk berseronok-seronok. Lebih kepada tempat shopping. Oleh kerana ia sebuah perkampungan nelayan, barangan seperti ikan bilis, ikan kering, sotong kering, pekasam, belacan dan hasilan laut banyak dijual di sini. Bila memilih mulalah rambang mata. Macamlah kat KL tak ada jual benda-benda tu semua. Tapi dah sampai sini, beli je la apa-apa yang patut. Harganya jauh lebih murah. Paling aku suka ialah ikan terubuk masin. Harga kat sini cuma RM7 je seekor berbanding kat KL harganya mencecah RM14 seekor. Penjual tu kata dia buat sendiri. Sebab tu la dapat harga murah.

Dah puas shopping, tunggu bot untuk balik ke Pantai Merdeka pulak. Pengusaha bot memang ramai. Tak payah khuatir bot tak ada. Mereka sentiasa bersiap sedia membawa pelancong. Kalaupun mereka tak ada, naiklah teksi ikut jalan darat. Cuma lambat sikitla.

Percutian yang tak sengaja ni memang memenatkan. Tapi keseronokkan yang dialami menghilangkan kepenatan itu. Memang berbaloi percutian kali ini. Cuti yang ada dapat dimanafaatkan semaksimum mungkin. Puas dan terasa fresh lepas cuti. Jom bawak keluarga pegi cuti-cuti seluruh Malaysia.

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 03:05 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 03:25 AM PST

URL Sumber Asal :-

The Last Post: <b>Tanjung Dawai</b> Kedah

Posted: 29 Dec 2011 09:40 AM PST


Tanjung Dawai. sebenarnya ini kampung wife aku. TANJUNG Dawai adalah perkampungan kecil nelayan di pinggir pantai di daerah Kuala Muda, Kedah dan kira-kira 30 kilometer dari bandar Sungai Petani. Ia terletak di utara muara Sungai Merbok dan menjadi tempat penduduk tempatan mencari rezeki sebagai nelayan. Bagi memudahkan nelayan mendaratkan bot, Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) membina jeti. Setiap pagi, jeti itu sibuk dengan gelagat nelayan dan peraih yang berjual beli ikan.

Seawal jam 5.30 pagi, kedai makan dan restoran di sini sudah beroperasi. Nasi campur antara menu istimewa dan menjadi kebiasaan nelayan mengalas perut dengan nasi campur pada awal pagi. Jika berminat melihat persekitaran perairan Tanjung Dawai, anda boleh menyewa bot dengan harga berpatutan. Antara pulau di sekitar Tanjung Dawai adalah Pulau Bidan, Pulau Telor, Pulau Songsong dan Pulau Bunting.

Anda juga boleh menyeberang dengan bot ke Pantai Merdeka menggunakan bot laju yang mengambil masa kira-kira lima minit. Pantai Merdeka adalah kawasan pelancongan utama di Kedah dan sentiasa menjadi tumpuan untuk aktiviti rekreasi dan mandi-manda.

Pada hari biasa, Tanjung Dawai agak sunyi kecuali kelibat nelayan dan penduduk tempatan, tetapi apabila hari minggu, kawasan sekitar menjadi tumpuan orang ramai termasuk pelancong dari Kuala Lumpur dan Johor. Jika mahu menikmati keenakan makanan laut terutama ikan bakar, Tanjung Dawai adalah tempatnya. Apabila matahari terbenam, anda boleh mengunjungi deretan premis makanan laut di tepi pantai. Ikan bakar yang dicicah dengan air asam atau kicap memang terkenal di sini, malah harganya jauh lebih murah berbanding di beberapa tempat lain.


Tanjung Dawai juga terkenal dengan produk hasil laut seperti ikan talang kering, ikan bilis, belacan dan keropok. Pada musim cuti persekolahan, ramai pelancong dari luar datang untuk membeli makanan laut hasil penduduk tempatan kerana harganya murah.

Jika anda jarang menikmati suasana perkampungan nelayan, apatah lagi penduduk bandar, inilah masa untuk merasai pengalaman seumur hidup itu.

Peta Lokasi

Laluan dari Tol Sungai Petani (U) ke Tanjung Dawai


Full content generated by Get Full RSS.

@UmMu HuMaiRa&#39;@: SePeTaNG <b>Di TaNJuNG DaWai</b>

Posted: 10 Jan 2012 10:15 PM PST

Pada 08/01/2012 sblm asar dlm kul 4.10 pm abi bawa ummi n humaira' jln2 kat tanjung dawai,,,ummi pun xpernah smpai tnjung dawai ni,,so wt ummi n humaira' ni la first time kt sampai kat tanjung dawai,,TQ abg bawakan ayg n adik p jln2 tepi pntai ni wlpn pntai ni x la cntik,,kat sini bknnya trknal ngn pantainya tp trkenal ngn tempat org membeli ikan,keropok n lain2,,,ummi mmg beria gak nk knl tmpat ni,,maklumla setiap orng dtng SP ni mst p tnjung dawai,,ummi pun rasa nk knl gak la mcm mna tempat ni,,upanya tempat ni biasa je,,xdok pe2 pun yg menarik,,cuma kat sini bnyak restoren,,kira best gak la mkn kat tepi pntau nni,,tp ktorng x mkn pun,,just raung2 nk knl tmpat je,,pas2 ktorng balik,,ktorng xbeli pe pun mai sini,just beli romper untuk humaira' ni jela,,kbtulan ada orng jual pakaian tepi jln,,so ummi belikan untuk anak ummi 2 helai roper,,sesgt la cntik wrnanya,,ummi suka warna pink n hijau,,
smpt ag snaap gmbr smbl tnggu abi slt asar  brjemaah,,,
Pic kt atas ni ummi snap mada ummi n adik tnggu abi p slt asar kt msjd tnjng dawai kt kg nelayan kot,,msjd ni dok tepi pntai,,klu dok pntai merdeka kt sbrng sna pun nmpk msjd ni,,rupanya pntai merdeka n tnjng dawai dipishkn oleh laut,,masa kt pntai merdeka 2 ar lps kt dh nmpk msjd n pasar tnjng dawai,,,masa ni humaiara' dh nk tdr,,yala masa kt umh xtdr,,,bila nk p berjln dio lk mngntuk nk tdr,,,biasanya kalu ada abi kt umh,adk ni ssh nk tdr,,almklum la,,abi ksygn ada kt um,adik ni lbh mnj ngnabi drpd ummi tau,,sdh ummi,huhu,,abi humaira' ni seorng yg penyayang,penyabar n yg utma skali,,suka n pndai brgurau,,tmbh lk ngn so comel ni,,2 la yg si comel ni slalu nk ngn abi,,abi ni mmg tul2 layan adik main,,xpernah nk mrh mcm ummi ni,,hehe,,ummi mrh gak kat adik tp mrh2 syg la,,ummi pun jelous gak adik nk ngn abi ag dr ummi,,huhu,,mgkn btl la kata orng,,seorng ayah ni lebih penyayang n sbr ngn ank nk dbndingkn ngn ibunya,,tp bkn smua ayah mcm abi humaira' tau,ada gk ayah ni xpndai main ngn ank,,alhamdulillah la humaira' dpt ayh mcm abi ni,,kna brsyukur tau,,ummi pun bersyukur dpt suami mc abi ni,,tul2 pnyayang, n take care,abi ni ank lebhkn adik n umi dr diri abi tau,,,
snap gmbr lu untuk wt kenangan,,hehe
Abg,tq bawakan ummi n adik p jln2 ptng ni ek,,ktorng x p mano pun,,just jln2 n knl tnjng dawai,,ingtkan mcm mna la tnjng dawai ni,,hehe,,rupanya ada pntai,,hehe,,pas2 ada la pekan tmpt orng jual ikan,kerepok n pakaian,,biasa2 je tmpat ni,,xdok pun yg mnrik perhatian,,cuma tmpat ni lbh dikenali n lbh dikunjungi kt kdai mkn je,,kat sini bnyk restoren untuk mkn ikn bakar,,nmpak mcm menarik je kedai,,tp rasa masakan  xtau la sdp o x,,lps jln2 jap kt tepi pntai smbil snap gmbr,ktoerng pun trs blik,,2 jela,,blk awl ag la,,sblm mgrb dah sapa umh da,,,
Full content generated by Get Full RSS.

MerbokOnline: Majlis Penyerahan BR1M DUN <b>Tanjung Dawai</b>.

Posted: 25 Jan 2012 07:30 AM PST


Majlis penyerahan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) bagi DUN Tanjung Dawai berjaya disempurnakan dengan lancar di Dewan Kompleks Penyayang, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kuala Muda.

Seramai 2579 orang menerima bantuan tersebut iaitu 1500 orang pada sesi pagi manakala baki 1079 orang lagi pada sesi petang.

YBhg. Dato Hj. Tajul Urus Mat Zain yang merasmikan majlis itu turut meluangkan masa bersama penerima dan petugas bagi melancarkan proses penukaran baucer bantuan kepada tunai.Bantuan khas juga turut diberikan kepada warga emas serta orang kurang upaya.

Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.
Full content generated by Get Full RSS.

<b>Tanjung Dawai</b> Kedah | Warm Bite Blog

Posted: 10 Dec 2011 04:51 AM PST

Assalammua'laikum.

Seronok dapat pergi ke Tanjung Dawai, Kedah. Jarak perjalanan dari Permatang Pauh ke sana lebih kurang 60 kilometer, ikut jalan pekan mengambil masa lebih kurang 1 jam perjalanan . Tujuan pergi ke sana kerana hendak dapatkan ikan masin dan sotong kering dalam kuantiti yang banyak. Kenapa pergi jauh ke sana? Sebab… ikan masin dan sotong kering disana lebih murah dan segar.

Di bawah ni adalah peta lokasi yang diambil melalui Google maps.

Ayri tiba di lokasi pertama di Arked Tanjung Dawai, iaitu bangunan di mana hasil laut yang telah di awet diurusniaga disitu.

Tanjung Dawai [www.blog.warmbite.com]

Masa Ayri sampai disana, ramai pengunjung lain juga yang datang dan kelihatan tempat parking juga penuh. Nasib Ayri baik kerana setibanya disitu ada sebuah kereta keluar dari tempat parking dan Ayri terus memandu kereta untuk parking di tempat tersebut. Masuk dalam Arked Tanjung Dawai saja mata dah mula jadi rambang tengok banyak hasil laut yang telah di awet untuk di jual.

Ikan masin, ikan bilis, sotong kering, udang kering dan keropok ikan yang siap dibungkus pun ada.

Best la shopping disini. Tengok ikan talang masin & sotong kering ni, memang murah dan segar. Barang yang di jual mengikut timbangan pun ada. So boleh la pilih dulu sebelum membeli.

Selain tu, disini ada juga jual sate ikan, jeruk dan makanan ringan lain. Lagi bertambah meriah dengan adanya jual makanan ringan sebegini.

Tak lupa juga hasil ikan seperti keropok lekor basah. Memang bermutu keropok lekor disini. Selalunya keropok lekor lain dibuat dengan melebihkan tepung dan akan rasa hilang keasliannya. Tetapi disini kualiti keropok lekornya begitu tinggi dan terasa keasliannya serta sedap di makan.

Lihat pemandangan luar dari dalam bangunan Arkeb Tanjung Dawai.

Banyak juga barang yang Ayri beli sampai hampir penuh tempat duduk belakang kereta. Dalam perjalan pulang terfikir hendak singgah makan di kedai kakak kepada kawan Ayri yang berniaga di sekitar Tanjung Dawai. Malangnya beliau tidak membuka kedainya pada hari ini. Jadi singgah di tepi pantai Tanjung Dawai melihat orang-orang disitu sambil menyuci mata dengan melihat keindahan alam.

Puas dengan aktiviti hari ini di Tanjung Dawai. Lain kali hendak datang lagi dan nak beli barang banyak lagi kerana bukan selalu boleh datang ke sini. Seronoklah dapat jalan-jalan macam ni.

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Full content generated by Get Full RSS.

BLOG KEDAH: 02 <b>di tanjung dawai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 03:18 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Singgah <b>Di</b> Pantai Merdeka Dan <b>Tanjung Dawai</b> | Blog Cikgu Hairul

Posted: 07 Feb 2012 06:26 PM PST

Seronok sangat cuti-cuti Malaysia kali ni. Dalam perjalanan balik dari Gunung Jerai, secara sepontan terfikir nak singgah di Pantai Merdeka dan Tanjung Dawai. Itu pun lepas terdengar lagu Cinta Pantai Merdeka. Kelakar pun ada, macam tak planning pulak nak ke Pantai Merdeka ni.

Kebetulan cuti masih berbaki dua hari. Layan je la hajat hati. Alang-alang dah sampai ke Utara, baik singgah. Kalau menunggu trip akan datang, entah tak tau bila pulak akan sampai.

Pantai Merdeka terletak di daerah Sungai Petani. Jaraknya adalah lebih kurang 1 jam perjalanan dari Gunung Jerai. Perjalanan lebih mudah ikut lebuhraya PLUS. Dari Gurun terus ke selatan dan ambik exit Sungai Petani Utara. Kemudian ikut jalan biasa ke Pekan Tikam Batu dan terus ke Pekan Kuala Muda sebelum sampai ke Pantai Merdeka. Jangan takut sesat, jalan cantik dan sign board lengkap. Mungkin akan keliru bila sampai jalan masuk ke Pantai Merdeka sebab jalannya agak kecik. Walaubagaimanapun signboard tetap ada.

Masa aku sampai cuaca sangat cerah. Pengunjung juga ramai. Tapi tak seramai macam hari cuti. Mungkin sebab Kedah bukan hari bercuti. Aku cuma jalan-jalan menikmati pemandangan. Nak mandi-manda macam tak ada selera. Lagipun baju dah habis. Sebenarnya kat sini kalau nak menginap memang ada chelet yang boleh disewa. Aku dah survey memang harga berpatutan.


Rasanya tak lengkap kalau ke Pantai Merdeka tapi tak ke Tanjung Dawai. Tanjung Dawai ialah sebuah perkampungan nelayan. Dari Pantai Merdeka, Tanjung Dawai boleh dieksess dengan menaiki bot. Perjalanan tak sampai pun 15 minit. Tambang yang dikenakan RM2 sehala seorang. Murah je.

Di Tanjung Dawai bukanlah satu tempat untuk berseronok-seronok. Lebih kepada tempat shopping. Oleh kerana ia sebuah perkampungan nelayan, barangan seperti ikan bilis, ikan kering, sotong kering, pekasam, belacan dan hasilan laut banyak dijual di sini. Bila memilih mulalah rambang mata. Macamlah kat KL tak ada jual benda-benda tu semua. Tapi dah sampai sini, beli je la apa-apa yang patut. Harganya jauh lebih murah. Paling aku suka ialah ikan terubuk masin. Harga kat sini cuma RM7 je seekor berbanding kat KL harganya mencecah RM14 seekor. Penjual tu kata dia buat sendiri. Sebab tu la dapat harga murah.

Dah puas shopping, tunggu bot untuk balik ke Pantai Merdeka pulak. Pengusaha bot memang ramai. Tak payah khuatir bot tak ada. Mereka sentiasa bersiap sedia membawa pelancong. Kalaupun mereka tak ada, naiklah teksi ikut jalan darat. Cuma lambat sikitla.

Percutian yang tak sengaja ni memang memenatkan. Tapi keseronokkan yang dialami menghilangkan kepenatan itu. Memang berbaloi percutian kali ini. Cuti yang ada dapat dimanafaatkan semaksimum mungkin. Puas dan terasa fresh lepas cuti. Jom bawak keluarga pegi cuti-cuti seluruh Malaysia.

02 di pendang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pendang - Google Blog Search


Mangsa ribut <b>di Pendang</b> dapat bantuan baiki rumah rosak | Sharing <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2012 08:52 PM PDT

PENDANG: 40 sukarelawan dari pelbagai agensi bergotong royong memperbaiki 10 rumah di beberapa kampung di sini yang rosak selepas dipukul ribut pada 26 Mac lalu.

BLOG KEDAH: 02 <b>di pendang</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2012 01:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di pendang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Apr 2012 01:18 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di pendang</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 01:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di pendang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 01:42 AM PDT

URL Sumber Asal :-

PM RASMIKAN SEKOLAH BAHASA SIAM <b>DI PENDANG</b> KEDAH

Posted: 25 Feb 2012 12:25 AM PST

DARI BLOG MEDAN TEMPUR KEDAH.....

PM RASMIKAN SEKOLAH BAHASA SIAM WAT TITI AKAR DI PENDANG KEDAH....

02 di yan kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di yan kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 01:08 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Feb 2012 01:16 AM PST

URL Sumber Asal :-

Karnival Kerjaya 2011 <b>di Yan Kedah</b> | Jawatan Kosong Kerajaan

Posted: 01 Nov 2011 11:32 PM PDT

Posted by  in Wednesday, November 2nd 2011   

Cendana Putih liked this post

Dapat Maklumat Terkini Jawatan Kosong Kerajaan Terus Ke Email...

Sila periksa EMAIL sekarang untuk pengesahan subscribe ini

TIPS BANTUAN UNTUK ANDA YANG MASIH MENCARI KERJA DAN GAGAL TEMUDUGA468x60 Karnival Kerjaya 2011 di Yan Kedah

ban1 Karnival Kerjaya 2011 di Yan Kedah

4ca9c4a008fce468x60 Karnival Kerjaya 2011 di Yan Kedah

jawatankosongkerajaan2020.1 Karnival Kerjaya 2011 di Yan Kedah

Karnival Kerjaya 2011 di Yan Kedah2 Karnival Kerjaya 2011 di Yan Kedah

Tarikh : 19 November 2011 (Sabtu)
Masa : 9.00 pagi-4.00 petang
Tempat : Pantai Murni, Yan, Kedah
Penyertaan Majikan : 20 syarikat
Aktiviti : Temuduga Terbuka

Untuk Teruskan, Sila Klik "LIKE"@"TWEET"@" +1" Di Atas 

kerja kerajaan 300x251 Karnival Kerjaya 2011 di Yan Kedah

Anda suka jawatan ini? Jangan lupa klik "LIKE"

Tidak Sesuai/Berminat Dengan Jawatan Diatas! Inginkan Jawatan Lain?Taip Dibawah Untuk Jawatan Pilihan Anda Dapat Maklumat Terkini Jawatan Kosong Kerajaan Terus Ke Email...

Sila periksa EMAIL sekarang untuk pengesahan subscribe ini

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jan 2012 02:07 AM PST

URL Sumber Asal :-

Asrama lelaki SMA Nahdzah <b>di Yan, Kedah</b> terbakar |

Posted: 24 Jan 2012 02:19 AM PST

[unable to retrieve full-text content]YAN: Sebuah bilik asrama lelaki Sekolah Menengah Agama (SMA) Nahdzah, Bukit Besar dekat sini musnah dalam satu kebakaran pada jam 12.40 tengah hari tadi dengan kerugian dianggarkan kira-kira RM10,000.

kasEh sElaSih: #22) Pulau Songsong, <b>Yan</b>, <b>Kedah</b>, 3-4 Feb, 2012

Posted: 16 Mar 2012 04:36 AM PDT

Salam, kali ni mahu share foto waktu aku dan rakan-rakan berjimba di Pulau Songsong.. Pulau Songsong? (dengan nada tinggi) mesti tertanya-tanya kat mana kan. Actually, aku pun tak lah expect tinggi2 sgt kat Pulau yang tak ketahuan nih.. tapi atas permintaan Kak D, aku dan rakan2 yang lain (Isk, In) pun follow saje Cik Tree n Kak D balik ke kampung mereka di Yan Kedah.

Perghh..sungguh tak sangka, kat Yan, Kedah pun ada tempat bercuti! Bak kata Isk, "percutian di Yan".

Pagi-pagi tu kami menjengah ke Jeti Kg Nelayan untuk mencari Nasi Lemak. Terbaekkk lah! Sodap dan murah. First time beli n makan nasi lemak dengan sambal ikan selar. Option lain, telur dadar, sambal sardin, dan sambal bilis.
Lepas layan sunrise yang tak berapa rise kat Jeti, kami pun pulang dan start packing. Sempat beli ikan termenung yg fresh-fresh (baru naik dari laut) kat pasar nak bakar.
Sebaik aja bot sampai, oh ya kami naik bot nelayan untuk ke sana (first time nih!!~jakun) yang mana bot nelayan tersebut bolehlah disewa dengan harga RM200 pergi balik.


Panas boleh tahan jugak la. Tulah sebabnya nelayan kulit mereka agak gelap, sebab kadang-kadang berminggu-minggu di lautan, panas terik membakar kulit.. aduhai, terharu sangat dengan jasa-jasa para nelayan. Tanpa mereka-mereka nih, tak dapatla makan ikan yang sedap-sedap tu!Perjalanan mengambil masa lebih kurang satu jam. Air laut warna hijo.. terpegun sat. sereyes, tak expect kecantikan camnih!

Aku terpegun, kagum melihat kejernihan air laut tersebut. Rupanya, Pulau ni adalah pulau yang tak berpenghuni milik kerajaan. So, memang jarang orang datang melainkan kaki-kaki pancing. Jadinya, pantai ini masih kekal cantik dan terpelihara.

Ada jugak banglo lama kat sini, tapi katanya, dulu ia adalah bekas markas tentera.

So, inilah lunch kami!! TerbaEKKK!!! Ikan fresh, letak kunyit pun sampai menjilat jari. Aku makan tak kurang 5 ekor (rasanya lebih kepada 10 ekor jugak laa..hihi).. sadapp sangatt, lagi sadapp bila dicicah dengan air asam! perghhh... rasa cam nak menetap terus kat Yan lah!


Pulau ini dikelilingi oleh batu kawi.. oh, ni la pertama kali seumur hidup melihat batu ni. Batunya macam kapur, boleh dibuat tulis-tulis.


Dek kerana airnya yang telus dan transparent, ikan berenang pun boleh nampak. nah, tak perlu pergi sampai ke Perhentian kan.. (ceh, exaggerate la pulak.. ;P)
Air di sini tenang. macam mandi kat swimming pool, sebab struktur pantainya yang mendatar (laguna). berenang dengan senang hati, sampai tak perasan tak pakai sunblock atau apa2 protection. balik, masing2 macam asal dari India. kihkihkihh...



Kami spend seharian di sini. Pulang lebih kurang pukul 8 malam. Oh ya, bot tadi sesudah hantar kami, terus aja meninggalkan kami di pulau. Datang kembali bila air pasang, yakni malam lah..

Memang terbaekk lah!


p/s: kalau sesiapa berminat untuk pergi, bolehlah kontek Kak D eh. tak rugi... :)
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved