ads

Jumaat, 20 Julai 2012

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


PERHILITAN Rampas 46 Tenggiling <b>Di Changlun</b> | MyNewsHub

Posted: 28 May 2012 03:58 AM PDT

ALOR SETAR – Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Kedah dan Pulau Pinang merampas 46 tenggiling bernilai RM42,500 di Changlun, yang dipercayai cuba diseludup ke negara jiran, pagi tadi.

Pengarah PERHILITAN Kedah, Rahim Ahmad, berkata rampasan itu hasil pemerhatian empat anggota penguatkuasa jabatan itu selama sebulan terhadap aktiviti penyeludupan haiwan eksotik ke negara jiran.

"Awal pagi ini, mereka menahan kereta Toyota Camry yang berhenti di lampu isyarat Pekan Changlun, tetapi pemandunya sempat melarikan diri," katanya kepada pemberita di Pusat Penetasan Tuntung, Bukit Pinang, hari ini.

Beliau berkata, tenggiling itu ditemui dalam bonet kereta dan empat daripadanya belum matang.

Katanya, haiwan itu diseludup serta dijual di restoran untuk dijadikan makanan atau ubat, dan kes disiasat mengikut Seksyen 68(2)(a) Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 yang membawa hukuman maksimum penjara tiga tahun atau denda RM100,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Abdul Rahim berkata, semua tenggling itu akan dilepaskan semula di hutan simpan Pedu, Padang Terap dan Hulu Muda. – BERNAMA

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

Pemandu Lori Didenda Cuba Seludup Tong Gas

Perhilitan Rampas 449 Hidupan Liar

Seludup Ular Dalam Seluar Dalam

Kastam Sabah Rampas Minuman, Rokok Seludup

Seludup Rokok: 51 Kertas Siasatan Dibuka

PERHILITAN Tangkap Gajah Liar Di Gerik-Jeli

Kulit Harimau Seludup Dirampas

5 PATI Ditahan Cuba Diseludup Keluar

Pelepasan Spesies Asing Ancam Haiwan Tempatan

Seludup Anak Berusia 5 Bulan Dalam Bagasi

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


PANASS!! Puluhan Ribu Sambut Anwar <b>di Sungai Petani</b> <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2012 02:16 AM PDT




Gambar ni di emailkan kepada Mc mengenai sambutan ceramah Anwar di Taman Ria semalam. Banyak kerusi dari orang. Nampak sangat orang Kedah dah malas nak kena tipu dengan Anwar lagi.

Anwar kalau ceramah, lebih banyak berjanji dari apa yang dia boleh buat. Dari PRU yang lepas dia berjanji, sampai sekarang pun dia tak buat-buat lagi.

Dulu dia berjanji, "kalau kita jadi kerajaan negeri, macam-macam kita akan buat"  dengan kuasa Allah.. mereka sudah pun jadi kerajaan negeri.  Tapi apa yang mereka buat?

Sekarang ni.. mereka berjanji lagi dengan janji baru.. "Jika kita menjadi kerajaan pusat, macam-macam kita akan lakukan" pehh.. janji, janji, janji.. mati kenyang janji la kalau sapa pi dengar ceramah Anwar.. sebab tu ceramah dia haram takdak orang pun. heh..

Pada siapa yang selalu pi ceramah Anwar, tu.. LENCUNLAH korang selalu kena kencing. ha ha ha..

McTheory:
Bapa kencing negara.. anugerah khas untuk Anwar!!

02 di lunas kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di lunas kedah - Google Blog Search


UMNO CAWANGAN TAMAN SEJAHTERA, <b>LUNAS KEDAH</b> <b>...</b>

Posted: 29 Apr 2012 11:30 AM PDT


Biadap punya Orang! Get out of this country and go back to Tongsan!!

Posted: 29 Apr 2012 06:59 AM PDT

Biadap punya NYONYA!! Wartawan: Saya orang islam, Saya tinggal di sini. Isteri Saya orang Malaysia, Jangan biadap dengan saya

RapidKL bakal saman penganjur Bersih 3.0

Posted: 29 Apr 2012 06:06 AM PDT

KUALA LUMPUR 29 April - RapidKL, penyedia perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) dan bas di Lembah Klang, akan mengambil tindakan undang-undang terhadap penganjur perhimpunan semalam kerana mengalami kerugian besar akibat tindakan liar oleh kumpulan demonstran. Syarikat itu mahu ganti rugi berpatutan termasuk kerosakan teruk kepada asetnys, kehilangan hasil pendapatan di stesen LRT Masjid Jamek selepas demonstran meluru menerusi pintu LRT tanpa membayar dan kehilangan pendapatan daripada operasi perkhidmatan basnya. "Kami mengalami kerugian besar seperti kerosakan pada penutup gulung dan pagar, pintu tandas serta orang menggunakan perkhidmatan kami tanpa membayar dan operasi bas juga terjejas teruk kerana penutupan jalan," kata Pengarah Urusan Kumpulan, Syarikat Prasarana Berhad (Prasarana) Datuk Shahril Mokhtar dalam kenyataan hari ini. Katanya syarikatnya akan membuat laporan polis terhadap penganjur dan percaya pengusaha pengangkutan lain dan peniaga turut mengalami nasib yang sama. Beliau berkata petugas Prasarana juga dibaling dengan botol air mineral dan dicaci oleh sekumpulan demonstran apabila petugas berkenaan cuba membantu seorang penumpang yang pengsan di stesen itu. "Menjadi tugas kami untuk menjaga keselamatan penumpang, aset dan petugas di stesen itu, Oleh itu, terdapat keperluan untuk menutup stesen itu pada masa itu," katanya, sambil memperjelaskan bahawa stesen itu turut ditutup pada dua perhimpunan sama sebelum ini

Bersih 3.0: Apa tuntutannya dan apa yg SPR dah buat

Posted: 29 Apr 2012 02:57 AM PDT

Dengan slogan 'Duduk Bantah', mungkin sesiapa yang terlibat dalam Bersih 3.0 ini tidak dibenarkan berdiri. Hahaha… #LOL! Apa sebenarnya Bersih 3.0 mahukan? Apakah Yang Bersih 3.0 ini tuntut? Semua kenyataan di bawah akan menrugkai segala misteri Bersih 3.0 Duduk Bantah!
Apa yang kita tahu mengenai Bersih 3.0?  Apakah tuntutan mereka?
1.      Bersihkan senarai undi
2.      Reformasikan Undi Pos
3.      Gunakan Dakwat Kekal
4.      Akses Media yang Bebas dan Adil
5.      Tempoh Kempen Minima 21 Hari
6.      Kukuhkan Institusi Awam
7.      Hentikan Rasuah
8.      Hentikan Politik Kotor
Dan apa yang kita tahu mengenai Bersih 2.0? Apakah tuntutan mereka?
1.      Bersihkan senarai undi
2.      Reformasikan Undi Pos
3.      Gunakan Dakwat Kekal
4.      Akses Media yang Bebas dan Adil
5.      Tempoh Kempen Minima 21 Hari
6.      Kukuhkan Institusi Awam
7.      Hentikan Rasuah
8.      Hentikan Politik Kotor
Dan inilah antara perkembangan yang terjadi antara jangkamasa Bersih 2.0 iaitu 9 Julai 2011 dan Bersih 3.0 yang bakal diadakan pada 28 April 2012.
Kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Parlimen yang dianggotai oleh wakil kerajaan dan pembangkang, serta bebas untuk mengkaji mengenai penambahbaikan sistem pilihanraya.   Berdasarkan apa yang dicadangkan oleh jawatankuasa tersebut dengan merujuk kepada tuntutan Bersih, berikut adalah apa yang diumumkan oleh SPR pada 19 April lalu:
Bersihkan senarai undi-SPR juga bersetuju untuk menguakuatkuasakan undang-undang sedia ada mengenai mereka yang memberi maklumat palsu ketika mendaftar sebagai pengundi.  SPR setuju untuk membersihkan senarai undi dan menyelidik berkenaan kes di mana terdapat begitu ramai pengundi di alamat yang sama.
Reformasikan Undi Pos-Rakyat Malaysia yang berada di luar negara juga boleh mengundi melalui pos Walaubagaimanapun, SPR tidak akan menubuhkan stesyen mengundi di negara-negara luar kerana ia amat sukar dilakukan.  Ini kerana setiap pengundi pos dari luar negara ini perlu berdaftar mengikut kawasan mengundi yang berlainan mengikut alamat mereka ketika di sini.
Gunakan Dakwat Kekal-Awal tahun ini, SPR telah meluluskan penggunaan dakwat kekal
Akses Media yang Bebas dan Adil-SPR juga bersetuju mengambil langkah memberi akses media secara adil kepada semua parti politik dan calon-calon bertanding.   Semua media perlu berdaftar dengan pegawai di kawasan undian masing-masing dan permohonan mereka perlu diluluskan oleh organisasi media yang mereka wakili.
Tempoh Kempen Minima 21 Hari-Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah bersetuju menambah tempoh kempen pilihanraya daripada 7 hari kepada 10 hari.
Jelas, 5 dari tuntutan nyata Bersih telah pun diberi perhatian  Sementara, tuntutan bersifat umum iaitu 6. Kukuhkan Institusi Awam, 7. Hentikan Rasuah dan 8. Hentikan Politik Kotor telah dan sedang dilaksanakan oleh kerajaan secara berterusan dari dahulu hingga sekarang.   Dengan transformasi yang dilakukan, integriti institusi awam semakin menyerlah dan ini dapat dilihat sendiri melalui maklumbalas rakyat.
Kesungguhan kerajaan menangani rasuah sudah pun terbukti dengan kes-kes besar di dalam imigresen, kastam malah pemimpin politik sendiri, disiasat dan ditangkap.  Semuanya berjalan dengan lancar dan professional.  Hanya apabila kes melibatkan pemimpin pemimpin pembangkang sahaja maka siasatan mengalami gangguan, contohnya kes penyalahgunaan wang negeri oleh pemimpin DAP yang membawa kepada kematian saksi penting SPRM.
Dari satu segi atau dari segenap segi, Bersih itu sendiri adalah lahir dari politik kotor, maka bagaimana pula Bersih ingin menuntut agar politik kotor dihentikan?  Bersih didalangi pembangkang dan dibiayai oleh NDI iaitu agensi asing yang tugasnya ialah menjatuhkan kerajaan yang sah.  Ini diakui sendiri oleh Ambiga Sreevanesan, Pengerusi Bersih 2.0.
Jika ini tidak benar, apa gunanya menuntut kempen 21 hari yang menjadi punca tragedi 13 Mei 1969?   Tidak lain tidak bukan, Bersih ingin sangat mengulangi tragedi itu, kalaupun tidak sekadar mencetus huru-hara.  Untuk pengetahuan semua, mencetus huru-hara adalah strategi penting dalam menjatuhkan kerajaan sepertimana yang diajar oleh NDI kepada mereka.
Dengan kesemua tuntutan Bersih telah pun didengari, diberi perhatian, dipersetujui dan diambil tindakan sewajarnya, apa perlunya lagi berdemonstrasi pada 28 April ini?
Kini sudah terang lagi bersuluh bahawa Bersih hanya ingin mencetuskan kekecohan dan huru-hara dalam negara.  Selain itu, Bersih juga perlu bagi pembangkang sebagai alasan untuk menolak keputusan pilihanraya sekiranya mereka kalah teruk dalam PRU yang akan datang.
Kita pasti, walaupun senarai undi benar-benar bersih dan negara benar-benar sifar rasuah sekali pun, Bersih tetap akan menafikan dan mencari alasan untuk mengadakan demonstrasi.  Dan percayalah, jika mereka masih tidak berjaya menjatuhkan kerajaan, kita bakal menyaksikan Bersih 4.0, 5.0 dan seterusnya dengan senarai tuntutan yang sama seperti 2.0 dan 3.0 di atas.
Kerana bagi mereka, hanya apabila pembangkang menang walaupun dengan majoriti rakyat TIDAK mengundi mereka, maka pilihanraya itu akan diiktiraf sebagai bersih

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


Jadual Waktu Berbuka dan Imsak bagi <b>Negeri Kedah</b> 1433H/2012 <b>...</b>

Posted: 18 Jul 2012 11:00 PM PDT

Salam sejahtera buat semua.

Ramadhan Mubarak

Berikut adalah jadual waktu berbuka puasa dan imsak bagi kawasan-kawasan di negeri Kedah untuk tahun 1433H/2012. Anda boleh melihat secara terus atau muat turun (download) melalui pautan yang disediakan. Jika ada sebarang masalah untuk melihat atau melakukan muat turun, sila ajukan di ruangan komen.

WAKTU BERBUKA DAN IMSAK BAGI KAWASAN DI NEGERI KEDAH

 

Berikut adalah senarai kawasan yang berada dalam zon-zon waktu di negeri Kedah:

Zon 1 – Daerah Kota Setar, Kubang Pasu dan Pokok Sena

Zon 2 – Daerah Pendang, Kuala Muda dan Yan

Zon 3 – Daerah Padang Terap, Sik dan Baling

Zon 4 – Daerah Kulim dan Bandar Baharu

Zon 5 – Daerah Langkawi

Zon 6 – Puncak Gunung Jerai

Sila download salinan jadual waktu berbuka dan imsak negeri Kedah melalui paparan Sribd di atas. Selamat menjalani ibadah puasa kepada umat Islam di Kedah khususnya dan di seluruh Malaysia amnya.

Sumber: Portal JAKIM

02 di padang terap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang terap - Google Blog Search


<b>PADANG TERAP</b> NIKMATI BANYAK BANTUAN PUSAT | Portal <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2012 11:58 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Mengikut sifir mudah, Parlimen Padang Terap yang terletak di Kedah Timur seharusnya mampu kekal di tangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12), 2008. Bagaimanapun tsunami politik yang ...

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


Rancangan Perpindahan Kuin Ke Kampus <b>Kuala Ketil</b> Jadi <b>...</b>

Posted: 16 Jul 2012 01:33 AM PDT

ALOR SETAR: Pemindahan Kolej Universiti Insaniah (Kuin) ke kampus baru di Kuala Ketil, Baling yang dijangka pada hujung tahun ini menjadi keutamaan kerajaan negeri buat masa ini kerana ia memerlukan perbelanjaan besar dan perancangan rapi.

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata justeru ada beberapa perkara yang perlu ditangguhkan misalnya pelarasan gaji kakitangan kolej itu sepertimana yang dinikmati kakitangan awam.

Beliau berkata sebagai sebuah institusi pengajian tinggi swasta, Kuin sebenarnya tidak tertakluk kepada mana-mana peruntukan yang mewajibkan institusi itu mengikut arahan yang terkandung dalam pekeliling dikeluarkan kerajaan persekutuan.

"Kuin adalah institusi swasta yang ditubuhkan kerajaan negeri dan hanya mendapat bantuan subsidi sebanyak RM12 juta setahun, selain itu pendapatan Kuin bergantung kepada yuran pelajar," kata beliau kepada soalan tambahan Dr Leong Yong Kong (BN-Gurun) pada persidangan Dewan Undangan Negeri di sini, Isnin.

Katanya, adalah menjadi perkara biasa apabila gaji kakitangan terpaksa ditangguhkan apabila yuran pelajar belum dijelaskan sepenuhnya kerana menunggu wang daripada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Dr Leong mengajukan soalan mengapa Kuin masih menghadapi masalah kewangan sehingga menyebabkan bayaran gaji kakitangan lambat dibuat, walaupun Menteri Besar memaklumkan bahawa pendapatan kerajaan negeri bertambah hasil penemuan sumber baru seperti bijih besi.

Terdahulu, Azizan memaklumkan bahawa pendapatan negeri dijangka bertambah hasil penemuan bijih besi antaranya di daerah Kuala Muda, Kubang Pasu, Yan dan Baling.

Beliau berkata pada masa ini empat lombong besi sedang beroperasi di daerah Kuala Muda, manakala di Baling kebanyakan kawasan penemuan galian itu adalah di atas tanah milik persendirian. Aktiviti perlombongan itu bermula sejak tahun lalu.

"Sehingga Jun 2012 perlombongan bijih besi di Gurun yang dikendalikan Permodalan Kedah Berhad (PKB) telah mengeluarkan 222,000 tan metrik bijih besi," katanya.

Menurutnya daripada jumlah itu sebahagiannya telah dieksport ke China, manakala selebihnya masih belum dipasarkan kerana menunggu harga bahan galian itu naik.

"Bila harga naik baru kita jual. Kita perlu hati-hati dalam menguruskan pasaran bijih besi ini, kerana kita masih baru dan tidak mahu mengalami kerugian," katanya.

- BERNAMA

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved