ads

Jumaat, 17 Ogos 2012

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di kulim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kulim - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di baling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di baling - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

02 di padang serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang serai - Google Blog Search


Anak Haji Amir: Berteraweh dan Moreh <b>di</b> Kampung <b>Padang Serai</b>

Posted: 07 Aug 2012 02:30 PM PDT

Tahun ni alhamdulillah dapat gak sekali berteraweh di kampung ( Padang Serai ). Walaupun orangnya tak la seramai berteraweh kat Penang ni. Tapi kemeriahan dan ke'semangat'an ( ada ke words ni ..hhehehehe )semasa berselawat lebih bersemangat lagi..Imam pada malam tu Imam Muda Azmi dan bilal Pak Lang Hashim...
Lepas teraweh macam biasa la ada moreh..! Aku tak pasti malam ni turn sapa, yang aku tau Bihun sup dan kopi O kaww...hehehe...Abah siap bawak balik lagi sebab tak ramai orang yang makan.
Selepas teraweh selalunya anak-anak muda akan ketuk gendang yang diperbuat dari kulit lembu, tapi sekarang dah takdak...Mungkin semuanya berhijrah ke bandar atau yang muda-muda dulu dah pun berusia...Yang ada hanyalah kanak-kanak...
Jemaah teraweh tak sampai 2 saf..tapi masa selawat memang kuat..

Jangan salah sangka, yang mengambil gambar ni anak sedara aku, si Safwan..

Ni part yang paling best..Makan moreh..!!

Ni la juadahnya, bihun sup dan kopi O...perghhh..!!
Abang Yus...tak angkat kepala tu..

Pak Lang ( Haji ) Hasyim dan Haji Hamid..
Beberapa orang kampung....
Kat belakang tu Ustaz Azmi ( Aa )..
Zul, anak Pak Lang Hasyim, sedang mengemas....
Adik Faiez, nak bungkus balik ke...?
*** Lain rasanya bila dapat bersembahyang sebelah abah...rasa kagum, dengan umur dia yang lanjut dan ditambah pulak segala macam sakit tapi bersemangat menghabiskan 20 rakaat dengan bertenaga dan pantas....Ada yang muda lapan rakaat dah cabut....

Anak Haji Amir: Masjid Lama Kampung <b>Padang Serai</b>

Posted: 13 Aug 2012 01:32 AM PDT

Hari ni aku nak cerita sikit pasal masjid kat kampung aku.Sayang sekali setelah masjid baru siap dibina, masjid ni dah tak terurus dan akhirnya dirobohkan. Aku tak pasti angkara siapa, sebab aku pun dah bermastautin di Penang dan hanya balik sekali-sekala.
Dari sudut nostalgianya memang banyak kenangan aku kat sini. Kat sini la aku dengan kawan-kawan ( diantaranya Ali, Jamil, Ishak ) mengaji di kelas agama dengan ustazah Rokiah. Kat sini la jugak aku melangut dengar orang-orang tua bersembang kat balai lintang masa tunggu waktu isyak. Kat sini jugak aku jadi anak murid Ustaz Azhari tiap malam Isnin. Kat sini la aku belajar azan sehingga mendapat Juara pertandingan azan di Pantai Remis. Tempat aku lepak-lepak masa bulan puasa sambil baring-baring dan basuh muka dalam kolah. Masa berteraweh, member-member yang lain main polis & thief kat luar...Bermacam lagi la yang mungkin tak dapat aku luahkan kat sini...
Daripada sudut warisan pula, cerita orang-orang tua yang aku dengar, binaan asas Masjid ni dahulunya adalah masjid di Pekan Lumut dan apabila Lumut mendapat masjid baru masjid ini dipindahkan ke Pantai Remis dan seterusnya ke kampung aku. Oleh kerana binaannya daripada kayu dan teknologi orang melayu dulu yang membuat bangunan tanpa menggunakan paku, hanya main sambung-sambung macam LEGO, membolehkan ianya dipindah-pindah. Tak dapat aku pastikan pula tahun bila. Semasa aku mula berpindah ke sini pada tahun 1982, keadaan masjid ni masih elok cuma jarang diimarahkan. Masa aku pindah tu elektrik masih belum ada, jadi dia ada generator ( enjin ) yang perlu dihidupkan, kalu enjin rosak pakai pelita minyak tanah.Terletak bersebelahan dengan kedai Pak Lang Din di simpang jalan dan ditepinya ada sebatang pokok Janggus. ( dengarnya dulu dari Arwah Wak Mahbol, yang tanahnya diwakafkan oleh Tok Wan aku, Haji Taib )..

Dan dari sudut arkitekture pulak, bangunan ini mempunyai rekabentuk atap tumpang,yang mana bumbungnya berlapis untuk aliran pengudaraan yang lebih sejuk. Inyanya ditambah dengan lubang ukiran diatas setiap pintu dan dinding. Kalau tak silap ianya dibina menggunakan kayu Cengal Batu... Sayang masjid ni...

Pandangan dari sisi, tempat wanita...
Pandangan dari depan pintu masuk utama, dulu ada bumbung untuk letak motor..aku selalu lepak kat tangga tu...
Dulu kat sini ada tempat makan dan tempat simpan barang-barang ( pinggan mangkuk ). Kat sini gak tempat aku mengaji dulu-dulu...
Terbiar setelah masjid baru siap...
Kat kolah ni dulu ada bumbung...Aku pernah jatuh dalam kolah ni..hehehe
Ada satu masa ada ikan kaloi besar dalam ni...
Ni dari depan mihrab...betul-betul depan kubur..
Masjid tertua di rantau ini, Masjid Kampung Laut di Kelantan ( Bumbungnya juga sama, bumbung tumpang )
***Terima kasih kat Adik Faiez, dia yang tolong ambik gambar ni, sebelum masjid ini roboh, tu pun masa tahun 2006...Aku sayang masjid ni...!!!
***Kampung Padang Serai ni di kawasan Beruas dan Daerah Manjung, Perak bukan Padang Serai Kedah...
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved