ads

Ahad, 11 November 2012

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


Masih ingat kisah kapal terbang terhempas <b>di Sintok</b> <b>...</b> - Tinta Jambu

Posted: 06 Nov 2012 08:35 PM PST


Malam tadi mimpi.. Nampak Segerombolan awan berlari2 sambil petir dan guruh sambar menyambar.. Awan berupa manusia kemudiannya tercogok kat bucu rumah.. Pastu bila terlolap.. Terasa mcm jantung tersentak.. Pagi ni bangun.. Dengar berita kenalan mak.. Jiran kami dulu.. Cikgu Jalal kembali ke rahmatullah.. Innalilla wainna lilla hilirodjiun.. Al fatihah. Ada dikalangan yg masih ingat kisah juru terbang buat latihan penerbangan di Kedah beberapa tahun dulu meninggal dunia kapal terbang terhempas? Wasiat akhir cikgu jalal.. Kebumikan jenazah dia bersebelahan pusara anaknya.. Allah Akbar..

Di atas saya update di FB saya. Mungkin kebetulan.

Bila pagi tadi mendengar perbualan mak dengan Kak Dah, keluarga angkat kepada Allahyarham Lt. Mai Einy Sefrina Jalaluddin, tergambar di benak fikiran saya kejadian kemalangan yang menimpa pada 12 Ogos 2003. 9 tahun sudah peristiwa itu berlaku dan kesedihan masih dapat dirasakan dalam naluri kemanusiaan saya.

Hari ini ayahanda kepada srikandi ini pula kembali ke Rahmatullah, dikhabarkan sakit tua. Cikgu Jalal meninggal dunia di rumah anaknya di Kuala Lumpur.

Innalillah wainna lilla hilirodjiun, Al-Fatihah kepada kedua-dua mereka.

Dari tanah kita datang.. kepada tanah juga kembalinya kita.. Kembali abdi mengadap Ilahi.
Di bawah, dapat saya cari melalui enjin carian google. Sekadar berkongsi cerita untuk kita saling bermuhasabah diri.
Kesedihan saya terimbas kembali.. kerana keluarga kami juga rapat dan pernah berjiran. Ya Allah, berilah kekuatan kepada keluarga mereka di atas perkhabaran sebegini. Amin.
 Lt Mai Einy Sefrina Jalaluddin

SINTOK: Seorang juruterbang wanita Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) terbunuh apabila pesawat Pilatus PC-7 yang dipandunya secara solo terhempas di kawasan kebun getah di Kampung Batu 25, Jalan Bukit Kayu Hitam-Changlun, dekat sini, semalam.

Kejadian itu adalah nahas pertama membabitkan pelatih wanita sejak TUDM mengambil juruterbang wanita sejak 1986.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superitendan Mohd Aris Ramli, berkata kejadian berlaku kira-kira jam 12.20 tengah hari ketika juruterbang pelatih itu melakukan latihan penerbangan di ruang udara sekitar kawasan berkenaan.

Pegawai Perhubungan Awam TUDM Mejar Roslan Salam ketika dihubungi, berkata pelatih terbabit Leftenan Mai Elny Sefrina Jalaluddin, 23, adalah dari Kolej Tentera Udara Alor Star.

Mai Elny yang berasal dari Kampung Ulu Beting, Kuala Pilah mengambil bidang Kursus Asas Juruterbang di Pusat Latihan Terbang Satu (Pulatibang 1) di kolej itu sejak 2001.

Kedua-dua ibu bapanya berlepas dari Pangkalan TUDM, Subang, Selangor ke Alor Star pada jam 7 petang semalam untuk melihat jenazah anak mereka.

Jenazah mangsa dikeluarkan dari tempat kejadian petang semalam dan dihantar ke Hospital Alor Star untuk bedah siasat.


Pesawat satu tempat duduk terbabit berlepas dari Pangkalan TUDM di Kepala Batas dekat sini pada jam 11.19 pagi semalam untuk latihan penerbangan solo.

Pesawat dilihat menjunam ke dalam kebun getah dan terbenam kira-kira enam meter ke dalam tanah menyebabkan ia berkecai.

Cebisan bangkai pesawat berkenaan juga bertaburan dalam lingkungan 100 meter di kawasan nahas.

Dua jentera pengorek milik orang awam dipanggil kira-kira jam 3 petang untuk membantu pasukan penyelamat mengeluarkan mayat mangsa dan bangkai pesawat.

Sehingga jam 6 petang, kerja mengeluarkan cebisan pesawat dan mayat mangsa masih belum selesai.

Operasi mencari dan menyelamat membabitkan anggota TUDM, polis dan 32
anggota Bomba dan Penyelamat dari Bukit Kayu Hitam.

Beberapa saksi berkata pesawat itu dilihat terbang rendah dari arah Lebuhraya Changlun-Sintok dengan deruman enjin kuat sebelum menjunam ke dalam kebun getah di situ.

Saksi, Hasnah Abdullah, 57, berkata beliau mendengar deruman enjin pesawat yang kuat ketika berada di dalam rumahnya yang terletak 200 meter dari tempat kejadian.

"Pesawat itu seperti terlalu hampir dengan rumah dan kemudian saya mendengar dentuman yang kuat dalam kebun getah," katanya di tempat kejadian.

Hasnah kemudian berlari ke tempat kejadian dan mendapati pesawat berkenaan hancur dan beberapa cebisan mayat mangsa turut dilihat di sekitar situ.

"Apabila melihat keadaan itu, saya tahu tidak ada apa-apa bantuan yang dapat diberikan dan gementar apabila melihat cebisan anggota manusia," katanya.

Pemilik kebun getah tempat kejadian itu berlaku, Halim Din, 63, berkata beliau sedang bekerja di kebunnya apabila melihat pesawat itu terbang rendah menuju ke arah kebunnya dan menjunam.

"Pada mulanya tidak kedengaran enjin pesawat hingga ia dekat dengan kebun baru saya mendengar bunyi enjin yang amat kuat sebelum terjunam kira-kira 150 kaki (50 meter) dari tempat saya bekerja," katanya.

Bagaimanapun, Halim berkata beliau tidak pergi ke tempat itu kerana takut tetapi memanggil beberapa penduduk lain. Katanya, beberapa minit kemudian pasukan Bomba dan Penyelamat tiba. 

Trainee pilot dies in crash
BY ANTHONY TAN AND IAN MCINTYRE
Searching in progress at the crash zone.

CHANGLOON: A trainee pilot who aspired to be the first woman to fly a B-733 transport aircraft was killed when her Pilatus PC7 crashed into a rubber estate near here yesterday.

Leftenan Mai Elny Sefrina Jalaluddin, 22, died on the spot in the incident, which occurred at Jalan Bukit Kayu Hitam at 12.20pm.

The pilot had left on a solo training flight from the RMAF College in Kepala Batas, Alor Star at 11.19am.

Some eyewitnesses claimed they heard an explosion and saw a lot of smoke before the plane plunged to the ground.

Pieces of the wreckage were strewn as far as 50m from the spot where the plane crashed.

A large crowd gathered to watch from a distance as the site was cordoned off.

Search and rescue workers comprising personnel from the RMAF, Fire and Rescue Department, Civil Defence Department and police took hours to dig out the wreckage. The cockpit was embedded several metres in the ground.

Lt Elny's body was removed from the wreckage at about 6.45pm and sent to the Alor Star Hospital mortuary.

Halim Din, 63, who claimed to own the plot where the plane crashed, said he saw the aircraft tilting before it nose-dived into the ground.

"The wings hit the rubber trees on the way down," he said.

Hassan Lebai Seman, 65, said the aircraft sounded like it was having engine trouble before the crash. He said there was an explosion and smoke when the plane hit the ground.

In a statement, RMAF public relations officer Mejar Roslan Salam said the air force would investigate the cause of the crash.

Lt Elny, the fifth of six siblings, is from Kampung Beting in Kuala Pilah, Negri Sembilan.

In May, she told Utusan Malaysia she had rejected offers to study at Universiti Tenaga Nasional and Universiti Teknologi Malaysia because she wanted to pursue her ambition of becoming a pilot.

The article in the newspaper's "Gaya Tentera Armed Forces" column had quoted her as saying she was confident that women could succeed as pilots even though the profession was dominated by men.

In KUALA PILAH, Simon Khoo reports Lt Elny's elder sister Maishas Zima Jalaluddin as saying her sister got engaged to an RMAF pilot during the last Hari Raya.

She was supposed to graduate from the RMAF college in November, she said.

"I am stunned. She had called me earlier in the day asking me questions on skincare treatment.

"It was the first time she called me on my cellphone but since I was busy with my work, I told her I would call her later," said Maishas, 31. 


PERHILITAN rampas 46 tenggiling <b>di Changlun</b> – Perak Today

Posted: 28 May 2012 06:25 AM PDT

ALOR SETAR: Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Kedah dan Pulau Pinang merampas 46 tenggiling bernilai RM42,500 di Changlun, yang dipercayai cuba diseludup ke negara jiran, pagi tadi.

Pengarah PERHILITAN Kedah, Rahim Ahmad, berkata rampasan itu hasil pemerhatian empat anggota penguatkuasa jabatan itu selama sebulan terhadap aktiviti penyeludupan haiwan eksotik ke negara jiran.

"Awal pagi ini, mereka menahan kereta Toyota Camry yang berhenti di lampu isyarat Pekan Changlun, tetapi pemandunya sempat melarikan diri," katanya kepada pemberita di Pusat Penetasan Tuntung, Bukit Pinang, hari ini.

Beliau berkata, tenggiling itu ditemui dalam bonet kereta dan empat daripadanya belum matang.

Katanya, haiwan itu diseludup serta dijual di restoran untuk dijadikan makanan atau ubat, dan kes disiasat mengikut Seksyen 68(2)(a) Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 yang membawa hukuman maksimum penjara tiga tahun atau denda RM100,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Abdul Rahim berkata, semua tenggling itu akan dilepaskan semula di hutan simpan Pedu, Padang Terap dan Hulu Muda.

- BERNAMA

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


Nasrul Saad: Lokasi Menarik <b>di</b> Merbok, <b>Sungai Petani</b>, Kedah

Posted: 15 Oct 2012 07:26 AM PDT

Hai kalian. Aku nak kongsikan  tempat-tempat menarik di Merbok, Sungai Petani, Kedah. Setelah tiga jam berperah otak dalam dewan peperiksaan untuk subjek Business Mathematics, MAT112, maka tiba masa untuk merehatkan otak yang sedang tertekan. 
Makan tengah hari di Restoran sekitar Taman Lembah Bujang Indah berdekatan dengan UiTM Merbok. Sebenarnya aku memang tak tahu nama restoran ini walaupun kerap makan di sini. Apa orang kata -tak alert-? Harganya murah dan makanannya sedap. Tak rugi datang sini, sebab restoran ini ada satu tempat untuk penghawa dingin dan satu lagi tempat terbuka. Jadi kami pilih untuk merasai suasana sejuk sambil menikmati makanan.
Bersiar-siar di Village Mall, Sungai Petani. Pelbagai barang dijual dengan harga murah bagi yang berkemampuan dan mahal bagi yang dalam dompet tu hanya ada RM30.00 saja. Kalau bawa duit sikit tu, harap kuatkan iman. Kehkehkeh. Juga terdapat panggung wayang dan pusat karaoke. Antara pusat membeli belah yang paling terbaik di sekitar Sungai Petani adalah Village Mall. Central Square (CS) -no komen- 
Makan ABC, Lai Chi Kang, dan laksa di Tanjung Dawai, Kedah. Tempat ini bersebelah dengan laut. Dalam perjalanan ke sini, kau orang akan perasan satu signboard dengan tertulis Singkir Darat. Dalam pemikiran aku, kita memang menuju ke laut jadi sebab itu ada satu kawasan itu dipanggil Singkir Darat, kerana kita menyingkirkan darat untuk ke laut. Ketawa lah!

Masih lokasi yang sama. Selepas makan tu, jangan terus start kereta dan gerak balik. Apa salahnya kalau kita bergambar kenang-kenangan. Buat lah aksi-aksi comel anda semua di depan kamera. Kalau ada yang, apa orang kata, -usha pelik-, "lantak pi kat depa ah, jeles ah tu" Kehkehkehkeh.
Dan secara tiba-tiba, semasa menikmati angin laut itu, aku ternampak satu makhluk. Apa dia? 
Comelkan? Sayangnya dah mati. -keras kulitnya- Kalau tidak boleh bawa balik kampus buat peliharaan. 

02 di merbok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di merbok - Google Blog Search


Nasrul Saad: Lokasi Menarik <b>di Merbok</b>, Sungai Petani, Kedah

Posted: 15 Oct 2012 07:26 AM PDT

Hai kalian. Aku nak kongsikan  tempat-tempat menarik di Merbok, Sungai Petani, Kedah. Setelah tiga jam berperah otak dalam dewan peperiksaan untuk subjek Business Mathematics, MAT112, maka tiba masa untuk merehatkan otak yang sedang tertekan. 
Makan tengah hari di Restoran sekitar Taman Lembah Bujang Indah berdekatan dengan UiTM Merbok. Sebenarnya aku memang tak tahu nama restoran ini walaupun kerap makan di sini. Apa orang kata -tak alert-? Harganya murah dan makanannya sedap. Tak rugi datang sini, sebab restoran ini ada satu tempat untuk penghawa dingin dan satu lagi tempat terbuka. Jadi kami pilih untuk merasai suasana sejuk sambil menikmati makanan.
Bersiar-siar di Village Mall, Sungai Petani. Pelbagai barang dijual dengan harga murah bagi yang berkemampuan dan mahal bagi yang dalam dompet tu hanya ada RM30.00 saja. Kalau bawa duit sikit tu, harap kuatkan iman. Kehkehkeh. Juga terdapat panggung wayang dan pusat karaoke. Antara pusat membeli belah yang paling terbaik di sekitar Sungai Petani adalah Village Mall. Central Square (CS) -no komen- 
Makan ABC, Lai Chi Kang, dan laksa di Tanjung Dawai, Kedah. Tempat ini bersebelah dengan laut. Dalam perjalanan ke sini, kau orang akan perasan satu signboard dengan tertulis Singkir Darat. Dalam pemikiran aku, kita memang menuju ke laut jadi sebab itu ada satu kawasan itu dipanggil Singkir Darat, kerana kita menyingkirkan darat untuk ke laut. Ketawa lah!

Masih lokasi yang sama. Selepas makan tu, jangan terus start kereta dan gerak balik. Apa salahnya kalau kita bergambar kenang-kenangan. Buat lah aksi-aksi comel anda semua di depan kamera. Kalau ada yang, apa orang kata, -usha pelik-, "lantak pi kat depa ah, jeles ah tu" Kehkehkehkeh.
Dan secara tiba-tiba, semasa menikmati angin laut itu, aku ternampak satu makhluk. Apa dia? 
Comelkan? Sayangnya dah mati. -keras kulitnya- Kalau tidak boleh bawa balik kampus buat peliharaan. 

02 di kubang pasu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kubang pasu - Google Blog Search


Homestay Murah <b>di Kubang Pasu</b> Kedah | muaturunsini

Posted: 22 Sep 2012 01:00 PM PDT

Kami menawarkan rumah penginapan/Homestay Semi D, conner lot, satu tingkat dengan harga yang berpatutan dan selesa untuk anda yang ingin berkunjung ke negeri Kedah khususnya di kwsn Kubang Pasu.Antara kemudahan:
- Bilik tidur 2 bilik lengkap dengan katil tilam serta almari pakaian
- 2 bilik air
- Dapur lenglap dengan kabinet dan alat memasak.
- Peti ais, iron, iron board, mesin basuh, tv dan lain-lain lagi
Kemudahan lain:
- 15 km ke uum
- 1km ke IPDA< Politeknik, IAB, ILP.
- Bank-bank serta kedai makan berdekatan.
- 500 m ke supermarket Yawata.
- 15 km ke Bandar Alor Setar.
- dari L/raya utara selatan exit Bandar Darulaman
Sewa semalam = RM 140.
Booking perlukan deposit
Sila hubungi jika berminat:
En. Tarmizi 013-2316731
Pn. sabiroh : 019-5767343

02 di langkawi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di langkawi - Google Blog Search


cSpelayaran: Kem <b>di Langkawi</b> Nov 2012 - Panggilan Akhir

Posted: 06 Oct 2012 07:37 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Kem di Langkawi Nov 2012 - Panggilan Akhir. PANGGILAN UNTUK KEM PEMILIHAN ATLET DAN LATIHAN UNTUK SEMUA KELAS PADA 13-21 NOVEMBER 2012 BERTEMPAT DI PUSAT LATIHAN PERAHU LAYAR KEBANGSAAN, ...
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved