Sabtu, 1 Disember 2012

02 di changlun - Google Blog Search

02 di changlun - Google Blog Search


Masih ingat kisah kapal terbang terhempas <b>di Sintok</b> <b>...</b> - Tinta Jambu

Posted: 06 Nov 2012 08:35 PM PST


Malam tadi mimpi.. Nampak Segerombolan awan berlari2 sambil petir dan guruh sambar menyambar.. Awan berupa manusia kemudiannya tercogok kat bucu rumah.. Pastu bila terlolap.. Terasa mcm jantung tersentak.. Pagi ni bangun.. Dengar berita kenalan mak.. Jiran kami dulu.. Cikgu Jalal kembali ke rahmatullah.. Innalilla wainna lilla hilirodjiun.. Al fatihah. Ada dikalangan yg masih ingat kisah juru terbang buat latihan penerbangan di Kedah beberapa tahun dulu meninggal dunia kapal terbang terhempas? Wasiat akhir cikgu jalal.. Kebumikan jenazah dia bersebelahan pusara anaknya.. Allah Akbar..

Di atas saya update di FB saya. Mungkin kebetulan.

Bila pagi tadi mendengar perbualan mak dengan Kak Dah, keluarga angkat kepada Allahyarham Lt. Mai Einy Sefrina Jalaluddin, tergambar di benak fikiran saya kejadian kemalangan yang menimpa pada 12 Ogos 2003. 9 tahun sudah peristiwa itu berlaku dan kesedihan masih dapat dirasakan dalam naluri kemanusiaan saya.

Hari ini ayahanda kepada srikandi ini pula kembali ke Rahmatullah, dikhabarkan sakit tua. Cikgu Jalal meninggal dunia di rumah anaknya di Kuala Lumpur.

Innalillah wainna lilla hilirodjiun, Al-Fatihah kepada kedua-dua mereka.

Dari tanah kita datang.. kepada tanah juga kembalinya kita.. Kembali abdi mengadap Ilahi.
Di bawah, dapat saya cari melalui enjin carian google. Sekadar berkongsi cerita untuk kita saling bermuhasabah diri.
Kesedihan saya terimbas kembali.. kerana keluarga kami juga rapat dan pernah berjiran. Ya Allah, berilah kekuatan kepada keluarga mereka di atas perkhabaran sebegini. Amin.
 Lt Mai Einy Sefrina Jalaluddin

SINTOK: Seorang juruterbang wanita Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) terbunuh apabila pesawat Pilatus PC-7 yang dipandunya secara solo terhempas di kawasan kebun getah di Kampung Batu 25, Jalan Bukit Kayu Hitam-Changlun, dekat sini, semalam.

Kejadian itu adalah nahas pertama membabitkan pelatih wanita sejak TUDM mengambil juruterbang wanita sejak 1986.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superitendan Mohd Aris Ramli, berkata kejadian berlaku kira-kira jam 12.20 tengah hari ketika juruterbang pelatih itu melakukan latihan penerbangan di ruang udara sekitar kawasan berkenaan.

Pegawai Perhubungan Awam TUDM Mejar Roslan Salam ketika dihubungi, berkata pelatih terbabit Leftenan Mai Elny Sefrina Jalaluddin, 23, adalah dari Kolej Tentera Udara Alor Star.

Mai Elny yang berasal dari Kampung Ulu Beting, Kuala Pilah mengambil bidang Kursus Asas Juruterbang di Pusat Latihan Terbang Satu (Pulatibang 1) di kolej itu sejak 2001.

Kedua-dua ibu bapanya berlepas dari Pangkalan TUDM, Subang, Selangor ke Alor Star pada jam 7 petang semalam untuk melihat jenazah anak mereka.

Jenazah mangsa dikeluarkan dari tempat kejadian petang semalam dan dihantar ke Hospital Alor Star untuk bedah siasat.


Pesawat satu tempat duduk terbabit berlepas dari Pangkalan TUDM di Kepala Batas dekat sini pada jam 11.19 pagi semalam untuk latihan penerbangan solo.

Pesawat dilihat menjunam ke dalam kebun getah dan terbenam kira-kira enam meter ke dalam tanah menyebabkan ia berkecai.

Cebisan bangkai pesawat berkenaan juga bertaburan dalam lingkungan 100 meter di kawasan nahas.

Dua jentera pengorek milik orang awam dipanggil kira-kira jam 3 petang untuk membantu pasukan penyelamat mengeluarkan mayat mangsa dan bangkai pesawat.

Sehingga jam 6 petang, kerja mengeluarkan cebisan pesawat dan mayat mangsa masih belum selesai.

Operasi mencari dan menyelamat membabitkan anggota TUDM, polis dan 32
anggota Bomba dan Penyelamat dari Bukit Kayu Hitam.

Beberapa saksi berkata pesawat itu dilihat terbang rendah dari arah Lebuhraya Changlun-Sintok dengan deruman enjin kuat sebelum menjunam ke dalam kebun getah di situ.

Saksi, Hasnah Abdullah, 57, berkata beliau mendengar deruman enjin pesawat yang kuat ketika berada di dalam rumahnya yang terletak 200 meter dari tempat kejadian.

"Pesawat itu seperti terlalu hampir dengan rumah dan kemudian saya mendengar dentuman yang kuat dalam kebun getah," katanya di tempat kejadian.

Hasnah kemudian berlari ke tempat kejadian dan mendapati pesawat berkenaan hancur dan beberapa cebisan mayat mangsa turut dilihat di sekitar situ.

"Apabila melihat keadaan itu, saya tahu tidak ada apa-apa bantuan yang dapat diberikan dan gementar apabila melihat cebisan anggota manusia," katanya.

Pemilik kebun getah tempat kejadian itu berlaku, Halim Din, 63, berkata beliau sedang bekerja di kebunnya apabila melihat pesawat itu terbang rendah menuju ke arah kebunnya dan menjunam.

"Pada mulanya tidak kedengaran enjin pesawat hingga ia dekat dengan kebun baru saya mendengar bunyi enjin yang amat kuat sebelum terjunam kira-kira 150 kaki (50 meter) dari tempat saya bekerja," katanya.

Bagaimanapun, Halim berkata beliau tidak pergi ke tempat itu kerana takut tetapi memanggil beberapa penduduk lain. Katanya, beberapa minit kemudian pasukan Bomba dan Penyelamat tiba. 

Trainee pilot dies in crash
BY ANTHONY TAN AND IAN MCINTYRE
Searching in progress at the crash zone.

CHANGLOON: A trainee pilot who aspired to be the first woman to fly a B-733 transport aircraft was killed when her Pilatus PC7 crashed into a rubber estate near here yesterday.

Leftenan Mai Elny Sefrina Jalaluddin, 22, died on the spot in the incident, which occurred at Jalan Bukit Kayu Hitam at 12.20pm.

The pilot had left on a solo training flight from the RMAF College in Kepala Batas, Alor Star at 11.19am.

Some eyewitnesses claimed they heard an explosion and saw a lot of smoke before the plane plunged to the ground.

Pieces of the wreckage were strewn as far as 50m from the spot where the plane crashed.

A large crowd gathered to watch from a distance as the site was cordoned off.

Search and rescue workers comprising personnel from the RMAF, Fire and Rescue Department, Civil Defence Department and police took hours to dig out the wreckage. The cockpit was embedded several metres in the ground.

Lt Elny's body was removed from the wreckage at about 6.45pm and sent to the Alor Star Hospital mortuary.

Halim Din, 63, who claimed to own the plot where the plane crashed, said he saw the aircraft tilting before it nose-dived into the ground.

"The wings hit the rubber trees on the way down," he said.

Hassan Lebai Seman, 65, said the aircraft sounded like it was having engine trouble before the crash. He said there was an explosion and smoke when the plane hit the ground.

In a statement, RMAF public relations officer Mejar Roslan Salam said the air force would investigate the cause of the crash.

Lt Elny, the fifth of six siblings, is from Kampung Beting in Kuala Pilah, Negri Sembilan.

In May, she told Utusan Malaysia she had rejected offers to study at Universiti Tenaga Nasional and Universiti Teknologi Malaysia because she wanted to pursue her ambition of becoming a pilot.

The article in the newspaper's "Gaya Tentera Armed Forces" column had quoted her as saying she was confident that women could succeed as pilots even though the profession was dominated by men.

In KUALA PILAH, Simon Khoo reports Lt Elny's elder sister Maishas Zima Jalaluddin as saying her sister got engaged to an RMAF pilot during the last Hari Raya.

She was supposed to graduate from the RMAF college in November, she said.

"I am stunned. She had called me earlier in the day asking me questions on skincare treatment.

"It was the first time she called me on my cellphone but since I was busy with my work, I told her I would call her later," said Maishas, 31. 


02 di gurun kedah - Google Blog Search

02 di gurun kedah - Google Blog Search


blues anak <b>kedah</b>....: <b>gurun</b> sahara-<b>gurun</b> terbesar <b>di</b> dunia..

Posted: 02 Nov 2012 06:18 AM PDT


Sahara adalah nama sebuah padang pasir terbesar di dunia. Nama "Sahara" diambil dari bahasa Arab yang bererti "padang pasir". Bahasa Arab pada gilirannya mengambil dari bahasa Sumeria. Sahara terletak di utara Afrika dan berusia 2,5 juta tahun. Padang pasir ini terbentang dari Samudera Atlantik ke Laut Merah. Dari Laut Tengah di utara sampai ke Sahel di sebelah selatan. Dari Mauritania di sebelah barat ke Mesir di sebelah timur. Padang pasir ini membahagikan benua Afrika menjadi Afrika Utara dan Afrika "yang sejatinya". Kedua bagian benua ini sangat berbeza, baik secara iklim maupun budaya. Luas padang pasir ini sekitar 9.000.000 km2.

Di bahagian utara Benua Afrika ada padang pasir terluas di dunia: Gurun Sahara. Luas padang pasir itu membentang dari Samudera Atlantik ke Laut Merah. Kemudian, dari Laut tengah di Utara Afrika membentang hingga ke Sahel di Selatan Afrika. Bila diukur luasnya mencapai 9 juta km persegi.

 Nama Sahara berasal dari bahasa Arab yang bererti padang pasir. Gurun ini diperkirakan sudah berusia lebih dari 2,5 juta tahun. Sahara juga selama ini dikenal sebagai gurun terpanas di dunia. Suhunya kadang-kadang boleh mencapai 58 darjah celcius.

Dulunya, suhu udara di Gurun Sahara sebenarnya tidaklah panas. Pada zaman ais dahulu, Sahara adalah tempat yang sangat dingin. Bahkan, ketika zaman ais berakhir pada sekitar 10 ribu tahun lalu, iklim di Sahara masih sangat basah. Daerahnya saat itu masih ditutupi padang rumput dan hutan belantara.

Namun, iklim sejuk tapi ekstrem itu mulai berubah 360 darjah sejak sekitar 6.000 tahun lalu. Saat itu iklim di Afrika menjadi sangat kering. Dari situlah, secara perlahan Sahara membentuk diri menjadi gurun pasir yang sangat tandus dan panas.

Sahara memang sangat unik dan ajaib. Persis di tengah padang pasir terdapat pegunungan Ahaggar yang sangat tinggi menjulang. Di sebelah timur laut padang pasir terdapat dataran tinggi berbatu yang terkenal dengan sebutan Tassili. Di sebelah utara dan barat terdapat lautan pasir nan luas bernama Erg.

Salah satu keajaiban Sahara yang hingga kini masih sangat melegenda adalah kewujudan Oasis, daerah yang memiliki tingkat kesuburan tanah sangat tinggi. Terdapat 90 oasis yang tersebar di seluruh penjuru gurun.

Salah satu karakteristik Gurun Sahara yang juga dipunyai oleh 12 gurun utama dunia lainnya, adalah soal curahan hujan. Hampir sepanjang tahun, hujan sangat jarang turun di kawasan tersebut. Suhu siang hari di Sahara  sangat terik, tapi sebaliknya pada malam hari boleh menusuk tulang kerana terlalu dingin.

Kota-kota penting yang ada di sekitar Sahara, diantaranya Nouakchott (ibukota Mauritania), Tamanraset, Ouargla, Bechar, Messoud, Ghardaia, El Oued, Aljazair, Agadez, Niger (Nigeria), Faya-Largeau, dan Chad (Libya). Kota-kota tersebut memiliki peranan yang penting kerana berdekatan dengan Sahara.

Seperti gurun dan padang pasir lain yang ada di dunia, di Sahara terdapat juga binatang khas yang hingga kini masih hidup. Binatang tersebut adalah Unta Dromedarius (Camelus Dromedarius).

Unta Dromedarius adalah satu-satunya unta asli Sahara yang masih bertahan hidup. Meskipun saat ini kewujudan semakin bertambah dan berkembang biak, unta Sahara masih dikembangbiakan di kebun-kebun binatang besar di dunia.

Keistimewaan unta dari Sahara adalah kemampuannya untuk berjalan kaki di atas padang pasir yang tandus dan panas. Dengan kecepatan 13-16 km/jam, unta tersebut boleh berjalan selama berjam-jam tanpa henti dengan membawa beban yang sangat banyak. Unta Dromedarius diperkirakan telah ada di Sahara sejak 4000 hingga 2000 sebelum masehi.

Sahara juga memiliki tumbuhan yang khas, seperti kurma. Pohon kurma di Sahara biasanya tumbuh subur di sekitar Oasis. Selain kerana tanahnya sangat subur, di Oasis juga terdapat sumber air yang boleh menjadi makanan untuk pertumbuhan pohon. Buah kurma dari Sahara terkenal sangat lazat dan baik untuk kesihatan.

Di Sahara juga hidup tumbuhan kaktus, rumput kasar, semak berduri dan rumput dawai. Kaktus akan sangat mudah dijumpai di Sahara karena memang memiliki karakteristik istimewa untuk bertahan hidup. Batang kaktus mampu menyimpan persediaan air sangat banyak.

Sahara juga menyimpan kekayaan alam yang luar biasa. Di dalam perut bumi Sahara, terdapat potensi minyak bumi yang sangat banyak. Potensi itu jugalah yang mampu mengangkat ekonomi negara-negara Arab ke tingkat kemakmuran yang tinggi.

Di Gurun Sahara juga ada penduduknya. Antara lain suku Baduwi, salah satu suku yang ada di tanah Arab. Suku Baduwi biasanya memang tinggal di kawasan padang pasir yang tandus. Mereka bertahan hidup dari oasis yang ada dan cara hidup mereka yang nomaden (berpindah-berpindah).

Di Sahara juga hidup suku Tuareg dan Arabiya yang berkarakter Arab, serta suku Nubians, Zaghawa, Kanuri, Peul (Fulani), Hausmanit dan Songhai, yang berkarakter Afrika dan berkulit hitam.

di negeri kedah - Google Blog Search

di negeri kedah - Google Blog Search


Azrul 3R: PROGRAM 3R <b>DI</b> SEKITAR <b>NEGERI KEDAH</b> DARUL AMAN

Posted: 21 Nov 2012 09:19 PM PST

PROGRAM ROAD TOUR JOM! KITAR SEMULA DI SEKITAR NEGERI KEDAH DARUL AMAN
Pada 22 sehingga 23 November 2012, pihak PPSPPA Negeri Kedah telah mengadakan aktiviti berkonvoi sempena Program Road Tour Jom! Kitar Semula dan Habitat 2012. Program berkenaan disertai oleh seratus-peratus warga kerja PPSPPA Negeri Kedah terutamanya warga kerja Ibu Pejabat Alor Setar. Sepanjang aktiviti tersebut, sebanyak 4 hingga 5 buah kenderaan pacuan 4 roda disediakan untuk kemudahan warga kerja menjalankan program berkaitan. Antara objektif aktiviti ini adalah untuk memperkenalkan PPSPPA kepada masyarakat negeri Kedah seterusnya berkempen mengenai kepentingan amalan kitar semula. Pada kali ini, acara tahunan tersebut membuat persinggahan di tempat-tempat menarik di sekitar Kubang Pasu, Baling, Sik, Kulim dan juga Sungai Petani.
Aktiviti di Kubang Pasu: Persinggahan di Majlis Daerah Kubang Pasu
Aktiviti di Sik: Persinggahan di Majlis Daerah Sik
Aktiviti di Baling: Persinggahan di Pekan Baling
Aktiviti di Kulim: Persinggahan di Pasar Malam Kilang Lama, Kulim
Aktiviti di Kulim: Persinggahan di Pasar Pusat Bandar Kulim
Aktiviti di Padang Serai: Persinggahan di Pasar Padang Serai

Aktiviti di Sungai Petani: Persinggahan di Amanjaya Mall, Sungai Petani