Jumaat, 31 Mei 2013

02 di kulim - Google Blog Search

02 di kulim - Google Blog Search


JoranPancing: Jom sapu bersih pertandingan memancing <b>di Kulim</b> <b>...</b>

Posted: 29 Apr 2013 08:32 PM PDT

Sila klik fyler diatas untuk melihat paparan info pertandingan berskala besar.

02 di sungai petani - Google Blog Search

02 di sungai petani - Google Blog Search


Apa Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Bandar <b>Sungai Petani Di</b> <b>...</b>

Posted: 18 May 2013 06:59 AM PDT



Sungai Petani (singkatan: Sg. Petani atau SP) merupakan sebuah bandar yang terdapat di negeri Kedah Darul Aman. Ia terletak di bahagian selatan negeri tersebut di utara Semenanjung Malaysia. Jarak bandar ini dengan Alor Setar, ibu negeri Kedah adalah kira-kira 70 km dan ia berdekatan dengan Butterworth di Pulau Pinang. Sungai Petani juga merupakan bandar perindustrian utama terbesar bagi negeri tersebut.

Politik

Dewan Rakyat
Parlimen Nama Kerusi Ahli Parlimen Parti
P12 Jerai Jamil Khir Baharom Barisan Nasional
P14 Merbok Ismail Daut Barisan Nasional
P15 Sungai Petani Johari Abdul Pakatan Rakyat

Dewan Undangan Negeri
Dun Kedudukan Nama Ahli Negeri Parti
N22 Gurun Leong Yong Kong Barisan Nasional
N25 Bukit Selambau Krishnamoorthy a/l Rajannaidu Pakatan Rakyat
N26 Tanjung Dawai Tajul Urus Mat Zain Barisan Nasional
N27 Pantai Merdeka Ali Yahaya Barisan Nasional
N28 Bakar Arang Ooi Tze Min Pakatan Rakyat
N29 Sidam Robert Ling Kui Ee Pakatan Rakyat

Perbandaran dan Perumahan


Majlis Perbandaran

Bandar Sungai Petani ini ditadbir oleh Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah (MPSPK) Bandar Sungai Petani akan dinaik taraf sebagai bandaraya menjelang tahun 2015 menjadi Kedah antara negeri yang mempunyai dua bandaraya di Malaysia selain Selangor dan Sarawak. Pihak Berkuasa Tempatan iaitu Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah akan ditukar kepada Majlis Bandaraya Sungai Petani.

Sektor perumahan berkembang pesat di Sungai Petani. Semenjak tahun 1990-an, bandar Sungai Petani menerima pelaburan besar oleh syarikat-syarikat pemaju perumahan. Taman Ria, Taman Ria Jaya, Taman Peruda, Taman Mutiara Indah, Taman Berlian merupakan perumahan terancang yang terawal di Sungai Petani.

Menjelang tahun 1999 sehingga 2007, beberapa bandar baru dimajukan antaranya ialah Bandar Aman Jaya, Bandar Mutiara, Bandar Puteri Jaya, Bandar Sri Astana, Bandar Sri Cendana, Legenda Heights, Bandar Laguna Merbok, Bandar Puteri Hill Park dan Cinta Sayang Resort Homes. Sebuah kondominium mewah telah dibina pada tahun 2008 oleh EUPE Corporation di dalam kawasan perumahan elit Kelab Cinta Sayang. Kondominium itu diberi nama Sky Residences.

Kini Bandar Sungai Petani adalah kawasan perumahan terbesar di Kedah mengalahi Bandaraya Alor Setar selaku ibu negeri. Bandar ini juga adalah kawasan perindustrian terbesar disebabkan faktor bandar ini dekat dengan Bandaraya Pulau Pinang iaitu bandaraya kedua utama di Malaysia.

 

Populasi Penduduk

Penduduk Sungai Petani adalah terdiri daripada majoriti Melayu Cina dan India. Sungai Petani menjadi sebuah bandar dengan keluasan bandar ini menjadi semakin besar dengan pertambahan penduduk yang begitu drastik sejak tahun 1990 dimana bandar ini terletak berhampiran dengan bandar lain seperti Kulim dan Pulau Pinang. Dengan itu ramai penduduk tinggal di sini dan bekerja di sana. Sungai Petani adalah salah satu bandar terbesar di Kedah kerana bandar ini mempunyai ramai penduduk disebabkan berdekatan bandar perindustrian terbesar di utara iaitu Seberang Perai yang tidak dapat memenuhi penduduk di sana, dan penjualan rumah yang lebih murah berbaanding Bandaraya Alor Setar kerana iai adalah sebuah bandaraya yang tanah dan lain-lainnya mahal berbanding di Sungai Petani dan faktor sawah padi yang menyebabkan ramai pemaju hartanah tidak berani melabur di Alor Setar. Bandar ini telah menyaingi populasi Bandaraya Alor Setar sebagai bandar berpopulasi tertinggi di Kedah. Statistik populasi adalah seperti berikut

Populasi = 405,789 (2009)

Bandar / Daerah Populasi 1980 Populasi 1990 Populasi 2000 Populasi 2010
Sungai Petani / Kuala Muda 192,308 254,372 339,898 456,605

Bandar-bandar Baharu

Banyak bandar baru dibina untuk pembangunan penduduk yang kian bertambah dan bandar yang pesat membangun.
  • Bandar Aman Jaya
  • Bandar Mutiara
  • Bandar Puteri Jaya
  • Bandar Sri Astana
  • Bandar Sri Cendana
  • Bandar Laguna Merbok
  • Bandar Puteri Hill Park
  • Legenda Heights

Pengangkutan Dan Perjalanan

Bandar Sungai Petani sangat mudah dihubungi dengan jaringan jalan raya,jalan kereta api dan laluan udara.

 

Jalan raya

Dari ibu negara, Kuala Lumpur, perjalanan ke utara menuju Sungai Petani melalui Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS-E1). Jalan Persekutuan turut menghubungkan Sungai Petani dengan beberapa bandar utama seperti Alor Setar, Butterworth dan Ipoh. Bagaimanapun, perjalanan melalui Lebuhraya Utara Selatan lebih cepat dan selesa.

 

Kereta api

Sekiranya menaiki kereta api, anda boleh turun di stesen keretapi Sungai Petani yang terletak di pusat bandar. Jajaran laluan kereta api bermula dari Padang Besar, Perlis melalui bandar seperti Alor Setar, Gurun, Sungai Petani, Bukit Mertajam, Butterworth, Taiping, Kuala Kangsar, Ipoh, Slim River, Tanjung Malim, Sungai Buloh dan Kuala Lumpur. Terdapat perjalanan terus dari Kuala Lumpur, Bangkok dan Hatyai melalui Sungai Petani.

 

Lapangan terbang

Lapangan terbang terdekat dengan Sungai Petani ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas di Pulau Pinang iaitu lebih kurang 45 km dari pusat bandar. Selain itu, terdapat satu lapangan terbang bagi laluan domestik di Alor Setar iaitu Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim.

 

Senarai Bangunan Tertinggi di Sungai Petani

Dibawah adalah senarai bangunan tertinggi di Sungai Petani.

Siap

Tertinggi

  • Sky residences: 18 tingkat
  • HSAH termasuk kolej perubatan HSAH: 15 & 13 tingkat
  • Park Avenue: 12 tingkat

Sederhana Tinggi

  • SP Plaza: 10 tingkat
  • Emerald Puteri hotel: 7 tingkat
  • Kompleks MPSPK: 7 tingkat
  • Wisma Keladi: 6 tingkat

Dalam Perancangan

Tertinggi

  • 3-star hotel: 18
  • Sky Residences: 18
  • 4-star hotel: 11.5

Sederhana

Belum diketahui

  • Kedah Convention Centre
  • Kondominium di Bandar Puteri Jaya:
  • Hospital di Bandar Laguna Merbok

Pendidikan

Banyak sekolah rendah dan menengah di bandar Sungai Petani. Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta turut bertapak di bandar ini. Universiti Teknologi Mara (UiTM) membuka kampus cawangannya di Merbok, Sungai Petani. Universiti swasta AIMST turut beroperasi di pekan Bedong, dekat Sungai Petani.

Rekreasi dan Pelancongan

Pantai Merdeka
Pusat peranginan ini terletak kira-kira 40 minit perjalanan dari pusat bandar. Perjalanan menaiki kenderaan sendiri ke pantai ini mesti melalui Jalan Persekutuan Laluan Butterworth. Pelancong perlu melalui pekan Tikam Batu dan seterusnya pekan Kota Kuala Muda sebelum tiba di Pantai Merdeka. Pantai ini juga mudah dilawati dengan menaiki bas dari Stesen Bas Sungai Petani. Sila naik bas City Liner bernombor 26 untuk perjalanan yang mudah dan selesa. Terdapat kemudahan perhentian bas, chalet, tandas awam, medan selera dan gerai-gerai jualan. Pantai Merdeka menawarkan kemudahan percutian untuk seisi keluarga. Pelancong boleh bermandi-manda dan berkayak di pantai ini. Terdapat perkhidmatan bot untuk pelancong pergi ke Tanjung Dawai.

The Carnivall
The Carnivall merupakan sebuah taman tema air di Sungai Petani. Taman tema ini dibuka pada 25 Disember 2006 dan terletak kira-kira 5 km dari pusat bandar. Sekiranya anda datang dari Lebuhraya Utara Selatan, sila keluar ikut Exit 170-Sungai Petani Utara. Sila ambil jalan ke pusat bandar dan terdapat kemudahan papan tanda jalan untuk ke taman tema ini.
Sila layari laman web : www.thecarnivall.com

Sungai Merbok
Sungai Merbok ialah sungai yang mengalir ke Selat Melaka dan mempunyai hutan paya bakau. Terdapat kemudahan pelancongan di sini. Pelancong boleh melawat Galeri Hutan Paya Bakau dan bersiar-siar di pesisir sungai. Ada juga disediakan kemudan bot pelancong untuk mereka yang ingin menyusuri sungai ini. Anda juga boleh berehat dan menjamu selera di restoran makanan laut.

Tanjung Dawai
Sebuah pekan kecil di barat Sungai Petani. Pekan ini merupakan sebuah perkampungan nelayan. Hasil laut diproses di sini untuk dijadikan makanan. Pelancong boleh mendapatkan ikan kering, ikan bilis, ikan masin, pekasam dan pelbagai lagi hasil makanan laut dengan harga yang berpatutan. Perkhidmatan bas Mara Liner disediakan ke pekan ini dari bandar Sungai Petani.
Tanjung Dawai menempatkan Kompleks Lembaga Ikan Malaysia (LKIM), arked dan jeti Tanjung Dawai serta Medan Selera Ikan Bakar yang mampu menggamit kedatangan pelancong dari dalam danluar negeri Kedah.
Kompleks Lembaga Ikan Malaysia (LKIM) merupakan pusat pendaratan ikan bagi nelayan-nelayan di Tanjung Dawai. Anda dapat melihat senario sebenar aktiviti nelayan setempat disamping dapat membeli hidupan laut yang masih segar. Arked Tanjung Dawai memberi kemudahan kepada pengunjung untuk membeli pelbagai produk hidupan laut samada kering atau basah dengan tawaran harga yang berpatutan.

Jeti Tanjung Dawai yang sentiasa dikunjungi terutamanya pada musim cuti memberi kemudahan pengangkutan ke Pantai Merdeka yang merupakan destinasi mandi-manda yang popular di Negeri Kedah. Bayaran yang dikenakan adalah berpatutan iaitu sebanyak RM2.00 pergi dan balik.
Bagi mereka yang datang bersama keluarga atau rakan taulan dapat menjamu selera di Medan Selera Ikan Bakar yang menyajikan pelbagai juadah hidupan laut. Hati yang resah pasti tenang di kala menjamu selera sambil menikmati pemandangan lautan yang luas terbentang dengan disapa angin petang yang nyaman.

Lembah Bujang
Merupakan tempat bersejarah kerana telah mencatatkan sejarah awal negeri Kedah Darul Aman. Lembah Bujang kira-kira 1000 tahun lalu merupakan pusat perdagangan dan pemerintahan Hindu-Buddha di negeri rantau Nusantara. Kawasan ini juga menerima pengaruh Islam. Terdapat sebuah Muzium Arkeologi di sini.

Muzium Arkeologi Lembah Bujang terletak di atas Bukit Batu Pahat yang berada 23 km dari bandar Sungai Petani. Terletak di dalam Mukim Merbok, Daerah Kecil Merbok. Ia adalah salah satu muzium yang mempamerkan bukti kewujudan pusat perdagangan antarabangsa dan perkembangan ugama Hindu Buddha di Asia Tenggara pada kurun ke 3 Masehi hingga 12 Masehi.

Dibuka secara rasmi oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kedah Darul Aman pada 23 Januari 1980 bersamaan 5 Rabiulawal 1400 Hijrah. Bahan-bahan arkeologi yang dipamerkan di Muzium ini merupakan artifak-artifak arkeologi yang ditemui melalui kerja-kerja penyelidikan dan ekskavasi arkeologi di tapak-tapak arkeologi di sekitar kawasan Lembah Bujang. Artifak arkeologi yang dipamerkan dalam Muzium ini merupakan bahan-bahan yang membuktikan bahawa Lembah Bujang merupakan pelabuhan antarabangsa dan pusat perdagangan yang telah dikunjungi oleh pedagang-pedagang yang menguasai jalan perdagangan laut antara negara-negara di timur dan barat terutama pedagang-pedagang dari China, India dan Arab di samping pedagang-pedagang Melayu dari Kepulauan Melayu yang menguasai perdagangan rempah ratus dan hasil hutan exotika untuk pasaran timur jauh sejak kurun ke 5.

Di kawasan persekitaran Muzium Lembah Bujang ini dapat dilihat tinggalan senibina candi-candi yang mempunyai kaitan dengan kepercayaan dan pemujaan yang dapat membuktikan kewujudan dan kepercayaan agama Hindu/ Buddha yang menjadi amalan sebahagian dari masyarakat yang berdagang di Lembah Bujang

Sebuah air terjun mengalir di tepi muzium. Jika menaiki bas, terdapat bas Mara Liner dan City Liner berhenti di pekan Merbok. Anda boleh berjalan kaki atau
menaiki teksi ke Lembah Bujang.

Menara Jam Besar
Di pusat bandar terdapat sebuah bangunan bersejarah iaitu Jam Besar yang dibina pada tahun 1936 untuk memperingati Jubli Perak King George V dan Queen Mary.

Taman Jubli Perak
Taman ini dibina untuk memperingati sambutan Jubli Perak Sultan Kedah iaitu Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. Kemudahan medan selera, trek joging, taman permainan, alatan sukan dan tandas awam disediakan di taman ini. Penduduk Sungai Petani menggunakan taman ini untuk aktiviti riadah pada sebelah pagi, petang atau hujung minggu.

Rekreasi Tupah
Terletak di dalam kawasan Hutan Simpan Gunung Jerai. Pusat perkelahan ini begitu popular di kalangan penduduk di daerah ini. Ia sentiasa dikunjungi pelbagai lapisan masyarakat terutamanya pada musim cuti sekolah.
Kemudahan yang terdapat di pusat perkelahan ini adalah seperti surau, tandas dan gerai makan. Terdapat juga pelbagai juadah dijual di tepi jalan. Para pengunjung dapat bersuka ria di samping dapat melihat kehijauan flora dan fauna di kawasan hutan simpan.

Makam Sultan Muzaffar Shah
Makam Sultan Muzaffar Shah terletak di Kampung Langgar, Mukim Bujang. Mengikut catatan sejarah baginda adalah Sultan Kedah yang pertama memeluk agama Islam. Sebelum memeluk agama Islam, baginda dikenali sebagai Maharaja Derbar Raja II dan telah memerintah negeri Kedah dari tahun 1136 hingga 1179. Baginda memeluk agama Islam melalui seorang alim dari Yaman iaitu Sheik Abdullah bin Sheik Ahmad bin Quamiri. Pada tahun 1179, Sultan Muzaffar Shah telah mangkat setelah baginda memerintah Kedah selama lebih kurang 43 tahun.

Pusat Beli-belah-Pasaraya

  • Central Square (The Store)
  • SP Plaza (The Store)
  • Tesco Sungai Petani Selatan
  • Tesco Sungai Petani, Legenda Heights.
  • Giant Hypermarket Sungai Petani, Jalan Lencongan Barat.
  • Village Mall, Legenda Heights.
  • Econsave Hypermarket, Bandar Puteri Jaya.
  • Econsave, Taman Patani Jaya.
  • Parkson, Petani Parade
  • Giant Supermarket, Petani Parade.
  • SP Centrepoint (Billion)
  • G-Mart
  • Amanjaya Mall (C-Mart)(baru dibuka)
  • River Front City (in construction - expected to be completed by the end of 2013) (Tidak diluluskan lagi)
  • AEON Jusco Perdana Heights (proposed) (Tidak diluluskan lagi)
  • Mydin Mall & Hypermarket (proposed) (Tidak diluluskan lagi)

Kemudahan Awam

  • Pejabat Pos Sungai Petani, Jalan Pengkalan.
  • Pasar Awam Sungai Petani, Jalan Pasar.
  • Stesen Bas Sungai Petani, Jalan Petri.
  • Stesen Bas Ekspres Sungai Petani, Jalan Kuala Ketil.
  • Telekom Malaysia, Jalan Petani.
  • Tenaga Nasional Berhad, Jalan Petri.
  • Hospital Sultan Abdul Halim, Jalan Lencongan Timur.
  • Kompleks Mahkamah Sungai Petani, Bandar Aman jaya.
  • Kastam Diraja Malaysia cawangan Sungai Petani, Bandar Aman Jaya.
  • Kompleks Pejabat Kerajaan Daerah Kuala Muda, Jalan Petani.
  • Klinik Kesihatan Bandar Sungai Petani, Jalan Badlishah.
  • Pejabat Kesihatan Daerah Kuala Muda, Jalan Badlishah.
  • Penjara Sungai Petani, Jalan Badlishah.
  • Masjid sebanyak 15 buah di sekitar bandar Sungai Petani
sumber : http://ms.wikipedia.org

Rating For This Post :

kes pergaduhan <b>di sg petani</b> kedah disember 2012 - mysumber.com

Posted: 18 Dec 2012 07:20 AM PST

SUNGAI PETANI: Polis Kedah memberi amaran keras supaya khabar angin kononnya berlaku rusuhan di daerah Kuala Muda yang disebarkan menerusi laman sosial dan khidmat pesanan ringkas (SMS), dihentikan serta-merta

Timbalan Ketua Polis Kedah, Datuk Abdul Ghafar Rajab, berkata kira-kira jam 9 hingga 10 malam tadi, polis menerima banyak panggilan telefon berikutan tersebarnya khabar angin bahawa berlaku rusuhan kaum di daerah Kuala Muda

"Kita ingin maklumkan kepada semua rakyat Malaysia bahawa berita yang tersiar dalam Facebook, Twitter dan SMS itu tidak betul dan palsu, hakikatnya keadaan di Kuala Muda adalah aman dan tenteram. Tiada kematian atau kecederaan serius yang berlaku

"Sehingga sekarang (sidang media) hanya ada beberapa insiden saja yang berlaku, bermula daripada insiden (pergaduhan) pada awal pagi, Ahad lalu yang mana hasil siasatan dan risikan yang kita kumpul mendapati insiden itu tiada kaitan dengan permusuhan atau kebencian," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda, di sini lewat malam tadi

Abdul Ghafar berkata, kes yang berlaku pada awal pagi Ahad lalu itu adalah kes terpencil yang membabitkan kumpulan pemuda yang berlarutan kepada beberapa insiden lain yang dilakukan dengan tujuan membalas dendam terhadap insiden pertama.

"Ia kes isolated, berdasarkan siasatan ia berpunca daripada kegiatan lumba motor tetapi berlaku pergaduhan yang mana kedua-duanya memanggil kawan masing-masing dan berlaku empat lagi insiden lain

"Kes ini bukan berpunca daripada kebencian, ia tindakan yang dibuat oleh mereka yang kurang bijak. Bagaimanapun polis berjaya mengawal keadaan sehinggalah tersebarnya berita palsu yang boleh mencetuskan kemarahan," katanya.
Dalam pada itu, Abdul Ghafar turut meminta semua ketua kaum supaya dapat memberi penerangan yang jelas berhubung perkara itu kepada masyarakat di kawasan masing-masing

"Tidak ada rusuhan berlaku, jadi saya minta ahli masyarakat supaya jangan bertindak balas, jangan sebarkan berita palsu dan jangan menghasut sehingga terjadi pergaduhan yang lebih besar. Kepada semua kaum maklumkan kepada anak buah masing-masing supaya jangan bertindak di luar batasan undang-undang

"Mereka yang melakukan kesalahan pada insiden pertama sudah ditangkap dan akan disiasat berdasarkan kes yang berlaku," katanya – BERNAMA

02 di gurun kedah - Google Blog Search

02 di gurun kedah - Google Blog Search


Pameran Pedang Nabi Muhammad SAW <b>Di Gurun</b>, <b>Kedah</b> | Hans

Posted: 06 Dec 2011 03:33 AM PST

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung blog Hans. Alhamdulillah pada hari ini gua berkesempatan berkunjung ke Pameran Pedang Nabi Muhammad S.A.W. Khazanah Tamadun Islam serta melihat Koleksi Sejarah Seni Silat Pusaka Gayong yang berlangsung di Dewan Sri Zaleha(NAZA), Gurun, Kedah bermula dari 5 Disember 2011 dan akan berakhir pada 19 Disember 2011. Objektif pameran ini ialah untuk memupuk rasa kecintaan yang tinggi kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W dan semoga ia menjadi iktibar kepada seluruh umat Islam terhadap perjuangan menegakkan Islam di jalan yang diredhai oleh Allah S.W.T. Harga tiket pula hanya RM10 untuk dewasa dan RM5 untuk kanak - kanak. Dibuka bermula pukul 10 pagi sehingga pukul 10 malam sepanjang pameran ini berlangsung.
Apa yang gua seronok sangat pergi ke pameran ini ialah gua dapat melihat pelbagai jenis replika yang dibuat seperti bahan asal dan sememangnya amat membuatkan gua teruja. Bayangkan ada beberapa buah pedang sahabat baginda yang tingginya lebih kurang sama dengan gua dan beratnya melebihi 2 kilogram. Memang betul - betul buat gua rasa bertuah sangat kerana berpeluang melihat sendiri depan mata. Selain itu juga gua berpeluang melihat pelbagai lagi benda seperti capal, tapak kaki di batu, tongkat, busur dan macam - macam lagi lah. Satu lagi yang membuatkan gua terasa begitu bersyukur dengan hidup gua apabila gua berpeluang melihat replika rumah Rasullullah dimana luasnya rumah baginda rasa - rasanya sama luas dengan bilik tidur gua atau pun kecil sedikit jer daripada bilik tidur gua. Bilik tidur gua pun bukan lah besar mana dan bayangkan ini ialah keluasan rumah baginda. Memang betul - betul membuatkan gua rasa insaf, bersyukur dan cukup kagum dengan kesederhanaan yang diamalkan oleh Nabi Muhammad S.A.W.
Jadi, kepada masyarakat negeri Kedah khususnya yang tinggal berdekatan Gurun serta dari negeri - negeri jiran yang terdekat seperti Perlis, Pulau Pinang dan Perak diharap mengambil kesempatan dan peluang ini untuk melihat dan merasai sendiri artifak, suasana, replika dan pelbagai lagi keistimewaan yang ada di Pameran Pedang Nabi Muhammad SAW yang kini sedang berlangsung di Gurun, Kedah ini. Selamat berkunjung ke sana!
P/S : Betapa Kagumnya Aku Dengan Kesederhanaan Dan Rasa Syukur Yang Nabi Muhammad S.A.W Tunjukkan Pada Umatnya! Maka Janganlah Kita Sentiasa Merungut Tentang Kekurangan Yang Ada Pada Kita! (^_^)Y

02 di kodiang - Google Blog Search

02 di kodiang - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2013 01:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2013 01:58 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2013 02:20 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Mar 2013 01:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

kajian mengenai dialek kedah dengan bahasa melayu baku <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 07 Mar 2013 11:44 AM PST

FAKULTI SAINS SOSIAL KEMANUSIAAN

SKBL 2113

APLIKASI KOMPUTER DALAM  LINGUISTIK

TAJUK : KAJIAN MENGENAI DIALEK KEDAH DENGAN BAHASA MELAYU BAKU DI DAERAH KODIANG

NAMA PENSYARAH :

DR. ZULKIFLI BIN AHMAD

NAMA & NO. MATRIK PELAJAR :

NURSYAKIRAH BINTI NORDIN

A 137318

 

 

BAB I

PENDAHULUAN

1.1              PENGENALAN

Dialek merupakan satu bentuk bahasa yang digunakan dalam sesuatu daerah atau oleh sesuatu kelas sosial yang berbeza daripada bahasa standard. Menurut Edward Sapir, dialek dikenali sebagai bentuk percakapan tempatan yang berbeza dengan bentuk bahasa kesusasteraan. Maka, bolehlah dirumuskan bahawa dialek merupakan satu bentuk percakapan yang berupa tempatan yang terhad kepada kawasan-kawasan tertentu sahaja.

Bahasa Melayu Kedah merupakan salah satu dialek yang dituturkan oleh masyarakat Malaysia di Negeri Kedah, Pulau Pinang, Perak, dan Perlis. Bahasa Melayu Kedah juga dipertuturkan di Wilayah Selatan Thailand iaitu Satun.

Penduduk di Trang, Thailand juga menuturkan bahasa Melayu Kedah dengan pengaruh bahasa Thailand. Penutur dialek Melayu ini keseluruhannya dianggarkan lebih 4 juta (sekitar 3,1 juta penutur bahasa ibunda dan selebihnya digunakan sebagai bahasa kedua). Selain negeri-negeri tersebut, dialek ini juga dituturkan di selatan Myanmar dan sebuah tempat di utara Sumatera. Masyarakat setempat merujuk kepada Bahasa Melayu Kedah ini sebagai loghat utara (dialek Utara-oleh Malaysia) dan pelat Kedah (dialek Kedah di Negeri Kedah).

Bahasa Melayu Dialek Kedah juga boleh dibahagikan kepada beberapa subdialek yang diterdiri daripada Kedah Persisiran (standard), Baling ataupun Kedah Hulu, Kedah Utara, Perlis-Langkawi, Pulau Pinang dan lain – lain (Luar Malaysia).

 

1.2              PERNYATAAN MASALAH

Kajian yang dilakukan secara komprehensif dan betul akan dapat menghasilkan sebuah dapatan kajian yang baik. Kajian yang dijalankan ini adalah untuk mengetahui perbezaan yang terdapat dalam dialek Kedah Kodiang dengan bahasa Melayu baku berdasarkan aspek-aspek linguistik seperti aspek dari segi sebutan, pembentukan kata, penggunaan ayat, semantik dan juga pragmatik.

1.3              SOALAN KAJIAN

Persoalan yang timbul dalam kajian ini ialah seperti berikut:

1.3.1    Apakah sama sebutan yang terhasil bagi sesuatu perkataan di antara dialek Kedah Kodiang dan bahasa Melayu baku?

1.3.2    Apakah proses pembentukan kata yang berlaku dalam dialek Kedah Kodiang dan bahasa Melayu baku?

1.3.3    Adakah sama sistem tatabahasa dan susunan ayat yang digunakan dalam dialek Kedah Kodiang dan bahasa Melayu baku?

1.3.4    Bagaimanakah sesuatu perkataan yang sama boleh mempunyai makna yang berbeza dalam dialek Kedah Kodiang dan bahasa Melayu baku?

1.3.5    Apakah ada penggunaan bahasa mengikut situasi yang berbeza di antara dialek Kedah Kodiang dan bahasa Melayu baku?

 

 

1.4              OBJEKTIF KAJIAN

1.4.1    Mengenal pasti perbezaan sebutan di antara dialek Kedah Kodiang dan bahasa Melayu baku.

1.4.2    Melihat aspek pembentukan kata yang hadir dalam dialek Kedah Kodiang dan bahasa Melayu baku.

1.4.3    Meninjau aspek penggunaan ayat/tatabahasa dalam dialek Kedah Kodiang dan bahasa Melayu baku.

1.4.4    Menyelidik perbezaan makna kata yang berlaku antara dialek  Kedah Kodiang dan bahasa Melayu baku.

1.4.5    Mengenal pasti perbezaan yang terdapat dalam penggunaan bahasa mengikut situasi yang berbeza di antara dialek Kedah Kodiang dan bahasa Melayu baku. Sebagai contohnya penggunaan bahasa dalam situasi formal di pejabat antara majikan dan pekerja.

 

 

1.4    SKOP KAJIAN

Skop kajian ini adalah di Kodiang yang merupakan salah satu tempat yang terletak di negeri Kedah Darul Aman. Skop kajian ini dipilih kerana berdasarkan latar belakang responden yang lahir di negeri Kedah, anak jati dan menetap di Kodiang, Kedah. Responden merupakan salah seorang mahasiswa yang belajar di UKM, Bangi, Selangor.

 

1.5    KESIMPULAN

1.5.1    Sebagai kesimpulannya, kajian yang ingin dijalankan oleh pengkaji diharapkan dapat memenuhi objektif yang sebenar. Hasil yang baik akan diperoleh sekiranya kajian ini mengikut prosedur-prosedur yang telah ditetapkan.

 

BAB 2

KOSA ILMU (kiv)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BAB 3

METODOLOGI KAJIAN

3.1       PENGENALAN

Metodologi kajian atau kaedah kajian merupakan kaedah dan teknik mereka-bentuk, mengumpul dan menganalisis data supaya dapat menghasilkan bukti yang boleh menyokong sesuatu rumusan.

Metodologi menerangkan cara sesuatu sesuatu masalah disiasat dan sebab sesuatu kaedah dan teknik tertentu digunakan.

Tujuan metodologi ialah untuk membantu memahami dengan lebih luas lagi tentang pengaplikasian kaedah dengan membuat huraian tentang proses kajian.

 

 

3.2       SAMPEL KAJIAN

Sampel kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah terdiri daripada seorang responden yang berasal daripada negeri Kedah iaitu di Gurun berumur 22 tahun. Responden merupakan seorang anak jati dan penutur natif dialek Kedah.

 

3.3       ALAT KAJIAN

Kaedah atau metodologi kajian yang akan digunakan untuk mengumpul maklumat adalah seperti berikut:

3.3.1    Soal selidik.

Soal selidik dibuat dengan menggunakan kaedah kuantitatif iaitu menggunakan perisian "Survey Monkey". Soalan-soalan didraf terlebih dahulu dan dimasukkan ke dalam perisian "Survey Monkey". Soalan yang telah siap didalam perisian "Survey Monkey"akan dihantar kepada responden untuk dijawab oleh responden tersebut.

3.3.2    Rakaman.

Rakaman video akan dilakukan dengan menggunakan perakam video di telefon dan rakaman suara dengan menggunakan MP3.

 

 

3.3.3    Blog

Blog digunakan untuk memaparkan setiap hasil kajian yang telah saya lakukan dan perolehi dengan menggunakan wordpress.

3.3.4    Antconc

3.3.5    Video converter

3.3.6    Soundcloud

 

3.5       KESIMPULAN

Metodologi kajian yang dipilih diharapkan dapat membantu pengkaji menjayakan kajian yang dijalankan seterusnya memperoleh hasil kajian yang terbaik.

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Feb 2013 01:37 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Azrul 3R: PROGRAM 3R <b>DI</b> SJK LAM MIN, <b>KODIANG</b>

Posted: 07 Aug 2012 07:55 AM PDT

AKTIVITI KUTIPAN BARANGAN KITAR SEMULA DI SJK LAM MIN, KODIANG
Selain aktiviti kutipan barangan kitar semula dijalankan di SMK Mergong, Alor Setar pada 7 Ogos 2012, aktiviti yang sama juga dijalankan di SJK Lam Min, Kodiang oleh staf-staf daripada Pejabat PPSPPA Cawangan Kubang Pasu. 


Antara warga kerja yang terlibat ialah Puan Banian Binti Zulkifli dan En Mohd. Syolehhin bin Abu Bakar daripada Pejabat PPSPPA Cawangan Kubang Pasu. Sebanyak 560 kg barangan kitar semula yang terdiri daripada kertas, botol plastik dan besi yang dapat dikumpul, diasingkan dan dijual kepada pihak vendor atau pusat kitar semula terdekat. Hasil jualan barangan kitar semula tersebut ialah sebanyak RM 170.00 lebih.

misi bantuan kemasyarakatan pada mangsa ribut taufan <b>di kodiang</b> <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2013 04:14 PM PDT

Kejadian ribut taufan melanda di Kodiang Pida 2 pada 01 April 2013 mengakibatkan 63 rumah mengalami kerosakan teruk juga kerosakan peralatan asas... 

Dengan kejadian tersebut, terbentuknya Operasi Misi Bantuan Kemasyarakatan dari Pasukan Tindakan Cemas Malaysia Wilayah Utara, Kedah yang diketuai oleh Marshal Dato Seri DiRaja Mohamed Setifani , Ketua Turus Wilayah Utara dan dibantu oleh Komander Mohamad , Komander Pertadbiran Wilayah Utara.

Bantuan yang diberikan adalah dalam bentuk membaik pulih rumah yang mengalami kerosakan juga lain lain bantuan. Operasi bermula pada 01 April 2013 hingga kini.

Pada sesiapa yang ingin memberi bantuan pada mangsa ribut sila hubungi Komander Mohamad ditalian 011-15442376










02 di kuala kedah - Google Blog Search

02 di kuala kedah - Google Blog Search


43 pengundi tak dikenali didaftar dalam enam rumah <b>di Kuala Kedah</b>

Posted: 27 May 2013 10:02 PM PDT

Kewujudan pengundi hantu menjadi isu paling utama yang mempersoalkan perjalanan PRU13. Menurut laporan-laporan yang telah dibuat sebelum, semasa dan selepas hari mengundi.

Pengundi hantu ini dipercayai didatangkan dalam dua bentuk; iaitu rakyat asing yang diberikan kad pengenalan dan mengundi; serta pengundi rakyat Malaysia yang mengundi lebih dari sekali kerana didaftarkan di beberapa tempat.

Beberapa hari sebelum hari pengundian, jentera Barisan Nasional di seluruh negara giat mengedarkan slip-slip mengundi yang menyatakan tempat dan saluran mengundi dari rumah ke rumah. Slip-slip ini diambil dari daftar undi induk yang dikeluarkan oleh SPR.

Di seluruh negara, banyak berlaku kejadian slip undi yang diedarkan oleh Barisan Nasional itu menunjukkan wujudnya pengundi-pengundi tidak dikenali yang didaftarkan di alamat-alamat dalam kawasan tertentu.

Banyak pemilik dan pengundi asal di alamat-alamat tersebut telah tampil membuat laporan polis mempersoalkan kenapa ada pengundi lain yang didaftar dengan ramai di alamat mereka.

Sedangkan mereka telah tinggal di alamat itu dari awal dan tidak pernah mengenali nama-nama yang didaftarkan. Saya sendiri membantu membuat 2 laporan polis di Pandan berhubung kejadian ini pada hari pengundian.

Saya tampilkan 5 laporan polis yang dibuat berasingan di Parlimen Kuala Kedah yang menunjukkan bahawa 43 orang yang tidak dikenali telah didaftarkan di 6 buah rumah di dalam satu taman, iaitu Taman Sri Putra.

kk1

kk2

kk3

kk4

kk5

kualakedah10a1

kualakedah10a2

Saya juga sertakan satu salinan Borang 10A yang dikeluarkan oleh SPR sendiri di Parlimen Kuala Kedah, yang mengesahkan bahawa seorang pengundi iaitu Lim Tiek Hong dinafikan hak mengundi kerana ada orang lain telah mengundi bagi dirinya.

Laporan-laporan polis dan Borang 10A yang dikeluarkan sendiri oleh SPR mengesahkan bahawa keraguan wujudnya pengundi hantu yang didaftarkan berkali-kali ada asasnya.

Kejadian seperti ini di seluruh negara memperkukuhkan persepsi rakyat bahawa PRU13 penuh dengan penipuan dan SPR tidak mempunyai kewibawaan untuk mempertahankan satu proses pilihanraya yang adil, bersih dan telus.

Oleh yand demikian, saya menyeru kepimpinan SPR untuk memberikan penjelasan yang masuk akal mengenai kejadian-kejadian ini kerana ada laporan polis khusus yang dibuat mengenainya.

Saya juga menyeru supaya pasukan polis mula membuat kenyataan mengenai pelbagai laporan polis mengenai penyelewengan pilihanraya yang telah dibuat selama ini.

Jika 43 pengundi yang diragui boleh wujud di satu taman di Parlimen Kuala Kedah hanya di 6 buah rumah, bayangkan berapa banyak pengundi hantu yang sebegini yang boleh didaftarkan di seluruh negara.

RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi KEADILAN

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=52713

02 di jitra - Google Blog Search

02 di jitra - Google Blog Search


Team Media Kedah: KAMPUS DI KUALA KETIL ASRAMA <b>DI JITRA</b> <b>...</b>

Posted: 20 Mar 2013 06:15 PM PDT


Siapa tidak kecewa apabila dapat tahu asrama yang sepatutnya siap sepenuhnya sebelum hari pendaftaran tidak dapat diduduki..Lebih malang lagi asrama untuk pelajar Kuin langsung tidak dibina dengan alasan Stadium Darul Iman di Terengganu runtuh dan JKR diarahkan bawa tembaga tembaga kesana..Rujuk artikel sebelum ini (KLIK)

Itulah keluhan dari pelajar pelajar Kuin yang mendaftar masuk di kampus Kuala Ketil semalam.. Mereka ternyata kecewa dengan sikap pengurusan Kuin yang GAGAL untuk menyiapkan tempat penginapan seperti apa yang dijanjikan oleh Menteri Besar selaku Pengerusi Insaniah..


Dianggarkan sebanyak 500 pelajar dari lima Kulliyah pengajian terpaksa dihantar ke beberapa lokasi jauh dari kampus seperti Kem Paya Pahlawan Jitra, Kem PLKN Baling dan Sedim(Kulim) sebagai penempatan sementara sehingga asrama siap sepenuhnya.Walaupun jauh, mereka terpaksa mengikut apa saja yang diarahkan pihak pengurusan..

BACA SETERUSNYA

02 di yan kedah - Google Blog Search

02 di yan kedah - Google Blog Search


menarikkk..!!! nostalgia boss umno <b>kedah di</b> teluk <b>yan</b>...

Posted: 29 Apr 2013 03:37 AM PDT

Memang betul kata member aku. Lawatan calon BN di N12 DUN Bakar Bata lebih menarik dan ada "sentimental value", penuh nostalgia di zaman muda-muda Tok Bashah di situ...
Tadi aku dapat komen pasal lawatan Tok Bashah di Seberang Terus. Katanya, dekat nak mengundi baru Tok Bashah turun padang. Heh! Betul ke? Silap besar la beb kalau dia kata macam tu. Memang confirm dia bukan orang DUN Bakar Bata...
Orang ramai di DUN Bakar Bata sendiri yang cerita kat kami. Tok Bashah selalu turun tempat depa. Bukan di satu-satu tempat saja, seluruh Bakar Bata Tok Bashah turun bebbb.. Dia ambil tahu dan buat kerja betul-betul...orang Bakar Bata tau la... 
Cuma biasa la... Orang PAS yang jeles dengan "personal touch" Tok Bashah ni dah tentu akan nafikan. Biasa laaa.. takkan tak kenal puak-puak tu, kan? Heh!
Member aku kata, Tok Bashah ni dulu rapat dengan seorang aktivis UMNO di Kg Teluk Yan. Masa tu Tok Bashah jadi Ketua Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar. Katanya time tu rambut Tok Bashah "kembang" ala-ala 70'an.. Heheheee.. Aku tak tau.. Aku tak pernah tengok... Hahahaaa..
Tapi memang betul pun. Itu la yang diceritakan oleh seorang makcik warga emas pada member aku. Katanya, suami makcik tu namanya Pak Majid dan dialah pengasas UMNO di Kg Teluk Yan. Bayangkan, Tok Bashah panggil Pak Majid tu sebagai "boss"! Perghhhhh..!!!
Berikut adalah sketsa "photojournalisme"nya....
 










BLOG CIK INTAN BERLIAN: PEMANDANGAN <b>DI</b> SG <b>YAN</b>, <b>KEDAH</b>

Posted: 05 Apr 2013 04:46 AM PDT

Sebelum tu nak tanya, sapa ada sms saya tanya pasal nak jadi agen produk gluta? saya  x ada credit nak reply...dah reply dgn hp husband tapi x ada reply..boleh saya tau sape ya? sebab x ada save number. sekian. 
Layankan gambar kg saya di Sg Yan, Kedah. Line MAXIS serius giler..Hijau je line! Tapi dah bayar dah...line problem.. Segalanya lambat.. Sampai nak terjah rumah kawan-kawan pun lambat Ya Allah..maafkan saya.... ni pon nak up entry dari petang tadi. huh

* SAWAH PADI TU BELAKANG RUMAH SAYA..POKOK KELAPA TU PON BELAKANG RUMAH SAYA..KOH KOH..ENCIK FIRDAUS TOLONG JADI MODEL SAYA..AHAKS!

02 di pendang - Google Blog Search

02 di pendang - Google Blog Search


ASPAN ALIAS: Mohd Sabu bertanding <b>di Pendang</b>, Fadzil di DUN <b>...</b>

Posted: 04 Apr 2013 07:08 AM PDT

Sejak dua bulan lepas saya sering ke Kedah dan kawasan yang sering saya lawati dan memberi penerangan itu meliputi kawasan Kuala Kedah, Padang Terap, Kubang Pasu dan Pendang. Saya diminta untuk masuk ke kawasan yang menjadi kubu UMNO terutamanya di Pendang dan saya dengan rela hati melakukannya.
Di antara kawasan yang saya seronok sekali untuk menembusi kubu UMNO itu ialah kawasan Pendang, kawasan sahabat saya Mohamad Sabu, dijangka bertanding dalam PRU nanti. Pendang merupakan kawasan yang masih ada tempat-tempat yang Pakatan Rakyat masih belum dapat menembusinya kerana kekuatan UMNO masih ada di situ. Kawasan seperti ini masih ada di DUN Sungai Tiang dan di DUN inilah yang saya sangat berbahagia untuk memberi penerangan.
DUN Sungai Tiang ini diwakili oleh BN dan ADUNnya ialah orang kuat Puteri UMNO yang bernama Soraya. Tetapi kawasan ini sudah nampak kejayaan PAS menembusinya kerana saya memberikan tumpuan kepada DUN ini. Saya begitu tertarik dengan kegigihan Majlis Tindakan DUN PAS ini kerana sentiasa melakukan lawatan dan mengadakan program-program bagi mendekati rakyat.
Saya diberitahu oleh orang kampung di Sungai Tiang yang mereka selesa dan berpuas hati dengan kegigihan Fadzil Baharum dan mereka berkata mereka mahukan Fadzil bertanding bagi pihak PAS di Sungai Tiang itu.
Pada 1hb yang lepas saya telah dibawa ke sebuah kampung yang belum dilawati oleh PAS sejak merdeka dahulu lagi dan Alhamdulillah telah dapat kami tembusi dan ramai ahli-ahli UMNO telah datang bersama-sama menjayakan majlis penerangan itu.
Mereka juga memahami bagaimana DAP dan PAS boleh memberikan kebaikan kepada negara untuk mencapai matlamat penyatuan kaum sebagaimana yang diharapkan oleh negara. Mereka secara beransur-ansur telah menghilangkan apa-apa perasaan prejudis terhadap DAP yang selama ini dimomokkan oleh UMNO dan parti komponen BN.
Jika DUN Sungai Tiang ini dapat ditawan oleh PAS maka majoriti kemenangan PAS yang bakal diwakili oleh Tuan Haji Mohamad Sabu akan meningkat dengan banyaknya. Saya tidak syak Mohamad Sabu akan mendapat majoriti besar dan kemenangan Fadzil bagi kawasan Sg Tiang itu akan menambah bilangan kerusi yang dimenangi oleh PAS dalam DUN negeri Kedah Darul Aman.
Kami berharap Fadzil dan rakan-rakan pejuang yang lain akan bersatu untuk mendapatkan kemenangan besar bagi kawasan parlimen Pendang itu. Kehadiran Mohamad Sabu di Pendang sebagai calon juga telah menaikkan semangat rakyat Kedah dari kawasan lain untuk mendekati dan menambah kekuatan parti itu di negeri jelapang padi itu.

02 di langkawi - Google Blog Search

02 di langkawi - Google Blog Search


Puting beliung <b>di Langkawi</b> <b>...</b> - suraukini

Posted: 18 May 2013 07:53 PM PDT

Rakaman puting beliung yang melanda Pulau Langkawi petang semalam 18 Mei 2013. Saksikan

02 di jerai kedah - Google Blog Search

02 di jerai kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 07 May 2013 01:02 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Memberi ucapan <b>di Jerai</b>, <b>Kedah</b> sekarang. - Search MalaysiaLeaks

Posted: 15 Dec 2012 02:18 AM PST

Maaf, akses anda ke MalaysiaLeaks.com telah disekat oleh Firewall kami

Antara sebab kenapa anda disekat adalah:

1. Anda disyaki sebagai Spammer 2. Anda disyaki cuba untuk melakukan sesuatu yang boleh mendatangkan masalah pada website kami

Sebagai langkah keselamatan didalam usaha untuk memastikan website kami dapat berjalan dengan lancar, Sistem Firewall kami terpaksa menyekat anda.

Jika anda merasakan yang anda telah disalah anggap, sila cuba memasuki website kami sekali lagi melalui LINK INI

atau anda boleh menghubungi kami melalui Facebook kami melalui LINK INI

Harap anda memahami.

Regards,

Team MalaysiaLeaks

KedahLanie.info: AmanTV - Temuramah bersama MB <b>Kedah di</b> <b>...</b>

Posted: 20 Apr 2013 03:00 AM PDT

KedahLanie.info: AmanTV - Temuramah bersama MB Kedah di penamaan calon Parlimen Jerai

AmanTV - Temuramah bersama MB Kedah di penamaan calon Parlimen Jerai

BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2013 01:48 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PROGRAM JELAJAH ANAK MALAYSIA <b>DI JERAI</b>,<b>KEDAH</b> | Portal <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2013 06:46 AM PST

Jerai, 4 Febuari 2013 – Program Jelajah Anak Malaysia bertemakan Transformasi Rakyat singgah sebentar di Jerai, Kedah.  Jelajah Anak Malaysia merupakan kesinambungan Jelajah Aman Kampus diadakan bagi memastikan gerakan anak muda dapat merasai denyut nadi rakyat dan berkongsi pengalaman kehidupan di seluruh Malaysia.

Peserta Jelajah Anak Malaysia didedahkan dengan melihat sejauh mana agenda transformasi kerajaan sampai kepada rakyat.  Melalui  Program Suara Rakyat penduduk kampung diberi borang kaji selidik untuk diisi dan meminta pendapat rakyat tentang kerajaan yang sedia ada.  Manakala program riadah seperti bola sepak, sepak takraw dan bola jaring juga turut diadakan bagi mengeratkan lagi hubungan bersama penduduk kampung. Antara program yang dapat menarik golongan muda adalah Pogram Rakyat Service Centre (RSC) yang telah berjaya menarik seramai 500 penduduk kampung untuk mengunjungi gerai-gerai pameran yang dibuka oleh Jabatan dan Agensi kerajaan.

Program dimeriahkan lagi dengan kehadiran dan dialog bersama YB Dato Dr. Ku Rahman Ismail, Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Guar Chempedak.  Antara isu yang dibangkitkan adalah mengenai ekomoni Negara dan kepentingan rakyat untuk sama-sama menyertai proram transformasi negara.

=tamat=

BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 01:02 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Mar 2013 01:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PANASS!! Banner Tolak MB <b>Kedah</b> Muncul <b>di</b> Sekitar Parlimen <b>Jerai</b> <b>...</b>

Posted: 11 Mar 2013 05:35 AM PDT

Ternyata makin lama makin teruk masalah dalaman Pas Kedah ni. Hinggakan banner tolak Azizan naik dimerata tempat. Banner tolak Azizan naik bersama bendera Pas warna hitam. Kenapa warna hitam?

Mc pernah nampak bendera Pas warna hitam ni. Tapi Mc buat taktau saja, ingatkan takdak makna apa-apa. Rupanya bila dijelaskan oleh orang Pas sendiri, barulah Mc tahu. Bendera Pas warna hitam ni rupanya, warna 'pemberontak'.

Maknanya, puak Pas yang menentang Azizan, puak ni akan naikan bendera Pas warna hitam. Warna berkabung la katakan. Malah sudah berapa 'markas peti undi Pas' telah ditutup disebabkan protes terhadap Azizan.

Huyooo.. makin parah nampaknya konflik Pas di Kedah ni. Adehh..

Tak best la macam ni, kalau Pas dah pecah belah sebelum bertanding PRU, maknanya UMNO akan menang dengan mudah. Cehh.. tak fight langsung la!

McTheory:
Cerita pasal pepecahan ni, akan diulas detail kelak..

BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Dec 2012 01:27 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

hanya.....: KURSUS KEUSAHAWANAN SISWA 2012 <b>DI</b> RESORT <b>...</b>

Posted: 11 Dec 2012 07:08 AM PST

21 - 23 NOVEMBER 2012, RABU - JUMAAT
RESORT THE REGENCY GUNUNG JERAI, GURUN KEDAH
Sebelum ni saya anjurkan Kursus Keusahawanan di Lumut Perak dan Pulau Jerejak Pulau Pinang, untuk tahun ni, saya buat pulak untuk 43 orang pelajar Matrikulasi Perakaunan kat Resort Regency, Gunung Jerai, Gurun Kedah. Saya lebih teruja buat kursus di Gunung Jerai sebab semuanya 'perfect' dan paling best ialah persekitaran yang nyaman, sejuk, pemandangan sawah padi dari ketinggian hampir 1000m dari aras laut, dikelilingi hutan hijau, boleh tengok matahari terbit dan terbenam, dikelilingi taman dan bunga-bungaan tanah tinggi yang mekar setiap masa, arnab yang berlari bebas dikawasan penginapan, ada swimming pool walaupun cuaca sejuk, monyet-monyet pun bebas berkeliaran, malam-malam sejuk sehingga bawah 20 darjah celcius yang kadang-kadang diselubungi kabus dan awan tebal sehingga masuk dengan selamba dalam dewan tempat kami beraktiviti.

Batch tahun ni, saya tak mau buat ceramah. 90% praktikal, hanya 10% je teori.Semuanya saya dan seorang lagi cikgu 'handle'. Objektif kami mudah je...nak ajar diaorang KARAKTER SEORANG USAHAWAN. Bila buat kaji selidik, 100% sangat suka & seronok dengan kursus ni kerana kursus ni lain dari yang lain (harap-harap tak hipokrit la)
2) AKTIVITI PERBINCANGAN KUMPULAN
3) AKTIVITI PERSEMBAHAN IDENTITI SYARIKAT/KUMPULAN
4) AKTIVITI RIADHAH - DODGEBALL

5) AKTIVITI PRODUCT DESIGN
  • MELT & MOLD SOAP
  • FOAM SHEET DESIGN
  • GLASS PAINTING
  • TILE PAINTING
  • DENIM BAG RECYCLE
  • NEWSPAPER BEG
  • MENCANTING BATIK
  • POSTER
6) CERAMAH & LAWATAN CENDAWAN SHITAKE. Ladang cendawan yang satu-satunya ada di Malaysia.

7) CERAMAH RINGKAS TENTANG PERSONAL FINANCIAL INTELLIGENT
8) AKTIVITI RIADHAH - ROKET KERTAS

9) AKTIVITI PEMBENTANGAN, PERSEMBAHAN DAN PAMERAN

BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Dec 2012 01:17 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>jerai</b> : <b>di</b> mana peranan kerajaan <b>kedah</b> atas sekolah - jeraitv

Posted: 21 Dec 2012 03:00 PM PST

Satu pendedahan yang sebelum ini kita tidak mengetahui di mana Sekolah Agama Rakyat dan Madrasah Tahfiz langsung tidak pernah di bantu Kerajaan Negeri Kedah pentadbiran PAS walau pun dalam janji manifestor PAS di Kedah pada PRU 12, sekiranya Pakatan Haram Menang, PAS akan memperjuangkan pendidikan Islam kepada anak-anak di Kedah. Namun kini janji tinggal janji setelah menjadi pentadbir di Negeri.

Dahulu PAS Kedah sering mengatakan Kerajaan Negeri Kedah yang di tadbir BN merupakan Kerajaan Negeri yang Zalim terhadap Islam dan meminggirkan pembanguna Islam di Kedah, namun setelah menjadi pentadbir tiada satu pun usaha Kerajaan Negeri pentadbiran PAS membantu pembangunan Islam di Kedah, sebaliknya apa yang berlaku adalah penumbuhan pesat pusat-pusat maksiat di Kedah sehingga membimbangkan rakyat yang beragama Islam Kedah.

Semenjak menjadi pentadbir Kerajaan Negeri, PAS sering bermegah-megah mengatakan keuntungan Kerajaan Negeri berlipat kali ganda terutamanya dari hasil pembalakan.

Tapi ke mana perginya keuntung-keuntungan terbabit di gunakan untuk membantu rakyat di Kedah ?

Di mana sumbangan Kerajaan Negeri pentadbiran PAS di dalam membela dan membangunkan Islam di Kedah ?

- PISAU KEDAH , JERAITV , AUPN , APJ

BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Feb 2013 01:16 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Gunung <b>Jerai</b> dah tak sejuk lagi.. | MyMekar.com

Posted: 18 Dec 2012 06:40 PM PST

9-10 December 2012

He..asyik-asyik ke Gunung Jerai. Kalau sesiapa yg selalu singgah blog ni mesti terperasan yg daku selalu update ttng percutian ke gunung jerai. Boleh dikatakan tiap2 tahun..grr. Baru2 ni selepas selesai urusan di Penang kami meneruskan perjalanan ke negeri Kedah pula. Salah satu lokasinya adalah ke Gunung Jerai yg terletak di daerah Gurun, Kedah.

Apa yg istimewa selalu pegi situ Mekar?

Kebetulan ada promosi harga bilik (musim cuti sekolah). Sekaligus mr suami nak meraikan sahabat karib beliau sekeluarga. So apa lagi kami tak melepaskan peluang. Kalau bukan promosi, harga boleh mencecah sehingga RM 300 untuk premier room, tp kami hanya bayar RM 253 je. Kami menempah 3 unit bilik utk 3 buah keluarga. Perjalanan menaiki 2 buah kereta untuk naik ke Regency Resort Gunung Jerai boleh mengambil masa sehingga 20 minit dengan jalan yang bengkang-bengkok dan mencabar. Tapi sbb dah biasa menaiki Gunung Jerai membuatkan perjalanan kami bjalan lancar.

Resort ni memang cantik dikelilingi pemandangan yg menarik.

'playground' ni baru je dibina. thn lepas xde lagi. seronok sungguh anak2 sahabat kami bermain2 di sini.

'swimming pool' juga baru wujud thn ni. last time kami pegi xde lagi.

deretan unit deluxe room utk penginapan sahabat kami. bilik mereka mengadap pool & playground. anak2 mereka sgt teruja dgn aktiviti yg tersedia di situ. hingga tak sabar2 mrka nak terjun kolam walaupun sesampainya kami ke resort, kolam dah tutup krn jam menunjukkan pukul 5 ptg.

deluxe room yg mempunyai 3 biji katil single. sempit sikit tapi cukup la buat bermalam satu mlm. sib baik anak2 sahabat kami kecik2 lagi

ni pulak bilik daku & mr suami – premier room

bilik yg luas & selesa. disertakan juga dgn 2 baucer sarapan pagi

Puncak Restoran – merupakan lokasi kami utk breakfast. Manakala pada waktu malam, sesiapa yg kelaparan boleh order makanan di restoran ini juga. Namun daku nasihatkan agar korang jgn mengharapkan hidangan yg enak2 di sini krn keadaan adalah sebaliknya. 3x kami pergi, memang masakkannya 'out' sentiasa….huhu. Tapi memandangkan kat puncak ni tak de tempat lain yg hendak dituju maka  tak boleh tidak, Puncak Restoran adalah satu2nya kedai makan yg ada utk mengisi perut :cry:

Table Soccer – inilah satu2nya aktiviti di waktu mlm yg boleh dilakukan di gunung Jerai. kena byr rm 2 kalau tak silap.

selepas breakfast, kami ronda2 di sekeliling resort sambil menghirup udara nyaman di waktu pagi. Syok tengok pemandangan sambil pokok rhu bergoncang ditiup angin sepoi.

Lihat tu..pemandangan sawah padi, laut membiru dan sebahagian negeri Kedah dari atas puncak Gunung Jerai

meriahnya pokok2 mengeluarkan bunga
kalu tanam kat umah kl, sure tak tumbuh bunga nih..huhu
arnab yg bebas berkeliaran. tapi beliau malu2 saat gambarnya dirakamkan

memandangkan kat atas puncak Jerai ni agak sukar menemui kedai runcit (mmng tiada), maka daku dah standby membeli aneka kudapan buat santapan bersama. Selepas selesai breakfast di restoran, daku blk ke bilik & siapkan roti sandwish utk mengalas perut sblm kami semua berangkat pulang lewat ttngharinya.

Sebenarnya baru daku perasan, trip kali ni cuaca di Gunung Jerai tak terlalu sejuk spti sblmnya, walaupun ptg hari ketibaan kami hujan turun dgn lebat. Suasana waktu malam pun just nice. takde gigil2. tak perlu pakai baju dua lapis. Trip kali ni juga, tak banyak pokok2 yg berbunga lebat seperti kebiasaannya. Kalau dulu  sekeliling resort dipenuhi dgn bunga yg berwarna ceria. Kali ni kelihatan pokok2 macam baru nak tumbuh. Tak syok pula nak ambik gambar :wink:

Apa-apa pun, satu percutian yg menyeronokkan walaupun tak banyak aktiviti yg boleh dilakukan di puncak Gunung Jerai. Asalkan kami dapat menikmati pemandangan yg tenang dan cantik serta kami dpt menceriakan anak-anak sahabat kami sempena cuti sekolah juga sudah memadai.

Pengalaman & aktiviti daku ke Gunung Jerai sebelum ni boleh baca di sini :-

1. Ekspedisi ke Gunung Jerai (part 1)

2. Cendawan Shitakee kebanggaan Gunung Jerai (part 2)

3. Gambar-gambar menarik di Gunung Jerai

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...