Ahad, 30 Jun 2013

02 di baling - Google Blog Search

02 di baling - Google Blog Search


VIDEO USTAZ PUKUL PELAJAR <b>DI BALING</b> KEDAH TERSEBAR

Posted: 07 Jun 2013 06:17 PM PDT

Video ustaz belasah pelajar di Baling Kedah tersebar di internet

pelajar kena belasah dengan ustaz video ustaz pukul pelajar di baling kedah tersebar

Sebuah rakaman video memaparkan seorang remaja dipercayai pelajar kena pukul oleh seorang lelaki dewasa yang didakwa berlaku di sebuah sekolah agama mula tersebar di laman sosial

Sebuah blog mendakwa lelaki dewasa itu merupakan seorang guru, manakala remaja itu merupakan pelajar di sekolah terbabit

Video berdurasi 1.05 minit itu menunjukkan remaja terbabit ditampar, ditumbuk malah ditendang ala tomoi oleh lelaki dewasa terbabit

Rakaman itu mula di muat turun dalam laman sosial sejak April lalu dan mendapat banyak kritikan daripada pengguna laman sosial

Berdasarkan rakaman itu, remaja terbabit ditampar sekali di muka, ditumbuk di perut dan turut ditendang menggunakan lutut di perut

Rakaman itu jelas menunjukkan remaja terbabit berada dalam kesakitan bagaimanapun, lelaki terbabit terus membelasah remaja terbabit tanpa belas kasihan

Berikut adalah video tersebut yang dipautkan dari laman pengkongsian video youtube

02 di tanjung dawai - Google Blog Search

02 di tanjung dawai - Google Blog Search


Budak Letrik: <b>Tanjung Dawai</b>-Pantai Merdeka

Posted: 12 Apr 2013 12:20 PM PDT

Ada apa dengan Tanjung Dawai yang terletak 30 Km dari Sungai Petani, Kedah ini? Selain menjadi tempat pengumpulan hasil laut, Tanjung Dawai juga menjadi akses kepada pengunjung yang mahu ke Pantai Merdeka. Kalau naik kereta nak kena pusing jauh kalau nak ke Pantai Merdeka. Maka dengan itu bot  laju menjadi pilihan bagi pengunjung yang ingin ke Pantai Merdeka. Bayaran RM 2 dikenakan setiap orang yang mahu ke seberang sana. 
Oleh itu, ada apa pulak sebelah Pantai Merdeka sana?  Pantai ni lah yang menjadi lirik lagu Cinta Pantai Merdeka. Pantai Merdeka ni tempat lepak pentang-petang sambil ambik angin laut boleh la. Ada pelbagai gerai yang menjual makanan dan minuman dan selalunya menjadi tumpuan anak muda di hujung minggu.
































02 di kuala ketil - Google Blog Search

02 di kuala ketil - Google Blog Search


kamera kupang: #KUIN <b>di Kuala Ketil</b> dah macam &#39;PENJARA <b>...</b>

Posted: 19 Mar 2013 05:03 AM PDT

Pagi tadi aku mendapat berita mengenai satu Majlis yang akan di hadiri oleh MB ditaktor Azizan Razak di KUIN Kuala Ketil. Majlis yang akan berlansung pada pukul 3.00 petang.
Sesudah aku sampai di hadapan pintu masuk ke Kolej tersebut, "mak ai'..Aku terkejut hampir 15 penganut PAS yang mungkin juga unit anul PAS di tugaskan menjaga pintu masuk KUIN tersebut.

Apabila kawalan ketat dilakukan oleh Unit Keselamatan KUIN dan dibantu oleh Unit Amal PAS dan Agen PAS dikalangan MTD Kuala Ketil.

mereka masing-masing memakai baju berlogo PAS dan Unit Amal, dan sebahagiannya lagi memakai vest berlogo Majlis Tindakan DUN PAS Kuala Ketil.
Kalau dulunya mereka kata skuad BERSIH adalah agen UMNO, maka sahlah Jamil, Wan Su Camry, Latifah, Rohani, Kapten H dan semua kuncu-kuncunya adalah agen PAS
Bagaimana tidaknya, semua keputusan dan kuasa diberikan kepada agensi PAS seperti Unit Amal dan MTD KK.Mereka bertindak dengan serakah mengusir kereta kakitangan KUIN, mereka serakah dengan menahan kakitangan KUIN, mereka serakah dengan menghambat kakitangan KUIN. Adakah ini yang KUIN mahukan dalam melaksanakan kerja secara Islam.
Apa kuasa yang Jamil, Wan Su Camry dan kapten Halim berikan pada mereka sehingga berani menghalang kakitangan KUIN sebegini rupa? Kurang hajar sungguh mereka itu . 
Mereka bertopengkan Islam  hanya mahu mempertahankan Azizan. 

sumber


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

02 di yan kedah - Google Blog Search

02 di yan kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jun 2013 01:17 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG CIK INTAN BERLIAN: PEMANDANGAN <b>DI</b> SG <b>YAN</b>, <b>KEDAH</b>

Posted: 05 Apr 2013 04:46 AM PDT

Sebelum tu nak tanya, sapa ada sms saya tanya pasal nak jadi agen produk gluta? saya  x ada credit nak reply...dah reply dgn hp husband tapi x ada reply..boleh saya tau sape ya? sebab x ada save number. sekian. 
Layankan gambar kg saya di Sg Yan, Kedah. Line MAXIS serius giler..Hijau je line! Tapi dah bayar dah...line problem.. Segalanya lambat.. Sampai nak terjah rumah kawan-kawan pun lambat Ya Allah..maafkan saya.... ni pon nak up entry dari petang tadi. huh

* SAWAH PADI TU BELAKANG RUMAH SAYA..POKOK KELAPA TU PON BELAKANG RUMAH SAYA..KOH KOH..ENCIK FIRDAUS TOLONG JADI MODEL SAYA..AHAKS!

Sabtu, 29 Jun 2013

02 di changlun - Google Blog Search

02 di changlun - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Apr 2013 11:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2013 11:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 11:46 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Hutan Kedah Terus Musnah <b>JITRA</b>: Walaupun isu aktiviti

Posted: 24 Feb 2013 06:55 PM PST


Posted by Kamaluddin @ 阿列克斯 on 25 Feb 2013 / 0 Comment

Kesan pembalakan yang dilakukan di Hutan Simpan Kekal Bukit Perangin, Changlun di Kedah.

Kesan pembalakan yang dilakukan di Hutan Simpan Kekal Bukit Perangin, Changlun di Kedah.

JITRA: Walaupun isu aktiviti pembalakan secara meluas di Pedu dan Gunung Inas di Kedah banyak dilaporkan, namun didapati masih ada lagi bukit-bukit di negeri ini digondol bagi tujuan berkenaan.

Terbaru, didapati kawasan seluas kira-kira 180 padang bola sepak di Hutan Simpan Bukit Perangin dibersihkan untuk aktiviti pembalakan.

Kerajaan negeri pimpinan PASBantah Sekolah Agama Rakyat: PAS & PKR Memenuhi Ciri Bangkang Dari Longkang. Read more … » itu dilaporkan meluluskan aktiviti penggondolan hutan di kawasan berkenaan lebih sebulan yang lalu.

Konsesi itu dipercayai dianugerahkan kepada pegawai berpangkat tinggi dalam Perkhidmatan Awam Kedah (KCS) dan tanah di kawasan itu akan ditanam semula dengan tanaman getah.

Difahamkan juga bahawa kerajaan negeri turut meluluskan kawasan seluas kira-kira 963 saiz padang bola di kawasan yang sama untuk tujuan serupa.

Datuk Johari Baharum bersama penduduk setempat ketika meninjau dengan lebih dekat kesan pembalakan yang di lakukankan di Hutan Simpan Kekal Bukit Perangin, Changlun di Kedah.

Datuk Johari Baharum bersama penduduk setempat ketika meninjau dengan lebih dekat kesan pembalakan yang di lakukankan di Hutan Simpan Kekal Bukit Perangin, Changlun di Kedah.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd Johari Baharom, yang melawat tapak berkenaan selepas dua hari dimaklumkan oleh penduduk tempatan terkejut melihat keadaan bukit yang digondolkan.

Mohd Johari yang juga Ahli Parlimen Kubang Pasu berkata, aktiviti pembalakan yang secara berlebihan dan berleluasa menyebabkan berlakunya pencemaran air di Sungai Kechik, Sungai Badak dan Sungai Wang Perah, yang digunakan oleh penduduk setempat.

Tiga sungai berkenaan mengalir ke Sungai Temin yang menyediakan bekalan air mentah kepada loji rawatan air Mukim Temin dan Jeragan.

"Hasil daripada aktiviti pembalakan ini juga menjejaskan aktiviti pertanian di Kubang Pasu, Temin, Hosba, Bukit Mertajam dan Malau, yang berada di bawah Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (Mada)," katanya di sini, pada Sabtu.

Tambah beliau, walaupun aktiviti pembalakan tidak salah dari segi undang-undang, ia tidak seharusnya dilakukan sehingga menyebabkan kesan buruk kepada alam sekitar.

Selain itu Mohd Johari juga mempersoalkan sama ada kerajaan negeri melakukan Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA) bagi tujuan pembersihan tanah di kawasan itu.

"Saya tidak fikir Jabatan Alam Sekitar akan memberi lampu hijau untuk pembalakan di kawasan itu.

"Walaupun ini bukan kawasan tadahan air, kerajaan mesti bertanggungjawab dan menjaga ekosistem," katanya.

Tambah Mohd Johari, beliau akan menulis surat kepada kerajaan negeri dengan segera bagi menghentikan aktiviti pembalakan di kawasan itu.

Malah beliau juga akan membangkitkan perkara itu kepada Kementerian Sumber Asli dan Jabatan Alam Sekitar.

Maybank baru dibuka <b>di Changlun</b> | Di Luar Lingkungan...

Posted: 09 Nov 2012 02:29 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Petang tadi saya meminjam kereta Afiq Khalid untuk ke Changlun (sesetengah mengeja 'Changloon') untuk urusan peribadi. Jalan-jalan lah saya pada hari ini kerana pada pagi tadi, saya menghantar abang Borhan dan ...

Perkampungan Sukan <b>di Changlun</b> | Telusuri Suri

Posted: 05 Dec 2012 06:02 PM PST

Salam Telusuri,

Mood temasya sukan yg berakhir hmpir 2 minggu lepas.. 

Kolej Matrikulasi Kedah di Changlun

Perjalanan almost 15 jam jugak lah.. 

hadoi penat badan akk.. 

hihik, da sindrom tut mungkin..

Perasaan berbaur antara penat ke hulu hilir,

boring dgn dikit kerenah,

kekadang di saat beginilah kita mampu kenal 

mana kawan mana tak berapa kawan.. 

dan macam2 lagi rasa la..

Besh.. antaranya
maybe saat shopping kt Padang Besar 

dlm perjalanan pulang kami..
hehe, beli baju couple utk kami jewk pun.. and kelambu moden tuh..
ala yang ala2 khemah tuh.. rm 25 King size.. superb la kan hrga..
Sementelah itu juga mood nak taip entry baru.. flyyy.. uols..
Ok,
Kini kembali..
ada 2-3 projek krusye yang da beres..
Dengarnya ada satu baby hat da terjual kat Pasar Panas tuh..
Hmm, memang ala2 suam kan..
hihik..
Biasalah area kampung kan..

02 di sungai petani - Google Blog Search

02 di sungai petani - Google Blog Search


Apa Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Bandar <b>Sungai Petani Di</b> <b>...</b>

Posted: 18 May 2013 06:59 AM PDT



Sungai Petani (singkatan: Sg. Petani atau SP) merupakan sebuah bandar yang terdapat di negeri Kedah Darul Aman. Ia terletak di bahagian selatan negeri tersebut di utara Semenanjung Malaysia. Jarak bandar ini dengan Alor Setar, ibu negeri Kedah adalah kira-kira 70 km dan ia berdekatan dengan Butterworth di Pulau Pinang. Sungai Petani juga merupakan bandar perindustrian utama terbesar bagi negeri tersebut.

Politik

Dewan Rakyat
Parlimen Nama Kerusi Ahli Parlimen Parti
P12 Jerai Jamil Khir Baharom Barisan Nasional
P14 Merbok Ismail Daut Barisan Nasional
P15 Sungai Petani Johari Abdul Pakatan Rakyat

Dewan Undangan Negeri
Dun Kedudukan Nama Ahli Negeri Parti
N22 Gurun Leong Yong Kong Barisan Nasional
N25 Bukit Selambau Krishnamoorthy a/l Rajannaidu Pakatan Rakyat
N26 Tanjung Dawai Tajul Urus Mat Zain Barisan Nasional
N27 Pantai Merdeka Ali Yahaya Barisan Nasional
N28 Bakar Arang Ooi Tze Min Pakatan Rakyat
N29 Sidam Robert Ling Kui Ee Pakatan Rakyat

Perbandaran dan Perumahan


Majlis Perbandaran

Bandar Sungai Petani ini ditadbir oleh Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah (MPSPK) Bandar Sungai Petani akan dinaik taraf sebagai bandaraya menjelang tahun 2015 menjadi Kedah antara negeri yang mempunyai dua bandaraya di Malaysia selain Selangor dan Sarawak. Pihak Berkuasa Tempatan iaitu Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah akan ditukar kepada Majlis Bandaraya Sungai Petani.

Sektor perumahan berkembang pesat di Sungai Petani. Semenjak tahun 1990-an, bandar Sungai Petani menerima pelaburan besar oleh syarikat-syarikat pemaju perumahan. Taman Ria, Taman Ria Jaya, Taman Peruda, Taman Mutiara Indah, Taman Berlian merupakan perumahan terancang yang terawal di Sungai Petani.

Menjelang tahun 1999 sehingga 2007, beberapa bandar baru dimajukan antaranya ialah Bandar Aman Jaya, Bandar Mutiara, Bandar Puteri Jaya, Bandar Sri Astana, Bandar Sri Cendana, Legenda Heights, Bandar Laguna Merbok, Bandar Puteri Hill Park dan Cinta Sayang Resort Homes. Sebuah kondominium mewah telah dibina pada tahun 2008 oleh EUPE Corporation di dalam kawasan perumahan elit Kelab Cinta Sayang. Kondominium itu diberi nama Sky Residences.

Kini Bandar Sungai Petani adalah kawasan perumahan terbesar di Kedah mengalahi Bandaraya Alor Setar selaku ibu negeri. Bandar ini juga adalah kawasan perindustrian terbesar disebabkan faktor bandar ini dekat dengan Bandaraya Pulau Pinang iaitu bandaraya kedua utama di Malaysia.

 

Populasi Penduduk

Penduduk Sungai Petani adalah terdiri daripada majoriti Melayu Cina dan India. Sungai Petani menjadi sebuah bandar dengan keluasan bandar ini menjadi semakin besar dengan pertambahan penduduk yang begitu drastik sejak tahun 1990 dimana bandar ini terletak berhampiran dengan bandar lain seperti Kulim dan Pulau Pinang. Dengan itu ramai penduduk tinggal di sini dan bekerja di sana. Sungai Petani adalah salah satu bandar terbesar di Kedah kerana bandar ini mempunyai ramai penduduk disebabkan berdekatan bandar perindustrian terbesar di utara iaitu Seberang Perai yang tidak dapat memenuhi penduduk di sana, dan penjualan rumah yang lebih murah berbaanding Bandaraya Alor Setar kerana iai adalah sebuah bandaraya yang tanah dan lain-lainnya mahal berbanding di Sungai Petani dan faktor sawah padi yang menyebabkan ramai pemaju hartanah tidak berani melabur di Alor Setar. Bandar ini telah menyaingi populasi Bandaraya Alor Setar sebagai bandar berpopulasi tertinggi di Kedah. Statistik populasi adalah seperti berikut

Populasi = 405,789 (2009)

Bandar / Daerah Populasi 1980 Populasi 1990 Populasi 2000 Populasi 2010
Sungai Petani / Kuala Muda 192,308 254,372 339,898 456,605

Bandar-bandar Baharu

Banyak bandar baru dibina untuk pembangunan penduduk yang kian bertambah dan bandar yang pesat membangun.
  • Bandar Aman Jaya
  • Bandar Mutiara
  • Bandar Puteri Jaya
  • Bandar Sri Astana
  • Bandar Sri Cendana
  • Bandar Laguna Merbok
  • Bandar Puteri Hill Park
  • Legenda Heights

Pengangkutan Dan Perjalanan

Bandar Sungai Petani sangat mudah dihubungi dengan jaringan jalan raya,jalan kereta api dan laluan udara.

 

Jalan raya

Dari ibu negara, Kuala Lumpur, perjalanan ke utara menuju Sungai Petani melalui Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS-E1). Jalan Persekutuan turut menghubungkan Sungai Petani dengan beberapa bandar utama seperti Alor Setar, Butterworth dan Ipoh. Bagaimanapun, perjalanan melalui Lebuhraya Utara Selatan lebih cepat dan selesa.

 

Kereta api

Sekiranya menaiki kereta api, anda boleh turun di stesen keretapi Sungai Petani yang terletak di pusat bandar. Jajaran laluan kereta api bermula dari Padang Besar, Perlis melalui bandar seperti Alor Setar, Gurun, Sungai Petani, Bukit Mertajam, Butterworth, Taiping, Kuala Kangsar, Ipoh, Slim River, Tanjung Malim, Sungai Buloh dan Kuala Lumpur. Terdapat perjalanan terus dari Kuala Lumpur, Bangkok dan Hatyai melalui Sungai Petani.

 

Lapangan terbang

Lapangan terbang terdekat dengan Sungai Petani ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas di Pulau Pinang iaitu lebih kurang 45 km dari pusat bandar. Selain itu, terdapat satu lapangan terbang bagi laluan domestik di Alor Setar iaitu Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim.

 

Senarai Bangunan Tertinggi di Sungai Petani

Dibawah adalah senarai bangunan tertinggi di Sungai Petani.

Siap

Tertinggi

  • Sky residences: 18 tingkat
  • HSAH termasuk kolej perubatan HSAH: 15 & 13 tingkat
  • Park Avenue: 12 tingkat

Sederhana Tinggi

  • SP Plaza: 10 tingkat
  • Emerald Puteri hotel: 7 tingkat
  • Kompleks MPSPK: 7 tingkat
  • Wisma Keladi: 6 tingkat

Dalam Perancangan

Tertinggi

  • 3-star hotel: 18
  • Sky Residences: 18
  • 4-star hotel: 11.5

Sederhana

Belum diketahui

  • Kedah Convention Centre
  • Kondominium di Bandar Puteri Jaya:
  • Hospital di Bandar Laguna Merbok

Pendidikan

Banyak sekolah rendah dan menengah di bandar Sungai Petani. Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta turut bertapak di bandar ini. Universiti Teknologi Mara (UiTM) membuka kampus cawangannya di Merbok, Sungai Petani. Universiti swasta AIMST turut beroperasi di pekan Bedong, dekat Sungai Petani.

Rekreasi dan Pelancongan

Pantai Merdeka
Pusat peranginan ini terletak kira-kira 40 minit perjalanan dari pusat bandar. Perjalanan menaiki kenderaan sendiri ke pantai ini mesti melalui Jalan Persekutuan Laluan Butterworth. Pelancong perlu melalui pekan Tikam Batu dan seterusnya pekan Kota Kuala Muda sebelum tiba di Pantai Merdeka. Pantai ini juga mudah dilawati dengan menaiki bas dari Stesen Bas Sungai Petani. Sila naik bas City Liner bernombor 26 untuk perjalanan yang mudah dan selesa. Terdapat kemudahan perhentian bas, chalet, tandas awam, medan selera dan gerai-gerai jualan. Pantai Merdeka menawarkan kemudahan percutian untuk seisi keluarga. Pelancong boleh bermandi-manda dan berkayak di pantai ini. Terdapat perkhidmatan bot untuk pelancong pergi ke Tanjung Dawai.

The Carnivall
The Carnivall merupakan sebuah taman tema air di Sungai Petani. Taman tema ini dibuka pada 25 Disember 2006 dan terletak kira-kira 5 km dari pusat bandar. Sekiranya anda datang dari Lebuhraya Utara Selatan, sila keluar ikut Exit 170-Sungai Petani Utara. Sila ambil jalan ke pusat bandar dan terdapat kemudahan papan tanda jalan untuk ke taman tema ini.
Sila layari laman web : www.thecarnivall.com

Sungai Merbok
Sungai Merbok ialah sungai yang mengalir ke Selat Melaka dan mempunyai hutan paya bakau. Terdapat kemudahan pelancongan di sini. Pelancong boleh melawat Galeri Hutan Paya Bakau dan bersiar-siar di pesisir sungai. Ada juga disediakan kemudan bot pelancong untuk mereka yang ingin menyusuri sungai ini. Anda juga boleh berehat dan menjamu selera di restoran makanan laut.

Tanjung Dawai
Sebuah pekan kecil di barat Sungai Petani. Pekan ini merupakan sebuah perkampungan nelayan. Hasil laut diproses di sini untuk dijadikan makanan. Pelancong boleh mendapatkan ikan kering, ikan bilis, ikan masin, pekasam dan pelbagai lagi hasil makanan laut dengan harga yang berpatutan. Perkhidmatan bas Mara Liner disediakan ke pekan ini dari bandar Sungai Petani.
Tanjung Dawai menempatkan Kompleks Lembaga Ikan Malaysia (LKIM), arked dan jeti Tanjung Dawai serta Medan Selera Ikan Bakar yang mampu menggamit kedatangan pelancong dari dalam danluar negeri Kedah.
Kompleks Lembaga Ikan Malaysia (LKIM) merupakan pusat pendaratan ikan bagi nelayan-nelayan di Tanjung Dawai. Anda dapat melihat senario sebenar aktiviti nelayan setempat disamping dapat membeli hidupan laut yang masih segar. Arked Tanjung Dawai memberi kemudahan kepada pengunjung untuk membeli pelbagai produk hidupan laut samada kering atau basah dengan tawaran harga yang berpatutan.

Jeti Tanjung Dawai yang sentiasa dikunjungi terutamanya pada musim cuti memberi kemudahan pengangkutan ke Pantai Merdeka yang merupakan destinasi mandi-manda yang popular di Negeri Kedah. Bayaran yang dikenakan adalah berpatutan iaitu sebanyak RM2.00 pergi dan balik.
Bagi mereka yang datang bersama keluarga atau rakan taulan dapat menjamu selera di Medan Selera Ikan Bakar yang menyajikan pelbagai juadah hidupan laut. Hati yang resah pasti tenang di kala menjamu selera sambil menikmati pemandangan lautan yang luas terbentang dengan disapa angin petang yang nyaman.

Lembah Bujang
Merupakan tempat bersejarah kerana telah mencatatkan sejarah awal negeri Kedah Darul Aman. Lembah Bujang kira-kira 1000 tahun lalu merupakan pusat perdagangan dan pemerintahan Hindu-Buddha di negeri rantau Nusantara. Kawasan ini juga menerima pengaruh Islam. Terdapat sebuah Muzium Arkeologi di sini.

Muzium Arkeologi Lembah Bujang terletak di atas Bukit Batu Pahat yang berada 23 km dari bandar Sungai Petani. Terletak di dalam Mukim Merbok, Daerah Kecil Merbok. Ia adalah salah satu muzium yang mempamerkan bukti kewujudan pusat perdagangan antarabangsa dan perkembangan ugama Hindu Buddha di Asia Tenggara pada kurun ke 3 Masehi hingga 12 Masehi.

Dibuka secara rasmi oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Kedah Darul Aman pada 23 Januari 1980 bersamaan 5 Rabiulawal 1400 Hijrah. Bahan-bahan arkeologi yang dipamerkan di Muzium ini merupakan artifak-artifak arkeologi yang ditemui melalui kerja-kerja penyelidikan dan ekskavasi arkeologi di tapak-tapak arkeologi di sekitar kawasan Lembah Bujang. Artifak arkeologi yang dipamerkan dalam Muzium ini merupakan bahan-bahan yang membuktikan bahawa Lembah Bujang merupakan pelabuhan antarabangsa dan pusat perdagangan yang telah dikunjungi oleh pedagang-pedagang yang menguasai jalan perdagangan laut antara negara-negara di timur dan barat terutama pedagang-pedagang dari China, India dan Arab di samping pedagang-pedagang Melayu dari Kepulauan Melayu yang menguasai perdagangan rempah ratus dan hasil hutan exotika untuk pasaran timur jauh sejak kurun ke 5.

Di kawasan persekitaran Muzium Lembah Bujang ini dapat dilihat tinggalan senibina candi-candi yang mempunyai kaitan dengan kepercayaan dan pemujaan yang dapat membuktikan kewujudan dan kepercayaan agama Hindu/ Buddha yang menjadi amalan sebahagian dari masyarakat yang berdagang di Lembah Bujang

Sebuah air terjun mengalir di tepi muzium. Jika menaiki bas, terdapat bas Mara Liner dan City Liner berhenti di pekan Merbok. Anda boleh berjalan kaki atau
menaiki teksi ke Lembah Bujang.

Menara Jam Besar
Di pusat bandar terdapat sebuah bangunan bersejarah iaitu Jam Besar yang dibina pada tahun 1936 untuk memperingati Jubli Perak King George V dan Queen Mary.

Taman Jubli Perak
Taman ini dibina untuk memperingati sambutan Jubli Perak Sultan Kedah iaitu Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. Kemudahan medan selera, trek joging, taman permainan, alatan sukan dan tandas awam disediakan di taman ini. Penduduk Sungai Petani menggunakan taman ini untuk aktiviti riadah pada sebelah pagi, petang atau hujung minggu.

Rekreasi Tupah
Terletak di dalam kawasan Hutan Simpan Gunung Jerai. Pusat perkelahan ini begitu popular di kalangan penduduk di daerah ini. Ia sentiasa dikunjungi pelbagai lapisan masyarakat terutamanya pada musim cuti sekolah.
Kemudahan yang terdapat di pusat perkelahan ini adalah seperti surau, tandas dan gerai makan. Terdapat juga pelbagai juadah dijual di tepi jalan. Para pengunjung dapat bersuka ria di samping dapat melihat kehijauan flora dan fauna di kawasan hutan simpan.

Makam Sultan Muzaffar Shah
Makam Sultan Muzaffar Shah terletak di Kampung Langgar, Mukim Bujang. Mengikut catatan sejarah baginda adalah Sultan Kedah yang pertama memeluk agama Islam. Sebelum memeluk agama Islam, baginda dikenali sebagai Maharaja Derbar Raja II dan telah memerintah negeri Kedah dari tahun 1136 hingga 1179. Baginda memeluk agama Islam melalui seorang alim dari Yaman iaitu Sheik Abdullah bin Sheik Ahmad bin Quamiri. Pada tahun 1179, Sultan Muzaffar Shah telah mangkat setelah baginda memerintah Kedah selama lebih kurang 43 tahun.

Pusat Beli-belah-Pasaraya

  • Central Square (The Store)
  • SP Plaza (The Store)
  • Tesco Sungai Petani Selatan
  • Tesco Sungai Petani, Legenda Heights.
  • Giant Hypermarket Sungai Petani, Jalan Lencongan Barat.
  • Village Mall, Legenda Heights.
  • Econsave Hypermarket, Bandar Puteri Jaya.
  • Econsave, Taman Patani Jaya.
  • Parkson, Petani Parade
  • Giant Supermarket, Petani Parade.
  • SP Centrepoint (Billion)
  • G-Mart
  • Amanjaya Mall (C-Mart)(baru dibuka)
  • River Front City (in construction - expected to be completed by the end of 2013) (Tidak diluluskan lagi)
  • AEON Jusco Perdana Heights (proposed) (Tidak diluluskan lagi)
  • Mydin Mall & Hypermarket (proposed) (Tidak diluluskan lagi)

Kemudahan Awam

  • Pejabat Pos Sungai Petani, Jalan Pengkalan.
  • Pasar Awam Sungai Petani, Jalan Pasar.
  • Stesen Bas Sungai Petani, Jalan Petri.
  • Stesen Bas Ekspres Sungai Petani, Jalan Kuala Ketil.
  • Telekom Malaysia, Jalan Petani.
  • Tenaga Nasional Berhad, Jalan Petri.
  • Hospital Sultan Abdul Halim, Jalan Lencongan Timur.
  • Kompleks Mahkamah Sungai Petani, Bandar Aman jaya.
  • Kastam Diraja Malaysia cawangan Sungai Petani, Bandar Aman Jaya.
  • Kompleks Pejabat Kerajaan Daerah Kuala Muda, Jalan Petani.
  • Klinik Kesihatan Bandar Sungai Petani, Jalan Badlishah.
  • Pejabat Kesihatan Daerah Kuala Muda, Jalan Badlishah.
  • Penjara Sungai Petani, Jalan Badlishah.
  • Masjid sebanyak 15 buah di sekitar bandar Sungai Petani
sumber : http://ms.wikipedia.org

Rating For This Post :

02 di merbok - Google Blog Search

02 di merbok - Google Blog Search


Operasi DBKL Menyuruh Peserta Untuk Cabut Khemah <b>Di</b> Padang <b>...</b>

Posted: 22 Jun 2013 01:20 PM PDT

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhfHByHUTuJRt-1oS0zSR_mPIVreUMO_U5uHHJsfFQwxW7IgYSQ1E0uOheIy9vbQWVZPtMCSU4v713rtnZslzHklBjDsCFpFihLN1GH-N_N5fe9kaS6XkvXj8wMFFvYkozXkDkHPTLTilVZ/s320/302344_201349999938459_18808542_n.jpg

Beratus Penguatkuasa DBKL sedang menyaman khemah kami, kejadian ini memecah rekod dunia pertama kali berlaku kejadian Khemah di saman, Only in Malaysia!!

Cananglahnie 

TERKINI : Operasi DBKL Menyuruh Peserta Untuk Cabut Khemah Di Padang Merbok, Ketika Ini... Peserta Cuba Berbincang Untuk Bertahan... Semakin Ramai Hadir Memberi Sokongan... ::.kikiki.::

Jika lihat asap..jangan cerita pasal asapnya...

Cari dimana api dan mengapa api menyala..

Jika lihat DBKL pungah khemah..jangan marah petugasnya..marahlah siapa bug bos yg arah mereka buat tugas tu..siapa dibelakang tabirnya..arahan dari siapa..turun kpd siapa..dan kenapa diarah?

Begitu juga kita..kita berdemo bagai tak mau marahkan SPR..mihon SPR letak jwatan...namun andaikan SPR letak jawatan..apa jaminan pegawai baru tu akan lebih baik dari sekarang? 

Read more at: http://btmmari.blogspot.com/2013/06/terkini-operasi-dbkl-menyuruh-peserta.html 


02 di langkawi - Google Blog Search

02 di langkawi - Google Blog Search


(8 GAMBAR)Qi Razali & Nelydia Senrose Bercuti <b>Di Langkawi</b> |

Posted: 27 Jun 2013 12:02 AM PDT


Nampaknya Qi Razali dan Nelydia Senrose tidak lagi cuba menyorokkan hubungan yang semakin mekar antara mereka berdua. Terbaru pasangan bercinta ini telah berkongsi beberapa keping gambar percutian mereka ke Langkawi. Jangan risau kerana mereka tidak pergi berdua, sebaliknya ditemani oleh rakan-rakan.

qi dan nelydia langkawi

Walaupun masih ada peminat yang masih tidak dapat melupakan percintaan antara Qi dan Yuna, Abang Nara rasa kita perlukan lupa kisah silam. Nelydia pun tak kurang cantiknya. Malah mereka berdua nampak sangat comel dan mempunyai perangai gila-gila. Pasti happening percintaan mereka.

qi dan nelydia langkawi

Semoga hubungan Qi dan Nelydia akan bertambah mesra dan satu hari nanti akan tiba ke jinjang pelamin. Sama-samalah kita doakan. Lagi beberapa keping gambar percutian mereka ke Langkawi dengan membaca artikel ini sepenuhnya.

P.S: Puntung rokok mesra alam

qi dan nelydia langkawi
qi dan nelydia langkawi
qi dan nelydia langkawi
qi dan nelydia langkawi
qi dan nelydia langkawi
qi dan nelydia langkawi

Baca Yang Ini Pulak:-


02 di pendang - Google Blog Search

02 di pendang - Google Blog Search


Bantah Majlis Derah <b>Pendang</b> membina TEMBOK <b>di</b> tengah pekan.

Posted: 25 Jun 2013 01:00 AM PDT

Saya sebagai rakyat pendang membantak pihak MDP (Majlis Daerah Pendang) membina tembok di tengah-tengah pekan Pendang untuk memagar pejabat mereka.
tembok ini tidak sesuai dibina memandangkan ia berada di tengah-tengah Pekan Pendang yang mana akan mencacatkan keindahan pekan Pendang itu.

Selain itu dengaq kata tembok ini dibina tanpa mengambil pendapat AHLI MAJLIS yang mewakili rakyat Pendang.

komen selanjutnya boleh baca di sini [FB GROUP PENDANG]



02 di yan kedah - Google Blog Search

02 di yan kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2013 01:02 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Batu Hampar <b>di Yan, Kedah</b> Musnah.. | P e t r a s i s 1

Posted: 04 Mar 2013 01:47 AM PST

Semalam (Ahad 3 Mac 2013) sy balik dari rumah mentua dari Alor Setar, dalam perjalanan balik, lalu la signboard Batu Hampar, Titi Hayun dan Peranginan Seri Perigi.. niat nak singgah la berpiknik..

sampai di Titi Hayun,, nampak kecik je air terjun dia.. tak nampak pun air terjun… alur sungai dia pun cetek, nak mandi org dewasa tak sesuai kot.. sy pun malas nak berjalan2 banyak2 naik tangga 1000 tahun.. naik titi gantung kat situ, beli nugget 4 ringgit pastu terus gi Batu Hampar…

dengan harapan Batu Hampar lagi best, lagi ramai orang,,  tapi sy HAMPA!! macam mana tak hampa, tengok la sendiri gambar ni… (snap pakai Ipod je,,, kamera mahal tak bawak..)

 batu hampar1 batu hampar2 batu hampar3 batu hampar5

Tempat ni macam dah bertahun2 tak dijaga… atas jalan dia bersih, takde sampah… sama ada ada orang yg bersihkan atau takde orang langsung datang ke sini..

batu hampar4 batu hampar7 batu hampar6



Mungkin saya datang hari Ahad, Kedah kerja hari Ahad kan, takde orang nak datang,, tapi tempat yg "mengerikan" macam ni tak sesuai nak dibuat tempat berkelah.. merosakkan mood… nak buat maksiat boleh sangat lah… sunyi sepi takde orang..

waktu sy datang sini lebih kurang pukul 4 petang pun, ada la 2 kapel naik moto datang.. buat hape kat tempat sunyi2 macam tu wallahu a'lam.. nak datang ke tempat perkelahan Batu Hampar tu pun kena lalu kawasan kebun, semak samun, takde lampu jalan bila malam…

kecewa dgn "kemusnahan" Batu Hampar, kami tengok pulak tempat peranginan seri perigi…

seri perigi1 seri perigi 2 seri perigi 3 seri perigi 4

kat sini sy snap tengah2 antara air terjun dgn kolam mandi kat bawah tu..  Kat sini not bad jugak.. lebih kurang macam titi hayun.. dekat dgn rumah orang2 kampung… ada tempat mandi air terjun yg dah ditakung… boleh mandi2 kat situ.. gambar tak sempat ambik banyak sebab hujan…

lepas pegi ketiga2 tempat tu, pendapat sy, kalau nak mandi air terjun, LEBIH BAIK TEMPAT LAIN….

terima Kasih….


Tags: , , ,

Posted in isu, Umum

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 20 May 2013 01:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2013 01:28 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2013 01:36 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG CIK INTAN BERLIAN: PEMANDANGAN <b>DI</b> SG <b>YAN</b>, <b>KEDAH</b>

Posted: 05 Apr 2013 04:46 AM PDT

Sebelum tu nak tanya, sapa ada sms saya tanya pasal nak jadi agen produk gluta? saya  x ada credit nak reply...dah reply dgn hp husband tapi x ada reply..boleh saya tau sape ya? sebab x ada save number. sekian. 
Layankan gambar kg saya di Sg Yan, Kedah. Line MAXIS serius giler..Hijau je line! Tapi dah bayar dah...line problem.. Segalanya lambat.. Sampai nak terjah rumah kawan-kawan pun lambat Ya Allah..maafkan saya.... ni pon nak up entry dari petang tadi. huh

* SAWAH PADI TU BELAKANG RUMAH SAYA..POKOK KELAPA TU PON BELAKANG RUMAH SAYA..KOH KOH..ENCIK FIRDAUS TOLONG JADI MODEL SAYA..AHAKS!

Tempat Penginapan <b>di Yan, Kedah</b> | utara dan selatan

Posted: 11 Jan 2013 07:46 AM PST


Ewah dah macam tahun melawat Kedah la pulak kan tiba-tiba buat entry berkaitan penginapan di daerah Yan, Kedah. Sebenarnya ni salah satu entry review berkaitan perkahwinan i november lepas. Memang semua sedia maklum kalau buat event kenduri mesti ramai saudara-mara, kawan-kawan dan family pengantin lelaki datang. Jadi tempat penginapan sampingan sangat diperlukan memandangkan rumah i agak sempit. 
Daerah Yan bukan lah maju macam bandar besar yang tersangat berlambak hotel berbintang, motel, resort dah sewilayah dengannya. Tapi bukanlah sampai tahap tak ada tempat penginapan langsung. Untuk pengetahuan semua, (hahaha.. tiba-tiba tergelak sendiri dengan ayat skema itu) daerah Yan adalah daerah pelancongan. walaupun tak ada hotel motel grand berbintang-bintang, tapi daerah Yan ada banyak homestay dan chalet. Masih mengekalkan budaya sopan santun kampung gitu. 
Kesuma Homestay ni terletak di Taman Pantai Murni yang berdekatan dengan Pantai Murni. Jadi pagi petang siang malam boleh dengar ombak menderu. I booking Kesuma Homestay ni untuk family in law.   
Kesuma Homestay ni ada sediakan tiga rumah tapi i cuma  booking dua rumah sahaja. Kesuma 1 dan 2 . Untuk Kesuma 1 ada lima bilik (RM350) dan Kesuma 2 ada tiga bilik (RM180).  Selain menyewa secara sebuah rumah, perkhidmatan menyewa bilik sahaja pun disediakan. harganya lebih kurang RM70 semalaman. Perkhidmatan menyewa rumah dan tapak untuk dijadikan rumah kenduri pun disediakan juga. Senang kan tak payah nak leceh mengemas rumah sendiri. 
Feedback dari family in law kedua-dua homestay ni selesa, bersih, ada kemudahan penghawa dingin dan televisyen. KESUMA HOMESTAY - 0124310685 . 
Juga terletak di kawasan Pantai Murni. Homestay ni i booking untuk  saudara dari Pahang. Alasan utama i pilih homestay di kawasan Pantai Murni sebab dekat dengan rumah i. tak sampai 5 minit perjalanan pun :)
Walaupun rupa paras dari luar nampak kurang cun, tapi kemudahan di dalam homestay ni sangat memuaskan. Terdapat 3 bilik dan 2 bilik air. Lengkap dengan semua kemudahan seperti dapur, televisyen, perabot dan penghawa dingin. Rate untuk 1 malam adalah RM150. 
Pemandangan dari luar tingkap dan pintu. Angin sepoi-sepoi bahasa yang sangat ohsem! HOMESTAY PANTAI MURNI -0194938466 / 01114710424
D'Yan Chalet adalah milik Majlis Daerah Yan. Terletak di Air Terjun Titi Hayun. Memang syok tidur sambil dengar bunyi air terjun. Lepas bangun tidur terus boleh terjun ke dalam air. sangat nikmat! haha. 
I booking 3 chalet untuk kawan-kawan dari Johor. Rate untuk 1 malam adalah RM70. Pemandangan dan suasana memang dijamin sangat tenang. Cuma lokasinya agak  gelap pada waktu malam. Jarak dari rumah i lebihkurang 8kilometer sahaja. untuk maklumat lanjut lagi boleh visit website MDY.
sekian review tempat penginapan . daaa :) 

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2013 01:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tempat Penginapan <b>di Yan, Kedah</b> | utara dan selatan

Posted: 11 Jan 2013 07:46 AM PST


Ewah dah macam tahun melawat Kedah la pulak kan tiba-tiba buat entry berkaitan penginapan di daerah Yan, Kedah. Sebenarnya ni salah satu entry review berkaitan perkahwinan i november lepas. Memang semua sedia maklum kalau buat event kenduri mesti ramai saudara-mara, kawan-kawan dan family pengantin lelaki datang. Jadi tempat penginapan sampingan sangat diperlukan memandangkan rumah i agak sempit. 
Daerah Yan bukan lah maju macam bandar besar yang tersangat berlambak hotel berbintang, motel, resort dah sewilayah dengannya. Tapi bukanlah sampai tahap tak ada tempat penginapan langsung. Untuk pengetahuan semua, (hahaha.. tiba-tiba tergelak sendiri dengan ayat skema itu) daerah Yan adalah daerah pelancongan. walaupun tak ada hotel motel grand berbintang-bintang, tapi daerah Yan ada banyak homestay dan chalet. Masih mengekalkan budaya sopan santun kampung gitu. 
Kesuma Homestay ni terletak di Taman Pantai Murni yang berdekatan dengan Pantai Murni. Jadi pagi petang siang malam boleh dengar ombak menderu. I booking Kesuma Homestay ni untuk family in law.   
Kesuma Homestay ni ada sediakan tiga rumah tapi i cuma  booking dua rumah sahaja. Kesuma 1 dan 2 . Untuk Kesuma 1 ada lima bilik (RM350) dan Kesuma 2 ada tiga bilik (RM180).  Selain menyewa secara sebuah rumah, perkhidmatan menyewa bilik sahaja pun disediakan. harganya lebih kurang RM70 semalaman. Perkhidmatan menyewa rumah dan tapak untuk dijadikan rumah kenduri pun disediakan juga. Senang kan tak payah nak leceh mengemas rumah sendiri. 
Feedback dari family in law kedua-dua homestay ni selesa, bersih, ada kemudahan penghawa dingin dan televisyen. KESUMA HOMESTAY - 0124310685 . 
Juga terletak di kawasan Pantai Murni. Homestay ni i booking untuk  saudara dari Pahang. Alasan utama i pilih homestay di kawasan Pantai Murni sebab dekat dengan rumah i. tak sampai 5 minit perjalanan pun :)
Walaupun rupa paras dari luar nampak kurang cun, tapi kemudahan di dalam homestay ni sangat memuaskan. Terdapat 3 bilik dan 2 bilik air. Lengkap dengan semua kemudahan seperti dapur, televisyen, perabot dan penghawa dingin. Rate untuk 1 malam adalah RM150. 
Pemandangan dari luar tingkap dan pintu. Angin sepoi-sepoi bahasa yang sangat ohsem! HOMESTAY PANTAI MURNI -0194938466 / 01114710424
D'Yan Chalet adalah milik Majlis Daerah Yan. Terletak di Air Terjun Titi Hayun. Memang syok tidur sambil dengar bunyi air terjun. Lepas bangun tidur terus boleh terjun ke dalam air. sangat nikmat! haha. 
I booking 3 chalet untuk kawan-kawan dari Johor. Rate untuk 1 malam adalah RM70. Pemandangan dan suasana memang dijamin sangat tenang. Cuma lokasinya agak  gelap pada waktu malam. Jarak dari rumah i lebihkurang 8kilometer sahaja. untuk maklumat lanjut lagi boleh visit website MDY.
sekian review tempat penginapan . daaa :) 

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Mar 2013 01:49 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

EDtv: Bergambar <b>di</b> sawah padi <b>Yan Kedah</b>!

Posted: 19 Nov 2012 07:55 PM PST

Hai, ED bercuti menulis blog pada minggu lepas kerana ED mahu menghadiri majlis perkahwinan rakan sekerja sekaligus jalan-jalan di Yan Kedah. Ini merupakan kali pertama ED menjejakkan kaki di negeri jelapang padi tersebut. Sebelum ini, ED teringin sangat nak bergambar di hamparan sawah padi yang nun menghijau jika sampai ke Kedah. Bila dah sampai, apa lagi.. ED tak nak melepaskan peluang bergambar di sawah padi. Jom!
 Cantiknya pemandangan di sawah padi.. Lokasi Yan Kedah.
 Sukanya dapat bergambar di sini..
 ED sangkut kamera di ranting pokok, set masa dan bolehlah bergambar dengan semua rakan.. haha..
Maaf, ED jakun sikit nampak sawah padi sebab pertama kali nampak. Haha.. Sampai di Yan Kedah, ada beberapa tempat lagi yang ED pergi selain menghadiri kerja kahwin kawan ED. Teruskan bersama blog EDtv untuk mengetahui destinasi seterusnya. Udada Ubabye!!
ED: saya pencinta alam sekitar.. haha..

EDtv: Kembara <b>di</b> Air Terjun Titi Hayun, <b>Yan Kedah</b>

Posted: 21 Nov 2012 01:54 AM PST

Hai, ED nak kongsi lagi kisah percutian ED minggu lepas. Di Kedah, ED telah menginap di chalet Air Terjun Titi Hayun Yan Kedah. Terima kasih kepada pengantin Syida kerana menyediakan penginapan kami. Dah sampai di air terjun, mesti nak mengembara keindahannya kan? Jom kembara bersama ED melihat keindahan alam di Air Terjun Titi Hayun Yan Kedah.
Air Terjun Titi Hayun. Nak pergi ke air terjun, mesti lalu jambatan gantung ni..
Ini jambatan gantungnya..
Inilah chalet penginapan kami.. Ada aircond di dalamnya..
Pagi-pagi lagi ED dah pergi ke air terjun. Muka pun masih mengantuk lagi.. Tapi takpe, tengok kehijauan alam, mesti segar nanti.. Hehe..
Panorama di tingkat bawah air terjun..
ED tak mandi pun cuma nak main air je di sini.. Hehe..
Ada Air Terjun Puteri Mandi di tingkat atas.. ED tak sempat nak pergi..
Jika anda perasan, ED seorang sahaja yang pergi ke sini. Kawan2 ED yang lain tak berpeluang pergi ke sini atas sebab2 tertentu..
Bagaimana? Best kan? Ada lagi persinggahan ED semasa berada di Yan Kedah. Nak tahu? Teruskan membaca blog EDtv. Udada Ubabye!!
ED: Walaupun pergi seorang diri, best jugak.. Hehe..

Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Daerah <b>Yan</b>, <b>Kedah</b> (MDY) - Nov 2012

Posted: 15 Nov 2012 11:33 AM PST

~ LoVeLY aZaLYea &#39; s sToRy ~: PICNIC <b>DI</b> TITI HAYUN, <b>YAN</b>, <b>KEDAH</b>

Posted: 13 Feb 2013 06:41 PM PST

CNY holidays kali nie xde plan keluar dari negeri Kedah pun since mr. hubby cuma cuti 3 hari sajer! Aku jer cuti lama 9 hari so 3 hari tu dimanfaatkan dengan sebaik-baik mungkin dgn aktiviti kekeluargaan di dalam negeri Kedah sajer...selain daripada aktiviti menambahkan lemak dgn memenuhi undangan ke majlis-majlis perkahwinan..ada jugak laa bawak anak-anak pi picnic di Titi Hayun, Yan, Kedah...likasi favourite kami sebb inilah tempat mandi manda terdekat dgn rumah kami...dah set terus angkut anak-anak pi sana...apa benda persiapan bekal pun tak bawak, just goreng nugget tempura then bawak sos cili+sos tomato+ mayonis jer...giler sempoi punya bekal! Selalu gigih memasak bihun goreng laa nasi campur ulam sambal belacan bagai! Kali ni bawak jugak nasi tapi tapau nasi kandaq kat kedai depan rumah nie jer..jadik laa...
Jom layan gambar yer kawan-kawan...
Yang paling happy budak-budak berdua nie  laaa...bila-bila masa pun kalau ajak mandi sungai / air terjun memang depa laa yg paling happy ...
Tapi airnya cetek...musim kemarau agaknya...takat lutut aku pun x sampai...terus terbantut niat nk berendam sama...kasi chance kt anak2 sudah laa...
Anak dara aku yg makin debab...;p
Leka nk tangkap anak-anak ikan ..
Bekal...sejuk2 berendam mmg selera jer makan semuanya!
Mak dugong berendam...huhu