ads

Ahad, 24 Februari 2013

02 di pokok sena - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pokok sena - Google Blog Search


Sambutan luar dugaan bagi BL1M parlimen <b>Pokok Sena</b> ABN News <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2013 09:13 PM PST

POKOK SENA  – Pelancaran program Bantuan Lesen 1Malaysia (BL1M) peringkat Parlimen Pokok Sena hari ini mendapat sambutan di luar dugaan apabila lebih 1,000 belia hadir untuk menyertai program itu.

Mereka tiba di Dataran Bunga Sena di sini sejak awal pagi untuk mendaftar di 10 kaunter yang disediakan Pemuda Umno Pokok Sena bagi mendapat lesen motosikal Kelas B2 pada harga rendah RM199.

Ketua Pemuda Umno Pokok Sena Harris Che Mat berkata berdasarkan sambutan hari ini pihaknya menjangka program itu akan disertai lebih 3,000 orang dari daerah berkenaan.

"Bagi memberi peluang lebih ramai mendapat kemudahan ini, saya akan membuka kaunter pendaftaran dari 9 pagi hingga 5 petang di rumah saya di Nombor 47, Taman Bunga Sena di sini, bermula esok sehingga 14 Feb ini," katanya kepada Bernama.

Harris yang juga Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Bukit Lada turut meminta pemohon membeli Wang Pos bernilai RM199 atas nama MyEasy Service Sdn Bhd bagi memudahkan pemprosesan permohonan mereka.

Katanya pemohon akan dihubungi syarikat itu dalam tempoh dua minggu bagi menduduki ujian statik dan komputer.

Sementara itu bagi Abdul Ghani Ramly, 23, BL1M memberi peluang kedua kepadanya untuk mendapat lesen motosikal selepas gagal ujian pertama dua tahun lepas.

"Belanja kali ini agak murah. Dua tahun lepas saya bayar hampir RM400 untuk memasuki kelas belajar menunggang motosikal serta menduduki ujian komputer dan statik," katanya yang hanya melakukan kerja-kerja kampung.

Bagi Noraini Haron, 33, pula beliau mahu mendapatkan lesen itu bagi memudahkannya bergerak tanpa perlu bergantung kepada pengangkutan awam, terutama jika mahu ke pekan.

"Saya sokong usaha kerajaan melaksanakan BL1M bagi membantu golongan yang tiada pendapatan tetap di samping memudahkan kami mendapatkan lesen. Saya fikir kerajaan berpandangan jauh dalam soal membantu golongan muda," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak melancarkan BL1M pada Himpunan Orang Muda Kedah di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti di Alor Setar pada 31 Jan lepas.

Di bawah program itu pemohon hanya perlu membayar RM199 bagi mendapatkan lesen B2, iaitu pengurangan separuh harga yang biasa dikenakan oleh pengusaha sekolah memandu.    – Bernama

02 di merbok - Google Blog Search

1 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di merbok - Google Blog Search


Lembah Bujang - Jejak Sejarah <b>di</b> Kedah

Posted: 18 Feb 2013 08:41 PM PST

Kata orang, gendang gendut tali kecapi, kenyang perut suka hati. Lama tak dengar pantun dua kerat ni. Kali terakhir dengar tak silap saya masa sekolah rendah dulu.

Ok, sambung daripada entri sebelum ni. Lepas makan nasi ayam + cendol + ABC kat kedai Tat Nasi Ayam, Sungai Petani, kami terus ke Lembah Bujang untuk tengok dengan mata sendiri tempat bersejarah ni. Secara jujurnya masa belajar subjek Sejarah Tingkatan 5 dulu langsung tak minat dengan sejarah ni. Selalu tidur dalam kelas hehe. Tidur tidur pun SPM dapat B jugak

Tak rancang pun sebenarnya nak ke Lembah Bujang. Hasil bertanya di Facebook ramai kawan yang cadangkan ke Lembah Bujang selain daripada ke Pantai Merdeka di Tanjung Dawai. Kebetulan sebelum nak sampai Tanjung Dawai kena lalu Lembah Bujang dulu. Alang-alang dah sampai kat tempat bersejarah ni rugi besar kalau tak singgah.

Lembah Bujang Kedah

Lembah Bujang

Lembah Bujang

Lembah Bujang

Gambar kat atas ni katanya Tapak Kesan Sejarah Bukit Batu Pahat. Macam kawasan air terjun tapi tak ada air kat atas ni masa pergi hari tu. Kering agaknya.

Perahu Sagor Lembah Bujang

Serpihan-serpihan perahu yang dipamerkan dalam gambar di atas adalah sisa-sisa Perahu Sagor yang ditemui dalam kerja-kerja penggalian arkeologi di beberapa penempatan di sepanjang Sungai Muda yang menjadi laluan utama membawa barang dagangan sejak kurun ke-3 Masihi.

Penemuan ini menunjukkan Perahu Sagor merupakan pengangkutan utama yang digunakan oleh masyarakat tempatan bagi membawa bahan komoditi untuk dipasarkan di pelabuhan Lembah Bujang yang bertempat di Kuala Sungai Merbok. Ianya merupakan sebuah perahu tradisi masyarakat Melayu Kedah yang diperbuat daripada sebatang kayu balak yang ditebuk.

Pengisar Lembah Bujang

Artifak ini digunakan untuk mengisar beras untuk dijadikan tepung yang diperbuat daripada batu granit. Pengisar ini telah digunakan oleh penduduk setempat di Lembah Bujang pada sekitar kurun ke-19 Masihi.

Pengisar Lembah Bujang

Tangga Lembah Bujang

Menuju ke Candi Pendiat. Kena naik tangga yang lebarnya lebih daripada 10 inci.

Candi Pendiat Lembah Bujang

Inilah Candi Pendiat. Asal tapak ini telah ditemui di Kampung Pendiat, Merbok iaitu di sebelah timur Sungai Bujang. Tinggalan struktur candi yang telah dibina dibina sekitar kurun ke 11 Masihi ini telah ditemui oleh Quaritch Wales pada tahun 1940.

Candi ini berunsur Hindu dengan Vimana dan Mandapa sebagai struktur utamanya. Walau bagaimanapun Vimana dan Mandapa candi ini terpisah antara satu sama lain.

Tangga Lembah Bujang

Naik tangga lagi menuju ke Candi Bukit Batu Pahat. Fuh, letih naik tangga ni. Berpeluh jugak. Tapi tak seletih naik tangga Batu Caves masa outing photoshoot dengan fotografer Noorizam Sabran dulu.

Tangga Lembah Bujang

Candi Bukit Batu Pahat

Inilah dia Candi Bukit Batu Pahat. Lebih besar dan luas daripada candi yang lain.

Candi Bukit Batu Pahat merupakan induk kepada candi-candi lain di Lembah Bujang. Candi ini merupakan salah satu tapak yang telah ditemui oleh Quaritch Wales semasa beliau melakukan survey arkeologi di Lembah Bujang pada tahun 1936-1937.

Candi Bukit Batu Pahat

Kalau perasan kebanyakan candi ada lubang ni. Lubang ini sebenarnya lubang untuk memacak tiang candi. Tapi semua tiang candi kat Muzium Arkeologi Lembah Bujang ni dah dicabut. Mungkin sebab tak tahan dah kot nak tahan bumbung canding.

Candi Bukit Batu Pahat

Penyelidikan arkeologi tapak ini telah disambung oleh Alastair Lamb pada tahun 1959 hingga tahun 1960. Runtuhan candi ini telah dibina semula di tempat asalnya pada tahun 1960.

Candi Bukit Batu Pahat Lembah Bujang

Ada beberapa keping duit syiling kat adlam lubang ni. Tak dapat dipastikan apa fungsi lubang ni. Duit syiling tu pulak mungkin ada pengunjung yang datang untuk 'buang hajat'.

Candi Pengkalan Bujang

Candi Pengkalan Bujang

Asalnya tapak ini di Kampung Pengkalan Bujang, Merbok yang terletak di tebing sebelah timur Sungai Bujang. Candi ini ditemui berkembar dengan tapak 22 Candi Pengkalan Bujang oleh Quaritch Wales pada tahun 1936.

Candi Bendang Dalam

Candi Bendang Dalam

Asal tapak ini ditemui di Kampung Bendang Dalam, Merbok iaitu sebelah barat Sungai Bujang. Candi ini telah ditemui pada tahun 1960-an. Candi tapak 50 adalah berunsur Hindu dengan struktur utamanya adalah Vimana – Mandapa. Bahan asas binaan candi ini adalah batu lada (batuan laterite) dan kedua-dua bahagian ini dibina di atas permukaan tanah tanpa sebarang asas.

Candi Bendang Dalam Lembah Bujang

Saya tak pasti ada lagi atau tak candi yang saya tak sempat nak shoot hari tu. Rasanya dah cover semua dah. Kalau ada yang tertinggal tu saya minta maaf banyak-banyak.

Berkenaan dengan sejarah candi ni tak dapat saya nak jelaskan. Maklumlah, datang sini tanpa persediaan cukup. Sepatutnya sebelum datang saya selak semula buku Sejarah Tingkatan 5, barulah syok nak melawat tempat sejarah. Datang tempat sejarah tanpa ilmu dan pengetahuan seolah-olah masuk kedai makan tapi tak nak order makanan sebab tak lapar hehe.

Oh ye, nak masuk Muzium Arkeologi Lembah Bujang ni tak dikenakan sebarang bayaran. Saya masuk hari tu gamble je. Pusing seluruh kawasan sorang-sorang tanpa guide.

Lokasi Muzium Arkeologi Lembah Bujang ni tak susah nak cari. Terletak di Kampung Merbok menghala ke Tanjung Dawai. Tak berapa jauh dari UiTM Merbok. Dari Sungai Petani lagi dah ada signboard menghala ke Muzium Arkeologi Lembah Bujang ni.

Lepas penat berpeluh pusing muzium arkeologi ni kami terus ke Pantai Merdeka pula. Nama pantai ni pernah tersemat dalam sebuah lagu sekitar lewat tahun 1990-an dulu. InsyaAllah saya akan sambung dalam entri akan datang.

Sumber: Muzium Arkeologi Lembah Bujang.

housemates diperlukan <b>di</b> Uitm <b>Merbok</b>, Taman Lembah <b>Merbok</b> <b>...</b>

Posted: 24 Feb 2013 09:36 PM PST

© 2013 Portal Rumah Sewa . Com – Portal sewa rumah terbaik di Malaysia | rumah untuk disewa | sewa rumah | cari rumah sewa | mencari rumah sewa | iklan rumah sewa percuma. All Rights Reserved.

Best Theme Ever | Powered by WordPress

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


Addin: (Kemaskini) Gempar!! Pergaduhan <b>Di Sungai Petani</b>..

Posted: 18 Dec 2012 04:46 PM PST

Oleh kerana posting ini mendapat hits yang tinggi untuk hari ini so aku kemaskini sikit artikel agar lebih ter-susun dan memudahkan pembacaan. Nota penting ; Aku update isu sungai petani tue di blog lain [blog ini]. Lepas tue depa dok bertubi2 minta gambar. Aku ada. Gambar budak tue berdarah2.. tapi aku delete mesej budak yang inbox di kbsb tue. Dengan gambar2 tue sekali aku delete bila aku dah tahu macam mana nak delete mesej ** baru jumpa tadi itupun atas request dia yang minta delete... Kot2 ada admin kbsb lain yang save tue aku tak gerenti lah plak.

Sepertinya dia taknak didedahkan dan mohon admin agar jangan sebarkan gambar tersebut, maka aku hormati je la permintaan dia. Bahkan dengan gambar2 tue sekali aku delete. Aku takmo wujud apa2 konflik. Kot nya aku tetiba hilang sabar dan siarkan gambar budak yang cedera parah tue pula.. hehe bahaya. So better remove je terus dari inbox kbsb.

Tapi time dia inbox di kbsb, dia tak cakap apa2 pasal politik. Dia bagitau dari A sampai Z. Dia bagitau punca kejadian. Oleh kerana yang menjadi mangsa itu kenalan.. maka dia share kepada admin kbsb. Benda neh tak tersiar di berita. Tujuan dia share bukan suruh kutuk mana2 bangsa india just rasa injustice, aik apsal plak kawan dia jadi mangsa eh? Bukan dia kot yang bakar motor budak2 india.. mungkin ini pergaduhan budak2 gangster di sana tetapi budak2 yang tak bersalah dari kedua2 kaum ini pula menjadi mangsa prejudis dan persepsi bahkan sampai ada yang tercedera.. patut kah? Sudah tentu la tak patut.

Tetapi yang menjadi persoalan sekarang adanya puak2 sebelah sana menjadikan ia isu politik. Tetiba kaitkan ia dengan pr. Itu tak betul tue. PR tiada kaitan dengan citer neh. Citer neh hanyalah mengenai sesetengah bebudak india vs sesetengah bebudak melayu. Dan bebudak2 india serta melayu neh telah menjadikan budak2 india dan budak2 melayu yang lain, dimana tiada kaitan dengan apa2 pergaduhan, perselisihan dan etc2, sebagai mangsa. Itu yang sampai ada motor budak india kena bakar dan budak melayu kena tetak.

Itu apa yang aku diberitahu so aku citer balik je la. Selebihnya aku takmo ulas apa2 sangat pasal apa? Pasal aku malas bercakap atas benda yang aku kurang jelas. Tunggu la bebudak yang jadi mangsa tue sendiri jelaskan keadaan sebenar kat korang oke. Bai.

Petikan dari KBSB.

Kemaskini dari wall PDRM ;



Updated :

Maklumat sebelum ini dipadam kerana telah di ekplotasikan oleh pihak tertentu. Ada pihak yang terlibat dengan mangsa kejadian minta jangan politikkan isu neh kerana ia bukan isu politik dan bagitau dia tak minat dengan tohmahan segilintir penyokong partisan terhadap mangsa2 kejadian. Bahkan minta jangan pandai2 nak jadikan kes neh sebagai kes rusuhan kaum pula. Ini hanyalah isu gangster vs gangster yang telah menjadikan orang awam sebagai mangsa. Harap maklum.

Ini apa yang dinyatakan oleh kenalan kepada mangsa kejadian. Terima kasih, jika anda mahukan gambar dan sebagainya, mungkin ia akan tersebar sedikit lama lagi jika tuan punya badan izinkan. Oke bai.

Pemberitahuan ;

Posting ini telah dikemaskini sebanyak 5 kali.

1. Ada ayat yang terkandung dalam posting ini telah dibuang.

2. Yang mengatakan ditetak itu betul, tetapi kematian itu tidak dapat dipastikan.

3. Ini ialah pergaduhan sesama samseng yang menjadikan orang awam sebagai mangsa.

4. PDRM sedang mengambil langkah berjaga2.

5. PDRM meminta jangan jadikan ia sebagai isu perkauman.

Terima kasih.


Kuala Lumpur - by @tiewnama
pergaduhan budak budak sekolah di sungai petani telah di perbesarkan oleh bloger umno dan Barisan Nasional kononnya sebagai rusuhan kaum sedangkan hakikat yang sebenarnya adalah kes curi motor.
persoalan kini timbul, siapa yang mencuri motor itu? adakah motor anak india itu yang di curi? atau budak melayu yang cedera ini mencuri motor itu? motor siapakah yang di curi?
siapa berak tengah jalan tidak akan mengaku juga dia akhirnya. ini pepatah lama, adakah ini konspirasi umno dan mic untuk mencetuskan huru hara bagi terus mengekalkan kuasa yang semakin menghilang?
sesuai dengan kata kata ketua wanita umno malaysia bahawa tragedi 13 mei bakal berulang dan putrajaya akan di pertahankan walau dengan apa cara sekalipun dari perdana menteri malaysia Najib Razak.
secara logik kes ini memang dah semakin besar melainkan dengan kehendak Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. 2 jam dari tadi seorang lagi india di dakwa ditemui mati dibunuh di Taman Bandar Perdana Sungai Petani .
Polis ramai di kawasan terbabit. jadi minta tolong maklumkan perkembangan semasa. jumlah kematian setakat ini sebagaimana yang dirisik 3 orang kesemuanya lelaki India,
hasil risikan lain pula memberitahu bahawa kes ini sebenarnya pergaduhan di antara kumpulan samseng india dengan samseng india yang lain

So Diminta semua bertenang, Jangan layan sebarang Provokasi dan ikot nasihat polis.tq

Sumber di sini .

02 di gurun kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di gurun kedah - Google Blog Search


RESORT REGENCY GUNUNG JERAI, <b>GURUN</b> <b>...</b> - jom jalan-jalan...

Posted: 07 Jan 2013 02:12 AM PST

Sebelum ni saya ada post berkenaan Resort Regency Gunung Jerai :
http://haizanrunsah.blogspot.com/2012/02/resort-gunung-jerai-kedah-tenangmemang.html
Pengalaman pertama kali pergi tempat ni dulu, cuacanya memang sejuk ditambah dengan angin kencang.Pengalaman kedua ni, cuaca masih sejuk dan tiada angin kencang cuma kalau waktu malam, kabus memang sangat tebal. Syok tengok tiupan kabus tebal yang laju meluru masuk kafetaria ketika kami sedang minum malam
Saya akui, memang semakin cantik & mempersonakan Resort ni..Cuma satu masalah je...jalan masa naik gunung aritu memang agak merunsingkan sebab diaorang tengah baiki jalan yang masih runtuh...wuiiiiih...banyak beristighfar gak dibuatnya....
Kali ni kami berkesempatan mengunjungi Ladang Cendawan Shitake di puncak Gunung Jerai ni..Susah nak cari Ladang ni kat tempat lain di Malaysia ni...Harga sekilo pun sehingga RM 45. Ladang ni diuruskan oleh Dr Shirley bersama keluarganya atas nama syarikat AgroBio Future.Kami diberi taklimat dan dibawa melawat proses pembuatan cendawan shitake yang nampaknya macam mudah tapi merumitkan.Bagusnya cendawan shiitake ni ialah boleh beri sistem imun untuk menentang penyakit seperti kanser paru-paru, melawan bakteria, virus, toksin dan sel tumor...patutla harganya mahal....
  









































02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


Budak <b>Kodiang</b>...: dipaksa menjadi dewasa.

Posted: 14 Jan 2013 08:32 AM PST

Dengan nama Tuhan merancang dengan sempurna,
 akan kutulis nikmat2 Tuhanku.
 Bismillahirrahmanirrahim.
 Imam Syatibi rahimahullah berkata : di dunia ini,tiada maslahah yang mutlak &tiada mafsadah yang mutlak.
 sy mahu pinjam kata2 ulama' yg mulia ini beserta sedikit edition : tiada bahagia yang mutlak di dunia ini, jua tiada derita yg mutlak. dalam bahagia, ada jugak yg tak kena di mana-mana. dalam derita Tuhan selitkan juga bahagia. 
 banyak kisah kalau nak diluah. tapi cukuplah yang sekadarnya sahaja. buat peluah rasa yang terbuku di dada. flashback 6 1/2 tahun yang lepas, sy melangkahkan kaki ke matrikulasi UIA dlm bidang undang-undang. seronoknya bukan main lg. memandangkan itu cita2 sy, itu aim sy, yg sy nekadkan di hati sejak tingkatan 4 lagi. jadi tawaran tu macam bagi bantal kat orang mengantuk, mcm bagi susu kat bayi, mcm bagi pizza kat orang lapar.seronok sangat.noktah. 
 ayah yang pada mulanya mengisytiharkan ketidakpuasan hati dgn keputusan sy memilih bidang undang-undang (dan bukannya kejuruteraan seperti cadangannya), tiba-tiba mendapat info bahawasanya pelajar undang2 di uia berpeluang juga untuk belajar undang-undang shariah. dengan sepantas kilat (kilat yang kategori laju sangat )terus berubah sekelip mata ( mata yang kategori tertutup dengan pantas)!terus berubah! dari tak setuju jadi setuju. jadi suka sangat. kerana ayah seorang yang cintakan agama, maka hatinya gembira bila anaknya berpeluang belajar agama. tidaklah ayah tahu betapa belajar arab itu susah bagi sy. betapa perlu merangkak belajar arab bermula level 1 hingga level 4 itu perit bagi sy. betapa sy harap2 dlm hati ayah akan cancel kemahuannya nak tengok sy ambil shariah. tapi memandangkan itu sahaja cara buat ayah redha dengan minat sy nak sambung belajar dlm bidang undang2, sy gagahkan diri tersenyum dengan berani.lantas sy berpencak silat melawan segala keboringan & kebosanan & keazaban & kerendah dirian belajar bahasa arab. dengan kekurangan diri yang berasal dari sekolah beraliran sekular, ditakdirkan pula bergaul dengan bekas2 pelajar sekolah agama, belajar bahasa arab bersama2.
 semester demi semester, tahun demi tahun berlalu. sy masih meneruskan rutin sebagai pelajar LLBS dengan rasa kekurangan. tidak yakin diri. kalau kelas2 sivil (LLB) sy pilih tempat paling depan,kelas2 shariah(LLBS) pula sy cuba pilih tempat agak terselindung dari lecturer. takut kalau ditanya apa2, sy 'dimalukan' dengan kekurangan bahasa. walaupun hakikatnya keputusan periksa ALHAMDULILLAH tak pernah rasa kecewa. tamat LLB, sy berkira-kira mahu berbincang dengan keluarga untuk tidak menyambung pengajian LLBS sy. sy beri cadangan berani untuk buat DSLP.lebih mudah fikir sy (kerana DSLP bukan menggunakan medium bahasa arab).dan sy jangka keluarga pasti bersetuju dengan mudah. dan jangkaan sy meleset dengan mudah juga. tanpa basa basi, keluarga buat tak peduli. mereka tetap mahukan sy sambung LLBS. maka, dengan takdir ALLAH Yang Maha Penyayang, sy teruskan langkah kaki dengan tawakkal pada ILAHI. 
tak terbayang bagaimana mahu sy tempuh cabaran yang hebat dengan kudrat yang terhad. teman, mari sy khabarkan tentang betapa hebatnya Tuhan. betapa Agungnya ALLAH. betapa baiknya DIA. DIA paling faham saat hati sy bergoncang hebat. DIA Maha Tahu betapa diri ini rendah diri. DIA belas kasihan dengan pandangan mata yg tertunduk ke tanah kerana terasa lemah. tapi DIA tak biarkan kekurangan diri jadi penghalang sy belajar ilmu-ilmu agamaNYA. tetap DIA mahu sy faham shariat Islam & segala hukum2 Tuhan. sekurang2nya sy tidak berkekalan dalam kejahilan dan kedunguan. pasti ALLAH belas kasihan saat DIA melihat sy belajar undang2 jenayah Islam (Islamic Criminal Law II) dengan air mata berjuraian. sambil belajar, sambil kesat air mata. 
 ALLAH takdirkan budak kodiang bekas pelajar sekolah beraliran sekular ini belajar tentang Al-Quran & sunnah. belajar tentang ijma' dan qiyas. belajar tentang khilaf para ulama' dalam berijtihad. belajar betapa Islam itu sempurna. apa-apa yang sy kagumi tentang undang-undang british, dileburkan dengan penemuan ilmu2 baru. sy jadi terkagum-kagum tanpa henti bila menemukan perbahasan ulama' lebih ratusan tahun dahulu tentang perkara yg sama. sy jadi tunduk pada keMaha Bijaksanaan Tuhan. 4tahun mendapat tarbiah undang2 british, sy jadi lembik dan surrender pd kesyumulan shariat islam dengan hanya 1 tahun tarbiah undang2 Islam. juga sy tersentuh dengan baiknya akhlak pensyarah & rakan2. terhibur dengan keletah kawan2.sungguh setahun yang manis. 
 sekarang, bahagia tadi sudah mengucapkan selamat tinggal.fasa pengajian LLBS dah tamat. calar-calar jugak hati ini memandang sahabat2 yang nak ditinggalkan. bukan sy sengaja toreh hati supaya pedih dan sedih. tidak. rasa tu hadir sendiri. selagi tak hilang, jarang kita sedar kita sayang. dan sekarang sayunya bertimpa-timpa. bila lawak dah tak terasa lagi kelakarnya. bila nak bergurau hilang idea. bila memandang kiri kanan, mula terbayang2 semuanya akan tinggal kenangan. aduh, pedihnya hati. dalam perit & ngilu hati, sy hanya mampu melafazkan ALLAH ALLAH & ALLAH buat meredakan perasaan yg berombak naik tak keruan. air mata tak keluar di hadapan manusia, di belakang mereka tertumpah jua. 
 ALHAMDULILLAH, segala puji bagi ALLAH atas ni'mat peluang menuntut ilmu agama. atas peluang merasa biah suasana beragama. atas ni'mat ukhwah dan berkasih sayang dgn teman2. atas segala kelebihan yang terlalu banyak untuk sy sebutkan. sy kembalikan segala puji bagi ALLAH, Hanya DIA yang berhak mendapat semua pujian yg sempurna. maafkan teman2, segala salah silap sepanjang pertemuan. jangan sedih, kita bukan berpisah alam, sekadar berpisah 'makan' seiring peredaran 'zaman'. 
 sy perlu pulang sekarang. sy terpaksa jadi dewasa. kerana sunnatullah tak mengizinkan kita berada pada fasa yang sama selama-lamanya.sy perlu berani menghadapi dunia. kerana mustahil sy mampu berselimut berselubung untuk lari dari kenyataan.doa'kan teman sy kuat buat berjuang. kalau tak mampu kita bermesra sepuasnya di dunia yang fana, mari pasakkan azam memanjangkan kemanisan ukhwah kita ke syurga. kerana akhirat itu kekal.dan dunia perlu ditinggal. 
(sambil membetulkan cermin mata.melepaskan keluhan-berat terasa.sungguh sy dipaksa menjadi dewasa.)

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved