Selasa, 20 September 2011

02 di jerai kedah - Google Blog Search

02 di jerai kedah - Google Blog Search


PRU13 Parlimen <b>Jerai</b>: Jamil Khir &#39;Berentap&#39; dengan Firdaus Jaafar <b>...</b>

Posted: 19 Sep 2011 07:18 PM PDT


Keputusan pilihanraya umum P.12 Jerai, Kedah pada 8 mac 20008

Ustaz Mohd Firdaus Jaafar memperolehi 26,510 undi berbanding Datuk Paduka Badruddin Amiruldin memperolehi hanya 24,211 undi. Mohd firdaus Jaafar menang dengan majoriti 2299.

Dari sumber yang boleh dipercayai  dari Umno Bahagian Jerai, hangat dan hampir pasti Umno bahagian Jerai akan meletakkan tokoh agama iaitu Datuk Seri Jamil Khir Baharom sebagai calon pada pilihanraya umum ke 13 nanti.

Umno bahagian Jerai dikatakan menyetujui langkah PM Najib untuk menurunkan calon BOLEH MENANG untuk merampas kembali kerusi Parlimen Jerai yang buat kedua kalinya ditawan oleh Pas. Calon Pas ustaz Nasharudin Mat Isa memenanginya buat pertama kali bagi Pas pada pilihanraya umum ke 10 pada 1999 mengalahkan Dato' Paduka Badruddin Amiruldin.

Pertarungan sengit bakal berlaku

Pas Kawasan Jerai akan mengekalkan ustaz Firdaus Jaafar berdasarkan rekod 'killer point' kerana berjaya menewaskan populariti Dato' Paduka Badruddin. Umno bahagian Jerai pula akan meletakkan Jamil Khir untuk cuba menawan Parlimen Jerai.

Pas dan Umno di Parlimen Jerai akan sama sama meletakkan tokoh dari kalangan agamawan, tinjauan tidak rasmi dari blog ini mendapati peluang kedua dua calon untuk menang adalah 50-50 buat masa ini.Jamil Khir sudah beberapa kali habis 'melawat kawasan'  dan cuba mengembangkan pengaruhnya selaku calon popular dan sudah pun popular dari kaca TV.Manakala YB ustaz Firdaus bertungkus lumus untuk lebih popular bagi mempertahankan kemenangan Pas untuk kali kedua baginya.

Kemenangan dengan majoriti 2299 oleh ustaz firdaus nampaknya bukanlah suatu yang 'kebal' kerana peristiwa yang sama sama berlaku apabila Pas kecundang pada pilihanraya umum ke 11 di Parlimen Jerai.

Bolehkah Pas kawasan Jerai mengekalkan kemenanagan di Jerai untuk 'tambah power' ke Putrajaya? atau Umno akan merampas kembali 'kubu kuat' sejak merdeka?

Faktor penting Pas di Jerai ialah kekuatan MB Kedah Datuk Seri  ustaz Azizan Razak selaku Dipertua Kawasan dan Adun Sungai Limau.Adakah ustaz Azizan akan masih lagi memikul amanah Pas untuk menjuarai politik Kedah pada pilihanraya umum ke 13.Kita doakan kesihatan terbaik untuk ustaz Azizan Razak.

Persoalan lebih menarik menjelang pilihanraya umum ke 13 nanti.

abu shahid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan