Isnin, 2 April 2012

02 di tanjung dawai - Google Blog Search

02 di tanjung dawai - Google Blog Search


Singgah <b>Di</b> Pantai Merdeka Dan <b>Tanjung Dawai</b> | Blog Cikgu Hairul

Posted: 07 Feb 2012 06:26 PM PST

Seronok sangat cuti-cuti Malaysia kali ni. Dalam perjalanan balik dari Gunung Jerai, secara sepontan terfikir nak singgah di Pantai Merdeka dan Tanjung Dawai. Itu pun lepas terdengar lagu Cinta Pantai Merdeka. Kelakar pun ada, macam tak planning pulak nak ke Pantai Merdeka ni.

Kebetulan cuti masih berbaki dua hari. Layan je la hajat hati. Alang-alang dah sampai ke Utara, baik singgah. Kalau menunggu trip akan datang, entah tak tau bila pulak akan sampai.

Pantai Merdeka terletak di daerah Sungai Petani. Jaraknya adalah lebih kurang 1 jam perjalanan dari Gunung Jerai. Perjalanan lebih mudah ikut lebuhraya PLUS. Dari Gurun terus ke selatan dan ambik exit Sungai Petani Utara. Kemudian ikut jalan biasa ke Pekan Tikam Batu dan terus ke Pekan Kuala Muda sebelum sampai ke Pantai Merdeka. Jangan takut sesat, jalan cantik dan sign board lengkap. Mungkin akan keliru bila sampai jalan masuk ke Pantai Merdeka sebab jalannya agak kecik. Walaubagaimanapun signboard tetap ada.

Masa aku sampai cuaca sangat cerah. Pengunjung juga ramai. Tapi tak seramai macam hari cuti. Mungkin sebab Kedah bukan hari bercuti. Aku cuma jalan-jalan menikmati pemandangan. Nak mandi-manda macam tak ada selera. Lagipun baju dah habis. Sebenarnya kat sini kalau nak menginap memang ada chelet yang boleh disewa. Aku dah survey memang harga berpatutan.


Rasanya tak lengkap kalau ke Pantai Merdeka tapi tak ke Tanjung Dawai. Tanjung Dawai ialah sebuah perkampungan nelayan. Dari Pantai Merdeka, Tanjung Dawai boleh dieksess dengan menaiki bot. Perjalanan tak sampai pun 15 minit. Tambang yang dikenakan RM2 sehala seorang. Murah je.

Di Tanjung Dawai bukanlah satu tempat untuk berseronok-seronok. Lebih kepada tempat shopping. Oleh kerana ia sebuah perkampungan nelayan, barangan seperti ikan bilis, ikan kering, sotong kering, pekasam, belacan dan hasilan laut banyak dijual di sini. Bila memilih mulalah rambang mata. Macamlah kat KL tak ada jual benda-benda tu semua. Tapi dah sampai sini, beli je la apa-apa yang patut. Harganya jauh lebih murah. Paling aku suka ialah ikan terubuk masin. Harga kat sini cuma RM7 je seekor berbanding kat KL harganya mencecah RM14 seekor. Penjual tu kata dia buat sendiri. Sebab tu la dapat harga murah.

Dah puas shopping, tunggu bot untuk balik ke Pantai Merdeka pulak. Pengusaha bot memang ramai. Tak payah khuatir bot tak ada. Mereka sentiasa bersiap sedia membawa pelancong. Kalaupun mereka tak ada, naiklah teksi ikut jalan darat. Cuma lambat sikitla.

Percutian yang tak sengaja ni memang memenatkan. Tapi keseronokkan yang dialami menghilangkan kepenatan itu. Memang berbaloi percutian kali ini. Cuti yang ada dapat dimanafaatkan semaksimum mungkin. Puas dan terasa fresh lepas cuti. Jom bawak keluarga pegi cuti-cuti seluruh Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan