Ahad, 8 Mei 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Harian Metro: Mutakhir

Posted: 08 May 2011 07:44 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


Pelajar IPTA mati tergantung

Posted: 07 May 2011 10:25 AM PDT

JASIN: Tanda tanya mengenai seorang pelajar institusi pengajian tinggi awam (IPTA) yang 'menyepikan diri' selama dua hari terjawab selepas mayatnya ditemui di rumah sewanya di Taman Muhibbah, Merlimau, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 5 petang, mayat S Pannir Selvan, 22, ditemui tergantung pada kipas siling oleh bapa saudaranya yang pergi ke rumah sewa mangsa.


Difahamkan, bapa saudara mangsa pergi ke rumah berkenaan untuk mencarinya selepas dua hari tidak melihatnya.

Ketua Polis Daerah Jasin, Deputi Superintendan Che Suza Che Hitam berkata, sepasukan polis yang menerima maklumat mengenai kejadian itu bergegas ke lokasi untuk melakukan siasatan.


"Berdasarkan siasatan awal, kejadian tidak membabitkan unsur jenayah dan kematian mangsa diklasifikasikan sebagai mati mengejut (SDR).


"Pemeriksaan polis pada badan dan rumah sewa lelaki itu juga tidak menemui kesan jenayah," katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, Pannir Selvan tinggal menyewa di situ bersama lima lagi rakannya dan ketika kejadian, hanya dia berada di rumah berkenaan kerana teman serumahnya pulang bercuti ke kampung masing-masing.


Menurutnya, hasil bedah siasat pihak hospital mendapati mangsa mati akibat menggantung diri dan motif kejadian masih dalam siasatan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Terjun laut elak dibelasah

Posted: 07 May 2011 10:23 AM PDT

BUTTERWORH: Panik kerana bimbang dirinya akan dibelasah orang ramai, seorang lelaki warga asing sanggup terjun ke laut dan berendam hampir dua jam di Pantai Robina, dekat sini, semalam.

Lelaki warga Myanmar berkenaan yang dikenali Alam Shamsul Alam, 26, sebelum itu dipercayai terbabit dalam kemalangan selepas dia yang menunggang motosikal melanggar sebuah kereta di Permatang Pak Elong, Kepala Batas, dekat sini.


Dalam kejadian kira-kira jam 8 pagi, dia dikatakan tercampak ke dalam parit berhampiran dan dibantu orang awam yang mahu memberi pertolongan.

Ketika cuba dibantu orang awam, tiba-tiba dia melarikan diri dipercayai takut kerana menunggang motosikal tanpa lesen.


Timbalan Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara, Superintendan Mohamad Sukri Awang berkata, lelaki berkenaan sempat meminta air dengan penduduk di Pantai Robina selepas melarikan diri kira-kira lima kilometer dari tempat kejadian.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 08 May 2011 07:43 AM PDT

Kosmo Online


Ditahan kerana curi penebat petir sekolah

Posted:

Ditahan kerana curi penebat petir sekolah

Ditahan kerana curi penebat petir sekolah

08/05/2011 6:45pm

KUALA LUMPUR — Polis menahan seorang lelaki yang mempunyai 17 rekod jenayah lampau kerana disyaki mencuri kabel penebat petir bernilai hampir RM150 di Sekolah Menengah Wangsa Maju, di sini, hari ini.

Ketua Balai Polis Wangsa Maju, Cif Inspektor Mispani Hamdan berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 7 pagi itu, suspek cuba melarikan diri dengan memanjat bumbung sekolah itu selepas ternampak kelibat anggota polis peronda yang sedang meronda di kawasan sekolah berkenaan.

"Curiga dengan keadaan itu, anggota berkenaan kemudian datang semula sejam kemudian bagi memeriksa kawasan sekolah sebelum melihat seorang lelaki berlari di atas bumbung sekolah," katanya kepada pemberita di lokasi kejadian.

Beliau berkata anggota polis kemudian mengejar dan mengepung suspek sebelum mengarahkan suspek supaya turun.

"Suspek kemudian berlari turun ke tingkat satu dan bergelut dengan seorang anggota dan dalam cubaan meloloskan diri...suspek cedera ringan," katanya.

Mispani berkata, lelaki itu bagaimanapun berjaya ditahan dan setelah disoal siasat, polis menemui 5 kilogram kabel penebat petir yang dipercayai dicuri dari sekolah berkenaan. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Perhimpunan belia tanam sifat sukarelawan

Posted:

Perhimpunan belia tanam sifat sukarelawan

Perhimpunan belia tanam sifat sukarelawan

08/05/2011 6:41pm

MELAKA — Kerajaan berhasrat menanamkan sifat kesukarelawan di kalangan belia dengan mencontohi negara-negara maju sempena Perhimpunan 1 Juta Belia di Putrajaya pada 27 hingga 29 Mei ini.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shaberi Cheek, berkata, Australia mempunyai lima juta sukarelawan yang memberi sumbangan tenaga sebanyak 700 juta jam setahun.

"Sifat kesukarelawan seperti ini yang perlu kita pupuk di kalangan belia tempatan," katanya kepada pemberita selepas menyertai Konvoi Malaysia Super Cars Club sempena promosi perhimpunan itu di Mydin Mall, Ayer Keroh, di sini, hari ini.

Sebanyak 17 buah kereta sport seperti "Ferrari" dan "Lamborghini" menyertai konvoi dari Putrajaya ke Melaka yang diketuai oleh Presiden Malaysia Supercar Owners Club, Datuk Seri Dr Mohd Azman Mahmud.

Ahmad Shabery pada majlis itu mengedar risalah sempena perhimpunan itu dan menjemput secara peribadi orang ramai di ruang legar di pasar raya itu untuk datang ke Putrajaya yang telah diisytiharkan sebagai 'Kota Belia'. —Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dadah: Broker kereta duhukum gantung

Posted:

Dadah: Broker kereta duhukum gantung

Dadah: Broker kereta duhukum gantung

08/05/2011 6:37pm

ALOR SETAR — Seorang broker kereta dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini selepas didapati bersalah kerana mengedar dadah dua tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd. Zaki Abd. Wahab menjatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadap Airiy Azmi Mohamad, 31, selepas didapati bersalah kerana mengedar dadah jenis ganja seberat hampir 60 kg.

Tertuduh yang berasal dari Kelantan didakwa melakukan kesalahan itu di Lorong 2, Unit Pemeriksaan dan Kemudahan Penumpang, Kompleks Imigresen Bukit Kayu Hitam pada 17 April 2009 pukul 12.30 tengah hari.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 39B (1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952, yang boleh dihukum mengikut Seksyen 39B (2) akta yang sama, yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 08 May 2011 03:48 AM PDT

Harian Metro: Setempat


Amuk geng curi kereta

Posted: 07 May 2011 11:04 AM PDT

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki maut manakala dua rakannya cedera parah dalam pergaduhan antara dua kumpulan curi kereta yang bersenjata pedang samurai, besi dan pisau di Taman Intan Baiduri, Kepong, di sini, awal pagi semalam, dipercayai berpunca daripada perebutan kawasan.

Sebelum pergaduhan tercetus kira-kira jam 3 pagi, satu daripada kumpulan curi kereta itu dilapor menyerang sepasukan anggota polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul (IPD) Sentul kerana menyangkakan mereka ahli kumpulan musuh.


Bagaimanapun, menyedari tersalah sasaran selain seorang daripada rakan terkena tembakan dilepaskan anggota polis, anggota kumpulan terbabit berusia antara 20 hingga 35 tahun melarikan diri.

Kumpulan tiga lelaki yang menaiki sebuah kereta Proton Wira itu kemudian berlanggar dengan sebuah kereta jenis Perodua Kancil dinaiki kumpulan sasaran mereka.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, kereta Perodua Kancil itu dinaiki empat lelaki dipercayai ahli sindiket curi kereta.


"Perlanggaran itu menyebabkan berlaku pergaduhan sebelum polis tiba di lokasi kejadian dan menahan enam suspek," katanya yang turut memberitahu, seorang lelaki berusia 34 tahun maut di tempat kejadian kerana cedera parah di kepala.

Menceritakan kejadian itu, Ku berkata, sepasukan anggota polis menerima maklumat daripada orang awam mengatakan akan berlaku pergaduhan antara dua kumpulan curi kereta sebelum bersiap sedia di kawasan berkenaan dengan melakukan rondaan.


"Kumpulan menaiki kereta Proton Wira itu mulanya mengekori sebuah kereta polis tanpa logo polis yang disangkakan musuh.

"Sebaik tiba di satu jalan mati, kumpulan suspek itu merempuh belakang kereta anggota polis berkenaan. Tiga lelaki segera keluar dengan bersenjatakan pedang samurai, besi dan sepucuk pistol.


"Menyedari keselamatan terancam, seorang daripada tiga anggota polis terbabit melepaskan tembakan dan mengenai paha kiri seorang daripada tiga suspek," katanya.


Tersentak dengan itu, tiga suspek bergegas masuk semula ke dalam kereta dan melarikan diri, manakala pasukan polis yang diserang memaklumkan kejadian kepada IPD Sentul untuk meminta bantuan.


Beliau berkata, kereta dinaiki ketiga-tiga suspek bagaimanapun berlanggar dengan sebuah kereta jenis Perodua Kancil dinaiki empat ahli kumpulan musuh kurang 200 meter dari lokasi anggota polis diserang.


"Kedua-dua kumpulan Ini kemudian bergaduh sebelum pasukan polis yang mengepung kawasan berkenaan menahan enam suspek berusia 20 hingga 35 tahun selain merampas satu batang besi dipercayai senjata digunakan dalam pergaduhan itu. Seorang daripada mereka bagaimanapun sempat melarikan diri.


"Pemeriksaan mendapati, suspek yang terkena tembakan polis ketika serangan pertama dilakukan berusia 34 tahun maut di tempat kejadian kerana cedera parah di kepala. Polis percaya, kepalanya dipukul dengan objek keras.


"Mayat si mati dibawa ke Hospital Selayang (HS) untuk bedah siasat manakala dua rakannya yang turut cedera parah dalam pergaduhan itu dirawat di hospital sama. Pemeriksaan awal mendapati si mati mempunyai 10 rekod jenayah lampau," katanya.


Difahamkan, keadaan kedua-dua suspek yang dirawat di hospital berkenaan masih kritikal.


Kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ajal gadis sunti

Posted: 07 May 2011 11:01 AM PDT

MERSING: Akibat tidak mempedulikan nasihat ibu angkat yang melarangnya menunggang motosikal keluarga, seorang pelajar perempuan tingkatan satu maut selepas terbabit dalam nahas berhampiran persimpangan masuk ke Felda Tenggaroh 2, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 5.45 petang, motosikal ditunggang Nor Hafawati Radzuan, 13, terbabas sebelum melanggar sebuah kenderaan empat roda dari arah bertentangan iaitu menghala ke Felda Tenggaroh.


Kejadian mengakibatkan Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tenggaroh A yang dalam perjalanan ke rumah sepupunya di Felda Tenggaroh 2 itu tercampak dari motosikal menyebabkannya parah dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Ibu angkat mangsa, Khasida Junid, 46, berkata sebelum itu dia dan suaminya ke Kota Tinggi pada hari kejadian, mereka melarang Nor Hafawati menggunakan motosikal itu kerana bimbangkan keselamatannya.


Menurutnya, motosikal itu turut dirantai dan dimangga oleh suaminya, Md Had Mahmud, 47, sebelum meninggalkan rumah di Felda Tenggaroh 7.


"Sebaik pulang ke rumah, kami terkejut mendapati motosikal hilang selain rantai motosikal ada kesan ketukan dan dibuang di tepi rumah.

"Apabila mendapati Nor Hafawati tiada di rumah, kami menyedari kemungkinan itu perbuatannya.


"Kami yang menanti Nor Hafawati kerana mahu menegur perbuatan itu terkejut menerima berita nahas itu petang semalam (kelmarin)," katanya yang masih sebak.

Khasida berkata, dia terkilan dengan kejadian itu memandangkan keluarganya bercadang membawa Nor Hafawati mengunjungi rumah ibu bapa kandungnya (kakak Khasida), sekali gus meraikan Hari Ibu pada hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 08 May 2011 03:43 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Ekstremis tuntut pelbagai perkara kerana anggap kerajaan lemah: Dr M

Posted: 08 May 2011 03:07 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Tindakan pihak ekstremis tertentu membuat pelbagai tuntutan sehingga sanggup mengubah apa yang termaktub dalam Perlembagaan disebabkan mereka beranggapan kerajaan ketika ini adalah lemah, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Katanya, kehilangan kuasa majoriti dua pertiga kerajaan di Parlimen menyebabkan puak terbabit berani mengambil kesempatan untuk menimbulkan pelbagai masalah berbanding suasana semasa di bawah pemerintahan beliau dahulu.

"Dulu masa saya (jadi Perdana Menteri) tidak ada. Saya mendapat sokongan daripada semua, orang Kristian, Hindu, atau orang Buddhist semua sokong, tidak ada tuntutan apa-apa. "Puak ekstremis ini buat begitu sebab dia nampak yang kerajaan lemah maka dia timbullah macam-macam masalah untuk bagi kotor lagi keadaan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Cheras di Dewan Utama, Pusat Rekreasi Cheras di sini.

Beliau ditanya mengenai penulisan oleh blog seperti yang dilaporkan akhbar mengenai majlis pertemuan DAP dengan paderi Kristian dari seluruh negara di sebuah hotel di Jalan Macalister, Pulau Pinang baru-baru ini.

Bagaimanapun, Dr Mahathir enggan mengulas mengenai perkara yang membabitkan agama itu kerana katanya ulasan yang pelbagai tanpa bukti yang jelas akan lebih memburukkan lagi keadaan.

Ditanya pandangannya berhubung laporan media yang mendahului pihak keselamatan yang seolah-olah menunjukkan kelemahan risikan pihak berkuasa, beliau berkata:
"Saya kena kaji sepenuhnya, saya tak berani nak buat kenyataan kerana saya tak akan menyumbang kepada keamanan dan ketenteraman negara dengan mengeluarkan pendapat yang belum mempunyai asas yang kukuh.

"Kalau ada sesuatu yang melanggar undang-undang kita boleh (ambil tindakan). Tetapi kadang-kadang yang tak langgar undang-undang pun kerana kita ada kuasa politik kita nak guna undang-undang, yang itu salahlah. Kita kena pegang pada undang-undang."

Mengulas mengenai cadangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya
PAS bekerjasama dengan UMNO, Dr Mahathir berkata cadangan itu baik kerana PAS juga pernah bersama UMNO semasa dalam Perikatan tetapi mereka perlu ikhlas, bukannya masuk untuk sekadar mencari peluang.

Dr Mahathir berkata, apa yang lebih baik yang dapat dilihat dari cadangan Perdana Menteri itu ialah PAS perlu keluar dari bersekongkol dengan individu tidak baik dan parti lain untuk memperjuangkan orang Melayu dan Islam.

"Dia (PAS) nak lawan dengan kita, lawanlah, dia nak pecah undi orang Melayu, pecahlah tetapi jangan kerjasama dengan orang yang begitu sekali dahsyat daripada pandangan orang yang waras," katanya.

Katanya, walaupun PAS beranggapan sokongan kepada pakatan pembangkang semakin bertambah berikutan pendedahan video seks yang pelakunya mirip seorang ketua pembangkang, parti yang kononnya memperjuangkan Islam itu perlu sedar terdapat pelbagai jenis manusia di dalam masyarakat Malaysia.

Dr Mahathir berkata, selepas pendedahan adegan video seks itu beliau tidak tahu apa lagi bukti yang dikehendaki rakyat bagi meyakinkan mereka bahawa itulah sifat sebenar ketua pembangkang tersebut.

"Saya tak tahu apa lagi nak meyakinkan rakyat...nak panggil rakyat pergi tengok dia buat, mustahillah begitu," katanya. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kerajaan timbang dasar derma organ jika penderma berkurangan

Posted: 08 May 2011 03:03 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan menimbang dasar yang sesuai untuk pendermaan organ selepas kematian sekiranya jumlah penderma organ di negara ini semakin berkurangan pada masa depan.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata bagaimanpun perkara itu tidak perlu pada masa sekarang kerana bilangan pengikrar penderma organ di negara ini semakin meningkat dari tahun ke tahun.

Beliau berkata, seramai 147,000 orang sudah berikrar untuk menjadi penderma organ sehingga tahun lalu iaitu 59 peratus pengikrar berbangsa Cina, 24 peratus India dan 16 peratus Melayu. "Sesetengah negara seperti Singapura mengggunakan dasar 'opt-out' iaitu semua rakyat perlu menderma kecuali kalau ada yang tidak mahu menderma mereka perlu tulis surat yang mengatakan mereka tak mahu menderma.

"Tapi negara kita (gunakan) polisi 'opt-in' iaitu kalau nak menderma baru kita tulis surat (berikrar), ini juga dipraktikkan oleh banyak negara, kita akan menimbang kalau situasi mendesak sangat kita kena tengok apa polisi yang sesuai untuk negara kita," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis "Caring and Sharing" di Buddhist Maha Vihara, Brickfields, di sini hari ini.

Liow berkata, halangan keluarga menjadi antara faktor pendermaan organ tidak dapat dilakukan oleh pengikrar penderma pada saat-saat akhir.

"Oleh itu kita minta orang ramai mempunyai komitmen terhadap perkara ini dan menyedari bahawa organ ini penting untuk menyelamatkan satu lagi nyawa yang amat memerlukannya.
"Lebih 6,000 kematian akibat kemalangan setahun di negara kita, tetapi hanya sebilangan kecil (daripada jumlah itu) yang menderma, kerana kesedaran tidak tinggi, jadi kita perlu meningkatkan kesedaran ini untuk membantu pesakit yang menunggu organ ini," katanya.

Beliau juga menasihatkan pesakit yang memerlukan organ melakukan transplantasi di hospital dalam negara dan mendapatkan sumbangan organ daripada keluarga atau saudara mara terdekat.

"Apa yang kita bimbang mereka (pesakit) ke hospital yang tidak diiktiraf di luar negara dan menyebabkan masalah komplikasi selepas transplantasi dibuat dan ini akan menyebabkan banyak masalah selepas itu," katanya. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 08 May 2011 03:35 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Kerjasama dengan Kemboja

Posted:

Kerjasama dengan Kemboja

Kerjasama dengan Kemboja

Oleh Rizanizam Abdul Hamid
utusanmelaka@utusan.com.my

MELAKA 7 Mei - Melaka akan meningkatkan kerjasama dua hala dengan Kemboja dalam bidang pendidikan, pelancongan kesihatan dan bandar raya berkembar.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, kerjasama itu termasuk mengadakan hubungan lebih erat dalam bidang tanaman getah, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), bioteknologi dan kejuruteraan.

Katanya, Kemboja yang diiktiraf sebagai Bandar Warisan Dunia pada 1992 turut berkongsi pandangan berhubung perancangan pembangunan di Melaka yang juga mendapat pengiktirafan dari Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa- bangsa Bersatu (UNESCO) pada 2008.

"Selain berkongsi pengalaman tentang tapak warisan ini, turut dibincangkan ialah pelaburan dalam bidang pendidikan, tanaman getah dan pelancongan kesihatan," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dan perbincangan bersama Timbalan Perdana Menteri Kemboja, Dr. Sok An di Hotel Casa del Rio di sini, hari ini.

Menurut Mohd. Ali, beliau akan membuat lawatan balas ke Kemboja Oktober ini untuk mempelawa mereka menghantar lebih ramai pelajar melanjutkan pelajaran dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) di universiti di negeri ini.

Sementara itu, Sok An berkata, persamaan yang banyak antara Melaka dan Kemboja terutamanya dalam bidang pelancongan kebudayaan memudahkan kerjasama hubungan dua hala itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penunggang maut dirempuh kereta

Posted:

Penunggang maut dirempuh kereta

Penunggang maut dirempuh kereta


Keadaan motosikal dan kenderaan pelbagai guna yang terbabit dalam kemalangan di Kilometer 11.2, Lebuh Raya Seremban-Port Dickson, kelmarin.


TELOK KEMANG 7 Mei - Seorang pemuda maut selepas dirempuh sebuah kereta dari arah belakang di Kilometer 11.2 Lebuh Raya Seremban-Port Dickson, di sini, pagi semalam.

Dalam kemalangan pukul 2.50 pagi itu, mangsa, K. Tangasamy, 29, yang menunggang motosikal Yamaha Y110 maut ditempat kejadian selepas mengalami kecederaan parah di anggota badannya.

Jurucakap polis memberitahu, kejadian itu berlaku apabila motosikal ditunggang mangsa terbabas di sebelah kiri jalan selepas dilanggar sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) Toyota Avanza.

"Pemandu kenderaan MPV dilaporkan terselamat," katanya di sini, semalam.

Jurucakap itu memberitahu, mayat mangsa telah dibawa ke Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) untuk tujuan bedah siasat dan telah dituntut oleh keluarganya.

Sementara itu, Pegawai Turus Trafik negeri, Asisten Supritendan Abd. Halil Hamzah ketika dihubungi semalam mengesahkan kejadian tersebut.

Katanya, orang ramai yang mempunyai maklumat diminta tampil di balai polis berhampiran bagi membantu siasatan kes tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penuntut politeknik maut, kereta rempuh lori

Posted:

Penuntut politeknik maut, kereta rempuh lori

Penuntut politeknik maut, kereta rempuh lori

SEREMBAN 7 Mei - Seorang penuntut Politeknik Seberang Perai, Pulau Pinang, maut selepas kereta yang dipandunya merempuh sebuah lori membawa muatan besi lusuh dari arah belakang di Kilometer 263.4 Lebuh Raya Utara-Selatan arah utara, di sini, semalam.

Dalam kemalangan pukul 5 petang itu, mangsa, Muhammad Safwan Abdul Kadir, 20, maut di lokasi kejadian selepas mengalami kecederaan serius di kepala dan badan.

"Mangsa yang memandu Proton Gen 2 itu dipercayai hilang kawalan sebelum merempuh lori berkenaan dari arah belakang dari lorong kiri lebuh raya berkenaan.

"Lori itu juga hilang kawalan sebelum terbalik di lorong tengah mengakibatkan pemandu dan kelindannya turut cedera," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Katanya, kedua-dua mangsa yang mengalami kecederaan kemudian dikejarkan ke Hospital Tuanku Ja'afar di sini, untuk rawatan lanjut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 08 May 2011 03:24 AM PDT

Utusan Online - Utara


2 ditahan bersama 20 ketulan ganja

Posted:

2 ditahan bersama 20 ketulan ganja

2 ditahan bersama 20 ketulan ganja

ALOR SETAR 7 Mei - Polis melumpuhkan satu sindiket pengedaran dadah dengan tertangkapnya dua lelaki bersama 20 ketulan ganja mampat bernilai RM50,000 setelah menahan dua kereta di Taman Tuanku Haminah, Sungai Petani, dekat sini malam semalam.

Dalam serbuan di hadapan sebuah kedai kira-kira pukul 9 malam itu, sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Kontinjen Kedah memberkas kedua-dua suspek yang masing-masing berusia 34 dan 44 tahun.

Ketua Polis Negeri, Datuk Ahmad Ibrahim berkata, hasil pemeriksaan terhadap kereta Toyota L.E terbabit menemui sebuah kotak di dalam but yang mengandungi ketulan mampat tumbuhan kering disyaki ganja.

Katanya, kesemua ganja yang dianggarkan seberat 19 kilogram itu dipercayai diseludup masuk dari negara jiran untuk diedarkan di selatan Semenanjung.

"Siasatan awal mempercayai mereka daripada satu sindiket pengedaran dadah. Hasil ujian air kencing ke atas kedua-dua suspek didapati positif ganja," katanya kepada pemberita, di sini hari ini.

Menurut Ahmad, suspek yang berusia 34 tahun itu bekerja sebagai pemandu di sebuah syarikat swasta, manakala seorang lagi ialah peniaga.

Katanya, semakan rekod jenayah mendapati suspek pertama pernah terlibat dalam kes jenayah, manakala suspek kedua mempunyai dua rekod kesalahan di bawah Akta Dadah serta baru empat bulan keluar penjara atas kesalahan mengedar dadah.

Beliau berkata, polis turut merampas dua buah lagi kenderaan iaitu Toyota Hilux dan Toyota Altis, milik kedua-dua suspek bagi membantu siasatan.

"Polis mendapat perintah tahanan reman ke atas mereka selama lima hari bermula hari ini. Kedua-dua suspek kini ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika disabitkan kesalahan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

2,971 pelajar Tapah terima Netbook

Posted:

2,971 pelajar Tapah terima Netbook

2,971 pelajar Tapah terima Netbook

TAPAH 7 Mei - Sebanyak 2,971 komputer riba 1Malaysia telah diagihkan kepada pelajar luar bandar di Parlimen Tapah dalam usaha membantu masyarakat di kawasan itu supaya celik teknologi maklumat (IT).

Komputer riba berkenaan yang disumbangkan Suruhanjaya Komunikasi Multimedia (SKMM), merupakan sebahagian daripada 1.2 juta komputer di bawah Inisiatif Jalur Lebar Kebangsaan (NBI) yang diagihkan kepada pelajar daripada keluarga berpendapatan rendah.

Ahli Parlimen Tapah, Datuk M. Saravanan berkata, pemberian komputer berkenaan bertujuan mencapai matlamat kerajaan untuk meluaskan kadar penembusan akses jalur lebar di kalangan penduduk di negara ini.

"Mereka yang layak menerima Netbook terdiri daripada keluarga berpendapatan RM3,000 ke bawah dan anak-anak yang cemerlang dalam pelajaran," katanya pada sidang akhbar selepas majlis penyampaian komputer 1Malaysia di Padang Majlis Daerah Tapah di sini hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Taja akhbar Utusan

Posted:

Taja akhbar Utusan

Taja akhbar Utusan

Oleh ASLIZA MUSA
utusanperak@utusan.com.my


M. SARAVANAN (kiri) menyampaikan replika tajaan 7,200 naskhah akhbar Utusan Malaysia kepada Mohd. Basir Abdul Rahim di Tapah, Perak, semalam.


TAPAH 7 Mei - Ahli Parlimen Tapah, Datuk M. Saravanan menaja 7,200 naskhah akhbar Utusan Malaysia untuk lima buah sekolah terpilih di kawasan Parlimen berkenaan yang bernilai RM10,800 sepanjang tahun ini.

Beliau yang juga Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar berkata, penajaan tersebut merupakan komitmen pihaknya dalam membantu meningkatkan prestasi pelajar terutamanya mereka yang akan menghadapi Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Justeru itu katanya, sisipan Utusan Malaysia seperti ADaP dan eLab akan dibekalkan pada hari Selasa dan Khamis di setiap sekolah dalam membantu guru meningkatkan kemahiran pelajar menjawab soalan peperiksaan.

"Utusan Malaysia mempunyai kandungan maklumat berguna yang boleh dimanfaatkan sebagai bahan bacaan dan rujukan kepada pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan.

"Saya yakin dengan adanya ilmu pengetahuan yang terkandung dalam ADaP dan eLab, ia akan memberi peluang kepada pelajar untuk bersedia dengan soalan-soalan ramalan bagi menghadapi peperiksaan akan datang," katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis penyerahan cek penajaan Utusan Malaysia kepada Pengurus Kanan Pemasaran dan Pengedaran Utusan Melayu (M) Berhad, Mohd. Basir Abdul Rahim di Padang Majlis Daerah Tapah, di sini hari ini.

Saravanan berkata, penajaan itu juga bagi menggalakkan minat membaca di kalangan pelajar terhadap bahan bacaan berbentuk ilmiah seperti akhbar Utusan Malaysia.

Selain itu, katanya, ia juga merupakan tanda sokongan pemimpin dalam menghargai sumbangan Utusan Malaysia bagi menyalurkan maklumat berguna kepada masyarakat.

"Dengan adanya Utusan Malaysia, ia dapat menampung kekurangan bahan bacaan bermutu kepada guru dan pelajar di kawasan ini seterusnya mampu meningkatkan prestasi para pelajar," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 08 May 2011 03:23 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Selesai dalam semangat ASEAN

Posted:

Selesai dalam semangat ASEAN

Selesai dalam semangat ASEAN

Noraini Abd. Razak


Najib Tun Razak bersalaman dengan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono pada Sidang Kemuncak ASEAN Ke-18 di Pusat Konvensyen Jakarta, Indonesia, semalam. – BERNAMA


JAKARTA 7 Mei – Malaysia mahu pertikaian sempadan Thailand- Kemboja diselesaikan di dalam rangka kerja 'keluarga' ASEAN dan segala instrumen sedia ada untuk membendung konflik dan menyelesaikan isu tersebut mesti digunakan sepenuhnya.

Pendirian Malaysia itu disuarakan Datuk Seri Najib Tun Razak semasa sesi Pleno Sidang Kemuncak ASEAN ke-18 yang bermula di sini, hari ini.

Malaysia juga, kata Perdana Menteri, akan terus menyokong peranan Pengerusi ASEAN iaitu Indonesia untuk membantu kedua- dua negara mencari jalan penyelesaian kepada pertikaian yang tercetus sejak abad ke-11 lagi.

Sidang kemuncak yang berlangsung di Pusat Konvensyen Jakarta itu dirasmikan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono yang merupakan Pengerusi ASEAN.

Pertikaian kawasan berhampiran Kuil Preah Vihear yang terletak antara sempadan Thailand-Kemboja itu turut menarik perhatian ketua-ketua negara ASEAN yang hadir pada sesi pleno itu kecuali Singapura yang diwakili Menteri Kanan, Prof. S. Jayakumar.

Seperti Malaysia, mereka juga sentiasa memberi sokongan terhadap peranan Indonesia sebagai orang tengah pertikaian tersebut dalam usaha mengembalikan keamanan di kedua-dua negara.

Selain itu, Perdana Menteri dalam kenyataannya memberitahu, perbincangan sesi pleno berkisar kepada dua agenda penting iaitu 'Pelaksanaan Piagam ASEAN dan Komuniti ASEAN' serta 'Pelaksanaan Pelan Induk Perhubungan ASEAN'.

Manakala intervensi Malaysia pula tertumpu kepada tema 'ASEAN Penunjuk Cara' sebagai usaha untuk menjadikan pertubuhan tersebut contoh terutamanya menerusi komuniti bersepadu yang membolehkannya membentuk pembangunan global.

Perkara-perkara yang dicadangkan Malaysia menyentuh:

n Pendidikan. Menteri-Menteri Pelajaran ASEAN dicadangkan supaya mengkaji idea memindahkan kredit antara universiti-universiti di rantau ini supaya penuntut berpeluang belajar sekurang-kurangnya setahun di negara ASEAN.

n Perhubungan. Setiap negara mesti menggalakkan syarikat tambang murah dan penerbangan milik negara menambah kekerapan penerbangan di kalangan anggota.

n Keselamatan tenaga. Menjalin projek-projek penjanaan kuasa sama ada dua hala dan pelbagai hala bagi membolehkan penduduk serantau memperoleh sumber elektrik yang stabil sekali gus akan merangsang pembangunan ekonomi.

Selain itu, Perdana Menteri turut menekankan tentang generasi muda yang memainkan peranan penting sebagai agen perubahan dunia masa kini.

Beliau turut menggesa golongan muda supaya menggunakan kemudahan terkini seperti Internet dan jalinan rangkaian sosial untuk melakukan perubahan yang konstruktif.

Mengenai penglibatan orang muda dalam proses politik, katanya, ia bukan berkaitan membuang undi semata-mata sebaliknya mengundi dengan bijak. – Utusan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Muhyiddin mewakili Asia berucap pada persidangan Asem

Posted:

Muhyiddin mewakili Asia berucap pada persidangan Asem

Muhyiddin mewakili Asia berucap pada persidangan Asem

Rosni Hassan

COPENHAGEN 7 Mei – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan mewakili Asia untuk menyampaikan ucaptama pada Persidangan Menteri-Menteri Pelajaran Asia-Eropah (Asem) Ketiga di sini yang bermula esok.

Pada hari pembukaan persidangan itu yang diadakan di Axelborg Hall di sini, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran antara lain akan menyentuh mengenai kepentingan kerjasama pendidikan antara negara-negara Eropah dan berkongsi pengalaman Malaysia dalam membangunkan bidang pendidikan.

Menurut Duta Malaysia ke Sweden, Datuk Kamarudin Mustafa, mesyuarat itu penting untuk pemimpin-pemimpin negara terlibat meneroka peluang kerjasama yang wujud dalam bidang pendidikan serta bertukar-tukar pengalaman dan maklumat mengenainya.

''Malaysia amat memberi penekanan kepada pendidikan terutama bidang sains dan teknikal dan bidang ini memang diberi keutamaan di kalangan negara-negara Eropah terutama Denmark.

"Masih ramai rakyat Malaysia tidak tahu bahawa Sweden, Norway dan Denmark memang terkenal dari segi pencapaian mereka dalam bidang kejuruteraan, teknikal dan kedoktoran," katanya kepada wartawan Malaysia di sini hari ini.

Persidangan kali ini diadakan selama tiga hari bermula esok dengan sesi pleno pertama dimulakan pada Isnin ini dengan ucapan pembukaan oleh Menteri Pelajaran Denmark, Troels Lund Poulsen.

Muhyiddin dijadual menyampaikan ucapan pada sesi pertama bertajuk 'Penggabungan Perniagaan dan Industri dalam Pendidikan' pada sesi pleno pertama persidangan tersebut.

Mengulas lanjut, menurut Kamarudin, pelajar Malaysia lebih berminat melanjutkan pelajaran di negara-negara lain dalam bidang teknikal dan kedoktoran walaupun Denmark sebelum ini menawarkan pengajian percuma dalam bidang tersebut.

Jelasnya, mulai tahun ini, negara terbabit mengenakan bayaran bagi pengajian di peringkat ijazah dan sarjana bagaimanapun masih menawarkan pembelajaran percuma di peringkat doktor falsafah (PhD), termasuk bagi pelajar-pelajar asing.

''Kemudahan yang diberikan itu telah menarik kehadiran 12 pelajar Malaysia melanjutkan pengajian di peringkat PhD di sini sekarang dengan kebanyakan daripada mereka adalah dari Universiti Putra Malaysia (UPM)," katanya.

Sementara itu, menurut beliau, malam esok, Muhyiddin dijadual mengadakan pertemuan dengan lebih 80 rakyat Malaysia termasuk para pelajar di Denmark dan Sweden pada satu majlis makan malam di sebuah hotel di sini.

Kamarudin berkata, terdapat 157 rakyat Malaysia di Denmark yang berdaftar dengan pihak kedutaan, termasuk para pelajar.

''Selain itu, ada juga rakyat Malaysia yang bekerja di sini dalam bidang melibatkan cari gali minyak dan gas serta perkapalan," jelasnya.

Beliau berkata, jumlah dagangan Malaysia -Denmark adalah kira-kira RM300 juta dan ia lebih memihak kepada Malaysia.

Jelasnya, banyak peluang perniagaan boleh diterokai oleh usahawan dari Malaysia agar lebih banyak barangan tempatan dapat menembusi pasaran Denmark. – Utusan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiga NGO buat lima laporan polis

Posted:

Tiga NGO buat lima laporan polis

Tiga NGO buat lima laporan polis


Sharifuddin Abdul Hamid (dua dari kanan) bersama ahli Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia menunjukkan berita muka depan akhbar Utusan Malaysia dan laporan polis di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 7 Mei - Tiga pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dengan diketuai Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) hari ini membuat lima laporan polis di seluruh negara berhubung dakwaan wujudnya pihak tertentu yang mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Malaysia.

Laporan polis itu dibuat oleh Perkasa Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang, Perak dan Pahang selain Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Persatuan Kelab Belia Malaysia (MAYC) Pahang.

Yang Dipertua Perkasa Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Sharifuddin Abdul Hamid berkata, pertubuhan itu memandang serius pendedahan ikrar paderi-paderi dari seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak yang mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi serta jawatan Perdana Menteri daripada penganut agama tersebut.

"Kami bimbang jika perkara ini benar terjadi, ia akan menyemarakkan api perkauman di kalangan masyarakat seterusnya memporak-perandakan negara ini.

"Oleh itu, Perkasa menggesa polis mengambil tindakan lanjut menyiasat kesahihan berita yang dilaporkan dan jika benar, tindakan wajar diambil dan mungkin perlu disiasat di bawah Akta Hasutan," katanya selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini, hari ini.

Di Kuantan, laporan polis dibuat Ketua Penerangan Perkasa negeri, Muhd. Faiz Hashim di IPD Kuantan manakala di Kulaijaya oleh Pengerusi Perkasa daerah, Zainuddin Ali di IPD Kulaijaya.

Di Pulau Pinang, laporan dibuat oleh Ketua Perkasa Daerah Timur Laut, Mohd. Rizuad Mohd. Azudin di IPD Timur Laut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 08 May 2011 01:25 AM PDT

Harian Metro: BeritaUtama


Tabib Cina turun ilmu

Posted: 07 May 2011 11:11 AM PDT

LEDANG: "Isteri berterima kasih kepada saya selepas kami bersama," kata Abdul Rahim Abu Bakar, 45, menceritakan khasiat memakan hidup-hidup ratu anai-anai yang didakwanya boleh merapatkan hubungan suami isteri.

Dia yang menjalankan perniagaan mengawal serangga perosak mendakwa khasiat ratu anai-anai umpama Viagra yang membolehkan pasangan bertahan lama di ranjang.

Menurutnya, dia mengetahui kehebatan memakan ratu anai-anai daripada seorang tabib Cina di bandar ini kira-kira tujuh tahun lalu sebelum mengamalkannya hingga kini.

"Seelok-eloknya ia dimakan kira-kira 15 minit sebelum bersama dan selewat-lewatnya tiga hari selepas ratu anai-anai dikeluarkan daripada busut untuk mengekalkan khasiatnya.


"Kehebatannya umpama kita berlari maraton tanpa henti. Malah tabib Cina percaya khasiat ratu anai-anai lebih hebat berbanding cicak tokek," katanya ketika ditemui Metro Ahad di rumahnya di Serom 1, di sini, baru-baru ini.


Dia berkata, ratu anai-anai hanya boleh hidup sekitar tiga hari selepas diambil daripada sarangnya.

Bagi lelaki, dakwa Abdul Rahim, memakan ratu anai-anai dapat membantu memulihkan penyakit mati pucuk dan merawat masalah tenaga batin.

Wanita yang memakannya pula dikatakan dapat menambahkan kesuburan seperti fungsi ratu anai-anai itu sendiri yang menghasilkan ribuan telur.

Selain itu, ratu anai-anai dipercayai sangat berkhasiat dalam membantu memulihkan beberapa jenis penyakit, termasuk penyakit buah pinggang, lenguh badan, cepat letih, menerangkan penglihatan dan kencing manis bagi peringkat awal.

Abdul Rahim berkata, disebabkan khasiat dan kesukaran mendapatkannya, seekor ratu anai-anai dijual antara RM1,500 hingga RM2,500 kepada orang tengah dan boleh mencecah RM5,000 di kedai.

"Harga ratu anai-anai bergantung kepada saiz dan warnanya. Yang kecil biasanya berwarna hitam pucat manakala ratu anai-anai besar berwarna kekuningan seperti ulat sagu. Lagi besar, khasiatnya lagi bagus.

"Saya pernah memperoleh RM7,000 hasil penjualan tiga ekor ratu anai-anai. Bagaimanapun, ia bukan selalu kerana memang sukar mendapatkan ratu anai-anai," kata bapa kepada lima anak berusia enam hingga 15 tahun itu.

Menyedari harganya lumayan, Abdul Rahim menjadikan kerja mencari ratu anai-anai sebagai pendapatan sampingan selain perniagaan mengawal serangga perosak.

"Sepanjang menjalankan pekerjaan mengawal haiwan perosak seperti anai-anai, saya jarang menggunakan racun, sebaliknya memakan ratu serangga berkenaan atau menjualnya kepada pihak berminat.

"Walaupun pelik, ia berkesan, malah ratu anai-anai turut mendapat permintaan tinggi kerana khasiatnya diakui di negara Asia seperti China, Jepun dan Singapura," katanya yang mencari busut di sekitar kampung, terutama di dusun, ladang kelapa sawit dan getah untuk mengesan ratu anai-anai.

Dia mengambil masa kira-kira 10 sehingga 20 minit untuk menemui 'rumah' ratu anai-anai dan kadangkala lubang pertama digalinya membawa kepada penemuan tempat terbabit.

Katanya, cara memakan ratu anai-anai sangat mudah kerana pemakan hanya perlu menanggalkan kepala makhluk perosak terbabit lalu menelannya dengan segera.

"Sebaik menemui ratu anai-anai, kita perlu tanggalkan kepalanya sebelum meminum sedikit air untuk memudahkan ia ditelan," katanya sambil menunjukkan cara terbabit kepada wartawan Metro Ahad.

Rahim turut memberi petua iaitu ratu anai-anai perlu dimakan segera untuk mengekalkan kesegaran serta khasiatnya kerana ia hanya mampu bertahan tiga hari selepas dikeluar dari sarangnya.

Bahkan, dia mendakwa selepas memakan ratu anai-anai, ia memberi kesan yang sungguh baik serta lebih bertenaga walaupun membuat kerja berat setiap hari.

Sementara itu, usaha menemui seorang lagi pemburu ratu anai-anai yang hanya dikenali sebagai Pak Aki, 70, di Segamat menemui kegagalan kerana dia meninggal dunia baru-baru ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Simpan duit urus jenazah adik

Posted: 07 May 2011 11:09 AM PDT

SEREMBAN: "Dua tiga hari ini saya rasa tidak sedap hati, malah terasa ingin simpan duit lebih, seolah-olah sesuatu yang buruk bakal terjadi," kata Mohd Zulkhairi Ismail, 26, abang kepada seorang daripada tiga anggota tentera yang maut dalam nahas di Batu 7, Jalan Seremban-Port Dickson, berhampiran Kampung Bemban, di sini, awal pagi semalam.

Menurut Mohd Zulkhairi, kali terakhir dia bertemu adiknya Zulhelmi, 24, pada Mac lalu iaitu ketika kenduri kahwinnya di Gurun, Kedah.

"Tidak sangka keinginan saya untuk menyimpan duit lebih bulan ini adalah petanda ia akan digunakan untuk pengurusan jenazah adik.

"Ketika itu Angah (Zulhelmi) kelihatan sangat gembira. Malah selepas kenduri kahwin saya itu, dia balik semula ke kampung di Jeniang, Gurun, Kedah untuk bertemu ibu," katanya ketika ditemui di Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS), di sini, semalam.


Dalam kejadian kira-kira jam 3.45 pagi, selain Zulhelmi, dua lagi anggota tentera, Izzat Badry Badaruddin, 22, dan Muhammad Afdhaluddin Azhari, 22, maut akibat cedera parah di kepala serta badan manakala rakan wanita mereka dikenali sebagai Nik Norhashimah Abu Kassim, 19, parah dan kini dirawat di Unit Rawatan Rapi HTJS.


Kemalangan dipercayai berlaku selepas Proton Wira dinaiki mereka bertembung dengan sebuah lori tangki.

Mohd Zulkhairi berkata, adiknya pernah meluahkan hasrat ingin bertunang dengan seorang jururawat di Baling, Kedah dalam masa terdekat ini, namun tidak sangka hasrat itu tidak tercapai.

"Tidak sangka Angah pergi dulu dan masih terngiang-ngiang dia bersembang dengan saya, namun saya reda dengan ketentuan Ilahi," katanya yang juga anggota tentera dari Kem Batu Cantonment, Kuala Lumpur.

Menurutnya, Zulhemli kini menjalani kursus setahun di Institut Kejuruteraan Elektrik Tentera Darat (IJED) di Port Dickson dan bakal menamatkan pengajiannya Ogos depan.

"Angah mengikuti Kursus Mekanik Kereta di IJED dan setahu saya, sudah lima tahun dia menjadi anggota tentera. Kursus ini bagi kenaikan pangkat pegawai," katanya.

Ditanya bagaimana dia mengetahui kejadian itu, Mohd Zulkhairi berkata, dia dihubungi ibunya yang memaklumkan mengenai nahas itu kira-kira jam 6.30 pagi.

"Saya seolah-olah tidak percaya, namun sebaik datang ke hospital dan doktor mengesahkan mayat adik saya, hancur luluh hati ini, namun tiada siapa mampu menolak takdir.

"Ayah juga berkali-kali menghubungi saya bertanya sama ada kejadian itu betul atau tidak," katanya.

Sementara itu, ibu saudara kepada Izzat Badry, Azlita Abd Aziz, 45, berkata kali terakhir mereka bertemu pada Aidlifitri lalu ketika anak saudaranya bercuti.

"Saya mewakili ibunya yang berada di Klang kerana dia tidak dapat hadir disebabkan masalah kesihatan dan hanya menunggu jasad anaknya di rumah.

"Mungkin terkejut hingga kakak saya (ibu Izzat) jatuh pengsan banyak kali, namun kami sekeluarga reda menerima berita ini, Allah lebih menyayanginya," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 08 May 2011 01:15 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


KDN pandang serius

Posted:

KDN pandang serius

KDN pandang serius

Oleh Radhuan Hussain
pengarang@utusan.com.my


Hishammuddin Tun Hussein bersama ahli MCA Besut menunjukkan tanda 1Malaysia di Besut, semalam.


BESUT 7 Mei – Kementerian Dalam Negeri memandang serius pendedahan mengenai pihak tertentu yang mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara selain melantik Perdana Menteri di kalangan penganut agama itu.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, beliau turut terkejut dan sedih dengan pendedahan terbabit kerana dikhuatiri boleh mencetuskan ketegangan serta perbalahan antara kaum khususnya penganut Kristian di negara ini.

Beliau yang juga Naib Presiden UMNO turut menasihatkan pihak-pihak yang menganjurkan majlis pertemuan itu supaya jangan sekali-kali mempolitikkan sebarang isu berkaitan agama.

"Saya sedih, kerana ada pihak pembangkang yang mempolitikkan agama lain dan mahu menimbulkan kemarahan kalangan penganut Kristian. Sebelum ini tak ada langsung,'' katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Besut di Dewan Majlis Daerah Besut (MDB), di sini hari ini.

Hishammuddin diminta mengulas laporan muka depan Utusan Malaysia hari ini mengenai pertemuan paderi dari seluruh negara di Pulau Pinang semalam yang antara lain membawa agenda menjadikan agama Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan.

Perkara itu didedahkan dalam dua laman blog iaitu bigdog di http://bigdogdotcom.wordpress.com menerusi entri bertajuk Making Christianity the official religion? dan blog Marahku di http://marahku.blogspot.com.

Beliau berkata, pihak polis perlu menyiasat perkara berkenaan dan mengambil tindakan sewajarnya jika apa yang didakwa benar-benar berlaku.

''Ia kerana pergerakan seumpama itu adalah bersifat hasutan dan boleh meletakkan seluruh negara dalam bahaya,'' katanya.

Hishammuddin turut menegaskan, semua pihak perlu menghormati kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi negara ini.

''Oleh itu, mana-mana pihak sama sekali tidak boleh mempertikaikan perkara ini,'' tegasnya.

Beliau memberi jaminan pihaknya akan memantau perkara tersebut dari aspek keselamatan bagi memastikan tidak berlaku kejadian tidak diingini.

Jelasnya, perbincangan serta rundingan akan diadakan secara diplomasi dan berhemah, tanpa menggunakan kekerasan kerana pendekatan sebegitu mampu menangani masalah tersebut dengan berkesan.

"Apa yang penting, yang salah tetap salah dan yang lebih penting adalah soal keselamatan. Kita akan pantau bersandarkan keselamatan tanpa pilih bulu, tak kira warna kulit dan apa agama yang dianuti," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Boleh cetuskan kebimbangan rakyat, timbul huru-hara

Posted:

Boleh cetuskan kebimbangan rakyat, timbul huru-hara

Boleh cetuskan kebimbangan rakyat, timbul huru-hara

KUALA LUMPUR 7 Mei - ''Jangan curah minyak ke dalam api jika mahu sentuh sensitiviti umat Islam dan Perlembagaan negara.''

Itu reaksi Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berhubung laporan tentang pihak tertentu dikatakan mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi dan Perdana Menteri daripada penganut agama itu.

Katanya, perbuatan itu jika benar merupakan satu perkara luar biasa dalam amalan politik negara kerana pengisytiharan Islam sebagai agama rasmi negara telah termaktub dalam Perlembagaan.

''Hal tersebut telah menjadi sumpah Yang Dipertuan Agong untuk mempertahankan agama Persekutuan ini dan raja-raja sebagai penaung dan penjaga agama.

''Jika benar ini berlaku, ia bakal mencetuskan kebimbangan seluruh rakyat Malaysia beragama Islam dan boleh mencetuskan huru-hara yang tidak pernah diganggu-gugat keamanan berhubung perkara itu,'' katanya kepada Mingguan Malaysia di sini, hari ini.

Bagaimanapun, Jamil Khir berkata, pihak berkuasa keselamatan harus meneliti secara mendalam kebenaran dakwaan itu sebelum tindakan lanjut diambil.

''Perkara ini perlu disiasat terlebih dahulu kerana ia membawa satu kejutan besar kepada negara. Kita tidak mahu menuduh sesiapa termasuk pihak DAP yang didakwa menganjurkan majlis pertemuan paderi itu,'' katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jangan sentuh perkara sensitif - Polis

Posted:

Jangan sentuh perkara sensitif - Polis

Jangan sentuh perkara sensitif - Polis

KUALA LUMPUR 7 Mei - Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar memberi amaran kepada mana-mana pihak yang ingin menjadikan Kristian sebagai agama rasmi supaya tidak menyentuh perkara sensitif itu kerana boleh mencetuskan ketegangan antara kaum.

Beliau menegaskan, polis tidak akan membenarkan isu sebegini sengaja dimainkan oleh mana-mana pihak kerana ia boleh menjadi ancaman kepada ketenteraman awam.

"Saya menasihati pihak berkenaan supaya berhati-hati dalam menimbulkan isu-isu sebegini, jika mereka terus memainkan isu-isu itu, kita akan ambil tindakan.

"Sekali lagi, saya memberi amaran mana-mana pihak jangan bermain dengan api kerana kelak akan terbakar tangan," katanya selepas merasmikan papan tanda Polis Diraja Malaysia di Wangsa Maju, di sini hari ini.

Sementara itu, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, penelitian perlu dibuat terlebih dahulu sama ada bahasa yang digunakan itu adalah bahasa yang memecahbelahkan masyarakat ataupun yang menyentuh soal hasutan.

"Saya akan mengutus apa-apa pandangan terus kepada Menteri Dalam Negeri untuk beliau melihat perkara ini dari sudut keselamatan negara. Kami dari sudut undang-undang siber manakala Menteri Dalam Negeri dari sudut undang-undang keselamatan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 08 May 2011 01:15 AM PDT

Utusan Online - Timur


Cuai antara punca kebakaran

Posted:

Cuai antara punca kebakaran

Cuai antara punca kebakaran

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my


MOHD. Zaidi Ma'at (dua kanan) bersama pegawai bomba negeri memotong kek sempena sambutan Hari Bomba peringkat negeri di Balai Bomba dan Penyelamat Pengkalan Chepa, semalam.


KOTA BHARU 7 Mei - Jumlah kerugian akibat kebakaran di negeri ini sepanjang tiga bulan pertama tahun ini menunjukkan peningkatan kepada RM9.16 juta berbanding RM7.6 juta untuk tempoh sama tahun lalu.

Penolong Pengarah Bomba Bahagian Keselamatan Kebakaran, Mohd. Zaidi Ma'at berkata, salah satu faktor yang menyebabkan peningkatan itu ialah disebabkan kecuaian mangsa.

"Jumlah kerugian yang ditaksirkan dalam kes kebakaran pada tahun lalu adalah kira-kira RM24 juta. Sementara itu, taksiran harta yang berjaya diselamatkan sepanjang tahun lalu pula adalah kira-kira RM28 juta.

"Sepanjang tiga bulan pertama tahun ini bermula Januari hingga Mac, Jabatan Bomba Kelantan berjaya menyelamatkan RM57 juta harta benda daripada musnah dijilat api," katanya.

Beliau berkata demikian selepas mewakili Pengarah Bomba Negeri, Azmi Osman merasmikan sambutan hari bomba peringkat negeri di Balai Bomba dan Penyelamat, Pengkalan Chepa dekat sini hari ini.

Dalam pada itu, Mohd. Zaidi memohon kerjasama orang ramai untuk membantu pihaknya dalam usaha mencegah kebakaran bersesuaian dengan tema sambutan Hari Bomba tahun ini iaitu Bersama Mencegah Kebakaran.

Menurutnya, tanggungjawab dalam mengecah kebakaran tidak seharusnya diletakkan di bahu bomba semata-mata, sebaliknya ia adalah tanggungjawab bersama.

"Kebakaran berlaku di mana-mana sahaja selagi ada tiga unsur iaitu oksigen, bahan bakar dan haba. Peranan jabatan bomba adalah untuk memastikan tiga unsur ini dapat diuruskan dengan baik agar tidak berlaku tindak balas yang boleh menyebabkan berlakunya kebakaran.

"Pada masa yang sama memberi kesedaran kepada orang ramai agar dapat menguruskan tiga unsur ini dengan baik agar tidak menyebabkan berlakunya kebakaran selain menambahkan pengetahuan bagaimana hendak menguruskan kebakaran jika berlaku," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

350,000 sasar kunjung Tasik Kenyir tahun ini

Posted:

350,000 sasar kunjung Tasik Kenyir tahun ini

350,000 sasar kunjung Tasik Kenyir tahun ini

HULU TERENGGANU 7 Mei - Kerajaan negeri menyasarkan kedatangan 350,000 orang pengunjung ke Tasik Kenyir sepanjang tahun ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, sasaran itu dibuat ekoran peningkatan jumlah pengunjung sehingga 40,000 menjadikan seramai 200,000 orang mengunjungi kawasan rekreasi itu sepanjang tahun lalu berbanding 160,000 orang pada 2009.

Katanya, majoriti daripada pengunjung itu merupakan rakyat tempatan yang datang menginap sekurang-kurangnya untuk satu malam.

"Justeru, kita berharap pembangunan demi pembangunan yang dilakukan di tasik ini secara tidak langsung akan menarik lebih ramai pengunjung selepas ini," katanya selepas merasmikan Festival Kenyir 2011 di Pengkalan Gawi, Tasik Kenyir di sini semalam.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Alam Sekitar negeri, Toh Chin Yaw; Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Rozi Mamat; Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Mohd. Nor Othman serta Pengurus Besar Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah), Hamzah Ngah.

Sebanyak 170 gerai pameran dan jualan oleh agensi kerajaan, swasta serta usahawan dari Wilayah Ketengah mengambil bahagian dalam festival yang berlangsung selama tiga hari itu.

Turut diadakan sepanjang festival itu ialah pertunjukan belon udara panas, persembahan daripada siri kartun terkenal, Upin dan Ipin serta pelbagai aktiviti air termasuk pertandingan jet ski, triathlon, bot berhias, pertunjukan perahu naga dan permainan bot kawalan jauh.

Ahmad berkata, tender pembangunan Pulau Bayas sebagai zon bebas cukai akan dikeluarkan selewat-lewatnya minggu depan.

"Dengan adanya zon bebas cukai ini, rakyat Terengganu tidak perlu lagi ke Langkawi untuk mendapatkan barang-barang pada harga yang murah," ujar beliau.

Tambahnya, kerajaan negeri sedang dalam perancangan untuk membina hotel mewah yang dilengkapi dengan pelbagai kemudahan di pulau-pulau sekitar Tasik Kenyir bagi memenuhi permintaan pengunjung.

"Kita juga akan bangunkan kereta kabel sepanjang satu kilometer bermula dari jeti (Pengkalan Gawi) ke Pulau Poh," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sambutan sistem muamalat menggalakkan

Posted:

Sambutan sistem muamalat menggalakkan

Sambutan sistem muamalat menggalakkan

KOTA BHARU 7 Mei - Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata sistem muamalat dan perbankan Islam kini sudah diterima ramai termasuk di kalangan masyarakat bukan Islam.

Katanya, masyarakat bukan Islam yang suatu ketika dahulu tidak begitu yakin dengan sistem perbankan Islam kini semakin menerimanya, termasuk sistem pajak gadai Islam yang menghapuskan amalan riba yang diharamkan Islam.

"Sebagai contohnya, banyak pajak gadai Islam tumbuh seperti cendawan, termasuk yang dilaksanakan kerajaan negeri dan Persekutuan, seperti Ar-Rahn atau Ar-Rahnu," katanya selepas merasmikan Seminar Muamalat dan Perbankan Islam peringkat Kebangsaan di Kelantan Trade Center di sini, hari ini.

Seminar sehari membabitkan lebih 200 anggota akademik, korporat dan pelajar itu dianjurkan oleh Jabatan Muamalat Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS) dengan kerjasama Bank Muaamalat Berhad.

— BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 08 May 2011 01:03 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Kristian-Islam: ‘Takkanlah saya mahu percaya Utusan’, kata Nik Aziz

Posted: 08 May 2011 12:08 AM PDT

KUALA LUMPUR, 8 Mei — Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau sama sekali tidak mempercayai laporan Utusan Malaysia semalam, yang mendedahkan kononnya ada usaha pihak Kristian mahu menjadikannya agama rasmi negara ini.

Sebaliknya Menteri Besar Kelantan dan Mursyidul Am PAS (gambar) itu memperli laporan akhbar milik Umno dengan berkata jika rakan komponen Barisan Nasional (BN) tidak mempercayai Utusan Malaysia mengapa perlu beliau mempercayainya.

"Saya ditanya oleh pihak media berkenaan laporan muka hadapan Utusan Malaysia pada semalam kononnya usaha menjadikan Kristian agama rasmi negara.

"Saya katakan, lagikan MCA tidak percaya Utusan Malaysia, takkanlah saya mahu percaya?" katanya dalam entri di laman Facebook.

Utusan Malaysia semalam melaporkan wujudnya perbincangan untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara sekali gus melantik perdana menteri dalam kalangan penganut itu.

Laporan muka depan dengan tajuk "Kristian agama rasmi" itu turut disiarkan dalam beberapa blog pro-Umno.

Blog-blog itu menuduh DAP menghasut dengan cuba meminda undang-undang negara untuk menjadikan mereka yang beragama Kristian menjadi perdana menteri, dengan menunjukkan gambar berbintik-bintik yang didakwa mereka sebagai pakatan rahsia antara DAP dan pastor-pastor di sebuah hotel di Pulau Pinang, Rabu lalu.

Perlembagaan Persekutuan tidak memperuntukkan syarat agama atau kaum bagi seseorang menjadi perdana menteri.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kristian-Islam: Dakwaan Utusan spekulasi amat tak tanggungjawab, kata Pemuda PAS

Posted: 07 May 2011 11:19 PM PDT

KUALA LUMPUR, 8 Mei — Pemuda PAS pusat menyifatkan dakwaan Utusan Malaysia semalam bahawa wujud konspirasi mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi sebagai "spekulasi sangat tidak bertanggungjawab." Selain berpotensi menggugat keamanan, kata sayap PAS itu, spekulasi sedemikian juga dilihat umum sebagai usaha meraih perhatian politik murahan, sekali gus percubaan nekad untuk menyembunyikan kelemahan dan ketidakupayaan mereka menjaga agama Islam.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, spekulasi yang dicetuskan Utusan Malaysia menerusi laporan muka depannya bukan sahaja menampakkan kelemahan dan kegagalan ketara Umno dan Barisan Nasional (BN) selaku pemerintah, ia juga berpotensi menyalakan api ketegangan antara agama. "Pastinya situasi ini akan menggugat keamanan negara dan rakyat yang sepatutnya memperoleh hak hidup aman dan sejahtera," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Katanya, seluruh negara gempar apabila Utusan Malaysia beberapa hari lalu seperti menyalakan api ketegangan antara agama ketika mencetus persoalan agama rasmi negara dengan spekulasi kononnya ada pihak tertentu yang berjuang untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara ini.

"Suatu fakta yang diketahui umum bahawa Perlembagaan negara telah memeteri Islam sebagai agama rasmi negara ini.

"Sementara umat Islam pula masih menjadi golongan majoriti biarpun Malaysia adalah sebuah negara majmuk. Justeru itu, Islam tidak sewajarnya tergugat dan ummat Islam tidak selayaknya membenarkan Islam digugat," katanya lagi.

PAS sebagai sebuah wadah perjuangan Islam di negara ini pastinya tidak lebih rendah usahanya untuk memperjuang, mempertahan dan menegakkan Islam berbanding Umno dan BN, kata Nasrudin.

Malah katanya, kegigihan dan kesungguhan PAS berjuang serta berkorban demi melihat Islam tegak dan berdaulat di negara ini nyata tidak boleh dipertikai merentasi rekod dan sejarah perjuangannya.

"Sungguhpun PAS menyertai kerjasama politik bersama parti- parti rakan kompenan Pakatan Rakyat, namun PAS tidak pernah mengendurkan pedatinya untuk terus memacu perjuangan Islam, jauh sekali untuk berubah arah meninggalkan prinsip perjuangan yang didokong selama ini," kata beliau.

Malah pacuan semakin kencang ke arah menguasai negeri bahkan negara agar bebas daripada cengkaman pengaruh dan kuasa Umno juga BN yang menjadi punca Islam dilihat lemah serta terdedah kepada ancaman setelah lebih 50 tahun mereka memerintah, mengurus dan mentadbir negara.

"Andainya Islam hari ini dilihat terancam dan penganutnya pula lemah pegangan agama adalah menjadi tanggungjawab semua melewati peranan dan tugas yang sayugianya dilaksanakan, kata Ketua Pemuda PAS pusat ini. "Sementara kerajaan selaku pemegang amanah rakyat untuk menjaga agama, negara dan warganya mestilah mengambil tanggungjawab dengan penuh keinsafan melepasi jangkauan sempadan kepentingan politik dan parti," tambah beliau.

Justeru kata Nasrudin, beliau melihat spekulasi yang ditimbulkan oleh Utusan Malaysia kononnya terdapat pihak tertentu yang berusaha untuk menjadikan kristian sebagai agama rasmi negara ini adalah berpunca dari kelemahan dan kegagalan Umno sebagai parti utama dalam BN menunaikan amanah yang digalaskan kepada mereka selaku pemerintah.

"Lebih 50 tahun rakyat memberi kepercayaan dan mandat kepada Umno mewakili BN untuk memimpin dan mentadbir negara khasnya untuk melindungi agama Islam dan kesejahteraan rakyat," katanya.

Nasrudin menambah, "malang sungguh, malang seribu kali malang" apabila Islam bukan sahaja tidak semakin kuat dan utuh tetapi dikesan umum bahawa ia semakin susut dan merosot "Jika Umno berjaya dan mampu menjaga agama Islam ini dengan baik dan menjadikan ianya semakin hari semakin kuat dan hebat, saya percaya dan yakin spekulasi untuk menjadikan kristian sebagai agama rasmi negara ini tidak akan timbul. "Bahkan dalam masa yang sama, penganut-penganut agama selain Islam akan terasa aman dan selesa untuk mengamal serta menganut agama mereka," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 07 May 2011 11:36 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Penangan patin ori Temerloh

Posted:

Penangan patin ori Temerloh

Penangan patin ori Temerloh



SEKIRANYA anda memasuki negeri Pahang, sama ada dari arah Kuala Lumpur, Kuantan, Mentakab, Triang mahupun Jerantut, pasti anda tidak akan terlepas pandang binaan replika ikan yang menjadi mercu tanda bandar berkenaan.

Selamat Datang ke Temerloh, Bandar Ikan Patin. Sapaan yang cukup jelas menyatakan betapa sinonimnya Temerloh dengan ikan patin.

"Kalau sudah sampai ke Temerloh tapi tak merasa keenakan ikan sungai, memang rugi, lebih-lebih lagi ikan patin yang cukup terkenal di sini," ujar seorang penduduk tempatan, Razali Mohd. Noor, 62.

Razali yang ditemui di Pekan Sehari Temerloh turut memberitahu, Sungai Pahang bukan sahaja lokasi terbaik untuk menternak ikan patin sangkar, bahkan menjadi lubuk untuk pelbagai jenis ikan sungai.

"Di sini ada macam-macam jenis ikan sungai. Ada ikan kerai, gohok, kenerok, toman, temelian, tapah, belida, baung, juara, lampam, sebarau, sembilang, lais, seluang dan kaloi.

"Paling mudah ditemui ialah ikan patin. Patin pun ada banyak jenis. Patin sangkar lain dengan patin liar. Patin liar pula ada tiga jenis iaitu patin buah, patin emas dan patin muncung.

"Jika bernasib baik, ikan lain seperti jelawat, kelah merah, temperas, kelisa, tilan, pari dan buntal juga boleh dijumpai di pekan sehari ini," jelasnya dalam loghat Melayu Pahang.

Menyusuri pekan sehari yang panjangnya melebihi satu kilometer itu, pelbagai gelagat manusia dapat dilihat.

Lokasinya sahaja yang terletak di tepi Sungai Pahang sudah cukup untuk membangkitkan rasa seronok menyelusuri pasar itu yang cuma dibuka pada hari Ahad.

Patin ori

Kunjungan Jurnal seawal pukul 6.30 pagi di tapak niaga tersebut sememangnya menjanjikan pengalaman baru.

Jika ditanya tentang keunikan pekan sehari ini, sudah tentu ia terletak pada kepelbagaian barangan yang dijual di sini.

Daripada pakaian, makanan produk kraf hingga ke sayuran kampung dan hasil sungai, semuanya kelihatan begitu mengujakan dan segar. Harganya pula sangat berpatutan.


IKAN patin ori jenis buah ini dikatakan memiliki rasa yang jauh lebih enak daripada ikan patin sangkar. Isinya lebih manis dan teksturnya juga lebih pejal.


Kemeriahan semakin memuncak sekitar pukul 8.30 pagi. Orang ramai berpusu-pusu mencari barangan dagangan untuk dibawa pulang. Kebanyakannya membawa troli kecil untuk keselesaan berjalan di sepanjang tapak niaga pekan sehari itu.

Tiba di bahagian menjual ikan sungai, suasananya lebih riuh, apatah lagi apabila ada peniaga yang menjual ikan patin liar.

"Ini ikan patin buah, ori ni dik. Baru dapat pagi tadi," ujar seorang peniaga ikan yang namanya enggan dikenali.

Dianggap sebagai antara ikan eksotik yang mendiami Sungai Pahang, kebolehan untuk menaikkan seekor patin liar atau lebih dikenali sebagai patin ori dalam kalangan penduduk tempatan sememangnya memberi pulangan mewah buat si pengail.

"Susah nak dapat ikan patin yang ori. Sebab itu harganya mahal. Rasanya juga jauh beza dengan patin sangkar. Dagingnya lebih sedap dan manis," tambah peniaga terbabit.

Biarpun ditawarkan pada harga RM90 sekilogram (kg), patin buah tetap mempunyai kelompok peminatnya yang tersendiri.

Menurut seorang penggemar ikan patin buah ori, Mahfuz Alias, 54, dia tidak akan melepaskan peluang untuk membeli ikan sungai itu sekiranya ada dijual di pekan sehari.

"Ikan ori jarang ada di pasar. Sebab itu kalau ada, saya memang tak lepaskan peluang untuk membelinya. Harganya memang agak mahal namun ia adalah pembelian yang sangat berbaloi.

"Rasanya memang sedap apatah lagi jika dimasak gulai tempoyak. Pendek kata, memang puas hati kalau dapat makan ikan patin ori," katanya yang hampir setiap minggu mengunjungi pekan sehari terbabit.

Diet

Dalam keluarga patin liar, harga patin buah dianggap yang termurah jika dibandingkan dengan patin emas atau muncung.

Beberapa peniaga ikan di sekitar Temerloh, berkata harga ikan patin emas ialah sekitar RM170 sekilogram manakala patin muncung antara RM200 hingga RM250.

Keenakan ikan patin di Temerloh sering dikaitkan dengan Sungai Pahang yang sentiasa berarus.

Baik ikan sangkar atau ori, patin mahupun jenis-jenis ikan sungai yang lain, kelainan rasa ikan yang mendiami sungai terpanjang di Semenanjung ini sering dikatakan lebih manis berbanding ikan dari sungai-sungai lain.

"Keenakan patin ori dan ikan-ikan sungai yang lain di sini mungkin disebabkan oleh Sungai Pahang sendiri. Selain airnya yang sentiasa mengalir, pelbagai jenis tumbuhan yang tumbuh di tebingnya turut mempengaruhi bau dan rasa ikan tersebut.

"Diet ikan yang memakan buah-buahan, daun-daun, anak-anak ikan serta udang menjanjikan keenakan pada rasanya. Ia lebih manis dan tidak berbau," ujar Rosdi Harun, 42.


IKAN patin sangkar yang diternak di tebing Sungai Pahang mempunyai kelebihan berbanding patin yang diternak di tempat lain.


Dia yang berasal dari Kampung Buntut Pulau, Temerloh, turut mengusahakan 26 sangkar ikan di tebing Sungai Pahang sejak 12 tahun yang lalu.

"Ikan patin ori memang menjadi buruan ramai. Memandangkan Sungai Pahang menjadi habitat asalnya, memang ia boleh dijumpai di sepanjang sungai ini, tetapi bukan sentiasa ada.

"Kalau air pasang besar, pencarian ikan patin ori mungkin lebih sukar, begitu juga kalau air surut dan berpasir.

"Lazimnya, ia hidup di lubuk air deras dan kawasan yang terdapat banyak rumpai air atau lumut sebagai sumber makanan," katanya yang merupakan pembekal ikan patin liar untuk kerabat Sultan Pahang.

10 lubuk

Mempunyai dua sengat di kiri kanan dan satu di belakang badan, saiz ikan yang tidak bersisik dan berisi lembut ini boleh mencecah sehingga satu meter panjang manakala beratnya mampu menjangkau sehingga 20kg.

Sempat berkongsi tip untuk memancing ikan patin ori, Rosdi memberitahu, umpan yang digunakan perlu sesuai dengan tempat ikan yang mahu dikail.

"Untuk pancing patin ori di Sungai Pahang, umpan buah sering menjadi pilihan. Biasanya buah yang digunakan ialah buah ara, jambu air, kuini, bacang ataupun pisang," ujarnya.

Bagi yang pernah mencuba menakluk patin, lubuk ikan daripada spesies ini dikatakan banyak terdapat di sepanjang Sungai Pahang.

Pada tahun 2009, Jabatan Perikanan Pahang telah mengenal pasti 10 lubuk ikan di sepanjang lapan kilometer Sungai Pahang dari Kuala Mai hingga Kuala Krau.

Kawasan tersebut meliputi lubuk Temperah, Sanggang, Telaban, Kundur, Kuala Seboi, Singa, Seminai, Redap, Seboi dan Sungai Mai.

Pengesanan yang menggunakan alat pengesan satelit itu dikatakan lubuk untuk beberapa jenis ikan antaranya patin, jelawat, kelah, temelian, tengalan, kerai, gerahak, belida dan tapah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pengetua cemerlang dikelilingi doktor

Posted:

Pengetua cemerlang dikelilingi doktor

Pengetua cemerlang dikelilingi doktor

Oleh FARHANA HANIM MOHD. MYDIN
farhana.mydin@kosmo.com.my


SHAMSHIAH menganggap guru-guru di SMK Cochrane, Cheras sebagai rakan.


SHAMSHIAH Ahmad sudah 32 tahun berkhidmat sebagai guru dan pentadbir sekolah. Lantaran dedikasi dan kualiti kerja yang ditunjukkan, beliau telah empat kali dipilih menerima anugerah Perkhidmatan Cemerlang daripada Kementerian Pelajaran Malaysia. Beliau juga diiktiraf sebagai Pengetua Cemerlang pada tahun 2008.

Bagaimanapun, Shamshiah pada usia 56 tahun masih ingin mencipta lebih banyak kejayaan.

"Saya mahu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Cochrane mendapat status sekolah kluster tahun depan," ucap pengetua kanan sekolah yang terletak di Cheras, Kuala Lumpur ini.

Program pengiktirafan sekolah kluster yang dimulakan oleh kerajaan pada tahun 2007 bertujuan memberi lebih autonomi kepada sekolah yang cemerlang dalam bidang akademik dan kokurikulum.

Sekolah kluster mendapat keistimewaan dalam bidang pengurusan sumber manusia, mewujudkan dana dan tabungan sekolah, pengambilan murid, pengajaran dan pembelajaran serta penilaian dan peperiksaan.

Keibuan

Setakat ini, sebanyak 124 buah sekolah di seluruh negara sudah mendapat status itu.

Dengan tempoh perkhidmatan yang berbaki tiga tahun lagi, impian itu tidak mustahil untuk dicapai Shamshiah.

"Dari segi kokurikulum, kami sedang menyediakan pasukan pancaragam dan sukan bola baling yang mampu bertanding di peringkat yang lebih tinggi lagi.

"Dalam bidang akademik pula, sekolah kami telah menerima lonjakan sarjana sebanyak dua kali iaitu pada tahun 2007 dan 2009 kerana memperoleh keputusan cemerlang dalam Penilaian Menengah Rendah," katanya.

Selain itu, SMK Cochrane juga telah mewujudkan tiga aliran pembelajaran iaitu kelas aliran agama, aliran perdana dan prauniversiti.

"Prauniversiti adalah hasil inisiatif sekolah ini bagi menjenamakan semula kelas tingkatan enam supaya pelajar terbabit merasakan mereka sudah selangkah memasuki universiti," kata Shamshiah.

Semasa menjalankan tugas sebagai pengurus sekolah, raut wajah wanita ini sememangnya kelihatan garang.

Bagaimanapun, naluri keibuan menyebabkan beliau bukan sahaja menganggap semua pelajar sebagai anak murid bahkan seperti anaknya sendiri. Guru-guru pula dilayan seperti rakan.

Shamshiah, anak sulung daripada 11 adik-beradik berkata, ibu bapa dan guru sama-sama bertanggungjawab membentuk minda pelajar.

Sebagai pengetua, peranannya adalah untuk meningkatkan kemampuan guru membina acuan untuk generasi masa depan itu.

Bukan mahu mendabik dada, tetapi kata Kak Shamshiah, keikhlasan beliau memikul tanggungjawab di sekolah sekurang-kurangnya telah dibalas dengan kejayaan tujuh orang anaknya, lima perempuan dan dua lelaki.

"Bila kita ikhlas bekerja, Allah akan balas dari segi lain pula. Saya bangga kerana tiga anak saya sudah bergelar doktor, tiga lagi sedang mengikuti pengajian perubatan di universiti manakala yang bongsu, Adham Dan masih bersekolah dalam tingkatan lima di SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur.

"Dia juga bercita-cita mengikuti jejak langkah kakak dan abangnya," kata Shamshiah yang mengakui beliau gembira kehidupannya kini 'dikelilingi' para doktor.

Suami Shamshiah sendiri, Prof. Madya Dr. Adnan Dan merupakan doktor perubatan yang bertugas di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM).

Doktor

Menurut Shamshiah, anak pertamanya, Dr. Syuhada Dan, 30, berkhidmat di Hospital Kuala Terengganu, yang kedua, Dr. Adneen Dan, 28, di Hospital Kuala Lipis dan ketiga, Dr. Syahira Dan, 26, di sebuah hospital di Scotland.

Manakala tiga lagi anaknya yang masih belajar di peringkat ijazah iaitu Syarfa Dan, 24, di Universiti Kaherah, Mesir, Syafiqah Dan, 22, di Universiti Tanta, Mesir dan seorang lagi, Syazwani Dan, 19, di Kolej Mara Banting – International Baccalaureate iaitu kursus persediaan untuk ke luar negara.

"Saya dan suami tidak pernah menyuruh mereka menjadi doktor.

"Malah, ayah mereka selalu mengingatkan bahawa kerjaya doktor memerlukan komitmen yang tinggi.

"Tetapi anak-anak menganggap ia sebagai satu cabaran," katanya yang selalu duduk berbincang mengenai apa sahaja topik dengan ahli keluarga.

Bagi Shamshiah, pendekatan sentuhan serta belaian bukan sahaja dipraktikkan bersama anak-anak di rumah bahkan boleh dilakukan di sekolah.

"Dalam menangani pelajar nakal atau kurang minat dengan pelajaran, saya lebih suka mengadakan sesi kaunseling.

"Kalau boleh tindakan buang sekolah itu adalah penyelesaian terakhir. Saya akan cuba ambil pendekatan lain terlebih dahulu," katanya.

Shamshiah juga sempat berpesan supaya ibu bapa memilih makanan yang sihat dan bersih untuk anak-anak mereka. Kongsi beliau, makanan juga antara faktor menyumbang kepada kecemerlangan anak-anak terutamanya dalam bidang akademik.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sukan pelik orang Britain

Posted:

Sukan pelik orang Britain

Sukan pelik orang Britain


PASUKAN petugas khas menunggu di bawah bukit bagi memberi bantuan kepada peserta yang cedera.


SETIAP tahun, Britain menjadi tuan rumah kepada sekumpulan sukan yang pelik-pelik seperti bersnorkel di dalam paya gambut dan mengejar bola keju.

Di sebalik populariti sukan bola sepak dan ragbi, masih ramai rakyat Ratu Elizabeth II yang menggemari aktiviti seperti tembak kacang, pikul isteri dan melempar puding hitam.

Begitu juga pertandingan makan daun netel, membuat wajah hodoh, bergusti sebelah kaki dan mengutip cacing.

Britain yang baru sahaja menyaksikan perkahwinan gilang-gemilang Putera William dan Kate Middleton menganjurkan sekurang-kurangnya 20 acara sukan yang bersifat eksentrik tetapi berjaya meraih minat penggemarnya dari seluruh dunia.

Keju

Sesetengah sukan seperti pertandingan mengejar keju yang bergolek menuruni bukit di Gloucestershire, England sudah bermula sejak abad ke-13 lagi.

Lebih 4,000 penonton termasuk pelancong asing datang ke Bukit Coopers, bukit yang terkenal di daerah itu pada minggu terakhir bulan Mei setiap tahun.

Berpuluh-puluh lelaki dan wanita akan bergolek dan meluncur ke bawah bukit itu dalam usaha mengejar seketul keju seberat 3.6 kilogram yang dikenali sebagai Double Gloucester.

Acara bermula dengan peserta bersedia di atas bukit setinggi 300 meter itu dengan seorang pengacara majlis yang berpakaian serba putih serta kot dan tarbus.

Sebaik sahaja pengacara itu mengira sehingga tiga, keju itu akan dilontar ke bawah dan diikuti tubuh manusia berterbangan.

Ada yang menjunam kepala dahulu, berguling ke tepi dan pelbagai aksi lain semata-mata untuk mengejar keju itu.


PELBAGAI cara digunakan oleh suami untuk mengangkat isteri hingga ke garisan penamat.


Tangan dan kaki terseliuh, serta lebam dan luka pada bahagian kepala adalah antara kecederaan yang biasa dialami. Ada juga peserta yang patah kaki dan tangan.

Pertandingan berenang di dalam paya pula telah menarik peserta dari sejauh Australia.

Paya

Pada bulan Ogos nanti, lebih 200 peserta akan menyertai Kejohanan Snorkel Paya Dunia yang sudah bermula sejak tahun 1985. Mereka akan berenang sejauh 100 meter di kawasan paya gambut di Llanwrtyd Wells, Wales.

Namun, gaya renangan biasa tidak dibenarkan. Sebaliknya mereka diminta melepasinya dengan bersnorkel.

Pasangan Kez Mercel dan Tigger Webb sanggup terbang dari Australia setiap tahun untuk menyertainya acara yang menyeronokkan itu.

"Paya itu penuh dengan rumput-rampai yang reput dan bercampur dengan air hitam paya yang berasid," kata mereka seperti dipetik BBC.

Namun, tentulah ada sesuatu yang menyebabkan mereka ingin kembali lagi ke paya itu - keseronokannya.

"Negara kami Australia memiliki pantai tercantik di dunia iaitu di Gold Coast. Tetapi kami sanggup menempuh perjalanan separuh dunia untuk berenang di dalam paya di Britain," tambah mereka.

Mereka yang tidak menyukai lumpur boleh mencuba sukan yang dianggap luar biasa, dinamakan Pesta Ketam Egremont di Cumbria, England.

Semasa pesta itu, pelbagai acara dipertandingkan meliputi menghisap rokok paip paling laju, memanjat tiang licin dan gurning iaitu pertandingan mengherotkan wajah. Wajah siapa paling hodoh akan dikira sebagai pemenang.

Gurning yang disertai lebih 100 peserta setiap tahun dicatat dalam Rekod Dunia Guinness. Seorang lelaki dari Cumbria, Tommy Mattinson paling banyak memenangi perlawanan itu iaitu 11 kali.

Acara sepak keting pula tidak kurang popularnya. Ia kedengaran menyakitkan tetapi pad penahan boleh diletakkan pada kaki sebelum perlawanan.

Dalam perlawanan itu, peserta akan memegang antara satu sama lain sebelum masing-masing menendang keting pihak lawan hingga terjatuh.

Clive Thompson, naib presiden sukan itu percaya usia sukan itu yang menjangkau 300 tahun adalah tarikannya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 07 May 2011 11:35 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


Tiga askar maut

Posted:

Tiga askar maut

Tiga askar maut

Oleh FARABI SHEIKHSAID AL JABRI
utusanN9@utusan.com.my


Proton Wira remuk selepas bertembung dengan sebuah lori tangki yang mengorbankan tiga anggota tentera di Batu 7, Jalan Seremban-Port Dickson, semalam.


SEREMBAN 7 Mei - Apakah sudah ditakdirkan ramai rakyat negara ini mati di jalan raya?

Hanya selang tiga hari, nahas ngeri menyaksikan empat maut dengan tiga daripadanya digilis lori dalam kemalangan membabitkan enam buah kenderaan dekat Pasir Mas, Kelantan, tiga lagi terbunuh di Seremban, Negeri Sembilan, awal pagi ini.

Nahas terbaharu itu melibatkan tiga anggota tentera yang maut manakala seorang lagi parah selepas kereta yang mereka naiki terbabas lalu bertembung dengan sebuah lori tangki di Batu 7, Jalan Seremban-Port Dickson, di sini.

Kejadian berlaku pukul 3.45 pagi itu mengorbankan pemandu kereta, Mohd. Zulhelmi Ismail, 24, dan penumpang, Muhammad Afdhaluddin Azhari dan Izat Badry Baddarudin yang masing-masing berusia 22 tahun.

Ketiga-tiganya maut di tempat kejadian manakala seorang rakan mereka yang merupakan penuntut Politeknik Port Dickson, Nik Norhashimah Abu Kasim, 19, pula kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ), Seremban .

Jurucakap polis memberitahu, ketika kejadian kesemua mangsa menaiki sebuah kereta Proton Wira dari Seremban menghala ke Port Dickson sebelum terbabas di satu selekoh berhampiran.

Katanya, kereta itu kemudian memasuki laluan bertentangan sebelum bertembung dengan sebuah lori tangki yang membawa kira-kira 18,000 liter diesel.

"Pelanggaran itu menyebabkan kenderaan mangsa terperosok di bawah lori tangki dan remuk sama sekali. Ketiga-tiga mangsa yang maut itu tersepit dalam kereta," katanya di sini hari ini.

Jurucakap itu memberitahu, pemandu lori tangki yang berusia 30-an tersebut tidak mengalami sebarang kecederaan dan sudah membuat laporan polis.

Difahamkan, ketiga-tiga anggota tentera itu sedang menjalani latihan di Institut Kejuruteraan Tentera Darat (IJED) di Port Dickson dekat sini, dengan Mohd. Zulhaimi berasal dari Kedah, Muhammad Afdhaluddin, Pulau Pinang, manakala Izat Badry pula, Selangor.

Sementara itu, Pegawai Turus Trafik negeri, Asisten Supritendan Abd. Halil Hamzah ketika dihubungi hari ini mengesahkan kejadian tersebut dan berkata, punca kejadian masih disiasat.

Abang Mohd. Zulhelmi , Mohd. Zulhairi, 26, berkata, kali terakhir dia bertemu dengan adiknya ketika dia melangsungkan perkahwinan pada Mac lalu di Kedah.

"Ketika itu dia tidak menunjukkan sebarang tanda pelik, sebaliknya sentiasa ceria serta bersama-sama membantu majlis tersebut.

"Saya sedih kerana arwah merancang untuk bertunang dengan teman wanitanya di Kedah, namun hajatnya tidak kesampaian," katanya dalam nada sebak.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jiran lihat belakang, kepala wanita terbakar

Posted:

Jiran lihat belakang, kepala wanita terbakar

Jiran lihat belakang, kepala wanita terbakar


Zamri Hamat bersama tiga anaknya, Rashidah Illyana (kanan), Zaim Shahrul (dua dari kanan) dan Zaim Ikbal melihat kesan kebakaran yang mengorbankan isterinya, Allahyarham Rafidah Ismail (gambar kecil) ketika menyelamatkan anak mereka di Taman Sri Gucil, Kuala Krai, kelmarin.


KUALA KRAI 7 Mei - Seorang jiran melihat api menyambar bahagian belakang badan dan kepala Allahyarham Rafidah Ismail, 36, ketika wanita itu bertungkus-lumus mengeluarkan tiga anaknya dari dalam rumah mereka yang terbakar di Taman Sri Guchil, Kuala Krai, semalam.

Menurut Hasnah Mahmood, 34, yang sarat mengandung sembilan bulan, dia menyaksikan perkara tersebut ketika membantu mengeluarkan anak sulung mangsa, Rashidah Illyana Zamri, 7, iaitu yang terakhir dikeluarkan dari tingkap.

"Hanya Tuhan yang tahu dari mana datangnya kekuatan untuk Rafidah membengkokkan besi jeriji tingkap bagi mengeluarkan tiga anaknya itu.

"Ketika itulah saya nampak api sudah sambar belakang dan kepala arwah semasa dia mengeluarkan anaknya yang terakhir iaitu Rashidah.

"Anak pertama dikeluarkannya ialah yang bongsu diikuti anak keduanya. Hanya Tuhan sahaja tahu perasaan saya untuk menggambarkan suasana itu," katanya ketika ditemui Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Dalam kejadian itu, seorang wanita sanggup bergadai nyawa memecahkan kaca tingkap rumah dan mengumpul kekuatan membengkokkan jeriji besi untuk membolehkan tiga anak kecilnya keluar ketika kediaman mereka terbakar di Taman Sri Guchil, Kuala Krai.

Namun dalam kejadian pukul 1.30 petang itu, nyawa Rafidah, jururawat di Hospital Kuala Krai, menjadi galang gantinya apabila dia sendiri rentung setelah gagal menyelamatkan diri. Mayatnya ditemui dekat pintu utama rumah teres itu.

Ketiga-tiga anaknya, Rashidah; Zaim Shahrul, 6, dan Zaim Iqbal, 2, selamat setelah disambut oleh jiran sebelah rumah dari tingkap kaca yang dipecahkan mangsa.

Hasnah yang merupakan guru di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kuala Krai berkata, ketika kejadian dia sedang memeriksa tugasan murid bersama anaknya di ruang tamu rumah sebelum dikejutkan dengan bunyi cermin pecah yang kuat dari rumah mangsa.

"Saya bergegas keluar ke rumah Rafidah untuk melihat apa yang berlaku. Rafidah dengan nada cemas berkata, tolong Kak Dah, rumah akak terbakar!

"Saya kemudian membantu dia mengeluarkan anaknya satu persatu. Saya hanya menyambut anaknya yang bongsu sedang dua lagi anak mereka boleh keluar sendiri dan saya hanya menarik mereka menjauhi rumah.

"Ketika itu saya cuba menenangkan arwah untuk mencari kunci rumah. Saya sempat minta arwah bertakbir dan bertenang namun dia tidak menemui kunci itu," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Nasional

Posted: 07 May 2011 11:08 PM PDT

Berita Harian: Nasional


Agenda pertemuan paderi serius

Posted: 07 May 2011 05:48 PM PDT

Nasional

Usaha jadikan Kristian agama rasmi Persekutuan jejas keselamatan negara

JERTIH: Kerajaan memandang serius jika benar laporan berhubung penganjuran pertemuan paderi dari seluruh negara yang didakwa turut membincangkan agenda menjadikan Kristian agama rasmi Persekutuan serta melantik Perdana Menteri di kalangan penganut agama itu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata apa juga tindakan daripada satu agama akan mengundang reaksi penganut agama lain. "Kalau satu kaum membawa satu perkara (isu sensitif) yang lebih-lebih sangat, akhirnya mengundang reaksi kaum lain," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Besut, di sini semalam.

Sehubungan itu, Hishammuddin berkata, pihak yang terbabit menganjurkan perjumpaan itu haruslah bertanggungjawab termasuk jika mereka terpaksa berdepan tindakan undang-undang.

Beliau mengulas laporan akhbar yang memetik laman blog, BigDog dan Marahku, masing-masing menyiarkan artikel berjudul Making The Christianity Official Religion yang mendedahkan pertemuan sekumpulan paderi dalam usaha menjadikan Kristian agama rasmi negara ini dan melantik Perdana Menteri dari kalangan bukan Islam.

Hishammuddin berkata, status Islam sebagai agama rasmi negara sangat suci dan tidak boleh dilanggar atau dipersoalkan, sekali gus meminta polis menyiasat sama ada perjumpaan berkenaan benar-benar wujud dan sama ada benar atau tidak ada gerakan seumpama itu.
"Gerakan seperti ini amat menghasut dan meletakkan seluruh negara dalam bahaya. Jika terbukti ada gerakan sedemikian, polis harus bertindak," katanya.

Di KUALA LUMPUR, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar, ketika ditemui pemberita memberi amaran kepada pihak tertentu supaya 'jangan bermain dengan api' dengan cuba menjadikan Kristian agama rasmi yang dikhuatiri boleh mencetuskan ketegangan kaum hingga mengancam keselamatan rakyat dan negara.

Beliau berkata, perbuatan itu amat serius dan siasatan terperinci sedang dijalankan, termasuk mengenalpasti pihak bertanggungjawab dalam isu berkenaan yang boleh menjejaskan keharmonian rakyat berbilang bangsa di negara ini jika tidak segera dibendung.

"Ini perkara sensitif... saya nasihatkan semua pihak berhati-hati dalam membangkitkan isu sebegini kerana ia turut membabitkan ketenteraman awam dan keselamatan negara. Polis tidak akan berkompromi terhadap pihak terbabit jika mereka masih berdegil dan terus memainkan isu sensitif ini," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

saladin muzakkar

Ni semua mainan politik je ni. Jangan terpengaruh dengan taktik tak baik mcm ni. Nak cari sokongan pun jgn sampai membahayakan masa depan negara. Jadilah kerajaan yang bertanggungjawab........

my

apapun asalkan rakyat kebanyakan selesa aman rasuah dibentras penjawat awan berintegriti

Azlan

Isu agama tak perlulah di bangkitkan kerana ia amat sensitif peliharalah keharmonian sesama kaum yang telah terjalin selama ini.

Sahrul

Inilah akibat kalau Perlembagaan negara sudah tidak dihormati. Terimalah hakikat bahawa Islam adalah agama rasmi perlembagaan Malaysia. Just like it, or leave it..

zulkifli bin daud

Pihak berkuasa perlu bijak menyelesaikan masalah tersebut. Ianya mungkin terjadi disebabkan oleh umat Islam tidak sama-sama menjaga kesucian Islam. Saya sebagai umat Islam, semua parti-parti politik perlu bergabung untuk kesucian Islam pada masa akan datang, kesemua peminpin Islam daripada Sultan di Malaysia dan peminpim Melayu perlu memberi kekuatan Islam di Malaysia.

Keling Menoa

Perjumpaan itu mungkin membincangkan hal lain tp dipolitikkan pembangkang. Walaupun sy org kristian tp itu tidak patut terjadi. Kita dah ada perlembagaan.

WaRgA 1M

Isu2 sensitif tak perlu diheboh d media masa, sekadar cukup melaporkan kpd pihak polis dan biar pihak polis yg mengambil tindakan. Pihak media/Menteri harus bermain peranan tidak menyiarkan/menghebohkan isu2 yg sensitif seperti ini, kerana ia secara tidak langsung boleh mempengaruhi minda masyarakat yg berbilang kaum dan agama.

oldman50

Kerajaan perlu bertindak tegas dalam Isu yang telah dilaporkan. Memandangkan Islam adalah agama rasmi Malaysia, tiada sebab ada orang-orang tertentu cuba hendak mengubah perlembagaan negara. Tidak tegas perlu diambil tanpa memberi amaran.

cobainroamer

Bukan org PAS bukan orang UMNO..tapi Bangsa Melayu yg sayangkan ISLAM IMAN DAN IHSAN 165 bersatulah kerana Allah.. cuba tanya negara China, Sepanyol, UK dan lain-lainnya, ada ker mereka memberi mandat kepada bangsa kita atau bangsa lain untuk menjadi Menteri dan pegawai atasan.. TIDAK ADA LANGSUNG.. lupakanlah perpecahan dan perselisihan faham yg ada..sy sayang bangsa dan negara saya..cukup2lah beri peluang pada mereka...kalaulah Rasulullah SAW masih hidup, pasti Baginda bersedih dengan apa yug terjadi..ikhlas dari hati..Jika MELAYU dan orang ISLAM jadi Pemimpin, kita pasti akan jaga bangsa lain sama..tapi jika sebaliknya, renung2kanlah...

Fa'e

Dunia akhir zmn, musuh2 Islam sentiasa berusaha m'hncurknnya. Wahai kaumku, jangan engkau lalai, mr lah kita bstu pertahanknnya.

faiz

dah salah nak lari kemana? siapa yang kena ya?

ridzuan_erid

Salam sejahtera semua, sebagai warga Malaysia yang sudah di kenali dengan majmuk masyarakatnya, saya amat terkilan sekiranya perkara tersebut benar benar wujud di dalam masyarakat kita. Tidakkah kita perlu lebih memikirkan untuk pembangunan negara dan bukannya memecah belahkan kedaulatan yang sudah sedia terpatri sewaktu perjanjian dulu iaitu ketika kita mahu mencapai kemerdekaan sehinggalah sekarang. adakah kita sentiasa mahu anak bangsa kita, anak kita terbujur kaku di hadapan kita hanya kerana usaha yang begitu jahil oleh sesetengah pihak ini? mahukah kita terpaksa berlari tanpa arah hanya kerana mahu mengelak dari serangan peluru dan motar? fikirkanlah dengan baik tindakan mereka ini rasional atau tidak. Pada pandangan peribadi saya, kerajaan perlu tegas dan menghukum mereka sekiranya berita ini sahih dengan kadar segera.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sultan Johor lepas peserta GP Joran

Posted: 07 May 2011 05:43 PM PDT

Nasional

Lebih 1,000 peserta mulakan cabaran rebut hadiah wang tunai RM82,000

MERSING: Karnival GP Joran anjuran Berita Harian yang berlangsung di Tanjung Leman dekat sini semalam, mencipta sejarah apabila menarik penyertaan hampir 1,000 peserta bagi kategori laut dalam.

Selain pemancing dari seluruh negara, acara itu turut menarik penyertaan peserta Singapura dan Indonesia yang menaiki 120 bot menuju lokasi tumpuan memancing terletak kira-kira 20 batu nautika di luar perairan Mersing. Kategori Laut Dalam dan Pantai GP Joran Berita Harian 2011 yang berlangsung di Pantai Tunjuk Laut Resort hari ini, menawarkan hadiah wang tunai RM82,000 termasuk RM20,000 sebagai hadiah utama bagi setiap kategori.

Majlis pelepasan peserta acara laut dalam itu disempurnakan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar yang berkenan mencemar duli di Jeti Tanjung Leman pada 11.30 pagi.

Turut hadir Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman; Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation (JCORP), Kamaruzzaman Abu Kassim; Pengarah Eksekutif Editorial The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP), Datuk Ahmad Talib dan Pengarang Kumpulan Berita Harian, Datuk Mior Kamarul Shahid.

Pusingan kedua Karnival GP Joran Berita Harian 2011 yang berlangsung serentak dengan Karnival Tanjung Leman, mendapat kerjasama Kerajaan Negeri Johor, Jabatan Pelancongan Johor dan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).
JCORP dan Damansara Assets Sdn Bhd, memberi sokongan padu selaku penaja eksklusif pusingan kedua, manakala Perusahaan Otomobil Kedua (PERODUA) selaku penaja utama keseluruhan karnival GP Joran 2011.

Penaja lain menyokong pertandingan tahun ini termasuk Gardenia (KL) Bakeries Sdn Bhd; Nestle Product (M) Sdn Bhd bagi produk Nescafe dan Maggi; Adabi Consumers Industries Sdn Bhd; Universal Fitness & Leisure Sdn Bhd; Bor Explorer Sdn Bhd, World of Sports bagi produk Columbia dan Axis Kay Trading yang menaja minuman kesihatan.

Acara kategori pantai yang akan berlangsung di Pantai Tunjuk Laut Resort mulai jam 8 pagi ini dijangka menarik penyertaan 1,000 peserta yang sebahagiannya mula tiba di sini sejak petang semalam.

Selain acara memancing, kira-kira 20 acara sampingan untuk kanak-kanak serta persembahan artis sempena pelancaran edisi awal Berita Minggu berlangsung di pentas utama tapak karnival Tanjung Leman, malam tadi.

Sempena karnival itu, ceramah agama turut disampaikan Penasihat Majlis Agama Islam Johor, Datuk Nooh Gadut yang dihadiri peserta GP Joran dan penduduk tempatan.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 07 May 2011 07:41 PM PDT

Utusan Online - Pahang


Hashimah tabah sara 5 anak, ibu uzur

Posted:

Hashimah tabah sara 5 anak, ibu uzur

Hashimah tabah sara 5 anak, ibu uzur

Oleh SITI NORIZAT SHIKH ABDUL JALIL
utusanpahang@utusan.com.my


HASHIMAH Hashim (berdiri belakang) menunjukkan ibunya, Rosma Abdul Rahman (kerusi roda) ketika menerima kunjungan P. Ragunathan (kanan) bersama rombongan di rumahnya di Kampung Pantai Beserah, Kuantan, semalam.


KUANTAN 7 Mei – Seorang kakitangan Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) mengibaratkan dirinya bagaikan 'jatuh ditimpa tangga' apabila kehilangan tempat bergantung selepas suami terlibat dalam kemalangan dan terpaksa menyara ibu yang menghidap penyakit kanser payu dara.

Bagaimanapun, Hashimah Hashim, 43, tetap gigih menyara lima anaknya yang masih bersekolah selepas suaminya, Muhamad Suhaimi Jaafar, 46, tidak mampu mencari rezeki sebagai pemandu teksi akibat kemalangan jalan raya pada Ogos tahun lalu.

Ibunya pula, Rosma Abdul Rahman, 70, perlu diberi perhatian sewajarnya kerana menggunakan kerusi roda akibat kanser payu dara tahap empat sejak dua tahun lalu dan mendapatkan rawatan susulan sebanyak tiga kali sebulan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), di sini.

Lebih malang, kata Hashimah, dia sekeluarga perlu mencari tempat perlindungan baru selepas tanah yang diduduki mereka sejak 1960 bakal dijual pemiliknya.

"Saya perlu kerap membawa ibu ke hospital mendapatkan rawatan susulan kerana penyakitnya semakin serius," katanya ketika ditemui selepas menerima kunjungan Presiden MIC Cawangan Air Putih di sini, P. Ragunathan; Presiden Kelab Apex, R. Sathiya Seelan dan Presiden Kelab Kerjayanita India Kuantan, T. Smoothi di rumahnya di Kampung Pantai Beserah, di sini semalam.

Hashimah memberitahu, dia memerlukan kira-kira RM2,000 sebulan untuk menampung kos rawatan ibunya sedangkan pendapatan kasarnya hanya RM1,300 sebulan.

Berikutan itu, dia terpaksa menagih simpati pihak lain termasuk rakan-rakan selain bergantung harap dengan bantuan bulanan RM300 daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

"Kerusi roda yang digunakan ibu adalah sumbangan golongan dermawan yang prihatin terhadap nasib kami. Saya juga terharu dengan kunjungan MIC ke rumah kami kerana sudi menghulurkan bantuan tanpa mengira kaum," katanya.

Dalam pada itu, Ragunathan berkata, pihaknya akan berusaha menguruskan keperluan keluarga tersebut termasuk mendapatkan katil yang lebih sesuai untuk Rosma selain rumah baru yang lebih selesa.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

2 kampung jadi Desa WiFi di Bera

Posted:

2 kampung jadi Desa WiFi di Bera

2 kampung jadi Desa WiFi di Bera

BERA 7 Mei - Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah memilih dua kampung di daerah ini iaitu Kampung Batu Papan dan Kampung Guai sebagai ''Desa WiFi'' pada tahun ini.

Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kemudahan itu dibangunkan bagi memastikan penduduk luar bandar menikmati kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) selain merapatkan jurang digital antara kawasan bandar dan desa.

''Penduduk di dua kampung ini boleh melayari Internet tanpa menggunakan wayar. Kita berharap penduduk dapat memanfaatkan kemudahan ini," katanya ketika berucap pada majlis Karnival Kelas Agama dan Fardhu Ain (KAFA) di Kampung Batu Papan, dekat sini baru-baru ini.

Beliau yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan berkata, kerajaan juga meluluskan pembinaan gelanggang futsal bagi kemudahan golongan belia bersukan di Kampung Batu Papan.

Menurutnya, pembinaan gelanggang yang boleh digunakan pada waktu malam itu akan siap sepenuhnya sebelum akhir tahun ini.

''Gelanggang tersebut dilengkapi dengan lampu limpah yang membolehkan golongan belia menggunakannya pada waktu malam," katanya.

Selain itu, tambah beliau, pihaknya meluluskan peruntukan sebanyak RM5,000 kepada Persatuan Kompang Kampung Batu Papan bagi membolehkan persatuan itu menjalankan pelbagai aktiviti.

''Segala kemudahan ini bertujuan menggalakkan golongan belia melibatkan diri dalam aktiviti berfaedah selain mengelakkan mereka terjebak dalam kegiatan tidak sihat," katanya.

Sehubungan itu, beliau mengajak penduduk terus memberi sokongan kepada kerajaan supaya segala perancangan dapat dilaksanakan dengan lancar.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Program Jom Jengok dekati OKU

Posted:

Program Jom Jengok dekati OKU

Program Jom Jengok dekati OKU

KUANTAN 7 Mei - Program Jom Jengok anjuran Felda Wilayah Kuantan dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) di Felda Bukit Goh di sini hari ini, bertujuan mendekati golongan orang kurang upaya (OKU).

Pengurus Felda Bukit Goh, Hussain Yeop berkata, selain memberi semangat kepada golongan OKU, program itu juga bertujuan mendedahkan penduduk mengenai bahaya dadah.

Selain itu, kata beliau, program tersebut mampu mengeratkan hubungan penduduk menerusi aktiviti seperti sukaneka dan ceramah motivasi.

"Melalui kerjasama AADK, ia dapat meningkatkan amalan gaya hidup bermasyarakat supaya lebih sejahtera," katanya kepada pemberita di sini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 07 May 2011 03:13 PM PDT

Utusan Online - Rencana


“Agenda tersembunyi AS”

Posted:

"Agenda tersembunyi AS"

"Agenda tersembunyi AS"




Dunia telah dikejutkan dengan berita "kejayaan" komando Amerika Syarikat (AS) membunuh pemimpin Al-Qaeda, Osama bin Laden di sebuah perkampungan di Pakistan baru-baru ini. Osama adalah individu yang dikaitkan dengan serangan ke atas Pusat Dagangan Dunia (WTC) dan Pentagon pada 11 September 2001.

AS memburu Osama selama 10 tahun sebelum dapat membunuhnya dalam keadaan tidak bersenjata. Pelbagai persoalan timbul apabila AS menguburkan Osama di dasar laut tanpa menyiarkan gambar-gambar seperti penangkapan dan pembunuhan Saddam Hussein.

AS menggambarkan Osama sebagai "paksi kejahatan" tetapi banyak tindakan AS sebenarnya yang mewujudkan Osama, Al-Qaeda dan lain-lain lagi. Di negara ini sesetengah pihak yang daif menganggap bahawa pembunuhan Osama menjanjikan keamanan kepada dunia. Pandangan ini sangat daif dan tumpul sebenarnya.

Presiden International Movement for a Just World (JUST), Dr. Chandra Muzaffar menganggap pembunuhan Osama tidak lebih sebagai sandiwara AS untuk menutup sekian banyak kejahatan yang mereka lakukan kepada negara-negara lain serta mengorbankan jutaan nyawa.

Dalam wawancara oleh wartawan Mingguan Malaysia KU SEMAN KU HUSSAIN dan HAFIZAHRIL HAMID, beliau berkata, kewujudan Osama serta kumpulan-kumpulan radikal lain adalah reaksi terhadap kejahatan AS dan keganasan tidak wujud tanpa sebab.

MINGGUAN: Apa yang terlintas dalam fikiran Dr. apabila mendengar berita Osama dibunuh?

CHANDRA: Saya melihat peranan Osama sudah berubah di mana dia tidak lagi terlibat aktif dalam organisasi serta membuat perancangan dan keputusan. Ini memandangkan dia sedang diburu dan peranannya diambil alih oleh orang lain. Bagi saya perbuatan Osama adalah tindak balas untuk membalas dendam atau menegakkan keadilan dan sebagainya. Namun ini adalah satu kekhilafan besar kerana membunuh orang yang tidak berdosa. Bagi saya cara mereka memahami Islam adalah sempit kerana agama ini adalah universal. Kita tidak boleh menganggap Syiah atau sufi sebagai musuh kerana mereka adalah sebahagian dari umat Islam. Namun Al-Qaeda memandang serong terhadap golongan ini maka timbul konflik. Jadi sejak dahulu saya merasakan bahawa pendekatan Osama adalah tidak adil dari perspektif Islam. Ini bertentangan dengan ajaran dan kesucian agama Islam malah menjejas serta memburukkan imej Islam. Saya yakin sebilangan besar umat Islam sendiri tidak senang dengan apa yang dilakukan Osama. Ini kerana tidak ada sumbangan yang signifikan hasil dari serangan dan keganasan yang dilakukannya. Apa manfaat yang diperoleh umat Islam dari perjuangan yang dibawa Osama? Sebaliknya ini telah memberi imej buruk kepada umat Islam selain memberi gambaran yang salah mengenai Islam kepada masyarakat antarabangsa.

Apa komen Dr. bahawa sesetengah pihak menganggap kematian Osama akan membawa keamanan kepada dunia dunia?

CHANDRA: Pendapat sebegitu boleh dipersoalkan. Pertama, adakah Osama yang menjadi punca masalah-masalah yang berlaku di dunia? Sebenarnya Osama, Al-Qaeda dan kumpulan-kumpulan radikal ini adalah sebagai cermin reaksi kepada keadaan tertentu. Selagi punca kepada masalah kemunculan pengganas ini tidak diselesaikan, dunia tidak akan aman. Antara faktor-faktor adalah penguasaan elit Amerika Syarikat (AS) terhadap dunia. Ini adalah faktor utama kenapa dunia kucar-kacir sekarang ini. Penguasaan AS terhadap dunia dan yang berlaku seperti Iraq, Afghanistan serta apa yang berlaku di Palestin. Malah semua yang berlaku dan melibatkan penguasaan AS bukanlah sesuatu yang baru. Kita boleh lihat sebelum ini apa yang berlaku di negara seperti Vietnam, penggulingan Sukarno di Indonesia, campur tangan di Amerika Latin seperti di Nicaragua, Uruguay, Colombia dan banyak lagi menyebabkan rantau itu sangat tidak stabil dan ramai penduduknya terbunuh. Maka jika kita mengatakan bahawa Osama yang melakukan semua ini, tentulah sangat tidak tepat. Selagi punca konflik, krisis dan peperangan tidak diselesaikan, dunia tidak akan aman.

Bolehkah kita menganggap dalam banyak konflik politik di beberapa negara, pihak yang bertanggungjawab adalah AS tetapi mereka membaling batu sembunyi tangan?

CHANDRA: Saya ambil contoh apa yang berlaku di Libya sekarang. Sebenarnya ada penyelesaian lain seperti yang dianjurkan oleh Kesatuan Afrika dam Turki yang telah membentangkan pelan perdamaian yang dilihat adil untuk kedua-dua pihak. Tetapi yang menghalang semua ini dari terlaksana adalah negara-negara Barat. Seboleh-bolehnya mereka tidak mahu penyelesaian ini kerana mereka mempunyai agenda sendiri dan cuba mengambil kesempatan dari krisis ini untuk menguasai Libya. Antara faktornya adalah mahu menguasai minyak Libya selain isu geopolitik seperti mahu mengusai laluan dan lautan tertentu serta mahu melindungi Israel dalam konteks dunia Arab. Selain itu faktor utama kenapa krisis di dunia Arab dan Afrika berlaku adalah bagi menghalang China dari mendapat akses minyak yang mudah. China mempunyai lebih 50 pelaburan di Libya di mana hampir 30,000 pekerja China terlibat dalam industri minyak dan gas serta prasarana. Oleh itu adalah jelas bahawa Libya yang memudahkan laluan dan kemasukan China di Libya dan negara-negara Afrika.

Salah satu dari cita-cita Muammar Gaddafi adalah mahu menyatukan Afrika serta mahu dilihat sebagai pemimpin rantau itu. Alasan utama pastilah untuk memastikan China tidak menjadi pesaing kepada AS dalam arena politik dan ekonomi antarabangsa. Jadi adalah jelas apa yang berlaku di Libya ini adalah akibat dari sifat dominan AS terhadap negara dan rantau itu dalam cuba mencampuri urusan bagi memastikan agenda dan kepentingan mereka terus terpelihara. Sebelum ini sudah ada ura-ura mahu menyatukan Afrika yang dicorakkan oleh AS pada 2007 yang dipanggil Africomm (African Command). Orang yang paling lantang menentang gagasan ini adalah Gaddafi.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Mingguan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Untuk semua rakyat Malaysia

Posted:

Untuk semua rakyat Malaysia

Untuk semua rakyat Malaysia

Zin Mahmud

Pada hari Rabu ini, genaplah Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) berusia 65 tahun. Ketika UMNO ditubuhkan pada 11 Mei 1946, negeri-negeri Melayu sudah tidak ada. Ini kerana Malayan Union sudah ditubuhkan pada 1 April 1946. Keseluruhan negeri-negeri Melayu bersama Melaka dan Pulau Pinang menjadi Malayan Union yang terletak di bawah kedaulatan King George VI di bawah pentadbiran Gabenor Sir Edward Gent.

Melayu sudah tidak ada-apa pada masa itu Semua penduduk Malaya yang bermastautin di negara ini tidak kurang lima tahun boleh memohon menjadi warganegara. Dari segi bahasa, sesiapa yang boleh faham atau bercakap bahasa Melayu atau Inggeris adalah layak.

Menurut gagasan Malayan Union, raja-raja Melayu hanya ada kuasa mengenai hal ehwal agama. Kuasa sebenar di negeri-negeri terletak sepenuhnya pada Residen.

Kempen membantah Malayan Union inilah yang menjadikan Gerakan Melayu lebih tersusun dan membawa kepada kelahiran UMNO.

Apa yang dimaksudkan dengan Gerakan Melayu ialah usaha segolongan orang Melayu yang sedar mengenai kepentingan bangsa. Mereka aktif dalam pelbagai cara seperti menulis, menerbitkan akhbar, majalah dan buku serta menubuhkan persatuan-persatuan Melayu.

Gerakan Melayu ini muncul pada tahun 20-an dan 30-an lagi. Ada yang melalui aktiviti pendidikan agama, ataupun daripada sekolah-sekolah Melayu. Apabila mereka mula mampu membaca dan sedar mengenai politik dan perkembangan dunia, maka muncullah apa yang boleh disebut sebagai Gerakan Melayu.

Persatuan-persatuan Melayu negeri dan Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang ditubuhkan adalah sebahagian daripada gerakan ini. Begitu juga dengan kegiatan penerbitan termasuklah akhbar Utusan Melayu. Semuanya ini adalah sebahagian daripada Gerakan Melayu. Orang perseorangan seperti guru-guru di kampung yang berusaha menyedarkan orang Melayu adalah juga sebahagian daripada gerakan ini.

Gerakan Melayu ini terus hidup pada zaman Jepun. Walaupun berada di bawah kekuasaan Jepun, mereka tetap memperjuangkan kepentingan Melayu.

Maka apabila Datuk Onn Jaafar bangun dan membantah gagasan Malayan Union, Gerakan Melayu ini berada di belakang beliau. Langkah awal mereka tentulah mengadakan Kongres Melayu Se-Malaya untuk menyusun dan menyelaras Gerakan Melayu ini.

Maka penubuhan UMNO adalah salah satu daripada tiga usul yang diluluskan oleh Kongres Melayu Se-Malaya pertama yang dianjurkan oleh Persatuan Melayu Selangor di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Bahru, Kuala Lumpur pada 1 Mac hingga 4 Mac 1946 dengan penyertaan 41 persatuan-persatuan Melayu sebagai mewakili aspirasi orang Melayu.

Dua usul lain ialah membantah penubuhan Malayan Union dan mewujudkan tabung pendidikan kebangsaan Melayu. Tiga usul kongres ini mencerminkan aspirasi orang Melayu ketika itu, iaitu menyusun sebuah pertubuhan bagi mewakili Gerakan Melayu, menentukan sikap politik orang Melayu melalui penolakan terhadap Malayan Union, dan memberi penekanan terhadap kemajuan pendidikan orang Melayu.

Aspirasi

Justeru apabila UMNO ditubuhkan, ia membawa aspirasi Gerakan Melayu bukan saja dari segi politik iaitu membantah Malayan Union tetapi juga pendidikan, iaitu orang Melayu mesti dibuka peluang untuk mencapai kemajuan pendidikan sebesar dan setinggi mungkin. Ternyata UMNO berjaya dalam usahanya membantah Malayan Union apabila gagasan itu dimansuhkan pada Januari, 1948 dan digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu. Selepas 65 tahun berlalu tentu sukar untuk merasakan pentingnya Malayan Union ditentang. Kini orang Melayu sudah mencapai banyak kemajuan berbanding 65 tahun yang lalu, terutamanya dari segi pendidikan.

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang menyambut ulang tahunnya ke - 41 pada 18 Mei ini adalah salah satu mercu tanda perjuangan pendidikan Gerakan Melayu. Begitu juga dengan lain-lain institusi Melayu seperti juga Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Banyak lagi institusi-institusi lain yang sebenarnya adalah sebahagian daripada Gerakan Melayu. Malah akhbar Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia ini juga merupakan sebahagian daripadanya.

Namun begitu perlu diingat, bahawa Gerakan Melayu ini tidak bersifat eksklusif, jauh sekali mempunyai sebarang unsur rasis. Gerakan Melayu bersifat nasional. Persekutuan Tanah Melayu bukannya negara Melayu semata-mata tetapi untuk semua penduduknya juga. Di peringkat antarabangsa, ia dikenali sebagai Persekutuan Malaya. Tidak disebut Tanah Melayu.

Begitu juga dengan UMNO. Ia berfahaman inklusif juga dengan mengajak MCA dan MIC bersekutu dalam Perikatan. Sifat mengajak kaum lain ini membolehkan UMNO menjadi parti yang berkhidmat untuk semua rakyat negara ini.

Maka apabila Malaysia ditubuhkan dan seterusnya wujudnya Barisan Nasional, apa yang asalnya dilihat sebagai Gerakan Melayu adalah sebenarnya merupakan suatu fahaman nasional. Gerakan Melayu adalah sebenarnya gerakan kebangsaan untuk semua kaum. Ini berbeza dengan apa yang cuba dibawa oleh gagasan Malayan Union dahulu. Malayan Union ini adalah bukan saja suatu projek imperialis tetapi rasis. Antara lain fahaman imperialisme British adalah kepercayaan bahawa orang Inggeris adalah bangsa unggul yang berhak untuk menjajah dunia dan meletakkan kaum-kaum lain menjadi anak-anak jajahan mereka.

Mereka menyusup kuasa di negeri-negeri Melayu secara tapak demi tapak tetapi akhirnya adalah untuk menguasai sepenuhnya negara ini. Bagi mereka, anak-anak jajahan, tidak kira sama ada Melayu, Cina atau India adalah semata-mata alat untuk berkhidmat demi empayar mereka.

Kedudukan

Rakyat bukan Inggeris tidak akan mendapat kedudukan setaraf mereka. Inggeris mahu menguasai bukan saja negeri-negeri Melayu tetapi juga India dan China. Orang Cina dan India yang dibawa masuk ke negeri-negeri Melayu hanyalah untuk menggerakkan ekonomi empayar mereka.

Penjajahan adalah suatu amalan perkauman yang dahsyat dan Malayan Union adalah projek rasis untuk menjadikan semua penduduk negeri-negeri Melayu sebagai hamba mereka. Kalaulah UMNO dahulu gagal menghalang penubuhan Malayan Union maka cuba bayangkan apa yang terjadi. Untuk masa yang lama Malaya akan menjadi tanah jajahan British dengan pihak Inggeris menguasai sepenuhnya politik dan ekonomi negara ini. Semua tanah- tanah di negeri ini tentunya akan diberikan pada syarikat-syarikat Inggeris. Tidak akan ada tanah simpanan Melayu.

Pentadbiran awam akan dipegang sepenuhnya oleh orang Inggeris. Bukanlah bererti orang Melayu, Cina dan India tidak mendapat tempat dalam pentadbiran awam. Mereka mungkin diberi peluang tetapi setakat sesuatu peringkat saja.

Bahasa rasmi Malayan Union pastinya Inggeris. Begitu juga dengan sekolah-sekolah dan universiti. Bahasa Melayu, Cina dan India tidak akan ada tempat. Silap-silap pentadbir Inggeris akan membawa banyak lagi orang dari luar untuk menetap di Malaya. Tetapi elit politik, ekonomi dan budaya berada di tangan Inggeris. Malah mungkin orang Eropah juga dipelawa menetap di negara ini.

Andai kata Malayan Union itu akhirnya mencapai kemerdekaan daripada Britain tetapi penguasaan politik pasti sudah berada pada orang Inggeris. Orang Melayu sudah tidak ada tempat.

Justeru orang Melayu perlu menghargai perjuangan UMNO menggagalkan Malayan Union dan juga sumbangannya sejak 65 tahun kewujudan parti ini setelah melalui pelbagai pancaroba. Ini termasuklah ketika ia diisytiharkan haram kemudian didaftar semula sebagai UMNO Baru hingga akhirnya dipulihkan sebagai parti yang menyambung warisan 11 Mei 1946 itu.

Sememangnya kini gagasan Malayan Union sudah berada dalam lipatan sejarah. Tetapi konsep lain muncul dari masa ke semasa yang kalau diteliti adalah merupakan penjelmaan semula Malayan Union tetapi dalam bentuk lain. Umpamanya dalam tahun 1964, ketika Singapura berada dalam Malaysia, Parti Tindakan Rakyat (PAP) cuba membawa gagasan Malaysian Malaysia.

Usaha itu dipatahkan antara lain kerana Singapura dikeluarkan daripada Malaysia. Antara isu yang menarik dalam Pilihan Raya Singapura semalam ialah rasa tidak puas hati rakyat pulau itu terhadap kehadiran profesional asing, umpamanya dari China mahupun India. Dalam persaingan politik, UMNO dalam BN sedang berdepan dengan pihak pembangkang yang mahukan suatu bentuk Malaysia yang berbeza. UMNO dan BN juga mahukan Malaysia yang lebih baik, dan itulah usaha yang sedang dilakukan melalui kerajaan pimpinannya. Gagasan Satu Malaysia dan Program Transformasi Ekonomi adalah sebahagian daripada manifestasi komitmen kerajaan pimpinan UMNO dan BN untuk memenuhi aspirasi rakyat tanpa mengira kaum.

Dalam pada itu, UMNO adalah tetap sebahagian daripada Gerakan Melayu yang bersifat inklusif dengan turut memperjuangkan aspirasi semua rakyat tanpa mengira kaum dan agama.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 07 May 2011 01:29 PM PDT

Kosmo Online - Negara


Al-Quran, kain ela tidak hangus

Posted:

Al-Quran, kain ela tidak hangus

Al-Quran, kain ela tidak hangus

Oleh ADHAM SHADAN
adham.shadan@kosmo.com.my


RASHIDAH ILYANA dan Zaim Shahrul menunjukkan kain ela yang dibeli oleh arwah ibu mereka untuk dibuat baju raya yang tidak hangus di Taman Sri Guchil, Kuala Krai semalam.


KUALA KRAI - Rumah dan peralatan di dalamnya hangus tetapi apa yang mengejutkan ialah dua naskhah kitab suci al-Quran dan kain ela yang dibeli untuk dibuat baju raya tidak disentuh api.

Itulah penemuan yang dijadikan iktibar oleh seorang anggota tentera, Zamri Hamat, 38, selepas kejadian menyayat hati membabitkan isterinya, Rafidah Ismail, 36, rentung di rumah mereka di Taman Sri Guchil di sini kelmarin.

Dalam kejadian itu, Rafidah sempat mengeluarkan tiga anaknya, Rashidah Ilyana Zamri, 7, Zaim Shahrul Zamri, 6, dan Zaim Iqbal Zamri, 2, dengan memecahkan cermin serta membengkokkan besi tingkap.

Zamri yang bergegas pulang dari Perak memberitahu, kedua-dua naskhah kitab suci tersebut disimpan dalam kotak dan kain itu pula dilipat bersebelahan dengan kotak berkenaan di dalam sebuah almari.

"Saya hairan kerana almari tersebut dan barang-barang lain di dalamnya semua hangus tetapi dua naskhah al-Quran itu dan kain ela arwah isteri saya tidak terbakar,'' cerita Zamri ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.

Dia membeli kedua- dua naskhah al-Quran itu semasa bertugas di Lebanon pada tahun 2009.

Lima helai kain ela itu dibeli oleh Rafidah di Kota Bharu dua minggu lalu dan disimpan dalam almari tersebut tanpa dibungkus.

Mengenang kembali kejadian itu, Zamri memberitahu, arwah mungkin sukar meloloskan diri melalui tingkap itu disebabkan dia bertubuh besar dengan berat badan kira-kira 85 kilogram.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Yuran pengajian UUM kekal walaupun tanpa rebat cukai

Posted:

Yuran pengajian UUM kekal walaupun tanpa rebat cukai

Yuran pengajian UUM kekal walaupun tanpa rebat cukai

ALOR SETAR - Universiti Utara Malaysia (UUM) tidak bercadang menaikkan yuran pengajian untuk lebih 31,000 pelajarnya walaupun pihak universiti berhadapan dengan kekangan kewangan ekoran rayuan mereka mendapatkan rebat cukai tanah telah ditolak oleh Kerajaan Negeri Kedah.

Naib Canselornya, Datuk Mohamed Mustafa Ishak berkata, UUM masih mampu menampung pembayaran rebat yang diminta kerajaan negeri RM1.7 juta menerusi sumber kewangan sendiri tanpa perlu menaikkan yuran.

"Pelajar tidak perlu bimbang kemungkinan kenaikan yuran pengajian kerana perkara itu tidak akan berlaku,'' tegasnya ketika dihubungi di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hantar pelarian ke Malaysia

Posted:

Hantar pelarian ke Malaysia

Hantar pelarian ke Malaysia


SEBAHAGIAN daripada 75 warga Sri Lanka yang ditahan selepas cuba meninggalkan Malaysia di perairan Tanjung Piandang, Perak untuk ke Australia pada April tahun lalu.


KUALA LUMPUR - Dalam usaha memerangi jenayah pemerdagangan manusia dan migrasi secara haram di rantau Asia Pasifik, Malaysia dan Australia semalam mengumumkan satu tatacara tindakan dua hala baharu, yang antara lain menampilkan perjanjian untuk bekerjasama dalam memindahkan kumpulan pemohon suaka.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh kedua-dua kerajaan, kedua-dua pihak berkata, di bawah tatacara baharu itu, pemohon suaka yang tiba menerusi laut di Australia akan dipindahkan ke Malaysia.

Sebagai balasan Australia akan meningkatkan program kemanusiaan di samping mengambil tanggungjawab lebih besar dalam berkongsi beban untuk usaha penempatan semula pelarian yang ketika ini berada di Malaysia, menurut kenyataan itu lagi.

Perdana Menteri kedua-dua negara bersetuju supaya unsur penting tatacara itu akan merangkumi pemindahan 800 pendatang yang tiba secara tidak sah, yang sampai di Australia selepas tarikh berkuat kuasa tatacara itu, ke Malaysia, untuk menentukan status pelarian.

"Sebagai balasan dalam tempoh empat tahun, Australia akan memindahkan 4,000 pelarian yang ketika ini berada di Malaysia,'' menurut kenyataan itu.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 07 May 2011 11:09 AM PDT

Utusan Online - Kota


Kementerian sertai Majlis Penjaja

Posted:

Kementerian sertai Majlis Penjaja

Kementerian sertai Majlis Penjaja

Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusangroup.com.my

KUALA LUMPUR 6 Mei - Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar akan menganggotai Majlis Perwakilan Penjaja dan Peniaga Kecil Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang akan ditubuhkan Julai ini.

Menterinya, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, penyertaan itu bertujuan memastikan kebajikan dan masa depan golongan terbabit sentiasa terbela.

Ini kerana, kata beliau, majlis itu bukan sahaja akan menjadi saluran kepada penjaja dan peniaga kecil untuk menyuarakan sebarang rungutan mahupun idea-idea mereka kepada kerajaan, sebaliknya lebih daripada itu.

Beliau berkata, majlis itu diharap mampu mewujudkan komunikasi dua hala antara pihak berkuasa dan penjaja serta peniaga termasuk membincangkan permasalahan yang dihadapi.

"Ia juga diharapkan dapat meningkatkan imej golongan ini kerana mereka juga merupakan penyumbang kepada ekonomi negara," katanya selepas majlis makan tengah hari sempena sambutan Hari Pekerja anjuran Persatuan Penduduk Bangsar Baru (PPBB) di sini, semalam.

Turut hadir, Timbalan Pengarah Perkhidmatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Amin Nordin Abdul Aziz, Pengerusi PPBB, Datuk George Joseph serta kira-kira 200 tetamu yang terdiri daripada pekerja pelbagai agensi yang berkhidmat di kawasan itu.

Raja Nong Chik yakin penubuhan majlis itu dapat membantu menghidupkan semula perniagaan penjaja dan peniaga kecil di beberapa buah pusat penjaja di bawah kendalian DBKL yang didakwa merosot.

Sementara itu, beliau memuji usaha PPBB menganjurkan majlis makan tengah hari itu yang disifatkan sebagai langkah mengeratkan lagi hubungan dengan pekerja pelbagai agensi yang berkhidmat di kawasan Bangsar Baru.

"Ia perlu dicontohi persatuan lain bagi memastikan kawasan persekitaran mereka sentiasa berada dalam keadaan selamat, bersih dan indah,'' katanya.

Mengenai isu kekurangan tempat letak kereta di Bangsar, beliau berkata, dalam masa terdekat ini, tidak ada jalan penyelesaian kepada masalah itu.

"Masalah ini sebenarnya lebih bergantung kepada tahap kesedaran masyarakat terhadap penggunaan pengangkutan awam," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Karnival Sepakat Setiawangsa meriah

Posted:

Karnival Sepakat Setiawangsa meriah

Karnival Sepakat Setiawangsa meriah


Zulhasnan Rafique menanam pokok pada majlis perasmian Karnival Sepakat Komuniti 1Malaysia Parlimen Setiawangsa, Wangsa Maju dan Titiwangsa di Dewan Komuniti Anjung Bestari, Setiawangsa, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 6 Mei - Program Karnival Sepakat Komuniti 1Malaysia bagi kawasan Parlimen Setiawangsa, Wangsa Maju dan Titiwangsa anjuran Jabatan Penerangan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di pekarangan Anjung Bestari AU3, di Jalan 13/56 AU3, Setiawangsa di sini baru-baru ini menerima sambutan hangat apabila diserbu lebih 1,000 pengunjung.

Program anjuran bersama Komuniti 1Malaysia itu dianggap antara program terbaik dalam usaha kerajaan mempromosi perpaduan dan permuafakatan rakyat di negara ini.

Orang ramai dari sekitar kawasan berhampiran dilihat mengunjungi pekarangan pusat komuniti seawal pukul 8 pagi lagi untuk menyertai pelbagai aktiviti yang diadakan bersempena program tersebut.

Antara aktiviti yang diadakan sempena karnival tersebut termasuklah pertandingan futsal, pertandingan mewarna, sukaneka serta pameran melibatkan pelbagai agensi kerajaan dan swasta.

Majlis pelancaran program disempurnakan oleh Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique.

Turut hadir, Pengarah Penerangan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Sulaiman Abdul Manan, Pengerusi Komuniti Bestari AU3, Mohd. Bahgia Mamat serta ahli jawatankuasa program mewakili Komuniti 1Malaysia ketiga-tiga Parlimen.

Zulhasnan berkata, menerusi program dan aktiviti yang dijalankan ia bukan sahaja mampu mengeratkan hubungan antara penduduk malah dapat menyampaikan maklumat tepat mengenai dasar kerajaan dan perkara berkaitan kepada komuniti.

"Semua aktiviti yang dijalankan juga mampu menarik penglibatan semua kaum daripada semua peringkat usia dan mereka ini boleh bergaul mesra.

"Program seumpama ini wajar diteruskan kerana ia boleh menjadi medium kepada perpaduan rakyat dan konsep 1Malaysia dapat dilaksana dengan jayanya," ujarnya.

Sementara itu, Sulaiman berkata, program ini merupakan salah satu saluran terpenting dalam proses penyebaran maklumat dan penerangan mengenai konsep 1Malaysia.

Katanya, program sama juga akan diteruskan di kawasan Parlimen lain seperti Batu, Kepong dan Segambut diikuti Seputeh dan Lembah Pantai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

DBKL wujud 995 jawatan tetap baru

Posted:

DBKL wujud 995 jawatan tetap baru

DBKL wujud 995 jawatan tetap baru


AHMAD Fuad Ismail menyampaikan sijil khidmat cemerlang kepada anggota penguat kuasa DBKL pada majlis sambutan Hari Pekerja di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 6 Mei - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan distruktur semula dan proses itu bakal menyaksikan pertambahan 995 jawatan tetap baru.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Fuad Ismail berkata, penstrukturan tersebut akan dilaksanakan setelah pihaknya mendapatkan kelulusan daripada Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Menurutnya, daripada jumlah jawatan baru itu, 815 jawatan mendapat kelulusan untuk diisi pada masa ini manakala selebihnya dipenuhkan dalam tempoh tiga tahun.

"Penstrukturan ini turut melibatkan kenaikan pangkat. Ini bermakna, kakitangan yang sudah lama berkhidmat dengan DBKL tetapi masih tidak dinaikkan pangkat kerana tiada jawatan baru berpeluang untuk dinaikkan pangkat.

"Sebanyak 446 orang layak untuk mendapat faedah tersebut atau akan dinaikkan pangkat," katanya ketika berucap pada Majlis Sambutan Hari Pekerja peringkat DBKL di pejabat DBKL, Jalan Raja Laut di sini hari ini.

Turut hadir, Presiden Kesatuan Kebangsaan Pekerja Penguasa-Penguasa Tempatan Semenanjung Malaysia (Anulae), Azih Muda dan Ketua Pengarah DBKL, Datuk Salleh Yusup.

Ahmad Fuad berkata, DBKL kini mempunyai sebanyak 1,375 kakitangan yang berkhidmat secara kontrak manakala 9,996 orang lagi adalah kakitangan tetap.

Menurutnya, apabila penstrukturan ini dibuat, sekurang-kurangnya 450 kakitangan kontrak itu boleh diserap ke jawatan tetap dan bakinya pula akan diserap dalam masa tiga tahun dari sekarang.

Pada majlis itu, beliau turut menyampaikan anugerah kepada petugas yang telah berkhidmat dengan DBKL selama 30 tahun dan serta penganugerahan sijil-sijil khas lain.

Ahmad Fuad turut melancarkan laman web Anulae DBKL.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan