Khamis, 30 Jun 2011

02 di sungai petani - Google Blog Search

02 di sungai petani - Google Blog Search


Kerabu Bersuara: Roboh gerai <b>di Sungai Petani</b>: Ada tangan-tangan <b>...</b>

Posted: 31 May 2011 08:38 AM PDT

Oleh ZULKIFLI YAHAYA

Belum selesai isu perobohan gerai pulut udang di Stadium Darul Aman oleh Majlis Bandaraya Alor Setar, muncul cerita baru mengenai roboh gerai di Sungai Petani. Kali ini 12 buah gerai yang berderetan di hadapan Kelab Cinta Sayang dirobohkan oleh Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah (MPSPK).

Gerai tersebut bukan gerai roda tiga atau pemegang lesen penjaja mudah alih yang hanya bertenggek di situ pada waktu tertentu, tetapi gerai yang dibina seolah-olah mahu berniaga kekal di situ. Sebahagian gerai makanan itu sudah beroperasi lebih 10 tahun.

Ia memang menyalahi peraturan dan para peniaga juga sedar mereka telah melakukan kesalahan. Tetapi dalam dunia ini 'kesalahan' disahkan hanya apabila terdapat penguatkuasaan terhadap peraturan atau undang-undang.

Terdapat di kalangan rakyat negara ini yang tidak memakai topi keledar ketika menunggang motorsikal namun mereka tidak dianggap melakukan kesalahan sehingga polis menahan dan mengeluarkan notis saman.

Dalam suasana yang tidak ada penguatkuasaan, ramai yang tidak ambil peduli tentang kesalahan. Apatah lagi jika apa yang hendak dilakukan itu adalah perkara baik; berniaga barang yang halal untuk menyara keluarga.

Timbul persoalan mengapa penguatkuasaan tidak dibuat sewaktu tiang mula dipacak oleh peniaga untuk mendirikan gerai? Selepas mereka berniaga dengan maju, sehingga berbelas tahun baru MPSPK berfikir untuk bertindak.

Para penguatkuasa MPSPK dikatakan datang 'ala gengstar' beroperasi sewaktu pelanggan sedang menjamu selera di waktu pagi, sewaktu hidangan lauk pauk tersusun rapi di atas meja. Adakah ini cara bertindak yang rasional?

ADUN kawasan terbabit yang juga merupakan Exco kerajaan negeri, S. Manikumar berkejar ke tempat kejadian. Beliau cuba mempertahankan peniaga, menghalang gerai dari dirobohkan. Tapi pihak penguatkuasa tidak hiraukan Exco kerana kononnya hanya mahu mengikut arahan 'dari atas'. Siapakah yang lebih atas dari Exco itu? Manikumar tidak berputus asa terus cuba menghalang tetapi dia ditolak ke tepi macam polis bertindak terhadap peserta demonstrasi. Sungguh biadap.

Akhirnya gerai-gerai tersebut dirobohkan. Para peniaga mula menghala persoalan kepada kerajaan negeri yang sedang giat memperkasa visi 'Kedah Sejahtera'. Rupanya ahli-ahli MPSPK juga tidak tahu menahu mengenai operasi tersebut. Menteri Besar, Exco dan ADUN jauh sekali dari diberitahu. Tindakan penguatkuasa lebih sudu dari garpu, menggambarkan seolah-olah ada dalang di belakang mereka.

Ahli-ahli MPSPK menjelaskan bahawa mereka telah membuat satu ketetapan dalam mesyuarat kerajaan tempatan iaitu tindakan pencegahan atau perobohan hanyalah untuk geri-gerai baru yang sedang dibina.

Manakala bagi gerai-gerai yang sudah lama beroperasi, ruang niaga alternatif mesti disediakan terlebih dahulu kepada mereka sebelum bertindak. Itu cara berfikir dan bertindak orang politik. Sekarang waktu yang hampir dengan pilihanraya.

Kerajaan yang memerintah harus mengambil langkah terbaik untuk mengelak kontroversi. Meroboh dan mengusir adalah istilah yang sangat buruk di mata rakyat terhadap sesebuah kerajaan.

Kerajaan Pakatan Rakyat di mana-mana negeri pun terpaksa berhadapan dengan manipulasi media.
Kekuatan BN masih pada penguasaan media-media utama. Mereka hanya mengambil aspek yang 'nampak zalim' untuk dimomokkan kepada rakyat, sedangkan scenario asal terhadap tindakan tidak diceritakan. Inilah yang mahu dielakkan oleh kerajaan PR.

Malangnya ketetapan yang dibuat oleh ahli-ahli majlis tersebut dicabul oleh pihak penguatkuasa. Mereka seolah-olah dipaksa untuk mendengar satu arahan lain. Ia memberi dua andaian; pertama pegawai yang berkuasa yang mengarahkan kepada tindakan betul-betul bertindak secara professional berdasarkan peraturan.

Aspek lain, selain peraturan, bukan menjadi kriteria langsung untuk dipertimbangkan termasuklah aspek untung rugi politik.

"Kerana kami pentadbir, bukan orang politik," mungkin hujah mereka.

Andaian kedua, ialah terdapat 'grand design' untuk mencipta isu-isu yang boleh boleh mencetuskan kemarahan rakyat.

Kita berharap semoga apa yang berlaku bukannya kerana andaian yang kedua tersebut kerana di Kedah, zahirnya para pegawai tiada yang menikam kerajaan dari belakang. Justeru kepimpinan kerajaan negeri perlu berbincang dan membuat keputusan terbaik dengan para pegawai yang merancang penguatkuasaan. Jangan beri ruang langsung pada musuh mengeksploit isu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Azhariah Zuber: heaven n nightmare <b>di sungai petani</b> part 2

Posted: 17 Jun 2011 05:30 AM PDT

dkt SP, kami tak lah duk terperap dlm hotel je...ada jugak kuar jalan2...

kena ucap thanks kat kawan z, en karim tak salah aku...dia lah yg bawa kami ronda SP...
sometimes rasa mcm dia bukan keje kastam, tapi tour guide...
sume tempat dia leh cerita....bagus betul...

sempat menyusukan luqman sebelum check out swiss inn

kawan z bawa kami makan kat tanjung dawai..sedap gila kuah kari dia, panas menggelegak dlm belanga...
rasa sayang plak tak snap gambar kat kedai makan tu...

lepas makan, singgah arked tanjung dawai...sempatlah bergambar di tepi pantai yg cantik ini...
dkt arked ni, ada dijual hasil laut nelayan sini....murah2...kami beli la juga sebarang dua plastik

seterusnya, dibawa ke sini....sapa yg tak tau tempat ni hape, bleh refer  artikel ni  ...korang wajib baca!

aku sgt2 kagum bila tgk penemuan tempat keagamaan ini....

snap pic ni, sbb takut lupa ni tapak hape...

bila tgk penemuan sejarah secara live, boleh berdiri bulu roma haku...
difahamkan ni tanah private, tapi kerajaan tengah berusaha nak dptkan...
ni pula jeti tempat pendaratan perahu besar dan kapal...
ada seorg student master usm yg bertugas di sini yg bercerita pd kami...ada 8 jeti berjaya ditemui...mereka masih mengkaji dan mencari bahan2 sejarah lain di kawasan ini...setakat ni, tulang masih belum ditemui...
kiranya tempat ni lebih tua dari angkorwatt vietnam dan borubodur, indonesia...dasat kan?
senang ckp sebelum kedatangan parameswara dan  kelahiran Nabi Muhammad lagi, tempat ini sudah wujud...

dah penat jalan, balik hotel dan tidoq...aku tak leh lelap sbb dgr bunyi keretapi....betul2 landasan depan hotel ni je

malam kawan z bawa makan dkt mana tah...tapi tempat ni tak best...hehe banyak plak songeh ko
farzana bergambar dgn kawan baru, damia....walaupun umur sama, tapi damia look more matured...
baru ku sedar, anakku ini masih kanak2 hingusan..hihi

ok tata..nak layan maharajalawak malam ni

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan