Ahad, 25 September 2011

02 di yan kedah - Google Blog Search

02 di yan kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 01:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Sep 2011 01:15 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kesultanan Sulu: Menghadiri Bengkel Pemantapan Penulis Muda <b>di Yan</b> <b>...</b>

Posted: 10 Jun 2011 10:24 PM PDT

Tumpung dalam bahasa Sug bermaksud tabung dalam bahasa Melayu, kata asalnya adalah TAMPUNG yakni menampung sesuatu. Kamahardikaan bermaksud kemerdekaan. Tabung ini telah dilancarkan oleh Council of Regents Sultanate of Sulu di Jolo, Sulu atau Rumah Bichara pada 17 Disember 2009.

Tujuan tabung dilancarkan adalah untuk menghimpun dana rakyat Tausug agar dapat menunjangi program demi program ke arah terealisasinya kemerdekaan Sulu darul Islam pada 2010 dan selepasnya. Pada masa sama Tausug dapat menyimpan wang sebagai simpanan masa depan mereka.

Tabung hanya terbuka untuk rakyat Tausug sahaja di seluruh dunia. Urusniaga menggunakan matawang dari alamat semasa penabung. Kalau mereka tinggal di Amerika Syarikat maka urusniaga menggunakan USD, demikian RM (Ringgit Malaysia), DS (Dollar Singapore), DB (Dollar Brunei), P (Peso Phil.) dll.

Dua Tabung:
Tabung terbahagi 2,

Pertama: Tabung Kansiya. Maksud kansiya sendiri adalah tabung dalam bahasa Spanyol (el-Kansya). Council of Regents (Rumah Bichara) jadikannya sebagai jenis tabungan. Polisi Tabung Kansiya berbentuk tetap-bebas secara bulanan. Iaitu simpanan boleh dibuat setiap bulan serendah RM2 seorang tanpa mengira peringkat umur.

Jumlah simpanan pula bergantung berapa banyak yang hendak disimpan. Urusan boleh dibuat melalui wakil-wakil yang dilantik, buku simpanan turut disediakan dan data akan disimpan secara online. Tempoh matang simpanan adalah 6 bulan, ia boleh dikeluarkan oleh penyimpan secara PINJAMAN selepas tempoh matang dan perlu dikembalikan secepat mungkin kerana ia adalah simpanan TETAP-BEBAS. Bebas bermaksud simpanan boleh dibuat dan dikeluarkan pada bila-bila masa sehingga kemerdekaan. Keuntungan atau dividend tahunan ialah 20%.

Kedua: Tabung Bon bermaksud "Savings bonds are non-marketable, meaning that they cannot be bought and sold after they are purchased from the government...". US mendefinasikan demikian dalam http://www.investorwords.com

Tabungan Bon dalam konteks Kemerdekaan Sulu adalah seperti yang kami jelaskan dalam artikel blog ini dalam tajuk Bon MERDEKA. Keterangan lanjut sila hubungi ibu pejabat Wakil Rasmi Kesultanan Sulu di Kuala Lumpur:

Setiausaha kepada Wakil Rasmi:
Tuan Hj Zakaria "Kerry" Abdullah,
2-2A, Jalan GJ 2, Batu 5 1/2 Jalan Gombak,
53100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Tel : +603-6188 3230
Fax : +603-6188 3233
H/P : +6010- 2540377

Dikeluarkan oleh pejabat Wakil Rasmi:
Julasri Hajad @ Asreesulu
Datu Paduka Wazir
Official Representative for Malaysia Affairs, Kuala Lumpur, Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

TOP FISHING GAMES: Pancing Tenggiri Kapal Karam <b>Yan</b>, <b>Kedah</b> <b>...</b>

Posted: 15 Aug 2011 10:46 AM PDT

Mackerel Fishing | Baits for Mackerel | How to Fish Mackerel

Sudah terbukti yang tenggiri(mackerel) mendapat tempat di hati setiap pemancing(angler). Lebih-lebih lagi apabila dapat merasakan kekuatan tenaga tenggiri (mackerel) di tangan sendiri. Bukan dengan tundaan, pancingan hanyut(drift fishing) atau dasar(bottom) tetapi dengan kaedah casting. Kaedah yang menggunakan kombinasi umpan ikan dan pemutar yang diubahsuai telah mempopularkan Kuala Dulang Kecil, Yan Kedah di serata ceruk negeri Semenanjung Malaysia.

Tundaan mambu dan gewang(lure) di tuas yang sebelum ini begitu sinonim dengan lokasi terbabit mula tenggelam kerana rata-rata peminat tenggiri(mackerel) lebih gemar menggunakan kombinasi yang lebih sporting. Penggunaan tali antara 10-20 paun memberikan perlawanan yang cukup menarik dan mendebarkan. Sebab itu ada sesetengah pemancing(angler) yang kerap turun memancing tenggiri(mackerel) kerana inginkan keseronokan maksimum.

Berbanding beberapa tahun lalu, bot-bot yang membawa pemancing(angler) hanya beberapa buah sahaja, tetapi sehingga ke hari ini, telah bertambah sekali ganda kerana permintaan yang tinggi dari pemancing sendiri. Situasi ini menunjukkan ekonomi penduduk setempat terutamanya pengusaha bot semakin bertambah.

Rutin memancing di sini ialah dari awal pagi hingga ke lewat petang kerana lokasi yang dituju hanya memakan masa selama sejam setengah dari jeti. Perkara ini juga diambilkira bagi sesetengah orang yang tidak mempunyai masa terluang yang panjang. Lazimnya, bot yang membawa pemancing(angler) akan keluar seawal jam 6 pagi dan kembali semula ke jeti sebelum jam 7 petang. Setiap bot boleh memuatkan seramai 4 hingga 5 orang pemancing dengan harga yang tidak membebankan.

Kebiasaannya, tenggiri di kapal karam menunjukkan belang kerana setiap bot yang membawa pemancing(angler) pulang dengan hasil yang sangat lumayan. Jumlah sebanyak 30 hingga 40 ekor tenggiri(mackerel) bersaiz antara 3 hingga 5 kg adalah perkara biasa.

Tenggiri(mackerel) dalam jumlah yang banyak memasuki kawasan kapal karam mengikut musim. Setiap tahun, paling awal ialah bulan Mac dan berterusan hingga bulan Julai. Di luar bulan tersebut, jumlahnya tidak sekata dan kadang-kadang ia banyak dipancing sekitar tuas dan saiznya juga lebih dari 5 kg. Namun begitu, tenggiri(mackerel) di sekitar perairan Yan sentiasa ada dua lokasi iaitu tuas dan kapal karam memang menjadi tumpuan.

Tenggiri(mackerel) yang menjadi tarikan utama pemancing(angler) dan kaedah casting menggunakan kombinasi ikan dan pemutar cukup sinonim dengan Yan, Kedah. Namun begitu, bagi pemancing(angler) yang pertama kali berkunjung, masalah paling ketara ialah bagaimana cara membuat spinner? Anda boleh melihat link ini kaedah untuk membuat spinner tenggiri(mackerel).

ENGLISH VERSION..

It has been proven to be a mackerel captured the hearts of every angler. More so if they feel the strength of mackerel in the hands of its own energy. Not to trolling, or drift fishing, but the basic method of casting. The method uses a combination of bait fish and the player who changed the popularity Kuala Dulang Kecil, Yan Kedah states across the corner of Peninsular Malaysia.

Trolling tainted and lures on the lever (tuas) previously synonymous with the locations involved started sinking because the average angler's mackerel prefer to use a combination of a more sporting. Use a rope between 10-20 pounds to give the game a very interesting and thrilling. That is why there are some anglers who regularly fishing for mackerel want maximum enjoyment.

Some years ago, the boats that carry only a few anglers, but nowadays, have doubled because of strong demand from anglers. This situation shows fever of mackerel around this tuas.

Routine fishing here is from early morning until late afternoon because of the location of the target only takes half an hour from the jetty. This has also accounted for some people who do not have the free time is long. Typically, the lead boat anglers will be out as early as 6 am and returned to the jetty before the hours of 7 pm. Each boat can accommodate 4 to 5 anglers who are not burdened with the price.
Normally, the ship sank mackerel showed streaks because every boat that brings anglers back with very good results. A total of 30 to 40 pieces sized mackerel of between 3 to 5 kg are not uncommon.

Mackerel in large quantities to enter the ship sank with the seasons. Each year, at the beginning of the month of March and continuing until July. Outside these months, the amount is not uniform and sometimes he caught a lot about the lever and its size is more than 5 kg. However, Yan mackerel in the waters around there are always two levers and the locations of shipwrecks are the focus.

Spanish mackerel are the main attraction and anglers casting method using a combination of fish and the player is synonymous demgam Yan, Kedah. However, for the angler who first visited, the most significant problem is how to make a spinner? You can see this link method to create a mackerel spinner.

Mackerel Fishing | Baits for Mackerel | How to Fish Mackerel

Tiada ulasan:

Catat Ulasan