BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 26 Sep 2011 01:15 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 13 Sep 2011 01:59 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Aug 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Aug 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Aug 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Aug 2011 01:18 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 01 Jul 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 01 Jul 2011 01:21 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 27 Jun 2011 01:18 AM PDT Perang Aceh Tidak banyak yang mengetahui peran sosok ulama besar Aceh yang satu ini. Namanya Teungku Chiek Oemar Di Yan. Beliau memang tidak tinggal di Aceh. Lebih dari separuh masa hidupnya dihabiskan di Yan Kedah, Malaysia, sampai beliau meninggal di sana. Yan adalah sebuah nama kampung di Kedah Malaysia yang menjadi tempat menetapnya Teungku Chik Oemar. Dia hijrah dari Aceh pada masa perang Aceh dengan Belanda. Karena Teungku Chik Oemar menetap dan menjadi penduduk di kampong Yan di Kedah Malaysia, maka beliau lebih dikenal dengan nama Tgk Chik Oemar Di Yan. Menurut pemerhati budaya dan sejarah Aceh Harun Keuchik Leumiek yang pernah beberapa kali berkunjung ke Yan Kedah Malaysia, kampung Yan ini berada di Kedah Pulau Penang Malaysia. Malah di Yan Kedah ini, kata Harun, ada sebuah kampung yang khusus diberi nama kampung Aceh, karena penduduk kampung itu semuanya orang Aceh. Untuk menuju ke kampung Aceh yang terdapat di Yan Kedah ini, bila ditempuh dari Pulau Penang dengan menggunakan mobil hanya memakan waktu sekitar 90 menit. Untuk mengetahui kapan Tgk Chik Oemar Di Yan meninggalkan Aceh dan hijrah ke Yan Kedah Malaysia, sejauh ini belum ditemukan catatan yang jelas. Namun, menurut salah seorang pengurus Ikatan Masyarakat Aceh Malaysia (IMAM) Muhammad Noor Ibrahim, yang diwawancarai Harun Keuchik Leumiek (2009) mengatakan, awal kedatangan orang Aceh ke Yan Kedah Pulau Penang Malaysia sudah dimulai sejak tahun 1895, yaitu pada saat Aceh sedang gencar-gencarnya berperang dengan Belanda. Orang Aceh yang datang ke Yah Kedah Malaysia dulu, ada yang sebagai ulama atau sebagai pedagang yang dicari-cari oleh Belanda di Aceh. Mereka berhijrah ke Pulau Penang dan menetap di Yan Kedah. "Kami sekarang adalah generasi ketiga dari keturunan Aceh yang ada di Yan Kedah Malaysia ini," jelas Muhammad Noor Ibrahim pada Harun Keuchik Leumiek ketika mengunjungi kampung Aceh di Yan Kedah Malaysia pada tahun 2009 yang lalu. Dari keterangan Muhammad Noor ini memberikan sedikit gambaran bahwa Teungku Chik Oemar Di Yan hijrah ke Yan Kedah Malaysia diperkirakan sekitar akhir abad ke-18 M. Maka dapat diduga Teungku Chik Oemar Di Yan hijrah ke Yan Keudah Malaysia sekitar tahun 1890-an. Hal ini berkaitan dengan situasi Aceh yang ketika itu sedang dalam kondisi memuncaknya perang Aceh dengan Belanda. Para ulama Aceh yang sangat terpengaruh ketika itu terus diuber-uber oleh Belanda untuk diajak bekerja sama dalam upaya penyerahan kedaulatan Aceh kepada Belanda. Teungku Chik Oemar Di Yan termasuk ulama yang sangat keras dalam menentang Belanda. Beliau terus dicari-cari oleh Belanda untuk menyerah. Namun, Oemar Di Yan tetap pada prisipnya. Menurut Harun Keuchik Leumiek, makam Teungku Chik Oemar Di Yan sekarang berada di dekat sebuah Meunasah Sentui Kampung Aceh di Yan Kedah Malaysia. Asal Oemar Di Yan Teungku Chik Oemar Di Yan adalah seorang ulama besar Aceh yang berasal dari Lam U Aceh Besar. Mengenai silsilahnya sementara ini belum didapati secara lengkap. Demikian pula tanggal dan tahun kelahirannya, juga belum diketahui secara pasti. Karena di samping beliau tidak meninggalkan catatan tertulis yang menerangkan tentang dirinya, sejauh ini juga belum ditemukannya sumber-sumber tertulis lainya yang menerangkan tentang riwayat kehidupannya. Akan tetapi, dalam Selayang Pandang Profil Dayah Teungku Chik Oemar Di Yan yang diterbitkan oleh Yayasan Pendidikan Islam Oemar Di Yan, Indrapuri, Aceh Besar, sedikit memberi gambaran, bahwa nama Teungku Chik Oemar Di Yan ini adalah Tgk Chik Oemar bin Au'f yang terkenal dengan gelar Tgk Chiek Di Lam U, karena beliau adalah pendiri Dayah Lam U, Montasik, Aceh Besar. Pada akhir-akhir abad ke-18, dayah Lam U yang didirikan Tgk Chik Oemar ini termasuk sebuah dayah yang sangat berpengaruh di Aceh Besar, dan sangat diperhitungkan oleh pemerintah Hindia Belanda. Dayah Lam U yang dipimpin Tgk Oemar ini dianggap Belanda sebagai salah satu basis gerakan kaum ulama dalam menentang pemerintahan Belanda di wilayah Aceh Besar. Sehingga dayah Lam U ini terus diawasi. Sampai akhirnya kegiatan dayah tersebut terpaksa dihentikan pada waktu pecahnya perang antara Aceh dengan Belanda. Hal ini pula yang menyebabkan Tgk Chik Oemar bin Auf (Tgk Chik di Lam U) terpaksa meninggalkan Aceh dan berhijrah ke Yan Kedah Malaysia. Kondisi keamanan di Aceh saat itu sangat riskan bagi keselamatannya sebagai seorang ulama yang sangat berpengaruh dalam menggerakkan perlawanan terhadap Belanda. Tgk Chik Oemar bin Auf hijrah ke Yan Kedah saat itu diikuti oleh dua sahabatnya, yaitu Tgk Muhammad Arsyad dan Tgk Muhammad Saleh yang lebih dikenal Tgk Chik Di Lambhuek. Setibanya di Yan Kedah, Pulau Penang Malaysia, Tgk Chik Oemar bersama dua rekannya Tgk Muhammad Arsyad dan Tgk Muhammad Saleh terus memantau dan membantu perjuangan rakyat Aceh melawan penjajahan Belanda. Konon, Tgk Chik Oemar setelah berada di Yan Kedah turut mengirimkan senjata dari Pulau Penang ke Aceh untuk membantu perjuangan rakyat Aceh berperang dengan Belanda. Kehadiran Tgk Oemar bin Auf di Yan Kedah ini mendapat sambutan yang luar biasa dari masyarakat Melayu di sana. Di samping berhasil menyatukan orang Aceh dengan masyarakat Melayu, Tgk Chik Oemar Di Yan juga berhasil mendirikan sebuah dayah (pesantren) di Yan Kedah sebagai pusat pendidikan Islam bagi masyarakat di Yan Keudah Malaysia. Tgk Chik Oemar Di Yan ini memiliki empat orang anak. Keempatnya laki-laki dan semua mengikuti jejak perjuangan ayahnya, yaitu menjadi ulama besar dan tokoh masyarakat baik di Aceh maupun di Kedah Malaysia. Keempat putra tersebut adalah Tgk Ahmad Hasballah (putra pertama) yang lebih dikenal dengan julukan Abu Hasballah Indrapuri. Menurut riwayat, Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri semasa kecil belajar pada orang tuanya sendiri Teungku Chiek Oemar Di Yan. Kemudian meneruskan pendidikannya ke Mekkah hingga puluhan tahun, sampai Tgk Ahmad Hasballah menjadi terkenal sebagai ahli ilmu tafsir Alquran dan ahli qiraat bacaan Alquran. Setelah lebih kurang 25 tahun di Mekkah, Teungku Ahmad Hasballah Indrapuri kemudian kembali ke Aceh dan mendirikan dayah yang berpusat di masjid tua Indrapuri (Masjid peninggalan Hindu yang pada abad ke-16 direnovasi oleh Sultan Iskandar Muda). Sekarang masjid tersebut secara arkeologis dianggap sebagai masjid tertua di Asia Tenggara. Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri juga dikenal konsekuen dalam memurnikan ajaran Islam dari pengaruh bid'ah dan khurafat yang menjurus umat pada kemusyrikan. Dialah ulama yang giat memperjuangkan tegaknya kembali ajaran Islam murni berdasarkan Alquran dan sunnah sebagai sumber dasar kehidupan umat Islam. Namun tak jelas, mengapa Teungku Ahmad Hasballah Indrapuri setelah mendirikan dayah di Indrapuri kemudian pindah lagi ke Yan Kedah Malaysia sampai beliau meninggal di sana. Putra kedua Tgk Chik Oemar Di Yan adalah Teungku Abdullah Amad Di Lam U atau lebih dikenal Abu Lam U. Beliaulah yang merintis kembali Dayah Lam U setelah sekian lama terhenti ditinggalkan oleh ayahnya Oemar Di Yan akibat perang Aceh. Tgk Abdullah menghidupkan kembali dayah tersebut yang kemudian memiliki pengaruh hingga ke seluruh Aceh. Putra ketiga adalah Tgk Abdul Hamid yang dikenal dengan Tgk Chik Aneuk Batee, Niron, Aceh Besar. Setelah 12 tahun belajar di Mekkah, Abdul Hamid kembali ke Aceh dan mendirikan sebuah dayah di Niron Aceh Besar. Dayah ini sudah lama terhenti, karena tidak ada yang melanjutkan. Putra keempat dari Tgk Chik Oemar Di Yan adalah Tgk Muhammad Dahlan. Beliau mengikuti orang tuanya menetap di Yan Kedah Malaysia. Sampai sekarang kompleks makam Tgk Chik Oemar Di Yan dan keluarganya masih dapat dilihat di kampung Aceh Sentui Yan Kedah Malaysia. Kontribusi untuk Aceh Di antara orang Aceh yang paling awal berhijrah ke Yan Kedah Malaysia adalah Tgk Chik Oemar bin Auf, Tgk Muhammad Saleh dan beberapa ulama lain dari Aceh Besar, termasuk Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri, Tgk Madham, Tgk Abdul Hamid Aneuk Batee, Tgk Abdudullah (Abu Lam U) dan Tgk Hasan Krueng Kale. Namun, tiga dari ulama itu setelah lama menetap di Yan Kedah, seperti Tgk Abdullah Lam U, Tgk Hasan Kreung Kale dan Tgk Muhammad Saleh mereka kembali lagi ke Aceh. Sedangkan Tgk Chik Oemar Di Yan dan keluarganya tetap tinggal di Yan Kedah Malaysia. Menurut hasil wawancara Harun Keuchik Leumiek dengan seorang tokoh masyarakat Aceh di Yan Kedah, Tgk Abdul Malik (2009), sebelum tiga ulama itu kembali ke Aceh, yaitu Hasan Krueng Kale, Tgk Abdullah Lam U dan Tgk Muhammad Saleh, mereka sempat dibawa oleh Tgk Chik Oemar Di Yan untuk belajar ke Arab selama 6 tahun. Selama di Mekkah para ulama dari Aceh itu tinggal di Baitul Asyi (rumah wakaf Aceh) yang ada di Mekkah. Masih menurut Tgk Abdul Malik, orang Aceh yang tinggal di Yan Kedah Malaysia dulu sangat membantu perjuangan rakyat Aceh dalam melawan Kolonial Belanda. "Setiap kaum ibu asal Aceh di Yan Kedah dulu mereka mengumpulkan dana dengan cara menyisihkan segenggam beras saat memasak. Seminggu sekali beras itu dikumpulkan untuk dijual dan dananya dipergunakan untuk membeli senjata bagi keperluan perjuangan rakyat Aceh melawan Belanda," kata Abdul Malik seperti dikutip Harun Keuchik Leumiek. Bahkan menurut Abdul Malik, saat itu orang Aceh yang ada di Yan Kedah pernah membentuk sebuah Syarikat (semacam koperasi) dengan membuka sebuah kedai usaha di Yan Kedah. Keuntungan dari kopersi ini digunakan untuk membeli senjata dan dikirim ke Aceh untuk dipergunakan melawan penjajahan Belanda. Akan tetapi, pada saat itu seorang ulama dari Lamno Aceh Barat, Tgk Abdul Jalil datang ke Yan Kedah untuk menuntut ilmu pada Tgk Chik Oemar Di Yan. Ketika ini ulama dari Lamno ini menyarankan agar uang yang dikumpulkan orang Aceh di Yan Kedah kala itu hendaknya jangan seluruhya dibeli senjata, tapi separuhnya digunakan untuk membangun sarana pendidikan orang Aceh di Yan Kedah. Saran Tgk Abdul Jalil ini diterima Oemar Di Yan, maka dibangunlah sebuah sekolah orang Aceh di kampung Aceh Yan Kedah Malaysia. Sekolah itu diberi nama Atarbuyah Adiniyah Anlamiyah. Sekarang sekolah tersebut telah berkembang pesat di Yan Kedah Malaysia, yang tak hanya menjadi sekolah anak-anak Aceh, tapi telah menjadi sekolah anak-anak masyarakat Yan secara umum. Sekarang masyarakat Aceh di Yan Kedah Malaysia hanya tinggal sekitar 20 persen. Sisanya menetap di luar daerah Yan, seperti Pulau Penang, Alur Star, Sungai Patani, Kuala Lumpur, dan ada juga yang telah merantau ke beberapa negara bagian Malaysia. Banyak di antara keturunan Aceh dari garis Tgk Chik Oemar Di Yan yang berasal dari Yan Kedah sekarang telah berhasil menjadi orang penting di Malaysia. * Nab Bahamy As Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. | BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 20 Jun 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 20 Jun 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
<b>diyan</b>: <b>KEDAH</b> vs KELANTAN Posted: 20 Jun 2011 08:51 AM PDT termenung sat diyana amalina dok pikiaq panjang punya. ''aku ni dah la kedah sejati . dengan pekat R nya bagai'' dah la sepasai cakap laju bukan maen macam LRT stesyen U sembang lak dengan mamat KELANTAN nasib lah engkau MAA ,kena biasakan diri lah dengan bahasa bahasa loghat kedah dari diyana amalina nih :P bila cakap tepon ja mesti kena tanya balik .''paham xapa yang i cakap tadi''? HEHE terbaiikk lah sebab dia kata dia PAHAM . ye dop tuh ?? A BIG QUESTION MARK THERE :D
**padan muka diyana amalina dulu anti sangat budak kelantan** HAHA thanks reading dear :),rajin comment sekali Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
| BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Aug 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Aug 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Aug 2011 01:18 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 01 Jul 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 01 Jul 2011 01:21 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 27 Jun 2011 01:18 AM PDT Perang Aceh Tidak banyak yang mengetahui peran sosok ulama besar Aceh yang satu ini. Namanya Teungku Chiek Oemar Di Yan. Beliau memang tidak tinggal di Aceh. Lebih dari separuh masa hidupnya dihabiskan di Yan Kedah, Malaysia, sampai beliau meninggal di sana. Yan adalah sebuah nama kampung di Kedah Malaysia yang menjadi tempat menetapnya Teungku Chik Oemar. Dia hijrah dari Aceh pada masa perang Aceh dengan Belanda. Karena Teungku Chik Oemar menetap dan menjadi penduduk di kampong Yan di Kedah Malaysia, maka beliau lebih dikenal dengan nama Tgk Chik Oemar Di Yan. Menurut pemerhati budaya dan sejarah Aceh Harun Keuchik Leumiek yang pernah beberapa kali berkunjung ke Yan Kedah Malaysia, kampung Yan ini berada di Kedah Pulau Penang Malaysia. Malah di Yan Kedah ini, kata Harun, ada sebuah kampung yang khusus diberi nama kampung Aceh, karena penduduk kampung itu semuanya orang Aceh. Untuk menuju ke kampung Aceh yang terdapat di Yan Kedah ini, bila ditempuh dari Pulau Penang dengan menggunakan mobil hanya memakan waktu sekitar 90 menit. Untuk mengetahui kapan Tgk Chik Oemar Di Yan meninggalkan Aceh dan hijrah ke Yan Kedah Malaysia, sejauh ini belum ditemukan catatan yang jelas. Namun, menurut salah seorang pengurus Ikatan Masyarakat Aceh Malaysia (IMAM) Muhammad Noor Ibrahim, yang diwawancarai Harun Keuchik Leumiek (2009) mengatakan, awal kedatangan orang Aceh ke Yan Kedah Pulau Penang Malaysia sudah dimulai sejak tahun 1895, yaitu pada saat Aceh sedang gencar-gencarnya berperang dengan Belanda. Orang Aceh yang datang ke Yah Kedah Malaysia dulu, ada yang sebagai ulama atau sebagai pedagang yang dicari-cari oleh Belanda di Aceh. Mereka berhijrah ke Pulau Penang dan menetap di Yan Kedah. "Kami sekarang adalah generasi ketiga dari keturunan Aceh yang ada di Yan Kedah Malaysia ini," jelas Muhammad Noor Ibrahim pada Harun Keuchik Leumiek ketika mengunjungi kampung Aceh di Yan Kedah Malaysia pada tahun 2009 yang lalu. Dari keterangan Muhammad Noor ini memberikan sedikit gambaran bahwa Teungku Chik Oemar Di Yan hijrah ke Yan Kedah Malaysia diperkirakan sekitar akhir abad ke-18 M. Maka dapat diduga Teungku Chik Oemar Di Yan hijrah ke Yan Keudah Malaysia sekitar tahun 1890-an. Hal ini berkaitan dengan situasi Aceh yang ketika itu sedang dalam kondisi memuncaknya perang Aceh dengan Belanda. Para ulama Aceh yang sangat terpengaruh ketika itu terus diuber-uber oleh Belanda untuk diajak bekerja sama dalam upaya penyerahan kedaulatan Aceh kepada Belanda. Teungku Chik Oemar Di Yan termasuk ulama yang sangat keras dalam menentang Belanda. Beliau terus dicari-cari oleh Belanda untuk menyerah. Namun, Oemar Di Yan tetap pada prisipnya. Menurut Harun Keuchik Leumiek, makam Teungku Chik Oemar Di Yan sekarang berada di dekat sebuah Meunasah Sentui Kampung Aceh di Yan Kedah Malaysia. Asal Oemar Di Yan Teungku Chik Oemar Di Yan adalah seorang ulama besar Aceh yang berasal dari Lam U Aceh Besar. Mengenai silsilahnya sementara ini belum didapati secara lengkap. Demikian pula tanggal dan tahun kelahirannya, juga belum diketahui secara pasti. Karena di samping beliau tidak meninggalkan catatan tertulis yang menerangkan tentang dirinya, sejauh ini juga belum ditemukannya sumber-sumber tertulis lainya yang menerangkan tentang riwayat kehidupannya. Akan tetapi, dalam Selayang Pandang Profil Dayah Teungku Chik Oemar Di Yan yang diterbitkan oleh Yayasan Pendidikan Islam Oemar Di Yan, Indrapuri, Aceh Besar, sedikit memberi gambaran, bahwa nama Teungku Chik Oemar Di Yan ini adalah Tgk Chik Oemar bin Au'f yang terkenal dengan gelar Tgk Chiek Di Lam U, karena beliau adalah pendiri Dayah Lam U, Montasik, Aceh Besar. Pada akhir-akhir abad ke-18, dayah Lam U yang didirikan Tgk Chik Oemar ini termasuk sebuah dayah yang sangat berpengaruh di Aceh Besar, dan sangat diperhitungkan oleh pemerintah Hindia Belanda. Dayah Lam U yang dipimpin Tgk Oemar ini dianggap Belanda sebagai salah satu basis gerakan kaum ulama dalam menentang pemerintahan Belanda di wilayah Aceh Besar. Sehingga dayah Lam U ini terus diawasi. Sampai akhirnya kegiatan dayah tersebut terpaksa dihentikan pada waktu pecahnya perang antara Aceh dengan Belanda. Hal ini pula yang menyebabkan Tgk Chik Oemar bin Auf (Tgk Chik di Lam U) terpaksa meninggalkan Aceh dan berhijrah ke Yan Kedah Malaysia. Kondisi keamanan di Aceh saat itu sangat riskan bagi keselamatannya sebagai seorang ulama yang sangat berpengaruh dalam menggerakkan perlawanan terhadap Belanda. Tgk Chik Oemar bin Auf hijrah ke Yan Kedah saat itu diikuti oleh dua sahabatnya, yaitu Tgk Muhammad Arsyad dan Tgk Muhammad Saleh yang lebih dikenal Tgk Chik Di Lambhuek. Setibanya di Yan Kedah, Pulau Penang Malaysia, Tgk Chik Oemar bersama dua rekannya Tgk Muhammad Arsyad dan Tgk Muhammad Saleh terus memantau dan membantu perjuangan rakyat Aceh melawan penjajahan Belanda. Konon, Tgk Chik Oemar setelah berada di Yan Kedah turut mengirimkan senjata dari Pulau Penang ke Aceh untuk membantu perjuangan rakyat Aceh berperang dengan Belanda. Kehadiran Tgk Oemar bin Auf di Yan Kedah ini mendapat sambutan yang luar biasa dari masyarakat Melayu di sana. Di samping berhasil menyatukan orang Aceh dengan masyarakat Melayu, Tgk Chik Oemar Di Yan juga berhasil mendirikan sebuah dayah (pesantren) di Yan Kedah sebagai pusat pendidikan Islam bagi masyarakat di Yan Keudah Malaysia. Tgk Chik Oemar Di Yan ini memiliki empat orang anak. Keempatnya laki-laki dan semua mengikuti jejak perjuangan ayahnya, yaitu menjadi ulama besar dan tokoh masyarakat baik di Aceh maupun di Kedah Malaysia. Keempat putra tersebut adalah Tgk Ahmad Hasballah (putra pertama) yang lebih dikenal dengan julukan Abu Hasballah Indrapuri. Menurut riwayat, Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri semasa kecil belajar pada orang tuanya sendiri Teungku Chiek Oemar Di Yan. Kemudian meneruskan pendidikannya ke Mekkah hingga puluhan tahun, sampai Tgk Ahmad Hasballah menjadi terkenal sebagai ahli ilmu tafsir Alquran dan ahli qiraat bacaan Alquran. Setelah lebih kurang 25 tahun di Mekkah, Teungku Ahmad Hasballah Indrapuri kemudian kembali ke Aceh dan mendirikan dayah yang berpusat di masjid tua Indrapuri (Masjid peninggalan Hindu yang pada abad ke-16 direnovasi oleh Sultan Iskandar Muda). Sekarang masjid tersebut secara arkeologis dianggap sebagai masjid tertua di Asia Tenggara. Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri juga dikenal konsekuen dalam memurnikan ajaran Islam dari pengaruh bid'ah dan khurafat yang menjurus umat pada kemusyrikan. Dialah ulama yang giat memperjuangkan tegaknya kembali ajaran Islam murni berdasarkan Alquran dan sunnah sebagai sumber dasar kehidupan umat Islam. Namun tak jelas, mengapa Teungku Ahmad Hasballah Indrapuri setelah mendirikan dayah di Indrapuri kemudian pindah lagi ke Yan Kedah Malaysia sampai beliau meninggal di sana. Putra kedua Tgk Chik Oemar Di Yan adalah Teungku Abdullah Amad Di Lam U atau lebih dikenal Abu Lam U. Beliaulah yang merintis kembali Dayah Lam U setelah sekian lama terhenti ditinggalkan oleh ayahnya Oemar Di Yan akibat perang Aceh. Tgk Abdullah menghidupkan kembali dayah tersebut yang kemudian memiliki pengaruh hingga ke seluruh Aceh. Putra ketiga adalah Tgk Abdul Hamid yang dikenal dengan Tgk Chik Aneuk Batee, Niron, Aceh Besar. Setelah 12 tahun belajar di Mekkah, Abdul Hamid kembali ke Aceh dan mendirikan sebuah dayah di Niron Aceh Besar. Dayah ini sudah lama terhenti, karena tidak ada yang melanjutkan. Putra keempat dari Tgk Chik Oemar Di Yan adalah Tgk Muhammad Dahlan. Beliau mengikuti orang tuanya menetap di Yan Kedah Malaysia. Sampai sekarang kompleks makam Tgk Chik Oemar Di Yan dan keluarganya masih dapat dilihat di kampung Aceh Sentui Yan Kedah Malaysia. Kontribusi untuk Aceh Di antara orang Aceh yang paling awal berhijrah ke Yan Kedah Malaysia adalah Tgk Chik Oemar bin Auf, Tgk Muhammad Saleh dan beberapa ulama lain dari Aceh Besar, termasuk Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri, Tgk Madham, Tgk Abdul Hamid Aneuk Batee, Tgk Abdudullah (Abu Lam U) dan Tgk Hasan Krueng Kale. Namun, tiga dari ulama itu setelah lama menetap di Yan Kedah, seperti Tgk Abdullah Lam U, Tgk Hasan Kreung Kale dan Tgk Muhammad Saleh mereka kembali lagi ke Aceh. Sedangkan Tgk Chik Oemar Di Yan dan keluarganya tetap tinggal di Yan Kedah Malaysia. Menurut hasil wawancara Harun Keuchik Leumiek dengan seorang tokoh masyarakat Aceh di Yan Kedah, Tgk Abdul Malik (2009), sebelum tiga ulama itu kembali ke Aceh, yaitu Hasan Krueng Kale, Tgk Abdullah Lam U dan Tgk Muhammad Saleh, mereka sempat dibawa oleh Tgk Chik Oemar Di Yan untuk belajar ke Arab selama 6 tahun. Selama di Mekkah para ulama dari Aceh itu tinggal di Baitul Asyi (rumah wakaf Aceh) yang ada di Mekkah. Masih menurut Tgk Abdul Malik, orang Aceh yang tinggal di Yan Kedah Malaysia dulu sangat membantu perjuangan rakyat Aceh dalam melawan Kolonial Belanda. "Setiap kaum ibu asal Aceh di Yan Kedah dulu mereka mengumpulkan dana dengan cara menyisihkan segenggam beras saat memasak. Seminggu sekali beras itu dikumpulkan untuk dijual dan dananya dipergunakan untuk membeli senjata bagi keperluan perjuangan rakyat Aceh melawan Belanda," kata Abdul Malik seperti dikutip Harun Keuchik Leumiek. Bahkan menurut Abdul Malik, saat itu orang Aceh yang ada di Yan Kedah pernah membentuk sebuah Syarikat (semacam koperasi) dengan membuka sebuah kedai usaha di Yan Kedah. Keuntungan dari kopersi ini digunakan untuk membeli senjata dan dikirim ke Aceh untuk dipergunakan melawan penjajahan Belanda. Akan tetapi, pada saat itu seorang ulama dari Lamno Aceh Barat, Tgk Abdul Jalil datang ke Yan Kedah untuk menuntut ilmu pada Tgk Chik Oemar Di Yan. Ketika ini ulama dari Lamno ini menyarankan agar uang yang dikumpulkan orang Aceh di Yan Kedah kala itu hendaknya jangan seluruhya dibeli senjata, tapi separuhnya digunakan untuk membangun sarana pendidikan orang Aceh di Yan Kedah. Saran Tgk Abdul Jalil ini diterima Oemar Di Yan, maka dibangunlah sebuah sekolah orang Aceh di kampung Aceh Yan Kedah Malaysia. Sekolah itu diberi nama Atarbuyah Adiniyah Anlamiyah. Sekarang sekolah tersebut telah berkembang pesat di Yan Kedah Malaysia, yang tak hanya menjadi sekolah anak-anak Aceh, tapi telah menjadi sekolah anak-anak masyarakat Yan secara umum. Sekarang masyarakat Aceh di Yan Kedah Malaysia hanya tinggal sekitar 20 persen. Sisanya menetap di luar daerah Yan, seperti Pulau Penang, Alur Star, Sungai Patani, Kuala Lumpur, dan ada juga yang telah merantau ke beberapa negara bagian Malaysia. Banyak di antara keturunan Aceh dari garis Tgk Chik Oemar Di Yan yang berasal dari Yan Kedah sekarang telah berhasil menjadi orang penting di Malaysia. * Nab Bahamy As Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. | BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 20 Jun 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 20 Jun 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
<b>diyan</b>: <b>KEDAH</b> vs KELANTAN Posted: 20 Jun 2011 08:51 AM PDT termenung sat diyana amalina dok pikiaq panjang punya. ''aku ni dah la kedah sejati . dengan pekat R nya bagai'' dah la sepasai cakap laju bukan maen macam LRT stesyen U sembang lak dengan mamat KELANTAN nasib lah engkau MAA ,kena biasakan diri lah dengan bahasa bahasa loghat kedah dari diyana amalina nih :P bila cakap tepon ja mesti kena tanya balik .''paham xapa yang i cakap tadi''? HEHE terbaiikk lah sebab dia kata dia PAHAM . ye dop tuh ?? A BIG QUESTION MARK THERE :D
**padan muka diyana amalina dulu anti sangat budak kelantan** HAHA thanks reading dear :),rajin comment sekali Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
| TOP FISHING GAMES: Pancing Tenggiri Kapal Karam <b>Yan</b>, <b>Kedah</b> <b>...</b> Posted: 15 Aug 2011 10:46 AM PDT Mackerel Fishing | Baits for Mackerel | How to Fish MackerelSudah terbukti yang tenggiri(mackerel) mendapat tempat di hati setiap pemancing(angler). Lebih-lebih lagi apabila dapat merasakan kekuatan tenaga tenggiri (mackerel) di tangan sendiri. Bukan dengan tundaan, pancingan hanyut(drift fishing) atau dasar(bottom) tetapi dengan kaedah casting. Kaedah yang menggunakan kombinasi umpan ikan dan pemutar yang diubahsuai telah mempopularkan Kuala Dulang Kecil, Yan Kedah di serata ceruk negeri Semenanjung Malaysia.
Tundaan mambu dan gewang(lure) di tuas yang sebelum ini begitu sinonim dengan lokasi terbabit mula tenggelam kerana rata-rata peminat tenggiri(mackerel) lebih gemar menggunakan kombinasi yang lebih sporting. Penggunaan tali antara 10-20 paun memberikan perlawanan yang cukup menarik dan mendebarkan. Sebab itu ada sesetengah pemancing(angler) yang kerap turun memancing tenggiri(mackerel) kerana inginkan keseronokan maksimum. Berbanding beberapa tahun lalu, bot-bot yang membawa pemancing(angler) hanya beberapa buah sahaja, tetapi sehingga ke hari ini, telah bertambah sekali ganda kerana permintaan yang tinggi dari pemancing sendiri. Situasi ini menunjukkan ekonomi penduduk setempat terutamanya pengusaha bot semakin bertambah. Rutin memancing di sini ialah dari awal pagi hingga ke lewat petang kerana lokasi yang dituju hanya memakan masa selama sejam setengah dari jeti. Perkara ini juga diambilkira bagi sesetengah orang yang tidak mempunyai masa terluang yang panjang. Lazimnya, bot yang membawa pemancing(angler) akan keluar seawal jam 6 pagi dan kembali semula ke jeti sebelum jam 7 petang. Setiap bot boleh memuatkan seramai 4 hingga 5 orang pemancing dengan harga yang tidak membebankan. Kebiasaannya, tenggiri di kapal karam menunjukkan belang kerana setiap bot yang membawa pemancing(angler) pulang dengan hasil yang sangat lumayan. Jumlah sebanyak 30 hingga 40 ekor tenggiri(mackerel) bersaiz antara 3 hingga 5 kg adalah perkara biasa. Tenggiri(mackerel) dalam jumlah yang banyak memasuki kawasan kapal karam mengikut musim. Setiap tahun, paling awal ialah bulan Mac dan berterusan hingga bulan Julai. Di luar bulan tersebut, jumlahnya tidak sekata dan kadang-kadang ia banyak dipancing sekitar tuas dan saiznya juga lebih dari 5 kg. Namun begitu, tenggiri(mackerel) di sekitar perairan Yan sentiasa ada dua lokasi iaitu tuas dan kapal karam memang menjadi tumpuan. Tenggiri(mackerel) yang menjadi tarikan utama pemancing(angler) dan kaedah casting menggunakan kombinasi ikan dan pemutar cukup sinonim dengan Yan, Kedah. Namun begitu, bagi pemancing(angler) yang pertama kali berkunjung, masalah paling ketara ialah bagaimana cara membuat spinner? Anda boleh melihat link ini kaedah untuk membuat spinner tenggiri(mackerel). ENGLISH VERSION.. It has been proven to be a mackerel captured the hearts of every angler. More so if they feel the strength of mackerel in the hands of its own energy. Not to trolling, or drift fishing, but the basic method of casting. The method uses a combination of bait fish and the player who changed the popularity Kuala Dulang Kecil, Yan Kedah states across the corner of Peninsular Malaysia. Trolling tainted and lures on the lever (tuas) previously synonymous with the locations involved started sinking because the average angler's mackerel prefer to use a combination of a more sporting. Use a rope between 10-20 pounds to give the game a very interesting and thrilling. That is why there are some anglers who regularly fishing for mackerel want maximum enjoyment. Some years ago, the boats that carry only a few anglers, but nowadays, have doubled because of strong demand from anglers. This situation shows fever of mackerel around this tuas. Routine fishing here is from early morning until late afternoon because of the location of the target only takes half an hour from the jetty. This has also accounted for some people who do not have the free time is long. Typically, the lead boat anglers will be out as early as 6 am and returned to the jetty before the hours of 7 pm. Each boat can accommodate 4 to 5 anglers who are not burdened with the price. Normally, the ship sank mackerel showed streaks because every boat that brings anglers back with very good results. A total of 30 to 40 pieces sized mackerel of between 3 to 5 kg are not uncommon. Mackerel in large quantities to enter the ship sank with the seasons. Each year, at the beginning of the month of March and continuing until July. Outside these months, the amount is not uniform and sometimes he caught a lot about the lever and its size is more than 5 kg. However, Yan mackerel in the waters around there are always two levers and the locations of shipwrecks are the focus. Spanish mackerel are the main attraction and anglers casting method using a combination of fish and the player is synonymous demgam Yan, Kedah. However, for the angler who first visited, the most significant problem is how to make a spinner? You can see this link method to create a mackerel spinner. Mackerel Fishing | Baits for Mackerel | How to Fish Mackerel |
|
|
| BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Sep 2011 01:15 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
Kesultanan Sulu: Menghadiri Bengkel Pemantapan Penulis Muda <b>di Yan</b> <b>...</b> Posted: 10 Jun 2011 10:24 PM PDT Tumpung dalam bahasa Sug bermaksud tabung dalam bahasa Melayu, kata asalnya adalah TAMPUNG yakni menampung sesuatu. Kamahardikaan bermaksud kemerdekaan. Tabung ini telah dilancarkan oleh Council of Regents Sultanate of Sulu di Jolo, Sulu atau Rumah Bichara pada 17 Disember 2009. Tujuan tabung dilancarkan adalah untuk menghimpun dana rakyat Tausug agar dapat menunjangi program demi program ke arah terealisasinya kemerdekaan Sulu darul Islam pada 2010 dan selepasnya. Pada masa sama Tausug dapat menyimpan wang sebagai simpanan masa depan mereka. Tabung hanya terbuka untuk rakyat Tausug sahaja di seluruh dunia. Urusniaga menggunakan matawang dari alamat semasa penabung. Kalau mereka tinggal di Amerika Syarikat maka urusniaga menggunakan USD, demikian RM (Ringgit Malaysia), DS (Dollar Singapore), DB (Dollar Brunei), P (Peso Phil.) dll. Dua Tabung: Tabung terbahagi 2, Pertama: Tabung Kansiya. Maksud kansiya sendiri adalah tabung dalam bahasa Spanyol (el-Kansya). Council of Regents (Rumah Bichara) jadikannya sebagai jenis tabungan. Polisi Tabung Kansiya berbentuk tetap-bebas secara bulanan. Iaitu simpanan boleh dibuat setiap bulan serendah RM2 seorang tanpa mengira peringkat umur. Jumlah simpanan pula bergantung berapa banyak yang hendak disimpan. Urusan boleh dibuat melalui wakil-wakil yang dilantik, buku simpanan turut disediakan dan data akan disimpan secara online. Tempoh matang simpanan adalah 6 bulan, ia boleh dikeluarkan oleh penyimpan secara PINJAMAN selepas tempoh matang dan perlu dikembalikan secepat mungkin kerana ia adalah simpanan TETAP-BEBAS. Bebas bermaksud simpanan boleh dibuat dan dikeluarkan pada bila-bila masa sehingga kemerdekaan. Keuntungan atau dividend tahunan ialah 20%. Kedua: Tabung Bon bermaksud "Savings bonds are non-marketable, meaning that they cannot be bought and sold after they are purchased from the government...". US mendefinasikan demikian dalam http://www.investorwords.com Tabungan Bon dalam konteks Kemerdekaan Sulu adalah seperti yang kami jelaskan dalam artikel blog ini dalam tajuk Bon MERDEKA. Keterangan lanjut sila hubungi ibu pejabat Wakil Rasmi Kesultanan Sulu di Kuala Lumpur: Setiausaha kepada Wakil Rasmi: Tuan Hj Zakaria "Kerry" Abdullah, 2-2A, Jalan GJ 2, Batu 5 1/2 Jalan Gombak, 53100 Kuala Lumpur, Malaysia. Tel : +603-6188 3230 Fax : +603-6188 3233 H/P : +6010- 2540377 Dikeluarkan oleh pejabat Wakil Rasmi: Julasri Hajad @ Asreesulu Datu Paduka Wazir Official Representative for Malaysia Affairs, Kuala Lumpur, Malaysia.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
|
|
| KES SIMBAH ASID <b>DI</b> GUAR CHEMPEDAK,<b>YAN KEDAH</b>| ISTERI <b>...</b> Posted: 28 Aug 2011 03:37 PM PDT KES SIMBAH ASID DI KEDAH,GUAR CHEMPEDAK YAN| SAMUN DAN SIMBAH ASID | ISTERI DISIMBAH ASID,SUAMI DICAMPAKI TEPI JALAN SELEPAS DISAMUN ALOR SETAR, 28 Ogos (Bernama) -- Seorang wanita melecur kira-kira 20 peratus pada bahagian muka, leher, mata dan dada akibat disimbah asid oleh dua lelaki dalam kejadian samun di Guar Chempedak dekat Yan malam tadi. Ketua Polis Daerah Kota Setar ACP Adzaman Mohd Jan berkata kejadian itu berlaku kira-kira pukul 11 malam apabila kereta Proton Waja yang dinaiki Rosnani Husin, 53, bersama suaminya dipercayai ditahan oleh dua lelaki yang tidak dikenali di sebuah stesen minyak di Kota Sarang Semut dekat sini. Katanya dua lelaki terbabit berpura-pura mahu menumpang kereta mangsa disebabkan kereta mereka kehabisan minyak dan suami mangsa bersetuju menumpangkan kedua-dua suspek menuju ke Jalan Baru melalui Jalan Permatang Buluh, Kota Sarang Semut. "Ketika dalam perjalanan suspek kes simbah acid, dikatakan mengacu pisau kepada kedua-dua mangsa dan mengikat kaki dan tangan suami mangsa sebelum mencampakkannya di tepi jalan di Jalan Baru, Bukit Besar. "Kira-kira 50 kilometer dari tempat suami mangsa dicampak, suspek memberhentikan kereta (berdekatan Guar Chempedak) lalu menyimbah asid ke muka mangsa sebelum beredar dari tempat kejadian," katanya ketika dihubungi di sini hari ini. Suami mangsa dijumpai oleh orang awam dalam keadaan kaki dan tangan berikat manakala mangsa dan kereta yang ditinggalkan ditemui Polis Guar Chempedak. Jumlah kerugian yang dialami pasangan suami isteri tersebut belum dikenal pasti. Adzaman berkata kes disiasat mengikut Seksyen 394 Kanun Keseksaan iaitu samun berkawan dengan mendatangkan kecederaan. Mangsa kemudiannya dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini untuk menerima rawatan. Pengarah HSB Dr Juita Ghazali ketika dihubungi berkata mangsa dirawat di Unit Rawatan Kebakaran dan dalam keadaan stabil. Mangsa terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan kerana menghadapi masalah paru-paru disebabkan terhidu asid yang terkena padanya. Suami mangsa ketika ditemui pemberita di HSB enggan ditemuramah kerana masih trauma dengan kejadian yang menimpa isterinya itu. sumber-- BERNAMA TAGS: KES SIMBAH ASID,SIMBAH ACID,KES SIMBAH ACID,KES SIMBAH ASID DI KEDAH,KES SIMBAH ASID DI GUAR CHEMPEDAK YAN KEDAH, BERITA KES SIMBAH ASID DI YAN KEDAH, BERITA TERKINI KES SIMBAH ASID DI GUAR CHEMPEDAK YAN,KES SIMBAH ASID TERBARU DI GUAR CHEMPEDAK KEDAH, SUSPEK KES SIMBAH ASID,SUSPEK KES SIMBAH ASID GUAR CHEMPEDAK YAN,MANGSA TERBARU KES SIMBAH ASID,SASPEK SIMBAH ASID DI GUAR CHEMPEDAK YAN KEDAH,INFO TERKINI KES SIMBAH ASID KEDAH,BERITA TERKINI KES SIMBAH ASID DIMALAYSIA, WANITA DI SIMBAH ASID DI YAN KEDAH, PASANGAN SUAMI ISTERI MANGSA SIMBAH ACID,SUAMI DIIKAT,ISTERI DISIMBAH ASID,KESAN SIMBAHAN ASID, TEKNIK ELAK SIMBAHAN ASID,JIKA DISIMBAH ASID APA PERLU BUAT, APA PERLU DIBUAT JIKA TERKENA ASID |
|
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 29 Sep 2011 02:35 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Aug 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Aug 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 02 Aug 2011 01:18 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 01 Jul 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 01 Jul 2011 01:21 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 27 Jun 2011 01:18 AM PDT Perang Aceh Tidak banyak yang mengetahui peran sosok ulama besar Aceh yang satu ini. Namanya Teungku Chiek Oemar Di Yan. Beliau memang tidak tinggal di Aceh. Lebih dari separuh masa hidupnya dihabiskan di Yan Kedah, Malaysia, sampai beliau meninggal di sana. Yan adalah sebuah nama kampung di Kedah Malaysia yang menjadi tempat menetapnya Teungku Chik Oemar. Dia hijrah dari Aceh pada masa perang Aceh dengan Belanda. Karena Teungku Chik Oemar menetap dan menjadi penduduk di kampong Yan di Kedah Malaysia, maka beliau lebih dikenal dengan nama Tgk Chik Oemar Di Yan. Menurut pemerhati budaya dan sejarah Aceh Harun Keuchik Leumiek yang pernah beberapa kali berkunjung ke Yan Kedah Malaysia, kampung Yan ini berada di Kedah Pulau Penang Malaysia. Malah di Yan Kedah ini, kata Harun, ada sebuah kampung yang khusus diberi nama kampung Aceh, karena penduduk kampung itu semuanya orang Aceh. Untuk menuju ke kampung Aceh yang terdapat di Yan Kedah ini, bila ditempuh dari Pulau Penang dengan menggunakan mobil hanya memakan waktu sekitar 90 menit. Untuk mengetahui kapan Tgk Chik Oemar Di Yan meninggalkan Aceh dan hijrah ke Yan Kedah Malaysia, sejauh ini belum ditemukan catatan yang jelas. Namun, menurut salah seorang pengurus Ikatan Masyarakat Aceh Malaysia (IMAM) Muhammad Noor Ibrahim, yang diwawancarai Harun Keuchik Leumiek (2009) mengatakan, awal kedatangan orang Aceh ke Yan Kedah Pulau Penang Malaysia sudah dimulai sejak tahun 1895, yaitu pada saat Aceh sedang gencar-gencarnya berperang dengan Belanda. Orang Aceh yang datang ke Yah Kedah Malaysia dulu, ada yang sebagai ulama atau sebagai pedagang yang dicari-cari oleh Belanda di Aceh. Mereka berhijrah ke Pulau Penang dan menetap di Yan Kedah. "Kami sekarang adalah generasi ketiga dari keturunan Aceh yang ada di Yan Kedah Malaysia ini," jelas Muhammad Noor Ibrahim pada Harun Keuchik Leumiek ketika mengunjungi kampung Aceh di Yan Kedah Malaysia pada tahun 2009 yang lalu. Dari keterangan Muhammad Noor ini memberikan sedikit gambaran bahwa Teungku Chik Oemar Di Yan hijrah ke Yan Kedah Malaysia diperkirakan sekitar akhir abad ke-18 M. Maka dapat diduga Teungku Chik Oemar Di Yan hijrah ke Yan Keudah Malaysia sekitar tahun 1890-an. Hal ini berkaitan dengan situasi Aceh yang ketika itu sedang dalam kondisi memuncaknya perang Aceh dengan Belanda. Para ulama Aceh yang sangat terpengaruh ketika itu terus diuber-uber oleh Belanda untuk diajak bekerja sama dalam upaya penyerahan kedaulatan Aceh kepada Belanda. Teungku Chik Oemar Di Yan termasuk ulama yang sangat keras dalam menentang Belanda. Beliau terus dicari-cari oleh Belanda untuk menyerah. Namun, Oemar Di Yan tetap pada prisipnya. Menurut Harun Keuchik Leumiek, makam Teungku Chik Oemar Di Yan sekarang berada di dekat sebuah Meunasah Sentui Kampung Aceh di Yan Kedah Malaysia. Asal Oemar Di Yan Teungku Chik Oemar Di Yan adalah seorang ulama besar Aceh yang berasal dari Lam U Aceh Besar. Mengenai silsilahnya sementara ini belum didapati secara lengkap. Demikian pula tanggal dan tahun kelahirannya, juga belum diketahui secara pasti. Karena di samping beliau tidak meninggalkan catatan tertulis yang menerangkan tentang dirinya, sejauh ini juga belum ditemukannya sumber-sumber tertulis lainya yang menerangkan tentang riwayat kehidupannya. Akan tetapi, dalam Selayang Pandang Profil Dayah Teungku Chik Oemar Di Yan yang diterbitkan oleh Yayasan Pendidikan Islam Oemar Di Yan, Indrapuri, Aceh Besar, sedikit memberi gambaran, bahwa nama Teungku Chik Oemar Di Yan ini adalah Tgk Chik Oemar bin Au'f yang terkenal dengan gelar Tgk Chiek Di Lam U, karena beliau adalah pendiri Dayah Lam U, Montasik, Aceh Besar. Pada akhir-akhir abad ke-18, dayah Lam U yang didirikan Tgk Chik Oemar ini termasuk sebuah dayah yang sangat berpengaruh di Aceh Besar, dan sangat diperhitungkan oleh pemerintah Hindia Belanda. Dayah Lam U yang dipimpin Tgk Oemar ini dianggap Belanda sebagai salah satu basis gerakan kaum ulama dalam menentang pemerintahan Belanda di wilayah Aceh Besar. Sehingga dayah Lam U ini terus diawasi. Sampai akhirnya kegiatan dayah tersebut terpaksa dihentikan pada waktu pecahnya perang antara Aceh dengan Belanda. Hal ini pula yang menyebabkan Tgk Chik Oemar bin Auf (Tgk Chik di Lam U) terpaksa meninggalkan Aceh dan berhijrah ke Yan Kedah Malaysia. Kondisi keamanan di Aceh saat itu sangat riskan bagi keselamatannya sebagai seorang ulama yang sangat berpengaruh dalam menggerakkan perlawanan terhadap Belanda. Tgk Chik Oemar bin Auf hijrah ke Yan Kedah saat itu diikuti oleh dua sahabatnya, yaitu Tgk Muhammad Arsyad dan Tgk Muhammad Saleh yang lebih dikenal Tgk Chik Di Lambhuek. Setibanya di Yan Kedah, Pulau Penang Malaysia, Tgk Chik Oemar bersama dua rekannya Tgk Muhammad Arsyad dan Tgk Muhammad Saleh terus memantau dan membantu perjuangan rakyat Aceh melawan penjajahan Belanda. Konon, Tgk Chik Oemar setelah berada di Yan Kedah turut mengirimkan senjata dari Pulau Penang ke Aceh untuk membantu perjuangan rakyat Aceh berperang dengan Belanda. Kehadiran Tgk Oemar bin Auf di Yan Kedah ini mendapat sambutan yang luar biasa dari masyarakat Melayu di sana. Di samping berhasil menyatukan orang Aceh dengan masyarakat Melayu, Tgk Chik Oemar Di Yan juga berhasil mendirikan sebuah dayah (pesantren) di Yan Kedah sebagai pusat pendidikan Islam bagi masyarakat di Yan Keudah Malaysia. Tgk Chik Oemar Di Yan ini memiliki empat orang anak. Keempatnya laki-laki dan semua mengikuti jejak perjuangan ayahnya, yaitu menjadi ulama besar dan tokoh masyarakat baik di Aceh maupun di Kedah Malaysia. Keempat putra tersebut adalah Tgk Ahmad Hasballah (putra pertama) yang lebih dikenal dengan julukan Abu Hasballah Indrapuri. Menurut riwayat, Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri semasa kecil belajar pada orang tuanya sendiri Teungku Chiek Oemar Di Yan. Kemudian meneruskan pendidikannya ke Mekkah hingga puluhan tahun, sampai Tgk Ahmad Hasballah menjadi terkenal sebagai ahli ilmu tafsir Alquran dan ahli qiraat bacaan Alquran. Setelah lebih kurang 25 tahun di Mekkah, Teungku Ahmad Hasballah Indrapuri kemudian kembali ke Aceh dan mendirikan dayah yang berpusat di masjid tua Indrapuri (Masjid peninggalan Hindu yang pada abad ke-16 direnovasi oleh Sultan Iskandar Muda). Sekarang masjid tersebut secara arkeologis dianggap sebagai masjid tertua di Asia Tenggara. Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri juga dikenal konsekuen dalam memurnikan ajaran Islam dari pengaruh bid'ah dan khurafat yang menjurus umat pada kemusyrikan. Dialah ulama yang giat memperjuangkan tegaknya kembali ajaran Islam murni berdasarkan Alquran dan sunnah sebagai sumber dasar kehidupan umat Islam. Namun tak jelas, mengapa Teungku Ahmad Hasballah Indrapuri setelah mendirikan dayah di Indrapuri kemudian pindah lagi ke Yan Kedah Malaysia sampai beliau meninggal di sana. Putra kedua Tgk Chik Oemar Di Yan adalah Teungku Abdullah Amad Di Lam U atau lebih dikenal Abu Lam U. Beliaulah yang merintis kembali Dayah Lam U setelah sekian lama terhenti ditinggalkan oleh ayahnya Oemar Di Yan akibat perang Aceh. Tgk Abdullah menghidupkan kembali dayah tersebut yang kemudian memiliki pengaruh hingga ke seluruh Aceh. Putra ketiga adalah Tgk Abdul Hamid yang dikenal dengan Tgk Chik Aneuk Batee, Niron, Aceh Besar. Setelah 12 tahun belajar di Mekkah, Abdul Hamid kembali ke Aceh dan mendirikan sebuah dayah di Niron Aceh Besar. Dayah ini sudah lama terhenti, karena tidak ada yang melanjutkan. Putra keempat dari Tgk Chik Oemar Di Yan adalah Tgk Muhammad Dahlan. Beliau mengikuti orang tuanya menetap di Yan Kedah Malaysia. Sampai sekarang kompleks makam Tgk Chik Oemar Di Yan dan keluarganya masih dapat dilihat di kampung Aceh Sentui Yan Kedah Malaysia. Kontribusi untuk Aceh Di antara orang Aceh yang paling awal berhijrah ke Yan Kedah Malaysia adalah Tgk Chik Oemar bin Auf, Tgk Muhammad Saleh dan beberapa ulama lain dari Aceh Besar, termasuk Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri, Tgk Madham, Tgk Abdul Hamid Aneuk Batee, Tgk Abdudullah (Abu Lam U) dan Tgk Hasan Krueng Kale. Namun, tiga dari ulama itu setelah lama menetap di Yan Kedah, seperti Tgk Abdullah Lam U, Tgk Hasan Kreung Kale dan Tgk Muhammad Saleh mereka kembali lagi ke Aceh. Sedangkan Tgk Chik Oemar Di Yan dan keluarganya tetap tinggal di Yan Kedah Malaysia. Menurut hasil wawancara Harun Keuchik Leumiek dengan seorang tokoh masyarakat Aceh di Yan Kedah, Tgk Abdul Malik (2009), sebelum tiga ulama itu kembali ke Aceh, yaitu Hasan Krueng Kale, Tgk Abdullah Lam U dan Tgk Muhammad Saleh, mereka sempat dibawa oleh Tgk Chik Oemar Di Yan untuk belajar ke Arab selama 6 tahun. Selama di Mekkah para ulama dari Aceh itu tinggal di Baitul Asyi (rumah wakaf Aceh) yang ada di Mekkah. Masih menurut Tgk Abdul Malik, orang Aceh yang tinggal di Yan Kedah Malaysia dulu sangat membantu perjuangan rakyat Aceh dalam melawan Kolonial Belanda. "Setiap kaum ibu asal Aceh di Yan Kedah dulu mereka mengumpulkan dana dengan cara menyisihkan segenggam beras saat memasak. Seminggu sekali beras itu dikumpulkan untuk dijual dan dananya dipergunakan untuk membeli senjata bagi keperluan perjuangan rakyat Aceh melawan Belanda," kata Abdul Malik seperti dikutip Harun Keuchik Leumiek. Bahkan menurut Abdul Malik, saat itu orang Aceh yang ada di Yan Kedah pernah membentuk sebuah Syarikat (semacam koperasi) dengan membuka sebuah kedai usaha di Yan Kedah. Keuntungan dari kopersi ini digunakan untuk membeli senjata dan dikirim ke Aceh untuk dipergunakan melawan penjajahan Belanda. Akan tetapi, pada saat itu seorang ulama dari Lamno Aceh Barat, Tgk Abdul Jalil datang ke Yan Kedah untuk menuntut ilmu pada Tgk Chik Oemar Di Yan. Ketika ini ulama dari Lamno ini menyarankan agar uang yang dikumpulkan orang Aceh di Yan Kedah kala itu hendaknya jangan seluruhya dibeli senjata, tapi separuhnya digunakan untuk membangun sarana pendidikan orang Aceh di Yan Kedah. Saran Tgk Abdul Jalil ini diterima Oemar Di Yan, maka dibangunlah sebuah sekolah orang Aceh di kampung Aceh Yan Kedah Malaysia. Sekolah itu diberi nama Atarbuyah Adiniyah Anlamiyah. Sekarang sekolah tersebut telah berkembang pesat di Yan Kedah Malaysia, yang tak hanya menjadi sekolah anak-anak Aceh, tapi telah menjadi sekolah anak-anak masyarakat Yan secara umum. Sekarang masyarakat Aceh di Yan Kedah Malaysia hanya tinggal sekitar 20 persen. Sisanya menetap di luar daerah Yan, seperti Pulau Penang, Alur Star, Sungai Patani, Kuala Lumpur, dan ada juga yang telah merantau ke beberapa negara bagian Malaysia. Banyak di antara keturunan Aceh dari garis Tgk Chik Oemar Di Yan yang berasal dari Yan Kedah sekarang telah berhasil menjadi orang penting di Malaysia. * Nab Bahamy As Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. | BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 20 Jun 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search Posted: 20 Jun 2011 12:00 AM PDT URL Sumber Asal :-
<b>diyan</b>: <b>KEDAH</b> vs KELANTAN Posted: 20 Jun 2011 08:51 AM PDT termenung sat diyana amalina dok pikiaq panjang punya. ''aku ni dah la kedah sejati . dengan pekat R nya bagai'' dah la sepasai cakap laju bukan maen macam LRT stesyen U sembang lak dengan mamat KELANTAN nasib lah engkau MAA ,kena biasakan diri lah dengan bahasa bahasa loghat kedah dari diyana amalina nih :P bila cakap tepon ja mesti kena tanya balik .''paham xapa yang i cakap tadi''? HEHE terbaiikk lah sebab dia kata dia PAHAM . ye dop tuh ?? A BIG QUESTION MARK THERE :D
**padan muka diyana amalina dulu anti sangat budak kelantan** HAHA thanks reading dear :),rajin comment sekali Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search. |
| TOP FISHING GAMES: Pancing Tenggiri Kapal Karam <b>Yan</b>, <b>Kedah</b> <b>...</b> Posted: 15 Aug 2011 10:46 AM PDT Mackerel Fishing | Baits for Mackerel | How to Fish MackerelSudah terbukti yang tenggiri(mackerel) mendapat tempat di hati setiap pemancing(angler). Lebih-lebih lagi apabila dapat merasakan kekuatan tenaga tenggiri (mackerel) di tangan sendiri. Bukan dengan tundaan, pancingan hanyut(drift fishing) atau dasar(bottom) tetapi dengan kaedah casting. Kaedah yang menggunakan kombinasi umpan ikan dan pemutar yang diubahsuai telah mempopularkan Kuala Dulang Kecil, Yan Kedah di serata ceruk negeri Semenanjung Malaysia.
Tundaan mambu dan gewang(lure) di tuas yang sebelum ini begitu sinonim dengan lokasi terbabit mula tenggelam kerana rata-rata peminat tenggiri(mackerel) lebih gemar menggunakan kombinasi yang lebih sporting. Penggunaan tali antara 10-20 paun memberikan perlawanan yang cukup menarik dan mendebarkan. Sebab itu ada sesetengah pemancing(angler) yang kerap turun memancing tenggiri(mackerel) kerana inginkan keseronokan maksimum. Berbanding beberapa tahun lalu, bot-bot yang membawa pemancing(angler) hanya beberapa buah sahaja, tetapi sehingga ke hari ini, telah bertambah sekali ganda kerana permintaan yang tinggi dari pemancing sendiri. Situasi ini menunjukkan ekonomi penduduk setempat terutamanya pengusaha bot semakin bertambah. Rutin memancing di sini ialah dari awal pagi hingga ke lewat petang kerana lokasi yang dituju hanya memakan masa selama sejam setengah dari jeti. Perkara ini juga diambilkira bagi sesetengah orang yang tidak mempunyai masa terluang yang panjang. Lazimnya, bot yang membawa pemancing(angler) akan keluar seawal jam 6 pagi dan kembali semula ke jeti sebelum jam 7 petang. Setiap bot boleh memuatkan seramai 4 hingga 5 orang pemancing dengan harga yang tidak membebankan. Kebiasaannya, tenggiri di kapal karam menunjukkan belang kerana setiap bot yang membawa pemancing(angler) pulang dengan hasil yang sangat lumayan. Jumlah sebanyak 30 hingga 40 ekor tenggiri(mackerel) bersaiz antara 3 hingga 5 kg adalah perkara biasa. Tenggiri(mackerel) dalam jumlah yang banyak memasuki kawasan kapal karam mengikut musim. Setiap tahun, paling awal ialah bulan Mac dan berterusan hingga bulan Julai. Di luar bulan tersebut, jumlahnya tidak sekata dan kadang-kadang ia banyak dipancing sekitar tuas dan saiznya juga lebih dari 5 kg. Namun begitu, tenggiri(mackerel) di sekitar perairan Yan sentiasa ada dua lokasi iaitu tuas dan kapal karam memang menjadi tumpuan. Tenggiri(mackerel) yang menjadi tarikan utama pemancing(angler) dan kaedah casting menggunakan kombinasi ikan dan pemutar cukup sinonim dengan Yan, Kedah. Namun begitu, bagi pemancing(angler) yang pertama kali berkunjung, masalah paling ketara ialah bagaimana cara membuat spinner? Anda boleh melihat link ini kaedah untuk membuat spinner tenggiri(mackerel). ENGLISH VERSION.. It has been proven to be a mackerel captured the hearts of every angler. More so if they feel the strength of mackerel in the hands of its own energy. Not to trolling, or drift fishing, but the basic method of casting. The method uses a combination of bait fish and the player who changed the popularity Kuala Dulang Kecil, Yan Kedah states across the corner of Peninsular Malaysia. Trolling tainted and lures on the lever (tuas) previously synonymous with the locations involved started sinking because the average angler's mackerel prefer to use a combination of a more sporting. Use a rope between 10-20 pounds to give the game a very interesting and thrilling. That is why there are some anglers who regularly fishing for mackerel want maximum enjoyment. Some years ago, the boats that carry only a few anglers, but nowadays, have doubled because of strong demand from anglers. This situation shows fever of mackerel around this tuas. Routine fishing here is from early morning until late afternoon because of the location of the target only takes half an hour from the jetty. This has also accounted for some people who do not have the free time is long. Typically, the lead boat anglers will be out as early as 6 am and returned to the jetty before the hours of 7 pm. Each boat can accommodate 4 to 5 anglers who are not burdened with the price. Normally, the ship sank mackerel showed streaks because every boat that brings anglers back with very good results. A total of 30 to 40 pieces sized mackerel of between 3 to 5 kg are not uncommon. Mackerel in large quantities to enter the ship sank with the seasons. Each year, at the beginning of the month of March and continuing until July. Outside these months, the amount is not uniform and sometimes he caught a lot about the lever and its size is more than 5 kg. However, Yan mackerel in the waters around there are always two levers and the locations of shipwrecks are the focus. Spanish mackerel are the main attraction and anglers casting method using a combination of fish and the player is synonymous demgam Yan, Kedah. However, for the angler who first visited, the most significant problem is how to make a spinner? You can see this link method to create a mackerel spinner. Mackerel Fishing | Baits for Mackerel | How to Fish Mackerel |
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan