ads

Selasa, 7 Jun 2011

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


Laman Naim Qlate - Suatu Ketika: WWII : Pertempuran Jitra

Posted: 10 May 2011 01:39 AM PDT

3 Januari 1942

Di Singapura
Kumpulan pertama askar-askar bantuan yang dijanjikan kepada Percival mulai tiba di Singapura, dikumpulkan di sekitar Grup 45 Briged Infantri India. Malangnya, briged ini sebenarnya baru sahaja ditubuhkan dan anggotanya terdiri daripada askar-askar yang baru masuk tentera dan masih belum tamat latihan ketenteraan sepenuhnya.

Di Fort Canning, Percival dan perancang-perancangnya mula mencurigai keupayaan pihak British mempertahankan kedudukan di Kuala Kubu Baru khususnya dengan pengesahan bahawa satu pasukan Jepun telah mendarat di Sungai Bernam dari arah laut.

Penggunaan jalan laut oleh pihak Jepun untuk melangkau barisan pertahanan Tentera British membawa dimensi baru kepada strategi keseluruhan pertahanan Tanah Melayu. Percival membuat keputusan untuk meninggalkan bandar Kuantan. Askar-askar di Kuantan diarahkan berundur ke Maran di cabang jalan ke Jerantut.


Arthur Ernest Percival Semasa Menjadi GOC Malaya Command

Di Maran

Pasukan Jepun melancarkan serangan hebat ke atas pasukan barisan belakang (rearguard) yang melindungi pengunduran. Tentera Jepun berjaya membuat serang hendap ke atas Batalion 2/12 Rejimen Frontier Force; hanya 40 orang sahaja terselamat dari pasukan tersebut.

Pegawai pemerintah batalion tersebut Lt. Kol. A. B. Cumming dianugerahkan pingat Victoria Cross kerana keberanian yang ditunjukkan semasa pertempuran.

Di Labuan

Tentera Jepun tiba di Labuan pada 1 Januari 1942, tidak sampai sebulan selepas memasuki Malaya di Kota Bharu. Mereka mengambil alih kuasa ke atas pulau ini secara rasmi pada 3 Januari 1942 tanpa sebarang tentangan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di kubang pasu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kubang pasu - Google Blog Search


Hutang cukai pintu <b>di Kubang Pasu</b> bagi penggal pertama cecah RM3 <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2011 06:23 PM PDT

DISITA: Zakariya (dua,kiri) melekatkan notis sita barangan di salah sebuah kedai gunting rambut yang gagal membayar tuggakan cukai pintu sebanyak RM1,000 di Pekan Jitra, semalam. — Gambar Bernama

JITRA: Majlis Daerah Kubang Pasu (MDKP) semalam menyita 30 rumah dan premis perniagaan sekitar Pekan Jitra yang mempunyai tunggakan cukai pintu sebanyak RM85,000.

Ketua Bahagian Penguatkuasa dan Tunggakan Hasil MDKP, Zakariya Ahmad yang mengetuai operasi sita itu, berkata pihaknya telah mengeluarkan notis amaran kepada mereka yang gagal menjelaskan tunggakan cukai pintu sejak Januari lalu namun tidak diendahkan.

"Kita akan sita premis mereka yang mempunyai tunggakan cukai antara RM1,000 hingga RM5,000 ekoran gagal menjelaskannya sehingga tarikh tutup pembayaran pada 28 Feb lepas.

"Bagi penggal pertama (Jan-Jun) tahun ini MDKP hanya memungut hasil cukai pintu sebanyak RM60,000," katanya pada sidang media selepas melakukan operasi sita itu.

Zakariya berkata, daripada jumlah tunggakan RM3.4 juta untuk penggal pertama tahun ini, cukai pintu kediaman daerah ini adalah sebanyak RM1.4 juta. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

KedahLanie.info: E-Idaman lancar dua lori baru <b>di Kubang Pasu</b>

Posted: 16 May 2011 05:58 PM PDT

JITRA, 16 Mei – Bagi meningkatkan lagi mutu perkhidmatan kutipan sampah di Daerah Kubang Pasu, Syarikat Environment Idaman (E-Idaman) melancarkan 2 buah lagi Lori Kompator dan Tricycle baru.

Ketua Pegawai Ekskutif Syarikat E-Idaman berkata, sebelum ini dalam satu-satu masa lori yang sedia ada hanya mampu membawa dua hingga tiga tan sampah sahaja, tetapi kini dengan lori baru ianya mampu membawa sehingga 10 tan sampah dalam satu perjalanan.

Beliau berkata demikian semasa berucap di Majlis Pelancaran Lori Kompator Baru dan Tricycle di Bandar Darul Aman.

"Dengan penambahan lori ini menjadikan Kubang Pasu mempunyai empat buah lori berkapasiti 10 tan dan dua unit Lori Armroll.

"Saya berharap ianya dapat mengurangkan masalah sampah yang tidak dapat dikutip sebelum ini," terangnya.

Tambah Saiful, bagi menjadikan perkhidmatan yang lebih berkesan dan sistematik pihaknya merancang untuk menyusun kembali dan menggabungkan laluan kutipan yang sedia ada.

Secara tidak langsung kutipan jadual dapat disusun semula dan papan tanda kutipan akan diletakkan di setiap taman perumahan bagi memudahkan penduduk merujuk jadual berkenaan.

Hadir melancarkan majlis tersebut, Yang Dipertua Majlis Daerah Kubang Pasu, Dato' Noh Yahya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di baling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di baling - Google Blog Search


Pemain Bola USM FC Kemalangan <b>Di Baling</b>

Posted: 30 May 2011 05:41 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Namun pagi ini terjawablah sudah rupanya kemalangan membabitkan seorang pemain bola sepak USM di jalan Kulim-Baling ini yang Belalang agak sedang dicari oleh pembaca.

02 di tanjung dawai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di tanjung dawai - Google Blog Search


Sepetang <b>di Tanjung Dawai</b> | OurDreamsOfLife

Posted: 06 Jun 2011 06:30 PM PDT

Balik kampung kat Sp haritu sekejap sangat rasanya

Jumaat malam sampai ke rumah maktok(Ayah)

Sabtu tengahari pegi majlis kenduri kawen kat Laguna Merbok Clubhouse

Ahad pagi pulak ke rumah Tok (Ummi)

tengahari ada majlis kenduri kawen jiran sebelah umah Tok

petangnya Ummi ajak Tok join sekali ke Tg. Dawai

Wan xmo ikut

sebabnya stok cheese Msia (read as belacan!) dah habis

Ummi dah banyak rasa belacan sana sini

tapi belacan Tg. Dawai jugaklah yang bertakhta di hati

alang2 dah sampai sana

satu kemestianlah rembat sekali ikan talang masin besar tuh sekor

ikan gelama masam, keropok keping (ikan & ikan bilis), sotong kering

ikan bilis & udang kering x beli sbb. stok banyakkkk lagi

(yg Ayah bawak balik dari Sabah haritu)


pas memborong, Ayah ajak makan2 kat kedai makan kat tingkat bawah bazar tu

Ummi terasa kenyang lagi makan nasi kenduri

so minum air jelah

lagipun cuaca panas sangat kat Kedah

memang asyik terasa haus je tekak





pandangan dari tempat makan...nampak bot di sana sini Alysha & Adam seronok tengok laut (Haiqal & Kakak xmo ikut..nak duk umah je dengan Wan)
Jeti Tg. Dawai...boleh naik bot ke Pantai Merdeka

Ppantai Merdeka....dah lamaaaaaa amat tak ke sana
Alysha yang baru bangun dari tertido keletihan sepanjang perjalanan dalam keta
para pengunjung yang menjamu selera
Adam dah habiskan semangkuk bihun sup...nih tengah pow laicikang suam Ummi pulak
angin bertiup best sangat...nampak rambut Alysha tuh ditiup angin

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di padang serai - Google Blog Search

1 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang serai - Google Blog Search


Ahli Botani Dari Bintulu Datang Belajar Website <b>Di Padang Serai</b> <b>...</b>

Posted: 13 May 2011 10:02 AM PDT

botanist datang ke Padang serai.

Abg Mohsein Ahli Botani dari Sarawak datang juga belajar website dengan Abg Chob.

Pagi Rabu lepas aku terima tetamu dari Bintulu, Abang Ahmad Mohsen. Seperti juga tetamu2 lain sebelum ini aku menjemputnya dari stesen Petronas Padang Serai sebaik dia menelefon aku menyatakan sudah sampai dengan bas Cityliner no 52 dari Butterworth. Dari gaya percakapannya dalam telefon sebelum ini aku sangkakan dia orang muda belia. Rupanya seorang senior government servant yg telah menghampiri usia persaraan. Rupanya beliau merupakan Division Head di Sarawak Planted Forest Sdn Bhd sebuah syarikat milik penuh kerajaan sarawak. Syarikat ini bergiat dalam aktiviti penanaman semula hutan (reforestation). Abang Mohsen membahasakan dirinya "Hang Kebun". Aku tersenyum… cepat mesra betul dia.

Kami singgah di kedai nasi kandar 24 jam bersebelahan Petronas Pdg Serai sambil pekena roti kosong dengan teh panas. Selesai sarapan kami terus ke Dewan Kecil di rumah aku dan memulakan proses pendaftaran domain dan hosting sebagai persediaan sebelum ke langkah seterusnya dalam proses membina website. Abg Mohsen nyata begitu cermat meneliti setiap langkah yang aku tunjukkan. Dia seorang yang fast learner walaupun sudah menjangkau 58 tahun. Soalan2 yang diajukan padaku juga kadang-kadang diluar jangkaanku.

sup tulang padang serai

Sup tulang di padang serai memang mengancam....!!

Kami berhenti sebentar untuk makan tengahari di restoran berhampiran rumahku. Restoran Nasi Ayam Bistro memang tersohor din Padg Serai dengan keenakan sup tulang kaki. Atas saranan aku, Abg Mohsen pesan semangkuk sup tulang kaki untuk dimakan dengan nasi panas. Fuh! bukan main berselera lagi Abg Mohsen. Rupanya dia memang penggemar sup tulang. Memang kenalah nampaknya. Bukan sekadar pekena sup tulang saja. Beliau juga sempat merakamkan gambar2 daun ulam-ulaman yang terhidang di kedai tersebut.  Aku tengok dia sempat snap gambar peria pantai, cabang tiga, putat dan janggus. "Hang Kebunlah katakan…..:). Beliau sempat berkongsi beberapa maklumat botani tentang jenis-jenis daun dan keluarga tumbuhan. Memag knowledgeable giler Abg Mohsein ni.Kami selesai sesi hari pertama tepat jam 5:30 petang. Abang Mohsen nampaknya berpuas hati dan begitu khusyuk meneliti catatan yang dibuat terus masuk ke Blackberry beliau. Bayangkan beliau tak pakai sekeping kertas pun. Semuanya elektronik. Jangan main-main !! :) .

Kami meyambung kursus hari kedua dengan tajuk baru merangkumi cara memasang sistem Autoresponder ke dalam website yang dah disiapkan kelmarin. beliau dapat menerima pelajaran dengan baik walaupun beliau sebenarnya baru pertama kali mendengar istilah autoresponder. Tak hairanlah beliau masih berkemampuan meneruskan pelajaran ke peringkat Sarjana yang dijangka habis dalam tahun ini juga. Malahan beliau turut memasang azam menamatkan PhD dalam bidang botani pada usia 62 tahun…..Bravo Abg Mohsein!! Gua tabek lu!!! Aku sendiri pun sempat cuba buat Master HRD off-campus selama setahun saja kat UPM dulu, lepas tu kantoi… budget tak cukup.. :)

Kenangan paling aku tak dapat lupa dengan Abg Mohsen. Terngaing-ngiang ungkapan Abg Mohsen menyatakan kepada aku pada petang hari pertama beliau berada di Padang Serai. "I feel very much at home lah Abg Chob, Padang Serai sungguh mendamaikan…." Hari pertama belasah sup tulang dengan cabai melaka diketuk sampai berpeluh-peluh. Hari kedua belasah sup tulang lagi. Berpeluh-peluh lagi. Sebelah malamnya selepas selesai kelas hari kedua, kami ronda-ronda sambil pekena minuman sejuk longan dengan roti canai kat kedai mamak nasi kandar. Selesai minum kami singgah di kedai gunting rambut India untuk trim kepala masing-masing. Kebetulan kedai gunting itu bersebelahan restoran sup tulang tadi. Abg Mohsein gunting dulu lepas tu aku pula ambil giliran. Sebaik saja aku selesai bulldozzer kepala aku dengan mesin no 3, aku pun bayar harga kepada tukang gunting India tadi. Baru aku sedar rupanya Abg Mohsen sudah tak ada kat kerusi di belakang aku. Dia dah keluar awal2 lagi dan sedang menunggu aku di luar kedai gunting. Aku gelak terbahak-bahak bila aku lihat Abg Mohsen dengan senyum selambanya menunjukkan aku sebungkus sup tulang ditangannya siap dengan satu pack nasi panas lagi!!!!!! Rupanya sementara menunggu aku gunting rambut, dia sempat ke kedai sebelah memesan sup tulang kegemarannya.. Dua hari belajar,  tiga mangkok sup tulang berjaya dihabiskan Abg Mohsen.

lawaknya kawan aku ni

Kelakar betul raja sup tulang dari Bintulu ni

Hari Jumaat pagi Abg Mohsen ambil bas Cityliner kembali ke Butterworth.Terus beli tiket balek ke Kuala Lumpur menjemput isterinya yang menunggu di Putrajaya sebelum terbang balek ke Bintulu…. aku kembali sunyi bersama nostalgia manis bersama Pakar Botani dari Bintulu ini….

Share on Facebook Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di yan kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di yan kedah - Google Blog Search


Lady Butterfly: <b>Yan KEdaH</b> 12 jUnE...TOk Mama

Posted: 06 Jul 2010 07:34 PM PDT

segala Persiapan dan Urusan Majlis telah diuruskan oleh pakcik Husband ( Bapak & Family ), tok mama, mak njang, mak lang,pak lang,mak yom,pak nyom n MY MAMA Husband's mom  & semua sepupu husband.....100% diaorg yg settlekan.Me datang a day B4 majlis 11hb...petang....hanya bawak diri n baju yg disewa dari KL..

♥ Thanks All

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved