ads

Isnin, 27 Jun 2011

02 di pokok sena - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pokok sena - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG KEDAH: 02 <b>di pokok sena</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2011 11:41 PM PDT

<b>Pokok Sena</b> , Kedah .

Posted: 09 Nov 2009 12:00 AM PST

Daerah Pokok Sena berasal dari nama sepohon pokok iaitu Pokok Sena  atau nama saintifiknya  "PTEROCARBUS INDICUS". Sejarah awal Daerah Pokok Sena dikesan melalui kisah kunjungan peneroka pertama iaitu Tuan Guru Haji Wan Abdul Samad seorang ulamak berasal dari Pattani, Thailand, sekitar awal tahun 1920 an.  

Telah diceritakan bahawa rombongan Tuan Guru Haji Wan Abdul Samad telah menyusuri Sungai Nawa sehingga tiba di satu tempat di mana terdapat sepohon Pokok Sena yang besar. Tuan Guru kemudiannya membangunkan tempat tersebut sebagai kawasan penempatan dan mendirikan sebuah sekolah pondok untuk mengajar ilmu agama kepada penduduk sekitaran. Pada waktu itu, sungai merupakan alat perhubungan utama.

Pekan Pokok Sena terus berkembang dan muncul sebagai pengkalan persinggahan perahu dan tongkang yang mengangkut hasil dagangan dan barangan keperluan harian. Sebuah balai polis dibina untuk mengawal ketenteraman awam dan sebagai tempat memasung orang salah. Lokasi ini sekarang di kenali sebagai Kampung Pokok Sena Lama. 

Pembinaan infrastruktur jalan Pokok Sena ke Kuala Nerang telah mendorong Pekan Pokok Sena berpindah dari lokasi sekarang di Kampung Pokok Sena Lama ke kawasan sekitaran balai polis sedia ada. 8 ranting dari pohon Pokok Sena  yang asal telah di tanam di sepanjang jalan dari Kampung Aman sekarang ini hingga ke hadapan Sekolah Kebangsaan Gajah Mati. Pohon Pokok Sena yang terakhir di hadapan Balai Polis Pokok Sena telah ditebang pada pertengahan tahun 2006 untuk memberi laluan pembinaan lampu isyarat Pekan Pokok Sena.

Sebagai mengenang jasa peneroka Allahyarham Tuan Guru Haji Wan Abdul  Samad, Sekolah Kebangsaan Gajah Mati telah dinamakan sebagai Sekolah Kebangsaan Wan Abdul   Samad pada 26 Mei 1983.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


Kerabu Bersuara: Roboh gerai <b>di Sungai Petani</b>: Ada tangan-tangan <b>...</b>

Posted: 31 May 2011 08:38 AM PDT

Oleh ZULKIFLI YAHAYA

Belum selesai isu perobohan gerai pulut udang di Stadium Darul Aman oleh Majlis Bandaraya Alor Setar, muncul cerita baru mengenai roboh gerai di Sungai Petani. Kali ini 12 buah gerai yang berderetan di hadapan Kelab Cinta Sayang dirobohkan oleh Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah (MPSPK).

Gerai tersebut bukan gerai roda tiga atau pemegang lesen penjaja mudah alih yang hanya bertenggek di situ pada waktu tertentu, tetapi gerai yang dibina seolah-olah mahu berniaga kekal di situ. Sebahagian gerai makanan itu sudah beroperasi lebih 10 tahun.

Ia memang menyalahi peraturan dan para peniaga juga sedar mereka telah melakukan kesalahan. Tetapi dalam dunia ini 'kesalahan' disahkan hanya apabila terdapat penguatkuasaan terhadap peraturan atau undang-undang.

Terdapat di kalangan rakyat negara ini yang tidak memakai topi keledar ketika menunggang motorsikal namun mereka tidak dianggap melakukan kesalahan sehingga polis menahan dan mengeluarkan notis saman.

Dalam suasana yang tidak ada penguatkuasaan, ramai yang tidak ambil peduli tentang kesalahan. Apatah lagi jika apa yang hendak dilakukan itu adalah perkara baik; berniaga barang yang halal untuk menyara keluarga.

Timbul persoalan mengapa penguatkuasaan tidak dibuat sewaktu tiang mula dipacak oleh peniaga untuk mendirikan gerai? Selepas mereka berniaga dengan maju, sehingga berbelas tahun baru MPSPK berfikir untuk bertindak.

Para penguatkuasa MPSPK dikatakan datang 'ala gengstar' beroperasi sewaktu pelanggan sedang menjamu selera di waktu pagi, sewaktu hidangan lauk pauk tersusun rapi di atas meja. Adakah ini cara bertindak yang rasional?

ADUN kawasan terbabit yang juga merupakan Exco kerajaan negeri, S. Manikumar berkejar ke tempat kejadian. Beliau cuba mempertahankan peniaga, menghalang gerai dari dirobohkan. Tapi pihak penguatkuasa tidak hiraukan Exco kerana kononnya hanya mahu mengikut arahan 'dari atas'. Siapakah yang lebih atas dari Exco itu? Manikumar tidak berputus asa terus cuba menghalang tetapi dia ditolak ke tepi macam polis bertindak terhadap peserta demonstrasi. Sungguh biadap.

Akhirnya gerai-gerai tersebut dirobohkan. Para peniaga mula menghala persoalan kepada kerajaan negeri yang sedang giat memperkasa visi 'Kedah Sejahtera'. Rupanya ahli-ahli MPSPK juga tidak tahu menahu mengenai operasi tersebut. Menteri Besar, Exco dan ADUN jauh sekali dari diberitahu. Tindakan penguatkuasa lebih sudu dari garpu, menggambarkan seolah-olah ada dalang di belakang mereka.

Ahli-ahli MPSPK menjelaskan bahawa mereka telah membuat satu ketetapan dalam mesyuarat kerajaan tempatan iaitu tindakan pencegahan atau perobohan hanyalah untuk geri-gerai baru yang sedang dibina.

Manakala bagi gerai-gerai yang sudah lama beroperasi, ruang niaga alternatif mesti disediakan terlebih dahulu kepada mereka sebelum bertindak. Itu cara berfikir dan bertindak orang politik. Sekarang waktu yang hampir dengan pilihanraya.

Kerajaan yang memerintah harus mengambil langkah terbaik untuk mengelak kontroversi. Meroboh dan mengusir adalah istilah yang sangat buruk di mata rakyat terhadap sesebuah kerajaan.

Kerajaan Pakatan Rakyat di mana-mana negeri pun terpaksa berhadapan dengan manipulasi media.
Kekuatan BN masih pada penguasaan media-media utama. Mereka hanya mengambil aspek yang 'nampak zalim' untuk dimomokkan kepada rakyat, sedangkan scenario asal terhadap tindakan tidak diceritakan. Inilah yang mahu dielakkan oleh kerajaan PR.

Malangnya ketetapan yang dibuat oleh ahli-ahli majlis tersebut dicabul oleh pihak penguatkuasa. Mereka seolah-olah dipaksa untuk mendengar satu arahan lain. Ia memberi dua andaian; pertama pegawai yang berkuasa yang mengarahkan kepada tindakan betul-betul bertindak secara professional berdasarkan peraturan.

Aspek lain, selain peraturan, bukan menjadi kriteria langsung untuk dipertimbangkan termasuklah aspek untung rugi politik.

"Kerana kami pentadbir, bukan orang politik," mungkin hujah mereka.

Andaian kedua, ialah terdapat 'grand design' untuk mencipta isu-isu yang boleh boleh mencetuskan kemarahan rakyat.

Kita berharap semoga apa yang berlaku bukannya kerana andaian yang kedua tersebut kerana di Kedah, zahirnya para pegawai tiada yang menikam kerajaan dari belakang. Justeru kepimpinan kerajaan negeri perlu berbincang dan membuat keputusan terbaik dengan para pegawai yang merancang penguatkuasaan. Jangan beri ruang langsung pada musuh mengeksploit isu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 12:00 AM PDT

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jun 2011 01:06 PM PDT

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 01:25 PM PDT

Karnival Pendidikan Islam PKG <b>Kodiang</b> 2011 / 1432 H

Posted: 25 Mar 2011 10:32 PM PDT

Salam.


Acara tahunan PKG pada kali ini julung kalinya diadakan di SMSKP pada 24 Mac 2011 yang lalu. Sebagai tuan rumah dan berstatus SBP, ianya sedikit memberi tekanan kepada GPI SMSKP dan para pelajar (peserta) untuk merealisasikan impian sekolah, iaitu mengekalkan piala pusingan Johan PKG Kodiang di SMSKP.

Alhamdulillah apabila keputusan diumumkan, SMSKP berjaya mengekalkan prestasi pada tahun lepas dengan menjadi Johan dalam 4 acara (Tilawah (L), Syarahan (P), Hafazan (L), Nasyid : Naib Johan 1 acara (Syarahan (L) dan Ketiga 1 acara TTilawah (P) .


Tahniah buat semua warga SMSKP.

KEPUTUSAN PENUH :

TILAWAH (L)

  1. MOHD ARIFKAMIL OMAR - SMSKP
  2. MOHD AL-AMIN AH.ZAILANI - SMKMD
  3. MOHD HAMIRUN RODZI - SMKTB

TILAWAH (P)
  1. SITI NUR YUSRA ABDUL RAHMAN - SMKTB
  2. AMIRA HUSNI MOHD SYUKRI - SMKMD
  3. NURUL NAJLA' MUHAMMAD ASSRI - SMSKP

HAFAZAN (L)
  1. MUHAMMAD AMINUDDIN CHE OMAR -SMSKP
  2. MOHD KHAIRUL IFWAT JAMRI - SMKMD
  3. MOHD FIRDAUS MOHAMAD - SMKBBBKH

HAFAZAN (P)
  1. NUR FARAHIM ABD RAHIM - SMKTB
  2. NABILA BASER - SMKBBS
  3. NOR DALILA ISMAIL - SMKMD

SYARAHAN (L)
  1. MUHAMMAD HAKIMIN SHAFIE - SMKBBS
  2. MUHAMMAD SYAHRUL ASYRAF MD ROPI - SMSKP
  3. BAZLISHAH IZZAT BAHARI - SMKMD

SYARAHAN (P)
  1. NUR AFZAN IZZANI AZHAR - SMSKP
  2. NUR AFINI MOHD LATFEE - SMKBBS
  3. NOR ATIKA REJAB - SMKBBBKH

NASYID
  1. SUBULUSSALAM - SMSKP
  2. AL-KAUTHAR - SMKBBS
  3. AL-FIRDAUSI - SMKTB

Selamat berjuang diperingkat daerah 2 April ini di SMK Ayer Hitam. Semoga Berjaya.

sumber : http://paisainskp.blogspot.com

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2011 01:13 PM PDT

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Jun 2011 01:21 PM PDT

LIVERPOOLKITA: AKADEMI LIVERPOOL <b>DI</b> MALAYSIA

Posted: 07 Jun 2011 02:03 AM PDT

Lawatan Liverpool ke Malaysia 16 Jun ini bukan sekadar memecah tradisi bolasepak di negara kita, tapi ada berita yang mungkin akan membuatkan peminat Liverpool teruja dan peminat lain irihati. Salah seorang budak pejabat Ian Ayre, CEO Liverpool, kenalan lama saya telah bocorkan rahsia yang Liverpool akan membuka Akademi di Kuala Lumpur tak pun di Kodiang, Kedah. KLFA yang disebutkan, samaada Kuala Lumpur Football Club atau Kodiang Legend Football Club telah dinyatakan dalam kepala surat yang tercicir dari beg bimbit Ayre, dijumpai oleh kenalan saya itu.

Di harap Pak PM, peminat No. 1 Man U tak sabotaj rancangan suci murni ini. Dan lagi satu bahaya ialah Sultan Bola yang tak langsung minat bolasepak Inggeris mungkin akan menolak idea ini juga. Saya pasti Ian Rush yang teramat sukakan bumi Malaysia dan acapkali datang ke KL kerana kerap dijemput samada oleh Biskut Tiger atau main EPL Masters akan menjadi kepala Akademi disini. KLFA yang saya rasa telah ada Liga Remaja mereka sendiri akan menjadikan akademi Liverpool sebahagian dari pasukan yang akan beraksi dalam Liga tersebut.

http://paisleygates.com/?p=4116

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di baling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di baling - Google Blog Search


My Personal Journey: Khenduri <b>di Baling</b>

Posted: 02 Jun 2011 06:23 AM PDT

Perjalanan pagi ini nyaman sekali.Singgah dulu untuk makan nasi lemak kat Beseri. Memang enak. Kemudian meneruskan perjalanan ke Gurun. Melepasi pekan Jeniang aku teringat akan rumah kawan lama kat Imigresen, sekarang daha jadi TPPI(K). Aku pernah datang kesini dulu dengan PI Azman Seram. dapat pi menembak tupai kat kebun.

Aku juga dapat tengok balai polis masih berdiri megah kat tepi sungai. Memang menarik, bangunan sejak dari zaman penjajah.

Kemudian singgah sebentar untuk minum dan baca surat khabar. Meneruskan perjalanan melewati banyak gerai-gerai menjual barangan hasil tangan dan jeruk buah kelubi.

sampai dipekan Baling, singgah di Balai Polis bBaling untuk mendapatkan maklumat ke rumah khenduri kerana tiada kad jemputan sebagai petunjuk untuk ke sana.

perjalanan agak jauh ke dalam kampong tapi masih dapat dicari. Parking kereta dalamkebun kelapa sawit. Jumpa tuan rumah suami isteri. Semua sambut dengan mesra. Masa nak makan, makanan dihidang. Empat orang satu talam. Ramai yang datang bawa keluarga. Aku kena tunggu dulu. Aku diberitahu yang buffet hanya ada lepas pukul 2.00ptg.

Ada sepasang suami isteri datang. Orang yang agak dewasa. Aku tumpang semeja. Makanan banyak, yang istimewa gulai daging batng pisang, memang sedap. Kalau makn tak nak jamah ayam dah. Aku tambah dua kali.

Lepas makan Ishak dan isteri pula sampai. Joint meja dia pula untuk borak. Kemudian pulang dan meneruskan perjalanan ke Bukit Mertajam.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


Pendapat Si-Farhan: Banjir Teruk <b>Di Jitra</b> Kedah!

Posted: 01 Nov 2010 09:45 PM PDT

Posted by Tungau Hijau , Tuesday, November 2, 2010 12:45 PM

2 November 2010, Selasa, Berikutan Hujan lebat yang melanda kawasan Jitra (daerah Kubang Pasu) selama 3 hari berturut-turut, menyebabkan banjir yang agak teruk bagi saya.

Kejadian bencana alam ini menyebabkan segala aktiviti harian terbatas dan amatlah menyusahkan rakyat setempat. Termasuk Para pelajar Polteknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah yang terpaksa membatalkan Final exam diorang pada hari ini. Berikutan ialah gambar-gambar dan video yang ditangkap oleh Reporter sukarela Dari POLIMAS (Kamal Asyraf A.K.A BoB)

Taman seri murni adalah Salah satu tempat yang menjadi mangsa kepada Bencana Alam ini. Lebih malang lagi, Taman ini diduduki oleh ramai Pelajar-pelajar POLIMAS.

Inilah mangsa-mangsa banjir yang dalam kesedihan kerana tidak dapat mangambil FINAL Exam. (Kiri) Kamal asyraf atau lebih mesra dipanggil Bob menyatakan kesedihan nya, "Saya berasa amat sedih, kerana banjir ini, saya terpaksa kehulu kehilir dari semalam. Dan lebih menyedihkan lagi, saya kehilangan 3KILO berat saya.... SEDIH SANGAT!!". Bergitulah Rantapan mangsa banjir yang menjadi wartawan sukarela untuk saya.


Inilah gambar dimana mangsa-mangsa banjir berpindah untuk berlindung dari banjir. Sungguh pun begini, kita hanya mampu sabar dan redha. Ini semua kehendak illahi. Diharapkan kepada keluarga mangsa terlibat bersabar menempuhi dugaan ini.Rumah di taman murni yang ditenggelami air.Taman kelubi kelihatan antara yang menerima banjir yang teruk. sehingga setengah dari rumah itu hapus ditengelami air. Mungkin ini ialah peristiwa terburuk yang pernah berlaku disini.Inilah Kedaan tasik darul aman yang ditengelamin air sehingga kedatarannya. Gambar ini diambil dari Highway yang ada bersebelahan tasik ini yang turut dinaiki air.

Video Yang direport Oleh BOB!

Terima kasih kepada yang telah memberi kerjasama. Dan diharapkan kepada mangsa-mangsa banjir untuk terus tabah dan bersabar untuk manjalani dugaan yang menimpa tanpa diduga.

"Nothing Perfect In This World"

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

di alor setar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di alor setar - Google Blog Search


Zuraima Maiyang » Arkib » Ehem…

Posted: 27 Jun 2011 03:09 AM PDT

Why She Won't Wear Hijab!
A Discussion by A.Q. Alidost

A conversation for Muslim sisters:

"I'm so tired."

"Tired of what?"

"Of all these people judging me."

"Who judged you?"

"Like that woman, every time I sit with her, she tells me to wear hijab."

"Oh, hijab and music! The mother of all topics!"

"Yeah! I listen to music without hijab… haha!"

"Maybe she was just giving you advice."

"I don't need her advice. I know my religion. Can't she mind her own business?"

"Maybe you misunderstood. She was just being nice."

"Keeping out of my business, that would be nice…"

"But it's her duty to encourage you do to good."

"Trust me. That was no encouragement. And what do you mean 'good'?"

"Well, wearing hijab, that would be a good thing to do."

"Says who?"

"It's in the Quran, isn't it?"

"Yes. She did quote me something."

"She said Surah Nur, and other places of the Quran."

"Yes, but it's not a big sin anyway. Helping people and praying is more important."

"True. But big things start with small things."

"That's a good point, but what you wear is not important. What's important is to have a good healthy heart."

"What you wear is not important?"

"That's what I said."

"Then why do you spend an hour every morning fixing up?"

"What do you mean?"

"You spend money on cosmetics, not to mention all the time you spend on fixing your hair and low-carb dieting."

"So?"

"So, your appearance IS important."

"No. I said wearing hijab is not an important thing in religion."

"If it's not an important thing in religion, why is it mentioned in the Noble Quran?"

"You know I can't follow all that's in Quran."

"You mean God tells you something to do, you disobey and then it's OK?"

"Yes. God is forgiving."

"God is forgiving to those who repent and do not repeat their mistakes."

"Says who?"

"Says the same book that tells you to cover."

"But I don't like hijab, it limits my freedom."

"But the lotions, lipsticks, mascara and other cosmetics set you free?!

What's your definition of freedom anyway?"

"Freedom is in doing whatever you like to do."

"No. Freedom is in doing the right thing, not in doing whatever we wish to do."

"Look! I've seen so many people who don't wear hijab and are nice people, and so many who wear hijab and are bad people."

"So what? There are people who are nice to you but are alcoholic. Should we all be alcoholics? You made a stupid point."

"I don't want to be an extremist or a fanatic. I'm OK the way I am without hijab."

"Then you are a secular fanatic. An extremist in disobeying God."

"You don't get it, if I wear hijab, who would marry me?!"

"So all these people with hijab never get married?!"

"Okay! What if I get married and my husband doesn't like it? And wants me to remove it?"

"What if your husband wants you to go out with him on a bank robbery?!"

"That's irrelevant, bank robbery is a crime."

"Disobeying your Creator is not a crime?"

"But then who would hire me?"

"A company that respects people for who they are."

"Not after 9-11″

Yes. After 9-11. Don't you know about Hanan who just got into med school?

And the other one, what was her name, the girl who always wore a white hijab… ummm…"

"Yasmin?"

"Yes. Yasmin. She just finished her MBA and is now interning for GE."

"Why do you reduce religion to a piece of cloth anyway?"

"Why do you reduce womanhood to high heals and lipstick colors?"

"You didn't answer my question."

"In fact, I did. Hijab is not just a piece of cloth. It is obeying God in a difficult environment. It is courage, faith in action, and true

womanhood.

But your short sleeves, tight pants…"

"That's called 'fashion', you live in a cave or something? First of all, hijab was founded by men who wanted to control women."

"Really? I did not know men could control women by hijab."

"Yes. That's what it is."

"What about the women who fight their husbands to wear hijab? And women in France who are forced to remove their hijab by men?

What do you say about that?"

"Well, that's different."

"What difference? The woman who asked you to wear hijab… she was a woman, right?"

"Right, but…"

"But fashions that are designed and promoted by male-dominated corporations, set you free? Men have no control on exposing women

and using them as a commodity?! Give me a break!"

"Wait, let me finish, I was saying…"

"Saying what? You think that men control women by hijab?"

"Yes."

"Specifically how?"

"By telling women how and what to wear, dummy!"

"Doesn't TV, magazines and movies tell you what to wear, and how to be 'attractive'?"

"Of course, it's fashion."

"Isn't that control? Pressuring you to wear what they want you to wear?"

[Silence]

"Not just controlling you, but also controlling the market."

"What do you mean?"

"I mean, you are told to look skinny and anorexic like that woman on the cover of the magazine, by men who design those magazines and sell those products."

"I don't get it. What does hijab have to do with products."

"It has everything to do with that. Don't you see? Hijab is a threat to consumerism, women who spend billions of dollars to look skinny

and live by standards of fashion designed by men… and then here is Islam, saying trash all that nonsense and focus on your soul, not on

your looks, and do not worry what men think of your looks."

"Like I don't have to buy hijab? Isn't hijab a product?"

"Yes, it is. It is a product that sets you free from male-dominated consumerism."

"Stop lecturing me! I WILL NOT WEAR HIJAB!

It is awkward, outdated, and totally not suitable for this society… Moreover, I am only 20 and too young to wear hijab!"

"Fine. Say that to your Lord, when you face Him on Judgment Day."

"Fine."

"Fine."

[Silence]

"Shut up and I don't want to hear more about hijab niqab schmijab Punjab!"

[Silence]

She stared at the mirror, tired of arguing with herself all this time.

Successful enough, she managed to shut the voices in her head, with her own opinions triumphant in victory on the matter, and a final

modern decision accepted by the society - but rejected by the Faith:

"Yes!" - to curls on the hair - "No!" - to hijab!

"And he (/she) is indeed a failure who corrupts it [the soul]!" [Noble Quran 91:10]

Subhana'Allah!!!

"Nay! You prefer the life of this world; While the hereafter is better and more lasting." [Noble Quran 87:16-17]

"You are the best community (Ummah) raised up for (the benefit of) humanity; enjoining what is right and forbidding what is wrong and

believing in Allah." [Noble Quran 3:110]

Source: http://www.islamswomen.com/ hijab/why_she_wont_wear_hijab. php

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Jun 2011 03:25 AM PDT

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jun 2011 03:19 AM PDT

02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2011 03:26 AM PDT

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 03:48 AM PDT

CUTI-CUTI MALAYSIA....KLANG-KUANTAN-<b>KUALA</b> TERENGGANU-KOTA BHARU <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2011 10:25 PM PDT

Saje..saje untuk tatapan pembaca blog SyamSGold...pengalaman saya menghabiskan cuti sekolah anak-anak bersama selama 2 minggu...dan saya pun bercuti juga selama 2 minggu...mmmphh...lamanya cuti...walaupun bercuti ,urusan biz tetap berjalan secara online...ha..ha....mudah kan..

Start 27hb jam 6.00 ptg ..kembara bermula dari klang ke kuantan selama 4 jam menyusuri Lebuh raya pantai timur sejauh 285km, bermalam semalam di kuantan dan meneruskan perjalanan ke Kuala Terengganu sejauh lebih kurang 200 km , bermalam selama 2 malam di Hotel Grand Continental Kuala Terengganu . dari Kuala Trengganu meneruskan perjalanan ke Kota Bharu sejauh 170 km yang mengambil masa selama 3 jam. Di KB kami bermalam di Habib Hotel , Kota Bharu selama 2 malam. Seterusnya meneruskan perjalanan ke kuala ketil resort melalui lebuh raya timur barat gerik,perak.

Berehat di Kuala Ketil Resort selama 2 malam dan meneruskan perjalanan ke Bukit Mertajam iaitu rumah keluarga mertua. Bermalam selama 3 malam di BM dan meneruskan perjalanan ke Taiping, rumah ayah bonda di kampung Jambu,Taiping. Dari Taiping insyaallah akan menamatkan perjalanan saya di Klang pada hari Jumaat ini. Pada ketika ini masih berada di Taiping....beristirehat bersama keluarga tercinta. Buat masa ini (taiping) jumlah perjalanan saya ialah 1700 km. Taiping ke Klang jarak perjalanan sejauh 300 km lagi.

PART 2- Masjid Kristal dan Batu bersurat
PART 3- Kota bharu bandaraya islam
PART 4- Mee udang kuala sepetang

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2011 03:36 AM PDT

PUSAT KHIDMAT WAKIL RAKYAT (PKWR) N.32 <b>KUALA KETIL</b>: CERAMAH <b>...</b>

Posted: 03 May 2011 07:23 PM PDT

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengarahkan seluruh ahli, kepimpinan dan penyokong PAS serta meminta umat Islam di seluruh dunia agar membaca Qunut Nazilah dalam tiap-tiap sembahyang lima waktu bermula hari ini.

Antaranya memohon kepada Allah agar dibinasakan rejim zionis Israel serta diberikan kekuatan kepada kumpulan sukarelawan yang sedang ditahan dan berhadapan dengan rejim zionis itu di Gaza dan seluruh dunia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Syamsul Haq: Majlis Kesyukuran <b>di Kuala Ketil</b>, Kedah

Posted: 05 May 2011 09:51 PM PDT

CUTI-CUTI MALAYSIA....KLANG-KUANTAN-<b>KUALA</b> TERENGGANU-KOTA BHARU <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2011 10:25 PM PDT

Saje..saje untuk tatapan pembaca blog SyamSGold...pengalaman saya menghabiskan cuti sekolah anak-anak bersama selama 2 minggu...dan saya pun bercuti juga selama 2 minggu...mmmphh...lamanya cuti...walaupun bercuti ,urusan biz tetap berjalan secara online...ha..ha....mudah kan..

Start 27hb jam 6.00 ptg ..kembara bermula dari klang ke kuantan selama 4 jam menyusuri Lebuh raya pantai timur sejauh 285km, bermalam semalam di kuantan dan meneruskan perjalanan ke Kuala Terengganu sejauh lebih kurang 200 km , bermalam selama 2 malam di Hotel Grand Continental Kuala Terengganu . dari Kuala Trengganu meneruskan perjalanan ke Kota Bharu sejauh 170 km yang mengambil masa selama 3 jam. Di KB kami bermalam di Habib Hotel , Kota Bharu selama 2 malam. Seterusnya meneruskan perjalanan ke kuala ketil resort melalui lebuh raya timur barat gerik,perak.

Berehat di Kuala Ketil Resort selama 2 malam dan meneruskan perjalanan ke Bukit Mertajam iaitu rumah keluarga mertua. Bermalam selama 3 malam di BM dan meneruskan perjalanan ke Taiping, rumah ayah bonda di kampung Jambu,Taiping. Dari Taiping insyaallah akan menamatkan perjalanan saya di Klang pada hari Jumaat ini. Pada ketika ini masih berada di Taiping....beristirehat bersama keluarga tercinta. Buat masa ini (taiping) jumlah perjalanan saya ialah 1700 km. Taiping ke Klang jarak perjalanan sejauh 300 km lagi.

PART 2- Masjid Kristal dan Batu bersurat
PART 3- Kota bharu bandaraya islam
PART 4- Mee udang kuala sepetang

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

02 di yan kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di yan kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2011 12:00 AM PDT

Perang Aceh

Tidak banyak yang mengetahui peran sosok ulama besar Aceh yang satu ini. Namanya Teungku Chiek Oemar Di Yan. Beliau memang tidak tinggal di Aceh. Lebih dari separuh masa hidupnya dihabiskan di Yan Kedah, Malaysia, sampai beliau meninggal di sana. Yan adalah sebuah nama kampung di Kedah Malaysia yang menjadi tempat menetapnya Teungku Chik Oemar. Dia hijrah dari Aceh pada masa perang Aceh dengan Belanda. Karena Teungku Chik Oemar menetap dan menjadi penduduk di kampong Yan di Kedah Malaysia, maka beliau lebih dikenal dengan nama Tgk Chik Oemar Di Yan.

Menurut pemerhati budaya dan sejarah Aceh Harun Keuchik Leumiek yang pernah beberapa kali berkunjung ke Yan Kedah Malaysia, kampung Yan ini berada di Kedah Pulau Penang Malaysia. Malah di Yan Kedah ini, kata Harun, ada sebuah kampung yang khusus diberi nama kampung Aceh, karena penduduk kampung itu semuanya orang Aceh. Untuk menuju ke kampung Aceh yang terdapat di Yan Kedah ini, bila ditempuh dari Pulau Penang dengan menggunakan mobil hanya memakan waktu sekitar 90 menit.

Untuk mengetahui kapan Tgk Chik Oemar Di Yan meninggalkan Aceh dan hijrah ke Yan Kedah Malaysia, sejauh ini belum ditemukan catatan yang jelas. Namun, menurut salah seorang pengurus Ikatan Masyarakat Aceh Malaysia (IMAM) Muhammad Noor Ibrahim, yang diwawancarai Harun Keuchik Leumiek (2009) mengatakan, awal kedatangan orang Aceh ke Yan Kedah Pulau Penang Malaysia sudah dimulai sejak tahun 1895, yaitu pada saat Aceh sedang gencar-gencarnya berperang dengan Belanda.

Orang Aceh yang datang ke Yah Kedah Malaysia dulu, ada yang sebagai ulama atau sebagai pedagang yang dicari-cari oleh Belanda di Aceh. Mereka berhijrah ke Pulau Penang dan menetap di Yan Kedah. "Kami sekarang adalah generasi ketiga dari keturunan Aceh yang ada di Yan Kedah Malaysia ini," jelas Muhammad Noor Ibrahim pada Harun Keuchik Leumiek ketika mengunjungi kampung Aceh di Yan Kedah Malaysia pada tahun 2009 yang lalu.

Dari keterangan Muhammad Noor ini memberikan sedikit gambaran bahwa Teungku Chik Oemar Di Yan hijrah ke Yan Kedah Malaysia diperkirakan sekitar akhir abad ke-18 M. Maka dapat diduga Teungku Chik Oemar Di Yan hijrah ke Yan Keudah Malaysia sekitar tahun 1890-an. Hal ini berkaitan dengan situasi Aceh yang ketika itu sedang dalam kondisi memuncaknya perang Aceh dengan Belanda. Para ulama Aceh yang sangat terpengaruh ketika itu terus diuber-uber oleh Belanda untuk diajak bekerja sama dalam upaya penyerahan kedaulatan Aceh kepada Belanda.

Teungku Chik Oemar Di Yan termasuk ulama yang sangat keras dalam menentang Belanda. Beliau terus dicari-cari oleh Belanda untuk menyerah. Namun, Oemar Di Yan tetap pada prisipnya. Menurut Harun Keuchik Leumiek, makam Teungku Chik Oemar Di Yan sekarang berada di dekat sebuah Meunasah Sentui Kampung Aceh di Yan Kedah Malaysia.

Asal Oemar Di Yan

Teungku Chik Oemar Di Yan adalah seorang ulama besar Aceh yang berasal dari Lam U Aceh Besar. Mengenai silsilahnya sementara ini belum didapati secara lengkap. Demikian pula tanggal dan tahun kelahirannya, juga belum diketahui secara pasti. Karena di samping beliau tidak meninggalkan catatan tertulis yang menerangkan tentang dirinya, sejauh ini juga belum ditemukannya sumber-sumber tertulis lainya yang menerangkan tentang riwayat kehidupannya.

Akan tetapi, dalam Selayang Pandang Profil Dayah Teungku Chik Oemar Di Yan yang diterbitkan oleh Yayasan Pendidikan Islam Oemar Di Yan, Indrapuri, Aceh Besar, sedikit memberi gambaran, bahwa nama Teungku Chik Oemar Di Yan ini adalah Tgk Chik Oemar bin Au'f yang terkenal dengan gelar Tgk Chiek Di Lam U, karena beliau adalah pendiri Dayah Lam U, Montasik, Aceh Besar.

Pada akhir-akhir abad ke-18, dayah Lam U yang didirikan Tgk Chik Oemar ini termasuk sebuah dayah yang sangat berpengaruh di Aceh Besar, dan sangat diperhitungkan oleh pemerintah Hindia Belanda. Dayah Lam U yang dipimpin Tgk Oemar ini dianggap Belanda sebagai salah satu basis gerakan kaum ulama dalam menentang pemerintahan Belanda di wilayah Aceh Besar. Sehingga dayah Lam U ini terus diawasi. Sampai akhirnya kegiatan dayah tersebut terpaksa dihentikan pada waktu pecahnya perang antara Aceh dengan Belanda. Hal ini pula yang menyebabkan Tgk Chik Oemar bin Auf (Tgk Chik di Lam U) terpaksa meninggalkan Aceh dan berhijrah ke Yan Kedah Malaysia. Kondisi keamanan di Aceh saat itu sangat riskan bagi keselamatannya sebagai seorang ulama yang sangat berpengaruh dalam menggerakkan perlawanan terhadap Belanda.

Tgk Chik Oemar bin Auf hijrah ke Yan Kedah saat itu diikuti oleh dua sahabatnya, yaitu Tgk Muhammad Arsyad dan Tgk Muhammad Saleh yang lebih dikenal Tgk Chik Di Lambhuek. Setibanya di Yan Kedah, Pulau Penang Malaysia, Tgk Chik Oemar bersama dua rekannya Tgk Muhammad Arsyad dan Tgk Muhammad Saleh terus memantau dan membantu perjuangan rakyat Aceh melawan penjajahan Belanda.

Konon, Tgk Chik Oemar setelah berada di Yan Kedah turut mengirimkan senjata dari Pulau Penang ke Aceh untuk membantu perjuangan rakyat Aceh berperang dengan Belanda. Kehadiran Tgk Oemar bin Auf di Yan Kedah ini mendapat sambutan yang luar biasa dari masyarakat Melayu di sana. Di samping berhasil menyatukan orang Aceh dengan masyarakat Melayu, Tgk Chik Oemar Di Yan juga berhasil mendirikan sebuah dayah (pesantren) di Yan Kedah sebagai pusat pendidikan Islam bagi masyarakat di Yan Keudah Malaysia.

Tgk Chik Oemar Di Yan ini memiliki empat orang anak. Keempatnya laki-laki dan semua mengikuti jejak perjuangan ayahnya, yaitu menjadi ulama besar dan tokoh masyarakat baik di Aceh maupun di Kedah Malaysia. Keempat putra tersebut adalah Tgk Ahmad Hasballah (putra pertama) yang lebih dikenal dengan julukan Abu Hasballah Indrapuri. Menurut riwayat, Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri semasa kecil belajar pada orang tuanya sendiri Teungku Chiek Oemar Di Yan. Kemudian meneruskan pendidikannya ke Mekkah hingga puluhan tahun, sampai Tgk Ahmad Hasballah menjadi terkenal sebagai ahli ilmu tafsir Alquran dan ahli qiraat bacaan Alquran.

Setelah lebih kurang 25 tahun di Mekkah, Teungku Ahmad Hasballah Indrapuri kemudian kembali ke Aceh dan mendirikan dayah yang berpusat di masjid tua Indrapuri (Masjid peninggalan Hindu yang pada abad ke-16 direnovasi oleh Sultan Iskandar Muda). Sekarang masjid tersebut secara arkeologis dianggap sebagai masjid tertua di Asia Tenggara. Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri juga dikenal konsekuen dalam memurnikan ajaran Islam dari pengaruh bid'ah dan khurafat yang menjurus umat pada kemusyrikan. Dialah ulama yang giat memperjuangkan tegaknya kembali ajaran Islam murni berdasarkan Alquran dan sunnah sebagai sumber dasar kehidupan umat Islam. Namun tak jelas, mengapa Teungku Ahmad Hasballah Indrapuri setelah mendirikan dayah di Indrapuri kemudian pindah lagi ke Yan Kedah Malaysia sampai beliau meninggal di sana.

Putra kedua Tgk Chik Oemar Di Yan adalah Teungku Abdullah Amad Di Lam U atau lebih dikenal Abu Lam U. Beliaulah yang merintis kembali Dayah Lam U setelah sekian lama terhenti ditinggalkan oleh ayahnya Oemar Di Yan akibat perang Aceh. Tgk Abdullah menghidupkan kembali dayah tersebut yang kemudian memiliki pengaruh hingga ke seluruh Aceh. Putra ketiga adalah Tgk Abdul Hamid yang dikenal dengan Tgk Chik Aneuk Batee, Niron, Aceh Besar. Setelah 12 tahun belajar di Mekkah, Abdul Hamid kembali ke Aceh dan mendirikan sebuah dayah di Niron Aceh Besar. Dayah ini sudah lama terhenti, karena tidak ada yang melanjutkan. Putra keempat dari Tgk Chik Oemar Di Yan adalah Tgk Muhammad Dahlan. Beliau mengikuti orang tuanya menetap di Yan Kedah Malaysia. Sampai sekarang kompleks makam Tgk Chik Oemar Di Yan dan keluarganya masih dapat dilihat di kampung Aceh Sentui Yan Kedah Malaysia.

Kontribusi untuk Aceh

Di antara orang Aceh yang paling awal berhijrah ke Yan Kedah Malaysia adalah Tgk Chik Oemar bin Auf, Tgk Muhammad Saleh dan beberapa ulama lain dari Aceh Besar, termasuk Tgk Ahmad Hasballah Indrapuri, Tgk Madham, Tgk Abdul Hamid Aneuk Batee, Tgk Abdudullah (Abu Lam U) dan Tgk Hasan Krueng Kale. Namun, tiga dari ulama itu setelah lama menetap di Yan Kedah, seperti Tgk Abdullah Lam U, Tgk Hasan Kreung Kale dan Tgk Muhammad Saleh mereka kembali lagi ke Aceh. Sedangkan Tgk Chik Oemar Di Yan dan keluarganya tetap tinggal di Yan Kedah Malaysia.

Menurut hasil wawancara Harun Keuchik Leumiek dengan seorang tokoh masyarakat Aceh di Yan Kedah, Tgk Abdul Malik (2009), sebelum tiga ulama itu kembali ke Aceh, yaitu Hasan Krueng Kale, Tgk Abdullah Lam U dan Tgk Muhammad Saleh, mereka sempat dibawa oleh Tgk Chik Oemar Di Yan untuk belajar ke Arab selama 6 tahun. Selama di Mekkah para ulama dari Aceh itu tinggal di Baitul Asyi (rumah wakaf Aceh) yang ada di Mekkah.

Masih menurut Tgk Abdul Malik, orang Aceh yang tinggal di Yan Kedah Malaysia dulu sangat membantu perjuangan rakyat Aceh dalam melawan Kolonial Belanda. "Setiap kaum ibu asal Aceh di Yan Kedah dulu mereka mengumpulkan dana dengan cara menyisihkan segenggam beras saat memasak. Seminggu sekali beras itu dikumpulkan untuk dijual dan dananya dipergunakan untuk membeli senjata bagi keperluan perjuangan rakyat Aceh melawan Belanda," kata Abdul Malik seperti dikutip Harun Keuchik Leumiek. Bahkan menurut Abdul Malik, saat itu orang Aceh yang ada di Yan Kedah pernah membentuk sebuah Syarikat (semacam koperasi) dengan membuka sebuah kedai usaha di Yan Kedah. Keuntungan dari kopersi ini digunakan untuk membeli senjata dan dikirim ke Aceh untuk dipergunakan melawan penjajahan Belanda.

Akan tetapi, pada saat itu seorang ulama dari Lamno Aceh Barat, Tgk Abdul Jalil datang ke Yan Kedah untuk menuntut ilmu pada Tgk Chik Oemar Di Yan. Ketika ini ulama dari Lamno ini menyarankan agar uang yang dikumpulkan orang Aceh di Yan Kedah kala itu hendaknya jangan seluruhya dibeli senjata, tapi separuhnya digunakan untuk membangun sarana pendidikan orang Aceh di Yan Kedah. Saran Tgk Abdul Jalil ini diterima Oemar Di Yan, maka dibangunlah sebuah sekolah orang Aceh di kampung Aceh Yan Kedah Malaysia. Sekolah itu diberi nama Atarbuyah Adiniyah Anlamiyah. Sekarang sekolah tersebut telah berkembang pesat di Yan Kedah Malaysia, yang tak hanya menjadi sekolah anak-anak Aceh, tapi telah menjadi sekolah anak-anak masyarakat Yan secara umum.

Sekarang masyarakat Aceh di Yan Kedah Malaysia hanya tinggal sekitar 20 persen. Sisanya menetap di luar daerah Yan, seperti Pulau Penang, Alur Star, Sungai Patani, Kuala Lumpur, dan ada juga yang telah merantau ke beberapa negara bagian Malaysia. Banyak di antara keturunan Aceh dari garis Tgk Chik Oemar Di Yan yang berasal dari Yan Kedah sekarang telah berhasil menjadi orang penting di Malaysia.


* Nab Bahamy As Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved