Jumaat, 15 Jun 2012

02 di baling - Google Blog Search

02 di baling - Google Blog Search


THE DUKE&#39;S BLOG: TERJAH BALAK AZIZAN <b>DI BALING</b>: EPISOD <b>...</b>

Posted: 16 May 2012 12:03 AM PDT

Aku jumpa satu signboard kaler hijau (PAS memang suka kaler hijau). Dia tulis kat situ nama pemegang lesen balak ialah Winlyn Sdn Bhd. dan kontraktornya ialah SBB Nothern Trading.
Maknanya, kawasan balak ni berlesen. Sapa yang bagi lesen balak? Takkan JPJ kot??? Tentulah Azizan Razak...! Heh! Elok la tu...hasil kekayaan bumi ni bagi kat Cina. 
Tu yang orang PAS marah sangat kar Azizan tu... Depa dah lama dah dok target nak angkut balak lepas PAS dapat kuasa. Tapi Azizan bagi kat Cina la pulakkkkk..ishhh..!!!
Kami lalu melintasi air terjun Lata Chelak kat situ...airnya tetap keruhhhh. Dan kami terjumpa sebijik lori balak yang digunakan untuk angkut balak kat kawasan tu ke tempat simpanan balak-balak Azizan. Tapi lori tu dah rosak dan bangkainya dibiarkan situ...
Dekat dengan area tu, kami jumpa beberapa pokok balak yang rasanya baru saja ditebang. Mungkin semalam atau dua hari lepas. Aku tak sure. Tapi nampak macam baru...
Tak jauh dari situ, kami jumpa beberapa buah jentera berat untuk aktiviti pembalakan. Aku rasa macam nak turun sabotaj je jentera-jentera tu. Tapi memandangkan aku tak sejahat Azizan dan puak-puak PAS, maka aku batalkan niat aku...
Tapi geram aku tu membara je kat hati. Aku terpandang sebatang balak kat situ. Heh! Kalau diikutkan hati, nak je aku ambik sebatang bawak balik. Tapi memandangkan jeep aku takleh bawak balak..terpaksa aku lupakan niat aku tu...heh! Lagipun..haram woooo kalau curi...
10 minit dari situ, aku jumpa satu lagi signboard tertulis nama pemegan lesen balaknya, Cheng Chai Seng (Seng Heng Timber Trading) dan kontraktornya pula ialah Eng Chen Khoon (Amarzid Trading)...
Heh! Ni syarikat Cina lagi ni..kontraktornya pulak maybe syarikat "Alibaba". Joint venture dengan Phahrolrazi ke Amiruddin? Heh! Hasil Tanah Melayu dikaut bukan bumiputera. Agak-agak aku boleh dapat kontrak balak kat Tanah Besar China tak?
Walaupun otak aku bergegar naik 4x4 tu, tapi aku masih waras untuk berfikir. Sampai hati Azizan "rompak" hasil balak dan kongsi dengan Cina...kurang-kurangnya share la dengan orang PAS..at least depa pun Melayu jugak...(walaupun ada yang tak mengaku Melayu!) heh!
Nak tahu apa yang yang aku jumpa? Tunggu lagi 2 jam dari sekarang...memang panas brooo..!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan