Rabu, 19 September 2012

02 di kuala kedah - Google Blog Search

02 di kuala kedah - Google Blog Search


Bencana !!! Hujan ribut rosakkan 22 buah rumah <b>di</b> Jalan <b>Kuala</b> <b>...</b>

Posted: 29 Aug 2012 12:32 AM PDT

ALOR SETAR – Sebanyak 22 buah rumah di dua taman perumahan yang berkembar di Jalan Kuala Kedah dekat sini rosak akibat dilanda hujan ribut awal hari ini.

Hujan yang disertai angin kencang bermula kira-kira pukul 2.30 pagi dan berhenti hampir waktu Subuh, merosakkan 14 buah rumah di Taman Pelangi dan lapan buah di Taman Mega.

Seorang pemilik rumah di Taman Pelangi, Ahmed Bahrom, 61, berkata dia dan anggota keluarga seramai lima orang terjaga daripada tidur apabila terdengar bunyi 'prak… prak…'

"Masa saya bangun pukul 2.45 pagi. Hujan sedang lebat dan angin kencang.

Masa itu saya lihat siling plaster di ruang tamu mulai runtuh sedikit-sedikit sehingga habis semuanya manakala bumbung rumah diterbangkan angin," kata pesara tentera itu yang kerugian hampir RM10,000.

Seorang lagi mangsa, Sufiah Ahmad, 58, dari Taman Mega kerugian lebih RM5,000 akibat bumbung rumahnya terbongkah diterbangkan ribut kencang dalam kejadian itu.

Sementara itu, taksiran awal oleh Umno bahagian Kuala Kedah mendapati mangsa bencana tersebut mengalami kerugian termasuk kerosakan perkakas rumah berjumlah hampir RM200,000.

Naib ketuanya Datuk Abdul Mutholib Harun bertindak pantas mengetuai 20 anggota Skuad Prihatin Gagasan Generasi Gemilang Parlimen Kuala Kedah membantu mangsa bencana itu.

"Kita membantu membersihkan runtuhan siling plaster, bumbung rumah dan garaj yang diterbangkan angin kencang serta mengeringkan air yang memenuhi rumah mangsa dan selesai kira-kira pukul 12 tengah hari.

"Semua mangsa juga dibantu membuat laporan polis serta permohonan bantuan pemulihan rumah dari Jabatan Kebajikan Masyarakat," katanya kepada Bernama semasa ditemui di tempat kejadian.

Abdul Mutholib turut menyampaikan wang tunai sumbangan ketua Umno bahagian, Datuk Latt Shariman Abdullah kepada semua 22 ketua rumah mangsa bencana itu.

Latt Shariman yang juga Penasihat Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia negeri Kedah menyumbangkan 22 kanvas untuk menutup bumbung rumah yang terbongkah buat sementara waktu bagi mengelak daripada dimasuki hujan.- Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan