Khamis, 4 Oktober 2012

02 di merbok - Google Blog Search

02 di merbok - Google Blog Search


Rashid Din, Ahli Parlimen <b>Merbok</b> Berkeras, Pakatan Rakyat Tidak <b>...</b>

Posted: 21 Mar 2012 07:55 PM PDT


Untuk menang pilihanraya di Malaysia, sokongan daripada semua pihak tanpa mengira agama, keturunan mahupun bahasa pertuturan amat diperlukan. Malaysia sebenarnya terpaksa mengamalkan politik perkauman, memandangkan polarisasi kaum di negara ini sangat unik, apatah lagi setiap kaum diberikan hak sama rata dalam memberikan undi kepada parti-parti pilihan mereka.

Dan mengambil kesempatan daripada hakikat itulah, Perikatan menggabungkan tiga buah parti berteraskan bangsa pada Pilihanraya Pertama 1955 yang kemudian bertukar menjadi Barisan Nasional menerusi gabungan tiga parti teras awal Perikatan dengan parti-parti berasaskan kaum lain termasuklah dari Sabah dan Sarawak. Perbincangan antara para pemimpin parti yang turut mewakili kaum masing-masing dibuat dalam mesyuarat Barisan Nasional, sama ada mesyuarat semasa mahupun mesyuarat-mesyuarat penting seperti mesyuarat dan perbincangan tentang Pilihanraya.

Langkah itu kemudiannya dituruti oleh PAS, DAP serta parti-parti kecil yang lain. Mereka telah membentuk Angkatan Perpaduan Ummah, Barisan Rakyat, Barisan Alternatif dan terbaru Pakatan Rakyat walaupun pada masa yang sama, mereka sendiri menyatakan kebencian kepada politik yang berasaskan perkauman.


Malangnya berbanding Barisan Nasional, Pakatan Rakyat tidak membincangkan permasalahan rakyat pelbagai kaum dan agama dalam setiap mesyuarat mereka, sebaliknya yang diperbincangkan hanyalah untuk menjatuhkan UMNO dan Barisan Nasional. Pertembungan hak dan kepentingan masyarakat pelbagai lapisan dan latarbelakang tidak pernah diambil berat, mungkin dengan harapan rakyat dapat melihat ia sebagai sesuatu yang tidak perlu dan sangat remeh.

Itulah yang berlaku pada 19 Mac 2012 apabila sekumpulan penduduk Taman Petani Jaya yang diketuai oleh Kumara Guru a/l K Veloo yang merupakan Pengerusi Persatuan Penyokong Kuil Sri Siti Vinayagar merangkap Setiausaha Kuil Sri Siti Vinayagar, Jalan Hospital, Sungai Petani telah mengadakan satu sidang akhbar tentang perobohan sebuah pondok kuil kecil di hadapan rumah yang beralamat No.37, Lorong 1, Taman Petani Jaya, 08000 Sungai Petani oleh Majlis Perbandaran Sungai Petani pada 14 Mac 2012.

Seramai lebih 20 orang turut hadir termasuklah R. Somasundram, Pengerusi PPP Negeri Kedah, Ong Wei Sing, Ketua CRSM Negeri Kedah/Perlis merangkap Naib Ketua PPMCA Kedah, Chella, Pengerusi Persatuan Kebajikan Kaum India Parlimen Sungai Petani dan Makhbol bin Hashim, Pengerusi Persatuan Kebajikan dan Sosial Kawasan Sungai Petani.

Dalam sidang akhbar itu, penduduk menyatakan perasaan tidak puas terhadap Ahli Parlimen Merbok, Rashid Din yang tidak mengendahkan aduan penduduk berhubung perobohan pondok kuil kecil itu, sebaliknya menyatakan DIA TIDAK MEMERLUKAN UNDI KAUM INDIA UNTUK MENANG….

Penghantaran SMS antara Rashid Din dengan seorang pemimpin India tempatan membuktikan perangai songsang Rashid Din. Secara tidak langsung memberitahu semua masyarakat India di Sungai Petani bahawa kepimpinan Pakatan Rakyat hanya membuat janji kosong, malah tidak langsung berhasrat mahu menjaga nasib atau keagamaan kaum India.

Untuk pengetahuan, majoriti masyarakat India di kawasan ini telah mengundi Pakatan Rakyat dalam PRU lalu.

Rashid Din dalam usahanya untuk melepaskan diri, menyalahkan UMNO dan Barisan Nasional berhubung perobohan tersebut. Alasannya, Majlis Perbandaran Sungai Petani masih lagi dikuasai oleh orang Barisan Nasional, menyebabkan dia tidak berupaya untuk melakukan langkah-langkah pencegahan. Pun begitu, Rashid Din juga menyatakan, dia percaya, perobohan tersebut dilakukan memandang status premis tersebut sebagai HARAM.

Masa berkempen, pelbagai janji ditabur dan pelbagai kata keji dilemparkan kepada UMNO-BN. Namun nampaknya kata keji dan caci maki itu akhirnya berbalik kepada Pakatan Rakyat sendiri.

Itulah perangai sebenar Pakatan Rakyat. Tidak ada sebarang kesalahan dan kelemahan bagi mereka, melainkan menyalahkan orang lain. Ketika ingin mendapatkan undi dan kepercayaan, pelbagai janji-janji manis ditabur, tetapi apabila kuasa sudah berada dalam tangan, mereka pula yang BERAJA DI MATA, BERSULTAN DI HATI.

Rashid Din berkemungkinan besar, sama seperti kebanyakan pemimpin PKR lain, tidak akan mengaku perbuatannya yang tidak menghargai undi masyarakat India yang telah meletakkan dia sebagai Ahli Parlimen Merbok. Namun bukti-bukti yang ada menunjukkan, Rashid Din bukanlah jenis manusia yang tahu bertanggungjawab, tahu memegang amanah dan tahu menghargai kepercayaan yang diberikan kepadanya!

Nampaknya, Pakatan Rakyat atau lebih tepat lagi PKR akan kehilangan satu lagi Kerusi Parlimen di Kedah iaitu Merbok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan