ads

Isnin, 16 April 2012

02 di kulim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kulim - Google Blog Search


KedahLanie.info: Menjawab isu Jerat Cina <b>di Kulim</b> yang di <b>...</b>

Posted: 24 Mar 2012 09:52 PM PDT

Isu jirat Cina di Kulim jerat UMNO
Oleh: ZULKIFLI YAHAYA (Harakah) Tak habis-habis isu perkauman sempit. Pembangkang di Kedah buat onar lagi. Kali ini isu kelulusan tapak perkuburan orang-orang Cina bukan Muslim atau biasa dipanggil jirat Cina.

Segelintir penduduk yang diperalatkan oleh Umno mengadakan demonstrasi haram Jumaat lalu mengecam kerajaan negeri kerana kononnya telah meluluskan jirat Cina seluas 190 ekar di Sungai Kob, Daerah Kulim. Dalam bantahan tersebut mereka mendakwa bahawa tanah tersebut asalnya berstatus Tanah Simpanan Melayu dan kerajaan negeri telah mengkhianati Tanah Simpanan Melayu.

Bantahan juga bertumpu kepada kononnya ketidakprihatinan kerajaan negeri menjaga sensitiviti orang Melayu kerana membenarkan jirat Cina diadakan di kawasan Melayu. Semuanya berkisar mengenai perkauman.
Persoalan paling pokok ialah benarkah jirat Cina itu diluluskan oleh kerajaan Pakatan Rakyat? Jawapannya, tidak benar! Projek pembinaan jirat Cina di Sungai Kob, Kulim itu telah diluluskan pada 2007 di masa Menteri besarnya ialah Datuk Seri Mahdzir Khalid. Serentak dengan kelulusan tersebut, penduduk kampung sudah bangkit membantah. Sewaktu kerajaan negeri termanggu-manggu mencari penyelesaian tiba-tiba kerajaan BN tumbang di Kedah.

Maka macam biasa beban pun terpikul kepada kerajaan PR. Untuk tidak memberi kelulusan projek dari awal adalah lebih mudah dari membatalkan projek yang telah diluluskan. Maka kerajaan perlu memikirkan kaedah terbaik supaya kedua-dua pihak berpuas hati.

Projek yang diluluskan pada tahun 2007 itu adalah tanah milik persendirian. Asalnya tanah milik orang Melayu tapi bukan berstatus Tanah Simpanan Melayu seperti yang ditohmahkan oleh pembangkang kerana tanah Simpanan Melayu tidak boleh dijual kepada bukan Melayu. Orang Melayu berpusu-pusu menjual tanah kepada pihak lain tidak pernah memikirkan bahawa hak mereka akan hilang selepas itu kerana yang penting bagi mereka ketika itu ialah wang tunai. Apabila tanah sudah berpindahmilik, terpulanglah kepada tuan tanah tersebut untuk melakukan apa-apa projek di atas tanahnya. Bekas pemilik tanah tidak berhak mengajar apa yang boleh dan boleh mereka lakukan di atas bekas tanahnya. 'Kehilangan' tanah orang Melayu itu berlaku di zaman kerajaan negeri diperintah oleh Umno yang mengaku menjadi pembela orang Melayu.

Langkah pertama yang dilakukan oleh kerajaan negeri dalam mencari penyelesaian ialah Majlis Perbandaran Kulim menganjurkan dailog melibatkan pemaju dan penduduk. Rumusan terbaik dari dailog tersebut ialah perlu ada zon penampan (buffer zone) lebih lebar di antara tempat perkuburan dan perkampungan yang terdekat.

Jika di zaman BN zon penampan cuma melibatkan tanah seluas 20 ekar, tetapi hasil perbincangan semua bersetuju zon penampan dilebarkan sehingga melibatkan keluasan 80 ekar. Cadangan terbaru itu diluluskan oleh kerajaan negeri. Zon penampan mempunyai tembok dan ditanam pokok-pokok besar. Jaraknya hampir satu kilometer. Kira-kira tidak sampai 10 keluarga yang tinggal berhampiran sempadan zon penampan tidak akan nampak tapak perkuburan tersebut.

Pembangkang dengan nada perkauman mendakwa kerajaan PAS lebih lunak dengan pemaju apabila menambahkan lagi keluasan tapak jirat Cina. Memang betul keluasan projek ditambah dengan tujuan melebarkan lagi zon penampan bukan menambah keluasan tapak perkuburan.

Sama macam isu Madrasah Salihiah, Kanchut, penduduk tempatan sudah faham tapi orang luar pula yang menyibuk. Penggerak demonstrasi haram itu juga dikatakan orang yang sama mengadu domba dalam isu Madrasah Salihiah. Mereka membawa kanak-kanak mengangkat sepanduk. Menurut ADUN Kulim, Lim Soo Nee (PKR), daripada sumber yang beliau perolehi, kanak-kanak yang terlibat dalam demonstrasi tersebut adalah anak-anak yatim yang dibawa oleh pembangkang.

"Orang-orang kampung yang datang ke situ bagi melihat apa yang terjadi, maka boleh nampakkan ramai yang datang untuk demonstrasi," jelas Soo Nee. Buruk benar permainan pembangkang.

Pengerusi Persatuan Pengguna Daerah Kulim, Mohd Zailan Hashim turut menyelar tindakan penganjur mengadakan demonstrasi tersebut. "Tak perlu orang Melayu tiba-tiba bangun dan demonstrasi kerana tanah mereka sudah pun terjual," katanya.

Beliau menyarankan semua terlibat dalam demonstrasi memikirkan masalah tanah perkuburan Islam yang semakin serius. Menurutnya, antara isu di Taman Selasih, Kulim, ribuan penduduk Islam tiada tanah perkuburan. Betul juga. Asyik menyibuk jirat Cina, tanah kubur orang Islam sendiri pun belum selesai.

Dari aspek politik, isu yang dimainkan Umno ini sangat menguntungkan PR di Kedah. Berdasarkan komposisi kaum, kira-kira separuh kerusi DUN di Kedah 'ditentukan' oleh pengundi bukan Melayu, khususnya orang Cina. Umno pernah anjur demonstrasi bantah kandang babi di Pokok Sena dan Gurun. Mereka bantah pusat hiburan untuk bukan Muslim di bulan Ramadhan. Sekarang berdemo bantah jirat Cina. Dari hidup sampai mati, semua Umno mau kacau maa...

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


~fiszah_pjo~: melawat maksu afa <b>di</b> KMK-<b>Changlun</b>

Posted: 28 Mar 2012 08:39 PM PDT

as-salam..

ini entry yang basi..tapi fresh sebab baru dapat gambar untuk diuplaodkan.

haritu masa balik kedah 17/3 yang lepas, hari ahadnya kami singgah melawat adik bongsu saya di Matrikulasi Changlun, Kedah..bawakkan kek redvelvet sempena hari jadi maksu..yang ke19.kek ni saya buat pagi kamis selepas sembahyang subuh..cream cheese topping saya buat selepas balik kerja..konfem2 kek tu da sejuk kan..so senang la nk hias sikit2..simple je pon..

sempoi je kami pergi hari tu.pergi dua kereta sebab kami nk balik Kl terus lepas tu..mak ayah ikut jugak ..so ayah drive sendiri..

mari lihat gambar2..saya suka gambar2 ni sebab cerah..guna kamera ayah..mmg cun! even muka takde mekap,hahha









02 di lunas kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di lunas kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 07:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Mar 2012 07:32 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Mar 2012 07:09 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Hamidan pamer &#39;belang&#39;, hutang dengan T-Team <b>dilunas</b>

Posted: 27 Mar 2012 10:13 PM PDT

WAN MOHD NOOR HAFIZ WAN MANSOR

PENGGEMPUR import Hijau Kuning, Mohammed Hamidan mempamerkan belang sebenar membantu Kedah membenam cabaran T-Team pada perlawanan kedua Suku Akhir Piala FA 2012 di gelanggang lawan dengan agregat 2-1.

Hamidan membuktikan dakwaan bahawa kehadiran beliau dalam skuad Kedah tidak banyak membantu adalah silap malah jaringan cantik pada minit ke 65 dan 82 telah membantu Kedah untuk melayakkan ke saingan separuh akhir Piala FA bertemu pendahulu liga, Kelantan nanti.

Turun selaku penyerang utama menggantikan Khyril Muhymeen yang digantung satu perlawanan selepas mengutip dua kad kuning telah digunakan sebaik mungkin oleh Hamidan untuk mempamerkan belang sebenarnya.

Selain itu, keyakinan Hamidan juga dilihat begitu memuncak dan hampir meletakkan dirinya sebagai penjaring hatrik pada minit ke-87 namun bola yang ditendangnya terkena badan penjaga gol T-Team, Shamsuri Mustapa.

Dominasi Perancang import Kedah, Abdelfatah Safi dan Hamidan dilihat begitu menjadi malah dua hantaran cantiknya berjaya disempurnakan oleh Hamidan.

Sepanjang perlawanan yang berlangsung selama 90 minit tersebut ternyata banyak didominasi oleh Kedah walaupun T-Team sesekali melancarkan serangan balas.

Rentak T-Team bagaikan tidak menjadi seperti mana yang berjaya dipamerkan oleh mereka semasa mengikat Hijau Kuning 0-0 pada perlawanan pertama suku akhir Piala FA di Stadium Darul Aman (SDA), Sabtu lalu.

Namun begitu, sikap dan kealpaan barisan pemain Kedah masih boleh dilihat selepas Hamidan menjaringkan gol pertama tetapi dihukum oleh T-Team selang empat minit kemudian dan hasilnya mereka memperoleh gol sagu hati melalui pemain gantian Hazrul Azuan pada minit ke-69 disebabkan berlakunya kekalutan di depan pintu gol Kedah.

Kedah mungkin perlu berterima kasih kepada Hamidan yang tidak putus-putus melancarkan serangan sebelum berjaya memastikan juara tiga kali Piala FA itu layak ke saingan seterusnya pada minit ke-82 selepas berjaya menanduk masuk hantaran lintang oleh Safi.

Kedah membuktikan kedudukan semasa mereka yang masih lagi berada di dalam kelompok bawah Liga Super bukan penghalang untuk mara ke saingan seterusnya.

Sentuhan magis pengendalinya, Wan Jamak Wan Hassan yang dibantu oleh Radhi Mat Din dan Mohd Sobri Ismail telah membuktikan bahawa Kedah bukanlah pasukan yang boleh dipandang rendah apabila bersama dua pasukan elit Liga Super iaitu Kelantan, Terengganu dan pasukan kelab meningkat naik Sime Darby menjadi empat kelab terbaik layak ke saingan separuh akhir Piala FA 2012.

Ironinya, hutang kalah 3-0 kepada T-Team pada saingan pertama Liga Super telah berjaya dilunaskan dan kini Hijau Kuning berpeluang untuk membalas jumlah hutang yang sama kepada Kelantan yang telah mengaibkan pasukan jelapang padi di hadapan penyokong setia mereka di SDA pada 21 Januari lalu.

Prestasi yang dipamerkan Hamidan semalam sekali gus menyelamatkan pemain dari Ghana itu daripada dihantar pulang ke negara asalnya.

Terdahulu, Setiausaha Kehormat Persatuan Bola Sepak Negeri Kedah (KFA), Datuk Dr Hamdan Mohammed Khalib pernah berkata jodoh Hamidan bersama Kedah kemungkinan tidak berpanjangan sekiranya beliau masih gagal menunjukkan kredibiliti sebagai penyerang bermutu.

sumber: http://www.sinarharian.com.my/arena-bolasepak/liga-malaysia/hamidan-pamer-belang-hutang-dengan-t-team-dilunas-1.35666 (28/03/2012)

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2012 07:22 PM PST

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

KOMANDO PERANG SIBER: USTAZ KAMAL SAIDIN <b>DI LUNAS</b> <b>...</b>

Posted: 25 Feb 2012 12:33 AM PST

[unable to retrieve full-text content]USTAZ KAMAL SAIDIN DI LUNAS MALAM ESOK.....AYUH TURUN RAMAI-RAMAI. ESOK CERAMAH USTAZ KAMAL SAIDIN DI KAMPUNG BATU 6, LUNAS, KEDAH. KPS: USTZ KAMAL SAIDIN GEMPUR LUNAS, KEDAH MALAM ESOK ...

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 07:40 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2012 07:13 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

KOMANDO PERANG SIBER: USTAZ KAMAL SAIDIN <b>DI LUNAS</b> <b>...</b>

Posted: 25 Feb 2012 12:33 AM PST

[unable to retrieve full-text content]USTAZ KAMAL SAIDIN DI LUNAS MALAM ESOK.....AYUH TURUN RAMAI-RAMAI. ESOK CERAMAH USTAZ KAMAL SAIDIN DI KAMPUNG BATU 6, LUNAS, KEDAH. KPS: USTZ KAMAL SAIDIN GEMPUR LUNAS, KEDAH MALAM ESOK ...

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2012 01:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 01:59 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Apr 2012 01:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 01:59 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Apr 2012 01:07 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Apr 2012 01:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) telah dibuka <b>di Kodiang</b>, Kedah <b>...</b>

Posted: 06 Dec 2011 04:09 PM PST

Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) kini telah dibuka di Kodiang, Kedah. Jadi orang orang sana boleh la beli barang kat situ. Harga..ntah la? Dalam TV dok kata harga berpatutan la..harga murah laa...tapi dalam TV bukan boleh percaya sangat. Jadi jalan terbaik, kalau ada masa boleh la pergi dan beli sendiri. Kemudian buat penilaian sendiri. Selamat membeli belah di KR1M Kodiang :)

18 rumah <b>di Kodiang</b> rosak dipukul ribut | Berita Harian

Posted: 29 Feb 2012 07:39 AM PST

18 rumah di Kodiang rosak dipukul ribut

29/02/2012 7:40pm

JITRA – Sebanyak 18 rumah di Kampung Kandis dan Kampung Kubang Beruang di Kodiang dekat sini rosak teruk akibat dilanda ribut yang berlaku petang semalam.

Dalam kejadian pada pukul 4 petang itu, sebanyak lapan rumah rosak termasuk sebuah rumah roboh di Kampung Kandis manakala di Kampung Kubang Beruang, 10 rumah rosak termasuk dua buah kereta dihempap pokok.

Seorang mangsa, Rohana Ariffin, 43, dari Kampung Kandis berkata, semasa kejadian, dia bersama suami dan anak bongsunya berada di dalam rumah.

"Ketika itu hujan lebat diikuti angin kuat. Kami lari keluar rumah untuk selamatkan diri bila merasakan rumah seperti bergoyang dan apabila sampai di tanah (luar rumah), bahagian dapur rumah runtuh terus manakala ruang tamu dan bilik senget," katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Kampung Kandis hari ini.

Dia berkata, kejadian itu berlaku dalam sekelip mata dan semua barang-barang di rumah itu iaitu televisyen, mesin basuh, peti sejuk dan peralatan dapur habis rosak dan tidak boleh digunakan lagi. – BERNAMA

Continued here:

18 rumah di Kodiang rosak dipukul ribut

Artikel Berkaitan:

  1. 18 rumah di Kodiang rosak dipukul ribut
  2. 18 rumah di Kodiang rosak dipukul ribut
  3. 18 rumah di Kodiang rosak dipukul ribut
  4. 18 rumah di Kodiang rosak dipukul ribut
  5. Rumah rosak dipukul ribut
  6. 27 rumah di Yan rosak akibat ribut
  7. Beratus rumah rosak dipukul ribut
  8. Ribut: 18 rumah rosak teruk, 4 lagi hampir ranap
  9. Ribut: 18 rumah rosak teruk, 4 lagi hampir ranap
  10. Ribut: 18 rumah rosak teruk, 4 lagi hampir ranap
Posted by on Feb 29th, 2012 and filed under Kosmo. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response by filling following comment form or trackback to this entry from your site

Halim Ahmad: Hantu Pelesit menyerupai Manusia

Posted: 22 Mar 2012 10:50 AM PDT

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di jitra</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Mar 2012 09:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di jitra</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 02:41 AM PST

URL Sumber Asal :-

Pelajar POLIMAS maut dalam kemalangan <b>di Jitra</b>

Posted: 07 Feb 2012 06:33 AM PST

Bharian.com.my
07/02/212

JITRA: Seorang pelajar Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah (POLIMAS) maut selepas motosikal yang ditungganginya merempuh sebuah kenderaan penyelenggara lebuh raya dan kemudian dilanggar sebuah pikap di Kilometer 34.5 Lebuhraya Utara Selatan, hari ini.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Ibrahim Mohd Yusuf, berkata kemalangan itu berlaku pada jam 9.12 pagi semasa pelajar terbabit, Muhamad Izam Azhar Khairuddin, 20, yang menuju ke arah utara dipercayai leka melihat lori pasir dari arah bertentangan lalu terbabas ke tepi jalan.
"Mangsa tidak menyedari terdapat sebuah kenderaan penyelenggara lebuh raya di hadapannya lalu merempuh kenderaan berkenaan mengakibatkan mangsa terjatuh ke kiri jalan sebelum dilanggar pikap yang lalu di lorong itu," katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata, Muhamad Izam Azhar meninggal dunia di tempat kemalangan kerana mengalami cedera parah dan mayatnya dihantar ke Hospital Jitra untuk dibedah siasat.

Ibu saudara mangsa, Aishah Ibrahim, 50, berkata anak saudaranya yang mengambil jurusan Kejuruteraan Pembuatan itu baru saja menjalani latihan industri di sebuah kilang di Napoh, dekat sini.

Mayat Muhamad Izam Azhar dikebumikan di Kampung Lepai, Jalan Langgar, Alor Setar selepas solat Asar


my princess diary: sepetang hujan <b>di jitra</b>

Posted: 25 Mar 2012 09:29 PM PDT

as salam
dear diary,

Ahad : 2 kelas cancel , tinggal 1 kelas pukul 3 petang .

@ parking motor

aku : babe ! macam nak huuu ja .
ena : mana-mana ?
aku : tu dah nampak pokok hujan .
ena : eleh , macam tak biasa helmet masuk air hujan .
aku : ok . hujan sat g . siap lah !

@ dalam kelas

aku : weh , nak hujan .
lecturer : selagi tak ada sapa bangun terang lagi sekali , saya tak nak bagi balik .
kelas : ala..... encik .. nak hujan ni ..
kawan bangun : (terang dengan penuh semangat )
kelas : owh . . paham-paham , betu la tu . (sambil kemas buku )
aku : ena jom ! sat g helmet basah !
ena : xmo lari ! xlarat
aku : cepat ! ! !

@ parking motor

aku : tu la. . . bella dah cakap , hujan .
ena : mana nak tau , malas nak parking bawah tu ,beg berat (selalu xmau ngaku salah =..=" )
aku : jom lekaih ! beg basah ni , ada laptop g .
ena : nak redah ka ?
aku : parking bawah bumbung lu . ni , final project duk dalam beg nih . -_____-"

@ parking motor ada bumbung

ada mizar , so kami lepak dan bergossip sambil tunggu hujan berenti .

still seronok dengan muka tidak bersalah +__+"
aku pulak muka penuh rasa bersalah #___#"
mizar , duk tenung-tenung bumbleblue , ada hati nak bawak lettew . . ngeh ngeh ngeh
kasut puma ena yang berkilat macam baru lepas letak kiwi , kasut bata aku dah macam pukat  , segala sampah sarap duk lekat kat lubang-lubang tu .
eiiiii . . atas stokin ena ada menda apa tu ... ~_~"
muka masing-masing mintak penampar arab sambil duk tunggu hujan berenti 
huk huk . macam ustazah la pulop . hik hik hik . 
tak po aeh . . dop bolih jadi ustazah tuk anak-anak murid ,
jadi ustazah tuk anak ambe nanti pom molek jugok . ^___^v
like kalau malas nak komen n__nv

02 di sik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sik - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Daerah <b>Sik</b> Terkini 2012

Posted: 30 Mar 2012 10:04 PM PDT

Tarikh Tutup Permohonan : 15 April 2012

Pentadbiran Daerah Sik pada asalnya beroperasi di bangunan lama yang diperbuat daripada kayu dan telah berpindah ke bangunan baru yang lebih baik ( bangunan batu ) pada tahun 1982. Masa terus berlalu, Daerah Sik terus membangun dan dengan prihatin Pihak Berkuasa Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman, Daerah Sik diperuntukkan sebuah bangunan baru Pejabat Daerah dan Tanah Sik yang lebih moden dengan peralatan yang lebih sempurna, sekali lagi Pentadbiran Daerah Sik berpindah ke bangunan baru mulai 1 April,1997 hinggalah sekarang.

Permohonan-permohonan adalah dipelawa daripada Rakyat Negeri Kedah Darul Aman / Warga Negara Malaysia untuk memenuhi jawatan yang tersebut di bawah:-

1. Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) N17

2. Pekerja Rendah Awam (Lelaki) R1

KLIK DI SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Advertisment

Incoming search terms:

  • majlis daerah sik
  • kerja kosong di sik

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Apr 2012 03:12 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 03:21 AM PST

URL Sumber Asal :-

NAJIB GEGAR <b>KUALA KETIL</b> BERSAMA MAWI...KAH! KAH! KAH!

Posted: 02 Mar 2012 03:51 PM PST

DEY MACHA!!!
DENGAQ CERITA HARI NI NAJIB TURUN KUALA KETIL
PATUTLA DEPA BAWA MAWI PI SANA
KAH! KAH! KAH!

UMNO BE END TERPAKSA BAWA ARTIS
UNTUK TARIK ORANG RAMAI PI PROGRAM DEPA
KALAU TAK BAWA ARTIS SAPA NAK PI TENGOK DEPA
HARAP KERUSI DENGAN MEJA SAJA LA
KAH! KAH! KAH!


Inilah dia Stesyen Bas Kuala Ketil

Mawi gegar Kuala Ketil

BARISAN artis popular akan menyemarakkan program Pemimpin Bersama Rakyat 1Malaysia yang akan diadakan di Padang Awam, Kuala Ketil, Kedah pada hari ini (Sabtu). Mereka bukan saja akan menghiburkan orang ramai, tetapi akan beramah mesra dengan masyarakat setempat.

Artis yang akan tampil membuat persembahan termasuk Mawi yang baru saja menjadi ayah, Datuk A Rahman Hassan, Roslan Shah, Kenchana Devi, Fida, Qhaud AF, Iqram Dinzly, Atie AF, Anding AF dan Zalif Sidek.
Kemunculan mereka ke sana diuruskan oleh syarikat pengurusan acara, Artist KL Productions Sdn Bhd yang beroperasi di Pavilion Kuala Lumpur.

Pengarah Urusannya, Zulaika Aziz, berkata artis akan muncul dari jam 1 tengah hari hingga 6.30 petang.

Katanya, kemunculan artis pada program itu bukan saja untuk memeriahkan suasana, tetapi juga untuk menjalinkan silaturahim antara pemimpin dengan artis kerana selama ini bagai ada jarak antara dua kelompok itu.

"Mereka saling memerlukan di mana dengan kemunculan artis pada sesuatu program akan menambahkan lagi daya tarikan supaya lebih ramai yang datang. Pemimpin rakyat dan artis ada peranan masing-masing dalam masyarakat.

"Saya berharap dengan adanya persembahan artis, program itu akan lebih berjaya. Artis yang Artist KL pilih pun bukan sebarangan kerana mereka memang popular.

"Artis juga ikon masyarakat jadi saya mahu mereka menunjukkan nilai yang baik walau di mana mereka berada," katanya.

Tambah Zulaika, selepas program di Kuala Ketil itu, syarikatnya turut terbabit dengan pelbagai acara lain dan berhasrat melebarkan sayap perniagaannya sehingga ke peringkat antarabangsa.

"Walaupun Artist KL baru saja beroperasi, tetapi saya perlu bergerak pantas kerana saingan dalam perniagaan hari ini sangat mencabar. Untuk berjaya, saya perlu berani mengambil risiko," katanya yang dibantu rakan karibnya, Hani Nadzir selaku Pengerusi Eksekutif.-HM

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala ketil</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

KedahLanie.info: Tuanku berharap Kolej Insaniah <b>di Kuala Ketil</b> <b>...</b>

Posted: 16 Jan 2012 04:14 PM PST

Wartawan Sinar Harian
January 15, 2012

ANAK BUKIT - Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah menyeru agar Kerajaan Negeri terus menyalurkan bantuan kepada 17,000 keluarga miskin yang didaftar di Kedah setakat 31 Oktober lalu.

Baginda bertitah, bantuan boleh disalurkan dalam pelbagai bentuk bantuan am dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Jabatan Zakat atau penglibatan syarikat korporat.

"Golongan miskin dan tidak bernasib baik akan terus dibela oleh kerajaan. Beta harap taraf hidup rakyat akan bertambah baik dan hidup dalam suasana harmoni, aman dan sejahtera dalam persekitaran yang selamat," titah baginda.

Tuanku Abdul Halim juga mahu Kerajaan Negeri memantapkan pembangunan modal insan yang berpegang teguh kepada ajaran agama, dan dengan adanya kampus tetap Kolej Universiti Insaniah di Kuala Ketil, diharap dapat membuka lebih banyak peluang dan cabang ilmu kepada rakyat Kedah.

"Kerajaan beta juga memperuntukkan sejumlah peruntukan untuk membiayai pengurusan dan pembangunan Maktab Mahmud, antaranya membina asrama putera Maktab Mahmud Pokok Sena dan bangunan akademik Maktab Mahmud Kulim," titah baginda.

Baginda juga menyeru kepada pengurusan masjid dan surau supaya berfungsi dengan lebih baik untuk membimbing ummah ke arah masa depan cemerlang.

"Beta juga berharap semua pihak memandang ke hadapan dan optimis demi mencapai kejayaan dan kemajuan. Semua pihak hendaklah berusaha mencipta lebih banyak kejayaan supaya dapat memajukan negeri Kedah," titah baginda.

Full content generated by Get Full RSS.

WOW!. POKOK PISANG BERSAIZ GERGASI <b>DI KUALA KETIL</b>

Posted: 13 Dec 2011 05:55 PM PST


KUALA KETIL - Seorang pekebun di Kampung Belakang Malayawat dekat sini memiliki pokok pisang yang mencatat ketinggian luar biasa sehingga ada yang mencecah 10 meter.

Abu Hassan Jaafar, 56, berkata, pokok pisang yang ditanam 25 tahun lalu turut menghasilkan buah yang lebih besar iaitu mencecah sehingga 35 kilogram setandan.

Menurutnya, antara pokok pisang yang ditanamnya adalah jenis awak, emas dan nangka.

"Walaupun saya hanya menggunakan baja pokok, pokok pisang ini membesar dengan sempurna. Saiz batang pisang ini juga menyamai sebuah batang balak muda.

"Seorang peniaga goreng pisang pernah memberitahu saya dia boleh membelah sebiji buah pisang kepada lima. Ramai yang bertanya mengenai rahsia tanaman pisang ini, namun, saya tidak mempunyai sebarang rahsia kerana benih pisang dan cara penanamannya adalah biasa," katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, saiz pokok pisangnya yang besar ini kemungkinan disebabkan tanah kebunnya yang merupakan bekas tempat pembuatan arang.

"Pada 1969, kawasan ini merupakan kawasan pembuatan arang, jadi tanah ini sesuai untuk bertani.

"Bukan sekadar pisang, tetapi pokok lain antara pokok keladi telur turut mempunyai saiz yang besar berbanding keladi biasa," katanya.

Menurutnya, walaupun pisangnya mendapat sambutan menggalakkan, dia tidak menjadikan tanaman pisang sebagai pekerjaan utamanya.

"Tanaman pisang ini adalah kerja sambilan saya. Saya mempunyai banyak tanggungjawab yang perlu dilakukan.

"Sebagai pemimpin kampung, saya perlu mengutamakan keperluan masyarakat kampung," katanya.

Abu Hassan berkata, kemungkinan dia akan memfokuskan kepada tanaman pisang ini selepas bersara sebagai seorang pemimpin.

"Sekiranya saya tidak mempunyai komitmen lain, saya akan memberikan fokus kepada tanaman pisang ini.

"Kemungkinan, saya akan mengeluarkan produk yang berasaskan pisang kerana itulah idaman saya dalam dunia pertanian ini," katanya.

Ditanya mengenai nasihat kepada pekebun baru yang ingin berkecimpung dalam tanaman pisang ini, Abu Hassan berkata, komunikasi dan hubungan pekebun dengan pegawai pertanian haruslah baik.

"Kita perlu rajin bertanya kepada pegawai pertanian kerana mereka turut mempunyai kelebihan tertentu dalam bidang bertani.

"Sekiranya kita mengikut nasihat selain pengalaman, kita akan berjaya dalam bidang pertanian," katanya.




SUMBER: SH Full content generated by Get Full RSS.

022 - Birthday Ryan <b>di Kuala Ketil</b> ~ DCJ Online

Posted: 14 Nov 2011 05:57 PM PST

Sempena Hari Raya Haji yang lalu, kitorang beraya di Kuala Ketil pasal nenek pada orang rumah aku nak buat kenduri korban. Sempat jugak menyelitkan birthday Ryan kat dalam tuh...nam amik berkat..

Aku update gambor-gambor kat bawah ni pun pasal mak-mak sedara si Ryan ni tanya, mana gambor hari tuh? Hahahaha...aku sudah terlupa la, masih lagi ada dalam kamera, sibuk berbagai sangat dua tiga minggu kebelakangan ni. Tugasan universiti ada dua tiga belum selesai.
Oklah, disamping aku sharekan gambor-gambor hari tuh di Facebook, aku letak la sekeping dua kat sini. Saja seronok tengok gambor kek tu. Opahnye tempah kek berbentuk no 1 (sempena ulang tahun pertama) ngan kek Angry Bird. Full content generated by Get Full RSS.

KedahLanie.info: <b>KUALA KETIL</b> - Kuari pasir tidak ikut prosedur

Posted: 30 Mar 2012 11:00 PM PDT

KUALA KETIL - Penduduk sekitar terutama di kawasan Kuala Ketil kecewa berikutan aktiviti kuari pasir yang dilakukan tanpa mengikut prosedur mengakibatkan ancaman kepada mereka dan juga persekitaran.

Walaupun kebanyakan kuari itumempunyai permit, pengusaha terlibat langsung tidak melihat kesan kepada persekitaran kampung yang ternyata terbeban dengan aktiviti itu.

Sejak sekian lama, penduduk terpaksa berhadapan dengan masalah pencemaran air, hakisan tanah, jalan rosak, termasuk kerosakan ekosistem.

Lebih parah, hakisan tanah akibat pengorekan tanah tanpa had itu mengakibatkan struktur jambatan di beberapa kampung rosak dan runtuh.

Tidak ikut syarat

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Ketil, Md Zuki Yusof berkata, terdapat beberapa kuari di kawasan ini yang dikenal pasti tidak mengikut syarat untuk menjalankan aktiviti pengorekan pasir.

"Sebuah kuari di Kampung Tanjung Puteri menjalankan aktiviti ini berdekatan dengan jambatan yang menghubungkan penduduk di Kuala Ketil dengan Bukit Selambau, Sungai Petani.

"Syarat untuk menjalankan aktiviti terbabit adalah tidak berdekatan dengan jambatan iaitu sekurang-sekurangnya 500 meter dari tapak pengorekan pasir, namun ia tetap dilakukan walaupun secara terang-terangan melanggar syarat yang ditetapkan," katanya.

Menurutnya, ia boleh memberikan kesan serius kepada struktur jambatan iaitu kemungkinan berlakunya runtuhan.

"Terdapat kira-kira 30 kuari di daerah ini yang kebanyakan tidak mengikut syarat yang ditetapkan" katanya.
Perlu peka dengan masalah penduduk

Md Zuki berkata, pengusaha kuari perlu lebih peka dan mengambil serius mengenai setiap masalah penduduk yang diutarakan kepada mereka.

"Walaupun terdapat banyak aduan yang diberikan, pengusaha seolah-olah memandang remeh mengenai perkaraa itu sedangkan ia melibatkan keselamatan penduduk," katanya.

Beliau berkata, penduduk terpaksa hidup dalam kebimbangan setiap kali memikirkan mengenai aktiviti kuari yang bakal meruntuhkan perkampungan mereka tidak lama lagi.

"Tidak mustahil sebuah kampung akan menjadi pulau sekiranya aktiviti ini dilakukan tanpa memikirkan keselamatan.

"Contohnya kuari di Kampung Kuala Sedim, aktiviti itu dijalankan di kawasan tebing walaupun syarat pengorekan pasir adalah di tengah sungai.

"Justeru, keadaan ini mengakibatkan tebing sungai terhakis seterusnya akan membentuk sebuah pulau," katanya ketika meninjau kawasan kuari di Kuala Ketil baru-baru ini.

Tinjauan Sinar Harian mendapati, terdapat pengusaha kuari menggunakan tonto untuk mengelak aktiviti mereka diserbu oleh pihak berkuasa.

Ini terbukti apabila sebuah kuari di Kampung Kuala Sedim terus menghentikan aktiviti mereka pada jam 6.30 petang walaupun dimaklumakan aktiviti itu dilakukan sehingga lewat malam.

Kehadiran penduduk setempat ke kawasan itu mengakibatkan beberapa pekerja melarikan diri untuk mengelak daripada ditahan.

Tindakan tegas perlu diambil

Katanya, pengusaha kuari yang tidak mengikut syarat yang ditetapkan seharusnya diambil tindakan tegas demi memastikan keselamatan dan ekosistem kampung terjamin.

"Masalah ini telah pun dipanjangkan di dalam Dewan Negeri pada tahun 2009, namun sehingga sekarang, masalah ini tetap berlaku.

"Saya sememangnya kecewa apabila masalah ini seolah-olah dipandang remeh walaupun kesannya diketahui amat besar," katanya.

02 di langkawi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di langkawi - Google Blog Search


Bronok – Kerabu Popular <b>di</b> Pulau <b>Langkawi</b> | JuadahMalaysia.com

Posted: 31 Mar 2012 07:32 PM PDT

 Assalammualaikum..

Ini cerita makan-makan saya tahun lepas. Dah pernah saya kongsikan kisahnya di blog personal satu lagi. Namun ada sahabat minta saya kongsikan tentang juadah hebat ini di blog juadahmalaysia.com pula. No..problem… Baiklah, istimewanya makanan yang satu ni ialah ia hanya terdapat di Pulau Langkawi. Kat tempat-tempat lain memang korang tak kan jumpa makanan nih. Mesti korang nak tahu makanan apa yang special sangat tu? Baiklah, jom ikut saya menikmati BRONOK !!

Apa itu Bronok ?

Anda pernah dengar nama bronok ?…. Kalau di Terengganu, ada satu kuih namanya kuih bronok atau kuih sagu.  Tapi di sini maksud bronok bukanlah nama sejenis kuih tetapi ia merupakan sejenis hidupan laut yang seakan-akan gamat dan hidup di kawasan pantai yang berselut. Bronok dimakan mentah iaitu dijadikan sebagai kerabu dan merupakan makanan eksotik komuniti melayu di Pulau Langkawi, Kedah. Korang nak tahu macamana rupa paras bronok ? Jeng..Jeng..Jeng…

-

-

-

-

-

-

Cakk…. ini lah bronok yang saya maksudkan. Ia berwarna coklat atau merah jambu. Rupa macam gamat tapi bukan gamat. Adik-beradik sea cucumber ! . Ada berani makan ! eee… macam lintah, geli…

scroll lagi…

-

-

-

-

-

Taraaa………

Glupp…..bronok semasa baru ambik dari laut….. :roll:

-

-

-

ini pula bronok yang telah dijadikan kerabu. bila dah jadi kerabu memang tak nampak lagi rupanya yg menggelikan itu. bronok tak boleh dimasak. kalau kena panas terus jadi cair. itu sebabnya ia sesuai digaul buat kerabu ja.

Cara membuatnya : bronok  dibersihkan untuk proses selanjutnya…ia akan dicampur dengan bahan2 biasa seperti kita membuat kerabu kerang atau kerabu jantung pisang atau kerabu daun selom…kemudian masukkan bronok yang telah dihiris-hiris tuk menjadikan ianya kerabu bronok

Pertama kali saya menikmati kerabu bronok adalah semasa dinner di warung Mak Teh di Kg Kuala Triang. Masa makan tu saya tak pernah tahu apakah si bronok ni.  Yang saya tahu, mulut saya mengatakan ianya sedap. Sungguh… memang sedap. Bronok ni dari segi rasanya agak masin, isinya lembut dan sedikit kenyal seakan-akan isi kelapa. Lagi berselera bila dimakan bersama nasi panas. Sejak daripada tu, setiap kali datang ke Langkawi saya mesti mencari kerabu bronok untuk menikmati keenakkannya.

Pernah satu hari saya ke Pasar Padang Mat Sirat, ternampak orang menjual bronok ni. Selonggok bronok berharga RM 2. Apa lagi, mr suami terus beli. Nak suruh saya projekkan bronok ni memang saya tak tahu. Jadi kami ke warung Mak Teh dan minta dia sediakan kerabu bronok khas untuk kami  :D

kerabu bronok yang kami order dari Mak Teh

Amacam… korang mesti dah terliur tengok kerabu bronok ni kan? Walaupun rupa paras bronok ni huduh, namun rasanya sedap. Ketahuilah anda bahawa ia merupakan makanan yang berkhasiat (macam khasiat gamat juga). Ia boleh digunakan sebagai ubat luka ringan, sakit sendi, radang, asma, paru-paru, tekanan darah tinggi, dan kencing manis. Satu lagi saya pernah dengar bronok ni bagus juga untuk manfaat kesihatan kaum lelaki. wallahualam.

kalau kat warung Mak Teh, kerabu bronok dijual dalam paket-paket begini. klik "Gulai Panas Mak Teh" untuk review kedai makan tersebut yang pernah saya kongsikan dulu.

Sekarang korang semua dah tahu kan apa itu bronok?  Jadi bagi sesiapa yang belum dan ingin mencuba kerabu bronok, bolehlah datang ke Langkawi dan rasainya sendiri.

pst : Anda ada pengalaman makan bronok ? Jom kongsikan kisah anda dikotak komen di bawah supaya saya lebih bersemangat lagi untuk melaporkan tempat-tempat makan best di seluruh Malaysia.

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved