ads

Selasa, 24 Julai 2012

02 di lunas kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di lunas kedah - Google Blog Search


Kaunter Bergerak Kutipan Cukai Tanah pada 22/07/2012

Posted: 24 Jul 2012 06:10 PM PDT

 Unit Hasil Pejabat Tanah Kulim telah membuka Kaunter Bergerak Kutipan Cukai Tanah pada 22/07/2012 jam 9.00pagi hingga 2.00petang di Dewan MCA Lunas, Kedah. Kutipan cukai tanah di sana pada hari tersebut telah mencecah RM 6,116.70.

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


Tahniah Kerajaan <b>Negeri Kedah</b> dalam memain peranan <b>di</b> dalam <b>...</b>

Posted: 24 Jul 2012 03:20 AM PDT



Masih belum terlambat rasanya Pisau Kedah mahu mengucapkan ribuan tahniah kepada Kerajaan Negeri Kedah di atas kejayaan membawa pasukan bola sepak Kedah turun ke liga perdana setelah kalah penalti kepada Pahang 3-2 dalam final play off baru-baru ini.




Sebagai peminat skuad kenari Pisau Kedah nampak permasalahan yang di hadapi skuad bola sepak Kedah adalah dari pemasalahan mutu pengurusan yang menjadi pertikaian di antara penyokong dan pengurusan KFA.


Satu pasukan bola sepak pasti akan berjaya sekiranya pengurusannya adalah yang terbaik, meletakan kesalahan pada permain hanyalah satu alasan untuk menjaga kepentingan pengurusan sahaja kerana apa yang dapat di lihat barisan permain bola sepak Kedah adalah yang berkualiti dan rata-rata pemain bola sepak Kedah pernah menyarung jersi kebangsaan.


Jika di lihat Kedah merupakan skuad gergasi di antara yang di geruni pihak lawan ketika di atas padang. Kemenangan tiga piala utama dalam kancah bola sepak tempatan berturut-turut sebelum ini cukup membuktikan pengurusan memain peranan dalam jatuh bangun bola sepak Kedah.


Setelah pengurusan bola sepak Kedah bertukar tangan setelah bertukar tangannya pemerintahan Negeri, mutu persembahan permain menjadi lemah sekali, tambahan pulak memperburukan lagi keadaan dengan masuk campur penolong jurulatih di dalam kancah dunia politik apabila di khabarkan akan menjadi calon wakil rakyat di dalam PRU 13.


Satu lagi yang menjadi persoalan bagi Pisau Kedah. Bagaimana Dr Hamdan yang merupakan YDP Merbok, Wakil Rakyat Tanjung Dawai dan Exco Kerajaan Negeri melaksanakan tanggungjawapnya setelah memegang dua jawatan terpenting di dalam pengurusan KFA iaitu setiausaha kehormat KFA dan bendahari kehormat KFA ?


Apakah ini menunjukan kekuasaan PAS dalam Kerajaan Negeri telah merosakan skuad bola sepak yang di sayangi rakyat negeri Kedah.

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


: Kesan sumpahan Sang Kelembai

Posted: 25 Jun 2012 05:25 PM PDT


BAGI penggemar cerita mitos Melayu, watak Sang Kelembai pasti tidak dapat dipisahkan kerana kisah legenda itu sentiasa menjadi sebutan di beberapa negeri, terutama di utara tanah air.
Sang Kelembai digambarkan sebagai seorang budak lelaki yang tinggal di dalam hutan serta mempunyai kuasa sakti, manakala sumpahannya boleh menjadi batu.

Dia dikatakan gemar makan pucuk buluh dan menyebabkan orang kampung pada masa itu sukar mendapatkan buluh. Pucuk dimakan, pangkalnya mati.
Akhir cerita, Sang Kelembai berjaya dihalau dari kampung setelah pohon buluh ditebang. Ini bertujuan supaya Sang Kelembai sukar mendapatkan makanan.

Ada banyak versi mengenai kisah Sang Kelembai, dan antara kesan sumpahannya ialah batu seakan-akan kapal di puncak Gunung Jerai dikatakan kapal milik Maharaja Merong Mahawangsa serta batu di Bukit Tunggal yang menyerupai gajah di Kampung Gajah, Perak turut dikaitkan dengan sumpahan legenda itu.

Mitos Sang Kelembai turut disebut-sebut di Kodiang, satu kawasan di utara Kedah. Ini berikutan adanya batu seperti seekor kerbau dikatakan disumpah oleh budak itu di Gua Kerbau — satu daripada dua gunung di situ yang terkenal sebagai tarikan pelancongan.
Kisah itu antara daya tarikan Kodiang yang mendapat nama daripada perkataan Siam bermaksud bukit merah.

Menurut penduduk, Harun Hussain, 75, dari Kampung Kodiang Lama, keunikan bukit berwarna merah di tengah bendang itu menjadikan penduduk asal kawasan berkenaan sepakat menamakan kampung itu sedemikian.
Katanya, bukit itu juga banyak membantu pendapatan penduduk kerana tanahnya yang merah dikatakan boleh menghasilkan baja untuk petani pada masa dulu, selain tempat mencari najis kelawar untuk dibuat baja.

"Tidak pelik Kodiang menjadi pilihan kerana bahasa Thai sememangnya tidak asing bagi penduduk di situ berikutan adanya hubungan politik rapat dengan kerajaan Siam pada masa itu.

"Selain itu, Bukit Merah menjadi tempat orang dulu mencari akar kayu untuk perubatan seperti pokok manglai, tongkat ali dan lemba batu," katanya.

Kodiang yang mempunyai dua kampung iaitu Kampung Kodiang Baru dan Lama, terletak di Mukim Keplu dalam daerah Kubang Pasu.

Kampung Kodiang Baru muncul apabila wujudnya pekan baru yang terletak ke utara sedikit dari kampung lama.

Kewujudan pekan Kodiang Baru adalah selaras dengan proses pembangunan dialami iaitu pembinaan lebuh raya menghubungkan Jitra di Kedah dan Arau di Perlis. Pertemuan persimpangan ini menyebabkan pekan Kodiang kini kian membangun.

Harun berkata, Kodiang dibuka sejak pertengahan kurun ke-14 lagi.

Ini berdasarkan fakta sejarah iaitu Kota Si Puteh pernah menjadi kota pemerintahan kerajaan Kedah selama 300 tahun (1321-1619) iaitu seramai enam keturunan kesultanan Kedah pernah bersemayam.

Menurutnya, ini terbukti dengan penemuan sejarah yang mengatakan Gua Kerbau di Kampung Kodiang Lama itu pernah menjadi pusat melatih tentera Kedah untuk menentang kerajaan Siam ketika pemerintahan Sultan Ahmad Tajuddin (1804-1843).

Peranan penting itu dimainkan Tengku Anom dalam mengembalikan takhta kerajaan Kedah kepada Tengku Ahmad Tajuddin dengan menjadikan daerah Kubang Pasu sebagai pusat serangan.

"Di dalam Gua Kerbau ada satu kawasan yang mampu memuatkan 70 hingga 100 tentera bagi membuat latihan peperangan dalam sesuatu masa dan dikatakan juga ia adalah tempat persembunyian daripada tentera Siam yang sering berperang pada masa itu," katanya yang juga generasi keempat di Kodiang.

Oleh kerana Kodiang pernah dijadikan pusat ketenteraan dan pentadbiran, dua golongan bangsawan terbesar masih mendiami kawasan itu iaitu keturunan 'Ku' dan 'Syed'.

Difahamkan, gelaran 'Ku' datang daripada keturunan raja dari Kota Si Puteh dan 'Syed' pula daripada raja Perlis.

Harun berkata, jaringan keturunan itu tidak terhenti di situ saja kerana keturunan bangsawan di kampung ini juga mempunyai pertalian dengan raja Melayu di Satun, Thailand.

02 di baling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di baling - Google Blog Search


Love is all around: Gulai kawah rias batang pisang laris <b>di Baling</b>

Posted: 24 Jul 2012 01:57 AM PDT



ingat tak tentang Entry Aku tentang Gulai Umbut Pisang. Haaa.. hari ni kan dah keluar citer tentang tu kat
kosmo. hmmm tetiba rasa lapor gulai kawah rias batang pisang la pulak.

nak tau lebih lanjut sila ke Sini

nak kena terjah baling ke ni? ish.. tak yah kot. kat Aloq staq pun ada jual ni.

kat bazar ramadhan penang ada tak? cer citer cer citer... kalau la ada berdesuppp aku speed pergi beli.
memang sedap kalau korang nak tau. aku suka yang masak ngan tulang. manis dia tu lain sket. orang baling memang pakar ar masak gulai ni.

syh..... satu je aku nak kasi tau kat korang ni. Gulai Rias batang pisang ni, kalau masak dalam kawah memang sedap tak terhingga. kalau masak dalam periuk, sedap jugak la tapi kurenggggg sket.

Note:- walaupun banyak resipi baru di pasaran. resipi orang dodulu jugak yang menmbat lidahku.
 

02 di sik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sik - Google Blog Search


kata Pakteh: GEGAR MENGGEGAR....Apa Mukhriz buat <b>di Sik</b>

Posted: 02 May 2012 07:03 PM PDT



Lebih 100 gerai jualan

Aktiviti
Khamis: Ceramah Perdana
Penceramah: Ust. Wan Hizam
Tajuk : Cinta Buku @ Cinta Muka Buku

Jumaat & Sabtu
- Senamrobik
- Bolasepak
- Karaoke

Sabtu
- Pertunjukan drift kereta
- Pertunjukan kapal terbang/helikopter/kereta kawalan jauh
- Audio kereta
- Band ATM
- Demostrasi JPAM
- Pameran Proton Prave
- Perodua
- Sukaneka
- Brass Band
- Cabutan Bertuah

Perasmian Oleh : Datuk Mukhriz Tun Mahathir 
Tarikh : 5 Mei 2012
Masa : 11 pagi
Tempat : Padang Sek Keb Bandar Baru Beris Jaya


JOM bantu Pakteh sebarkan artikel ini

02 di langkawi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di langkawi - Google Blog Search


Pengalaman Konferens Pertama <b>di Langkawi</b>:Part 1 | ekmirabat[dot <b>...</b>

Posted: 23 Jul 2012 01:41 AM PDT

The Prophet of Allah (peace be upon him) was shown a heavenly visitant (in a dream) and it was said to him:

"Let your eyes sleep and your ears hear and your heart perceive"

He (the Prophet) said:

"My eyes slept, my ears heard and my heart perceived."

He (the Prophet) said: It was said to me: The master built a house, arranged feast and sent someone to issue invitations. He who responded to the host entered the house, ate the feast and the master was well-pleased with him. He who did not respond to the host neither entered the house nor ate the feast and the master was annoyed with him.

He explained: Allah is the Master; Muhammad is one who extends invitation; the house is al-Islam and the feast is Paradise...

Al-Tirmidhi Hadith

02 di pendang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pendang - Google Blog Search


Team Media Kedah: HURU HARA PAS <b>DI PENDANG</b>..!!!

Posted: 30 Jun 2012 02:02 AM PDT

"Mat Sabu bertanding di Parlimen Pendang, Dr. Hayati ambik tempat Taulan dan bertanding di DUN Tokai. Depa letak "kambing hitam" di DUN Sg. Tiang..."

Tu diaaa..!!! PAS import "komunis" masuk Pendang..?!!! Perghhhhh..!!!

Begitulah cerita yang disampaikan pada aku oleh seorang "lebai PAS" yang marah pada PAS Pendang. Yang pastinya, aku terpaksa rahsiakan identiti "lebai" tu. Tapi, dia memang pro-ulama di Pendang...

Mula-mula, dia cerita kat aku macamana geng pro-ulama di Pendang sakit hati, bengang dan merajuk pada PAS Pendang. 14 orang AJK PAS Kawasan Pendang letak jawatan serta merta dan malas dah nak ambik tau pasal parti...semuanya orang Tok Guru Hj. Rahim...orang Pendang kenal laaa...

Lepas tu, dia cerita pasal Dr. Hayati yang dok makan elaun buta sebagai Ahli Parlimen Pendang. Katanya Dr. Hayati tak buat apa-apa kat Pendang. "Dok goyang teloq!", katanya...

Dia kata, UMNO Pendang pulak yang lebih-lebih baik hati. Habih semua orang UMNO Pendang bantu. Tak kira parti, UMNO atau PAS, semuanya UMNO Bahagian Pendang tolong. Mana yang ada depa tambah baik, mana yang kurang depa repair...

Aku tak kata, "lebai PAS" tu yang cerita kat aku. Aku ajak masuk UMNO, dia sengih. Dia kata, dia tak mau orang PAS kat kampung dia pulau dia dan keluarganya...

Tu dia...sapa yang masuk UMNO di Pendang kena pulau? Ish..ish...ishhhh..!!!

Dia kata, ramai dah ramai dah puak-puak PAS di Tokai dah angin satu badan kat Taulan. Depa kata, Taulan dah tua, tak pick-up, slow dan tak tunai janji. Bila depa mengadu masalah, Taulan kata nak bantu, tapi habuk pun tarakkkk...

"Dulu kami paham la sebab PAS bukan kerajaan negeri, tapi sekarang ni dah jadi kerajaan dah...tu pun tak buleh bantu lagi ka? Mintak jalan tar sikit..50 meter jaaa..tu pun Taulan tak boleh usaha?" katanya bengang kat Taulan.

"Lebai" tu kata, Taulan takkan bertanding PRU ni. Dia nak letak jawatan. Sekarang ni semuanya bagi kat Dr. Hayati handle. Tapi Dr. Hayati lembab dan slow tak reti buat kerja. 

Pak Lebai tu kata lagi, Pemuda PAS Pendang pun dah pecah 3-4 team. Ada satu geng tu marah sangat kat PAS Pendang sebab benarkan sebijik karaoke dibuka secara rahsia di pekan Tanah Merah. Alaaa..yang dekat Masjid tuuuu..! Heh!

Dia kata, PAS Pendang memang "caca-merba" sekarang ni. Lemah sangat! Dah sakit teruk. Tak macam di zaman Arwah Ustaz Fadhil Noor dulu. Sebut pasal "Fadhil Noor", aku ada cerita baik pasal dia...heh! Nanti la aku cerita...

Actually, aku ada banyak lagi cerita pasal PAS Pendang. Nanti la aku kupas satu persatu...

Kali ni, aku cuma nak tanya PAS Pendang, depa dah sediakah nak hadapi PRU ke-13?

Bukan apa, mampukah PAS Pendang bertahan dengan gelombang biru UMNO kali ni? Apa yang aku dengar, UMNO Pendang makin bertenaga dan dah bersedia bila-bila masa untuk bertempur! Aku yakin dengan UMNO di Pendang sekarang ni...

PAS tak risau ke tengok kebangkitan UMNO di Pendang. Dibarisi oleh tokoh-tokoh yang lebih muda dan lebih bertenaga berbanding Taulan yang "dhaif", Dr. Hayati yang "goyang teloq" dan pepecahan dalaman PAS Pendang, rasanya PAS huru-hara..!

Aku, insyaAllah, akan gempur Pendang tak lama lagi dengan pendedahan demi pendedahan sampai PRU 13 nanti. Hangpa ingat PAS Pendang kuat? Silap hari bulan, DUN Tokai pun "kalih"..!!! UMNO 3 - PAS 0..!!!

"Mat Sabu bertanding di Parlimen Pendang, Dr. Hayati ambik tempat Taulan dan bertanding di DUN Tokai. Depa letak "kambing hitam" di DUN Sg. Tiang..."

Tu diaaa..!!! PAS import "komunis" masuk Pendang..?!!! Perghhhhh..!!!

Begitulah cerita yang disampaikan pada aku oleh seorang "lebai PAS" yang marah pada PAS Pendang. Yang pastinya, aku terpaksa rahsiakan identiti "lebai" tu. Tapi, dia memang pro-ulama di Pendang...

Mula-mula, dia cerita kat aku macamana geng pro-ulama di Pendang sakit hati, bengang dan merajuk pada PAS Pendang. 14 orang AJK PAS Kawasan Pendang letak jawatan serta merta dan malas dah nak ambik tau pasal parti...semuanya orang Tok Guru Hj. Rahim...orang Pendang kenal laaa...

Lepas tu, dia cerita pasal Dr. Hayati yang dok makan elaun buta sebagai Ahli Parlimen Pendang. Katanya Dr. Hayati tak buat apa-apa kat Pendang. "Dok goyang teloq!", katanya...

Dia kata, UMNO Pendang pulak yang lebih-lebih baik hati. Habih semua orang UMNO Pendang bantu. Tak kira parti, UMNO atau PAS, semuanya UMNO Bahagian Pendang tolong. Mana yang ada depa tambah baik, mana yang kurang depa repair...

Aku tak kata, "lebai PAS" tu yang cerita kat aku. Aku ajak masuk UMNO, dia sengih. Dia kata, dia tak mau orang PAS kat kampung dia pulau dia dan keluarganya...

Tu dia...sapa yang masuk UMNO di Pendang kena pulau? Ish..ish...ishhhh..!!!

Dia kata, ramai dah ramai dah puak-puak PAS di Tokai dah angin satu badan kat Taulan. Depa kata, Taulan dah tua, tak pick-up, slow dan tak tunai janji. Bila depa mengadu masalah, Taulan kata nak bantu, tapi habuk pun tarakkkk...

"Dulu kami paham la sebab PAS bukan kerajaan negeri, tapi sekarang ni dah jadi kerajaan dah...tu pun tak buleh bantu lagi ka? Mintak jalan tar sikit..50 meter jaaa..tu pun Taulan tak boleh usaha?" katanya bengang kat Taulan.

"Lebai" tu kata, Taulan takkan bertanding PRU ni. Dia nak letak jawatan. Sekarang ni semuanya bagi kat Dr. Hayati handle. Tapi Dr. Hayati lembab dan slow tak reti buat kerja. 

Pak Lebai tu kata lagi, Pemuda PAS Pendang pun dah pecah 3-4 team. Ada satu geng tu marah sangat kat PAS Pendang sebab benarkan sebijik karaoke dibuka secara rahsia di pekan Tanah Merah. Alaaa..yang dekat Masjid tuuuu..! Heh!

Dia kata, PAS Pendang memang "caca-merba" sekarang ni. Lemah sangat! Dah sakit teruk. Tak macam di zaman Arwah Ustaz Fadhil Noor dulu. Sebut pasal "Fadhil Noor", aku ada cerita baik pasal dia...heh! Nanti la aku cerita...

Actually, aku ada banyak lagi cerita pasal PAS Pendang. Nanti la aku kupas satu persatu...

Kali ni, aku cuma nak tanya PAS Pendang, depa dah sediakah nak hadapi PRU ke-13?

Bukan apa, mampukah PAS Pendang bertahan dengan gelombang biru UMNO kali ni? Apa yang aku dengar, UMNO Pendang makin bertenaga dan dah bersedia bila-bila masa untuk bertempur! Aku yakin dengan UMNO di Pendang sekarang ni...

PAS tak risau ke tengok kebangkitan UMNO di Pendang. Dibarisi oleh tokoh-tokoh yang lebih muda dan lebih bertenaga berbanding Taulan yang "dhaif", Dr. Hayati yang "goyang teloq" dan pepecahan dalaman PAS Pendang, rasanya PAS huru-hara..!

Aku, insyaAllah, akan gempur Pendang tak lama lagi dengan pendedahan demi pendedahan sampai PRU 13 nanti. Hangpa ingat PAS Pendang kuat? Silap hari bulan, DUN Tokai pun "kalih"..!!! UMNO 3 - PAS 0..!!!

02 di jerai kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jerai kedah - Google Blog Search


UMNO Online - Jamil Khir Nafi Dakwaan Guna Peruntukan Yayasan <b>...</b>

Posted: 03 Feb 2012 12:40 AM PST

Kategori Sana Sini

Jamil Khir Nafi Dakwaan Guna Peruntukan Yayasan Taqwa Untuk Program Di Jerai

PUTRAJAYA, 3 Feb – Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyifatkan dakwaan pembangkang bahawa beliau menggunakan peruntukan Yayasan Taqwa untuk program politiknya sebagai berniat jahat.

Katanya permainan politik pembangkang sudah tidak amanah kerana sanggup mengetepikan aspek benar dan salah demi menimbulkan persepsi negatif rakyat.

"Dakwaan yang kata saya guna duit Yayasan Taqwa tidak betul," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Jamil Khir mengulas dakwaan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan bahawa beliau menggunakan peruntukan Yayasan Taqwa yang berada di bawah Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang dipengerusikannya bagi membiayai program politiknya di Jerai, Kedah.

Laporan itu menyebut Jamil Khir menggunakan peruntukan tersebut untuk memberi bantuan kepada masyarakat di Jerai iaitu kawasan yang akan ditandingi beliau pada pilihan raya umum akan datang.

Mengulas lanjut, Jamil Khir berkata dakwaan itu juga tidak tepat kerana membayangkan Yayasan Taqwa hanya membantu mereka yang berada di Wilayah Persekutuan.

"Seluruh Malaysia kita bagi bantuan melalui Yayasan Taqwa. Baru-baru ini saya sampaikan bantuan di Terengganu dan Kelantan," katanya.

Jamil Khir sebelum itu menghadiri majlis perhimpunan agensi di bawah Menteri di Jabatan Perdana Menteri serta melancarkan Ensiklopedia Ulama dan buku-buku terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) yang akan dijual di pasaran.

Pada majlis itu Jamil Khir turut menyampaikan sumbangan sebanyak RM20,000 kepada mangsa banjir di Thailand yang diterima wakil kedutaan Thailand di Negara ini, Songsak Saicheua.

Sumbangan itu adalah hasil kutipan masjid-masjid di bawah kendalian Jakim iaitu Masjid Negara dan Masjid Wilayah di Kuala Lumpur serta Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Masjid Putra di Putrajaya.

Berita Bertarikh Pada 4:40 PM

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved