ads

Selasa, 11 September 2012

02 di pokok sena - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pokok sena - Google Blog Search


PEDASSSS..!!! BUKTI MAHFOOOZ "BUAT KERJA" <b>DI POKOK SENA</b> <b>...</b>

Posted: 02 Jul 2012 09:08 PM PDT

Aku tak tau apa yang Mahfuz buat kat Pokok Sena sampai ada di kalangan rakyat di kawasannya terbiar tanpa pembelaan sewajarnya. Rumah mangsa terbakar dan terdesak memerlukan bantuan. Tapi di mana Mahfuz?
Setahu aku, kampung Lepai ni memang kawasan penyokong PAS totok. Tapi aku hairan, mengapa Mahfuz tak jaga kawasan tu?
Atau Mahfuz dok sebok kat KL saja? Aku dengar, memang semua orang kat Pokok Sena memang marah dia sebab jarang balik jengok kawasan...
Dan aku dengar jugak, Ustaz pun dah marah-marah kat Mahfuz sebab tak ambik tahu hal ehwal rakyat kat Pokok Sena tu. Yang buruk tu nanti akan terpalit kat PAS Kedah jugak!
Aku tak tau la apa rakyat Pokok Sena nak buat kat Mahfuz pada PRU ke-13 ni. Depa nak Mahfuz jadi wakil rakyat depa lagi, kot? Heh! Terserahhhhh...
POKOK SENA 29 Jun - Empat beranak dari Kampung Masjid Lama, Lepai di sini terpaksa tinggal di dalam sebuah stor selepas rumah mereka yang musnah akibat kebakaran pada awal Mac lalu, belum dibaiki sehingga hari ini.
Ibrahim Hashim, 69, bersama tiga anak lelakinya iaitu Abd. Aziz, 46, dan Mohd. Nazri, 40, serta seorang lagi yang mengalami sakit mental, Abd. Rashid, 45, tidak mampu membina semula kediaman mereka kerana kesempitan wang.
Menurut Ibrahim, dia tiada pilihan selain terpaksa berteduh di stor tersebut kerana kebakaran itu memusnahkan keseluruhan rumah kayu mereka.
"Walaupun kurang selesa, kami terpaksa berkongsi empat beranak tinggal di stor bersebelahan tapak rumah sebagai tempat berteduh," katanya di sini hari ini.
Dalam kebakaran kira-kira pukul 1.30 petang 6 Mac lalu, Ibrahim turut melecur di belakang bahu dan tangan kiri ketika cuba memasuki semula rumah yang terbakar bagi mengambil dompetnya di dalam bilik.
Ibrahim berkata, dia sangat berharap jika ada pihak yang sudi menghulurkan bantuan bagi membina semula rumahnya yang musnah dalam kebakaran itu.
Katanya, rumah berkenaan didirikan di atas tanah pusaka arwah isterinya, Saadiah Murad yang meninggal dunia 10 tahun lalu.
Menurutnya, dia hanya bergantung hidup dengan wang pencen berjumlah RM700 sebulan manakala Abd. Aziz dan Mohd. Nazri yang masih bujang bekerja kampung dengan pendapatan tidak menentu.
"Selepas kebakaran banyak pihak menghulurkan bantuan berupa barang keperluan harian dan pakaian. Namun kini saya mengharapkan pula bantuan untuk membina rumah," katanya. - Utusan

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


BlogList Malaysia: Anwar Disambut &#39;Meriah&#39; <b>Di Sungai Petani</b>

Posted: 30 Jun 2012 07:06 AM PDT

SUNGAI PETANI - Pelbagai kejutan dilakukan ketika menyambut ketibaan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) ke sini malam tadi.

Sebaik tiba, penari yang meniru gaya bintang popular dan bekas Ketua Menteri Tamil Nadhu, mendiang M G Ramachandran (MGR) menari dengan gaya dan lenggok ala selebriti itu.
Anwar secara spontan dilihat terus menggoyangkan badan mengikut alunan muzik, sama seperti penari yang meniru gaya dan perwatakan MGR.


Beliau kemudian terus diiringi ke pentas utama mengikut langkah tarian itu sehingga muzik itu berakhir.

Tiga wanita yang mewakili kaum ibu dari bangsa Melayu, Cina dan India kemudian diberi penghormatan menyatakan sokongan kepada Anwar dengan memakaikannya kalungan bunga.

Bagaimanapun, sebaik sahaja Anwar memulakan ucapan di pentas utama, kedengaran bunyi mercun yang dilepaskan bertubi-tubi ke udara, menimbulkan suasana riuh dan bising.

Gangguan itu berlaku dalam jarak kurang 100 meter dari pentas utama itu menyebabkan pengunjung yang hadir untuk mendengar ucapan pemimpin berkenaan tidak senang duduk dan naik marah.

Tiada pihak yang mengaku terlibat dalam insiden berkenaan sebelum berlaku pergaduhan kecil, yang berjaya dileraikan.

Anwar yang meneruskan ucapan walaupun diganggu berkata, beliau mahu menang dengan bersih dalam pilihan raya akan datang tanpa melibatkan politik kotor sama ada rasuah, zalim dan tindas-menindas antara satu sama lain.

Beliau turut menegaskanbahawA jika rakyat memberi mandat kepada Pakatan Rakyat (PR) memerintah dalam pilihan raya umum akan datang, wang pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan dimansuhkan.

"Ini bukan mainan politik tetapi hasrat yang akan diusahakan jika kita menang," katanya dalam Siri Jelajah DSAI ke Kedah di Taman Ria Jaya di sini.

Dalam pada itu, belum sempat Anwar melangkah turun untuk pulang, seorang lelaki dipercayai berada di bawah pengaruh alkohol terus meluru naik ke pentas dan menari bersama Anwar yang ketika itu dilihat mengikut alunan muzik MGR bersama pemimpin lain.

Bagaimanapun, tindakan pantas penganjur berjaya menghalang lelaki itu dari terus mendekati Anwar yang sedang bersalaman dengan penyokong sebelum bersurai.


02 di merbok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di merbok - Google Blog Search


Panas !!! Pembongkaran Kisah Ketua UMNO Bahagian <b>Merbok Di</b> <b>...</b>

Posted: 04 Sep 2012 03:20 PM PDT



Seorang yang bersemangat patriotik pasti akan bersikap sayangkan negaranya tapi seorang pemimpin yang hanya tamakan kepada pangkat dan jawatan seperti Anwar Ibrahim pasti tidak mempunyai nilai-nilai murni seorang pemimpin yang sayangkan negaranya.
Di dalam UMNO salah satu kelayakan untuk menjadi pemimpin merupakan seorang pemimpin yang sayangkan akan Negaranya dan berjiwa patriotik.
Pisau kedah merasa bangga dengan program yang di lakukan di Parlimen Pisau Kedah mengundi di malam sambutan ambang kemerdekaan yang di penuhi keceriaan dan semangat patriotik oleh penduduk kawasan Parlimen Merbok.

Penduduk sekitar Parlimen Merbok juga tidak ketinggalan menyatakan perassan cinta pada negara sempena hari Kemerdekaan ke-55 dengan mengadakan sambutan peringkat parlimen berkenaan.
Sambutan hari Merdeka kali ini bertambah meriah kerana di adakan pada bulan Syawal yang menyaksikan tradisi rumah terbuka diteruskan.

Sambuatan ini telah diadakan serentak di padang pejabat perkhidmatan JKKP Sg Lalang, dan Dewan JKKP Kampung Bujang yang dianjur oleh JKKP setempat bersama penyelaras parlimen Merbok Datuk Tajul Urus B Mat Zain.

Kira-kira 3,000 orang penduduk merai sambutan hari merdeka, dan pelbagai aktiviti telah dijalankan seperti membuat bendera Malaysia dengan menggunakan beras pulut, selain pertandingan, pakaian bertema kemerdekaan dan sebagainya.

Tajul Urus juga merupakan ketua UMNO bahagian Merbok berkata, negara kita aman, stabil dan bertambah makmur,atas pentakbiran kerajaan Barisan Nasional, dan rakyat harus berjanji untuk menyumbang kepada keamanan dan kemakmuran.
  
"Semua pihak ada janji masing-masing, pada Allah, manusia dan kerajaan, maka manusia akan bertambah maju dan berjaya. Sebagai kerajaan kalau berjanji, perlu ditunaikan," katanya.

Bagi memeriahkan sambutan tersebut, bunga api telah dimainkan apabila tiba detik 12 malam.- Portal UMNO Kedah

02 di lunas kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di lunas kedah - Google Blog Search


UMNO CAWANGAN TAMAN SEJAHTERA, <b>LUNAS KEDAH</b> <b>...</b>

Posted: 29 Apr 2012 11:30 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Biadap punya Orang! Get out of this country and go back to Tongsan!!

Posted: 29 Apr 2012 06:59 AM PDT

Biadap punya NYONYA!! Wartawan: Saya orang islam, Saya tinggal di sini. Isteri Saya orang Malaysia, Jangan biadap dengan saya

RapidKL bakal saman penganjur Bersih 3.0

Posted: 29 Apr 2012 06:06 AM PDT

KUALA LUMPUR 29 April - RapidKL, penyedia perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) dan bas di Lembah Klang, akan mengambil tindakan undang-undang terhadap penganjur perhimpunan semalam kerana mengalami kerugian besar akibat tindakan liar oleh kumpulan demonstran. Syarikat itu mahu ganti rugi berpatutan termasuk kerosakan teruk kepada asetnys, kehilangan hasil pendapatan di stesen LRT Masjid Jamek selepas demonstran meluru menerusi pintu LRT tanpa membayar dan kehilangan pendapatan daripada operasi perkhidmatan basnya. "Kami mengalami kerugian besar seperti kerosakan pada penutup gulung dan pagar, pintu tandas serta orang menggunakan perkhidmatan kami tanpa membayar dan operasi bas juga terjejas teruk kerana penutupan jalan," kata Pengarah Urusan Kumpulan, Syarikat Prasarana Berhad (Prasarana) Datuk Shahril Mokhtar dalam kenyataan hari ini. Katanya syarikatnya akan membuat laporan polis terhadap penganjur dan percaya pengusaha pengangkutan lain dan peniaga turut mengalami nasib yang sama. Beliau berkata petugas Prasarana juga dibaling dengan botol air mineral dan dicaci oleh sekumpulan demonstran apabila petugas berkenaan cuba membantu seorang penumpang yang pengsan di stesen itu. "Menjadi tugas kami untuk menjaga keselamatan penumpang, aset dan petugas di stesen itu, Oleh itu, terdapat keperluan untuk menutup stesen itu pada masa itu," katanya, sambil memperjelaskan bahawa stesen itu turut ditutup pada dua perhimpunan sama sebelum ini

Bersih 3.0: Apa tuntutannya dan apa yg SPR dah buat

Posted: 29 Apr 2012 02:57 AM PDT

Dengan slogan 'Duduk Bantah', mungkin sesiapa yang terlibat dalam Bersih 3.0 ini tidak dibenarkan berdiri. Hahaha… #LOL! Apa sebenarnya Bersih 3.0 mahukan? Apakah Yang Bersih 3.0 ini tuntut? Semua kenyataan di bawah akan menrugkai segala misteri Bersih 3.0 Duduk Bantah!
Apa yang kita tahu mengenai Bersih 3.0?  Apakah tuntutan mereka?
1.      Bersihkan senarai undi
2.      Reformasikan Undi Pos
3.      Gunakan Dakwat Kekal
4.      Akses Media yang Bebas dan Adil
5.      Tempoh Kempen Minima 21 Hari
6.      Kukuhkan Institusi Awam
7.      Hentikan Rasuah
8.      Hentikan Politik Kotor
Dan apa yang kita tahu mengenai Bersih 2.0? Apakah tuntutan mereka?
1.      Bersihkan senarai undi
2.      Reformasikan Undi Pos
3.      Gunakan Dakwat Kekal
4.      Akses Media yang Bebas dan Adil
5.      Tempoh Kempen Minima 21 Hari
6.      Kukuhkan Institusi Awam
7.      Hentikan Rasuah
8.      Hentikan Politik Kotor
Dan inilah antara perkembangan yang terjadi antara jangkamasa Bersih 2.0 iaitu 9 Julai 2011 dan Bersih 3.0 yang bakal diadakan pada 28 April 2012.
Kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Parlimen yang dianggotai oleh wakil kerajaan dan pembangkang, serta bebas untuk mengkaji mengenai penambahbaikan sistem pilihanraya.   Berdasarkan apa yang dicadangkan oleh jawatankuasa tersebut dengan merujuk kepada tuntutan Bersih, berikut adalah apa yang diumumkan oleh SPR pada 19 April lalu:
Bersihkan senarai undi-SPR juga bersetuju untuk menguakuatkuasakan undang-undang sedia ada mengenai mereka yang memberi maklumat palsu ketika mendaftar sebagai pengundi.  SPR setuju untuk membersihkan senarai undi dan menyelidik berkenaan kes di mana terdapat begitu ramai pengundi di alamat yang sama.
Reformasikan Undi Pos-Rakyat Malaysia yang berada di luar negara juga boleh mengundi melalui pos Walaubagaimanapun, SPR tidak akan menubuhkan stesyen mengundi di negara-negara luar kerana ia amat sukar dilakukan.  Ini kerana setiap pengundi pos dari luar negara ini perlu berdaftar mengikut kawasan mengundi yang berlainan mengikut alamat mereka ketika di sini.
Gunakan Dakwat Kekal-Awal tahun ini, SPR telah meluluskan penggunaan dakwat kekal
Akses Media yang Bebas dan Adil-SPR juga bersetuju mengambil langkah memberi akses media secara adil kepada semua parti politik dan calon-calon bertanding.   Semua media perlu berdaftar dengan pegawai di kawasan undian masing-masing dan permohonan mereka perlu diluluskan oleh organisasi media yang mereka wakili.
Tempoh Kempen Minima 21 Hari-Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah bersetuju menambah tempoh kempen pilihanraya daripada 7 hari kepada 10 hari.
Jelas, 5 dari tuntutan nyata Bersih telah pun diberi perhatian  Sementara, tuntutan bersifat umum iaitu 6. Kukuhkan Institusi Awam, 7. Hentikan Rasuah dan 8. Hentikan Politik Kotor telah dan sedang dilaksanakan oleh kerajaan secara berterusan dari dahulu hingga sekarang.   Dengan transformasi yang dilakukan, integriti institusi awam semakin menyerlah dan ini dapat dilihat sendiri melalui maklumbalas rakyat.
Kesungguhan kerajaan menangani rasuah sudah pun terbukti dengan kes-kes besar di dalam imigresen, kastam malah pemimpin politik sendiri, disiasat dan ditangkap.  Semuanya berjalan dengan lancar dan professional.  Hanya apabila kes melibatkan pemimpin pemimpin pembangkang sahaja maka siasatan mengalami gangguan, contohnya kes penyalahgunaan wang negeri oleh pemimpin DAP yang membawa kepada kematian saksi penting SPRM.
Dari satu segi atau dari segenap segi, Bersih itu sendiri adalah lahir dari politik kotor, maka bagaimana pula Bersih ingin menuntut agar politik kotor dihentikan?  Bersih didalangi pembangkang dan dibiayai oleh NDI iaitu agensi asing yang tugasnya ialah menjatuhkan kerajaan yang sah.  Ini diakui sendiri oleh Ambiga Sreevanesan, Pengerusi Bersih 2.0.
Jika ini tidak benar, apa gunanya menuntut kempen 21 hari yang menjadi punca tragedi 13 Mei 1969?   Tidak lain tidak bukan, Bersih ingin sangat mengulangi tragedi itu, kalaupun tidak sekadar mencetus huru-hara.  Untuk pengetahuan semua, mencetus huru-hara adalah strategi penting dalam menjatuhkan kerajaan sepertimana yang diajar oleh NDI kepada mereka.
Dengan kesemua tuntutan Bersih telah pun didengari, diberi perhatian, dipersetujui dan diambil tindakan sewajarnya, apa perlunya lagi berdemonstrasi pada 28 April ini?
Kini sudah terang lagi bersuluh bahawa Bersih hanya ingin mencetuskan kekecohan dan huru-hara dalam negara.  Selain itu, Bersih juga perlu bagi pembangkang sebagai alasan untuk menolak keputusan pilihanraya sekiranya mereka kalah teruk dalam PRU yang akan datang.
Kita pasti, walaupun senarai undi benar-benar bersih dan negara benar-benar sifar rasuah sekali pun, Bersih tetap akan menafikan dan mencari alasan untuk mengadakan demonstrasi.  Dan percayalah, jika mereka masih tidak berjaya menjatuhkan kerajaan, kita bakal menyaksikan Bersih 4.0, 5.0 dan seterusnya dengan senarai tuntutan yang sama seperti 2.0 dan 3.0 di atas.
Kerana bagi mereka, hanya apabila pembangkang menang walaupun dengan majoriti rakyat TIDAK mengundi mereka, maka pilihanraya itu akan diiktiraf sebagai bersih
Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

02 di baling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di baling - Google Blog Search


Penampakkan langsuir <b>di Baling</b>!!!! | balingtoday

Posted: 10 Sep 2012 01:20 AM PDT

Subhanallah!!!!..kejadian nie di sebuah kampung kat Baling, Kedah. Kampungnya terpaksa di rahsiakan,,,tetapi yang pasti dekat belakang kompleks rakan muda, Baling.

Citer dia begini, aku dapat panggilan dari JKKKP kampung  2 mengenai masalah parit tersumbat. Then aku pun ambil la gambar untuk buat laporan. Ketika 2 ..jam dah nak dekat maghrib.

Bila aku shoot gambar,,aku terkejut bila tengok ada benda kt belakang penduduk  2…then aku pun cuba la check kt kawasan pokok 2 balik,,,sebab aku rasa just kain biasa…tapi..billa check balik..memang  BETUL tak ada kain kat situ!!!..subahanallah..

Mungkin ada yang ingat gambar nie just editing photoshop,,,tapi..bukan nak tipu la..aku pun tahu la juga bab editing2..n boleh buat gambar lagi scary dari gambar nie…tapi masalahnya gambar nie bukan editing..real pic!!!..subanallah..masa 2,,,aku ngan penduduk kampung tak cakap banyak,,start moto terus blah!!..haha

Apa2 pun,,,gambar nie just untuk pengetahuan korang…aku tak kata benda 2 hantu..just tertanya apa 'benda' 2..korang dah besar panjang..so bleh fikir yang mana benar ataupun tidak..

02 di yan kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di yan kedah - Google Blog Search


Konvoi Bermotosikal Kempen Cegah Jenayah <b>Di Yan</b>, <b>Kedah</b>

Posted: 26 Aug 2012 01:06 PM PDT

CAT Yan

YAN – Demi meningkatkan kesedaran di kalangan generasi muda tempatan mengenai jenayah, Pejabat Belia Dan Sukan Daerah Yan dengan kerjasama Kelab Rakan Muda Parlimen Jerai telah menganjurkan Program Konvoi Bermotosikal Sempena Kempen Crime Awareness Team 2012.

Program yang julung-julung kali diadakan di peringkat daerah tersebut telah mendapat sambutan hangat di mana ia diserta oleh 60 orang peserta dari golongan belia di kawasan terbabit pada 15 Ogos yang lalu.

Selain memberi kesedaran kepada golongan muda memahami dan menyedari betapa pentingkan membanteras jenayah, program itu juga memberi penerangan tentang kesan-kesan buruk sekiranya generasi akan datang itu tidak mempedulikan tentang soal jenayah di kawasan kediaman mereka.

Di dalam program berkenaan, semua peserta memulakan konvoi bersama motosikal masing-masing sejauh kira-kira 25 kilometer bermula dari Pekan Gurun hingga tiba di lokasi akhir program tersebut iaitu di Hospital Daerah Yan, di sini.

Konvoi bermotosikal itu telah diketuai oleh Pengerusi Kelab Rakan Muda, Mohd Azwan Jamaludin, yang begitu banyak memberi sokongan untuk menjayakan program berkenaan.

Turut hadir di program tersebut ialah ADUN Guar Chempedak, Datuk Ku Abdul Rahman Bin Ku Ismail, yang kemudiaannya sudi merasmikan program konvoi tersebut yang diadakan di perkarangan Pejabat Belia dan Sukan Daerah Yan.

Selain beliau, Pegawai Belia Dan Sukan Daerah Yan, Mohamad Inshar Hj. Man juga meluangkan masa untuk sama-sama memeriahkan program yang memberikan banyak manfaat dan informasi berguna kepada golongan belia di kawasan itu.

Di samping itu, program berkenaan juga turut mendapat kerjasama erat dari pelbagai agensi tempatan seperti Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Ibupejabat Polis Daerah (IPD) Yan, Pejabat Penerangan Daerah Yan, Inskill Gurun dan Penggerak Perpaduan Masyarakat Parlimen Jerai.



umi&#39;s Site - Kenangan <b>di</b> Titi Hayun, <b>Yan</b>, <b>Kedah</b>

Posted: 24 Mar 2008 08:50 PM PDT


Pada hujung minggu lalu (14-16 March 2008) umie telah ke Yan, Kedah. Adik angkat umie, Suhana (Cempaka adrini) bersama umie. Kami menginap di sebuah 'chalet' di tepi jalan berdekatan dengan kampung Raga. Bilik penginapan kami agak luas dan selesa dilengkapi dengan hawa dingin. Ada televisyen tapi malangnya tak dapat siaran. Puaslah kami pusingkan ariel tv ke kiri dan ke kanan tapi siaran sekejap ada sekejap tak ada... yang paling tension bila terpaksa berdiri dan pegang ariel tv tu supaya dapat siarannya hehehehehe lenguhlah weiiii :p :D


Pada hari Ahad, sebelum kami berangkat ke Alor Setar kami telah singgah di Hutan Lipur Titi Hayun. Hutan Lipur ini terletak tidak jauh dari pekan Yan, dengan kenderaan cuma beberapa minit sahaja. Hutan simpan Titi Hayun ini agak menarik kerana terletak dalam hutan simpan gunung jerai. Di sana juga terdapatnya air terjun dengan airnya yang agak jernih - mungkin kerana hari tak hujan ;)

Di hutan simpan Titi Hayun ini kami melewati 'titi gantung' untuk ke seberang. Memang seronok sebab terhayun-hayun, sebab itu agaknya hutan simpan ini dinamakan Titi Hayun... agaknya perkataan slanga 'mangkok hayun' pun diambil sempena titi gantung yang terhayun-hayun tu juga hehehehehhe :D


Di siti juga terdapat laluan untuk ke gunung jerai iaitu terdapatnya tangga kenari yang katanya mempunyai seribu anak tangga untuk sampai ke atas. Katanya Titi Hayun ini merupakan kaki gunung jerai - gunung yang tertinggi di semenanjung Malaysia (ye ke???? ingat-ingat lupalah pulak hehehehe ) Kami sempat bergambar di kaki tangga kenari sahaja sebab tak larat nak panjat anak tangga yang banyak tu :-S


Di sekitar kawasan Titi Hayun itu terdapat pelbagai flora dan fauna yang menghijau. Sayangnya kawasan ini tidak 'dijaga' dengan baik. Sampai sarap merata-rata telah mencemarkan keindahan alam semula jadi :( ermmmmm mengapalah sikap segelintir masyarakat kita begitu ya... tak tau menjaga kebersihan alam sendiri... Rasa malulah kalau pengunjung asing datang dan melihat pencemaran di sekitar alam semula jadi yang sepatutnya dijaga...

.


Informasi <b>Kedah</b> Untuk Semua: 12.7 | Ceramah bersama MB <b>di YAN</b>

Posted: 05 Jul 2012 01:08 AM PDT

02 di pendang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pendang - Google Blog Search


Informasi Kedah Untuk Semua: Jejak lailatul Qadar <b>di PENDANG</b>

Posted: 08 Aug 2012 02:55 AM PDT

Informasi Kedah Untuk Semua: Jejak lailatul Qadar di PENDANG
skip to main | skip to sidebar

Jejak lailatul Qadar di PENDANG

YB Pakatan Rakyat Kedah

YB Barisan Nasional dan Bebas

  • SAMAN KARPAL! - Salam 2 all. Teman tertarik dengan cabaran-cabaran yang dibuat oleh beberapa tokoh yang punya hubungan rapat dengan Anwar Ibrahim dahulu. Pendedahan oleh r...

    5 months ago

  • - Pada 14 November, jam 9.30 pagi saya mempengerusikan majlis Perundingan Koperasi negeri Kedah di Hotel Darulaman, Bandar Darulaman diikuti dengan lawatan...

    9 months ago

  • ALMA RANGERS Juara Piala K.S.M Padang Serai. - Oleh Abd Wahab bin Osman. PADANG SERAI - Sebanyak 48 buah pasukan dari daerah Ipoh, Grik, Seberang Perai Utara dan Sungai Petani menyertai Pertandingan Bola...

    3 years ago

Tolonglah Biarkan Mat Sabu Bertanding <b>Di Pendang</b>…! | MYKMU <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2012 12:36 PM PDT

July 29, 2012   ·   4 Comments

mat sabu

Sebelum ini saya ada menulis mengenai "komunis" yang dikatakan bakal bertanding di Parlimen Pendang. Siapa lagi "komunis" itu kalau bukan Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu, yang mempunyai "agenda tersembunyi" di Kedah…

Baru-baru ini portal pro-pembangkang, Malaysiakini, mengesahkan kesahihan maklumat yang saya sampaikan mengenai wujudnya pihak yang cuba mencantas Mat Sabu dari menjadi calon Parlimen Pendang pada PRU ke-13 nanti.

Namun sebagaimana yang didakwa portal itu, dikatakan bahawa usaha mencantas Mat Sabu itu telah gagal dan PAS di kawasan itu telah menetapkan bahawa mereka mahu Timbalan Presiden PAS itu bertanding di Parlimen Pendang, Kedah.

Justeru itu secara tidak langsung, laporan tersebut juga mengesahkan bahawa ada pihak yang berpengaruh di dalam PAS Kedah yang enggan membenarkan suami kepada dua orang "Normah" itu masuk ke Kedah.

Persoalannya, siapakah gerangan yang mahu mencantas "komunis alaf baru" itu?

Menurut sumber dalaman yang saya peroleh baru-baru ini, pihak yang dikatakan cuba mencantas Mat Sabu dari masuk bertanding di Kedah ialah Pesuruhjaya PAS Kedah sendiri iaitu Datuk Seri Azizan Razak.

Sumber tersebut menyatakan bahawa Azizan Razak sememangnya tidak sebulu dengan Mat Sabu dan sekiranya Timbalan Presiden PAS itu tercalon di negeri Kedah, maka ia sudah tentu akan berlaku "perang saudara" di dalam PAS Kedah.

Selain itu, dikatakan bahawa tujuan Mat Sabu untuk tercalon di Kedah adalah untuk melemahkan kuasa Azizan Razak yang kini begitu dibenci oleh ramai pemimpin-pemimpin PAS negeri yang gagal memonopoli projek-projek kerajaan negeri tersebut.

Dia khabarnya merupakan dalang di sebalik komplot menjatuhkan Azizan Razak dan menyerahkan negeri itu di bawah penguasaan "suku kaum" Anwarinas yang semakin bermaharajalela "menerajang" golongan pro-ulama PAS di Kedah.

Menariknya, Mahfuz semalam menegaskan bahawa dia tidak tahu mengenai sebarang usaha untuk mencantas Mat Sabu dari menjadi calon di Pendang dan menafikan sebarang pergolakan dalaman di dalam PAS Kedah.

Pada saya, terdapat dua kemungkinan dari kenyataan Naib Presiden PAS itu.

Pertamanya, takkanlah dia nak mengaku bahawa ada usaha untuk mencantas "boss" yang menjadi "batu loncatan" untuknya bertanding di peringkat DUN dan Parlimen serentak pada PRU ke-13 nanti?

Keduanya, nampak sangat Mahfuz jarang-jarang pulang ke Kedah mengambil tahu hal ehwal Parlimen Pokok Sena yang diwakilinya. Kalau Mahfuz selalu balik ke kawasan dan bercampur dengan orang-orang PAS Kedah, sudah tentu dia tahu betapa teruknya partinya dilanda "ribut taufan"!

Atau, mungkin juga Mahfuz tahu mengenai kemelut PAS Kedah yang sedang bergoncang panas, tapi sengaja dia sembunyikan dari media. Dia fikir rakyat Kedah bodoh sepertinya yang tidak tahu perkembangan politik dalaman PAS?

Saya sebenarnya sangat berminat untuk melihat Mat Sabu bertanding di Pendang. Kalau boleh, saya teringin sangat melihat calon luar yang bertopengkan "komunis" itu tumbang ditewaskan oleh seorang calon "underdog" UMNO/BN di Kedah.

Yang lebih menarik, saya mendapat maklumat bahawa Mat Sabu sengaja dicalonkan oleh PAS Pendang bagi "membunuh" Timbalan Presiden PAS yang cuba campur tangan dalam hal ehwal PAS Kedah itu.

Khabarnya, hanya segelintir saja yang mahu Mat Sabu bertanding di Pendang dan dikatakan bahawa lebih separuh dari golongan pro-ulama PAS Pendang yang berpengaruh di bawah "Tok Guru" Hj Rahim menolak Timbalan Presiden PAS itu sepenuhnya.

Kita sama-sama nantikan sama ada Mat Sabu akan tercalon di Pendang atau tidak. Dan kita sama-sama lihat sama ada suami kepada "dua orang Normah" ini akan berjaya menjajah kubu kuat bekas Presiden PAS, Allahyarham Fadhil Noor atau tidak…

By


Inspektor Azim : Gadis Diganggu Lembaga Hitam <b>di Pendang</b> Kedah

Posted: 05 Sep 2012 06:45 AM PDT


TOKAI, PENDANG – Sepasang suami isteri di Jalan Tokai di sini bimbang melihat keadaan anak kedua mereka yang menjadi tidak bermaya selepas dipercayai diganggu lembaga hitam di rumah mereka, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 10 malam itu,  Siti Intan Shafinaz Abdul Aziz, 26, bertindak menjerit dan menangis sambil menepis bahagian perutnya kerana mendakwa perutnya begitu panas selepas ternampak lembaga hitam dalam bilik tidurnya.

Ibu mangsa, Sopiah Mat,47, berkata, dia dan suaminya tidak menyangka anaknya itu diganggu lembaga hitam memandangkan setengah jam sebelum itu dia sedang bermain dengan dua cucunya dalam bilik.

"Saya mendengar dia (Intan) menjerit, namun menyangka mereka sedang bergurau, namun tiba-tiba dua cucu saya keluar daripada bilik memberitahu mak mereka menangis menyebabkan saya bergegas masuk di dalam bilik melihat anak saya sedang menjerit.

"Saya tidak dapat melakukan apa-apa sehingga lebih dua jam keadaan anak saya begitu dan selepas itu dia tertidur sendiri. Namun selepas itu, anak saya nampak tidak bermaya seperti sebelum ini," katanya kepada Sinar Harian.

Sopiah berkata, anaknya pernah diganggu lembaga hitam tiga tahun yang lalu namun, tidak menyangka perkara sama berulang lagi.

Sopiah turut berkongsi cerita pada malam sehari sebelum kejadian itu berlaku kepada anaknya.

Menurutnya, dia sendiri ternampak sepasang mata lembaga hitam dari arah dapur rumah ketika sedang tidur bersama suami dan anak di ruang tamu.

"Ketika kejadian kira-kira jam 4 pagi saya terkejut dari tidur  selepas bermimpi ada lembaga hitam mengganggu saya, namun selepas saya membuka sahaja mata saya ternampak lembaga hitam berjalan-jalan di bahagian tempat kami tidur.

"Saya tidak melakukan apa-apa, hanya melihat sahaja. Saya kemudiannya ternampak sepasang mata dari arah dapur rumah dan jelmaan itu hilang secara tiba-tiba selepas saya mendengar suara seperti anak saya (Intan) menangis tetapi keesokan pagi dia memaklumkan dia tidak menangis," katanya.

02 di jerai kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jerai kedah - Google Blog Search


Kau Ilhamku: Pesona Hill Dilihat(PhD): Gunung <b>Jerai Kedah</b>

Posted: 30 Jun 2012 09:52 PM PDT

Perjalanan separuh hari ke Gunung Jerai, Kedah pada 4 Jun lalu amatlah menggembirakan hatiku. Pertama, aku teruja kerana ini adalah kali pertama aku ke Gunung Jerai dan kedua kerana abah mertua yang selalu 'ditinggalkan' turut serta dalam JJCM kami.  
Kami bertolak selepas bersarapan pagi dari Telok Air Tawar dan tiba di kaki Gunung Jerai pukul 10.30 pagi. Kami tidak dibenarkan membawa kenderaan sendiri   untuk ke puncak kerana ada tanah runtuh. Oleh itu, kami diminta menaiki van sewa yang disediakan dan kemudian terpaksa berjalan kaki sejauh lebih kurang 100- 200m menyusuri tebing tanah runtuh. Cabaran untuk abah mertuaku yang dah tua dan sakit kaki, namun alhamdulllilah....abah berjaya melepasi jalan kaki secara mendaki! Melepasi kawasan tanah runtuh, kami menaiki sebuah van lain yang telah sedia menunggu. 
Tiba di puncak, keadaan kabus. Pemandangan sawah menghijau di kaki gunung tidak kelihatan. Kami berehat sambil menikmati kopi dan pemanis mulut di Restoran Puncak Kedah, Gunung Jerai. Kulihat sebuah surau tersergam indah di atas puncak yang sedikit lebih tinggi dari kedudukan restoran. Lantas, aku mengajak Danish dan Dhia yang telah habis menikmati hidangan untuk ke sana. Setelah selesai urusan di surau, kami pun turun semula. Tiba-tiba, kabus bergerak perlahan-lahan dan mempamerkan keindahan alam semulajadinya. "Subna Allah...Cantiknya!" 
Menyaksikan keindahan Gunung Jerai ini mengingatku tentang ayat yang diulang-ulang sebanyak 31 kali dalam Surah Ar-Rahman iaitu "Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah, yang kamu hendak dustakan?". Pesona Gunung Jerai memotivasikan diriku agar berusaha tanpa jemu untuk melaksanakan perintah Allah swt dan menjauhi laranganNya, sebelum semua nikmat diambil semula oleh Tuhan Yang Maha Pencipta Lagi Maha Berkuasa.


Media <b>Kedah</b>: Sejarah kewujudan Padang Tok Sheikh <b>di</b> Gunung <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2012 08:40 AM PDT



Sultan Negeri Kedah yang pertama memeluk agama Islam ialah Sultan Muzaffar Shah kira-kira dalam tahun Masihi 1136 (531 Hijrah). Sultan Muzaffar Shah asalnya berketurunan Hindu jati yang menaiki takhta Kerajaan bagi menggantikan paduka ayahandanya Sri Paduka Maharaja Mahajiwa. Sri Paduka Sultan Muzaffar Shah ialah raja ke-sembilan Negeri Kedah pada zaman itu yang dikenali sebagai 'Kalaha' atau 'Kataha'. Sebelum baginda memeluk agama Islam, nama baginda ialah Maharaja Derbar Raja.

Orang yang berusaha mengislamkan baginda ialah seorang pendeta Arab bernama Sheikh Abdullah bin Sheikh Ahmad bin Sheikh Jaafar Kumiri daripada negeri Shahir, di bawah naungan pemerintah Yaman, Tanah Arab. Sheikh ini bersama dengan beberapa orang sahabatnya sampai ke Negeri Kedah kira-kira dalam tahun 1135M atau 1136M mengikut laluan laut dan berlabuh di Kuala Sungai Baboor (Kuala Sungai Merbok sekarang).


Beliau telah masuk menghadap Sri Paduka Baginda dan menzahirkan kepada baginda tentang kesempurnaan agama Islam serta memberi nasihat di atas jalan agama ini kepada baginda dan menteri-menterinya. Maka dikurniakan Allah s.w.t., berimanlah Sri Paduka Baginda dengan segala menterinya dan baginda menukar namanya kepada Sultan Muzaffar Shah dan negeri kepada Kedah Darul Aman.

Sri Paduka Baginda sangat menyanjung tinggi Sheikh Abdullah kerana keikhlasan beliau terhadap baginda, kebijaksanaan dan kesopanannya. Baginda kemudiannya telah melantik Sheikh Abdullah sebagai penasihat peribadinya.

Pada suatu hari, Sri Paduka Baginda bertanya kepada Sheikh Abdullah apakah yang lebih mulia dalam Tanah Arab? Jawab Sheikh Abdullah, selain daripada masjid, benda yang paling mulia ialah menara, iaitu tempat untuk melaksanakan azan dan memuji nama Allah dan Rasul.

Maka, baginda pun bertitah agar dibina sebuah menara di satu tempat yang tinggi dan berdekatan. Cadangan Sheikh Abdullah agar tapak menara itu dibina di kemuncak Gunung Jerai telah diperkenankan oleh baginda Sultan. Katanya, menara yang hendak dibina itu bukan sahaja untuk dijadikan tempat azan tetapi sebagai satu tempat bagi memperingati pertukaran nama baginda daripada Maharaja Derbar Raja kepada nama Islam baginda; Sultan Muzaffar Shah serta nama negeri daripada 'Kalaha' atau 'Kataha' kepada negeri Kedah Darul Aman.

Sambung baca di Darulaman.My

SERAMMNYAA!! Kisah Misteri Penunggu Tetap <b>di</b> Gunung <b>Jerai</b> <b>...</b>

Posted: 02 Jul 2012 08:17 AM PDT


Hampir jam 8.00 malam, dua orang gadis terus berkeliaran di sekitar puncak gunung jerai. Mereka tercari-cari seseorang. Di puncak gunung itu, kedua-dua gadis ini telah bertemu dengan seorang lelaki bernama Ramli bin Haji Khamis, 48. Dia bekerja dengan sebuah organisasi yang terletak di puncak gunung itu. Sudah hampir 20 tahun beliau bekerja di situ.

"Abang, kami nak bermalam di sini, di Padang Tok Sheikh, boleh tak ? " Tanya salah seorang daripada mereka. Namanya Rasidah. Kawasan padang yang ditanyakan oleh gadis itu adalah sebuah tempat lapang di puncak gunung itu. Ia dipanggil Padang Tok Sheikh.

En.Ramli bingung. Biasanya orang yang hendak berkhemah atau berkelah di situ memang akan bertanya dan meminta kebenaran daripada beliau terlebih dahulu. Boleh atau tidak, beliau yang akan putuskan.

Tapi kali ini beliau terpaksa menegah kerana sungguh tidak molek anak gadis bermalam di situ. Lalu beliau menyuruh kedua-dua gadis yang bertelekung ini pulang sahaja. Namun gadis-gadis itu enggan. " Tolonglah bang, malam ni aja. Lepas ni, kami takkan datang lagi," pinta Rasidah lagi.

En.Ramli tidak mahu berganjak daripada keputusannya. Berulang kali difikirkannya, apa gadis-gadis ini tidak takut dengan gunung ini ? Gunung ini 'bernyawa'. Ia banyak menyimpan cerita misterinya yang tersendiri.

Orang-orang di Gurun, Kedah, semuanya tahu puncak gunung itu adalah perkampungan bunian. Di puncak itu ada sebuah kerajaan besar. Ada istana dan pemerintahnya. Juga, ada kampung-kampung dan rakyat jelatanya.

Jadi, tidak perlu gadis-gadis tersebut bermalam di puncak gunung itu. Bahaya! Nanti disorok orang bunian. Tetapi berulang kali beliau menghalang, ada-ada saja alasan yang diterimanya.

"Kami dah janji dengan tok wan. Tok wan nak datang malam ni. Bolehlah, bang…" rayu Rasidah, tinggi suaranya.

Tok wan mana pula, fakir En.Ramli. Ada sesuatu yang tidak kena ! Segera beliau amati wajah kedua-dua gadis yang bertelekung ini. Air muka mereka berdua manis dan berseri. Berumur sekitar awal 20-an. Salah seorang daripada mereka senyap sahaja, hanya Rasidah yang bersuara. Pada pandangan Ramli, gadis-gadis ini bukan jelmaan makhluk halus. Bukan… mereka bukan orang bunian !

"Tolonglah, bang. Puteri dah mimpi semalam ! Tok wan nak datang malam ni. Puteri dah janji dengan tok wan," kata Rasidah lagi.

Puteri ? Siapa puteri ? Fikiran beliau semakin bercelaru. Siapakah gadis-gadis ini sebenarnya ? Mengapa lain benar percakapan mereka ?

Nak tahu apa cerita?? Sambung baca kat Darulaman.My

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved