Rabu, 20 Mac 2013

02 di langkawi - Google Blog Search

My Little Sunshine - It&#39;s All About Us!: Tempat makan <b>di Langkawi</b>

Posted: 11 Mar 2013 01:53 AM PDT

Cerita langkawi belum habis lagi.. kali ni nak bawa korang jalan2 cari makan di langkawi. Actually tempat2 makan ni ada yang aku google blog dan ada yang cari sendiri ikut perut yang sedang kelaparan. Main belasah je pegi mana kedai yang nampak.. janji perut terisi.. ok jom pegi makan day by day. lapo plak tengok gambar ni..
Day 1, selepas kami check in hotel, lepas solat maghrib isyak sume, kami pun keluar cari makan.. banyak kedai makan di Pantai Chenang tu.. Tapi kena pilih betul2 lah sebab takut termasuk kedai Non-Muslim.. kami terjumpa Restoran Aliyah (lebih kurang gitulah ejaannya). Kedai dia buruk je lah, dalam hoarding gitu. Mujur jumpa jalan masuk. . kami order tomyam, sayur kailan ikan masin, ikan siakap bakar, pari bakar dan kerang rebus.semua small portion ye. hehe. tamak okey sebab semua kelaparan. Nasib baik orang tak ramai. dapatlah cepat. tak tahulah sebab lapar ke apakan, tapi semua best :-) Ikan fresh dan cara bakar dia pun sedap. Dia lumur kunyit dan garam untuk bakar. sambal belacan sedap.. makan malam kami malam itu tidak menghampakan. Dan harga tak sampai RM 100.. Cuma kalau mengikut tekak aku, tomyam dia pedas sikit.. tapi oklah.. cuma tak jadi macam tomyam siam :-p

Day 2 pulak. Selepas kami pergi ke Cable Car (belum cerita lagi) perut mulalah berkeroncong.. Jam 2 dah masa tu. mulalah melilau cari kedai makan. Ayah cakap kita pusing2 je pulau cari kedai makan. hmm.. tak boleh jadi ni.. dah lama juga pusing2, tak jumpa pun.. Aku pun pakai garmin cari kedai seperti yang dicadangkan oleh blogger iaitu Kedai Jom Bakar. sekali tu, bila dah sampai, kedai is tutup.. haha. terpaksalah masuk kedai sebelah dia.. Ok jugalah makanan dia.. Tapi kitorang pegi dah pukul 2 kan, amik jelah apa lauk yang ada.. kedai tak tahu apa nama, tapi sebelah Jom bakar. :-)
Malam pulak, ayah cakap nak makan goreng2 je. tapi juga tak tahu kedai apa mahu terjah. Aku pun google lah dalam tenet. Sekali tu jumpalah kedai ni. Tapi sebab kedai ni tak sedap seperti yang orang cakap, aku tak nak sebut namalah.. orang suggest makan ikan bakar, mestilah nak rasa kan sedap sangat ke. ternyata ikan bakar dia boleh terima, tapi makanan seperti goreng2 like mee goreng, nasi goreng, tomyam sume out of taste (my taste lah kan).. Jadi, tukang bakar ikan, sila jangan berhenti keje kat sini sebab nanti tak de orang nak datang. huhu. air dia pun ala2 je, fresh oren tapi tak berapa nak pure. kedekut limau agaknya..
Ha.. day 3 ni kami nak balik dah.. Jadi makan apa yang ada sebab nak pulun gi ronda lagi :-) Kami makan di pekan kuah, ayah nak makan nasi kandar. jadi, nasi kandar aku tak amiklah gambar. malas. hehe. Tapi aku nak fokus kepada kedesapan laksa tepi pantai di pinggir airport ni.. hmmm sedap sangat.. Kalau kat KL ni, payah aku nak jumpa laksa yang sedap mengikut tekak aku... tapi kali ni, laksa dia memang menepati citarasa. Mula2 aku cakap, mama orderlah dulu. kang tak sedap, meyesal pulak order banyak2. hehe. jadi aku pun mengeceklah mama punya laksa. haa. sedap2.. so, orderlah 4 mangkuk.. cendol 1 dan air teh o ais.. orang utara kan, sedap je lah buat laksa asam ni.. yummehh.. Nama van tu laksa pulau. Aku google jumpa laksa power, tapi masa sampai tu aku jumpa laksa pulau dulu, so rezeki diorang lah. Laksa power pun ada juga, tapi depan lagi nun... gambar adalah tidak tersusun..

'

Okey laksa ni sangat rekemen. Yang lain2 tu ikut citarasa sendiri ye. Lain orang lain citarasanya.. kang aku kata sedap, korang tak sedap pulak.. dah petang2 ni lapar pulak tengok laksa.. bak mai semangkuk.. :-) ok bye.. sekian, wassalam..