Jumaat, 12 April 2013

02 di langkawi - Google Blog Search

02 di langkawi - Google Blog Search


Serius! Waspada Beli Kereta Berdaftar <b>Di Langkawi</b> | Daxxstories

Posted: 23 Mar 2013 01:16 AM PDT

KUALA LUMPUR – Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) menasihatkan orang ramai yang mahu memberi kenderaan yang didaftarkan di Langkawi atau Labuan supaya merujuk kepada jabatan itu terlebih dahulu.

JKDM melalui satu kenyataan media memberitahu, meskipun kenderaan terbabit boleh diperoleh dengan harga yang rendah tetapi orang ramai perlu berhati-hati untuk mengelak mereka daripada menjadi mangsa penipuan.

"JKDM sebelum ini mengesan sebanyak 368 kenderaan yang asalnya didaftarkan di Langkawi tetapi kemudian didaftarkan dengan menggunakan borang deklarasi adat tanpa palsu tanpa pembayaran duti kastam dan cukai.

"Sehingga kini JKDM telah menyita 76 kenderaan untuk siasatan lanjut dan sedang berusaha mengesan kenderaan selebihnya," kata kenyataan itu hari ini.

Sehubungan itu pemilik kenderaan yang berdaftar di Langkawi diminta menghubung JKDM Putrajaya untuk membuat pengesahan kesahihan borang deklarasi bagi pembayaran duti kastam dan cukai kenderaan itu.

JKDM dalam pada itu memberitahu mengesan 409 kenderaan yang berdaftar di Langkawi yang telah meninggalkan kawasan itu tetapi masih belum pulang ke Langkawi sedangkan kenderaan terbabit telah melebih tempoh kebenaran.

"JKDM akan turut menjejaki kenderaan ini dan menyitanya," kata kenyataan itu lagi.

Media pada 21 Mac lalu melaporkan beberapa pemilik kenderaan terperanjat apabila kereta yang dipandu mereka tiba-tiba ditahan dan disita oleh JKDM atas alasan tidak menjelaskan duti kereta.

Rata-rata mangsa mendakwa tidak mengetahui bahawa kereta yang dibeli itu sebenarnya dibawa dari Langkawi untuk dijual di ibu negara, memandangkan harga yang ditawarkan di pulau tersebut jauh lebih murah kerana bebas duti.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/ss.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Tiada ulasan:

Catat Ulasan