Selasa, 17 Disember 2013

02 di merbok - Google Blog Search

02 di merbok - Google Blog Search


Phahrulrazi Kena Jawablah Bab Tanah Candi <b>Di Merbok</b>, Bukan <b>...</b>

Posted: 03 Dec 2013 05:06 PM PST

Hindu bernama N.Surendran dan Hindu-Hindu yang lain sibuk dah dengan pemusnahan sebuah candi yang berusia ribuan tahun di Merbok. Mereka cuba mempersalahkan Mukhriz Mahathir dan UBN. Paling aku tak tahan dengar, bila dikatakan yang kerajaan Mukhriz tu sama taraf dengan Taliban yang memusnahkan patung Buddha di Lembah Bamiyan, Afghanistan walaupun hakikatnya, tidak ada lagi manusia beragama Buddha di kawasan tu.

Aku bukannya peminat atau penyokong Mukhriz pun. Apa lagi UBN. Tapi aku cukup tak suka kalau buat perangai pastu sembunyi tangan dan pura-pura tak tahu.

Setakat guna alasan untuk menyalahkan UBN pasal tak gazet tanah di kawasan tersebut, aku rasa alasan itu menambahkan lagi kebodohan pada jemaah kita. Kemusnahan replika candi tu, berlaku semasa penghujung zaman pentadbiran PAS di Kedah. Dengan kata lain, yang jual tanah tu kepada pemaju adalah pemimpin kita sendiri. Pemimpin yang dikatakan tsiqah dan kita wajib wala' kepadanya.

Kalau betul pemimpin kita dari jenis yang bertanggungjawab, dia perlu segera tampil untuk menjelaskan perkara berkenaan. Perlu beritahu awam dan Hindu-Hindu yang sedang menyalak itu rasional tindakannya dahulu sebab, tanah berada di bawah kuasa Kerajaan Negeri dan dia pula adalah salah seorang daripada penggubal undang-undang serta perlaksana polisi Kerajaan Negeri semasa Kedah masih di bawah PAS.

Hindu-Hindu tu juga perlu diberitahu bahawa, setakat pemusnahan replika yang dibina pada tahun 1974, ia bukanlah masalah besar memandangkan ia boleh dibina semula. Namun pemusnahan seperti yang dilakukan oleh Kerajaan Guan Eng ke atas Candi Gua Kepah, jauh lebih dahsyat dan perlu ditegur.

Pasei apa, Hindu-Hindu tu tak berani nak menghentam Guan Eng dan menyamatarafkan Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung DAP itu sama macam komunis China yang memusnahkan pusat-pusat kebudayaan dan keagamaan semasa zaman Revolusi Kebudayaan di tanah besar tempat asal keturunan Guan Eng?

Yang pihak kita pula, kenapa takut sangat nak buka mulut?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan