ads

Khamis, 22 Ogos 2013

02 di kulim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kulim - Google Blog Search


LAGI CIKGU MATI DITEMBAK - Que Achmad menulis...

Posted: 19 Jul 2013 04:18 AM PDT

LAGI CIKGU MATI DITEMBAK | Ditembak Oleh Dua Lelaki Bermotosikal Di Kulim Kedah [GAMBAR] | Apa nak jadi dah kat nagara kita lani. macam-macam kes dah timbul. ritu dekat Kelantan, ni kat Kedah plk. Apa nak jadi... Bulan Puasa pulak tu... huhuuhhu.

KULIM, 19 Julai (Bernama) Seorang guru maut dipercayai ditembak dua lelaki yang bermotosikal di persimpangan lampu isyarat Simpang Empat Keladi di sini tengah hari Khamis.

baca lagi Klik TAJUK ENTRI ni
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kedah, ACP Mohd Nashir Ya berkata K Shanmugam, 45, didapati dalam keadaan berlumuran darah di dalam kereta Toyota Wish miliknya. Kejadian berlaku kira-kira 12.25 tengah hari semalam ketika mangsa dipercayai dalam perjalanan dari rumahnya di Taman Bidara ke Sekolah Menengah Kebangsaan Berapit, Bukit Mertajam. Beliau berkata dua lelaki tersebut dikatakan telah mengikuti kereta mangsa sebelum melepaskan tembakan.
"Salah seorang dari suspek dipercayai telah melepaskan beberapa das tembakan yang mengenai kepala dan badan mangsa. Ini mengakibatkan kereta mangsa terbabas dan melanggar sebuah kereta di hadapan," katanya kepada pemberita di tempat kejadian.
Mohd Nashir berkata kedua-dua suspek kemudiannya memecut motosikal mereka. Mangsa dipercayai ditembak dengan pistol automatik dan polis turut menemui beberapa kelongsong peluru di tempat kejadian.
"Kita akan mengambil keterangan daripada beberapa pihak termasuk ahli keluarga mangsa. Buat masa ini kita belum dapat kenal pasti punca sebenar kejadian," kata Mohd Nashir.
Kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan. Mayat mangsa kemudiannya dihantar ke Hospital Kulim.
Seorang pemandu Mat Lin Saad, 62, berkata beliau sedang memandu di hadapan kereta mangsa dan apabila tiba di simpang lampu isyarat tersebut, beliau terdengar bunyi letupan seperti mercun.

"Tidak lama selepas itu, saya terdengar bunyi kereta saya dilanggar dari belakang. Saya turun dari kereta saya untuk melihatnya dan mendapati orang ramai sudah mengerumun kereta di belakang saya. Saya turut melihat mangsa yang berlumuran darah meronta-ronta sebelum tidak lagi bergerak," katanya.

Zulkiffli Itam, 45, pula berkata beliau yang berada di jalan yang bertentangan ternampak dua lelaki menaiki motosikal mengekori kereta mangsa.

"Tidak lama selepas itu, saya terdengar bunyi seakan-akan mercun dan dua lelaki yang menaiki motosikal itu terus memecut motosikal mereka ke arah Taman Selasih," katanya.- Bernama

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


KedahLanie.info: Ops Tak Posa <b>di Sg Petani</b>

Posted: 06 Aug 2013 06:00 PM PDT

Lelaki selamba kena tahan

Lelaki selamba kena tahan
Premis yang ditemui beroperasi sebelum jam 3 petang

SUNGAI PETANI - Lagak bersahaja seorang lelaki berusia 43 tahun menghabiskan kunyahan makanan dalam mulutnya sebelum mencuci dan mengelap tangan menyebabkan dia ditahan sepasukan anggota penguat kuasa yang melakukan operasi sekitar daerah, semalam.

Lelaki terbabit yang ditahan sedang makan di sebuah restoran di Padang Temusu kira-kira jam 11 pagi semalam dengan selamba bangun, cuci dan lap tangan ketika diserbu penguat kuasa Pejabat Agama dan Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah (MPSPK).

Ketika ditanya mengapa dia tidak melarikan diri bersama kira-kira lima lelaki lain, dia menjelaskan tidak sanggup berbuat demikian kerana melakukan kesalahan iaitu makan di siang hari ketika umat Islam berpuasa. Disebabkan itu, dia rela ditahan.

Pemandu bas sekolah yang menetap di Taman Keladi, Sungai Petani itu kemudian dibawa ke Balai Polis Sungai Petani sebelum dikenakan tindakan mahkamah atas kesalahan yang dilakukan.

Sementara itu, operasi seterusnya tertumpu ke Pinang Tunggal dekat Taman Kempas di mana tiga wanita termasuk seorang remaja perempuan sedang rancak menyediakan juadah untuk orang ramai.

Pelbagai juadah tersedia termasuk ikan goreng, ayam goreng serta nasi dalam periuk besar yang hanya tinggal separuh.

Selain itu, serbuan dekat sebuah lokasi berdekatan Jalan Kuala Ketil, Pekan Lama Sungai Petani mendapati seorang lelaki sedang menyediakan masakan pelbagai juadah.

Bagaimanapun, tindakan lelaki terbabit yang mahu melepaskan diri dengan menggunakan nama seperti mendapat kebenaran beberapa orang pegawai agama dan pegawai MPSPK tidak berjaya mengelakkan diri dari dikenakan kompaun terhadapnya.

Pusat snuker jadi port

Sementara itu, sebuah kedai snuker yang terdapat dalam sebuah pasar raya turut dipercayai dijadikan 'port' kaki ponteng puasa.

Ketika intipan dilakukan, seorang lelaki dilihat membawa bungkusan plastik hitam dipercayai nasi bungkus dan berisi minuman.

Bagaimanapun, selepas serbuan dilakukan, tiada seorang pun yang mengaku makan atau minum sebaliknya mereka seolah-olah sedang leka bermain snuker ketika anggota penguat kuasa tiba.

Pemeriksaan ke lokasi sama turut menemui gelas berisi air di atas meja yang terdapat dalam pusat berkenaan.

Seorang lelaki turut dilihat melarikan diri ke tandas kerana dipercayai sedang menghisap rokok serta mahu mencuci muka untuk menutup kesalahan dilakukan.

Dalam pemeriksaan lanjut ke bilik bersebelahan turut menemui beberapa plastik hitam yang berisi bungkusan nasi dan air minuman di atas lantai dipercayai milik beberapa lelaki dalam pusat snuker berkenaan.

Peniaga sudah tutup kedai

Sementara itu, Pegawai Agama Daerah Kuala Muda, Sheikh Radzi Abdul Mutalib berkata, antara lokasi panas yang diserbu termasuk Taman Kempas, Taman Sri Wang, Kawasan Perindustrian Taman Ria Jaya dan Kawasan
Perindustrian Miel Sungai Lalang.

Selain itu, lokasi lain yang diserbu termasuk Stesen Bas Sungai Petani Jalan Petri, lokasi berdekatan Kompleks Cayman, beberapa restoran dan beberapa lokasi panas di Gurun.

Bagaimanapun, katanya, pemeriksaan kali kedua ke lokasi yang pernah diserbu dalam operasi sebelum ini mendapati kebanyakannya sudah ditutup.

"Ini menunjukkan peniaga sudah ada kesedaran selain akur arahan MPSPK supaya mengendalikan operasi kedai makan selepas jam 3 petang bagi menghormati Ramadan yang hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi," katanya.

Sheikh Radzi berkata, sekiranya didapati bersalah, denda sebanyak RM500 boleh dikenakan untuk kesalahan pertama manakala RM1,000 bagi kesalahan kedua atau boleh juga dikenakan hukuman penjara.

10 kompaun dikeluarkan

Pegawai Penguat kuasa Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah (MPSPK), Anil Aris berkata, sebanyak 10 kompaun dikeluarkan kepada premis yang didapati gagal mematuhi arahan yang dikeluarkan Kerajaan Negeri Kedah.

Menurutnya, kompaun sebanyak RM300 dikenakan dan premis yang terlibat dikehendaki menyelesaikan bayaran dalam tempoh tujuh hari.

"Mengikut mesyuarat yang diadakan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah yang bersidang baru-baru ini memutuskan supaya mengehadkan waktu operasi kedai makanan Islam sepanjang Ramadan kecuali restoran makanan
antarabangsa (bukan Islam).

"Selain itu, premis makanan yang dimiliki sepenuhnya oleh orang Islam perlu mengikuti arahan terbabit dan hanya boleh mula beroperasi selepas jam 3 petang," katanya.

Operasi yang disertai lapan anggota Pejabat Agama Daerah turut mendapat kerjasama daripada 24 anggota penguat kuasa MPSPK.

02 di gurun kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di gurun kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 03:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2013 03:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 18 May 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Venoth&#39;s Culinary Adventures: Restaurant Thian Hoe @ <b>Gurun</b>, <b>Kedah</b>

Posted: 18 May 2013 12:00 AM PDT

Restaurant Thian Hoe is one of the famous restaurants in Gurun, Kedah. It is located right alongside the main trunk road, beside a Shell station and not very far away from the foothill of Mount Jerai. 

It is mainly famous for it's Duck Soup Kuey Tiow which is served in the mornings right up to lunch. As we were in the vicinity today, we decided to drop by for lunch but once we arrived here, we got to know that that dish was sold out for the day. 

Once we were told that, we then asked the boss what else they serve and he mentioned that they do all the usual Chinese dishes as well. We decided to go for that then. We went through a few of the items we wished to order and off he was. He also informed us that usually the Duck Soup Kuey Tiow is sold out by about 12.30 pm and we had only arrived here at about 2 pm. That is why the restaurant seems a little empty at this time. Right after leaving us, he then went into the kitchen which is open air in concept and did the cooking himself. Of course, there were many there who were helping him with the preparations. Within a short while, the dishes started arriving.

For a small town, the fish is definitely not cheap but I still think that it is okay. The preparation was also slightly different compared to the type we get in Central Peninsular Malaysia. There were loads of pickled vegetables on the fish which I found to be unique as well. As for the taste, the fish did score well. It was well cleaned and did not have the usual smell. It could have been fried to a little more crisp level but still this was good enough. Definitely a different style of preparation. I would rate this dish at 8/10 .

The next dish that we ordered was the above Claypot Tofu. This is the small version and is surely sufficient for three pax. I would say that this dish was very well done. Everything was absolutely perfect and there is no room for me to comment at all. I would rate this dish at 10/10 .

The above Kangkung Belacan was absolutely heavenly. The Belacan paste was of a good quality and fresh and he had sparingly used it in the dish. It was also spiced well and there were loads of sliced chicken meat in the dish. This practice of putting chicken into this dish was also something unique that I had observed here only. I would again rate this dish at 10/10 .
As there were only two of us, the above dishes were more than enough and I too needed to keep myself awake as I was driving onwards to Kulim. If you happen to be in Gurun, do give this restaurant a try and it is worth while the effort of finding this restaurant. Do use the GPS coordinates as the address may be difficult to search. Two key landmarks here are the Shell Station and the Foothill of Mount Jerai and you should not miss this place. 
Address: Lot 6740, Jalan Besar, 08300 Gurun, Kedah, Malaysia.
GPS: N05° 48.980′ E100° 28.695′
Opening Hours: 0800 - 2230 Daily 

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


senarai homestay <b>di jitra</b> - kedah - MuaturunSiNi

Posted: 16 Aug 2013 12:00 AM PDT


Homestay Mak Lang Jitra - Jalan Pulau Pisang, Tunjang, Jitra, Kedah
Rumah 2 bilik

Annur Homestay - No 198 Jalan Matrikulasi Taman Sayang Jitra Kedah.
Rumah teres 3 bilik

Annur Homestay - No 198 Jalan Matrikulasi Taman Sayang Jitra Kedah.
Rumah teres 3 bilik

Abd Rahman - 78 Taman Darul Aman Jaya, Jitra
Teres 2 Tingkat

Tmn. Berlian Jitra Kedah - 15 Tmn Berlian,Jln Hsptl, Jitra,Kedah
Teres 2 Tingkat, 5 bilik, 3 blk air

Hosba Homestay - No 2, Taman Berlian, Jln Tmn Bersatu, 06000 Jitra Kedah
Rumah Teres 1 Tingkat / 3 Bilik

Faiz Faizah Homestay - No 38 Taman Seri Halban, Bandar Darulaman, 06000 Jitra, Kedah
SemiD Single Storey/3 bilik

FZ Homestay - Tmn Tunku Sarina Jln Sarina 2 Bdr Darulaman Jitra Kedah
End Lot Teres (3 bilik)

NMJ Homestay - 52, Jln Mutiara Indah 1, Tmn Mutiara Indah, Jitra
Banglo 2 tingkat/4 bilik/3 bilik air

Alyssa Homestay - 1007, Jalan Alyysa 2, Taman Tunku Sarina, Jitra
Banglo setingkat/3 bilik tidur/3 bilik air

Mentari Nine Homestay - No 9, Tmn. Mentari, Jln. Masjid Jitra, Kedah
Teres 2 tingkat, 3 bilik + 3 bilik air

Mutiara Homestay - No 14, Jln Mutiara 2, Taman Mutiara, 06000 Jitra Kedah
Semi D 3 bilik, 2 bilik air

Homestay Ameera - No. 403 Tmn Siswa 2, Bdr Darulaman Jitra Kedah
Teres setingkat/ 3 bilik

Homestay Taman Suria - 429 Taman Suria 2, Jln Hospital Jitra, Jitra
Rumah berkembar/3 bilik

Home Stay Lega - No 9, Pusat Bandar Barat, Tmn. Mahsuri, Bandar Darulaman, 06000, Jitra, Kedah
Rumah Kedai Tgkt 1, 4 bilik : Tgkt 2, 5 bilik

Desa Halban Homestay - 89, Jln Desa Halban 3, Taman Desa Halban, Tanah Merah, Jitra, Kedah

SnarHomestay - 78 Lorong 4, Bandar Baru Darul Aman
Rumah teres 2 tingkat

LEBIH BANYAK SENARAI HOMESTAY KLIK DISINI

02 di baling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di baling - Google Blog Search


Biaqpila™: AWAS!!! ADA SETAN <b>BALING</b> BATU <b>DI</b> JEJANTAS <b>...</b>

Posted: 19 Aug 2013 06:02 PM PDT


Dua kejadian yang sama berlaku dalam tempoh masa selang beberapa hari. Kejadian pertama dilaporkan berlaku apabila satu batu sengaja dijatuhkan dari atas jejantas Taman Connaught oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Lokasi tepat kejadian adalah di jejantas di Taman Connaught yang melintasi Lebuhraya Kajang – Cheras berhampiran dengan Mc Donalds dan juga Pasaraya Giant.
OhTidak ada berkongsi kejadian ini di Facebook Pages Oh! Media baru-baru ini dan mendapat respon yang mengundang kemarahan orang awam dan risaukan akan keselamatan mereka dan mengapa ada pihak yang tergamak melakukan sedemikian rupa?
Beberapa kemalangan dilaporkan berlaku akibat sengaja dilempar batu ke arah cermin kereta di highway di kawasan Taman Connaught di bawah jejantas berhampiran Mc Donalds Taman Connaught. Perbuatan manusia tak berakal mungkin. Sebuah lagi kereta juga turut menerima kecelakaan yang sama tidak lama kemudian dan dipercayai didalangi pelaku yang sama. Berhati-hatilah sentiasa. Sebenarnya apa masalah diorang ni? – Oh! Media Facebook Pages.
Kejadian pertama kami kongsikan pada 16 Ogos lalu yang melibatkan seorang wanita di mana menerima keceraan ringan akibat daripada insiden tersebut [klik di sini].

ohtidak-baling-batu-jejantan-connaught-1

Kejadian kedua pula kami laporkan dua hari kemudian yang melibatkan seorang wanita tua yang memandu untuk pulang ke rumahnya [klik di sini]. Bagaimanapun kejadian kedua tidak dilaporkan kepada polis. Ini dijelaskan sendiri oleh anak mangsa, Anson Ong yang menyatakan dia tidak berniat untuk membuat laporan polis kerana tahu tindakan tersebut hanyalah sia-sia. Apa yang dia mahu lakukan hanyalah berkongsi kepada orang ramai agar mereka dapat lebih berhati-hati ketika melalui lokasi tersebut ataupun di mana sahaja berada.

Baru dua hari lepas kami berkongsi tentang kejadian baling batu dari jejantas yang berlaku di Taman Connought berhampiran Giant dan Mc Donalds (Lebuhraya Cheras – Kajang). Kali ini satu lagi kejadian berlaku di tempat yang sama! Seorang wanita bernasib-baik kerena tidak mengalami sebarang kecederaan. Mohon mana-mana ustaz untuk halau setan-setan yang bermain di aras jejantas tu. For you guys, hati-hati selalu terutama di kawasan yang disebutkan. – Oh! Media Facebook Pages.
ohtidak-baling-batu-jejantan-connaught-2

Jadi berhati-hatilah sentiasa kerana zaman sekarang ni memang susah nak difikirkan kenapa ramai sangat si bodoh yang suka melakukan perkara-perkara keji tanpa langsung rasa bersalah. Terlalu ramai yang boleh diteka sebagai suspek tapi biarlah pihak polis yang menyelesaikan perkara ini. Cadangan kami oleh kerana jejantas tersebut telah dua kali berlaku perkara yang sama dalam waktu yang singkat (itu yang kita tahu), letakkan pengawal keselamatan, CCTV atau sebarang apapun di kawasan tersebut bagi membendung kejadian yang sama berlaku lagi. Jangan tunggu ada yang dah mati baru nak buat tindakan.

Oh! Tidak

KILANG UTK DISEWA DI SERI MANJUNG PERAK CALL ILA 017-5655767
NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN


tumpang sekole...?: Gempaq gempa bumi <b>di Baling</b> dan Kupang <b>...</b>

Posted: 20 Aug 2013 11:22 AM PDT


Pada 18hb Julai 2013 Tenaga Nasional Berhad dengan bangga dan megah sekali telah memberitahu satu dunia betapa syarikat kuasa nasional itu telah memperolehi keuntungan sebelum cukai cukup tinggi sebanyak RM2.042 billion bagi suku ketiga berakhir pada 31hb Mei 2013 berbanding RM980.30 juta dalam suku tahun yang sama tahun lepas.

Selepas sebulan membuat pengumuman itu, maka diberitahu pula tarif elektrik bakal dinaikkan.

Dah untung berbillion ringgit setahun masih lagi nak dinaikkan tarif elektrik...Bukankah ini menunjukkan betapa bersikap cekik darah punya syarikat GLC yang dipimpin oleh kerajaan UMNO/BN.

Sepatutnya jika dah untung banyak sebegitu diturunkan tarif elektrik bagi meringan beban rakyat... Ini tak.. lagi banyak untung lagi nak tekan rakyat .



Apa-apa pun bersyukur dan berterima kasihlah dengan UMNO/BN...bak kata setengah pemimpin UMNO.. tanpa UMNOkita masih lagi duduk atas pokok dengan bercawatkan daun.-f/bk

Alasan lapuk untuk naikkan tarif elektrik


New TNB tariff rates will not burden consumers...

Tenaga Nasional Berhad (TNB) has given an assurance that the proposed electricity tariff adjustment will not burden consumers.

TNB president and chief executive officer Datuk Seri Azman Mohd said domestic users, who consume less than 200 kWh a month, would not see any increase in their monthly bill due to the tariff adjustment.

"About half of our eight million consumers are those who consume less than 200 kWh and have a monthly bill of less than RM70. They will not see any increase in their bills and will not be burdened.

"However, if the tariff adjustment is approved, it will be reasonable. The people need not worry, it will not be a double or a triple increase ... there is a certain percentage, but it will not be that high," he told reporters at the TNB Aidilfitri event here today.

Azman said the final decision on the new tariff would be made by the government based on inputs and information given by TNB.



"Many meetings have been convened to discuss the matter.

"We are confident that the government will give its fair consideration to all quarters, including consumers and industry players," he said.

Azman said electricity tariff adjustment, should it be made in the future, was proposed due to the hike in the price of fuel, and not to increase TNB's profit.

"TNB is neutral, we have nothing to lose. The company that is suffering losses now is Petronas as it has to pay such a high price to supply liquefied natural gas (LNG) as fuel," he said.

Right now, he said, Petronas fixed the price of the gas to generate electricity at RM13.70 per MMBtu, a rate much less than the market price of RM40 per MMBtu. – Bernama


Gempa bumi di Baling dan Kupang...

Gempa bumi lemah berukuran 3.8 pada skala Ricther melanda Kupang di Kedah pada 8.26 pagi Selasa, menurut Jabatan Meteorologi Malaysia.

Gempa bumi itu berpusat di 11km selatan Baling dan gegaran kesan boleh dirasai di sekitarnya, menurut kenyataan jabatan itu di sini.

Rare quake shakes Baling...

Kupang residents in Kedah got a slight jolt today morning when a small earthquake occurred at 8.26am.

Explaining yesterday's 3.8 magnitude earthquake, a Meteorological Department spokesman said although Malaysia is not in "The Ring of Fire", small quakes are still possible, although very rare.

The Ring of Fire is a string of active earthquakes and volcanic eruptions around the Pacific Ocean, which goes past Indonesia and the Philippines in Southeast Asia.

"According to the seismotectonic map, Kupang is close to a fault line. It is possible that the two sides of the fault line rubbed against each other, causing the quake," said Jah Salmihani Mansor from the Geophysics and Tsunami Division.

"Although it is rare in Malaysia, the department diligently monitors the occurrences of such quakes."

The epicentre was at latitude 5.6° North and longitude 100.9° East, 11km south of Baling. Tremors were felt in parts of the district.

Bernama reported that despite feeling the tremors, a teacher at SK Kampung Bandar, Siong only knew of the earthquake when the department called the school to confirm the incident 10 minutes later.-theSun daily



02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


KedahLanie.info: Betulkah KUIN <b>KUALA KETIL</b> akan sampai <b>...</b>

Posted: 11 Jul 2013 03:00 AM PDT

Mengikut penyampai berita terkini KUIN 10 Julai 2013.
Ya, memang mereka bersekongkol dengan media media tersebut. Ingat dahulu bika puak bersih KUIN ajer buat demo, semua akhbar perdana menyiarkan berita tersebut hari-hari walaupun yang berdemo itu 10 orang. TV dan akhbar2 menjadikan seolah2 ia sesuatu yang disokong semua staff dan pensyarah KUIN, Holdings dan kerajaan Ust Azizan dan Prof Dr Jamil "the villian" kepada Kedah.
Pada minggu sebelum ini, pihak insaniah telah memanggil interview pensyarah-pensyarah yang mereka akan serapkan ke Insaniah dari kalangan Insan Fasih dan Insan Maya. Untuk Insan Maya yang mengendalikan kulliyyah Multimedia, ini adalah pertama kali dalam sejarah di Malaysia, sebuah kulliyyah yang berasas kepada "Sastera dan Seni Lukis" atau "ART and Design school" di letak dibawah kulliyyah Engineering. Ini adalah kerana jurusan Multimedia dan Kreativiti di asaskan kepada pelajaran sastera "ARTS" tetapi Engineering berasas kepada SAINS.
Walau apa pun para pelajar berhak membuat protes dan melaporkan ini kepada KPT kerana campur aduk akan menyusahkan mereka apabila graduate.

Menurut pelapor berkenaan pihak Universiti berkemungkinan akan hanya menyerap 10 pensyarah dari Kulliyyah Multimedia , itu pun sekira pensyarah2 tersebut yang sekarang tentunya terdesak akan menerima tawaran tersebut dan dijangka untuk tempoh sehingga bulan Disembar tahun di mana nanti Kulliyyah enginering di pindah ke tempat lain di Alor Setar. 
Mengikut perancangan Kuala Ketil akan tutup sepenuh nya akhir tahun nanti. Gaji Mei dan Jun yang tertunggak tetap tidak akan di bayar, hanya gaji bermula bulan Julai sahaja akan dibayar dengan skim baru badan berkanun. Mereka sebenarnya hendak menggunakan pensyarah2 berkenaan untuk menyelamatkan pelajar2 yang lebih 200 orang di kulliyyah tersebut. Mereka juga terdesak apa nanti akan berlaku, samaada ibu bapa akan merestui dan menentang rancangan ini kerana mangasanya adalah anak-anak mereka.
Selama ini KUIN menghirup darah anak-anak syarikat Holdings tetapi sekarang bila dah kenyang sisa-sisa di buang dengan pelbagai alasan.
Insan Fasih juga menerima nasib yang sama. Untuk menyelamatkan maruah KUIN hanya menyerap pensyarah2 bahasa kepada KUIN dengan tangga gaji baru yang lebih rendah dari yang sekarang.
Hanya 6 dari 11 guru bahasa Inggeris diserap ke Insaniah. Surat belum keluar lagi. Drp 26 guru b.arab pula belum dpt jumlah sebenar yg diserapkan. Pensyarah bahasa Arab masih masih tertunggu-tunggu. Sebahgian telah menyaman Insaniah. Mereka sedang mengumpulkan semua invois2 dan apa2 yang tertunggak dari tahun 2009 hingga sekarang.
Apapun selain tindakan mereka juga merancang nak meneruskan program2 diluar Insaniah dengan saki baki staf yang masih ada.
Semua CEO dan pengikut2 yang setia tidak di kehendaki lagi.
Nasib Insan Medic lebih terok. Walaupun pemangku Rektor berhasrat menutupnya tetapi yang pasti ia adalah bertentangan dengan garis panduan KPT. Ura-ura nak jual/serah kepada MAHSA seperti yang berlaku kepada Nursing, tengoklah nanti.
Insan system juga di laporkan sudahpun kumpul inbois-inbois kepeda KUIN. Mereka juga akan menyaman sekira tiada penyelesaian dari KUIN.
Tahniah kepada KUIN kerana menjadi badan berkanun. Tetapi selesaikan lah isu-isu Insaniah Holding sebaik baik dalam bulan Ramadhan ini. Biar lah mereka pergi dengan keadaan baik.

02 di pendang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pendang - Google Blog Search


panasss..! yb suraya cari mat sabu <b>di pendang</b>..???!!! - THE DUKE&#39;S <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2013 09:37 PM PDT

Agak lama saya kurang ke Pendang sejak selesai PRU ke-13 pada awal Mei lalu. Mungkin agak sebok dengan kerjaya dan kempen politik semakin reda di seluruh negara, saya cuba melapangkan diri ke parlimen yang pernah cuba ditawan oleh Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu.
Kebetulan saya gemar minum di sekitar pekan Pendang, saya bersua muka dengan beberapa "ahli parlimen kedai kopi" yang gemar berpolitik bersama segelas teh tarik di depan mereka. Agak menarik topik mereka kali ini.. "Mana Mat Sabu?"
Rupanya mereka bertanyakan dimanakah gerangannya Mat Sabu selepas PRU ke-13? Menurut mereka, sebelum PRU ke-13, Timbalan Presiden PAS itu menyewa rumah di sekitar pekan Pendang. Mereka meneka, mungkin dia nak jadi "orang Pendang"…

Kata mereka, ketika itu muka Mat Sabu lebih kerap mereka lihat berbanding bekas Ahli Parlimen Pendang, Dr. Hayati Othman. Abang Mat ke hulu ke hilir menyapa seluruh orang Pendang. Tak kira PAS atau UMNO, semua dia salam.
Pada satu ketika, Mat Sabu dikatakan pernah ke pekan "nat" (pasar hari) di pekan tersebut dan menjemput orang Pendang untuk hadir ke rumahnya. Katanya, dia mahu mengadakan kenduri doa selamat "masuk rumah baru". Mungkin Mat Sabu "serius" nak jadi "orang Pendang"…
Kelibat Mat Sabu ketika itu cukup mencuri tumpuan. Di pasar malam, di Petronas, di kedai-kedai sekitar parlimen, hatta di tepi bendang pun mereka terlihat kelibat Mat Sabu. Tapi agak kurang bayang Mat Sabu kelihatan di masjid-masjid di daerah itu…
Namun selepas PRU ke-13, tiada lagi kelibat Mat Sabu. Selesai saja diumumkan kemenangan Dato' Othman Abdul sebagai Ahli Parlimen Pendang, kelibat Mat Sabu tidak kelihatan lagi di parlimen tersebut.
Ke mana dia pergi? Dia lari ke mana? Merajuk membawa hati yang lara? Bersembunyi di "rumah baru"nya? Atau Abang Mat kita meratap hiba di celah ketiak Normah? Normah yang mana satu? Normah yang "pertama" atau yang "kedua"?
Bagaimana dengan "rumah baru" Abang Mat? Sudah ditinggalkan begitu saja? Kalau rumah tersebut dibeli, apakah Mat Sabu sudah menjual rumah tersebut? Jika disewa, apakah sewanya sekadar hanya untuk sampai selesai PRU ke-13? "Serius" benarkah Mat Sabu nak jadi "orang Pendang"?
Pada saya, sekiranya Mat Sabu benar-benar ikhlas mahu berkhidmat sebagai wakil rakyat di Pendang, dia perlu berada di Pendang dan melakukan apa yang dia lakukan ketika sebelum pilihanraya berlangsung.
Sekiranya dia tewas sekali pun sebagai Ahli Parlimen, dia perlu kekal di situ bagi mengambil berat tentang puak-puak PAS yang berjuang pada PRU ke-13 tempohari. Kalau benar pun puak-puak PAS itu tidak undi Abang Mat tempohari, apa salahnya jika dia sebagai Timbalan Presiden mengambil tahu mengenai akar umbi PAS di Pendang?
Mungkin Mat Sabu fikir, jika puak PAS Pendang menolaknya, maka dia tidak perlu berkhidmat atau mengambil tahu tentang mereka di sana? Nampaknya, lepas selesai di kerah peluh keringat mereka, Mat Sabu terus tinggalkan pak-pak lebai itu?
Apa yang jelas, pak-pak lebai PAS yang suka bergebang di kedai kopi itu memang menyampah dengan Mat Sabu. "Habis madu, sepah dibuang", itu kata mereka, bukan saya. Saya hanya tersengih di meja sebelah sambil menyelak Harakah, sambil di dalam hati ketawa berdekah-dekah!
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved