ads

Khamis, 26 September 2013

02 di kulim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kulim - Google Blog Search


[Video & Gambar] Kemalangan ngeri pekerja TNB <b>di Kulim</b> Hi Tech

Posted: 28 Aug 2013 05:30 PM PDT

Kemalangan Ngeri Yang Berlaku Berdekatan Kilang Saint Gobain di Kulim Hi-Tech Park, Kulim..

Kemalangan yang agak dahsyat pagi tadi di Kulim Hi-Tech Park, Kulim Kedah

Lokasi berdekatan dengan Kilang Saint Gobain dan First Solar, Mangsa adalah pekerja TNB Kulim. Ini adalah videonya yang dirakamkan oleh rakan facebook...

Mangsa adalah staff TNB Kulim. 5 anggota terlibat kemalangan pagi tadi. Semoga Allah permudahkan segala urusan magsa.

Kemalangan yang berlaku pagi tadi berpunca kereta mangsa yang gagal dikawal telah berpusing dan melanggar tiang lampu.

02 di pokok sena - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pokok sena - Google Blog Search


MP PAS <b>Pokok Sena</b>: Kerajaan perlu Tegas terhadap Rampasan <b>...</b>

Posted: 23 Sep 2013 09:08 PM PDT

Dewan Rakyat 24 September 2013 – Usul di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1), Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat bagi membolehkan Dewan yang mulia ini merunding isu Pendirian Tegas Kerajaan Malaysia terhadap Rampasan Kuasa di Mesir – KEMBALIKAN HAK PRESIDEN MORSI.

Bagaimanapun Usul ini ditolak dalam Kamar Speaker. Teks Usul adalah seperti berikut
Tarikh: 20 September 2013

Assalamu'alaikum Wrt. Wbt.
Kepada
YB Tan Sri Datuk Seri Panglima Pandikar Amin bin Haji Mulia
Yang DiPertua Dewan Rakyat
Parlimen Malaysia,
Kuala Lumpur,

YB Tan Sri,

USUL MENANGGUHKAN MESYUARAT DI BAWAH PERATURAN MESYUARAT 18 (1) dan (2)

Usul di bawah Peraturan Majlis Mesyuarat 18(1) dan (2). Dengan ini diberi notis bahawa saya akan mengusulkan supaya mesyuarat ini ditangguhkan untuk membincangkan usul yang melibatkan perkara tertentu, berkepentingan ramai dan perlu disegerakan.

ISU PENDAKWAAN TERPILIH DIBAWAH AKTA HASUTAN

Bahawa saya, Dato' Mahfuz Omar, Ahli Dewan Rakyat bagi kawasan Pokok Sena mohon mencadangkan bahawa Majlis ini hendaklah ditangguhkan mengikut Perkara 18(1), Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat bagi membolehkan Dewan yang mulia ini merunding isu Pendirian Tegas Kerajaan Malaysia terhadap Rampasan Kuasa di Mesir.

Tan Sri Yang Dipertua
Isu ini adalah perkara tertentu kerana Kerajaan Malaysia perlu mengambil tindakan tegas dan keras, mengutuk serta mengecam tindakan menjatuhkan kerajaan dengan kaedah Rampasan Kuasa Tentera terhadap Kerajaan yang telah dipilih secara demokratik.

Kerajaan Malaysia sepatutnya mengecam dan mengutuk rampasan kuasa ala tentera yang diketuai Jeneral Al Sisi dan mengambil langkah bersama Kerajaan Turki dan OIC serta Komuniti antarabangsa yang lain bagi mengorak langkah mengembalikan Presiden Mohamad Morsi sebagai Presiden Mesir yang telah dipilih secara sah pada 24 Jun 2012.

Kerajaan Malaysia perlu memperlihatkan pendirian yang jelas dan nyata supaya kerajaan tidak dilihat mengiktiraf rampasan kuasa menumbangkan kerajaan selain daripada kaedah demokrasi.

Sehingga ke hari ini dipercayai sudah ribuan nyawa yang tidak berdosa telah dibunuh oleh tentera Mesir walaupun pihak tentera cuba menutup kekejaman ini dengan mengeluarkan angka rasmi kematian sekitar 830 orang sahaja.

Tan Sri Yang Dipertua
Perkara ini melibatkan kepentingan ramai, Lanjutan daripada rampasan kuasa Presiden Mesir yang dipilih secara sah membuatkan rakyat Mesir dan komuniti antarabangsa bangkit untuk membantah tindakan tidak demokratik tersebut, akibatnya suasana tegang mengundang pembunuhan beramai-ramai sedang berlaku di sana mutakhir ini.

Kerajaan yang dipilih secara demokratik perlu dipulihkan oleh rakyat Mesir sendiri melalui proses pilihanraya. Kerajaan tidak sepatutnya digulingkan dengan sebegitu rupa kerana ini bukan saja melanggari prinsip dan amalan demokrasi tetapi juga mengkhianati amanah rakyat.

Malah ketidakstabilan politik Mesir ini akan turut menjejaskan ribuan rakyat Malaysia yang menuntut dan bekerja di Negara tersebut.

Perkara ini perlu disegerakan kerana pendirian tegas kerajaan menegakkan Kerajaan Mesir yang telah dipilih secara demokratik mestilah diterima dan dihormati oleh semua. Sebarang tindakan untuk menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokratik nyata melanggari batasan undang-undang dan perlembagaan.

Oleh itu, Dewan yang mulia perlu membuat pendirian tegas mendesak Kerajaan Sementara Mesir mengembalikan semula Presiden Mohamad Morsi kepada Presiden Mesir yang sah bagi mengekang dan menghentikan keganasan dan pembunuhan rakyat Mesir yang sedang berlaku.

Sekian,

Yang benar,

Dato' Mahfuz Omar
Ahli Dewan Rakyat, Pokok Sena

02 di merbok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di merbok - Google Blog Search


BN Kekal Kemenangan <b>Di</b> Parlimen <b>Merbok</b> - MyNewsHub

Posted: 18 Aug 2013 06:01 PM PDT


ALOR SETAR – Barisan Nasional (BN) mengekalkan kemenangan di kawasan Parlimen Merbok selepas Mahkamah Pilihan Raya di sini hari ini menolak petisyen difailkan calon PKR Nor Azrina Surip yang mempertikai keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 bagi kawasan itu.

Hakim Hadhariah Syed Ismail membuat keputusan itu selepas mendapati petisyen difailkan Nor Azrina 'cacat' kerana pempetisyen gagal mengemukakan fakta penting untuk menunjukkan tindakan boleh diambil terhadap responden.

"Petisyen ini cacat, fakta tidak lengkap. Saya juga tidak berhasrat membazirkan masa mahkamah untuk perbicaraan penuh. Pempetisyen juga tidak menyatakan responden pertama, kedua dan ketiga tidak mematuhi undang-undang pilihan raya yang mana?.

"Mesti ada kaitan dengan Peraturan-peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981, Akta Kesalahan Pilihan Raya. Mesti datang dengan fakta dan alasan yang lengkap," katanya.

Dalam petisyen itu, Nor Azrina menamakan anggota Parlimen Merbok Dr Ismail Daut dari BN sebagai responden pertama manakala Pegawai Pengurus Bahagian Pilihan Raya Parlimen Merbok sebagai responden kedua dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) responden ketiga.

Hadhariah memerintahkan pempetisyen membayar kos RM30,000 kepada Ismail dan RM15,000 masing-masing kepada responden kedua dan responden ketiga.

Nor Azrina diwakili peguam Gooi Hsiao Leung, Ismail diwakili peguam Datuk Hashim Jahaya manakala responden kedua dan ketiga diwakili peguam persekutuan L.Chandra Devi, Nurulhuda Nur'Aini Mohd Nor, Nik Mohd Noor Nik Kar dan Farah Azlina Latif. – BERNAMA

Iklan Teks:

Anda mungkin juga meminati:


PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

02 di gurun kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di gurun kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Sep 2013 03:34 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 03:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2013 03:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 18 May 2013 12:00 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Venoth&#39;s Culinary Adventures: Restaurant Thian Hoe @ <b>Gurun</b>, <b>Kedah</b>

Posted: 18 May 2013 12:00 AM PDT

Restaurant Thian Hoe is one of the famous restaurants in Gurun, Kedah. It is located right alongside the main trunk road, beside a Shell station and not very far away from the foothill of Mount Jerai. 

It is mainly famous for it's Duck Soup Kuey Tiow which is served in the mornings right up to lunch. As we were in the vicinity today, we decided to drop by for lunch but once we arrived here, we got to know that that dish was sold out for the day. 

Once we were told that, we then asked the boss what else they serve and he mentioned that they do all the usual Chinese dishes as well. We decided to go for that then. We went through a few of the items we wished to order and off he was. He also informed us that usually the Duck Soup Kuey Tiow is sold out by about 12.30 pm and we had only arrived here at about 2 pm. That is why the restaurant seems a little empty at this time. Right after leaving us, he then went into the kitchen which is open air in concept and did the cooking himself. Of course, there were many there who were helping him with the preparations. Within a short while, the dishes started arriving.

For a small town, the fish is definitely not cheap but I still think that it is okay. The preparation was also slightly different compared to the type we get in Central Peninsular Malaysia. There were loads of pickled vegetables on the fish which I found to be unique as well. As for the taste, the fish did score well. It was well cleaned and did not have the usual smell. It could have been fried to a little more crisp level but still this was good enough. Definitely a different style of preparation. I would rate this dish at 8/10 .

The next dish that we ordered was the above Claypot Tofu. This is the small version and is surely sufficient for three pax. I would say that this dish was very well done. Everything was absolutely perfect and there is no room for me to comment at all. I would rate this dish at 10/10 .

The above Kangkung Belacan was absolutely heavenly. The Belacan paste was of a good quality and fresh and he had sparingly used it in the dish. It was also spiced well and there were loads of sliced chicken meat in the dish. This practice of putting chicken into this dish was also something unique that I had observed here only. I would again rate this dish at 10/10 .
As there were only two of us, the above dishes were more than enough and I too needed to keep myself awake as I was driving onwards to Kulim. If you happen to be in Gurun, do give this restaurant a try and it is worth while the effort of finding this restaurant. Do use the GPS coordinates as the address may be difficult to search. Two key landmarks here are the Shell Station and the Foothill of Mount Jerai and you should not miss this place. 
Address: Lot 6740, Jalan Besar, 08300 Gurun, Kedah, Malaysia.
GPS: N05° 48.980′ E100° 28.695′
Opening Hours: 0800 - 2230 Daily 

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


Taiko kongsi gelap bantu sekolah agama <b>di</b> Kedah,mohon balasan <b>...</b>

Posted: 20 Sep 2013 10:03 PM PDT

KUALA NERANG - Disebabkan keinginan mendalam mereka untuk mendapatkan ganjaran syurga, tiga individu yang dipercayai anggota kumpulan kongsi gelap, memberi sumbangan RM2,000 masing-masing kepada beberapa maahad tahfiz di sekitar Kodiang dengan harapan menebus dosa yang mereka lakukan masa lampau.

Kisah menarik itu disampaikan oleh Husam Baderuddin, anak Mufti Kedah, di pekarangan Maahad Tahfiz Ar-Riadah, Kodiang, beberapa hari selepas umat Islam menyambut Aidilfitri.

Beliau berkata, kejadian itu bermula apabila sebuah kenderaan pacuan empat roda jenis Toyota Hilux menghampirinya dan seorang lelaki berusia dalam lingkungan 40-an memperkenalkan diri sebagai anggota kumpulan kongsi gelap.

Dua lagi hanya menanti di dalam kenderaan itu.

Beliau berkata, sebaik sahaja mendengar perkataan kongsi gelap, beliau berasa gerun dan ketika itu hanya berserah kepada ALLAH tentang perkara tidak diingini yang mungkin berlaku ke atas dirinya.

Sebaliknya, dia menjadi hairan apabila lelaki itu menyatakan hasrat mereka bertiga hendak menyumbang wang kepada maahad tahfiz itu untuk menebus dosa yang mereka telah lakukan dan dan bagi mendapatkan syurga sebagai ganti.

Katanya, lelaki itu membuat pengakuan mereka banyak kekurangan dalam amal ibadat, termasuk gagal menunaikan solat lima waktu dan mengambil jalan mudah untuk mendapat ganjaran syurga.

Tidak jahil agama

Husam berkata, daripada percakapannya, beliau percaya lelaki yang menemuinya itu tidak menggambarkan seorang yang jahil dari segi agama, dan mempunyai kesedaran berkaitan agama sehingga sanggup berbuat demikian untuk mendapatkan pahala.

"Saya diberitahu bahawa mereka (bertiga) berasal dari Changloon dan dibesarkan di situ selama 10 tahun, sebelum berpindah ke Thailand lebih 30 tahun. Selain aktiviti kongsi gelap, lelaki itu turut menjalankan perniagaan menjual tayar di negara jiran.

"Lelaki itu memberitahu bahawa wang itu adalah sebagai sumbangan atau infak kepada maahad tahfiz.

"Katanya, wang yang hendak disumbangkan itu adalah hasil keuntungan daripada penjualan tayar dan bukan wang daripada aktiviti kongsi gelap," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau, yang juga Yang Dipertua Yayasan Ar-Riadah berkata, tindakan lelaki itu menyumbang kepada maahad tahfiz di Kodiang itu bersama rakan-rakannya, bukan perkara baru.

Mereka sering memberi sumbangan kepada beberapa maahad tahfiz di tempat lain setiap bulan ketika keluar dari Thailand.

Bagaimanapun, beliau terkejut dan tergamam apabila lelaki itu mengeluarkan sepucuk pistol secara tiba-tiba dari jaketnya.

"Waktu itu saya sudah pun setuju untuk menerima sumbangan itu. Tetapi, saya jadi terkejut apabila dia keluarkan sepucuk pistol dan letakkan di atas meja.

"Saya bertanyakan kepada dia, untuk apa dia keluarkan pistol. Dia kata, dia sebenarnya, ingin keluarkan wang yang disimpan dalam poket yang sama," katanya.

"Dia tidak mengancam saya. Dia bercakap baik-baik sahaja. Cuma saya yang terkejut apabila dia keluarkan pistol secara tiba-tiba.

"Mana tidaknya. Selalunya saya hanya tengok pistol dalam televisyen, tetapi masa itu saya melihat pistol dengan mata kepala sendiri. Memang menggerunkan," katanya.


Tidak bunuh orang awam

Husam berkata, beliau mengambil peluang dalam pertemuan kira-kira 30 minit itu untuk bertanya beberapa perkara kepada lelaki itu, termasuk berkaitan aktiviti kumpulan kongsi gelap yang semakin hangat diperkatakan di akhir-akhir ini.

"Dia memberitahu bahawa kebanyakan kes pembunuhan yang berlaku adalah melibatkan sesama ahli kumpulan kongsi gelap dan bukan orang awam. Ia berlaku disebabkan oleh perasaan marah, dendam, dengki dan sebagainya.

"Meskipun menyertai kumpulan itu, dia mendakwa dia tidak pernah membunuh orang. Dia mungkin menyimpan senjata api itu untuk keselamatan diri sendiri sahaja," katanya.

Dalam perbualan itu, lelaki itu memberitahunya, bahawa pembunuh upahan yang berjaya membunuh seorang individu yang dikehendaki akan menerima upah antara RM500 dan RM1,500.

"Saya amat terkejut dengan kenyataan ini. Rupanya beginilah nilainya harga manusia sekarang, sedangkan kerajaan meletakkan begitu banyak papan tanda (di tepi jalan raya) supaya rakyat menghargai nyawa masing-masing," katanya.

Berdasarkan peristiwa tiga anggota kongsi gelap yang dilihatnya itu, Husam menasihatkan masyarakat supaya tidak menilai seseorang itu dari segi zahir semata-mata.

Beliau menyebut sabda Nabi SAW, yang bermaksud: "ALLAH tidak pandang gambaran luaran kamu, ALLAH pandang hati kamu".

"Jadi, jangan menilai dia dan anggota geng yang lain dengan gambaran buruk. Memang secara fahaman kita, mereka ini adalah samseng dan sebagainya. Mereka juga manusia yang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Setiap anak Adam ada salahnya.

"Cuma kita mendoakan agar mereka ini kembali ke jalan sebenar. Kesedaran mereka mengenai agama itu ada. Mereka juga manusia seperti kita," katanya.

02 di kubang pasu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kubang pasu - Google Blog Search


EDtv: (Zlurpp!!) Sarapan <b>di</b> Pasar <b>Kubang Pasu</b>, Kelantan

Posted: 04 Jun 2013 04:53 PM PDT

Hai, selamat pagi! ED nak kongsi pengalaman ED bersarapan di Kelantan minggu lepas. Disebabkan hotel ED dekat dengan Pasar Kubang Pasu, ED dan adik ED berjalan kaki di pagi hari menuju ke Pasar Kubang Pasu. Berikut cerita selanjutnya..
Perjalanan dari hotel ke Pasar Kubang Pasu kira2 pukul 7 pagi. Lihat, tak sibuk jalan raya di sini.
Ini dia Pasar Kubang Pasu..
 Pengalaman pertama ED nak rasa nasi tumpang..
Nasi tumpang. Harganya RM1.50 satu.
Beginilah rupa nasi tumpang. Dalamnya macam nasi himpit dan ditumpangkan beberapa jenis lauk di dalamnya. Lupa la, lauk apa dalamnya.. Hehe..
Selain itu, ED juga beli sate ni. Pagi2 dah ada jual sate di Kelantan. Harganya 40sen secucuk.
Sebagai makanan penutup, ED cuba nasi dagang Kelantan. Hehe..
Ada pelbagai jenis kuih-muih khas Kelantan yang dijual di pasar ni. ED tak beli sebab kuih-muih di Kelantan ni manis2. ED lebih tertarik beli makanan yang rasa pedas dan berempah di sini. Hehe.. Udada Ubabye!!
Segmen makan-makan di blog..

02 di kuala kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala kedah - Google Blog Search


eksklusif !! siapa pemimpin pas pusat ziarah jenazah syiah <b>di kuala</b> <b>...</b>

Posted: 10 Aug 2013 01:11 AM PDT

Disebalik laporan isu jenazah pengikut Syiah diuruskan mengikut fahaman Syiah baru baru ini di Kuala Kedah, rupa rupanya ada cerita yang tersembunyi dibelakang isu itu..

Baru baru ini, aku dapat maklumat bahawa pengikut Syiah yang meninggal dunia itu adalah ahli Pas dan pernah menjawat jawatan dalam Pas Kuala Kedah..

Menurut sumber, si mati telah mewasiatkan secara bertulis kepada ketua Syiah Kedah dan kepada keluarga si mati secara lisan supaya berbuat demikian(kebumikan mengikut fahaman Syiah)ketika sedang sakit di sebuah hospital.

Selepas si mati meninggal dunia, jenazah beliau dibawa balik ke Kuala Kedah dan segala urusan mandi dan kafankan jenazah mengikut wasiat yang ditulis si mati.. Orang orang kampung tidak dibenarkan untuk melihat urusan mandi mayat kerana kumpulan Syiah yang didatangkan khas dari Pendang melakukan semua proses ini..

Menurut sumber lagi, si mati dimandikan dengan cara menegak dan dikafankan dengan kain yang ditulis doa doa didatangkan khas dari Iran..

Di fahamkan semua pimpinan Pas Kedah datang ziarah arwah dan beberapa pemimpin Pas pusat juga datang tetapi mereka tidak menegur langsung upacara tersebut..

Yang peliknya pemimpin Pas seperti menghalalkan ajaran Syiah dalam parti mereka dengan membiarkan hal ini berlaku tanpa ada sebarang suara untuk menyekat ajaran ini ...

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


Petikan Akhbar Mengenai Kolej INSANIAH | <b>Kuala Ketil</b>

Posted: 01 Sep 2013 01:11 AM PDT

ALOR SETAR – Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah semalam dikejutkan dengan pendedahan kepincangan pengurusan dan kewangan anak syarikat Kolej Universiti Insaniah (Kuin), Insaniah Holdings Sdn Bhd (IHSB).

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengangkutan dan Kerja Raya Negeri, Datuk Tajul Urus Mat Zain (BN-Tanjong Dawai) yang mendedahkan perkara itu semasa menggulung perbahasan, mengemukakan bukti dengan fakta serta contoh berdasarkan siasatan dan audit dalaman.

Pendedahan itu mengejutkan Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi (Pas-Pengkalan Kundor) yang bangun mencelah dan berkata apa yang didakwa itu di luar pengetahuan barisan Exco ketika Kedah ditadbir pakatan pembangkang.

Tajul Urus berkata pembayaran gaji yang tinggi kepada ketua pegawai Eksekutif IHSB sehingga RM35,000 sebulan selain tindakan IHSB menubuhkan anak-anak syarikat yang tidak perlu menyebabkan berlaku pertindihan fungsi sedangkan ia boleh laksanakan sendiri oleh Kuin.

Menurutnya anak-anak syarikat tersebut menjalankan operasi akademik yang menelan kos tinggi seperti Insan Maya Sdn Bhd menguruskan Kuliah Multimedia, Insan Hospitality Sdn Bhd menguruskan Kuliah Hospitaliti dan perkhidmatan halal, Insan Fasih Sdn Bhd dan Insan Medic Sdn Bhd bagi Kuliah Perubatan.

"Kesemua program akademik ini boleh dijalankan di bawah Hal Ehwal Akademik (HEA) Kuin dengan kos lebih rendah," kata Tajul Urus.

Beliau berkata unit penyelenggaraan melibatkan kerja-kerja pembersihan dan penyelenggaraan juga diserahkan kepada IHSB dan kos untuk kerja-kerja itu bagaimanapun dibayar oleh Kuin.

Pelantikan kakitangan juga tidak mengikut prosedur dan kelayakan serta terdapat pensyarah dilantik tanpa temuduga, ada yang diberikan kerja dahulu dan temuduga kemudian, tambahnya.

"Bayaran gaji tidak mengikut skim gaji dan pelantikan pensyarah tidak berdasarkan kelayakan MQA. Pensyarah Kreatif Thinking berkelayakan bidang Ijazah ICT. Pensyarah Bahasa Arab tetapi kelayakan bidang Ijazah Usuluddin," katanya.

Tajul Urus berkata kebanyakan keputusan dan tindakan IHSB bercanggah dengan syarat ditetapkan Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT).

Beliau turut menyenaraikan penyelewengan, pembaziran kewangan besar termasuk kompaun oleh KPT serta tindakan mahkamah terhadap Kuin. – Bernama

ALOR SETAR – Kerajaan Kedah akan mencari jalan penyelesaian terbaik dalam mengatasi masalah petugas Insaniah Holding Sdn Bhd yang tidak mendapat gaji, sejak Mei lalu.

Menteri Besar Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir berkata, isu tuntutan gaji tertunggak itu tidak sepatutnya diajukan kepada kerajaan negeri kerana ia tiada kaitan secara langsung dengan Insaniah Holding.

"Insaniah Holding merupakan satu anak syarikat di bawah Kolej Universiti Insaniah (Kuin), jadi kerajaan negeri memang tidak ada kaitan dengannya kerana selama ini kita hanya berurusan dengan Kuin dan bukannya dengan Insaniah Holding.

"Tetapi kakitangan Insaniah Holding masih menuntut supaya kerajaan negeri membantu membayar tuntutan gaji yang tertunggak itu. Kita faham situasi mereka, jadi kita akan selesaikan masalah ini di luar bidang kuasa Kuin itu sendiri," katanya kepada pemberita di sini malam tadi.

Beliau berkata kerajaan negeri akan cuba sedaya upaya mencari jalan untuk membayar gaji petugas Insaniah Holding atas dasar ehsan walaupun tidak mempunyai sebarang kaitan dengan anak syarikat Kuin itu.

"Jalan penyelesaian akan dicari tetapi mungkin nanti akan ada pihak yang masih tidak berpuas hati kerana gagal untuk mendapatkan gaji seperti sebelum ini.

"Saya ingin jelaskan bahawa masalah yang timbul ini sebenarnya berakar umbi daripada Insaniah Holding itu sendiri, apabila berlakunya perubahan kuasa pada pilihan raya umum ke-13 yang lalu, masalah ini secara langsung telah diwariskan kepada kami," kata Mukhriz.

Mengulas kenyataan Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar mengenai kos anggaran nilai gaji tertunggak yang berjumlah RM2.7 juta itu, Mukhriz berkata perkara itu merupakan masalah yang rumit.

"Seperti yang sedia maklum, Insaniah Holding telah beroperasi seolah-olah seperti Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) jadi dari situ kita faham bahawa kerajaan negeri sama sekali tidak terlibat dengan semua pengurusan termasuklah pembayaran gaji.

"Saya pelik kerana cara operasinya seperti IPTS tetapi masih bergantung pada dana kerajaan di mana setiap bulan masih meminta pembayaran gaji kepada kakitangan," katanya.

Beliau juga menyifatkan perkara itu sebagai tidak adil apabila kerajaan negeri yang harus membayar tunggakan gaji berkenaan.- Bernama

ALOR SETAR – Kerajaan Kedah akan memberi perhatian kepada kebajikan pelajar dan kakitangan Kolej Universiti Insaniah (Kuin) dalam menangani pelbagai masalah yang berlaku di kolej universiti milik kerajaan negeri itu.

Menteri Besar Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir berkata kerajaan negeri mahu menyelesaikan masalah Kuin satu persatu tanpa ada sebarang unsur politik.

Beliau agak terkilan kerana ada pihak tertentu yang cuba memperlihatkan dan menimbulkan sesuatu yang ditolak oleh warga Kuin.

"Kerajaan negeri nak jaga kepentingan seluruh rakyat negeri ini. Jika ada sebilangan pelajar yang tak puas hati nak kena pindah dari (kampus induk) Kuala Ketil (ke kampus lama di Mergong), itu bukan keutamaan kita.

"Sebelum ini mereka telah kemukakan memorandum (berkenaan pelbagai masalah) di Kuin Mergong. Mereka (pelajar dan warga Kuin) tak perlu bimbang kerana kita telah sediakan kemudahan kelas dan asrama yang mencukupi (di Mergong)," katanya kepada pemberita ketika melakukan tinjauan mesra di Bazar Ramadan Stadium Darul Aman di sini semalam.

Pada majlis itu Mukhriz turut mengedarkan kira-kira 800 bungkus bubur lambuk Yayasan Islam Kedah (Yiked) kepada orang ramai serta peniaga di bazar tersebut.

Mukhriz berkata sebelum ini terdapat pelbagai masalah di Kampus Kuin Kuala Ketil seperti kemudahan asrama pelajar yang tidak disediakan serta kakitangan kolej itu yang terpaksa berulang-alik dari Alor Setar ke Kuala Ketil.

Katanya pihaknya akan mengambil pendekatan berjumpa dengan wakil pelajar kolej itu bagi menerangkan kepada mereka tindakan kerajaan negeri lakukan bagi memastikan masalah yang berlaku dapat diatasi secara berperingkat.

"Ia akan mengambil sedikit masa untuk atasi pelbagai masalah dan kita minta semua pihak bersabar bagi membolehkan kerajaan negeri selesaikan satu persatu," katanya.

Sementara itu Mukhriz berkata kerajaan negeri merancang untuk mempromosikan bazar Ramadan sebagai satu daripada produk pelancongan di negeri ini yang menawarkan pelbagai juadah istimewa.

Katanya beliau yakin pelancong asing yang datang ke bazar Ramadan akan tertarik dengan melihat pelbagai juadah yang hanya ditemui pada bulan itu sahaja. – Bernama

02 di pendang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di pendang - Google Blog Search


PANASS!! Lagi Kisah Jemaah Cium Khatib <b>di Pendang</b> <b>...</b>

Posted: 14 Aug 2013 06:13 PM PDT


Semalam Mc ada membuat entri dan mengambil video dari blog MTK berkenaan jemaah cium khatib selepas khutbah. Entri semalam boleh baca kat SINI.

Disini Mc nak buat pembetulan selepas Mc meminta rakan dari Pendang untuk menghubungi Ketua UMNO Bahagian Pendang Datuk Othman Abdul, atau yang lebih dikenali sebagai Tok Man Bedui. Mc meminta penjelasan beliau mengenai perkara cium khatib tu.

Mengikut apa yang dikatakan oleh Tok Man, amalan cium khatib ni menjadi satu turun-temurun di Pondok Chegar, malah ianya menjadi 'adat' wajib apabila raya. Tapi bukan seluruh Pendang amalkan perbuatan begitu, hanya disesetengah tempat saja.

 Mc terima kata-kata Tok Man tu sebagai satu pengalaman Mc baru mengenai 'adat' di Pendang.

Mc juga pernah dengar mengenai amalan-amalan kumpulan 'Tarekat' yang mencium Tok Guru selepas khutbah, tazkirah atau bila berjumpa. Kononnya itu menjadi satu 'adat' atau amalan yang semestinya dilakukan. Kalau tak buat bermakna kita tak menghormati tok guru kita.

Mc tak pertikaikan semua tu, maklumlah Mc pun agama tak tinggi tapi cukup hanya untuk bekalan diri dan family.

Adat tak itu bukan agama, adat tak semestinya berdosa jika tidak dilakukan. Cuma gambaran dalam video itu yang merisaukan kita, tak bolehkah tunggu si Khatib turun dulu sebelum nak cium dan peluk puas-puas. Kenapa perlu panjat, dan tunggu macam harimau nak terkam mangsa?

Pada sesiapa yang pernah lihat video tu pasti berasa amat pelik dan hairan dengan apa yang berlaku. Tak pernah pula tengok Imam besar masjid negara di Putrajaya sana diperlakukan demikian, apakah 'ilmu'  Imam masjid negara tak sehebat tok guru di pondok Chegar tu?

Tolonglah umat Islam Malaysia, banyak sangat rencah tambahan dalam agama kita sekarang ni. Pegang pada Al-Quran dan Hadis sahih, buat apa yang disuruh dan tak perlu memandai atau menambah apa yang tak pernah disuruh.

Ahlul sunnah wal jemaah patuh pada ulul amri, tapi bukan taksub!

McTheory:
Hanya pandangan peribadi..maaf atas kesilapan..

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved