ads

Selasa, 12 November 2013

02 di kulim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kulim - Google Blog Search


Sepuluh kampung <b>di Kulim</b> dilanda banjir kilat, 200 <b>...</b> - Kosmo

Posted: 20 Oct 2013 10:24 AM PDT

Sepuluh kampung di Kulim dilanda banjir kilat, 200 penduduk dipindahkan

Sepuluh kampung di Kulim dilanda banjir kilat, 200 penduduk dipindahkan

20/10/2013 1:50pm

KULIM - Sepuluh buah kampung dan taman perumahan dalam empat mukim di daerah ini dilanda banjir kilat akibat hujan lebat petang semalam, menyebabkan 200 penduduk dipindahkan malam tadi.

Hujan lebat sejak pukul 3 petang itu, menyebabkan beberapa kawasan di Mukim Sungai Seluang, Mukim Nagalilit, Mukim Lunas dan Mukim Karangan dinaiki air sedalam satu hingga 2.5 meter.

Antara kampung yang teruk dilanda banjir di empat mukim itu adalah Kampung Bukit Sarang, Kampung Paya Serdang, Kampung Batu 8, Kampung Sungai Limau, Taman Sang Kancil, Kampung Padang Limau dan Batu Putih.

Banjir kilat itu menyebabkan laluan dari daerah ini ke Padang Serai, Baling dan Mahang dan laluan Kulim-Padang Serai terputus hubungan malam tadi hingga kira-kira 5.30 pagi ini namun laluan kini boleh dilalui kenderaan.

Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kulim, Rohana Yusuff berkata, sembilan pusat pemindahan telah dibuka bagi menempatkan mangsa banjir berkenaan.

Kata Rohana, antara pusat pemindahan itu adalah di Sungai Kob, Kampung Padang Limau, Dewan Masjid Sungai Seluang, Surau Bukit Sarang Ayam dan Sekolah Kebangsaan Pagar Museh.

Menurut Rohana, ada antara mangsa banjir telah pulang ke rumah masing-masing pagi ini dan pihak JKM turut menyalurkan bantuan makanan.

Ketua Polis Daerah Kulim, Supt Ghuzlan Salleh berkata, anggota polis dan Jabatan Bomba dan Penyelamat Kulim dan Hitech Park membantu memindahkan penduduk berkenaan. - Bernama

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


Mahfuz Dan Azmin Hina <b>Petani Di Sungai</b> Limau ~ <b>Sungai</b> Rapat <b>...</b>

Posted: 02 Nov 2013 01:22 AM PDT


Tindakan Naib Presiden Pas, Mahfuz Omar yang cuba menjawab kembali isu kritikan petani berhubung cara dan kaedah yang digunakan oleh parti itu ketika program 'Tok Guru Turun Bendang' tempoh hari akhirnya memakan diri. 

Dia yang cuba mempertahankan 'aksi' Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang ketika menabur benih padi yang disifatkan sebagai 'cara memberi makan ikan' itu, akhirnya ditempelak oleh salah seorang petani semalam.

Bertempat di pusat media Pas, Mahfuz telah mengadakan satu sidang akhbar khas bagi mempertahankan kaedah yang digunakan itu. Dia dengan penuh yakin mengatakan kaedah tersebut turut digunakan oleh golongan petani di Sungai Limau yang disifatkan sebagai teknik orang kampung.

"Satu tabur kering, satu tabur basah dan satu lagi tabur air. Dua hari sebelum itu, dia (tuan punya bendang) sembur racun untuk (bunuh) siput gondang. Lepas dua hari baru kami pi tabuq dan siput gondang akan mati. Ini teknik orang kampung" katanya.

Paling menarik, Mahfuz turut mengatakan laporan yang dikeluarkan oleh Berita Harian sebagai laporan pekak, sedangkan ia secara khusus merujuk kepada kenyataan seorang Pas yang mempertikaikan kaedah tersebut. Atau dalam bahasa mudah, Mahfuz sebenarnya menghina ahli Pas tersebut yang disifatkan sebagai pembohong yang pekak.

Sedangkan rata-rata yang hadir semalam, mengetahui kenyataan Mahfuz itu hanya bertujuan untuk mempertahankan tindakan Hadi yang jelas tidak mengetahui cara dan kaedah sebenar proses penanaman padi. Tidak tahan dengan penipuan Mahfuz itu, petani yang turut hadir itu lantas bangun yang mempertikaikan kenyataan Mahfuz itu.

"Saya ni orang Kedah, besar dalam bendang. Tapi seingat saya, kami tak pernah tabur padi dalam ayaq (air)" katanya.

Terkejut dengan persoalan tersebut, Mahfuz yang merah muka lantas mengatakan kaedah tersebut adalah merupakan cara lama yang tidak mempunyai inovasi.

"Tak pa la, yang tu yang tak ada inovasi. Yang ini generasi baru yang ada inovasi tinggi" balas Mahfuz tersipu-sipu.

Terdahulu Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali ketika berceramah di Dulang Besar dilihat turut menghina masyarakat Sungai Limau yang dikatakan daif dan miskin. Malah kenyataan itu sengaja diulang beberapa kali sehingga menimbulkan rasa kurang senang penduduk Sungai Limau yang hadir.

Ini kerana umum mengetahui Dun Sungai Limau adalah merupakan kubu kuat pas sejak 5 penggal yang lalu. Malah sepanjang tempoh hampir 20 tahun, BN/Umno tidak pernah berjaya memenangi kawasan tersebut yang sebelum ini di kenali sebagai DUN Sala.

Kesian orang Sungai Limau, bagi mencari simpati pengundi pelbagai gelaran telah diberikan oleh pimpinan pembangkang kepada mereka. Apa pun di doakan semoga Allah membuka pintu hati mereka untuk mengundi BN/umno dalam pilihan raya kecil ini sekali gus menyahut cabaran untuk #BeraniHijrah.

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Oct 2013 01:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Oct 2013 01:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Sep 2013 01:30 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Taiko kongsi gelap bantu sekolah agama <b>di</b> Kedah,mohon balasan <b>...</b>

Posted: 20 Sep 2013 10:03 PM PDT

KUALA NERANG - Disebabkan keinginan mendalam mereka untuk mendapatkan ganjaran syurga, tiga individu yang dipercayai anggota kumpulan kongsi gelap, memberi sumbangan RM2,000 masing-masing kepada beberapa maahad tahfiz di sekitar Kodiang dengan harapan menebus dosa yang mereka lakukan masa lampau.

Kisah menarik itu disampaikan oleh Husam Baderuddin, anak Mufti Kedah, di pekarangan Maahad Tahfiz Ar-Riadah, Kodiang, beberapa hari selepas umat Islam menyambut Aidilfitri.

Beliau berkata, kejadian itu bermula apabila sebuah kenderaan pacuan empat roda jenis Toyota Hilux menghampirinya dan seorang lelaki berusia dalam lingkungan 40-an memperkenalkan diri sebagai anggota kumpulan kongsi gelap.

Dua lagi hanya menanti di dalam kenderaan itu.

Beliau berkata, sebaik sahaja mendengar perkataan kongsi gelap, beliau berasa gerun dan ketika itu hanya berserah kepada ALLAH tentang perkara tidak diingini yang mungkin berlaku ke atas dirinya.

Sebaliknya, dia menjadi hairan apabila lelaki itu menyatakan hasrat mereka bertiga hendak menyumbang wang kepada maahad tahfiz itu untuk menebus dosa yang mereka telah lakukan dan dan bagi mendapatkan syurga sebagai ganti.

Katanya, lelaki itu membuat pengakuan mereka banyak kekurangan dalam amal ibadat, termasuk gagal menunaikan solat lima waktu dan mengambil jalan mudah untuk mendapat ganjaran syurga.

Tidak jahil agama

Husam berkata, daripada percakapannya, beliau percaya lelaki yang menemuinya itu tidak menggambarkan seorang yang jahil dari segi agama, dan mempunyai kesedaran berkaitan agama sehingga sanggup berbuat demikian untuk mendapatkan pahala.

"Saya diberitahu bahawa mereka (bertiga) berasal dari Changloon dan dibesarkan di situ selama 10 tahun, sebelum berpindah ke Thailand lebih 30 tahun. Selain aktiviti kongsi gelap, lelaki itu turut menjalankan perniagaan menjual tayar di negara jiran.

"Lelaki itu memberitahu bahawa wang itu adalah sebagai sumbangan atau infak kepada maahad tahfiz.

"Katanya, wang yang hendak disumbangkan itu adalah hasil keuntungan daripada penjualan tayar dan bukan wang daripada aktiviti kongsi gelap," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau, yang juga Yang Dipertua Yayasan Ar-Riadah berkata, tindakan lelaki itu menyumbang kepada maahad tahfiz di Kodiang itu bersama rakan-rakannya, bukan perkara baru.

Mereka sering memberi sumbangan kepada beberapa maahad tahfiz di tempat lain setiap bulan ketika keluar dari Thailand.

Bagaimanapun, beliau terkejut dan tergamam apabila lelaki itu mengeluarkan sepucuk pistol secara tiba-tiba dari jaketnya.

"Waktu itu saya sudah pun setuju untuk menerima sumbangan itu. Tetapi, saya jadi terkejut apabila dia keluarkan sepucuk pistol dan letakkan di atas meja.

"Saya bertanyakan kepada dia, untuk apa dia keluarkan pistol. Dia kata, dia sebenarnya, ingin keluarkan wang yang disimpan dalam poket yang sama," katanya.

"Dia tidak mengancam saya. Dia bercakap baik-baik sahaja. Cuma saya yang terkejut apabila dia keluarkan pistol secara tiba-tiba.

"Mana tidaknya. Selalunya saya hanya tengok pistol dalam televisyen, tetapi masa itu saya melihat pistol dengan mata kepala sendiri. Memang menggerunkan," katanya.


Tidak bunuh orang awam

Husam berkata, beliau mengambil peluang dalam pertemuan kira-kira 30 minit itu untuk bertanya beberapa perkara kepada lelaki itu, termasuk berkaitan aktiviti kumpulan kongsi gelap yang semakin hangat diperkatakan di akhir-akhir ini.

"Dia memberitahu bahawa kebanyakan kes pembunuhan yang berlaku adalah melibatkan sesama ahli kumpulan kongsi gelap dan bukan orang awam. Ia berlaku disebabkan oleh perasaan marah, dendam, dengki dan sebagainya.

"Meskipun menyertai kumpulan itu, dia mendakwa dia tidak pernah membunuh orang. Dia mungkin menyimpan senjata api itu untuk keselamatan diri sendiri sahaja," katanya.

Dalam perbualan itu, lelaki itu memberitahunya, bahawa pembunuh upahan yang berjaya membunuh seorang individu yang dikehendaki akan menerima upah antara RM500 dan RM1,500.

"Saya amat terkejut dengan kenyataan ini. Rupanya beginilah nilainya harga manusia sekarang, sedangkan kerajaan meletakkan begitu banyak papan tanda (di tepi jalan raya) supaya rakyat menghargai nyawa masing-masing," katanya.

Berdasarkan peristiwa tiga anggota kongsi gelap yang dilihatnya itu, Husam menasihatkan masyarakat supaya tidak menilai seseorang itu dari segi zahir semata-mata.

Beliau menyebut sabda Nabi SAW, yang bermaksud: "ALLAH tidak pandang gambaran luaran kamu, ALLAH pandang hati kamu".

"Jadi, jangan menilai dia dan anggota geng yang lain dengan gambaran buruk. Memang secara fahaman kita, mereka ini adalah samseng dan sebagainya. Mereka juga manusia yang tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Setiap anak Adam ada salahnya.

"Cuma kita mendoakan agar mereka ini kembali ke jalan sebenar. Kesedaran mereka mengenai agama itu ada. Mereka juga manusia seperti kita," katanya.

DUNIA ITU: 63 rumah <b>di Kodiang</b> rosak akibat ribut

Posted: 02 Apr 2013 02:44 AM PDT

Pelatih Giatmara membantu mengalihkan zink yang rosak di Kampung Paya Pida 1. - Foto Shahrizal Md Noor/bh]


 JITRA - Sebanyak 63 rumah di tiga kampung di Kodiang dekat sini rosak teruk terutama di bahagian bumbung selepas dilanda ribut petang semalam.

Kejadian kira-kira 6 petang itu melibatkan 45 rumah di Kampung Paya Pida Satu, 13 di Kampung Pida Empat dan lima di Kampung Kandis dengan jumlah kerugian keseluruhan hampir RM1 juta.

Tiada sebarang kemalangan jiwa dalam kejadian itu.

Seorang mangsa kejadian itu, Habsah Ahmad, 69, dari Kampung Paya Pida Satu berkata ketika kejadian, dia bersama tiga anak dan menantu serta tiga cucunya berusia antara tiga bulan dan lima tahun berada di rumah.

Katanya dia yang terdengar bunyi deruman angin kencang sehingga bumbung rumahnya diterbangkan angin melarikan diri dengan menaiki kereta milik anaknya bersama keluarganya untuk mencari tempat selamat.

"Masa tu makcik lihat zink terbang. Makcik jadi takut dan bawa cucu berusia lima tahun selamatkan diri. Makcik syukur semua anggota keluarga makcik termasuk cucu berusia tiga bulan selamat," katanya kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian hari ini.

Abdullah Awang, 68, dari Kampung Paya Pida Satu berkata dia kerugian kira-kira RM100,000 setelah bumbung rumahnya serta barangan elektrik di dalam rumahnya rosak.

Dia yang menceritakan detik-detik cemas kepada pemberita bersama isterinya Hasma Hussin, 64, berkata kejadian berlaku dengan pantas sehingga tidak sempat untuk menyelamatkan barangan berharga.

Katanya dia bersama isteri cuba keluar rumah dan melihat bumbung rumah terbang seperti burung dan masuk semula ke dalam rumah sehingga keadaan kembali normal.

"Saya hanya mampu melaungkan azan sahaja. Kami cuba nak selamatkan diri dengan keluar rumah dan bila lihat zink berterbangan kami masuk semula ke dalam rumah. Bila angin dah habis saya lihat semua bumbung rumah saya dan jiran habis (diterbangkan)," katanya.

Anggota Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Tun Mahathir yang turun padang melawat mangsa kejadian turut menyalurkan bantuan Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi meringankan beban yang dialami mereka.

Mukhriz berkata buat sementara ini anggota keluarga yang terlibat ditempatkan di tiga pusat penempatan termasuk di Dewan Orang Ramai Batu 1 sebelum bantuan susulan daripada kerajaan pusat untuk memperbaiki rumah dibuat dalam tempoh terdekat.

"Ada antara anggota keluarga mereka tinggal di rumah bagi menjaga keselamatan barangan di dalam rumah. Kita juga minta anggota Rela menjaga kawasan rumah yang rosak," katanya. - Bernama

2 Apr 2013

kopiahkait [order kopiah bernama <b>di</b> sini]: bobo dan epy <b>kodiang</b> ;-)

Posted: 16 May 2013 08:22 AM PDT

 bobo & toke MIG david teo
amboi-amboi, sejak sain contract dengan MIG makin menjadi yer ko Bobo

02 di kuala kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala kedah - Google Blog Search


My Small World: Castle <b>di Kuala Kedah</b> mirip Castle di Cardiff, UK?

Posted: 07 Nov 2013 10:00 PM PST

Masa me jalan-jalan ke Kuala Kedah dan sempat naik di atas jambatan tinggi kat Kuala Kedah tu. Gayat gak walaupun dalam kereta. Ingatkan nak gi cari ikan atau udang fresh kat jeti Kuala Kedah. Tak jadilah nampaknya nak beli since takde kotak putih tu. Kang busuk kete me nanti. Masa kat sana, me nampak 'castle' ni. Me ingatkan hotel....

Rupanya.....Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia. Kemain cantik ala ala castle kat Cardiff pulak. Kenapa Cardiff? Kat Cardiff memang ada banyak castle untuk dilawati. 


Diantara Castle di Cardiff ialah di sini......

02 di jitra - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jitra - Google Blog Search


gempar !!! dinding pasaraya runtuh <b>di jitra</b> - Bicara Perjuangan

Posted: 07 Oct 2013 10:00 PM PDT

JITRA : Sebahagian besar dinding pasar raya yang baru beroperasi awal Ogos lalu di Bandar Darulaman Industri (BDI) di sini, runtuh awal pagi tadi. 
Kejadian dikatakan berlaku kira-kira jam 8.30 pagi itu bagaimanapun tidak menyebabkan kecederaan kerana premis terbabit ketika itu kosong dan hanya beroperasi jam 10 pagi.
Punca kejadian masih disiasat, manakala pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat turut berada di lokasi. antarapos.

02 di padang terap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang terap - Google Blog Search


Polis rampas senjata api, bahan letupan <b>di Padang Terap</b>, Kedah <b>...</b>

Posted: 04 Sep 2013 09:17 PM PDT

KUALA LUMPUR: Polis merampas sejumlah senjata api termasuk mesingan AK47, Colt, M4, pistol dan bahan letupan dalam operasi di Padang Terap, Kedah awal pagi ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, rampasan itu dilakukan dalam Ops Cantas bagi membanteras jenayah bagaimanapun beliau enggan mengulas lanjut.

"Maklumat lanjut akan diberikan oleh polis Kedah.

Saya tidak mahu ulas lanjut kerana ia masih baru," katanya pada sidang media selepas menyampaikan ucap tama Wacana Majlis Profesor Negara: Masyarakat dan Jenayah: Di Mana Kita?" di sebuah hotel terkemuka, di sini, sebentar tadi.-bHarian

02 di yan kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di yan kedah - Google Blog Search


Majlis Pecah Tanah Pusat Komuniti RELA <b>di</b> Dulang Besar, <b>Yan</b> <b>...</b>

Posted: 02 Nov 2013 07:18 AM PDT

Tarikh Sabtu 2.11.2013

02 di jerai kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di jerai kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di jerai kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Oct 2013 01:12 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Unit Perang Gerak Saraf PAS Pasang Bendera Sokong Pemimpin <b>...</b>

Posted: 22 Oct 2013 02:37 AM PDT

Unit Perang Gerak Saraf PAS (PGS) yang diketuai oleh Dr. Abdul Isa Ismail, bekas Speaker DUN Kedah era pentadbiran PAS, dikatakan sedang merancang untuk menaikkan banner 'DATO SUHAIMI ABDULLAH PILIHAN RAKYAT' di beberapa lokasi yang terletak dalam kawasan yang dikenali sebagai kubu kuat UMNO.Tujuannya adalah untuk menaikkan sentimen kebencian sekaligus akan menyebabkan para penyokong Suhaimi Abdullah, bekas Ketua Bahagian Jerai yang kalah dalam pertandingan Naib Ketua Bahagian baru-baru ini, dan tidak terpilih pula sebagai calon untuk DUN Sungai Limau, melakukan sabotaj terhadap calon UMNO-BN, Dr. Ahmad Sohaimi Mohd Lazim.

PAS tidak dapat mengesan sebarang kelemahan di kalangan UMNO melainkan pertembungan ketika masing-masing merebut jawatan dalam pemilihan yang dilangsungkan baru-baru ini. PAS berharap, dengan melaga-lagakan para pemimpin UMNO setempat dan penyokong-penyokong mereka, PAS akan dapat mengaut kelebihan, sama ada melalui undi pihak lawan atau penyokong-penyokong tidak keluar mengundi, sekaligus mengecilkan margin pemerolehan undi calon UMNO-BN.

Beberapa isu yang membabitkan kelemahan PAS di Sungai Limau terutama sekali yang melibatkan KALIMAH ALLAH selain pertembungan kuasa antara tiga fraksi berbeza pendapat dalam PAS yang sedang bercokah antara satu sama lain sekarang, sedang melemahkan PAS.

Tiga kumpulan berbeza itu ialah, kumpulan yang mahukan salah seorang anak Allahyarham Tan Sri Azizan menjadi calon, manakala kumpulan kedua pula adalah kumpulan yang akur dengan sebarang keputusan pimpinan pusat. Kumpulan ketiga pula adalah kumpulan yang kecewa dengan PAS.

PAS sendiri pun beranggapan peluang mereka hanya 50-50 berdasarkan rekod khidmat di Sungai Limau.

Secara lebih tepat lagi, di kalangan PAS pertembungan berlaku melibatkan AZAM SAMAD VS MUZAINI AZIZAN VS MUAZ OSMAN.

Mohd Nasir @ Che Pi bin Osman merupakan AJK Kawasan yang begitu berpengaruh dan juga merupakan abang kepada Muaz. Mohd Nasir mahukan adiknya menjadi calon. Muaz pula bekerja sama tempat dengan Azam.

Golongan pertama dan golongan ketiga melihat, kejayaan mencalonkan Azam menandakan bermulanya proses PENGHAPUSAN ULAMA dalam PAS Kedah dan digantikan dengan PENYEMBAH-PENYEMBAH ANWAR IBRAHIM yang berbaju dan berbadan PAS tetapi berjiwa liar serta sanggup berkompromi apa-apa sahaja termasuklah akidah seperti dalam kes isu KALIMAH ALLAH.

Justeru, tindakan jalan tengah iaitu melakukan provokasi di kalangan UMNO sendiri.

Calon UMNO-BN sekarang pernah kalah di tangan Dato' Suhaimi ketika merebut jawatan Ketua Pemuda Bahagian lebih kurang 20 tahun lalu. Dato' Suhaimi pula disebut-sebut akan menjadi calon DUN Sungai Limau sebelum akhirnya yang dicalonkan adalah Dr. Ahmad Sohaimi Mohd Lazim. Jadi, daripada para penyokong PAS kecoh dan pecah belah kerana pertembungan tiga fraksi tersebut, Unit Perang Gerak Saraf yang diketuai Abdul Isa Ismail perlu terlebih dahulu menghuru-harakan UMNO.

KedahLanie.info: PRK: Ketua Pemuda Pas <b>Jerai</b> lawan Sohaimi

Posted: 21 Oct 2013 04:55 PM PDT


YAN -  Ketua Pemuda Pas Jerai, Mohd Azam Samat, 37, yang juga pengarah Pusat Asuhan Tunas Islam Kedah, adalah calon parti itu untuk PIlihan Raya Kecil (PRK) kerusi Dewan Undangan Negeri Sungai Limau, umum Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang di pekan Sungai Limau, di sini sebentar tadi.

Azam sebelum ini pernah berkhidmat sebagai seorang guru.

Mohd Azam berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Syariah Islamiah dari Universiti Al-Azhar, Mesir.

Beliau yang juga Pengarah Jabatan Pasti Kedah merupakan anak didik politik kepada bekas Menteri Besar Kedah, Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak pada suatu ketika dulu.

Azam sebelum ini sudah disebut-sebut sebagai calon di kawasan itu memandangkan sikapnya yang disenangi penduduk selain tidak mempunyai musuh dalaman.

Pada 4 November ini, Azam bakal berhadapan calon BN yang merupakan seorang pensyarah kanan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Ahmad Sohaimi Lazim.

02 di langkawi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di langkawi - Google Blog Search


panas ! pengusaha feri <b>di langkawi</b> langgar arahan <b>...</b> - Kedahkini

Posted: 08 Nov 2013 12:50 AM PST

Dimaklumkan pihak pengurusan Langkawi Ferry Line Ventures telah mengeluarkan notis untuk menarik balik tiket tempatan bagi penduduk Langkawi. Kadar baru ini selaras kepada semua seperti  orang luar dan pelancung.
Sebelum ini penduduk Langkawi mendapat harga tempatan yang kurang RM3.00 dari tiket biasa. Adakah pihak pengurusan Feri tersebut menaik tambang tersebut setelah mendapat kebenaran kerajaan.
Surat Kelulusan Tambang feri

TPM mahu syarikat feri beri diskaun kepada penduduk Langkawi

2012/09/07

LANGKAWI: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta syarikat pengendali feri di Langkawi supaya melaksanakan sepenuhnya pemberian kadar tambang istimewa kepada penduduk pulau itu.

Katanya, pemberian diskaun feri kepada penduduk Langkawi sudah lama dipersetujui kerajaan dan kerana itu beliau mahu pemberian diskaun sepenuhnya dikuatkuasa serta merta.

"Kalau mereka tak buat kita boleh ambil tindakan kepada konsortium feri terbabit. Dulu waktu tak ada konsortium mereka bersaing (letak harga rendah) tapi bila dah ada konsortium mereka letakkan harga. Jangan hisap darah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan perwakilan UMNO Bahagian Langkawi di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri di sini, hari ini.

Sebelum September 2011, penduduk Langkawi menikmati diskaun harga tiket sebanyak RM3 daripada harga asal RM23 bagi laluan Kuala Kedah dan RM13 bagi Kuala Perlis.

Bagaimanapun, bermula September 2011, kadar istimewa bagi penduduk Langkawi tidak lagi terpakai pada waktu cuti sekolah, curi umum, Jumaat, Sabtu dan Ahad.

Selain itu, sebelum ini pesara, warga emas dan pelajar serta orang kurang upaya diberikan kadar tambang kanak-kanak iaitu RM17 bagi laluan Kuala Kedah dan RM13 bagi Kuala Perlis tetapi kini tidak diberikan langsung.

Muhyiddin berkat,a masalah feri itu sudah lama menjadi masalah yang menyebabkan kos bebanan kepada penduduk Langkawi yang selalu berulang alik ke tanah besar.
"Saya minta Kementerian Pengangkutan kuatkuasakan sepenuhnya. (Kerajaan) dah putuskan (harga tiket istimewa) lama tetapi tak dikuatkuasakan sepenuhnya. Sekarang perlu dilakukan dalam sehari dua. Kita akan pantau," katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, jika ada rakyat merasakan konsortium yang dibentuk syarikat feri itu adalah satu bentuk kartel atau monopoli, mereka boleh membuat aduan kepada Suruhan Persaingan.

"Dulu mereka syarikat yang bersaing. Bila bentuk konsortium berpakat letak harga daripada RM10 kepada RM23. Itu boleh jadi kartel. Kita dah ada undang-undang di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

"Akta Persaingan ini untuk wujudkan persaingan yang sihat. Jangan ada monopoli atau kartel, disebabkannya pengguna dibebankan dengan kos lebih tinggi daripada sepatutnya. Mereka boleh mengadu kepada suruhanjaya untuk menyiasat jika konsortium naikkan harga, perkhidmatan tak baik, kerusi rapat dan pengguna tunggu berjam-jam untuk dapat tiket," katanya.

02 di changlun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di changlun - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Oct 2013 11:06 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Aug 2013 11:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jul 2013 11:15 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di changlun</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jun 2013 11:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Homestay <b>Changlun</b>, Kedah.: Homestay <b>Changlun di</b> Pekan <b>Changlun</b>

Posted: 27 May 2013 12:58 AM PDT

Apa kabar pengunjung homestaychanglun.com? Anda sedang mencari penginapan yang selesa dengan harga yang berpatutan ketika berada di Utara Tanah Air? Jangan risau, Homestay Changlun menyediakan perkhidmatan homestay di sekitar Pekan Changlun a.k.a Changloon. Untuk pengetahuan anda, Homestay Changlun kini terdiri daripada 4 unit homestay di Taman Mahogany yang terletak di tengah - tengah pekan Changlun, Kedah. Dengan lokasinya yang sangat strategik, dan berdekatan dengan prasarana, menjadikan Homestay Changlun tempat penginapan yang paling sesuai dan selesa untuk anda sekeluarga ketika:-
i)   bercuti bersama keluarga di sekitar utara tanah air (Kedah dan Perlis)

ii)  menghadiri majlis perkahwinan dan kenduri - kendara,

iii) menghadiri majlis konvokesyen di IPTA berdekatan. ((UNIMAP, UUM, PTSS, KMK, POLIMAS, IPDA, UITM Arau, Kolej Komuniti Arau, MRSM Arau)

iv) majlis pendaftaran pelajar di IPTA berdekatan. (UNIMAP, UUM, PTSS, KMK, POLIMAS, IPDA, UITM Arau, Kolej Komuniti Arau, MRSM Arau)

v) menghadiri seminar atau aktiviti di IPTA berdekatan. (UNIMAP, UUM, PTSS, KMK, POLIMAS, IPDA, UITM Arau, Kolej Komuniti Arau, MRSM Arau)

vi) terkandas atau terlepas feri ke Pulau Langkawi.

vii) jalan - jalan di Kuala Perlis, Bukit Kayu Hitam, Padang Besar, Bukit Tangga dan Jitra.



Bagi menjamin keselesaan penginap - penginap di Kedah Homestay, kami melengkapkan homestay ini dengan kelengkapan berikut:-


  •     3 bilik tidur yang luas dan selesa. (Semua bilik dilengkapi penghawa dingin)
  •     2 tandas dan bilik mandi.
  •     3 katil queen berset comforter.
  •     3 penghawa dingin.
  •     1 Mesin basuh automatik.
  •     2 Toto tambahan dan 4 unit bantal tambahan.
  •     Dapur dan perkakas memasak.
  •     Iron dan iron board.

Kadar Sewaan dan Pakej Homestay Changlun:-
Untuk tempahan sila hubungi saya di talian 013-4884421 (Yusri)


  •     Kadar sewa Homestay Changlun pada hari biasa adalah RM150 per malam

  •     Kadar sewa Homestay Changlun pada hari pendaftaran pelajar IPTA adalah RM 170 per malam

  •     Kadar sewa Homestay Changlun pada hari konvokesyen adalah RM200 per malam

Deposit RM50 per malam diperlukan untuk tempahan. Kami menerima bayaran secara tunai, cash deposit, kredit kad dan paypa.

Lokasi tumpuan di sekitar Homestay Changlun:-


Antara tempat - tempat tumpuan yang berdekatan dengan Kedah Homestay adalah seperti:-
1. Universiti Utara Malaysia (UUM) - 10minit
2. Universiti Malaysia Perlis (Unimap) - 10minit
3. Kolej Matrikulasi Kedah (KMK) - 1minit
4. Universiti Teknologi MARA Arau (Uitm Arau) - 20 minit
5. Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin (PTSS) - 10 minit
6. Kolej Komuniti Arau - 20minit
7. Sekolah Integrasi Bukit Kayu Hitam - 10minit
8. Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah (POLIMAS) - 25minit
9. Kolej Komuniti Bandar Darul Aman -25minit
10. Bukit Kayu Hitam - 10minit
11. Pekan Kuala Perlis -  30 minit
12. Pekan Jitra - 15 minit



Antara kemudahan - kemudahan di Pekan Changlun adalah:-
12. Restoran Nasi Kandar (Yasmeen)

Gambar 1: Ruang tamu (Homestay Changlun 1)
Gambar 2: Bilik Tidur 1 (Homestay Changlun 1)

Gambar 3: Bilik Tidur 2 (Homestay Changlun 1)
Gambar 4: Bilik Tidur 3 (Homestay Changlun 1)
Gambar 5: Ruang tamu (Homestay Changlun 2)
Gambar 6: Bilik Tidur 1 (Homestay Changlun 2)
Gambar 7: Bilik Tidur 2 (Homestay Changlun 2)
Gambar 8: Bilik Tidur 3 (Homestay Changlun 2)

Gambar kemudahan - kemudahan di sekitar bandar Changlun
Gambar 9: CIMB Bank Changlun, Kedah.


Gambar 10: Maybank Changlun, Kedah.
Gambar 11: Bank BSN Changlun, Kedah.
Gambar 12: Public Bank Changlun, Kedah.
Gambar13: Shopping Complex C-Mart Changlun, Kedah.


Gambar 14: KFC Changlun, Kedah.


Gambar 15: C-Kopitiam Changlun, Kedah.
Gambar 16: Marrybrown Changlun, Kedah.
Gambar 17: Pejabat Pos Changlun, Kedah.
Gambar 18: Restoran Yasmeen Changlun, Kedah.
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved