Jumaat, 25 April 2014

02 di yan kedah - Google Blog Search

02 di yan kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2014 01:36 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Trip 1 : Casting Tenggiri <b>di Yan, Kedah</b> – Persediaan | platspender <b>...</b>

Posted: 11 Jan 2014 09:17 AM PST

Baru saja dok plan trip 2014, Chip dah up trip ke Yan Kedah. Chip nak kaunter balik trip Kemaman yg dirancing Zahid, dia tak boleh ikut sebeb ada saudara kawin. Kali ni, Chip pulak yg organized. Booking tekong, umpan dan transport semuanya diuruskan oleh Chip. Kami masik menggunakan khidmat tekong yg sama seperti trip yang lepas, iaitu Tekong Abg Cha.

Tarikh kali ni ialah 15-Feb. Hari sabtu, trip bermula malam sabtu, dan berakhir petang sabtu. Mulanya zahid nak extend sehari lg, tp bila pikiag balik, tak pa la, sehari sudah tak payah nak extend sampai dua hari. Setakat hari ni hanya 4 org dah confirm nak join. Chip, Zahid, Aku dan sorang peserta baru, Mdrizal. Mdrizal ni satu opis dengan aku. Dah lama memancing, cuma tak berani nak naik bot, sebab phobia takut lemas. Cuma tahun ni, dia nak try ke laut. Yang lain yg dok sembang deraih tu bila lg.

Setting kali ni, mcm biasa saja. Set ajiking aku dah replaced dengan set Okuma Nemesis. (Aku nak juai rod ajiking aku tu, sapa mau boleh pm aku). Set yang sama aku up posting yang lepas, Trip Pulau 9. Aku harap dengan set ni, aku boleh kayuh reel dengan lebih laju.Kelajuan adalah kompenen penting casting di Yan. So, kalau boleh, gunakan reel yg laju dan rod yang ringan ke medium. Tenggiri tak besag pun.

Dlm posting ni, aku up dulu dua alat penting dlm xtvt casting tenggiri di Yan. Perambut dawai dan spoon. Perambut dawai yg aku up dlm nih, aku beli di Jeti Yan dengan harga Rm4.50. Kemudian aku tambah spoon 45g dari Bakau, Day Night Lure, Model BH41-4, saiz 45g, kaler silver. Spoon ni aku beli di Jalan Pudu dengan harga RM6.7o.

Aku akan up lg persedian trip aku kali ni.

Perambut Dawai 3 mata

Perambut Dawai 3 mata

Spoon Bakar 45g

Spoon Bakau 45g

2 minggu lepas, aku order beberapa biji jig dengan Zahid brand Magnum Duplex Microjig 18g berharga RM6.00 setiap satu. Mircojig sesuai digunakan untuk casting ternggiri. Tp selama aku cast di Yan menggunakan microjig, belum penah bg hasil. Casting menggunakan kembung lebih apdal. Tp sebenarnya microjig pun ada kelebihan tersendiri. Cuma utk aku, mungkin masih belum rezeki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan