Isnin, 28 Februari 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Kosmo Online

Posted: 28 Feb 2011 07:14 AM PST

Kosmo Online


Lelaki larikan peti besi 100kg diburu

Posted:

Lelaki larikan peti besi 100kg diburu

Lelaki larikan peti besi 100kg diburu

28/02/2011 8:17pm

KEMAMAN – Sebuah peti besi seberat 100 kilogram mengandungi geran kenderaan dilarikan dari sebuah syarikat insurans dalam kejadian pecah masuk bangunan pejabat itu semalam.

Pemilik syarikat insurans berkenaan, Azmi Ismail, 43, berkata 15 keping geran pelbagai jenis kereta dan motosikal milik pelanggan dilarikan dalam kejadian itu.

Katanya beliau dimaklumkan mengenai kejadian oleh pemilik premis bersebelahan pejabatnya di Jalan Da' Omar di sini, kira-kira pukul 5 pagi semalam setelah menyedari pintu pejabat syarikat insurans itu dipecahkan.

"Setelah pemeriksaan dibuat, saya dapati peti besi yang diletakkan di bawah meja berhadapan pintu yang dipecahkan telah lesap.

"Turut dilarikan wang tunai sebanyak RM300 yang disimpan dalam peti besi itu, bagaimanapun barangan yang lain seperti komputer dan kamera video masih berada di tempat yang sama," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Katanya laporan polis berhubung kejadian dibuat pada hari yang sama.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Kemaman Supt Abdullah Sani Salat ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan.

Katanya seorang suspek telah dikenal pasti bagaimanapun siasatan lanjut masih dijalankan. Kes disiasat mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan kerana mencuri di dalam bangunan. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lelaki edar kanabis ke tali gantung

Posted:

Lelaki edar kanabis ke tali gantung

Lelaki edar kanabis ke tali gantung

28/02/2011 6:25pm

SHAH ALAM – Seorang pekerja kilang yang bakal menyambut hari jadinya yang ke-25 esok, dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini kerana mengedar 295.01 gram kanabis, dua tahun lepas.

Hakim Datuk Wira Mohtarudin Baki membuat keputusan itu selepas mendapati pembelaan Mohd Kamarulzaman Irwan Shah, 24, gagal menimbulkan sebarang keraguan yang munasabah terhadap kes pendakwaan.

"Awak ditawarkan pertuduhan pilihan pada peringkat awal kes, tetapi awak tolak dan ini merupakan perjudian yang amat serius serta berbahaya.

"Berdasarkan keterangan, jelas awak ada kawalan dan pengetahuan terhadap dadah itu. Justeru, awak didapati bersalah dan hanya ada satu hukuman di bawah undang-undang iaitu awak dihukum mati," katanya.

Sejurus selepas Hakim Mohtarudin membacakan keputusan itu, Mohd Kamarulzaman yang berdiri dalam kandang tertuduh kelihatan tenang sementara anggota keluarganya di galeri awam menangis teresak-esak.

Mohd Kamarulzaman didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah rumah di Jalan Kenanga Sari 3A, Bandar Sungai Buaya, Rawang dekat sini, kira-kira 7 pagi pada 16 Mei 2009.

Dia didakwa mengikut Seksyen 39B (1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Hakim Mohtarudin juga berkata pembelaan tertuduh bahawa kunci tombol pintu biliknya rosak adalah sesuatu yang difikirkan kemudian.

Beliau berkata berdasarkan keterangan saksi pendakwaan, bilik Mohd Kamarulzaman berkunci dan anak kunci dipegang oleh tertuduh.

Sepanjang perbicaraan, pendakwaan yang dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Rosidah Abu Bakar mengemukakan 11 saksi manakala pembelaan yang diwakili peguam Adi Harman Mawardi, memanggil seorang saksi untuk memberi keterangan dalam kes itu. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Dua wanita jadi mangsa ragut

Posted:

Dua wanita jadi mangsa ragut

Dua wanita jadi mangsa ragut

28/02/2011 5:55pm

KUANTAN – Dua wanita menjadi mangsa ragut dalam masa selang 10 minit di dua kawasan perumahan di Bentong ketika masing-masing membuka pintu pagar rumah.

Pegawai Turus Urus Setia Jabatan Siasatan Jenayah Negeri ASP Noor Asyikin Shamsuri berkata kejadian pertama berlaku kira-kira 10.30 pagi membabitkan seorang guru berusia 56 tahun yang baru pulang ke rumahnya.

Wanita itu diragut ketika mahu masuk semula ke dalam keretanya selepas membuka pintu pagar rumah di mana secara tiba-tiba seorang lelaki yang memakai topi keledar meluru ke arahnya dan menarik rantai di lehernya, katanya.

Katanya mangsa tidak sempat berbuat apa-apa kerana terkejut dan hanya mampu melihat suspek dan rakannya melarikan diri dengan sebuah motosikal bersama rantainya bernilai RM3,000.

Kejadian kedua pula, katanya berlaku kira-kira 10 minit kemudian apabila seorang jururawat berusia 55 tahun diragut ketika membuka pintu pagar rumahnya di Taman KSM, Bentong.

"Mangsa juga dihampiri dua lelaki bermotosikal dan memakai topi keledar yang bertindak meragut rantai leher bernilai RM15,000," katanya.

Beliau berkata polis percaya kedua-dua kes dipercayai dilakukan oleh suspek yang sama. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 28 Feb 2011 07:06 AM PST

Harian Metro: Mutakhir


Muhyiddin tegur pembangkang kerana dakyah dan fitnah palsu dalam PRK

Posted: 28 Feb 2011 12:39 AM PST

JASIN: Sikap parti-parti pembangkang dalam menghadapi pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan DUN Kerdau, Pahang ditegur kerana menyebarkan berita fitnah dan dakyah palsu dalam menarik hati para pengundi.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, malah pembangkang menokok tambah berita dan penyebaran dakyah palsu tanpa batasan dalam usaha memancing undi dan memastikan kemenangan kepada pihak mereka.


"Pihak parti lawan, sama ada PAS, PKR atau DAP tidak menyebut usaha dan inisiatif kerajaan yang dilaksanakan dalam pelbagai bidang tertentu yang melonjakkan pertumbuhan ekonomi dan menjana pendapatan negara sejak akhir-akhir ini," katanya ketika berucap pada Majlis Jamuan Rakyat dan Anugerah Kecemerlangan Pelajar PMR 2010 di Sekolah Menengah Kebangsaan Dang Anum, Merlimau, di sini hari ini.

Turut hadir ialah Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, barisan kepimpinan negeri serta warga guru daerah ini.


Muhyiddin yang diiringi isterinya, Puan Sri Norainee Abdul Rahman melakukan lawatan sehari ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dalam membantu kempen calon Barisan Nasional (BN) Roslan Ahmad pada pilihan raya kecil yang berlangsung Ahad ini.


Timbalan Perdana Menteri berkata, sekiranya pembangkang bersikap rasional, mereka mestilah mengiktiraf perkara yang betul dan baik serta pencapaian usaha kerajaan dalam pelbagai bidang untuk membantu rakyat.

Malah kecenderungan pemimpin PAS pada pilihan raya kecil ini ialah mengeluarkan fatwa yang mengelirukan bertujuan mengaut undi bagi kepentingan politik mereka.


" Mereka melakukannya semasa pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang (di Johor) baru-baru ini dan taktik yang serupa dilakukan pada PRK DUN Merlimau dan DUN Kerdau dan oleh itu para pengundi mesti berhati-hati dengan fatwa ciptaan PAS ini," katanya.

Roslan, 44, ditentang calon PAS Yuhaizad Abdullah, 38, yang diadakan berikutan kematian wakil rakyat DUN itu, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan, 56, daripada BN pada 20 Jan lepas akibat serangan jantung.


Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata usaha kerajaan dalam meningkatkan tahap pendidikan termasuk mewujudkan sekolah berprestasi tinggi yang meningkat kepada 23 sekolah tahun ini berbanding 20 pada tahun lalu dan akan ditingkatkan kepada 50 sekolah.


Kita juga akan melaksanakan inisiatif lain dalam bidang ini (pendidikan) yang akan menjamin peningkatan dan kejayaan besar kepada prestasi murid-murid," kata Muhyiddin.


Beliau turut memuji prestasi keseluruhan pencapaian akademik SMK Dang Anum sehingga mencapai tahap antara sekolah yang terbaik di negeri ini.


Pada majlis itu, beliau turut menyampaikan sumbangan kepada 34 pelajar di DUN Merlimau yang mencapai kejayaan memperoleh 8A dan 9A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) pada tahun lalu. -Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pengarah SPR Pahang meninggal dunia

Posted: 28 Feb 2011 12:35 AM PST

TEMERLOH: Pengarah Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) Pahang, Datuk Ismail Mohd Yusoff meninggal dunia di Hospital Sultan Ahmad Shah di sini petang ini kerana serangan jantung.

Pegawai pengurus pilihan raya kecil Kerdau, Datuk Tarif Abdul Rahman berkata, Ismail, 57, yang meninggal dunia pada pukul 3.15 petang, dimasukkan ke hospital itu pagi tadi.


Beliau berada di sini bagi melihat persiapan pilihan raya kecil Kerdau yang akan diadakan Ahad ini, yang menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional (BN), Syed Ibrahim Syed Ahmad dan calon PAS, Hassanuddin Salim.

DUN Kerdau kosong berikutan kematian wakil rakyatnya Datuk Zaharuddin Abu Kassim daripada BN akibat penyakit jantung pada 12 Februari lalu. Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 28 Feb 2011 03:36 AM PST

Berita Harian: Mutakhir


Perjalanan pilihan raya kecil DUN Kerdau tidak terjejas

Posted: 28 Feb 2011 03:14 AM PST

Mutakhir

TEMERLOH: Perjalanan dan urusan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau berjalan lancar walaupun Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Pahang, Datuk Ismail Mohd Yusoff meninggal dunia, petang semalam.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, berkata SPR sudah membuat persiapan rapi membabitkan semua urusan pilihan raya kecil DUN Kerdau termasuk logistik, penghantaran peti undi,taklimat dan persiapan lain.

Katanya, walaupun berada dalam keadaan sedih kerana kehilangan seorang pegawai kanan yang berdedikasi dan berpengalaman urusan pilihan raya kecil berjalan seperti biasa tanpa sebarang masalah. "Tanggungjawab Allahyarham akan ditanggung timbalannya dan Pegawai Pengurus Pilihan Raya Kecil DUN Kerdau, Datuk Tarif Abdul Rahman.

"Kita terkejut dan bersimpati dengan kejadian ini walaupun ia kali pertama berlaku sepanjang sejarah pilihan raya umum dan pilihan raya kecil.

"Kita redha dan mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham," katanya ketika ditemui di perkarangan rumah mayat Hospital Sultan Haji Ahmad Shah,
Temerloh di sini, semalam.
Katanya, perancangan rapi sudah dibuat dan tidak ada sebarang masalah sehingga mengendalakan pilihan raya kecil itu.

"Persiapan dibuat sudah lama iaitu sejak dua minggu lalu. Sepanjang proses selama beberapa hari ini juga tidak ada sebarang masalah dan urusan berjalan lancar.

"Kehilangan Allahyarham adalah ketentuan Allah dan kita redha dengan apa yangberlaku," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

8 pemimpin kanan Hindraf, HRP dijangka didakwa Jumaat

Posted: 28 Feb 2011 01:46 AM PST

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Lapan pemimpin kanan kumpulan tidak berdaftar Hindraf dan Parti Hak Asasi Manusia (HRP) yang ditahan semalam kerana berhimpun secara haram dijangka dihadapkan ke mahkamah Jumaat ini.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zulkifli Abdullah, berkata mereka sudah dibebaskan dengan jaminan polis semalam dan polis kini dalam proses melengkapkan siasatan sebelum diserahkan kepada Pejabat Timbalan Pendakwa Raya.

"Kami akan serahkan laporan lengkap siasatan dalam masa terdekat kepada Pejabat Timbalan Pendakwa Raya untuk tindakan seterusnya sebelum tarikh berkenaan," katanya kepada pemberita selepas Mesyuarat Bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di sini hari ini. Zulkifli berkata, polis turut menahan 14 orang lagi di Balai Polis Daerah Jinjang apabila mereka enggan bersurai di hadapan balai itu malam semalam.

"Polis terpaksa menahan mereka dan akan disiasat di bawah Seksyen 27 (5) Akta Polis kerana berhimpun secara haram sebelum dibebaskan dengan jaminan polis pada petang ini," katanya.

Semalam, seramai 109 orang, termasuk pemimpin Hindraf P.Uthayakumar ditahan polis kerana berdemonstrasi secara haram bagi membantah novel Interlok.

Mengulas tentang mesyuarat bersama DBKL, Zulkifli berkata polis dan DBKL akan meningkatkan kerjasama dalam menjaga keselamatan bandar ini dengan pemantauan daripada kedua-dua pihak.
"Di bawah satu projek khas, polis dan DBKL telah mengenal pasti kawasan yang tinggi kadar jenayah ataupun kawasan panas dengan memasang kamera litar tertutup (CCTV)," katanya.

Sementara itu, Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Fuad Ismail berkata DBKL akan menambah jumlah CCTV di seluruh kawasan bandar raya yang akan diperoleh secara sewa.

"Jumlah keseluruhan pemasangan CCTV akan mencapai lebih 1,000 unit dan 100 unit CCTV akan dipantau bersama polis di kawasan panas sekitar Kuala Lumpur," katanya.

Ahmad Fuad berkata pemasangan CCTV itu diharap dapat memudahkan tugas pemantauan sekaligus mengurangkan lagi kadar jenayah di ibu negara. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 28 Feb 2011 03:31 AM PST

Utusan Online - Selatan


Nadi baru syiar Islam di N. Sembilan

Posted:

Nadi baru syiar Islam di N. Sembilan

Nadi baru syiar Islam di N. Sembilan

0leh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusanN9@utusan.com.my


Kompleks Pusat Saudara Baru China di Rahang Square, Negeri Sembilan ini bercirikan reka bentuk dari Tanah Besar.


SEREMBAN 27 Feb. - Sebaik sahaja memasuki ruang legar di kawasan ini, penulis berasa terpegun dengan keindahan seni bina yang berkonsepkan negara China.

Sekali pandang, mereka yang baru melalui kawasan berkenaan di Rahang Square dekat sini, sudah pastinya menyangkakan ia merupakan kawasan rumah ibadat bagi masyarakat Cina.

Namun ia sebenarnya merupakan Kompleks Pusat Saudara Baru yang merupakan salah satu nadi baru perkembangan syiar Islam di kalangan mereka yang baru sahaja memeluk agama Islam.

Lengkap dengan pelbagai kemudahan, kompleks ini merupakan salah satu usaha Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) untuk membantu golongan saudara baru mendapatkan ilmu pengetahuan mengenai hal-hal keagamaan.

Kompleks ini juga dilihat sebagai salah satu pusat penyebaran agama Islam termoden negara yang bakal diangkat sebagai salah satu pusat kecemerlangan dakwah Islamiah.

Bagi Pengerusi Darus Saadah Seremban, Abdul Halim Lim Abdullah (gambar), wajah baru bagi kompleks ini menjadi salah satu kemegahan bagi saudara baru yang memeluk agama Islam yang dilihat tepat pada masanya.

''Apa yang dapat kita lihat kompleks ini merupakan rumah kedua bagi mereka yang baru sahaja memeluk agama Islam bagi mendalami dan menghayati ajaran Islam itu sendiri.

''Ini kerana sebelum ini ada di antara saudara baru yang disisihkan dari keluarga dan mereka memerlukan tempat perlindungan sementara," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Kata beliau, kompleks berkenaan lengkap dengan pelbagai prasarana asas meliputi ruang solat selain perpustakaan bagi membolehkan semua saudara baru dapat mendalami ilmu agama.

Malah, katanya, pelbagai aktiviti turut dilaksanakan dengan diuruskan oleh pihak MAINS bagi membolehkan saudara baru ini menyertai program yang dijalankan.

Sementara itu, Pengerusi MAINS, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, pengisian program akan dilakukan secara berterusan meliputi sesi ceramah, pembacaan khutbah selain kelas-kelas agama untuk saudara baru.

Jelas beliau, kompleks yang menelan belanja sebanyak RM 7.7 juta ini bakal menjadi salah satu pusat percambahan ilmu agama bagi mereka bertukar-tukar pandangan mengenai ajaran Islam.

''Mengenai pengurusannya, kita akan melantik MAINS Holdings bagi membolehkan aspek penyelengaraan dapat dilakukan secara berterusan selain kita meletakkan pegawai bagi mengkoordinasikan aktiviti.

''Pada masa yang sama kita akan membawa para pendakwah Islam untuk melaksanakan pelbagai program meliputi sesi ceramah serta kelas agama kepada mereka," kata beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Beri kemudahan terbaik tingkat kefahaman Islam

Posted:

Beri kemudahan terbaik tingkat kefahaman Islam

Beri kemudahan terbaik tingkat kefahaman Islam

SEREMBAN 27 Feb. - Pembinaan kompleks Pusat Saudara Baru di Rahang dekat sini bukan sahaja dapat memberikan satu kemudahan kepada mereka untuk mendalami agama Islam akan tetapi ia juga menjadikan kompleks itu sebagai pusat kegiatan mereka kelak.

Saudara baru yang ditemui Utusan Malaysia menyifatkan pembinaan kompleks ini adalah tepat pada masanya dan berharap ia akan menjadi satu momentum baru bagi meningkatkan lagi syiar Islam di negara ini.

Bagi Muhammad Hariz Ramesh Pillai Abdullah, 44, pembinaan kompleks ini merupakan salah satu cara bagaimana agama Islam dapat disebar luas melalui kegiatan yang dijalankan.

''Saya melihat ia merupakan salah satu cara bagaimana golongan saudara baru dapat mendalami ajaran Islam itu sendiri kerana apa yang saya dapat perhatikan masih ada ruang yang perlu diperbaiki.

''Malah saya juga merasakan sudah tiba masanya untuk saudara baru untuk diberi kemudahan bagi memantapkan ajaran Islam di kalangan kami," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Malah, kata Muhammad Hariz Ramesh Pillai, pembinaan kompleks ini dilihat tepat pada masanya bagi memastikan syiar Islam di negeri ini terus diperkukuhkan.

Sementara itu, Norlela Leong Abdullah, 48, dengan adanya kompleks ini ia membolehkan semua saudara baru dapat bertukar-tukar fikiran mengenai agama Islam itu sendiri.

''Malah ia juga membolehkan semua saudara baru ini merasakan mereka dihargai malah ia menjadi salah satu pusat kecemerlangan pendakwahan Islam.

''Dengan program yang teratur, selain pengurusan yang cekap saya rasa kompleks ini mampu mengembangkan syiar Islam di negeri ini ditahap yang lebih tinggi," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

12,000 bendera BN penuhi Merlimau

Posted:

12,000 bendera BN penuhi Merlimau

12,000 bendera BN penuhi Merlimau

Oleh Norizan Abdul Muhid
utusanmelaka@utusan.com.my


BENDERA Barisan Nasional kelihatan menenggelamkan bendera parti pembangkang di Kampung Ayer Merbau, Merlimau, Jasin, Melaka semalam. - utusan/GAIE UCHEL


JASIN 27 Feb. - Lebih 12,000 bendera Barisan Nasional (BN) dipasang di sekitar Merlimau sebagai persiapan parti itu menghadapi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau pada 6 Mac ini.

Penolong Setiausaha BN Melaka, Datuk Hasan Rahman berkata, sebahagian besar dipasang pada laluan masuk dan sepanjang jalan di Merlimau bagi menarik perhatian masyarakat pelbagai kaum menyokong calon BN, Roslan Ahmad.

Menurutnya, jumlah bendera BN yang sedia ada akan ditambah dari semasa ke semasa bagi memeriahkan bahang pilihan raya di kawasan itu.

"Dalam masa terdekat ini, kita akan menambah 10,000 bendera BN untuk dipasang di tempat-tempat awam dan kawasan tumpuan pengundi Merlimau," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Roslan Ahmad, 44, akan ditentang calon Pas, Yuhaizad Abdullah, 38, pada 6 Mac ini.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya daripada BN, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan akibat serangan jantung pada 20 Januari lalu.

Selain itu kata Hasan, pihaknya mengadakan lebih 321 perjumpaan berkumpulan dengan pengundi di Merlimau.

Beliau yang juga Ketua Penerangan UMNO Jasin berkata, melalui pertemuan yang diadakan itu, pihaknya yakin BN mampu meraih sokongan penuh pengundi.

Beliau turut meminta anak kelahiran negeri ini khususnya dari kalangan selebriti agar turun padang ke Merlimau bagi memberi sokongan kepada calon BN pada pilihan raya kecil ini.

Tinjauan Utusan Malaysia di sekitar Merlimau hari ini mendapati perang poster dan risalah kedua-dua parti masih hambar.

Persiapan kempen dari segi pemasangan bendera dan poster giat dilakukan oleh BN namun nampaknya kurang aktif di pihak Pas memandangkan tidak semua tempat di Merlimau dipasang dengan bendera parti itu.

Para peniaga pula memanfaatkan peluang kehadiran ribuan jentera pilihan raya BN dan Pas dengan menjual pelbagai jenis makanan, minuman serta buah-buahan di tepi-tepi jalan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 28 Feb 2011 03:15 AM PST

Utusan Online - Dalam Negeri


Felda timbang bayar ses tanam semula di 28 rancangan

Posted:

Felda timbang bayar ses tanam semula di 28 rancangan

Felda timbang bayar ses tanam semula di 28 rancangan


Najib Tun Razak mengendalikan jengkaut sebagai simbolik ketika merasmikan majlis pecah tanah tapak dewan orang ramai di Felda Jengka 25, dekat Kuala Krau, semalam. - BERNAMA


KUALA KRAU 27 Feb. - Pengurusan Felda memberi pertimbangan khas kepada 7,800 peneroka daripada 28 tanah rancangan Felda di seluruh negara bagi menyelesaikan masalah berkaitan bayaran balik ses iaitu tabung tanaman semula daripada getah kepada kelapa sawit.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Felda memberi tiga pilihan kepada peneroka terbabit yang membabitkan wang bayaran tanam semula RM13,000 setiap peneroka.

Katanya, bagi pilihan pertama, peneroka boleh mengambil semua jumlah tersebut tetapi perlu membayar balik RM650 sebulan sehingga selesai hutang proses tanam semula ladang mereka.

"Pilihan kedua, peneroka menerima 50 peratus bayaran tersebut tetapi perlu membayar semula RM500 sebulan sehingga selesai hutang.

"Pilihan ketiga, adalah para peneroka hanya perlu membayar RM400 sebulan jika mereka tidak mengambil langsung wang tersebut," katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra dengan peneroka Jengka 25 dekat sini hari ini.

Perdana Menteri mengulas isu bayaran ses yang dibangkitkan oleh para peneroka Felda yang terbabit dengan proses tanaman semula dan penukaran dari pokok getah kepada kelapa sawit.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi: Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan dan Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad.

Bayaran balik tanam semula dari getah kepada kelapa sawit menjadi isu apabila terdapat segelintir para peneroka yang tidak berpuas hati kerana beranggapan mereka sepatutnya mendapat semula wang tersebut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hindraf tidak ikhlas bantu orang India - Pak Lah

Posted:

Hindraf tidak ikhlas bantu orang India - Pak Lah

Hindraf tidak ikhlas bantu orang India - Pak Lah

KEPALA BATAS 27 Feb. - Tindakan Hindraf yang sengaja mencetuskan sentimen kebencian terhadap kerajaan dengan berdemontrasi ketika ura-ura pilihan raya umum semakin hampir menunjukkan pertubuhan haram itu tidak ikhlas untuk membantu masyarakat India di negara ini.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi sebaliknya berkata, tindak- tanduk Hindraf itu hanyalah helah untuk mencapai agenda politik demi kepentingan pihak tertentu.

Beliau berkata, tindakan Hindraf yang gemar berkonfrontasi dan menimbulkan kekecohan bukan sesuatu yang baru kerana pendekatan itu juga digunakan ketika era pentadbirannya dahulu.

''Seperti masa saya (Perdana Menteri) dulu, jadi begitulah. Mereka (Hindraf) nak pecahkan undi dengan menarik orang India supaya tidak sokong kerajaan Barisan Nasional (BN) tetapi minta sokong pembangkang.

''Apa yang mereka lakukan ini mempunyai macam-macam agenda, banyak helahnya," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan jentera serta input pertanian kepada golongan petani di Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Penaga, di sini hari ini.

Turut hadir, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kepala Batas, Datuk Hilmi Abdul Rashid dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pinang Tunggal, Datuk Roslan Saidin.

Abdullah diminta mengulas tindakan Hindraf mengatur perhimpunan besar-besaran di beberapa lokasi strategik ibu negara bagi mendesak pengharaman novel Interlok.

Menjawab soalan kenapa Hindraf hanya timbul ketika ura-ura pilihan raya umum semakin hampir, Abdullah berkata, senario tersebut bukan sesuatu yang menghairankan kerana ia adalah masa yang sesuai untuk pertubuhan haram itu mendapatkan keuntungan politik.

Bagaimanapun, di sebalik bantahan Hindraf, beliau percaya, kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak sudah melakukan apa yang terbaik untuk membantu masyarakat India di negara ini.

''Saya ingat kerajaan pun sudah faham dengan tindakan (Hindraf) ini yang tidak mendatangkan kebaikan. Kerajaan pun sudah banyak lakukan apa yang sepatutnya untuk (bantu) masyarakat India," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

RM417j projek infrastruktur perkampungan Orang Asli

Posted:

RM417j projek infrastruktur perkampungan Orang Asli

RM417j projek infrastruktur perkampungan Orang Asli


Shafie Apdal bersalaman dengan penduduk Orang Asli Kampung Paya Sendayan di Temerloh, kelmarin.


TEMERLOH 27 Feb. - Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah membelanjakan sebanyak RM417 juta bagi melaksanakan pelbagai projek infrastruktur untuk masyarakat Orang Asli di negara ini, sejak lima tahun lalu.

Menterinya, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, peruntukan itu digunakan untuk pelbagai projek termasuk bekalan air bersih, infrastruktur, penempatan dan aktiviti pembangunan sosioekonomi di perkampungan Orang Asli di seluruh negara.

Katanya, projek yang dilaksanakan itu memberi manfaat besar kepada masyarakat tersebut untuk meningkatkan taraf hidup mereka setanding dengan masyarakat lain di negara ini.

''Peruntukan itu turut dibelanjakan untuk meningkatkan pendidikan anak Orang Asli selain pelaksanaan projek kemudahan asas di 869 kampung yang dinikmati oleh 13,000 keluarga," katanya kepada pemberita selepas majlis ramah mesra bersama penduduk Orang Asli Kampung Paya Sendayan, di sini semalam.

Mohd. Shafie berkata, kesedaran masyarakat Orang Asli terhadap pendidikan semakin baik sejak kebelakangan ini dengan menyaksikan ramai ibu bapa menghantar anak mereka ke sekolah.

Katanya, pencapaian pendidikan pelajar anak Orang Asli meningkat setiap tahun yang membuktikan mereka ada keupayaan dan minat mengejar kemajuan pendidikan sehingga ke peringkat lebih tinggi.

Tambahnya, kerajaan akan memastikan semua aktiviti pembangunan sosioekonomi dapat memberi faedah kepada masyarakat itu bagi meningkatkan taraf hidup mereka.

Mohd. Shafie menegaskan, antara hala tuju kementerian selain bantuan pendidikan adalah melahirkan individu Orang Asli berkemahiran dalam bidang tertentu bagi meningkatkan kualiti hidup mereka.

Di samping itu katanya, kementeriannya melalui Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) mengadakan program kesedaran penjagaan kesihatan dengan melaksanakan aktiviti pendidikan dan kem-kem kesihatan.

''Bagi tujuan itu, kementerian membelanjakan sebanyak RM1 juta bagi melaksanakan program klinik bergerak untuk membantu merawat kesihatan masyarakat Orang Asli,'' katanya.

Katanya, usaha itu akan dipertingkatkan dalam memberi perkhidmatan kesihatan kepada penduduk kawasan pedalaman menerusi Perkhidmatan Doktor Udara dan lawatan klinik bergerak yang lebih tersusun dan menyeluruh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 28 Feb 2011 03:15 AM PST

Utusan Online - Utara


Penduduk kesal MPPP tak bertindak

Posted:

Penduduk kesal MPPP tak bertindak

Penduduk kesal MPPP tak bertindak

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my

PULAU PINANG 27 Feb. - Penduduk Kampung Makam di Sungai Pinang di sini kesal dengan sikap Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) yang belum bertindak terhadap kegiatan mencuri bijih timah (tantalum) di tiga rumah kosong di kampung tersebut sejak dua bulan lalu.

Walaupun dua surat laporan berserta gambar sebagai bukti dihantar mereka kepada MPPP dengan kali terakhir 15 Januari lalu, namun sehingga kini tiada tindakan lanjut diambil pihak berkuasa itu

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Makam, Muhammad Imran Mohd. Saad berkata, pihaknya telah memaklumkan masalah itu kepada MPPP menerusi dua pucuk surat sebaik menyedari kegiatan yang dilakukan di kampung tersebut.

"Beberapa rakan memberitahu saya tentang kegiatan tersebut. Sebaik datang melihat ketiga-tiga rumah kosong ini, saya dapati berlaku pencerobohan oleh pihak tidak bertanggungjawab dengan mengorek bijih yang terdapat di dalam tanah dalam rumah kosong ini.

"Saya segera menulis surat kepada MPPP bertarikh 10 dan 15 Januari lalu. Namun, tiada sebarang tindakan diambil, yang ada cuma surat makluman berkenaan pembukaan tender mengorek bijih di situ," katanya pada sidang akhbar di kampung tersebut di sini hari ini.

Tinjauan ke lokasi kejadian mendapati, terdapat lima deretan rumah kosong dua tingkat di kawasan tersebut dengan tiga daripadanya telah diceroboh pihak tidak bertanggungjawab.

Mereka bertindak mengorek bijih yang terdapat di bahagian bawah tanah dalam rumah tersebut sehingga meninggalkan kesan lubang yang dalam.

Malah, kelihatan dua lubang sedalam dua meter dikorek di bahagian ruang tamu setiap rumah kosong itu untuk mendapatkan sumber galian yang dipercayai dijual pada harga yang tinggi itu.

Menurutnya, pihaknya menerima surat maklum balas MPPP berkenaan pembukaan semula tender kepada mereka yang berminat untuk mengorek bijih tersebut, dua minggu lalu.

"Saya hanya menerima surat mengatakan tender akan dibuka buat kali kedua untuk kerja mengorek bijih ini namun masih tiada tindakan susulan diambil di sini.

"Seeloknya, mereka perlu menempatkan pengawal keselamatan khususnya pada waktu malam bagi mengelak kegiatan kecurian ini berterusan," katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Datuk Keramat, Jagdeep Singh Deo berkata, pihaknya sudah dimaklumkan perkara itu kira-kira dua minggu lalu dan beliau sendiri turun padang bagi meninjau lokasi tersebut.

"Difahamkan, MPPP juga pernah membuka tender bagi mengorek bahan asli ini namun ditutup dan sehingga kini saya tidak pasti kenapa tender itu ditutup," katanya.

Katanya, pihaknya mencadangkan kepada MPPP untuk mempercepatkan pembukaan semula tender supaya pihak yang dilantik sahaja yang bertanggungjawab menguruskan kerja tersebut, selain meminta mereka menempatkan pengawal di lokasi berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

UMNO Jelutong anjur ziarah daftar pengundi

Posted:

UMNO Jelutong anjur ziarah daftar pengundi

UMNO Jelutong anjur ziarah daftar pengundi


Abdul Razak Abdul Rahman (kanan) bertanya khabar seorang penduduk pada program ziarah UMNO Cawangan Sungai Pinang, Pulau Pinang, semalam.


PULAU PINANG 27 Feb. - Dalam usaha menarik pengundi baru mendaftar, UMNO Bahagian Jelutong melaksanakan program turun padang untuk membantu golongan muda mendaftar sebagai pemilih.

Ketuanya, Abdul Razak Abdul Rahman berkata, lebih 6,000 termasuk 2,600 ahli UMNO dikenal pasti masih belum mendaftar sebagai pengundi di kawasan itu meskipun mereka layak berbuat demikian.

Katanya, program ziarah yang dianjurkan di seluruh bahagian itu sebanyak dua kali sebulan diharapkan mampu memastikan golongan yang belum menjadi pemilih berbuat demikian dengan segera.

"Kita mulakan program ziarah itu hari ini di kawasan Kampung Sungai Pinang diikuti seterusnya Kampung Dodol dan Kampung Jelutong.

"Selain menolong mereka yang belum mendaftar, kita juga ingin melihat secara dekat masalah yang dialami rakyat kawasan ini.

"Masalah ini akan kita cuba bantu selesaikan dan yang mana tidak boleh, kita rujuk kepada pihak bertanggungjawab," katanya semasa mengadakan program ziarah UMNO Bahagian Jelutong di Kampung Sungai Pinang di sini.

Pada program itu, seramai 50 ahli sayap parti itu yang terdiri daripada Wanita, Pemuda dan Puteri bergerak mengikut kumpulan ke 250 rumah yang terdapat di kampung itu untuk meninjau masalah yang dihadapi.

Katanya, melalui pendekatan ini, proses pendaftaran pengundi dapat dipermudahkan malah menggalakkan lebih ramai golongan muda mendaftar.

"Kita juga membantu mereka yang bertukar alamat untuk mengemas kini pendaftaran masing-masing.

"Ketua setiap kumpulan mengedarkan borang berkenaan selain maklumat tentang isi rumah.

"Ini untuk memudahkan kita mengetahui mengenai latar belakang penduduk di kawasan ini dan mencari alternatif terbaik untuk membantu mereka," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bayar saman: Kaunter bayaran sesak

Posted:

Bayar saman: Kaunter bayaran sesak

Bayar saman: Kaunter bayaran sesak


Orang ramai beratur panjang untuk membayar saman di cawangan trafik IPD Kota Setar, semalam.


ALOR SETAR 27 Feb. - Orang ramai menyerbu kaunter pembayaran saman di negeri ini bagi menjelaskan saman mereka pada saat-saat akhir berikutan tawaran diskaun yang diberikan kerajaan akan berakhir esok.

Akibat sikap gemar menunggu pada saat-saat akhir, ramai pesalah trafik terpaksa bersesak-sesak dan beratur panjang untuk menjelaskan saman masing-masing.

Tinjauan Utusan Malaysia di balai polis trafik dan pejabat pos besar di bandar raya ini hari ini mendapati, kaunter bayaran mula dipenuhi oleh pesalah trafik seawal pukul 8 pagi.

Mereka kelihatan beratur panjang sehingga ke luar bangunan untuk menunggu giliran membayar saman mereka.

Ketua Trafik Daerah Kota Setar, Deputi Supritendan Mohd. Sham Abdullah, suasana orang ramai membanjiri kaunter bayaran saman dapat dilihat sejak seminggu lalu.

Katanya, pesalah trafik tidak putus-putus datang seawal pukul 8 pagi sehingga kaunter ditutup pukul 4.45 petang.

"Ekoran keadaan itu, kami turut membuka kaunter pada hari cuti Jumaat lepas bagi membolehkan orang ramai menyelesaikan urusan pembayaran saman masing-masing," katanya di sini hari ini.

Baru-baru ini, Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan dilaporkan berkata, semua pesalah trafik yang menerima saman daripada JPJ dan polis mesti menyelesaikan saman mereka selewat-lewatnya esok atau nama mereka disenaraihitamkan.

Dalam pada itu, seorang pembayar saman, Shahrizal Saad, 42, berkata, oleh kerana jumlah saman yang dimilikinya tinggi, dia terpaksa membuat bayaran sebanyak dua kali bagi mengimbangkan kedudukan kewangannya.

Katanya, dia menjelaskan separuh bayaran itu sebelum ini dan bakinya pada hari ini.

"Kalau saya bayar sekali gus, maka bajet kewangan keluarga saya tidak akan mencukupi. Sebab itu saya terpaksa menunggu sehingga hari ini untuk melangsaikan baki saman itu," katanya.

Seorang peniaga, Firdaus Ahmad, 33, pula memberikan alasan dia lewat dimaklumkan tempoh bayaran diskaun berakhir esok sehingga membuat bayaran pada saat akhir.

Malah, dakwanya, dia juga terlebih dahulu terpaksa membuat pemeriksaan mengenai jumlah sebenar saman yang dimilikinya kerana ada surat saman yang tidak sampai ke tangannya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 28 Feb 2011 03:13 AM PST

Harian Metro: Setempat


Penduduk resah kereta di bahu jalan

Posted: 27 Feb 2011 10:42 AM PST

KUALA LUMPUR: Kesesakan lalu lintas setiap pagi pada hari bekerja di hadapan Pangsapuri Vista Angkasa, Pantai Dalam, berdekatan stesen transit aliran ringan (LRT) Universiti, di sini, menyukarkan pengguna jalan raya di situ.

Kesesakan bermula dari hadapan pangsapuri berkenaan hingga ke kawasan Bangsar South dan ke persimpangan Pantai Hill Park dari jam 7 hingga 8 pagi. Tinjauan Harian Metro mendapati, teksi yang berhenti di belakang deretan kereta penduduk pangsapuri di bahu jalan berkenaan punca kesesakan terbabit.


Malah, kehadiran bas henti-henti yang diletakkan di bahu jalan turut menjadi punca kesesakan yang meresahkan penduduk sekitar untuk menuju tempat kerja.

Keadaan bertambah buruk apabila orang ramai yang tinggal di Pantai Dalam dan Bangsar bersarapan di gerai hadapan pangsapuri itu menyebabkan keadaan lebih sesak.


Pekerja swasta, Noor Farah Kamarudin, 25, berkata dia perlu mengharungi jalan sesak terbabit selama 15 hingga 20 minit setiap pagi sebelum lalu lintas bergerak lancar selepas stesen LRT berkenaan.


"Sikap pemandu teksi yang menunggu penumpang di pangsapuri ini untuk dihantar ke tempat kerja menyusahkan pengguna jalan lain.

"Hampir setiap pagi pada hari bekerja mereka akan memberhentikan teksi di belakang kereta penduduk yang diletakkan di hadapan pangsapuri ini, sekali gus menyebabkan jalan dua lorong menjadi satu lorong," katanya.


Sementara itu, seorang penduduk di kawasan berkenaan yang enggan dikenali, berkata dia sudah setahun menggunakan khidmat teksi untuk ke tempat kerja.

"Setiap hari pemandu teksi sama akan menunggu saya untuk ke tempat kerja. Ia bagai sudah menjadi ikatan perjanjian antara saya dan teksi berkenaan. "Jika saya tidak bekerja, saya akan menghubungi pemandu terbabit, tapi saya tidak tahu sekiranya dia menunggu di sini untuk mengambil penumpang lain.


"Namun, rata-rata penduduk di sini, ramai yang menggunakan khidmat konsep sama," katanya ketika menunggu teksi terbabit.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Kejap lengkap, kejap tidak’

Posted: 27 Feb 2011 10:36 AM PST

PUTRAJAYA: Sikap tidak bertanggungjawab dan peka kakitangan di sebuah pusat pemeriksaan kenderaan di Shah Alam, Selangor, mengundang perasaan tidak puas hati segelintir pelanggannya.

Lebih mengejutkan, pelanggan terpaksa menunggu sehari suntuk sebelum urusan siap, tetapi selepas menempuhi pelbagai kerenah kakitangan bertugas.


Pelanggan, Azli Hashim, 25, berkata dia ke pusat berkenaan kira-kira jam 8 pagi untuk proses pertukaran enjin dan kotak gear keretanya.

Katanya, ketika membuat permohonan dengan membayar RM35, kakitangan terbabit tidak memaklumkan dokumen yang diperlukan tidak mencukupi.


Selepas beberapa lama, dia dimaklumkan dokumen tidak cukup dan dia diminta mendapatkan surat kawal selia dari Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum permohonan diproses.


"Saya ke JPJ berdekatan dan menunggu sehingga surat itu dikeluarkan sebelum pergi semula ke pusat terbabit untuk membuat permohonan dan membayar semula RM35 sebagai bayaran permohonan.

"Saya dimaklumkan semua ujian sudah lulus dan diminta membayar RM20 lagi sebagai caj menyiapkan dokumen.


"Bagaimanapun, saya dimaklumkan dokumen belum mencukupi dan mereka memerlukan salinan geran pemilik kereta dan surat jual beli enjin, sedangkan sebelum itu saya tidak dimaklumkan mereka memerlukan semua dokumen berkenaan," katanya ketika menghubungi Harian Metro di sini, semalam.

Azli yang bekerja sebagai penghantar surat berkata, dia meminta kawannya menghantar semua dokumen berkenaan kepadanya, tetapi selepas menyerahkannya di kaunter seorang kakitangan di situ memaklumkan mereka tidak memerlukan dokumen itu kerana sudah mempunyai surat dari JPJ.


"Saya tak kisah menunggu lama, tetapi janganlah 'disepak' saya ke sana ke sini, kejap kata dokumen tak lengkap, kejap kata lengkap.


"Lebih menyakitkan hati ada kakitangan yang seolah-olah menyindir saya dengan menyatakan perkara biasa pelanggan kena tunggu lama.


"Mereka seperti memperlekehkan pelanggan dan melengah-lengahkan kerja serta membiarkan kami terpaksa menunggu sehari suntuk hanya untuk menyiapkan permohonan," katanya yang terpaksa menunggu sehingga jam 6.30 petang.


Menurutnya, dia berharap kakitangan pusat terbabit mesra pelanggan dan mempunyai kemahiran komunikasi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 28 Feb 2011 01:25 AM PST

Utusan Online - Muka Hadapan


109 termasuk 8 pemimpin ditahan

Posted:

109 termasuk 8 pemimpin ditahan

109 termasuk 8 pemimpin ditahan

Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
pengarang@utusan.com.my


Anggota polis menahan S. Jayathas pada perhimpunan Hindraf di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 27 Feb. - Tindakan pantas polis bertindak menahan individu yang cuba berhimpun selain penutupan jalan raya berjaya mengagalkan perhimpunan dan perarakan tanpa permit anjuran pertubuhan haram Hindraf, di sekitar ibu negara hari ini.

Dalam perhimpunan haram itu, 109 termasuk lapan pemimpin kanan Hindraf ditahan mengikut Seksyen 45(1) Akta Pertubuhan 1966 kerana dipercayai menganjurkan perhimpunan haram itu. Bagaimanapun seramai 101 daripada mereka dibebaskan selepas diambil keterangan.

Difahamkan, antara pemimpin yang ditahan itu ialah P. Uthayakumar dan S. Jayathas. Turut ditahan, dua wartawan media alternatif dan lapan wanita yang berusia 18 hingga 66 tahun.

Penahanan itu dilakukan selepas pihak penganjur terus berdegil meneruskan rancangan mereka walaupun sejak dua hari berturut-turut media melaporkan keputusan polis tidak mengeluarkan sebarang permit.

Menurut Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zulkifli Abdullah, polis melakukan tangkapan secara berperingkat di beberapa jalan di ibu negara sebagai langkah pencegahan berlakunya perhimpunan dan perarakan 300 penyokong Hindraf itu.

Katanya, kumpulan itu dilihat mula berkumpul sejak pukul 7 pagi di Kuala Lumpur City Centre (KLCC) namun gagal sebelum berarak ke Kuil Kootumalai Pillayar di Puduraya kira-kira pukul 10.30 pagi dan kemudian ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur sejam kemudian.

"Kumpulan haram yang cuba menimbulkan kekecohan itu di kawasan kuil terbabit berjaya dikawal dengan kehadiran anggota Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) yang bersedia di pintu masuk IPK Kuala Lumpur.

"Dua wartawan ditahan mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang tugas penjawat awam manakala yang lain ditahan mengikut Seksyen 27(5) Akta Polis," katanya pada sidang akhbar di IPK Kuala Lumpur di sini hari ini.

Zulkifli memberitahu, pihak polis turut mendapat kerjasama beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kaum India yang membantah dan menasihati masyarakat India agar tidak terlibat dalam perhimpunan haram itu sehingga jumlah yang terlibat tidak ramai.

"Saya tak boleh kata bila polis akan bebaskan mereka. Tetapi saya ingin tegaskan, polis boleh tahan mereka sekurang-kurangnya 24 jam.

"Tindakan menahan reman mengikut Seksyen 117 Kanun Keseksaan bergantung kepada hasil siasatan dan keterangan yang diambil.

"Walaupun tiada sebarang kecederaan atau kemalangan jiwa berlaku bagaimanapun saya amat kecewa dengan tindakan penyokong Hindraf yang enggan berjumpa dan berbincang dengan pihak polis sejak dua hari lalu bagaimanapun bertindak meneruskan perhimpunan haram.

"Kawalan keselamatan dan tindakan awal selain anggota yang mencukupi berjaya mematahkan rancangan kumpulan haram itu kira-kira pukul 12.30 tengah hari," katanya.

Sementara itu, Penasihat Parti Hak Asasi Manusia, M. Ganessan berkata, perhimpunan itu bertujuan mendesak polis supaya membebaskan pemimpin Hindraf yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), mengeluarkan novel Interlok daripada kurikulum sekolah serta menuntut hak sama rata untuk kaum India.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Perhimpunan Hindraf tiada sambutan

Posted:

Perhimpunan Hindraf tiada sambutan

Perhimpunan Hindraf tiada sambutan

IPOH 27 Feb. - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein bersyukur perhimpunan yang dirancang pertubuhan haram Hindraf di ibu negara hari ini, tidak mendapat sambutan.

Beliau berkata, berdasarkan laporan diterimanya daripada polis, ia tidaklah sebesar mana.

"Sejumlah besar orang yang berkumpul di Batu Caves adalah untuk atur cara agama dan bukanlah untuk berdemonstrasi di jalanan.

"Mereka (Hindraf) cuba eksploitasi mengatakan perhimpunan di Batu Caves itu menyokong mereka tetapi fitnah kerana ia perhimpunan agama.

"Malah saya difahamkan tiada perhimpunan di KLCC," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyempurnakan majlis perasmian serentak Persidangan Tahunan UMNO Cawangan-Cawangan Negeri Perak 2011 di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.

Hishammuddin diminta mengulas penahanan 109 ahli dan penyokong Hindraf yang berhimpun tanpa permit di sekitar ibu negara hari ini.

Perhimpunan itu difahamkan bertujuan mendesak polis supaya membebaskan pemimpin Hindraf yang ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selain mahu novel Interlok dikeluarkan daripada kurikulum sekolah.

Hishammuddin berkata, pihak polis akan mengambil tindakan tegas ke atas lebih 100 orang ditahan kerana terlibat dalam perhimpunan itu.

"Mereka akan diambil keterangan sebelum siasatan dilakukan dan diputuskan sama ada ia akan dibawa ke mahkamah," ujarnya.

Dalam pada itu, katanya, terdapat pihak-pihak tertentu yang cuba mengambil kesempatan menyamakan perhimpunan yang dianjurkan Hindraf dengan peristiwa di Tunisia dan Mesir.

Namun katanya, usaha tersebut gagal kerana ia tidak mendapat sambutan selain jelas melanggar undang-undang serta menyusahkan orang ramai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Peneroka bukan hamba – PM

Posted:

Peneroka bukan hamba – PM

Peneroka bukan hamba – PM

Oleh MUHAMMAD NIZAM ABDUL HAMID, YUSRI SAHAT dan ALI MAHMOOD
pengarang@utusan.com.my


Najib Tun Razak bersalaman dengan warga Felda ketika hadir pada majlis Perdana Menteri Bersama Warga Felda di Felda Jengka 23, Pahang, semalam. Turut sama, calon Barisan Nasional DUN Kerdau, Syed Ibrahim Syed Ahmad.


KUALA KRAU 27 Feb. – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini membidas pembangkang yang menyebarkan tohmahan kononnya kerajaan memperhambakan peneroka Felda tanpa mempedulikan kebajikan mereka.

Tegas Perdana Menteri, dakwaan itu tidak berasas sama sekali kerana sejak Felda ditubuhkan 54 tahun lalu, kebanyakan peneroka kini mengecapi kemewahan daripada usaha mereka dengan bantuan kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Jika kita memperhambakan peneroka, hamba mana yang ada tanah seluas empat hektar? Hamba mana yang ada rumah batu atau rumah separuh batu ataupun sekurang-kurangnya bahagian depan rumahnya batu? Hamba mana yang ada kereta?

''Ada rumah peneroka yang lebih cantik daripada rumah milik pegawai atasan kerajaan," katanya ketika berucap pada majlis mesra bersama warga Felda Jengka 23, di sini hari ini.

Turut hadir, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Samad.

Pada majlis itu, Najib turut merasmikan gelanggang futsal terbuka, dewan orang ramai, pusat jalur lebar dan upacara pecah tanah kilang biomas Felda Jengka 9 secara maya.

Najib mengimbas bagaimana peneroka yang dahulunya tidak mempunyai sebarang harta, kini mampu berbangga dengan nikmat yang dikecapi hasil penat lelah mereka.

"Rezeki tidak datang bergolek, ini semua kerana anda pilih kerajaan yang betul," katanya.

Dalam hal ini, beliau mengingatkan masyarakat peneroka agar jangan mudah terpedaya dengan janji-janji manis pembangkang termasuk kononnya ingin melupuskan 300,000 hektar tanah Felda Plantations untuk diberi kepada generasi kedua dan seterusnya.

Ini kerana, jelas beliau, sebanyak 51 peratus pelaburan dalam Felda Plantations adalah milik Koperasi Pembangunan Felda dengan dividennya sebanyak 14 peratus diagihkan kepada peneroka.

''Dividen itu lebih tinggi daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan saham amanah," katanya.

Jika janji pembangkang itu diikuti, ujarnya, peneroka tidak akan mendapat lagi dividen kalau tanah tersebut diagihkan kepada generasi kedua dan ketiga Felda.

''Sebenarnya kita telah mengambil kira kepentingan dan masa depan anak cucu peneroka," jelasnya.

Najib menegaskan, segala usaha kerajaan memajukan kaum peneroka itu merupakan satu jihad untuk meningkatkan maruah umat Islam.

Sedangkan, katanya, pembangkang hanya bijak untuk berslogan dan melemparkan fitnah terhadap kerajaan tanpa melakukan apa-apa.

''Kalau kita hendak perjuangkan Islam, Islam yang bagaimana? Yang miskin? Yang tidak ada tanah? Rumah robek? Itu bukan imej Islam yang diperjuangkan kerajaan. Kita hendak imej yang gagah perkasa dan hebat di mata dunia," tegasnya.

Berucap di Felda Jengka 22 selepas itu, Perdana Menteri kesal dengan sikap pembangkang yang melabelkan parti Barisan Nasional (BN) sebagai 'barang naik' sedangkan kerajaan sentiasa berusaha memastikan rakyat tidak terbeban dengan kenaikan harga barangan.

Misalnya, tegas beliau, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM10 bilion sebagai subsidi bagi memastikan harga minyak kekal pada harga sekarang.

''Bagaimanapun, apabila harga getah dan kelapa sawit melambung di pasaran, mereka tidak puji kerajaan pula. Mereka (pembangkang) kata ia disebabkan pasaran antarabangsa," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 28 Feb 2011 01:18 AM PST

Harian Metro: BeritaUtama


Cabul sebelum rotan

Posted: 27 Feb 2011 06:49 PM PST

KUALA LUMPUR: Gara-gara mahu menjadi 'doktor', seorang guru disiplin sebuah sekolah menengah di Ampang, di sini, diberkas polis selepas didakwa mencabul 12 pelajar perempuan, Jumaat lalu.

Difahamkan, guru lelaki berusia lewat 30-an itu mahu melakukan pemeriksaan mengenai tahap kesihatan semua pelajar terbabit terlebih dahulu sebelum merotan mereka kerana gagal hadir ke perhimpunan sekolah.


Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 pagi itu, semua pelajar terbabit dilaporkan tidak mengikuti perhimpunan sekolah kerana mendakwa mahu menyiapkan kerja sekolah di dalam kelas.

Menurut sumber, ketika guru disiplin itu melakukan rondaan, dia melihat kumpulan 12 pelajar perempuan tingkatan tiga berkenaan berada dalam kelas sebelum memarahi mereka.


"Guru disiplin terbabit mahu mengambil tindakan terhadap semua pelajar berkenaan kerana tidak mengikuti perhimpunan.


"Biarpun semua pelajar cuba menjelaskan keadaan sebenar, guru terbabit tidak mempedulikan alasan itu, sebaliknya memberitahu akan melakukan pemeriksaan kesihatan terhadap semua mereka sebelum mengambil tindakan," katanya.

Sumber berkata, guru disiplin itu dengan bersahaja memberitahu akan memeriksa tahap degupan jantung mereka.


"Dia mendakwa bimbang tahap kesihatan pelajar berkenaan akan menyebabkan mereka pengsan atau mengalami masalah jika dirotan membuta tuli.

"Guru lelaki terbabit memegang payu dara semua pelajar perempuan berkenaan. Difahamkan, dia mengambil masa kurang daripada 10 saat untuk melakukan pemeriksaan bagi setiap pelajar pada peringkat pertama," katanya.


Sumber berkata, disebabkan ketakutan, semua pelajar terbabit akur dengan tindakan guru terbabit.


"Guru disiplin terbabit bagaimanapun sekali lagi melakukan tindakan keji apabila dia mendakwa tidak berpuas hati dengan pemeriksaan kali pertama sebelum melakukannya sekali lagi.


"Kali ini, dia didakwa memasukkan tangan ke dalam baju semua pelajar perempuan terbabit. Selepas berpuas hati, guru disiplin itu merotan tangan semua pelajar dan meninggalkan kelas berkenaan," katanya.


Sumber berkata, sebaik pulang ke rumah, pelajar perempuan berkenaan mengadu perbuatan guru terbabit kepada waris.


"Waris yang mendapatkan khidmat Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan berkenaan tampil membuat laporan di Balai Polis Pandan Indah," katanya.


Sebaik menerima laporan, sepasukan anggota polis menahan guru disiplin itu berhampiran sekolah menengah berkenaan, kira-kira jam 11 pagi Sabtu lalu .


Difahamkan, dia direman empat hari bagi membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan (KK) iaitu menggunakan kekerasan dengan niat mencabul kehormatan.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan selain penahanan guru terbabit.

Komen Anda

Hantar pendapat anda mengenai isu yang dipaparkan dalam artikel ini :

Terima kasih diatas penyertaan anda. Harian Metro berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.
Dah gila agaknya guru disiplin cabul anak murid. Diri sendiri tak bermoral, ada hati nak disiplinkan anak orang. Sungguh memalukan...!

Zurina Binti Mohd Zakaria

Begini kah yang dikatakan guru kurang ajar sepatutunya dia yang pelajar untuk berkelakuan baik tetapi sebaliknya saya sebagai itu ibu bapa mula merasa ragu - ragu atas keselamatan anak untuk hantar anak ke sekolah tapi kerajaan tidak memberikan jaminan untuk perkara tersebut tidak berulang lagi bukan itu cuba kita lihat dalam akhbar hari - hari ada berita gadis dirogol dibunuh dan diseksa dengan kejam apa yang kerajaan buat untuk menangani masalah ini apa yang polis buat cuma makan gaji buta je kita patut kembali kepada ajaran islam dan sunnah rasullah jangan penting periuk nasi sendiri sahaja saya nak tanya jika anak tuan/puan yang jadi mangsa apa perasaan tuan/puan ? tetapi kalau tuan/puan tiada perasaan saya tak taulah mungkin suka agaknya kejadian ini berlaku tiap - tiap hari dihadapan mata tuan/puan saya apakah tindakan selanjut terhadap pesalah atau tertubuh kalau setakat penjara atau sebatan iainya tidak menjamin untuk si tertuduh untuk mengulangi perbuatan tersebut tengok sekarang sampai dalam sekolah pun seorang/pendidikan berani berbuat demikian apa nak jadi dengan anak bangsa kita jika pendidik sendiri yang mengajar berbuat demikian hancurlah negara kadang - kadang saya sedih tiada seorang/badan kerajaan yang prihatin dengan keadaan sekarang ini kalau mereka prihatin kenapa tiap -tiap hari masih berlaku keadaan yang demikian agak rakyat malaysia tiada lagi perasaan kasih sayang diantara satu sama lain kata 1 Malaysia inikah yang mencerminkan rakyat 1 Malaysia kita atau nak tunggu semua anak bangsa kita hancur baru nak sedar dan masa itu dah terlambat dan mungkin masa itu negara kita pun sudah ditadbir oleh bangsa asing baru kita nak menyesalkan sepatutnya kita mempertahan negara islam kita yang ditakbir oleh pemimpin islam dan menjalankan hukum = hukum islam dengan betul dan telus supaya negara aman damai dan tenteram tiada lagi gejala sosial seperti berlaku

farahnizar abdullah

Guru sekarang x bolik d pecayai 100% mereka ny manusia biasa,nafsu syaitan berada dlm jiwa yg kurang didikan ilmu agama,

yahya ismail

ni namanya cikgu gatal...xsedar diri..kalo da gatal sgt,kawin la..g la raba isteri ko sendiri..xpyh la nak raba org lain..bodoh nye cikgu...

Asida Rashid

tindakkan ini mesti di ambil tegas,buang kerja dan beri hukuman yang setimpalnya

hafis adnan

setiap sekolah seharusnya mempunyai dua orang guru disiplin dimana seorang lelaki dan seorang perempuan agar keadaan seperti ini tidak berulang lagi

mirul

perbuatan ini sudah ketertlaluan dan melampaui batas.tidak mahu mndengar penjelasan murid terlebih dahulu.cikgu ini perlu diambil tindakan sekeras2 nya
untuk memberi pengajaran terhadap perbuatanya yang keji n tidak bermaruah itu

syahfuddin surip

Moral guru guru sekarang semakin menurun. Tapi TPM semakin ghairah nak beri imbuhan bertambah2 kepada guru2. Banyak kes guru2 kehilangan karakter sebagai pendidik. Ada guru wanita berumur menggoda pelajar kolej berusia 23 tahun tertangkap berkhalwat, ada guru tingkatan enam menggoda suami orang di facebook sedangkan dia sudah bersuami, ada guru yang nak menguruskan badan sehingga terkena kesan sampingan. Kalau nak kuruskan badan kurangkan makan dan disiplinkan nafsu makan serta bersenam. Kisah guru mencabul murid tak kiralah guru lelaki atau perempuan, tak berhenti2 berlaku. Mana dia sifat sebagai pendidik......anak murid jadi bohsia dan mat rempit....nak salahkan siapa?

Anim Ibrahim

Jika benar guru terbabit melakukan perkara ini, tindakan tegas harus diambil oleh pihak polis dan pihak sekolah. Ini kerana sebagai seorang guru, tugas beliau seharusnya mendidik perkara yang positif bukan melakukan perkara negatif seperti ini. Perkara seperti ini boleh menyebabkan pelajar takut untuk datang ke sekolah dan boleh menganggu pembelajaran mereka.

Aizuddien Rusly

mungkin guru-guru perlu diberikan kursus tanggungjawab dan kesedaran yang berterusan. disamping pemantauan yang berterusan. nilai-nilai murni diterapkan kepada guru-guru..

dzulkarnain

Jika guru berkenaan terbukti bersalah, hukuman perlu dikenakan kepadanya. Wlu bagaimanapun, pelajar2 nakal juga perlu diambil tindakan setimpal dgn kesalahan mereka. Pengalaman membuktikan bhwa guru disiplin perlu diberi pembelaan akibat telatah pelajar2 nakal sekarang yg bijak mengeksploitasi kesilapan kecil seorang guru disiplin. Ibu-bapa dan pemimpin juga perlu mmbuat siasatan sebelum membuat tindakan. Tidak mudah menjaga karenah pelajar hari ini dan semua pihak perlu bersemuka dlm menangani kenakalan pelajar hari ini.

KUDIEN

ape nk jd la ngah cikgu zaman skrng......
ank murid pun nk cabuk gak.....

tiada nama

Sekilas pandang memanglah nampak tak kenanya cikgu tersebut. Tapi janganlah terburu-buru menghukumnya dengan melemparkan pelbagai fitnah. Serahkan kes itu kepada pihak polis untuk melihat kedudukan sebenarnya. Kalau benar-benar bersalah, hukumkanlah. Tetapi, kalau tuduhan tak berasas, maka aniayalah namanya. Itulah yang tidak diingini lagi mencemarkan nama baik kaum pendidik seluruhnya.

HARUN BIN MOHAMAD

seorang guru yg mengajar anak murid cara cara merangsangkan serta menaikan nafsu syahwat yg mendorong anak murid terasa keinginan disentuh dan digosok.... bahaya tu...kakalau dibuat selalu...

razak

perbuatan guru tersebut tidak boleh di maafkan begitu sahaja.Sudahlah guru-guru diberi elaun lebih oleh kerajaan untuk mendidik anak2..ada pula guru yang membalasnya dengan perbuatan keji..Ini baru sekolah menengah..kita belum dengar lagi perbuatan pensyarah di IPTA..mungkin lagi keji

anajr

bukan semua cikgu baik dan boleh dpercayai..ms skolah dl sy slalu igt ckgu tu semua baik.tp bl da mngkt dewasa baru sy sedar

vanila

YA ALLAH, sepatutnya guru ini membimbing anak2 murid nya bukan mencabul mereka...macam mana lah muruid2 nak rasa selamat di sekolah kalau ada org2 mcm ni...

Fadhzrul

manusia sekarang sudah hilang sifat kemanusiaannya

SA'ODAH BT CHE NGAH

Pada pendapat saya, isu ini adalah isu pelajar mengenakan guru.Apa yang musykilnya, macamana pelajar tersebut boleh membiarkan guru berkenaan memasukan tangan ke dalam baju?.Mengapa mereka tidak membantah atau sebagainya. Pada pandangan saya pelajar-pelajar ini merupakan pelajar yang tidak berdisiplin kerana berani ponteng perhimpunan yang di wajibkan keatas mereka dan tidak menyiapkan kerja rumah di rumah.

IKRAM SHAH SALLEH

nampak nye kat skola pon dah x selamat skarang ni

omar

Guru disiplin pun hendaklah berhati-hati, sekalipun mungkin niat guru tersebut baik tetapi boleh saja dianggap serong, dan tindakan duru tersebut memeriksa kesihatan pelajar wanita dengan meletakkan tapak tangannya di kawasan payudara pelajar perempun adalah tak wajar yang boleh memeriksa tahap kesihatan seseorang ialah doktor atau mereka yang pakar kesihatan, jadi silap juga lah guru disiplin ini. hati-hati lah selalu ha....

Sotimin sarun

ada juga wakil rakyat ingin menjadi hero dalam kes begini.Cakap budak kaki ponteng ini bukan boleh dipercaya sangat.Bosan berita seperti ini.

PaKCU

sepatutnye guru memberi contoh yg baik bknnye perangai mcm binatang.klu mcm ni berhenti je la jd guru.

harwatie

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Air mata’ pokok petai

Posted: 27 Feb 2011 11:29 AM PST

KEPALA BATAS: Penduduk Kampung Lembah Raja, Pinang Tunggal gempar apabila sebatang pokok petai dikatakan 'menangis' sehingga air turun seperti hujan sejak tiga hari lalu.

Pokok setinggi kira-kira 10 meter dan berusia lebih 35 tahun itu dikatakan mengeluarkan air melalui dahannya, malah lebih banyak ketika tengah malam.


Berikutan itu, penduduk kampung berkenaan berpusu-pusu melihat sendiri pokok petai yang dikatakan 'menangis', malah sanggup menunggu hingga jam 4 pagi.

Pemilik pokok petai itu, Norhayati Abdul Karim, 38, berkata dia menyedari pokok petai yang ditanam arwah bapanya, Abdul Karim Kassim, mengeluarkan air seperti hujan pada petang Jumaat lalu ketika menjemur pakaian.


"Mulanya, saya sangka hujan apabila terkena titisan air. Namun, saya berasa pelik kerana cuaca cerah selain tiada tanda akan hujan.


"Selepas beberapa minit berada di bawah pokok, baru saya sedar titisan air itu dari dahan pokok petai dan bukannya hujan," katanya Menurutnya, ia kali pertama kerana sebelum ini tidak pernah berlaku kejadian pelik seperti itu, malah tahun ini pokok berkenaan baru mengeluarkan buah.

"Bukan penduduk kampung ini saja yang berpusu-pusu datang, malah penduduk beberapa kampung berhampiran turut datang untuk melihat sendiri pokok petai 'menangis'.


"Ramai juga mengambil air yang ditadah dan meminumnya," katanya.

Penduduk, Sopian Ahmad, 40, berkata, baju dipakainya basah selepas berada di bawah pokok petai itu beberapa minit.


"Saya minum sedikit air ditadah dengan niat dijadikan ubat dan rasanya payau. Namun, setakat ini tiada penduduk membuat perkara bukan-bukan kerana bimbang menjadi khurafat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 28 Feb 2011 01:17 AM PST

Utusan Online - Timur


Masjid Sultan dijangka siap Jun

Posted:

Masjid Sultan dijangka siap Jun

Masjid Sultan dijangka siap Jun

Oleh FAUZI MOHD
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 27 Feb. - Masjid Sultan dari Singapura yang merupakan monumen ke-22 di Taman Tamadun Islam (TTI) di sini sedang dibangunkan dan ia dijangka siap Jun ini.

Pengarah Urusan TTI, Engku Md. Azmi Engku Abd. Rahman berkata, pembinaan monumen itu termasuk dalam pembangunan fasa kedua yang membabitkan peruntukan keseluruhan kira-kira RM6 juta.

Menurutnya, ia sebagai menghargai permintaan pengunjung dari Singapura yang mencadangkan supaya sebuah mercu tanda dari negara itu turut diabadikan sebagai antara monumen di taman pelancongan berkenaan.

"Masjid Sultan yang dibina pada skala 1:7 berbanding reka bentuk bangunan asal juga sebagai menghargai pengunjung negara itu yang mencatat jumlah paling ramai di kalangan negara Asia ke TTI, "katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Tambah Engku Md. Azmi, selain itu, monumen Masjidil Haram turut menjalani proses pengubahsuaian di mana teater sedia ada bakal dinaik taraf yang dilengkapi kecanggihan tiga dimensi (3D), dikenali sebagai Virtual Hajj.

"Apabila siap kelak, pengunjung pastinya akan dapat merasai suasana dan pengalaman jemaah haji dengan lebih selesa dan menarik selain mendapat maklumat lebih terperinci,'' jelasnya.

Kata beliau, fasa kedua itu turut melibatkan pembinaan kincir angin yang merujuk kepada kincir air umat Islam zaman lampau di Syria yang menggunakan Teori Al-Jazari.

"Kincir yang berukuran diameter sembilan meter itu turut digunakan untuk sistem pengaliran ke tasik di TTI dan ia adalah suatu inovasi Islam silam yang mahu diketengahkan semula untuk pengetahuan dan tontonan seluruh pengunjung taman ini tidak lama lagi.

"Dengan siapnya kesemua pembangunan itu, pihaknya mengharapkan dapat menarik jumlah pengunjung lebih ramai ke TTI bagi menyaksikan beraneka monumen dan seni bina Islam di dalam satu taman," katanya.

TTI kini menempatkan 21 replika monumen dan tugu termasuk Masjid Negara (Malaysia), Dome of the Rock (Palestin), Masjidil Haram (Arab Saudi), Al-Hambra Citadel (Sepanyol) dan Taj Mahal (India).

Begitu juga Mimbar Kalyan (Uzbekistan), Makam Abu Nasr (Afghanistan), Mimbar Berputar Samarra (Iraq), Masjid Mohd. Ali (Kaherah), Masjid Besar Qairawan (Tunisia), Masjid Besar Agadez (Nigeria), Aleppo Citadel (Syria), Masjid Kul Syarif (Rusia) dan Mimbar Xian (China).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sambutan Maulidur Rasul di Mukim Pulau meriah

Posted:

Sambutan Maulidur Rasul di Mukim Pulau meriah

Sambutan Maulidur Rasul di Mukim Pulau meriah


SEBAHAGIAN penduduk menyertai sambutan Maulidur Rasul Mukim Pulau, Kubang Kerian, Kota Bharu, kelmarin.


KOTA BHARU 27 Feb. - Lebih 300 penduduk Mukim Pulau, Kubang Kerian dekat sini menyertai Sambutan Maulidur Rasul di Kampung Pulau Hilir semalam.

Program yang julung kali dianjurkan mendapatkan sambutan menggalakkan daripada semua lapisan masyarakat termasuklah golongan belia dan kanak-kanak dengan membawa sepanduk bertema 'Memantapkan Ukhuwah memperkasakan Ummah'.

Pengarah program, Azman Zakaria berkata, sambutan tersebut bertujuan memperingati tarikh kelahiran dan pengorbanan junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan menanamkan rasa cinta umat Islam terhadap baginda.

"Alhamdulillah semua yang dirancangkan berjalan lancar, saya tidak menyangka majlis ini mendapat sambutan daripada penduduk terutamanya golongan remaja dan kanak-kanak

"Program sambutan Maulidur Rasul bagi memperingati junjungan besar Nabi Muhammad SAW ini amat besar manfaatnya kerana ia dapat meningkatkan persefahaman dan perpaduan di kalangan ahli masyarakat setempat," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Pada majlis tersebut, orang ramai berarak kira-kira satu kilometer dengan membawa sepanduk menuju ke masjid kampung tersebut.

Azman berkata, keperibadian Rasulullah perlu dijadikan inspirasi kepada semua untuk terus mencapai kecemerlangan dalam semua aspek kehidupan dan sekali gus menyumbang kepada kemajuan negara.

"Sejajar dengan tema sambutan, semua pihak perlu bersama-sama menghayatinya untuk kita meneruskan perjuangan yang telah ditinggalkan oleh baginda agar sinar Islam akan kekal berperanan membentuk insan yang berakhlak mulia.

"Usaha ini dilihat sebagai satu langkah untuk menghayati sirah junjungan kepada umat Islam," ujarnya.

Azman memberitahu, bagi menambahkan lagi penghayatan terhadap sambutan itu, pihaknya turut mengadakan majlis ceramah yang disampaikan oleh imam Masjid Mukim Pulau.

Menurutnya, pihaknya merancang untuk mengadakan sambutan itu sebagai acara tahunan sebagai medium untuk memantapkan lagi jati diri di kalangan penduduk mukim tersebut.

Seorang penduduk, Nor Khuzairi Md. Nor, 31, ketika ditemui menyambut baik program tersebut dan menyifatkan ia sesuatu yang perlu diteruskan pada masa hadapan.

"Melalui sambutan ini, saya lihat kita dapat memberikan kesedaran terutama kepada golongan muda tentang sejarah sambutan Maulidur Rasul.

"Usaha ini dilihat sebagai satu langkah untuk menghayati sirah junjungan kepada umat Islam," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Simposium Tekstil Tradisional ASEAN di TTI

Posted:

Simposium Tekstil Tradisional ASEAN di TTI

Simposium Tekstil Tradisional ASEAN di TTI

KUALA TERENGGANU 27 Feb. - Malaysia buat pertama kali akan menjadi tuan rumah Simposium Tekstil Tradisional ASEAN ke-3 yang berlangsung di Taman Tamadun Islam (TTI) di sini pada 21 dan 22 Mac ini.

Kali pertama simposium itu diadakan ialah di Jakarta, Indonesia pada 2005 dan di Manila, Filipina pada 2009.

Simposium kali ini dijangka dirasmikan oleh isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor pada 21 Mac manakala untuk malam Gala pada hari berikutnya dijangka dihadiri Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah.

Presiden ASEAN Traditional Textiles Art Community (ASEANTTAC), Prof. Sulaiman Abdul Ghani berkata, program tersebut merupakan anjuran bersama kerajaan Terengganu dengan ASEAN Foundation yang berpejabat di Jakarta.

Beliau yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Terengganu Institute of Design Excellence (TiDE) memberitahu, simposium kali ketiga ini dijangka disertai peserta dari seluruh negara ASEAN.

"Selain itu, ia juga akan dihadiri wakil daripada Hong Kong, Kanada, Amerika Syarikat (AS) di samping pembentang kertas kerja oleh wakil dari Perancis dan Australia.

"Kita berbangga kerana ini adalah kali pertama Malaysia menjadi tuan rumah simposium kali ini yang akan berlangsung di TTI Terengganu," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau menjelaskan, Terengganu dipilih menjadi tuan rumah kerana terkenal sebagai negeri pengeluar batik dan songket selain berhasrat menjadi pusat pembangunan tradisi tekstil di rantau ini.

Menurut Sulaiman, objektif simposium itu antara lain untuk berkongsi teknologi dan elemen tekstil dari sudut seni berkaitan cara penghasilan serta pengekalan tekstil di rantau ASEAN.

Malah jelasnya, program itu juga bagi memastikan tekstil yang selama ini menjadi tradisi ASEAN akan terus hidup dan diminati generasi muda.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 28 Feb 2011 01:09 AM PST

The Malaysian Insider :: Bahasa


Ketua SPRM antara tokoh paling pengaruh dalam etika perniagaan

Posted: 28 Feb 2011 01:02 AM PST

KUALA LUMPUR, 28 Feb – Datuk Seri Abu Kassim Mohamed, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (MACC), telah dinamakan sebagai seorang daripada 100 tokoh paling berpengaruh dalam etika perniagaan bagi 2010 oleh Ethisphere Institute yang berpangkalan di New York.

Abu Kassim, yang menduduki tempat keempat dalam senarai tokoh terkemuka itu, dihakimi daripada peranannya dalam kategori kerajaan dan amalan peraturan.

Tujuh lagi kategori ialah kepimpinan pemikir; kepimpinan perniagaan; budaya korporat; pelaburan dan penyelidikan; reka bentuk dan kemampanan; media dan pemberi maklumat; NGO; dan sifat dermawan.

Ethisphere menyatakan Abu Kassim, yang menyertai badan pencegah rasuah itu pada 1984,  telah memainkan peranan penting dalam melaksanakan program pencegahan rasuah di Malaysia, yang telah menerajui usaha itu di Asia Tenggara.

Beliau merupakan satu-satunya rakyat Malaysia dalam senarai itu yang didominasi warga Amerika dan Eropah, dipilih bersama-sama 99 yang lain yang dikatakan telah memberikan impak penting dalam etika perniagaan dalam tempoh setahun, menurut Ethisphere Institute, badan  pemikir antarabangsa khusus untuk reka cipta, peningkatan dan perkongsian amalan terbaik dalam etika perniagaan, tanggungjawab sosial korporat, pencegahan rasuah dan kemampanan. – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Azmin: Najib perlu mohon maaf Yusuf Qaradhawi, Ikhwanul Muslimin

Posted: 28 Feb 2011 12:28 AM PST

KUALA LUMPUR, 28 Feb – Pakatan Rakyat meneruskan desakan agar Datuk Seri Najib Razak memohon maaf kepada ulama tersohor dunia Dr Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi dan Ikhwanul Muslimin dengan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali menyifatkan Perdana Menteri itu kini "menjadi perkakas propaganda Israel yang mendapat dukungan golongan ekstrem dalam dasar luar Amerika Syarikat."

Semalam, Najib berkata beliau tidak pernah melabelkan gerakan Islam terbesar Mesir Ikhwanul Muslimin dan Dr Yusuf Al-Qaradhawi sebagai pengganas.

Sebaliknya menururt Najib, gerakan itu perlu menghilangkan persepsi dunia terhadap mereka yang dianggap sebagai kumpulan ekstrem.

Sehubungan itu Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak berkata, kenyataan sembrono Najib mengenai Yusuf Al-Qaradhawi dan Ikhwanul Muslimin tidak memeranjatkan dan pendirian seumpama itu hanyalah semata-mata bertaklid dengan pendirian Amerika Syarikat.

"Sebagai pemimpin negara yang menganggotai Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC), Najib telah menyinggung ulama tersohor dunia Islam dan seluruh warga Muslim di atas kenyataan tidak bertanggungjawab beliau di Istanbul, Turki yang dipetik oleh National Review Online," kata Azmin dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Azmin berkata demokrasi adalah proses politik yang bersifat inklusif dan oleh itu, satu proses politik menolak penyertaan sebahagian daripada anggota masyarakat adalah bertentangan dengan semangat dan amalan demokrasi.

Sejak penubuhannya pada 1928 Ikhwanul Muslimin telah terlibat secara langsung dalam perjuangan rakyat Mesir melawan penjajahan. Ia juga pendukung terkuat kepada perjuangan rakyat Palestin.

Sejak diharamkan dalam 1954 Ikhwanul Muslimin menjadi mangsa kepada kezaliman rejim tentera Mesir.

"Meskipun ditekan selama berdekad-dekad, Ikhwanul terus kuat dan merupakan organisasi paling konsisten melawan kezaliman pemerintahan tentera dan rasuah di negara tersebut," kata Azmin.

Kata Azmin, mereka yang berpandangan Ikhwanul Muslimin perlu dikeluarkan dari proses politik Mesir pasca-Mubarak dan pascarejim tentera adalah jahil terhadap sejarah politik Mesir dan aspirasi rakyat negara tersebut.

"Ikhwanul Muslimin adalah sebahagian daripada rakyat Mesir dan merupakan kumpulan yang paling sedar terhadap kezaliman rejim Mubarak dan keperluan demokrasi di Mesir," katanya.

Sehubungan itu kata Azmin, kenyataan Perdana Menteri yang mengaitkan Yusuf Qaradhawi dengan keganasan dan terorisme menunjukan Najib telah menjadi perkakas kepada propaganda Israel yang mendapat dukungan daripada golongan ekstrem dalam dasar luar Amerika Syarikat.

"Sheikh Yusuf adalah ulama yang paling tegas memperjuangan hak rakyat Palestin.

"Oleh itu, propaganda Israel dan penyokong-penyokongnya di Amerika cuba menggambarkan Sheikh Yusuf sebagai penyokong keganasan," kata Azmin lagi.

Katanya, Najib harus sedar bahawa Yusuf Al-Qaradhawi adalah ulama dunia Islam yang paling berpengaruh dewasa ini.

"Selama berdekad-dekad Sheikh Yusuf telah berjuang melalui tulisan dakwah beliau untuk melawan golongan ekstremis dalam Islam dengan mengemukakan falsafah kesederhanaan dalam Islam.

"Maka mengaitkan Sheikh Yusuf, yang juga Tokoh Maal Hijrah tahun 2009, merupakan satu kejahilan yang tidak boleh dimaafkan.

"Kerana keceluparan tersebut saya menuntut Perdana Menteri memohon maaf kepada Yusuf Al-Qaradhawi," katanya.

Sebelum ini, Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa dan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mendesak beliau menarik balik tuduhan liar yang dilemparkan kepada Ikhwanul Muslimin dan Yusuf Al-Qaradhawi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Wilayah

Posted: 28 Feb 2011 01:06 AM PST

Berita Harian: Wilayah


Sewa tak masuk akal

Posted: 27 Feb 2011 02:35 PM PST

Wilayah

SARIMAN menunjukkan rumahnya yang disewakan kepada belia di kampung Desa Murni Sanggang Kerdau sepanjang pilihan raya DUN Kerdau selama 10 hari.

SARIMAN menunjukkan rumahnya yang disewakan kepada belia di kampung Desa Murni Sanggang Kerdau sepanjang pilihan raya DUN Kerdau selama 10 hari.

Pemilik rumah DUN Kerdau ambil kesempatan naikkan harga

TEMERLOH: Pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau turut membawa rezeki terpijak kepada penduduk sekitar bandar ini kerana ada antara mereka yang menyewakan rumah atau premis perniagaan dengan harga tinggi hingga mencecah lebih RM20,000 bagi tempoh hanya dua minggu.

Keperluan mendesak khususnya di kalangan penyokong parti bertanding, selain kekurangan bilik hotel yang boleh ditempah, menjadikan permintaan terhadap rumah penduduk bagaikan pisang goreng panas.

Seorang penduduk bertindak sebagai orang tengah bagi mencari penyewa rumah ini, Ramli Yusuf, berkata kebanyakan penyewa premis itu membabitkan agensi kerajaan, badan bukan kerajaan (NGO), pertubuhan politik, pemerhati dan pihak berkuasa, selain petugas media. Ramli, 32, berkata, kebanyakan rumah teres biasa berdekatan kawasan Kerdau disewa dengan harga RM5,000 hingga RM10,000 seunit, manakala di Temerloh pula, kadar sewanya rendah sedikit iaitu antara RM1,000 hingga RM5,000.

Bagaimanapun, beliau berkata, ada juga penduduk berjaya menyewakan rumah banglo mereka kepada petugas parti hingga mencecah kira-kira RM21,000.

"Kadar sewa ini bagaikan durian runtuh kepada pemilik rumah sewa kerana kadar biasa rumah sewa di kawasan Kerdau hanya RM150 hingga RM250 sebulan, manakala di Temerloh pula hanya antara RM200 hingga RM400 sebulan, bergantung kepada jenis rumah.

"Disebabkan berlaku pilihan raya kecil dan permintaan untuk menyewa rumah adalah tinggi, pemilik rumah mampu memperoleh pendapatan luar biasa dan sewa diperoleh ini boleh menampung bayaran bulanan rumah mereka untuk jangka panjang.
"Paling mengejutkan, unit rumah kos rendah yang selama ini terbiar kosong di Kerdau tanpa sebarang kemudahan, turut dijadikan penginapan mereka yang terbabit dalam pilihan raya DUN Kerdau ini dengan sewa dikenakan RM5,000," katanya.

Ramli berkata, antara lokasi yang menjadi tumpuan panas bagi sewaan rumah ini adalah di kawasan Desa Murni, Ketumbit dan Rumpun Makmur di Kerdau kerana kedudukannya berdekatan dengan tempat berkempen.

"Kadar sewa ini seolah-olah satu bonus kepada masyarakat kawasan ini kerana kebanyakannya bekerja sebagai petani atau melakukan kerja kampung.

"Biasanya rumah yang disewa ini dijadikan rumah kedua oleh pemiliknya atau dibiarkan kosong begitu saja, malah ada pemilik rumah yang tinggal di situ sanggup mengosongkan kediaman dan tinggal bersama keluarga bagi membolehkan rumah mereka disewa.

"Saya mengakui harga ini tidak masuk akal tetapi disebabkan permintaan bagi premis tempat tinggal agak tinggi kali ini, pemilik rumah sewa masih berjaya mendapatkan penyewa," katanya.

Sementara itu, Sariman Jaafar,32, dari Desa Murni, Sanggang, berkata dia menyewakan rumahnya RM4,000 kepada sekumpulan belia bagi tempoh 10 hari.

Katanya, wang diperoleh itu akan digunakan bagi menampung kehidupan sekeluarga selepas ini.

"Kami mendapat rezeki tidak diduga dan disebabkan tawaran yang menarik, saya dan isteri sanggup berpindah sementara tinggal di rumah abang berdekatan kawasan ini selama tempoh rumah itu disewa," katanya.

Rakannya, Zamri Mohamad Saaid, 31, pula menyewakan rumahnya dengan kadar RM5,500 bagi tempoh sama kepada Majlis Keselamatan Negara.

"Saya akan menggunakan wang sewa diperoleh itu untuk memperbaiki rumah terutama bahagian pagar.

"Sekarang kami menumpang tinggal di rumah keluarga mentua dan bersyukur kerana kempen pilihan raya ini memberi rezeki tambahan kepada penduduk di sini," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

TEKUN bantu usahawan

Posted: 27 Feb 2011 02:34 PM PST

Wilayah

1,288 usahawan di Jasin nikmati pinjaman RM13,428,900

MERLIMAU: Seramai 5,118 usahawan di Melaka menerima pinjaman dan bantuan modal dari TEKUN Nasional berjumlah RM54,578,700 sejak 1998 hingga awal tahun ini, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar.

Beliau berkata, daripada jumlah itu, 1,288 usahawan di kawasan Parlimen Jasin termasuk Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dibantu dengan peruntukan sebanyak RM13,428,900.

"Mereka ini adalah usahawan kecil yang membabitkan diri dalam pelbagai jenis perniagaan meliputi katering, jualan makanan dan minuman serta pertanian. "Sehingga kini, keseluruhan pinjaman yang dikeluarkan TEKUN Nasional kepada usahawan ini adalah sebanyak RM1.6 bilion sejak penubuhannya pada 1998.
Alhamdulillah dana permulaan pemberian kerajaan dulu, berjaya dikembangkan sehingga kita boleh menjana pemberian pinjaman sebanyak itu," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Seminar Keusahawanan 'TEKUN Nasional: Maklumat Keusahawanan, Peluang Perniagaan dan Pinjaman Modal' di Dewan Datuk Haji Ahmad Ithnin di sini, kelmarin.

Pada majlis itu, beliau turut menyampaikan cek pinjaman TEKUN Nasional bernilai RM1,474,900 kepada 123 usahawan selain pemberian Anugerah Usahawan Tekun Cemerlang, sijil lantikan ahli jawatankuasa pengasas dan penaja Kelab Komuniti Usahawan Tekun kepada 12 usahawan.
Hadir sama Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam; calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil DUN Merlimau, Roslan Ahmad dan Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif TEKUN Nasional, Datuk Abdul Rahim Hassan.

Seorang penerima, Adnan Osman, 43, berkata beliau gembira apabila permohonannya untuk membuat pinjaman modal kali kedua iaitu sebanyak RM40,000 diluluskan dalam tempoh kurang dua minggu.

Katanya, sebelum ini beliau ada membuat pinjaman sebanyak RM5,000 pada 1996 untuk permulaan perniagaan kedai makan dan juga katering yang diusahakan di Merlimau.

"Kali ini saya gembira apabila permohonan saya diterima oleh TEKUN Nasional, walaupun jumlah sebenar yang saya pohon adalah RM50,000. Dengan jumlah yang diberikan ini, saya akan jadikan ia sebagai modal pusingan terutama untuk menambah peralatan katering saya," katanya.

Beliau berharap dengan peranan yang dimainkan oleh TEKUN Nasional dalam memberikan pinjaman modal kepada semua usahawan kecil, ia dapat membantu usahawan Melayu untuk meningkatkan taraf ekonomi masing-masing.

Seorang lagi penerima anugerah cemerlang, Alinah Mohd Karim, 44, berkata berkat bantuan pinjaman modal yang diluluskan TEKUN Nasional sebanyak RM3,000 kepadanya ada 2007, membolehkan beliau menjana pendapatan kira-kira RM10,000 sebulan.

"Saya kini mempunyai perusahaan yang dikenali sebagai Cili Boh Asli Alinah Karim yang diusahakan di rumah termasuk mempunyai Pasar Segar Alinah Karim di Krubong yang menjual pelbagai barangan keperluan harian.

"Selepas menerima pinjaman pertama, saya membuat pinjaman kali kedua pada 2009 sebanyak RM30,000 dan alhamdulillah kini saya mampu memperoleh jualan sebanyak RM120,000 sebulan," katanya.

Alinah berterima kasih kepada TEKUN Nasional kawasan DUN Bukit Katil yang banyak membantu dan berhasrat untuk memperkembangkan perniagaannya di kawasan DUN Merlimau selepas ini.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 27 Feb 2011 11:33 PM PST

Kosmo Online - Rencana Utama


Bermain dengan imej dan persepsi

Posted:

Bermain dengan imej dan persepsi

Bermain dengan imej dan persepsi

Oleh NIZHA PERIASWAMY



NURUL Huda Abd. Hamid dan Mohd. Arien Zackry Mohd Ritzal mahu perkahwinan mereka dirakam sesempurna mungkin. Sememangnya hari istimewa mereka mahu dikenang sepanjang hayat dan akan terus diwariskan kepada anak cucu.

"Gambar foto yang indah akan menjadi memori paling segar dan menggembirakan sepanjang masa. Kami mahukan yang terbaik dan hanya Kid Chan yang boleh melakukannya," kata pasangan itu yang ketika itu belum bergelar suami isteri.

Kid, jurufoto perkahwinan yang terkenal, dengan jayanya melangkah tahun ke-11 dalam industri yang masih segar di Malaysia. Beliau yang memulakan kemahiran mangambil foto sebagai hobi, kini sudahpun menempa nama sebagai seorang profesional. Namun, ia bukan lagi sekadar hobi malah satu bidang yang amat mengujakan dirinya di samping menjana pendapatan yang baik.

Membelek album foto perkahwinan yang dirakam oleh Kid di studionya di Seksyen 17, Petaling Jaya, ia sebenarnya mencetus keinginan untuk mengetahui lebih lanjut tentang bidang itu. Adakah bidang tersebut sememangnya menjanjikan pulangan yang lumayan dan setiap jurugambar boleh menjadi sehebat Kid Chan?

"Selagi anda tidak mengembangkan kemahiran yang ada mengikut peredaran masa atau trend atau selagi anda tidak mahir berkomunikasi atau kemahiran sosial, selagi itulah anda mungkin akan menghadapi masalah untuk benar-benar berjaya," jawabnya memulakan temuramah dengan Kosmo!.

Sebagai seorang jurugambar profesional, Kid Chan mempunyai helaian testimoni yang sangat 'tebal' apabila lensa beliau menjadi perakam kebahagiaan pelbagai pasangan baik daripada golongan biasa, golongan orang penting (VIP), kerabat diraja, artis dan selebriti serta rakaman komersial yang membabitkan jenama program terkenal seperti British Next Top Model.

"Semua tawaran itu bukan datang secara tiba-tiba atau dalam masa yang singkat, malah untuk mencapai pengiktirafan yang besar itu, saya melalui pelbagai kejayaan- kejayaan yang kecil. Ia telah memimpin saya di mana saya sekarang," kata lelaki yang baru berusia 33 tahun itu.


KID sentiasa mengikut peredaran masa dan trend dalam kerjanya.


Sejak kanak-kanak, Kid gemar melihat imej, khususnya yang melibatkan ikon dunia ketika itu seperti Puteri Diana Spencer dan Mother Teresa. Kid percaya imej yang dipapar dalam foto itu mampu membawa satu impak yang besar dan kuat kepada dirinya sebagai seorang penggemar foto.

Membesar di Kuala Lumpur dengan menjejak pendidikan awal di Sekolah Sri Cempaka, Kid melanjutkan pengajiannya di Universiti Teknologi Curtin, Australia. Namun, beliau bukan belajar bidang fotografi tetapi menerima ijazah dalam Perniagaan Antarabangsa.

Sekembalinya dari Australia, Kid Chan menyertai Datuk M.S. Tan, Pengasas Kolej Metropolitan sebagai pembantu khas dan dia berkata, pengalaman kerja itu memudahkan beliau bukan sahaja mengetahui dunia luar malah, rangkaian hubungan yang sekali gus menjadi penghubung mengenali orang penting secara lebih rapat.

"Bukan mudah untuk kita berhubung dan berkomunikasi dengan seseorang. Anda memerlukan kemahiran. Saya berjaya mengembangkan kemahiran itu melalui pembacaan dan pengalaman. Ia menjadikan saya mudah dikenali," kata Kid.

Hobi menjadi tugas

Bercerita lagi tentang dunia fotografi perkahwinan, Kid mengubah fasa daripada hanya sekadar hobi kepada satu tugas apabila beliau diminta berbuat demikian oleh rakan baiknya. Pada masa yang sama juga, Kid mula berjinak secara lebih profesional dengan dunia foto sewaktu membantu kakaknya mengendalikan studio fesyen di Kuala Lumpur.

"Walaupun saya membantu kakak, ia tetap hobi saya. Oleh kerana saya menyukai apa yang saya lakukan, saya tidak kisah. Ia dijadikan satu pengalaman pembelajaran yang baik selain buat untuk suka-suka," kata bapa kepada dua orang anak, Faith, 7 dan Adira, 4, hasil perkongsian hidup kepada wanita pilihan hatinya, Shirlyn Lim.

Apabila ditanya tentang golongan muda sekarang yang semakin menyukai bidang foto, Kid mengakui minat itu amnya wujud seiring dengan kewujudan bahan bantuan gambar foto.

"Generasi sekarang gemar mengambil gambar. Mereka mempunyai banyak gajet yang memudahkan mereka berjinak dengan gambar foto. Tetapi, bukan setiap orang yang mempunyai kamera boleh menjadi jurugambar, sama seperti bukan semua orang yang memiliki kuali boleh menjadi chef!" Jelasnya.


DUA pekerja Kid, Sin Wei (kiri) dan Vee Hong sibuk membuat suntingan gambar di komputer.


Tambahnya, untuk menjadi jurugambar, banyak perkara yang perlu diikuti. Ia bukan sekadar kemahiran teknikal atau bukan sekadar kemahiran komunikasi.

"Kedua-duanya memainkan peranan yang sama penting. Jika anda mempunyai gajet tetapi tidak mempunyai kemahiran teknikal, anda akan melepaskan bibit penting dalam fotografi untuk dirakam secara sebaiknya," jelas Kid yang banyak menggunakan contoh setiap kali menerangkan senario bidang fotografi.

Katanya setiap individu yang menyukai bidang fotografi, pertama sekali harus suka melihat kepada imej.

Imej, menurutnya, boleh mengubah persepsi kita kerana ia mempunyai kuasa, katanya. Walau bagaimanapun, apabila ditanya tentang perbezaan antara jurugambar am yang lain dan jurugambar perkahwinan seperti Kid, beliau memberitahu imej yang dirakam dalam perkahwinan meliputi pelbagai bidang fotografi.

"Semasa merakam peralatan secara spesifik seperti barangan hantaran, dekorasi, aksesori pengantin dan sebagainya, ia membabitkan fotografi produk. Semasa merakam lokasi perkahwinan atau resepsi, ia membabitkan fotografi arkitektur.

"Bagi foto belakang tabir, ia melibatkan foto kewartawanan. Berbeza juga dengan foto peragaan, foto fesyen atau potret.

"Jadi seorang jurugambar perkahwinan harus mempunyai kemahiran dalam semua bidang fotografi dan ia disokong dengan keterujaan mengambil gambar itu selain penelitian yang diberikan," kongsi Kid.


DRAMATIK dan mengesankan. Begitulah seharusnya sesuatu imej foto dilihat.


Logik kemersial

Katanya, ramai rakan beliau tidak memilih perkahwinan sebagai pilihan atas sebab tersebut selain ia memerlukan banyak logik komersial selain lebih mencabar.

"Itu termasuk perlu mengendalikan dua orang ibu mertua dan seorang pengantin perempuan yang tertekan," ujarnya menerangkan realiti sebenar tugas tersebut.

Menurut Kid, perkahwinan merupakan satu rakaman yang tidak boleh diulangi. Ia satu peristiwa bersejarah yang boleh dirakam pada saat-saat itu sahaja. Oleh itu, ia penuh tekanan dan penelitian.

Dalam studio yang sama, dua orang pembantu Kid sedang sibuk mengendalikan perisian komputer untuk tujuan menyunting gambar foto yang telah pun dirakam Kid.

"Kami gembira bekerja dengan Kid kerana dia tidak mengurus kami seperti seorang majikan tetapi seperti seorang kawan. Jika kami tidak tahu sesuatu, dia memberi tunjuk ajar," kata Wong Sin Wei, 22.

Berkenaan pekerjanya itu, Kid mengulas: "Dia dahulunya seorang pelayan restoran. Ketika saya menemuinya, saya dapati dia mempunyai dedikasi dan komitmen yang tinggi. Apabila menawarkannya kerja di studio saya, dia bersedia untuk belajar dan kini dia amat membantu."

Bagi Kher Vee Hong, 21, yang baru dua bulan berkhidmat dengan Kid, peluang yang diberikan majikannya itu ibarat batu lonjatan untuknya mendalami dunia fotografi.

"Saya banyak belajar secara pratikal di sini dan mereka amat membantu dalam setiap aspek," ujar Vee Hong.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 27 Feb 2011 11:12 PM PST

Utusan Online - Politik


Pas sepatutnya bekerjasama dengan UMNO perjuang isu umat Islam

Posted:

Pas sepatutnya bekerjasama dengan UMNO perjuang isu umat Islam

Pas sepatutnya bekerjasama dengan UMNO perjuang isu umat Islam

KUALA KRAU 27 Feb. - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Pas sepatutnya bekerjasama dengan UMNO untuk memperjuangkan isu-isu berkaitan umat Islam di negara ini dan bukannya memilih DAP untuk bersahabat.

Tegas Perdana Menteri, beliau hairan bagaimana Pas sanggup bersekongkol dengan DAP sedangkan parti terbabit secara jelas menentang kewujudan negara Islam di Malaysia.

"Timbalan Pengerusi DAP, Karpal Singh (sekarang Pengerusi) pernah menegaskan supaya langkah mayatnya dulu jika Pas mahu mewujudkan negara Islam.

"Semua pemimpin Pas membisu apabila Karpal kata begitu," katanya ketika berucap pada Majlis Mesra Bersama Warga Felda Jengka 23 di sini, hari ini.

Turut hadir isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob; Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad.

Hadir sama calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau, Syed Ibrahim Syed Ahmad.

Pada majlis itu, Najib turut merasmikan gelanggang futsal terbuka, dewan orang ramai, pusat jalur lebar dan merasmikan pecah tanah kilang Biomass Felda Jengka 9 secara maya.

Najib yang juga Presiden UMNO berkata, rakyat tidak seharusnya terpedaya dengan penipuan pihak pembangkang.

Antara penipuan yang dilakukan oleh pembangkang termasuk isu 16 September yang mengaitkan pembentukan kerajaan pembangkang bagi menggantikan kerajaan BN.

Berikutan isu tersebut, jelas beliau, semakin ramai pemimpin kanan Parti Keadilan Rakyat (PKR) keluar daripada parti tersebut.

"Bolehlah dikatakan daripada timbalan presidennya, setiausaha agung, enam ahli Parlimen hingga ke peguam peribadi, semua telah meninggalkan parti itu," katanya.

Sementara itu, ketika berucap di Felda Jengka 25, Perdana Menteri mengingatkan rakyat supaya tidak meniru atau terpengaruh dengan pergolakan politik yang berlaku di Mesir.

Tegas Najib, senario politik di Mesir adalah jauh berbeza dengan Malaysia kerana negara ini mengamalkan sistem pilihan raya yang telus dan adil.

"Jika tidak adil, mana mungkin BN tewas di beberapa negeri. Kalau sistem politik Mesir diamalkan di negara ini, pemimpin BN tidak perlu bekerja keras untuk mencapai kemenangan pada pilihan raya," katanya.

Terdahulu ketika berucap di Felda Jengka 22, Najib memberitahu, hubungan akrab dengan Arab Saudi memudahkan operasi penghantaran pulang pelajar dari Mesir ke tanah air.

"Oleh kerana kita mempunyai hubungan yang cukup akrab, Raja Abdullah membenarkan Malaysia menggunakan lapangan terbang di negara itu tanpa had. Boleh mendarat dan terbang pada bila-bila masa," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rosmah bidas pihak pembangkang

Posted:

Rosmah bidas pihak pembangkang

Rosmah bidas pihak pembangkang

Oleh ZAMZURINA AHMAD
utusanpahang@utusan.com.my


Rosmah Mansor beramah mesra dengan penduduk Felda Jengka 25 di Kuala Krau, Pahang, semalam. – utusan/RUSHDI SALLEH


KUALA KRAU 27 Feb. – Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor hari ini membidas pihak pembangkang yang melemparkan pelbagai fitnah dan tuduhan tidak benar terhadap dirinya dan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Rosmah berkata, pelbagai fitnah dilemparkan terhadap beliau termasuk dikatakan mengongkong dan mengawal segala tindak-tanduk Perdana Menteri.

"Saya ingin tegaskan di sini bahawa semua itu (mengongkong) tidak benar kerana segala keputusan dibuat sendiri oleh Datuk Seri Najib.

"Malah, apa jua yang saya lakukan adalah dalam pengetahuan dan perlu mendapat kebenaran daripada beliau terlebih dahulu," katanya selepas menyampaikan sumbangan kepada pesakit kronik di Felda Jengka 25 di sini hari ini.

Rosmah berkata, walaupun sering kali difitnah oleh pihak pembangkang, beliau tidak patah semangat untuk terus melaksanakan tanggungjawab terutamanya terhadap golongan wanita dan generasi akan datang.

"Mereka (pihak pembangkang) ingat saya akan duduk diam selepas mereka hentam saya dengan pelbagai tuduhan dan fitnah.

"Saya sebenarnya lebih bersemangat terutama dituduh menghabiskan duit kerajaan selepas pergi ke Riyadh, Arab Saudi untuk menyampaikan ucaptama di sana baru-baru ini," jelasnya.

Tambah Rosmah, kunjungan beliau dan rombongan ke Riyadh adalah atas jemputan dan pengiktirafan negara itu terhadap wanita Malaysia.

"Saya bukan nak besarkan diri tetapi ingin jelaskan bahawa saya ke sana bukan untuk berseronok tetapi bekerja," ujarnya yang kini memberi komitmen padu dalam bidang pendidikan generasi muda khususnya kanak-kanak prasekolah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 27 Feb 2011 11:03 PM PST

Utusan Online - Jenayah


1,000 motosikal diperiksa, mat rempit lari bertempiaran

Posted:

1,000 motosikal diperiksa, mat rempit lari bertempiaran

1,000 motosikal diperiksa, mat rempit lari bertempiaran


SEBAHAGIAN daripada 1,000 penunggang motosikal yang ditahan untuk pemeriksaan dalam operasi khas di Lebuh Raya Lingkaran Luar Butterworth, Pulau Pinang, semalam. - utusan/Zhafaran Nasib


BUTTERWORTH 27 Feb. - Hasrat ratusan mat rempit untuk 'berpesta' sempena hujung minggu di sekitar Lebuh Raya Lingkaran Luar Butterworth (LLB) di sini semalam tidak kesampaian apabila polis menjalankan operasi bersepadu di laluan tersebut sehingga awal pagi.

Kehadiran pihak polis menyebabkan lebuh raya berkenaan yang sering hingar-bingar dengan deruman motosikal sekitar bandar ini tiba-tiba menjadi sunyi sepi.

Dalam operasi pukul 12.45 tengah malam itu, lebih 1,000 buah motosikal diperiksa dengan 12 daripadanya disita kerana pelbagai kesalahan termasuk mengubah suai enjin untuk berlumba.

Di beberapa lokasi, kumpulan mat rempit lari bertempiaran sejurus menyedari kehadiran polis dan JPJ yang menjalankan sekatan jalan di kedua-dua arah lebuh raya tersebut.

Pegawai Penguat Kuasa Trafik Bukit Aman, Asisten Supritendan Huzir Abdul Majid berkata, operasi mengejut itu disertai 13 anggota dari Cawangan Trafik Bukit Aman, 20 pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Putrajaya dengan dibantu 53 anggota polis dari Pulau Pinang.

Katanya, selain bertujuan membanteras kegiatan lumba haram, operasi itu juga adalah sebahagian daripada langkah-langkah pencegahan jenayah yang sering dikaitkan dengan golongan mat rempit.

"Sebanyak 12 motosikal dan sebuah kereta telah disita manakala 118 motosikal dan 81 buah kereta telah diarah untuk menjalani pemeriksaan semula oleh JPJ.

"Polis turut mengeluarkan 137 saman atas pelbagai kesalahan termasuk tiada lesen memandu, lesen tamat tempoh dan mengubah suai enjin motosikal tanpa kebenaran," katanya di sini hari ini.

Huzir berkata, pihaknya akan memperhebatkan operasi seumpama itu pada masa-masa akan datang dengan tidak hanya menumpukan pada hari-hari cuti umum sahaja.

Sementara itu, dalam operasi sama katanya, polis turut menahan seorang lelaki berusia 30-an kerana didapati memandu dalam keadaan mabuk selain memiliki pistol tiruan yang dijumpai di dalam keretanya.

"Ketika ditahan, lelaki berkenaan gagal menunjukkan lesen memandu kerana telah disenarai hitam selain dikesan memandu dalam keadaan mabuk," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lelaki mati dipercayai ditikam

Posted:

Lelaki mati dipercayai ditikam

Lelaki mati dipercayai ditikam

Oleh OPAT RATTANACHOT
uspetani@utusan.com.my

SUNGAI PETANI 27 Feb. – Seorang lelaki dibunuh kejam apabila ditikam dan mayatnya dicampak di bahu jalan di bawah jejantas Jalan Lencongan Barat berdekatan Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) di sini malam tadi.

Mangsa, K. Maran, 31, ditemui pukul 10.30 malam oleh penunggang motosikal dalam keadaan berlumuran darah dengan kecederaan parah di kepala selain terdapat kesan tikaman di belakang badan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Mohd. Zakaria Ahmad berkata, siasatan awal mendapati mangsa mungkin dibunuh di tempat lain sebelum dicampakkan di kawasan itu.

"Mangsa ditemui mati dalam keadaan terlentang dan berlumuran darah. Ketika ditemui, mangsa masih memakai pakaian dan tali leher berwarna emas.

"Kita menolak kemungkinan motif samun kerana barangan peribadi lain dan wang tunai masih berada bersama mangsa.

"Polis percaya mangsa dibunuh dalam tempoh tidak lebih lima jam sebelum mayatnya ditemui," katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini malam tadi.

Menurut Mohd. Zakaria, berdasarkan semakan awal, mangsa tinggal di Taman Bandar Baru Sungai Lalang, kira-kira lima kilometer dari lokasi mayatnya ditemui.

Katanya, pemeriksaan polis tidak menemui sebarang senjata di tempat kejadian.

Polis katanya, setakat ini mengklasifikasikan kes itu sebagai bunuh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

"Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) dan polis sedang menunggu laporan bedah siasat untuk mengenal pasti punca sebenar kematian," jelasnya.

Beliau meminta orang ramai yang menyaksikan kejadian atau mempunyai maklumat mengenai kes itu agar menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda di talian 04-4212222 atau balai polis berhampiran bagi membantu siasatan.

Sementara itu, seorang ahli keluarga mangsa yang enggan dikenali memberitahu, sebelum kejadian mangsa keluar bersembahyang di sebuah kuil berdekatan rumahnya.

Bagaimanapun, dia mendakwa, sekumpulan lelaki muncul secara tiba-tiba dan memanggil mangsa keluar dari kuil.

"Selepas itu, berlaku pergelutan dan kumpulan lelaki tersebut kemudian membawa Maran naik kereta," katanya.

Dia memberitahu, ahli keluarga kemudian dimaklumkan mengenai penemuan mayat mangsa kira-kira pukul 12 tengah malam tadi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 27 Feb 2011 07:27 PM PST

Utusan Online - Pahang


Nafi harga barang naik selepas PRK

Posted:

Nafi harga barang naik selepas PRK

Nafi harga barang naik selepas PRK

Oleh ALI MAHMOOD
utusanpahang@utusan.com.my


ISMAIL Sabri Yaakob berbual dengan peniaga dan penduduk Kerdau ketika mengadakan lawatan ke pekan tersebut di Temerloh, kelmarin.


TEMERLOH 27 Feb. - Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mencabar kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang supaya menurunkan kadar cukai pintu dan tanah.

Menurutnya, walaupun pembangkang mendakwa boleh menurunkan harga barang jika memerintah negara ini, hakikatnya kadar cukai tanah terus dinaikkan.

"Mereka pun menaikkan cukai pintu dan tanah bagi menampung keperluan kewangan bagi urusan pentadbiran negeri," katanya kepada pemberita selepas melawat bilik gerakan Barisan Nasional (BN) Kampung Tekal di Kuala Tekal, dekat sini semalam.

Beliau mengulas dakwaan pembangkang kononnya kerajaan akan menaikan harga barang selepas Pilihan Raya Kecil (PRK) Kerdau dan Merlimau.

Menurut Ismail Sabri, dakwaan itu tidak benar sama sekali kerana kenaikan harga barang terutamanya barangan import seperti daging, kentang, gandum dan lain-lain bergantung pada negara pengeluar dan pasaran dunia.

"Harga susu dan daging lembu import dari Australia kemungkinan akan naik berikutan negara itu dilanda banjir besar baru-baru ini menyebabkan banyak lembu ternakan mati," katanya.

Menurutnya, negara terpaksa mengimport daging dan susu dari Australia kerana daging ternakan tempatan tidak mencukupi bagi menampung permintaan dalam negara.

Katanya, kerajaan membelanjakan RM10.3 bilion tahun lalu bagi mengimport barangan seperti daging, bawang, tepung dan gula.

Ismail Sabri berkata, kerajaan tidak akan menaikkan harga sesuka hati seperti yang didakwa pembangkang sebaliknya terpaksa menanggung subsidi barangan kerana tidak mahu membebankan hidup rakyat.

"Walaupun subsidi membabitkan peruntukan besar, kerajaan BN akan terus memberikan subsidi kepada rakyat kerana sedar tanpa subsidi pendapatan rakyat terjejas," tegasnya.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan rakyat jangan terkeliru dengan dakwaan dan tohmahan palsu pembangkang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jangan terpengaruh janji pembangkang

Posted:

Jangan terpengaruh janji pembangkang

Jangan terpengaruh janji pembangkang

KUALA KRAU 27 Feb. - Masyarakat peneroka diingatkan supaya tidak terpengaruh janji pihak pembangkang yang kononnya memperjuangkan nasib mereka tetapi sebaliknya ia adalah atas kepentingan politik sahaja.

Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad berkata, ada segelintir pemimpin pembangkang yang gemar berjanji kepada peneroka tetapi tidak dapat melaksanakannya.

Menurut beliau, setiap kali pilihan raya kecil diadakan, kalangan pemimpin terbabit menabur janji bagi tujuan meraih undi tetapi apabila tewas mereka pergi begitu sahaja.

"Jangan gadaikan maruah dan kepentingan diri hanya kerana terpedaya dengan janji manis pihak pembangkang sedangkan warga Felda telah banyak menikmati pembangunan," katanya selepas menutup program Gerak Mesra 1Felda di Felda Jengka 23, di sini kelmarin.

Mohd. Isa berkata, Felda mempunyai keupayaan kewangan dan kepakaran dalam menyediakan kemudahan terbaik kepada warganya dan ia membuktikan masyarakat di tanah rancangan tidak memerlukan pihak pembangkang di kawasan mereka.

Beliau memberitahu, pembukaan Felda yang diilhamkan oleh bekas Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein adalah bertujuan menyediakan tapak pemilikan hartanah di kalangan orang Melayu.

Jelasnya, melalui pembukaan tanah rancangan yang dimulakan di Felda Lurah Bilut, Bentong aset orang Melayu semakin bertambah berbanding sebelum agensi itu diwujudkan.

"Apabila Felda diwujudkan kira-kira sejuta hektar tanah dimajukan dengan tanaman getah, sawit dan tebu membabitkan bilangan 112,636 peneroka daripada 11 Wilayah Felda di seluruh negara," katanya.

Tambahnya, orang Melayu tidak mungkin lupa bahawa banyak tanah diambil oleh syarikat asing untuk dijadikan ladang sawit dan getah serta mengambil pekerja tempatan bekerja dengan mereka.

Bagaimanapun katanya, apabila ia diambil oleh syarikat milik kerajaan (GLC) dan korporat, kehidupan pekerja ladang terbabit berubah berikutan hasil pendapatan yang meningkat dan mampu menampung kehidupan keluarga.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jangan ambil kesempatan pada PRK DUN Kerdau

Posted:

Jangan ambil kesempatan pada PRK DUN Kerdau

Jangan ambil kesempatan pada PRK DUN Kerdau

Oleh Mohd. Fairuz Yusof

Sebelum ini masyarakat di Kerdau, Temerloh menjalani kehidupan harian seperti biasa. Kalangan peniaga terus berniaga manakala peneroka serta pekebun getah dan sawit pula meneruskan kerja harian di kebun masing-masing.

Suasana di jalan raya antara Temerloh ke Jerantut melalui Pekan Kerdau sebelum ini tenang tanpa sebarang masalah trafik.

Namun, segala-galanya berubah pada minggu lalu apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tarikh penamaan calon bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau ditetapkan 26 Februari lalu manakala hari mengundi pula pada 6 Mac ini.

Pilihan Raya Kecil (PRK) itu diadakan berikutan kematian bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan itu, Allahyarham Datuk Zaharuddin Abu Kassim akibat serangan jantung.

Pengumuman itu sesuatu yang telah diduga kerana ia mahu diadakan serentak dengan PRK DUN Merlimau pada tarikh tersebut.

Dengan adanya pilihan raya itu sudah pasti Kerdau menjadi tumpuan pemimpin dan ahli-ahli parti yang bertanding berkampung di kawasan itu.

Poster-poster parti bertanding digantung di kawasan tertentu bagi menarik sokongan pengundi tempatan mengundi calon parti mereka.

Ada juga yang kreatif membentuk pelbagai jenis replika dengan menggunakan poster parti membentuk corak tertentu untuk menarik perhatian orang ramai.

Menariknya mengenai pilihan raya kecil di situ adalah rezeki kepada penduduk di kawasan terbabit.

Bilik-bilik hotel di Temerloh dan rumah sewa serta inap desa habis ditempah oleh pelbagai pihak termasuk petugas media.

Mungkin ia mengejutkan tetapi itulah hakikatnya jika terdapat pilihan raya kecil di negara ini.

Tetapi apa yang dikesalkan kerana terdapat segelintir pemilik rumah kawasan itu menawarkan rumah sewa pada harga tinggi.

Seorang rakan penulis yang berada di Kerdau memberitahu, ada segelintir penyewa meletakkan harga sehingga RM4,000 untuk digunakan selama seminggu sepanjang kempen pilihan raya itu diadakan.

Belum lagi harga sewa rumah lain yang dikenakan oleh penyewa pada pilihan raya tersebut.

Mungkin mereka mempunyai alasan tersendiri untuk berbuat demikian tetapi janganlah sampai mengenakan harga sewa terlalu tinggi dengan mengambil kesempatan pada pilihan raya tersebut.

Bagaimanapun, pujian harus diberikan kepada kalangan peniaga di kawasan itu yang menyatakan pendirian tidak menaikkan harga makanan dan minuman sepanjang kempen diadakan.

Kebanyakan yang berada di Kerdau adalah terdiri daripada orang luar Pahang untuk membantu jentera parti bertanding berkempen di situ.

Sudah pastinya masakan ikan patin masak tempoyak menjadi pilihan utama penduduk di luar Pahang.

Bukan senang mahu mencari masakan asli itu kerana Temerloh terkenal dengan ternakan ikan patin dan apabila dimasak dengan tempoyak sudah tentu menyelerakan.

Kalangan peniaga tahu bahawa jika harga dikekalkan, sudah pasti lebih ramai pelanggan datang ke tempat mereka.

Itulah contoh terbaik yang patut diikuti oleh peniaga lain. Setiap kali terdapat pilihan raya kecil atau acara besar di kawasan tertentu kekalkan harga yang ditawarkan supaya pelanggan sentiasa mengunjungi tempat mereka.

Jangan ambil kesempatan mencari keuntungan segera kerana sebaik sahaja pilihan raya selesai kehidupan kembali seperti biasa.

Oleh itu, teruskan berniaga dengan ikhlas dan kekalkan sifat yang ada supaya ia menjadi pendorong kepada pengunjung luar untuk terus datang ke situ pada masa akan datang.

DMKB: Mahu pancing ikan patin di Sungai Pahang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 27 Feb 2011 03:13 PM PST

Utusan Online - Rencana


Pahang 'subsidi' tarif air

Posted:

Pahang 'subsidi' tarif air

Pahang 'subsidi' tarif air

Oleh YUSRI SAHAT
utusanpahang@pengarang.com.my


Pengarah Jabatan Bekalan Air Pahang, Datuk Ismail Mat Noor menerangkan kepada Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob mengenai model tapak Empangan Cheneh di Sungai Lembing.


MENYEDARI pentingnya rakyat hidup selesa tanpa dibebankan dengan pelbagai kenaikan kos, Kerajaan Pahang tidak pernah terlintas untuk menaikkan kadar tarif air sejak hampir 30 tahun lalu. Dalam tempoh tersebut, kadar tarif air pada purata 66 sen semeter padu tidak pernah dikaji semula.

Kadar tarif air sebanyak 66 sen semeter padu itu pun sebenarnya dikenakan di bawah paras kadar sebenarnya. Dari segi pengiraan sebenar, kadar itu sepatutnya melampaui 96 sen semeter padu kerana itulah kos pengeluaran air sebenar bagi setiap meter padu di Pahang.

Namun, atas sikap mengambil berat, kerajaan negeri sebenarnya memberi subsidi sebanyak 30 sen bagi setiap meter padu yang digunakan rakyat. Ini bermakna, setiap RM1 yang dibayar rakyat, kerajaan negeri membayar sebanyak 45 sen lagi semata-mata mahu menampung kos pengeluaran air.

Dengan itu, jika bil bulanan yang dikenakan ke atas rakyat sebanyak RM20, bil sebenar sepatutnya ialah RM29.09 sen. Tambahan RM9.09 itu ditanggung oleh kerajaan negeri. Perkara ini boleh disemak sendiri oleh pengguna setiap kali mereka menerima bil setiap bulan.

Anggaran pendapatan daripada bekalan air di seluruh negeri ini pada tahun lalu ialah kira-kira RM98.5 juta. Hakikatnya, kerajaan negeri sebenarnya memperoleh pendapatan sebanyak RM143.3 juta jika rakyat dikehendaki membayar pada harga kos sebenar bekalan air pada kadar 96 sen semeter padu.

Dalam pada itupun, kerajaan negeri masih menanggung tunggakan akibat rakyat tidak membayar bil-bil mereka sehingga mencecah angka kira-kira RM15.86 juta ketika ini. Sedangkan kerajaan negeri memerlukan peruntukan kewangan yang besar bagi menyenggara 82 loji rawatan air dan menggantikan paip jenis asbestos sepanjang 12,393 kilometer yang telah usang.

Perkara ini tidak pernah diuar-uarkan oleh Kerajaan Pahang sebagaimana yang dilakukan oleh kerajaan negeri yang diperintah pihak pembangkang. Pada masa sama, kerajaan negeri juga tidak pernah menaikkan cukai tanah sejak 15 tahun lalu kerana menyedari bebanan yang ditanggung oleh pemiliknya.

Cukai yang dikenakan adalah antara RM2.20 bagi setiap 100 meter persegi atau minimum RM20 bagi setiap hak milik dan RM22 bagi setiap 100 meter persegi atau minimum RM60 bagi setiap hak milik untuk kategori bangunan kediaman.

Bagi kategori bangunan komersial ialah antara RM11 bagi setiap 100 meter persegi atau minimum RM30 bagi setiap hak milik dan RM111 bagi setiap 100 meter persegi atau minimum RM200 bagi setiap hakmilik.

Bagi kategori pertanian pula, cukai minimum yang dikenakan ialah antara RM15 sehektar hingga RM100 sehektar manakala bagi kategori industri ialah RM15 bagi setiap 100 meter persegi untuk dua hektar pertama disusuli RM10 bagi setiap 100 hektar tambahan atau minimum RM150 setiap hakmilik.

Sungguhpun kadar cukai itu tidak dinaikkan, kerajaan negeri masih dapat mengutip jumlah yang agak tinggi dan dalam tempoh 10 tahun lalu, sebanyak RM1.4 bilion hasil tanah telah dikutip. Menerusi kutipan itu, sementelah lagi hasil tanah merupakan sumber utama kerajaan negeri saban tahun, ia dapat dibelanjakan untuk pembangunan demi kesejahteraan rakyat.

Di sebalik enggan menaikkan cukai tanah, kerajaan negeri berusaha meningkatkan lagi mutu sistem kutipan hasil mahsul tersebut. Bagi melicinkan lagi sistem kutipan hasil, Sistem Hasil Tanah Bersepadu (SHTB) iaitu menerusi dalam talian dilaksanakan di seluruh negeri ini sejak 2006.

Menerusinya, rakyat dipermudahkan berurusan dalam soal berkaitan tanah dengan melakukan pembayaran cukai di pejabat tanah setempat walaupun tanah milik mereka terletak di daerah lain. Ternyata sistem ini berkesan. Pada tahun lalu misalnya, jumlah hasil kutipan yang disasarkan hanya sebanyak RM150 juta tetapi melonjak kepada RM166.6 juta atau 111.06 peratus.

Daripada jumlah tersebut, sebanyak RM59.4 juta daripada cukai tanah, premium tanah (RM53.7 juta), tunggakan cukai tanah (RM16 juta), bayaran pelbagai permit (RM12.6 juta), bayaran pelbagai lesen (RM3.3 juta) dan hasil-hasil lain sebanyak RM21.6 juta.

Jika mengikut daerah, Kuantan berjaya mengutip cukai tanah tertinggi sebanyak RM54.3 juta disusuli Rompin (RM19.5 juta), Lipis (RM14 juta), Bentong (13.2 juta), Temerloh (RM10.3 juta), Bera (RM8.5 juta), Pekan (RM7.7 juta), Jerantut (RM7.6 juta), Raub (RM6.2 juta), Maran (RM5.5 juta) dan Cameron Highlands (RM3.9 juta).

Pada tahun ini, Kerajaan Pahang menyasarkan untuk mengutip sebanyak RM160 juta. Kutipan tersebut bertujuan meningkatkan pembangunan dengan sasaran memajukan golongan yang berada di bawah paras kemiskinan. Justeru, dengan kerjasama Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, konsep agropolitan di bawah program Lonjakan Mega Luar Bandar (LMLB) diperkenalkan.

Sebanyak tiga kawasan dipilih untuk dimajukan iaitu Chemomoi, Bentong seluas 1,148.2 hektar; di Bebar, Pekan (1,000 hektar) dan Gahai, Lipis (222.6 hektar). Di Chemomoi, seramai 373 peserta terlibat dengan projek tanaman getah manakala di Bebar, seramai 220 peserta terbabit dalam tanaman sawit dan di Gahai, seramai 50 peserta membabitkan diri dalam projek tanaman nanas.

Peserta juga diberi pemilikan saham ke atas ladang sejahtera dan tanah pertanian komersial, selain dibina seunit rumah untuk setiap mereka. Dalam pada itu, masyarakat Orang Asli yang mewakili tidak sampai empat peratus (3.84 peratus) daripada penduduk Pahang tidak dipinggirkan daripada arus pembangunan.

Bilangan Orang Asli di Pahang adalah seramai 55,734 orang daripada 11,990 keluarga yang mendiami 263 perkampungan. Orang Asli di negeri ini dibantu menerusi tiga program pembangunan seperti mana yang telah digariskan oleh Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA). Antaranya, Program Penempatan Tersusun menerusi Rancangan Pengumpulan Semula (RPS) dan Penyusunan Semula Kampung (PSK), Program Pembangunan Ekonomi seperti pembangunan tanah, ternakan dan perikanan.

Program Pembangunan Sosial pula bertujuan meningkatkan lagi kemudahan prasarana dan membina lebih banyak perumahan Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT). Bagi tujuan itu, sebanyak RM24.6 juta diperuntukkan untuk mengurus dan melaksanakan program-program tersebut pada tahun lalu.

Sejak tahun 2001 hingga tahun lalu, jumlah keseluruhan peruntukan yang dibelanjakan bagi melaksanakan pelbagai program bagi manfaat masyarakat Orang Asli di Pahang ialah sebanyak RM86.2 juta. Di bawah program RPS, tujuh kawasan diwujudkan melibatkan keluasan 779.8 hektar dan 337 peserta di Runchang, Pekan, Bukit Serok, Kedaik dan Buluh Nipis di Rompin yang ditanam dengan projek kelapa sawit; Betau di Lipis dan Iskandar di Bera (getah) manakala Terisu di Cameron Highlands (sayur-sayuran).

Dari segi kemudahan asas seperti bekalan elektrik dan air, 119 atau 45.2 peratus daripada 263 perkampungan Orang Asli di Pahang telah menikmati bekalan elektrik 24 jam sehari. Bagi bekalan air, 75 kampung atau 29 peratus telah memperoleh bekalan air daripada Jabatan Bekalan Air (JBA).

Tanpa mahu bermegah dengan slogan 'negeri berkebajikan,' apa yang dilakukan kerajaan negeri selama ini sebenarnya meletakkan kebajikan rakyat sebagai keutamaan sejajar dengan gagasan 1Malaysia ''rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan."

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polemik 'dinasti' Pas

Posted:

Polemik 'dinasti' Pas

Polemik 'dinasti' Pas

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

DI Merlimau ketika ini Pas dikatakan tidak senang duduk. Semuanya serba tidak kena kerana tiada isu kukuh yang boleh dipolitikkan. Jenis isu mana yang mahu dikontroversikan untuk berdepan dengan BN menjadi kemelut Pas. Kalut Pas membawa kepada tindak-tanduk calonnya, Yuhaizad Abdullah yang dilihat lebih banyak berdiam diri dan kurang berinteraksi apabila ditanya media mengenai visinya untuk pengundi Merlimau.

Sebaliknya, dia hanya sekadar menyerahkan kepada kepimpinan Pas Melaka dan Pusat untuk menyusun strategi mencipta isu yang sesuai. Kerana ketiadaan isu konkrit inilah maka Ketua Dewan Pemuda Pas Melaka, Kamaruddin Sidik cuba menguji pengundi dengan mencetuskan isu 'dinasti dan legasi' yang mahu dikaitkan dengan calon Barisan Nasional (BN), Roslan Ahmad.

Meskipun pemilihan Roslan dilihat ramai pemerhati tidak bersandarkan latar belakang politik arwah bapanya, Datuk Ahmad Ithin yang meninggal dunia pada 1991 dan bapa saudaranya bekas Ketua Menteri, Datuk Seri Abu Zahar Isnin yang tidak lagi mengetuai kerajaan Melaka pada 1999 lagi, Kamaruddin tetap tidak 'putus asa'.

Malah, dengan senang hati pula dan tanpa membuat 'kerja rumah', Kamaruddin mendakwa BN yang diwakili UMNO mengamalkan sistem dinasti secara turun temurun bagi jawatan pemimpin dari bapa kepada anak. Yang menjadi mangsa ialah Roslan. Soal jarak masa bapa dan bapa saudaranya tidak lagi berada dalam kerajaan negeri dengan tarikh beliau dinamakan sebagai calon BN bukan lagi persoalan.

Dakwa Kamaruddin, amalan 'dinasti' itu telah lama berlaku dalam UMNO, malah beliau mendakwa lagi kononnya 'orang ramai yang saya temuipun telah menyuarakan rasa tidak puas hati dengan perkara ini'. Benarkah?

Mungkin Kamaruddin sengaja tidak mahu menyamakan perkataan 'nepotisme' untuk 'dinasti'. Barangkali untuk mengelirukan pengundi Merlimau bahawa realiti sebenarnya ialah pihak pembangkanglah yang amat menjuarai dalam hal ini.

Kamaruddin sewajarnya melihat amalan 'dinasti' ini yang mana para pemimpin yang menerajui sesebuah parti menurunkan kuasa kepada anak beranaknya untuk jawatan tertinggi dalam DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) - sekutu utama Pas dalam pembangkang.

Cuba Kamaruddin renung-renungkan dua perkataan iaitu kronisme & nepotisme (juga dinasti) yang menjadi modal Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menyerang UMNO dan BN. Sebenarnya yang kuat mengamalkan kronisme dan nepotisme adalah Anwar sendiri.

Sejak beliau memegang jawatan di dalam Kabinet sehinggalah menjadi Ketua Umum PKR, amalan itu tidak pernah lekang daripada beliau. PKR menjadi sebuah parti anak beranak dan kroni Anwar sekeluarga apabila Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai menyandang jawatan Naib Presiden parti itu. Si ayah menjadi ketua umum, si ibu menjadi presiden dan si anak pula naib presiden.

Anwar bertindak ala pengurus kempen pula kepada semua calon pilihan semasa bertanding kepimpinan Pusat PKR. Beliau mahukan orangnya menguasai keseluruhan parti dari peringkat cabang sehinggalah ke peringkat pusat. Apabila Kamaruddin melabelkan UMNO sebagai parti yang mengamalkan kronisme dan nepotisme, seolah-olah dia membuka pekung sendiri.

Segala apa yang ditohmah oleh Kamaruddin terhadap Roslan di Merlimau kini kembali kepada diri Pas, partinya yang bersekutu dengan PKR yang paling ketara mengamalkan 'dinasti' dan kronisme ini.

Demikian jugalah wujud dinasti politik lain seperti gandingan pemimpin DAP, Lim Kit Siang dengan Lim Guan Eng dan isterinya Betty Chew, selain Karpal Singh dengan Gobind Singh Deo dan Jagdeep Singh Deo.

Kamaruddin sewajarnya bermuhasabah diri. Seperti mana kata Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pemilihan Roslan sebagai calon pilihan raya kecil DUN Merlimau itu dibuat berdasarkan merit.

Perhubungan dan pertalian tidak boleh diambil kira, malah tidak dapat dielakkan. Yang penting adalah penilaian pucuk pimpinan terhadap potensi Roslan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 27 Feb 2011 01:23 PM PST

Kosmo Online - Negara


Lampu hijau 45,000 pekerja asing

Posted:

Lampu hijau 45,000 pekerja asing

Lampu hijau 45,000 pekerja asing


Kemakmuran ekonomi Malaysia menjadi daya tarikan kemasukan pekerja asing. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Kerajaan bersetuju meluluskan kemasukan 45,000 pekerja asing, kebanyakannya dari India bagi memenuhi permintaan 13 sektor perniagaan kecil di negara ini.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, kelulusan itu dibuat selepas kerajaan melihat masalah yang dihadapi oleh sektor berkenaan seperti restoran, kedai runcit dan industri tekstil yang kesukaran mendapatkan pekerja tempatan.

"Mereka telah membuat permohonan kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) dan pihak saya melalui Gabungan Dewan Perusahaan dan Perindustrian India Malaysia di mana mereka minta kerajaan meluluskan 90,000 pekerja asing.

"Tapi selepas berbincang, buat sementara waktu ini kerajaan bersetuju untuk meluluskan kemasukan 45,000 pekerja," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis perasmian Wisma Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (Primas) oleh bekas presiden MIC Datuk Seri Samy Vellu di sini semalam.

Subramaniam berkata, pekerja berkenaan akan diagihkan mengikut 13 sektor perniagaan terlibat yang dijangka dibuat dalam tempoh sebulan.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

RM10j bangunkan DUN Kerdau

Posted:

RM10j bangunkan DUN Kerdau

RM10j bangunkan DUN Kerdau


NAJIB bersalaman dengan ribuan orang yang menyambut beliau pada majlis pertemuan dengan masyarakat Cina, India dan Orang Asli di Kampung Baru Kerdau, Temerloh semalam.


TEMERLOH - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan peruntukan hampir RM10 juta bagi projek pembangunan rakyat di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau di sini.

Projek berkenaan adalah menaiktaraf pam di loji air Batu Sawar dan menggantikan paip dari Rumpun Makmur ke Kampung Kerai yang bernilai RM9.25 juta.

Selain itu, beliau turut mengumumkan projek membina dewan terbuka yang mengandungi gelanggang serbaguna bagi masyarakat Cina di Kampung Sri Kerdau bernilai RM400,000, membina kuil bagi masyarakat India (RM100,000) dan balai bomba sukarela (RM150,000).

Dalam pada itu, Perdana Menteri menegaskan, kesemua projek berkenaan bukan untuk memancing undi sebaliknya menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memberi keselesaan kepada rakyat.

"Lampu jalan, rumah kos rendah dan ini semua saya tidak mahu cakap lagi, nanti akan ada orang kata saya hendak membeli undi pula. Sebelum ini, saya pernah berjanji saya akan menjadi Perdana Menteri untuk semua kaum dan inilah buktinya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di dua majlis berasingan iaitu majlis ramah mesra bersama penduduk Batu Sawar dan ramah mesra bersama masyarakat Cina, India dan Orang Asli di Kampung Baru Kerdau di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Bakar rumah lepas geram

Posted:

Bakar rumah lepas geram

Bakar rumah lepas geram


KEADAAN rumah yang dipercayai sengaja dibakar seorang lelaki yang bergaduh dengan isterinya di Kampung Balik Bukit, Setiu semalam.


KUALA TERENGGANU - Seorang lelaki yang naik angin selepas bertengkar dengan isterinya dipercayai bertindak membakar rumah sendiri sehingga menyebabkan sebuah stor dan bengkel motosikal turut hangus dalam kejadian di Kampung Balik Bukit, Setiu semalam.

Difahamkan, semasa kebakaran pada pukul 12 tengah malam itu, lelaki yang berusia 39 tahun manakala isterinya yang berusia 35 tahun baru bertengkar.

Punca pertengkaran itu disebabkan pelbagai masalah rumah tangga pasangan itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, selepas melakukan tindakan di luar dugaan tersebut, lelaki yang bekerja sendiri itu menghilangkan diri dan sehingga petang semalam polis masih mencarinya.

Menurut beliau, polis menerima laporan mengenai kejadian itu daripada si isteri dan semasa kejadian wanita tersebut dan tiga anaknya berada di rumah jirannya.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 27 Feb 2011 11:40 AM PST

Utusan Online - Kota


Gerai OKU dapat bantahan

Posted:

Gerai OKU dapat bantahan

Gerai OKU dapat bantahan

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
kota@utusan.com.my

SELAYANG 27 Feb. – Tempat tidak sesuai dijalankan perniagaan dan mendapat bantahan daripada penduduk setempat menjadi punca mengapa gerai peniaga warga emas yang juga seorang orang kurang upaya (OKU), Mohd. Zaki Kassim, 64, dirobohkan oleh Majlis Perbandaran Selayang (MPS) baru-baru ini.

Pemangku Yang Dipertua MPS, Mohd. Jaid Ehsan berkata, pihaknya terpaksa merobohkan gerai yang terletak bersebelahan dengan Bazar Greenwood di Taman Greenwood itu kerana dua sebab tersebut.

Katanya, pihaknya harus menjaga hati semua pihak memandangkan sebelum ini terdapat permintaan penduduk di kawasan itu untuk berniaga di tapak itu tidak diluluskan oleh MPS.

Ujarnya, disebabkan itu juga rata-rata penduduk di kawasan itu membantah tindakan MPS memberikan lesen kepada warga emas terbabit menjalankan perniagaan di situ.

Beliau menjelaskan pihaknya terpaksa merobohkan gerai Mohd. Zaki bagi memberi keadilan kepada semua walaupun pada asalnya lesen telah diberikan kepada peniaga itu.

"Tidak adil kalau kita memberikan lesen berniaga di situ kepada warga emas tersebut, sedangkan ramai lagi penduduk sekitar yang memohon kita tidak izinkan.

"Bagi menjaga hati semua pihak, tindakan merobohkan gerai tersebut wajar diambil," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat penuh MPS di sini baru-baru ini.

Mohd. Jaid menambah, sebelum ini kawasan tersebut sememangnya menjadi kawasan larangan berniaga, tetapi masih ada yang berdegil menjalankan perniagaan namun semuanya telah dibersihkan oleh MPS.

Katanya, oleh itu, MPS juga akan mengembalikan kawasan tersebut sebagai kawasan larangan berniaga.

Tambah beliau, kawasan tersebut tidak sesuai dijalankan sebarang aktiviti perniagaan memandangkan di situ turut terdapat sebuah pondok menunggu bas.

Selain itu, beliau berkata, pihaknya juga mendapat maklumat bahawa peniaga warga emas itu sebenarnya mempunyai beberapa gerai lain dan menyewakannya kepada orang lain.

Katanya, pihaknya masih lagi menjalankan siasatan mengenai kesahihan perkara tersebut dan jika didapati dakwaan itu benar, pihaknya yakin warga emas tersebut pasti akan menyewakan tapak perniagaan di kawasan itu kepada orang lain kelak.

"Kepada warga emas itu carilah sebuah tempat baru dan syorkan kepada MPS untuk dipertimbangkan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penghuni Cochrane perlu pindah sebelum 31 Mac

Posted:

Penghuni Cochrane perlu pindah sebelum 31 Mac

Penghuni Cochrane perlu pindah sebelum 31 Mac

KUALA LUMPUR 27 Feb. - Bahagian Pengurusan Hartanah (BPH) Jabatan Perdana Menteri (JPM) hari ini mengingatkan penghuni kuarters kerajaan Jalan Cochrane, di sini supaya menyelesaikan urusan perpindahan mereka sebelum 31 Mac ini.

Setiausahanya, Hasnol Zam Zam Ahmad berkata, ia bagi mengelakkan berlakunya kesukaran pada saat-saat akhir tempoh yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

Jelasnya, BPH telah bekerjasama dengan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) bagi menyediakan perkhidmatan di bilik gerakan yang dibuka sejak 15 Februari lalu bertujuan menyelaraskan proses perpindahan penghuni kuarters tersebut.

"Bagi mereka yang mahu menggunakan perkhidmatan lori untuk memindahkan barang, mereka boleh menguruskannya dengan bilik gerakan ini bagi menentukan tarikh yang sesuai.

"Penghuni juga boleh mendapatkan penjelasan lanjut mengenai prosedur mendapatkan cek saguhati perpindahan serta perkembangan semasa dengan merujuk pegawai yang ditugaskan di bilik gerakan mengikut waktu operasinya," kata beliau.

Hasnol Zam Zam berkata demikian pada sidang akhbar berhubung pembukaan bilik gerakan tersebut dan penerangan lanjut mengenai kuarters ganti yang akan dibina di Plot C.

Kata beliau, urusan penyerahan kunci dan permohonan untuk mendapatkan penempatan sementara boleh dilakukan di bilik gerakan yang beroperasi tiga hari seminggu iaitu pada Isnin (5 petang hingga 8 malam), Rabu (2 hingga 5 petang) dan Sabtu (11 pagi hingga 1 petang).

Menurutnya, setakat ini, 62 daripada 538 keluarga telah berpindah sama ada ke penempatan yang disediakan kerajaan atau menyewa di kawasan perumahan lain.

Tambahnya, penghuni yang masih belum berpindah dijangka menyelesaikan proses perpindahan dalam tempoh dua minggu lagi memandangkan ketika itu cuti sekolah.

"Berdasarkan statistik yang dikeluarkan setakat ini, seramai 114 penghuni telah diagihkan ke kuarters di Putrajaya manakala 31 penghuni lagi diagihkan ke kuarters sekitar sini.

"Selain itu, 45 penghuni yang layak juga telah menerima cek saguhati perpindahan bernilai RM2,000 hasil sumbangan kerajaan Pusat," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penduduk Pangsapuri Astana Alam 2 lega Syabas tukar meter

Posted:

Penduduk Pangsapuri Astana Alam 2 lega Syabas tukar meter

Penduduk Pangsapuri Astana Alam 2 lega Syabas tukar meter


HALIM Ishak (dua dari kiri) beramah mesra dengan penduduk pada majlis pertukaran meter pukal kepada meter individu di Pangsapuri Astana Alam 2, Kuala Selangor semalam. - UTUSAN/MOHD. SHAHARANI SAIBI


KUALA SELANGOR 27 Feb. - Seramai 517 penghuni Pangsapuri Astana Alam 2 hari ini lega selepas permohonan mereka untuk menukar meter air pukal kepada meter individu pada November tahun lalu diterima pihak Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas).

Penolong Pengurus Besar Syabas Wilayah Kuala Selangor, Halim Ishak berkata, syarikatnya menerima permohonan penghuni pangsapuri untuk menyertai program migrasi itu selepas mengambil kira masalah yang dihadapi pengguna yang menggunakan sistem bil secara pukal.

"Antara masalah utama adalah pengguna terpaksa menanggung risiko bekalan air dipotong jika pihak pengurusan tidak menjelaskan bil bulanan kepada Syabas walaupun penghuni telah membuat pembayaran mereka kepada pihak pengurusan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam satu majlis bersama penduduk Pangsapuri Astana Alam 2 di sini hari ini.

Sementara itu, Halim memberitahu, mereka yang menyertai program tersebut akan menikmati kadar bekalan air yang lebih murah berbanding sebelumnya.

Ini kerana, katanya, kadar bayaran yang dikenakan untuk pengguna individu adalah lebih murah berbanding secara pukal yang biasanya diterima oleh perumahan bertingkat.

"Ini sedikit sebanyak mampu mengurangkan beban penghuni yang sebelum ini dikenakan kadar bayaran yang lebih mahal," jelasnya.

Dalam pada itu, Pengerusi Persatuan Penduduk Pangsapuri Astana Alam 2, Azmi Razak berkata, pihaknya bersyukur dan gembira kerana pihak Syabas menerima permohonan penduduk untuk menukar meter pukal kepada meter individu.

"Saya ucapkan terima kasih kepada Syabas yang memberi komitmen yang baik serta telah memberikan perkhidmatan yang baik kepada kami," katanya.

Seorang lagi penduduk, Asiah Kamaruddin berkata, dia gembira dengan perlaksanaan bil secara individu ini kerana kadar bayarannya yang lebih murah.

"Sebelum ini, kadar bayaran bulanan untuk kegunaan air mahal dan kadang-kadang ada juga masa yang saya tidak mampu untuk membayarnya," jelas ibu tunggal kepada tujuh anak itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: MukaDepan

Posted: 27 Feb 2011 09:51 AM PST

Berita Harian: MukaDepan


KERAS KEPALA

Posted: 26 Feb 2011 11:15 AM PST

MukaDepan

Tindakan tegas jika HINDRAF terus berhimpun hari ini

TEMERLOH: Pertubuhan haram, Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (HINDRAF) diberi amaran agar tidak meneruskan rancangan menganjurkan perhimpunan di ibu negara hari ini atau bersedia dikenakan tindakan sewajarnya.

Amaran keras oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, itu menyusuli kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kelmarin yang mahukan pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya terhadap HINDRAF yang dilihat bergerak terlalu 'bebas' walaupun pertubuhan itu sudah diharamkan kerajaan. HINDRAF merancang mengadakan perhimpunan dinamakan Solidariti Membantah Perkauman UMNO di ibu negara hari ini walaupun polis sebelum ini sudah memberi amaran tegas kepada pertubuhan itu supaya membatalkan hasrat untuk berbuat demikian.

"Saya sudah mengarahkan Ismail memantau dan melakukan tindakan secara langsung bagi menangani kemungkinan perhimpunan itu.

"Beliau akan bertanggungjawab untuk memastikan gerakan haram ini tidak menjejaskan keadaan dan suasana. Jika (kekecohan) menjurus kepada HINDRAF, beliau (Ketua Polis Negara) akan bertanggungjawab," katanya ketika ditemui selepas Majlis Penamaan Calon Pilihanraya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau di sini, semalam.

Hishammuddin turut menyelar tindakan yang disifatkannya sebagai cubaan membawa sentimen Asia Barat ke negara ini yang bertujuan menjejaskan keamanan negara.
"Setakat ini, usaha yang dilakukan pihak terbabit gagal menarik perhatian orang ramai dan tidak mendapat sambutan. Kita tahu niat dan hasrat mereka iaitu cuba membawa sentimen Asia Barat ke sini tetapi keadaan di sini berbeza dan ia tidak menjurus ke arah itu," katanya.

Di KLANG, Ismail berkata, polis akan mengambil tindakan tegas ke atas mereka yang terus berdegil menyertai perhimpunan haram berkenaan dan mengingatkan orang ramai agar tidak menyertainya.

"Saya minta pihak berkenaan (HINDRAF) fikir baik-baik. Kalau diteruskan, ia boleh mengundang lebih banyak masalah kepada orang ramai, peniaga dan pengguna lalu lintas.

"Ia juga boleh takutkan tetamu luar negara mengenai tahap keselamatan di negara kita. Jadi, jangan adakan perhimpunan sebegini dan orang ramai jangan sertai perhimpunan ini," katanya selepas merasmikan pembinaan Surau Baitul Rahman di Aman Perdana, Meru, di sini, semalam.

Di KUALA LUMPUR, Persatuan Malaysia Hindu Sangam yakin sesuatu isu berbangkit boleh diselesaikan melalui rundingan damai tanpa perlu menggugat keselamatan dan ketenteraman awam.

Presidennya, R S Mohan Shan, berkata pihaknya dari semasa ke semasa sentiasa memberi nasihat kepada masyarakat India supaya tidak terbabit dalam sebarang demonstrasi haram kerana tindakan sedemikian tidak memberi faedah kepada mana-mana pihak.

"Jika kita mahu menyelesaikan sesuatu isu atau masalah, langkah terbaik ialah dengan mengadakan dialog bersama pihak yang sewajarnya..., demonstrasi haram bukan cara terbaik," katanya ketika dihubungi, semalam.

Sementara itu, Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian, berkata kerajaan sentiasa berusaha serta merancang pelbagai program dan bantuan untuk membantu masyarakat India.

"Perdana Menteri membawa pelbagai perubahan serta bersikap adil kepada semua kaum..., kita harus menghormati beliau dan demonstrasi haram bukannya jalan penyelesaian," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

ROSLI

Siasat semua penunjuk perasaan tu dimana dilahirkan? kalau bukan di Tanah Melayu .........kasi tembak saja..........

,mad man

hindraf dah haram kdn ambil tindakan jangan muka nanti beri betis nak peha

1malaysian

pengecut betul editor bharian nie...
takut nk publish komen i ...
racist pun akhbar... divinescorp27@gmail.com

basha

eh elle... apasal tak tanya dengan perkasa?

cimie

Hindraf tak sedar diri dan kurang ajar,tak tahu diuntung.Bumi Malaysia,langit juga Malaysia...bukan....

Warga Malaysia

ISA mesti diaktifkan!!!! Puak HINDRAF banyak menyimpang jauh!!! KDN mesti TEGAS!!!!! Kami yang mahu keamanan sentiasa mengharapkan ketegasan diaktifkan dengan secukup-cukupnya!!!

saja syok

memang betul sesiapa tidak boleh menggunakan isu perkauman,,tetapi novel ini membawa kemarahan krn terselit kata pariah>>sekiranya kata itu dikeluarkan>>tidak wujudya isu demontrasi ini..

cg zaini

kerajaan perlu bertindak tegas kepada hindraf,krn klu org melayu yang buat salah terus ditangkap tapi hindraf boleh

Rassya Assyar

Jangan buat Malaysia seperti di Tamil Nadu....Kami rakyat Malaysia cintakan keamanan,kemakmuran,perpaduan.Bukan senang untuk membina semula sebuah negara yang aman...Fikir2kanlah anak cucu cicit kita.Mereka juga berhak mengecapi keamanan.Sayangi Malaysia

aman

kita harus bersyukur negara kita amam dibawah kepipenan yang ada jangan bawa budaya yang merosakkan negara

langgak hemput

Demi kepentingan/keharmonian/kesetabilan semua, selarikan tindakan pada pertubuhan2 yang telah diharamkan kerajaan. Laksanakan apa yang telah termaktub dalam undang-undang negara. Bukan nak menunjuk, tapi sebagai MEMBUKTIKAN yang kerajaan boleh melakasanakan tanggungjawab menjaga keamanan/keselamatan negara. Jadi........ ?

diana

Isu-isu perkauman dan keagamaan nie sepatutnya tidak di sentuh oleh mana2 pihak.ini adalah isu yang paling sensitif.kenapa perlu HINDRAF menaikkan kemarahan orang ramai.hentikan!!
Malaysia sudah maju.jangan jalan mengundur wahai HINDRAF!

telekhir

setuju ISA digunakan kepada ketua yang menhasut sertai demo ni......lepas tu minta pertimbangan KDN buat penjara ISA di tengah hutan di SARAWAK bagi pengajaran kat mereka.

Bujuk berduri

Ini lh hsil jika smngt perkauman tu trllu kuat n tinggi,bah kn ada org2 ini yg bru smpi kt sini,lg la kuat smngt keindiaannya..puncanya dsar krjaan kta juga.pa tah lg buka dasar kemasukan pelancung tanpa visa,,brduyun2 la depa smua ni.tk pyh nk susah2..yg untungnya kroni2 jer,'rakyat teranniyaya.

duan_my

seharusnya pihak polis telahpun menahan semua pemimpin2 pertubuhan haram Hindraf. Bagaimana sebuah pertubuhan haraf boleh bebas aktif. Bukankah ia serupa seperti Parti Komunis Malaya yang mana kita menentangnya habis2an. Tidakkah ia boleh dilakukan keatas pertubuhan haram Hindraf?

tambalut

Hargailah keamanan yang ada! Mereka yang bermain dengan api perlu mendapat pengajaran yang setimpal....fikirkanlah peranan dan tanggungjawab sebagai warganegara. Setiap rakyat perlu mendapat layanan yang samarata.

ismail bin hassan

hargailah keamanan dan kesejasteraan negara.

wirautara09

Cari dalang HINDRAF dalam parti politik pembangkang dan seret mereka semua dengan ISA.

Mini Cool

Biarlah Hindraf ingin menyuarakan isi hati mereka yang selama terbuku dan dipendam. Jadi pihak Kerajaan perlulah mendengar dan menyelesaikan dengan cara terbaik agar tiada pihak berasa tidak puas hati.

ashraff

sudahla HINDRAF tatk tau dek untung lahir dan tinggal di malaysia negara aman pun tak bersyukur

jeff

Memang patut diambil tindakan. Org2 mcm ini mmg tak tahu malu. Menumpang ditempat org dia pula yg lebih.

1malaysian

kly melayu himpun ramai ramai pasal ngr lain tak pun gugat ketenteraman org..
klu org lain himpun isue plk..

bujang

hargailah keamanan yg ada, jgn cuba di ugut gugat. jgn pula bermain dgn isu yg menyentuh keagamaan dan bangsa

HANG JEBAT

Puak hindraf ni samseng dah lama & banyak kurang ajar depa rasa depa berpengaruh & ada banyak penyokong di luar negeri. Boleh ugut MALAYSIA. Apa ingat Malaysia ini Tamil Naidu ke? Jangan lagi beri amaran & cakap2 kosong shj. BELASAH AJE puak2 ni!!!!!

dadyepol

selalu mcm tu..asyik2 amaran sahaja.. malas juga mendengarnya.. orang2 ni pun tak tau di untung..kalo tak suka negara ini.. baliklah ke kg halaman...! ni ada lagi mentrei tolong daftarkan..entah2 cakap bahasa melayu pun tak pandai...!

Mohd Yusoff

dah diharamkan, kenapa tak ambil tindakan jika masih bergerak... jangan biar sampai bernanah.

juradi

inilah masanya ISA digunakan.
HIDRAF akan cuba mengancam keamanan negara.

faizal ibrahim

maslahnye beranikah mentri dalam negeri ambil tindakan? selalu keluar amaran je?


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Khabar sedih ketika kempen

Posted: 26 Feb 2011 11:12 AM PST

MukaDepan

pix_gal0
SENTUL: Luluh hati seorang suami apabila isterinya, Ong Ean Lee, 33, dan anak perempuan tunggalnya, Artina Lake Xin Yu, 2, (atas) ditemui mati di dalam sebuah bilik dipercayai sesak nafas akibat kebakaran yang memusnahkan rumah mereka di Taman Sri Sinar, di sini, pagi semalam.

Calven Loke Wai, 30-an, yang ketika itu sibuk berkempen dalam pilihan raya kecil di Merlimau, Melaka mendapat berita menyayatkan hati itu daripada jirannya yang membuat panggilan pada jam 6.30 pagi.

"Saya yang berada di Merlimau terus bergegas pulang dan sampai kira-kira jam 8 pagi," katanya yang kali terakhir bertemu isteri dan anaknya dalam jam 8 pagi, kelmarin sebelum keluar bekerja. Mayat isterinya ditemui di atas katil, manakala anaknya ditemui di tepi katil dalam bilik yang sama. Dalam kejadian kira-kira jam 6 pagi itu, mangsa yang dikatakan tinggal bersama anaknya sedang tidur, manakala, Calven yang juga Pengerusi sukarelawan bomba di Jinjang dan Setiausaha Pemuda parti Gerakan Rakyat Malaysia Kuala Lumpur, berada di Merlimau.

Difahamkan, bomba sukar memasuki kawasan berkenaan apabila palang besi di taman terbabit dalam keadaan berkunci. Malah, turut menjadi tanda tanya apabila pengawal keselamatan dipercayai warga asing yang dipertanggungjawabkan memegang kunci palang besi berkenaan dikatakan menghilangkan diri.

Calven juga berkata sebaik urusan pengebumian selesai, beliau tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak keselamatan taman berkenaan yang mengakibatkan bomba gagal memadam kebakaran dengan cepat.

Kebakaran dikatakan bermula dari ruang tamu rumah teres terbabit sebelum merebak di bahagian dapur dan bilik menyebabkan mangsa dua beranak yang berada dalam sebuah bilik utama terperangkap dan gagal keluar untuk menyelamatkan diri.
Jiran mangsa yang mahu dikenali sebagai A Anantha, 34, berkata beliau yang sedang tidur kira-kira jam 6 pagi itu terdengar satu letupan kuat, namun tidak mengendahkannya.

"Bagaimanapun, 10 minit kemudian, saya terhidu bau asap dan bergegas keluar dari rumah untuk memeriksa sebelum melihat kepulan asap dan api di rumah jirannya.

"Saya kemudian menghubungi bomba untuk bantuan, namun api yang marak terlalu cepat menyebabkan penduduk gagal menyelamatkan dua beranak itu," katanya ketika ditemui, di sini, semalam.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur, Othman Abdullah, berkata pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 6.05 minit pagi sebelum mengerahkan dua jentera dan 27 anggota dari balai Jinjang dan Kepong ke lokasi kejadian.

"Mayat dua beranak itu ditemui berada di dalam bilik utama sebelum dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat.

"Operasi memadam kebakaran mengambil masa selama 30 minit dan hampir 80 peratus kediaman dua tingkat itu musnah dijilat api. Bagaimanapun, punca kejadian masih dalam siasatan," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan