Jumaat, 3 Februari 2012

02 di kulim - Google Blog Search

02 di kulim - Google Blog Search


THE DUKE&#39;S BLOG: EDISI BONGKARRR..!!! SALAHGUNA KUASA <b>...</b>

Posted: 26 Jan 2012 10:45 PM PST


Sebelum ni, aku diberitahu bahawa Kerajaan PAS Kedah tidak berjaya tarik pelabur asing masuk melabur di Kedah sedangkan BN telah menyediakan prasarana industri lengkap bertaraf dunia di KHTP...

Mukhriz pun dah sahkan perkara ni dan memberitahu Kerajaan PAS Kedah seolah-olah lepas tangan dan tak berminat nak tarik pelabur masuk. KHTP nampaknya makin jahanam!!!

Aku juga terima emel dan fakta yang berhujah mengenai salahguna kuasa tok-tok lebai PAS yang manage KHTP. Korang baca sendiri dan nilaikan sendiri...


KEPINCANGAN KERAJAAN DALAM PENTADBIRAN KULIM HI-TECH PARK

Setelah memegang tampuk pemerintahan sejak Mac 2008, Kerajaan Negeri Kedah pimpinan Parti Islam SeMalaysia (PAS) telah mengambil alih pentadbiran Kulim Hi-Tech Park (KHTP) dari Kerajaan Barisan Nasional (BN) secara rasmi pada bulan Ogos 2008.

Sebelum itu, mereka telah menghantar wakil mereka sebagai Pengarah Eksekutif pada Mei 2008.

Pengarah Eksekutif ini akhirnya telah dilantik menjadi Presiden oleh Ahli Lembaga Pengarah yang didominasi oleh PAS di bawah Pengerusi YB Datuk Hj Amiruddin Hamzah, dibantu oleh YB Gobalakrishnan dan pemimpin PAS dan PKR Kulim-Bandar Baharu pada Ogos 2008.

Tindakan pertama beliau ialah membawa masuk seorang kakitangan dari anak syarikat yang terbukti mempunyai penglibatan dalam rasuah dan manipulasi wang (money laundering) ke syarikat pengurusan KHTP iaitu Kulim Technology Park Corporation (KTPC).

Ini adalah tindakan yang amat dipersoalkan oleh semua kakitangan.

Tindakan kedua ialah membawa masuk seorang eksekutif bank menjadi Naib Presiden Kewangan KTPC. Ternyata tindakan ini juga mengundang persoalan kepada kakitangan KTPC. Beliau adalah ahli PAS juga.

Tindakan ketiga beliau ialah mengambil tindakan untuk menggantung Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan (CEO) dan juga seorang Timbalan Pengurus Besar (DGM) KTPC tanpa sebarang alasan kukuh.

Semua ini hanya kerana beliau amat marah kerana mendapati CEO dan DGM ini membuat cadangan kepada Kerajaan Pusat agar mengambil alih KTPC dari Kerajaan Negeri, sedangkan cadangan itu adalah arahan dari Mesyuarat Jawatan Kuasa Kabinet Mengenai Pelaburan (JKMP) yang dipengerusikan oleh YB Dato Seri Najib Tun Abdul Razak

Memiliki dokumen rahsia kerajaan iaitu Kertas Mesyuarat Jawatan Kuasa Kabinet Mengenai Pelaburan (JKMP) yang dipengerusikan oleh YB Dato Seri Najib Tun Abdul Razak.

Pada 7 November 2008, pada pukul 10.00 pagi bertempat di Bilik Mesyuarat Lembaga Pengarah, satu mesyuarat telah diadakan oleh Kulim Technology Park Corporation Sdn Bhd (KTPC), dipengerusikan oleh Haji Muhamad Sobri bin Osman, Presiden, KTPC.

Dalam mesyuarat itu, Haji Muhamad Sobri bin Osman, Presiden, KTPC telah menunjukkan kepada semua yang hadir beliau mempunyai dokumen rahsia dan sulit milik Kerajaan Malaysia berjumlah 25 mukasurat mengenai cadangan menjadikan KTPC milik Kerajaan Persekutuan.

Ini adalah menyalahi Akta Rahsia Rasmi (OSA), di mana satu dokumen rahsia dan sulit boleh berada ditangan beliau yang diperolehi secara tidak sah.

Dipendekkan cerita, beliau berjaya menyingkirkan pengurusan lama dengan yang baru, dan pasukan pengurusan yang selebihnya hanya akur dengan beliau. Kerajaan Negeri juga amat yakin dengan kebolehan Hj Sobri ini walau pun jawatan beliau sebelum ini hanyalah sebagai Pengurus sahaja di Renesas/ Hitachi Sungai Petani.

Beliau juga mempunyai sikap agak gatal dan dikhabarkan mempunyai teman wanita di Kuala Lumpur. Beliau juga suka kepada seorang Pengurus Perundangan di KTPC, yang akhirnya berhenti dari KTPC, walau pun ditawarkan gaji lebih.

Beliau telah membuat pelbagai lawatan kerja mengikut MIDA ke luar negara walau pun sebelum ini YB Amiruddin mengatakan tidak perlu ikut MIDA, cukup hanya dengan lawatan sendiri oleh Kerajaan Negeri.

Untuk makluman beliau telah melawat US, Vietnam, London, Paris dan Milan, mengikut MIDA (untuk pengetahuan, teman wanita beliau juga dari MIDA).

Beliau amat peka menegur 'tile' pecah, 'signboard' senget dan bumbung bocor. Beliau juga telah mengira tapak kaki babi hutan, mengira pokok kelapa sawit dan mengambil gambar tandas kotor. Beliau juga kurang membaca dan membuat keputusan dalam keadaan kurang pengetahuan dan tidak cekap.

Cukup dengan masalah peribadi beliau, mari kita menilai prestasi kerja beliau sebagai Presiden KTPC yang mengurus Kulim Hi-Tech Park (KHTP).

Setelah memegang tampuk pemerintahan selama hampir dua tahun, mari kita lihat apakah yang terjadi kepada KHTP dan KTPC. Di sini disertakan beberapa fakta yang menarik seperti berikut:

i. KHTP telah mengalami masalah ketiadaan air sebanyak tiga kali iaitu pada bulan Oktober 2009, Disember 2009 dan terbaru terdapat kandungan karbon yang tinggi dalam bekalan air di KHTP pada bulan Februari 2010. Mengapa ini berlaku sewaktu Hj Sobri dan tidak pada masa BN memerintah?

ii. Terdapat juga gangguan bekalan elektrik pada bulan Januari 2010.

iii. Juga kurang pelaburan dari segi usaha KTPC sendiri (95% pelaburan adalah hasil usaha MIDA).

iv. Ramai kakitangan yang berhenti kerja sejak pemerintahan Presiden Hj Sobri ini (terbaru ialah Pengurus Perundangan).



Berdasarkan statistik MIDA di atas ini, Kedah berada di kedudukan ke lima dari segi pelaburan pada 2009, kedudukan 6 pada tahun 2008, jauh kurang pencapaian dari masa lalu iaitu tempat pertama kedudukan pada tahun 2007 dan 2006 dengan jumlah pelaburan yang besar, pada masa pemerintahan BN.

Untuk jumlah pelaburan ke KHTP, ia sebenarnya adalah berkurangan jika kita nilai dari segi sebelum dan selepas PIS memerintah. Apa yang kita lihat sekarang terdapat pelaburan oleh First Solar yang besar, yang adalah usaha dari Kerajaan BN yang terdahulu.

Kita belum lagi melihat sebarang pelaburan besar atas hasil usaha MB sekarang, Ustaz Azizan, atau pun YB Dato' Amiruddin, atau Hj Sobri.

Tidak apa yang perlu dibanggakan oleh penyokong mereka kerana apabila ekonomi dunia pulih, pelabur akan datang melabur atas usaha MIDA dan bukannya Kerajaan Negeri.

Mereka ini tidak perlu mendabik dada kerana terdapat desas-desus yang mengatakan kilang-kilang di KHTP akan menuntut kerugian atas sebab ketiadaan air di KHTP dan juga kandungan karbon yang tinggi dalam air, kemungkinan berjumlah berjuta ringgit juga.

Full content generated by Get Full RSS.

AR RISALAH الــرســالـة: Haramkan arak <b>di Kulim</b>: Cubaan sabotaj <b>...</b>

Posted: 02 Jan 2012 04:00 PM PST

Keputusan Majlis Daerah Kulim untuk menghentikan jualan minuman keras mulai Jun tahun ini mungkin satu cubaan mensabotaj kerajaan negeri Kedah, kata seorang wakil rakyat PKR hari ini.

kedah defection ceramah 220510 kulim assemblyman lim soo neeMenurut ADUN Kulim, Lim Soo Nee (kanan), keputusan itu dibuat semata-mata oleh pejabat daerah itu tanpa memaklumkannya kepada exco kerajaan negeri Kedah.

Lim berkata beliau telah menerima banyak aduan mengenai perkara itu dan telah diberitahu oleh pejabat daerah bahawa tidak ada lesen akan dikeluarkan untuk kedai-kedai minuman keras selepas Jun.

"Mereka masih mengeluarkan lesen untuk separuh pertama tahun ini supaya pengendali boleh menghabiskan stok mereka.

"Saya tidak tolak kemungkinan bahawa ada orang mensabotaj kerajaan Pakatan Rakyat Kedah. Ada orang yang cuba untuk memerangkap kita," kata Lim.

Akhbar the Star hari ini melaporkan pemilik kedai minuman keras di daerah berkenaan telah menerima surat bahawa lesen mereka akan secara automatik ditamatkan pada akhir bulan Jun.

Menurut akhbar milik MCA itu, kira-kira 100 penjual arak dijangka terjejas dengan arahan baru yang dikeluarkan oleh pejabat daerah itu.

Adalah difahamkan bahawa keputusan itu dibuat pada mesyuarat yang dipengerusikan oleh pegawai daerah Kulim tahun lalu.

Full content generated by Get Full RSS.

AR RISALAH الــرســالـة: Penduduk bimbang babi hutan <b>di Kulim</b>

Posted: 01 Jan 2012 04:00 PM PST

Sekumpulan babi hutan yang berkeliaran di sekitar Taman Desa Impian di Kulim dan mengerumuni tong sampah di situ sejak semalam mengundang kebimbangan di kalangan penduduk di kawasan perumahan itu.

Kehadiran babi hutan yang beratnya dianggar 40 hingga 50 kilogram seekor bukanlah insiden kali pertama yang dialami lebih 200 penduduk di kawasan perumahan itu.

"Kisah babi hutan merosakkan tanaman ubi kayu dan pisang dan lain-lain jenis tanaman berlaku di sini sejak lebih dua tahun lalu," kata Amir Nordin Othman, 60, yang mendapati isi tong sampahnya telah ditarik keluar babi hutan itu.

Katanya dia menyedari haiwan itu mencari sisa makanan dalam tong sampahnya setelah dimaklumkan jirannya yang sempat merakamkan gambar tiga ekor babi hutan itu melalui kamera telefon bimbit.

Seorang pesara tentera Ahmad Sabu, 60, dari kampung berdekatan (kampung Baru) pula berkata terdapat berbelas-belas ekor kumpulan babi hutan yang berkeliaran sekitar kampung dan kawasan perumahan di situ.

Ahmad berkata kumpulan haiwan liar itu dipercayai datang dari bukit bersebelahan kampung di situ yang tanahnya telah ditarah untuk pengambilan tanah merah.

"Haiwan liar itu membimbangkan keselamatan kami dan keluarga yang sering keluar tidak kira masa siang atau malam," katanya.

Imam masjid di kawasan itu, Ismail Hamid pula meminta kerjasama Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) supaya bertindak menghapuskan haiwan liar itu segera.

"Binatang itu sudah berani berkeliaran mencari makan di sekitar kampung, jangan pula satu hari kita mendapati kanak-kanak atau penduduk di sini cedera atau parah diserang haiwan liar itu," katanya.

Sementara itu, Pegawai Perhilitan Daerah Kulim dan Baling, Razali Che Wan ketika dihubungi mengesahkan bahawa pihaknya telah memasang perangkap untuk menangkap babi hutan berkenaan sejak petang semalam.

Katanya, beberapa kakitangan jabatan berkenaan juga telah ditugaskan memantau perangkap dan situasi sekitar kawasan tersebut.

"Kita akan menghantar beberapa orang pegawai lagi esok untuk memantau situasi dan memeriksa perangkap yang telah dipasang itu," katanya. Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan