Khamis, 2 Februari 2012

02 di pendang - Google Blog Search

02 di pendang - Google Blog Search


SEHARI DALAM HIDUPKU: Riadah <b>di Pendang</b> Lake Resort

Posted: 22 Jan 2012 10:16 AM PST


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
Alhamdulillah selamat tiba di Pendang Kedah pada petang sabtu 
Keadaan trafik di atas highway menghala utara sesak dan bergerak perlahan
kami bertolak jam 8.00 pagi dari Rawang, tiba di Pendang sekitar jam 4.30 petang, suatu tempoh perjalanan yang agak lama berbanding hari cuti biasa.
Pagi Ahad shami, Pak Ngah Hilmi dan adik mimi, beriadah di pusat reakreasi berhampiran rumah
Pak Ngah Hilmi. Sekitar jam 7.30 pagi kami menyusuri hening pagi di Pendang Lake Resort.
Ketika ini musim panas dan berangin di Negeri Kedah. Beginilah cuaca dan suasana pagi di kampung halaman negeri Jelapang padi ini. Hujan renyai di sebelah petang sebelumnya, menjadikan esok paginya alam sekeliling akan dipenuhi kabus, udara rasa nyaman, ramai penduduk sekitar tidak lepaskan peluang beriadah di awal pagi kebetulan cuti hujung minggu bersambung dengan cuti 
sempena Tahun Baru Cina, sekolah juga bercuti panjang. Alhamdulillah riadah berjalan kaki menyusuri tasik ini selesai sudah. 
Perkongsian doa kali ini ialah satu doa yang diamalkan oleh Rasulullah saw sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim. Doa ini sepatutnya dijadikan amalan agar jiwa kita sentiasa cenderung kepada amalan yang membawa kepada ketakwaan.
Isi doa ini juga kita memohon agar Allah menyucikan jiwa kita. Kita tidak mampu untuk menyucikan jiwa kita melainkan dengan izin dan bimbingan daripada Allah SWT.
اللَّهُمَّ آتِ نَفْسِي تَقْوَاهَا وَزَكِّهَا أنتَ خَيْرُ مَنْ زَكَّاهَا أنتَ وَلِيُّهَا وَمَوْلاَهَا
Bermaksud : Ya Allah, Berikanlah kepada jiwaku sifat takwa dan sucikanlah jiwaku, Engkau sebaik-baik penyuci jiwa. Engkau adalah pemiliknya dan penjaganya.
Semoga kita dapat mengamalkan doa Nabi saw ini dalam kehidupan seharian.
Full content generated by Get Full RSS.

Informasi Kedah Untuk Semua: 11.1 | Timb Presiden PAS <b>di Pendang</b>

Posted: 11 Jan 2012 02:25 AM PST

Informasi Kedah Untuk Semua: 11.1 | Timb Presiden PAS di Pendang

11.1 | Timb Presiden PAS di Pendang

YB Pakatan Rakyat Kedah

YB Barisan Nasional dan Bebas

  • DILEMA AYAH CHIK

    -

    (PaLut @ Pakatan Luar Tabi'e melahirkan PoLut @ Politik Luar Tabi'e! Berapa lama Ayah Chik boleh bersabar dengan KaLut @ Keadaan Luar Tabi'e ini?) Salam 2...

    23 hours ago

  • -

    Pada 14 November, jam 9.30 pagi saya mempengerusikan majlis Perundingan Koperasi negeri Kedah di Hotel Darulaman, Bandar Darulaman diikuti dengan lawatan...

    2 months ago

  • ALMA RANGERS Juara Piala K.S.M Padang Serai.

    -

    Oleh Abd Wahab bin Osman. PADANG SERAI - Sebanyak 48 buah pasukan dari daerah Ipoh, Grik, Seberang Perai Utara dan Sungai Petani menyertai Pertandingan Bola...

    2 years ago

Full content generated by Get Full RSS.

Penduduk Parah Diserang Babi Hutan <b>Di Pendang</b>

Posted: 25 Nov 2011 11:22 PM PST

PENDANG – Seorang penduduk cedera parah selepas diserang babi hutan di belakang rumahnya di Kampung Pokok Tai Lama dekat sini awal pagi Sabtu.

Dalam kejadian pukul 1 pagi itu, Nordi Said, 51, dikatakan keluar dari rumahnya setelah terdengar bunyi bising dan cuba meninjau keadaan yang disangkanya disebabkan oleh kambing orang kampung yang sering berkeliaran di kawasan rumahnya.

Mangsa kemudiannya dibawa ke Hospital Yan pada pukul 2 pagi oleh anggota Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), sebelum dikejarkan ke Hospital Sultan Abdul Halim di Sungai Petani setelah keadaan mangsa menjadi kritikal.

Adik mangsa Jaafar Said, 37, yang tinggal berdekatan rumah mangsa berkata dia mengetahui kejadian yang menimpa abangnya itu daripada isteri mangsa yang datang ke rumahnya meminta pertolongan.

"Kakak ipar saya datang ke rumah saya untuk beritahu kejadian itu. Masa saya sampai di tempat kejadian saya lihat babi masih sondol abang dan gigit abang saya," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Jaafar berkata dia lalu menghalau binatang berkenaan dengan menggunakan ampaian besi.

"Bila saya cuba menghalau babi itu, babi itu serang saya pula. Bila saya lari, babi itu patah balik dan terus sondol abang saya.

"Saya terus berlawan dengan babi itu hingga babi itu akhirnya melepaskan abang saya dan lari masuk ke dalam hutan berhampiran," katanya yang memberitahu babi hutan itu adalah jenis babi tunggal yang besar.

Jaafar berkata doktor memaklumkan kepadanya bahawa abangnya mengalami pendarahan dalaman di bahagian dada dan masih belum sedarkan diri di wad kecemasan.

Katanya pihak JPAM telah menghubungi Jabatan Perhilitan untuk mencari babi hutan berkenaan. – BERNAMA

Berita Berkaitan:

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan