Sabtu, 10 November 2012

02 di jitra - Google Blog Search

02 di jitra - Google Blog Search


Hari Raya Berdarah Buat Peniaga Melayu <b>Di Jitra</b> Angkara Majlis <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2012 12:12 AM PDT

Aneh sungguh perangai Majlis Daerah Kubang Pasu kerana tindakan yang mereka ambil dilihat seperti pembodek dan penjilat taukeh-taukeh besar, sehinggakan mereka tidak peduli dengan kekejaman yang sedang mereka lakukan, bakal menyebabkan Kerajaan Negeri sekarang ini terdedah sebagai lemah, korup dan penzalim. 

Atau dalam bahasa yang lebih mudah faham, semakin dekat umat Islam hendak berhari raya, semakin giatlah juga penindasan dan kezaliman yang dijalankan oleh PBT yang motif mereka, sudah dapat dibaca.

Hari ini, sepatutnya upacara merobohkan 8 gerai Melayu di hadapan Pasaraya Yawata, Jitra telah dijalankan oleh anggota-anggota penguatkuasa Majlis Daerah Kubang Pasu.

Notis perobohan tersebut telah diserahkan kepada kelapan-lapan orang pemilik gerai menjual pakaian di hadapan pasaraya berkenaan pada 30 Julai 2012.

Anehnya, dakwa peniaga-peniaga bermusim itu, pemilik Pasaraya Yawata sebelum ini telah memberikan kebenaran kepada mereka untuk menjual pakaian di hadapan premisnya. Bagaimanapun, tindakan MDKP bagaikan ingin menjaga hati taukeh pasaraya tersebut dengan bertindak kejam tanpa menghiraukan kebenaran yang telah diperolehi oleh peniaga-peniaga terbabit. 

Sudahlah untung tak seberapa, kini kelapan-lapan pemilik gerai itu, terpaksa berputih mata, menanggung kerugian dan dimalukan oleh Majlis Daerah Kubang Pasu yang mungkin berasakan tindakan menjaga hati taukeh Yawata lebih mulia dan lebih afdal. 

Perniagaan bermusim seperti yang sedang melanda di seluruh negara sekarang, sebenarnya bukanlah baru. Sebelum Yawata atau gedung-gedung perniagaan besar lain wujud, fundamental kepada perniagaan besar itu adalah peniaga-peniaga kecil. Malah peniaga-peniaga kecil banyak memberikan sokongan sama ada secara langsung atau tidak langsung kepada pasaraya dan gedung-gedung lebih besar. 

Mungkin kerana terlalu ingin menjaga hati dan perasaan taukeh-taukeh yang ada banyak duit dan boleh menghantar hamper-hamper besar ke pejabat Majlis menjelang penghujung Ramadan nanti, maka pegawai-pegawainya memutuskan untuk terlebih dahulu menjaga hati dan mengampu serta membodek walaupun ianya kelihatan amat menjijikkan. 

WHY PAY MORE: Rayau Raya <b>di Jitra</b> Kedah

Posted: 26 Aug 2012 10:07 PM PDT

Tahun ni sangat bermakna buat kak-M sekelaurga kerana berpeluang menyambut Aidil Fitri bersama seluruh keluarga di Kampung HIjrah , Jitra, Kedah. Walaupun ianya hanya pada hari keemapt, tetapi perasaannya sama seperti hari pertama di sana.
Gembiranya hati dapat berkumpul kami empat beradik bersama anak-anak. Memang meriah rumah Tok Wan dan Maktok. Sampaikan sekeping gambar pun tak amik..huhu, punyalah kami menghabiskan masa bersama. anak-anak kak-M pun begitu gembira dapat bertemu mak dan ayah sedara serta sepupu mereka.
Kali ni hampir 5 hari kami di Kampung Hijrah. Asalnya nak naik flight sebab perjalanan yang agak jauh dan lama dengan anak-anak yang mingkun meragam. Tetapi tiket yang terlalu mahal membuatkan kami mengambil keputusan untuk naik kereta jer. Alhamdulillah perjalanan pergi dan balik sanagt lancar dengan keadaa traffik yang begitu baik. Semoga dapat lagi bersama seperti ini :)

Nenek, cucu antara maut nahas <b>di Jitra</b> | Sharing ur Life

Posted: 27 Oct 2012 07:36 PM PDT

JITRA: Seorang nenek dan cucu perempuannya yang dalam perjalanan pulang daripada membeli-belah sempena Deepavali, antara tiga yang maut dalam kemalangan membabitkan dua kereta di persimpangan lampu isyarat di Taman Suria, Jalan Tunjang-Jitra di sini, semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan