Khamis, 13 Februari 2014

di negeri kedah - Google Blog Search

di negeri kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2014 03:14 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 03:04 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jawatan Kosong <b>di</b> Suruhanjaya Perkhidmatan Awam <b>Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 05 Dec 2013 09:35 PM PST

BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2014 03:01 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Hanya buah-buahan keluaran <b>negeri Kedah</b> pada majlis rasmi <b>...</b>

Posted: 16 Dec 2013 02:00 PM PST

ALOR SETAR: Mulai tahun depan, hanya buah-buahan yang dihasilkan di Kedah yang akan dijadikan bahan pencuci mulut dalam majlis rasmi kerajaan negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Kebajikan Masyarakat, Pertanian dan Asas Tani dan Pembangunan Usahawan Negeri Datuk Suraya Yaacob berkata langkah itu adalah untuk mempromosi hasil tanaman Kedah di peringkat tempatan dan luar negara.

"Kedah merupakan negeri pertanian yang banyak mengeluarkan hasil tanaman seperti betik, pisang dan nanas yang boleh dipasar dan diperkenal kepada pasaran luar.

"Sebelum itu rakyat Kedah perlu merasai hasil tanaman Kedah sendiri sebelum dipromosikan di peringkat tempatan dan pasaran luar," katanya selepas merasmikan seminar teknikal pertanian di sini semalam.

Katanya buah seperti epal dan strawberi yang sering digunakan dalam upacara rasmi termasuk di hotel di negeri ini perlu ditukar bagi membantu mengetengahkan hasil tanaman Kedah.

Suraya berkata cadangan mengenai perkara itu akan diusul dalam mesyuarat majlis mesyuarat kerajaan negeri secepat mungkin bagi membolehkan ia direalisasikan.

"Kita masih dalam proses untuk mengusulkan cadangan ini dalam mesyuarat dan sekiranya diluluskan, kita akan minta kerjasama dengan untuk menghidangkan buah-buahan ini.

"Penukaran ini tidak memakan belanja yang tinggi kerana kita hanya perlu tukarkan buah-buahan berkenaan kepada produk tempatan seperti pisang, betik dan nanas untuk semua majlis yang diadakan di negeri ini," katanya.

Sementara itu beliau berkata Kedah sedang giat mempromosikan tanaman nanas yang melibatkan kawasan kira-kira 600 hektar.

"Kita mahu mempromosikan nanas yang kini semakin banyak ditanam di negeri ini terutama di daerah Kubang Pasu dan Kuala Muda dengan anggaran keluasan tanaman kira-kira 600 hektar.

"Sebelum ini Nanas Moris banyak ditanam dan kini kita dalam usaha untuk memperkenalkan Nanas Manis MD2," katanya.

Beliau berkata menerusi hasil tanaman nanas, kerajaan negeri mampu menjana pendapatan tinggi selain memiliki teknologi yang membolehkan nanas ditanam dalam kepadatan yang tinggi.

Beliau berkata Kedah juga akan menjadi negeri kedua yang mewujudkan pusat penanaman nanas selepas Johor.

"Kita lihat Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (Lembaga Nanas) serius dalam mengembangkan industri pertanian nanas dan ingin membuka pusat penanaman nanas di negeri ini.

"Saya menyeru agar semua jabatan dan agensi yang mempunyai kawasan tanah yang sesuai untuk penanaman nanas agar bekerjasama dengan Jabatan Pertanian bagi membantu mengembangkan industri pertanian nanas di Kedah," katanya. — Bernama

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan