Isnin, 10 Mac 2014

02 di kuala kedah - Google Blog Search

02 di kuala kedah - Google Blog Search


MEE UDANG SEDAP <b>DI</b> PULAU SAYAK, <b>KUALA</b> MUDA <b>KEDAH</b> <b>...</b>

Posted: 23 Feb 2014 04:30 PM PST

Assalamualaikum ....
Dah lama sangat aku tak bawa korang jalan-jalan cari makan. Kali ni lokasi cari makan agak jauh bagi mereka yang berada di area tengah, selatan dan pantai timur. Kalau sapa dok sebelah utara sana takdelah jauh mana kot. Aku nak bawa korang cari makan dekat Pulau Sayak, Kuala Muda Kedah. 
Walaupun aku orang Kedah, tetapi aku amatlah jahil tentang jalan-jalan di Kedah. Malang sekali! Aku hanya tau pi Alor Star ... masuk bandar Sungai Petani ... masuk pekan Jitra ... itu je aku tau. Lebih pada tu, sikit-sikit boleh la kot. Kalau korang tanya jalan kampung ka ... taman ka ... memang aku gagal sekali. Hasben aku yang bukan orang Kedah lagi terror jalan kat Kedah. Ish, buat malu je aku ni. Takpa, googlekan ado. Taktahu den googlelah nanti. Ye dok?
Aku nak story dekat korang yang hari tu, akhir Januari kami suami isteri balik Alor Star. Bila balik kampung hasben aku bukan reti dok diam kat rumah. Hari-hari ajak aku pi jenjalan. Aku suke je. Cuma jenjalan kat Kedah nie agak panas tau. Ada satu hari tu, ayah aku usulkan nak pi rumah adik kat Sungai Petani. Habaq kat hasben dia on je. Janji boleh jenjalan sukelah dia. Actually, bila balik Kedah hari tu, kami dah plan nak pi Pulau Sayak dekat Kuala Muda. Alang-alang ayah dah ajak pi Sungai Petani kira dah dekatlah nak pi Kuala Muda tu. 
Kami sampai Sungai Petani dah dekat 5 petang. Keluar awal ... tapi kesesakan lalulintas menyebabkan segalanya menjadi lambat. Duduk rumah adik sekejap, solat Asar dan makan bagai ... 6.30 barulah gerak dari rumah adik ke Pulau Sayak. Aku ingatkan nak ke Pulau Sayak nie macam dekatlah dengan Sungai Petani. Rupanya boleh tahan jauh jugak. Dekat 40 minit baru sampai ... dengan jalan kampungnya yang gelap dan bengkang bengkok .... jauhlah bebenor. Demi Pulau Sayak ... dan demi mee udang, kami gagahkan juga. Sampai pun dah malam lebih kurang 8.00pm. Mana nak nampak Pulau Sayaknya lagi. Kalau sampai area kul 5.00pm ke .... mesti best. Bolehlah kami amek gambar Pulau Sayak tu.

Memandangkan dah malam, adik aku dan hasben dia bawa kami pi makan dekat Usop Mee Udang Laut Pulau Sayak. Dekat situ ada banyak lagi kedai makan mee udang. Cuma yang nie je kami singgah. Hasben cakap lepas nie balik kampung kita datang awal bagi sampai situ petang then try semua mee udang yang ada dekat area Pulau Sayak. Nak test mana yang bestkan ....  Hasben adik aku pernah makan dekat Usop Mee Udang nie, dia kata sedap. So, kitaorang follow ajelah. Dah malam ... jangan banyak karenah. Nak balik Alor Star lagi ... jauh tu nak drive!
Sampai je terus cari surau nak solat Maghrib. Dah nazak sangat .... tak solat kang kena bebel dengan mak aji dan pak aji. Allah dah bagi rezeki itu ini, sujudlah kat Dia. hu hu ... kita ni kadang bab solat dipandang ringan. Asyik fikir makan je. Teruk betul. Walhal rezeki tu Allah yang beri .... jom bersyukur!

Ini dia mee udang Pulau Sayak. Sedap weh ... lagi sedap dari Kuala Sepetang. Kuah dia manis. Udang dia bukannya kira berapa ekor macam Kuala Sepetang, tapi ikut gram rasanya. Aku suka sangat rasa kuah dia yang manis-manis tu. Lemak-lemak ... memang bestlah. Kalau korang tengok mee udang dia simple je pun. Cuma rasa dia ajelah yang sedap pada tekak.
Dahla lokasi tepi pantai. Sambil makan boleh tengok bot nelayan. Boleh dengar ombak menghempas pantai. Kalau aku pi petang sikit mesti boleh nampak matahari terbenam. Bestnye lahai!

Udang dia bukan setakat besar je ... malah ianya fresh! Mak aji dan pak aji pun makan sampai licin. Sian mak ayah aku kena layan karenah anak menantu yang sibuk nak makan mee udang. Kenalah ikut jalan jejauh. Hasben aku order bihun goreng udang ... tapi mee udang dia lagi sedap dari bihun goreng udang. Hasben siap bungkus bawa balik lagi tau mee udang  nie. Dia kata susah nak dapa rasa yang macam tu. Okeh, nanti sayang study camne nak buat mee udang nie. Nanti hari2 kite makan mee udang ... nak ke??
Untuk makluman korang, Usop Mee Udang Pulau Sayak dibuka setiap hari. Dari jam 9.00 pagi hingga 12.00 malam. Boleh call dekat no. ni 019-267 1650 / 019-432 1857. Kotlah korang terlajak pi Sungai Petani ... jangan lupa ke Kuala Muda pastu pi Pulau Sayak makan mee udang. Aku dan hasben akan repeat lagi ke Pulau Sayak, maybe nak try mee udang kedai lain pulak. Alang-alang dah balik Kedah kan ... bolehlah try. Bukannya selalu ....

Sementara korang belum pernah pergi sana ... telan air liur lah dulu. Macam aku sebelum nie, asyik google je cerita Pulau Sayak nie. Sekali pergi, hah kau .... terbaik!!
p/s : Suami isteri yang kuat sangat jalan sana sini ..... pasni trip pi Indonesia plak aku story kat korang. Tungguuuuuuuuuuuuuuuu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan