Jumaat, 7 Mac 2014

02 di langkawi - Google Blog Search

02 di langkawi - Google Blog Search


My Story, My Life: Cara Cari Kereta Sewa <b>di Langkawi</b>

Posted: 27 Feb 2014 07:16 PM PST

Flight dah setel, hotel dah setel. So sekarang misi mencari kereta sewa pulak. :)

Pertama kali pergi ke Langkawi 11 tahun yang lalu, saya ada pengalaman buruk tentang kereta sewa. Kereta yang disewa ialah kereta Proton Wira jenis Sedan berwarna hitam. Nampak dari luar, semuanya baik-baik sahaja, tapi bila dah mula memandu, segala masalah mula timbul.

1) Aircond panas, terpaksa lah buka tingkap kereta tu.

2) Display board yang menunjukkan minyak penuh ke tak tu tak berfungsi, jadi bila saya isi minyak, penanda meter tu tak naik. Jadi kita tak tau minyak tu ada lagi atau dah habis bila dah drive ke sana ke mari.

3) Bunyi sana, bunyi sini, macam-macam bunyilah kereta tu. Sungguh tak selesa!!!

Jadinya, percutian kali ini, saya nak pastikan masalah kereta sewa tu tak berulang lagi. Serik yang amat tau!

So, daripada peng"goggle"an saya, ada satu blogger ni share nombor telefon orang yang menawarkan perkhidmatan kereta sewa tu. Katanya orang ni bagus dan baik sangat. Tapi takde pulak dinyatakan blog atau website orang ni.

En. Hanafi / En. Din (013-4353413)

Saya ada call orang ini, berbuallah lebih kurang.

Saya google lagi. So jumpa blog langkawitours.blogspot.com. Tengok punya tengok, saya tak berminat sebab kereta yang disediakan macam banyak yang kecik-kecik jer.

Akhirnya, saya jumpa blog ini langkawi-keretasewa-airport.blogspot.com dan mykeretasewa-langkawi.com. Kedua-dua blog ini kepunyaan owner yang sama iaitu En. Anuar (012-2557584 / 013-4002720). Yang bestnya kat blog ni, dia terus buat senarai kereta yang disediakan berserta dengan bayaran untuk 1 hari. Senanglah untuk saya pilih kan.

Ini pula blog ayanaman.blogspot.com yang direkemen oleh rakan saya yang pergi bercuti ke Langkawi pada bulan Disember 2013 yang lepas. Katanya, orang ni pun ok. Namanya Shamsibah (012-4440109). Saya tengok kat blog ni pun ok jugak pilihan kereta yang disediakan.

So, inilah cara saya mencari kereta sewa di Langkawi. Saya banyak google dan juga banyak bertanya pada rakan-rakan yang dah pergi bercuti ke Langkawi.

Nak tau kereta sewa apa yang saya pilih dan daripada blog mana? Tunggu entry saya selanjutnya ya! :)

Kereta Sewa Pilihan Saya Untuk Percutian <b>di Langkawi</b>

Posted: 03 Mar 2014 11:30 PM PST

Pilih punya pilih, akhirnya saya buat keputusan untuk menggunakan perkhidmatan kereta sewa milik En. Anuar (019-2557584 / 013-4002720) setelah tertarik melihat blog beliau di langkawi-keretasewa-airport.blogspot.com dan mykeretasewa-langkawi.com. Di sana beliau senaraikan semua jenis kereta beserta dengan bayaran sewa untuk satu hari.

Saya pilih Perodua Alza atas sebab memerlukan ruang bonet yang besar untuk meletakkan 2 buah luggage kami dan juga barang-barang lain yang dibeli di Langkawi nanti. Sewanya pula RM100 untuk sehari, jadi kalau pergi 3 hari 2 malam, dia kira sebagai 2 hari sahaja, jadi total RM200.

Saya rasa macam banyak je nak bayar RM200 untuk 2 hari, tambahan pulak itu belum termasuk dengan duit minyak lagi tau. Jadi saya bagitau En. Anuar yang saya nak sewa Toyota Vios auto sebab harganya RM90/sehari, jadi bolehlah jimat RM20 di situ kan.

Bila dah sudah deal, En. Anuar minta saya sms kan detail untuk dia rekodkan. Tak perlu bayar deposit apa-apa untuk booking ni, cuma bila dah dapat kereta nanti terus buat full payment.

Details yang En. Anuar perlukan adalah seperti berikut :

1) Nama
2) No. hp
*3) Date arrival
4) Date departure
5) E-mail
6) Jenis kenderaan yang disewa
*7) Jetty / airport

* Lagi sejam atau 2 jam nak sampai Langkawi, kene call dia dulu. Nanti dia akan standby.

**Kalau kita sampai kat airport, dia akan hantar kereta ke airport. Kalau sampai kat jetty, dia akan hantar kereta ke jetty.

So bila dah confirm dengan En. Anuar, maka selesailah sudah proses booking kereta sewa. Leganyaaa!! Tak sabar nak holiday kat Langkawi!!! :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan