Selasa, 3 Jun 2014

02 di kubang pasu - Google Blog Search

02 di kubang pasu - Google Blog Search


Markah &#39;3B&#39; untuk pentadbiran Mukhriz <b>di</b> Kedah - PAS Kawasan <b>...</b>

Posted: 27 May 2014 10:47 PM PDT

Pesuruhjaya PAS Kedah, Dato' Mahfuz Omar memberikan markah '3B' kepada kerajaan Kedah di
bawah pemerintahan BN dengan Dato' Mukhriz Mahathir sebagai Menteri Besar."3B yang saya maksudkan ialah, 'Blur' iaitu kabur, 'Blind' maksudnya buta dan 'Blank' bermakna kosong.

"Mukhriz terlalu lemah mentadbir Kedah sekarang walaupun sudah genap setahun namun, masih gagal melaksanaan program-program pembangunan malah pembangunan yang sedia ada juga tidak dapat diurus dengan baik," kata beliau pada sidang media yang diadakan 6 Mei lalu.Sidang media di Markas PAS Pokok Sena di sini sempena genap setahun Kedah di bawah pemerintahan BN.

Menurut Mahfuz, antara kegagalan BN Kedah ialah dalam menguruskan Kolej Universiti Insaniah (KUIN) dengan baik walaupun sudah mempunyai kampus tetap dan segala kemudahan yang ditinggalkan oleh oleh kerajaan Pakatan Rakyat sebelum ini.

Namun katanya, apabila BN mengambil-alih, para pelajar dan tenaga pengajar diarahkan berpindah-randah sehinggakan menimbulkan pelbagai kesulitan kepada semua pihak.

"Bukan itu sahaja, kakitangan Insaniah Holdings juga tidak dibayar gaji, status mereka tidak menentu serta hak mereka dinafikan lebih-lebih lagi ketika menjelang Aidilfitri yang lalu," jelasnya.

Sambungnya lagi, walau pun Mukhriz cuba membawa budaya berselawat di Kedah, program seumpama itu telahpun dimulakan sejak pemerintahan Pakatan Rakyat dahulu dan ianya lebih kepada retorik untuk memenangi hati golongan ustaz dan ulama di Kedah.

"Realitinya, dalam masa yang sama beliau membenarkan penyanyi separa bogel K-Pop yang dibawa masuk dari Korea membuat persembahan di Konsert EUPE di Sungai Petani.

"Dalam soal kebajikan rakyat juga, Skim Kafalah yang diperkenalkan oleh kerajaan dahulu dibatalkan sedangkan skim itu bertujuan membantu golongan berpendapatan rendah bila ahli keluarga mereka meninggal dunia, tetapi kerajaan Kedah sanggup 'bersedekah' sebanyak RM200 ribu untuk program Raja Lawak.

"Walaupun kononnya di wujudkan skim khairat kematian untuk menggantikan skim kafalah, tetapi jumlah yang diberi hanya sekitar RM280, dan sumbangan ini kepada semua tidak kira miskin atau kaya walhalnya kita dahulu mengeluarkan RM500 untuk setiap kematian dan memfokuskan kepada golongan sasaran berpendapatan ren dah," jelas Mahfuz lagi.

Dalam masa yang sama Mahfuz mendakwa kerajaan BN Kedah juga gagal me nyelamatkan kawasan ta nah sawah apabila mengumumkan Projek Zon Industri Petroleum Yan (ZIPY) akan diteruskan di Yan dan dijangkakan akan mengorbankan tanah sawah yang luas.

"Sedangkan semasa pemerintahan Pakatan Rakyat dahulu, Projek ZIPY yang ditukarkan kepada Sungai Limau Hydrocarbon Hub (SULIHH) hanya akan diteruskan di kawasan laut dan tidak melibatkan tanah sawah rakyat.

"Kalau mereka nak berbangga dengan Projek ZIPY, mereka kena ingat projek itu telah pun dirancang sebelum 2008 lagi dan mere ka hanya menyambung perlaksanaannya sahaja dan bukannya dari hasil pe merintahan yang ada se karang.

"Sepatutnya dalam setahun ini sahaja, Mukhriz yang sudah tiga kali ke London tentulah dapat membawa balik hasil untuk Kedah, tapi apa yang kita semua dapat lihat, Kedah sekarang hanya mampu me nyumbang 30 peratus be kalan be ras negara berbanding semasa pemerintahan Pa katan Rakyat di mana Kedah menyumbang sebanyak 44 peratus.

"Ini pula, bila Projek ZIPY nak diteruskan, akan melibatkan sebahagian kawasan tanah sawah di Yan, sedangkan kawasan itu amat terkenal dengan kesuburan dalam menghasilkan padi. Macam mana saya tak kata blur, blind dan blank," kata Mahfuz lagi.

Selain itu, Mukhriz juga dikatakan gagal bercakap benar dalam isu pembelian kereta baharu untuk Menteri Besar Kedah baru-baru ini di mana beliau mengeluarkan kenyataan kononnya kereta tersebut untuk kegunaan Yang di-Pertuan Agong padahal nombor pendaftarannya secara terangterangan tertera per kataan "Menteri Besar Kedah".

"Kenapa Mukhriz harus berbohong sedangkan duit yang dia gunakan itu adalah duit rakyat. Kalau beliau berani buat beranilah tanggung semuanya.

"Begitu juga dalam hal kereta rasmi Exco daripada Toyota Camry ditukar kepada Proton Perdana walhal Camry itu baharu sahaja ditukar kerana kereta yang sebelum itu terlalu uzur.

"Maknanya mereka sang gup mengeluarkan wang yang banyak demi kepuasan nafsu mereka sen diri tetapi untuk kebajikan rakyat seperti Skim Kafalah diberhentikan," jelasnya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan