Jumaat, 26 Ogos 2011

02 di tanjung dawai - Google Blog Search

02 di tanjung dawai - Google Blog Search


Berbuka Puasa <b>di Tanjung Dawai</b> | aimannajmy.com

Posted: 25 Aug 2011 06:28 PM PDT

Salam semua dan selamat berpuasa kepada semua pembaca aimannajmy dot com.So entri kali ini adalah kesinambungan kepada entri Lepak di Pantai Tanjung Dawai.So untuk dapatkan gambaran jelas maka bolehlah baca dahulu entri tersebut.Dan pada entri lepas juga aku ada becerita mengenai berbuka puasa di Restoren Bawal, so kali ni lokasi berubah ke Tanjung Dawai pula.Menu utama tetap sama iaitu ikan.So pada penggemar ikan stay tuned serta layan cerita, gambar dan video kat bawah huhu.

Ikan Siakap Masak Stim

Gambar : Ikan Siakap Masak Stim

Antara ikan favorite aku selain bawal adalah ikan siakap huhu.So kalau ikut ranking tu memang ikan siakap berada di tangga yang pertama sekali dan menjadi ikan kegemaranku sejak dulu.Tak kisah la buat goreng ka, buat sambal ka, buat 3 rasa semua layan.Satu lagi ikan jenahak dan kerapu, pergh tu memang layan.Aku jarang-jarang makan sebab agak mahal hehe.Siakap ja menjadi pilihan utama.Eh cerita pasai ikan padahal aku nak cerita pasai buka puasa kat Tanjung Dawai ni.Tapi takpa ianya berkait hehe.

So lepas ja lepak-lepak kat pantai aku dan zam pun tunggu kawan-kawan lain datang sama untuk berbuka.Asalnya ramai jugalah kawan-kawan yang nak datang sebab majlis berbuka puasa yang dianjurkan kali ini merupakan gathering budak-budak Bedong (geng satu sekolah).Ianya sama macam gathering/reunion tahun lepas.Untuk refresh kembali apa yang dah aku ceritakan maka anda boleh baca balik entri Gathering Budak Bedong Ramadhan 2010.Cuma kali ini penyertaan agak tidak ramai.Biasalah ramai yang komitmen kerja.So sapa yang free saja yang dapat hadir gathering kali ini.

Perbezaan tahun ni ngan tahun lepas agak berbeza hehe.Tahun lepas ada yang belum tunang dah tunang, ada yang belum kawin dah kawin, ada yang belum ada anak dah ada anak, ada yang bertambah anak pun ada hehe.Tapi aku tetap maintain.Tahun lepas pun aku usung perut, tahun ni pun aku usung perut haha.Awek tadak.Memang saja aku takmo cari huhu.Adalah reason dia.Pi korek-korek balik entri-entri lama kalo nak tau pasai pa hoho.So destinasi gathering tahun lepas di Restoren Langkasuka dan tahun ni berubah ke lokasi Tanjung Dawai.

Menu Makanan Laut

Gambar : Organizer si Mut cuba berbincang harga huhu

Sotong Basah

Gambar : Perghhh sotong ni kalo goreng tepung cecah sambal pulak kan pergh meleleh beb hehe

So kat Tanjung Dawai ni sungguh banyak pilihan restoren ikan bakaq.Aku pun taktau nak judge mana yang sempoi sebab aku jarang mai sini.So mengikut cadangan organizer, kami pun pilih restoren yang agak-agak hujung tak hujung sangat.Pemilik restoren ni pun kawan member aku jugak si Mut.Bercakap mengenai menu cam biasalah kalo restoren ikan bakaq stail tepi pantai ni.Pelbagai jenis makanan laut segar yang boleh dipilih direct di tempat yang disediakan.Sotong, kerang, ikan, dan macam-macam lagilah hasil laut yang dipamerkan di tempat khas untuk pilihan para pengunjung.

Juadah Berbuka

Gambar : Juadah yang disediakan.Tiada dalam gambar adalah kerabu mempelam.Lambat sikit sampai huhu.

So menu yang dipilih untuk berbuka puasa kali ni err apa kata cuba tengok ja gambar dan video yang aku dah tempek hehe.Tak larat nak taip detail.Biasalah puasa haha.Bab harga dan rasa pula.Ermmm sat aku pikiaq.Err oklah aku jujur.. harganya agak sedikit mahal.Maybe harga ikan naik kot huhu.Takyah la aku explain detail tapi memang harga makanan laut di Tanjung Dawai memang ketara naik menurut pandangan kawan-kawan aku gakla.Depa kerap makan di restoren ikan bakaq di merata tempat dan tahu menilai harga pasaran.Tapi kalo aku, aku bedal ja makan haha.Aku jarang makan makanan laut.So aku taktau harga semasa camana.

Bab rasa quite OK.Nak kata sedap tahap mantop pun tak sangat hehe.Overall bolehlah 6/10.Banyak lagi restoren kat area ni.Kami just random pick restoren ni ajer.Orang memang penuh dan order memang lambat sampai.Tak menang tangan tukang masak dibuatnya.Kami yang mai awai pun makanan lambat sampai.Tapi aku personally.. aku kureng sikit kalo ikan siakap masak stim.Aku lebih suka goreng stail masak 3 rasa, stail sambal ke huhu.Baru layan.. tambah-tambah part-part rangup tu perghh memang layan kalo nak ratah.Kriuk kriuk je bunyinya huhu.

Cam biasa kalo anda nak cuba-cuba berbuka puasa di Tanjung Dawai eloklah buat tempahan awal meja takut penuh.Tapi kalo nak mai last minit tu ok jugak cuma takut order lambat sampai.Banyak pilihan restoren kat sini.Just jalan ja slow-slow tengok satu persatu sepanjang jalan.Sambil jalan tu leh tengok hasil laut fresh yang dipamerkan di hadapan kedai.Mana anda rasa ok try ja la hehe.Time kami mai ni hujan agak renyai-renyai pastu lebat.Tapi orang still ramai dan penuh meja.

Berbuka Puasa

Gambar : Antara rakan-rakan sekolah dulu yang hadir

So gathering kali ini tak mencapai matlamat.Ramai yang tak dapat hadirkan diri.Tapi bagi aku tetap best dapat lepak bersama kengkawan lama time school.Boleh mengenang nostalgia dulu sambil becerita perkembangan terkini masing-masing.Sekejap sungguh masa berlalu.Tahun depan gathering makin ramailah pakat usung anak huhu.Aku teringin nak hadiri gathering ikut peralihan zaman.Contoh cam gathering untuk geng2 time sekolah rendah saja, time sekolah menengah sahaja, time matrik saja, time kat U saja.Tapi kena ada organizer hhuhu nak handle.Aku malas lak nak handle-handle ni.Renyah dan banyak keja hehe.Aku just support dan conpem akan hadir leh la huhu.

So akhir kata kalo anda dah lalu Tanjung Dawai maka bolehlah singgah di restoren-restoren yang ada di sekitar pantai untuk menikmati juadah makanan laut yang fresh.Sama ada untuk berbuka puasa atau untuk makan bersama keluarga.Lepas makan terus leh lepak-lepak amik angin pantai ye tak.Layan je hingga menusuk kalbu.Selamat berpuasa dan selamat hari raya yang dah tak lama dah hehe.

from your own site.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan