ads

Ahad, 9 Oktober 2011

di negeri kedah - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2011 04:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Kedah</b> tingkatkan peruntukan bagi R&D dalam Bajet 2012 <b>...</b>

Posted: 21 Sep 2011 07:44 PM PDT

Posted on September 22, 2011, Thursday

ALOR SETAR: Kerajaan Kedah akan meningkatkan peruntukan bagi Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) dalam bidang pertanian melalui Bajet 2012 yang akan dibentang tidak lama lagi.

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, perkara itu amat relevan memandangkan sektor pertanian di negeri ini amat penting dan memerlukan kaji selidik secara berterusan agar dapat meningkatkan hasil pertanian yang tinggi pada masa akan datang.

Beliau berkata, kerajaan negeri telah menghantar beberapa anggota jawatankuasa daripada Kumpulan Ladang Sdn Bhd (anak syarikat kerajaan negeri) ke Taiwan Ahad lepas agar mereka belajar mengenai sistem teknologi pertanian di negara itu dan mempraktikkannya kepada petani di negeri ini nanti.

"Di Amerika mereka tidak bergantung makanan dari negara lain kerana hasil pertanian yang dikeluarkan hanya untuk keperluan rakyat negara itu sendiri malah mereka juga turut mengeluarkan mesin berteknologi tinggi untuk kegunaan petani di negara itu sendiri," katanya pada perasmian Hari Peladang Penternak dan Nelayan peringkat negeri Kedah di sini semalam.

Hari Peladang Penternak dan Nelayan yang berlangsung di pekarangan Stadium Darul Aman di sini bermula semalam hingga 26 September, bertemakan 'Pertanian Berteknologi Tinggi Asas Kesejahteraan Rakyat'.

Mengulas mengenai tin-dakan syarikat feri penumpang di Langkawi yang menarik balik harga tiket istimewa bagi penduduk Langkawi yang ke tanah besar atau sebaliknya pada hari Jumaat, Sabtu, Ahad, cuti umum dan cuti sekolah, Azizan berkata: "Kerajaan negeri hanya menyediakan tempat dan tidak terlibat dalam soal ini.

"Saya akan minta exco pengangkutan mengkaji me-ngenai isu itu dan berbincang dengan kerajaan Persekutuan bagi menyelesaikan masalah itu," katanya. — Bernama

Hujan emas <b>di negeri Kedah</b> | Berhenti Kerja dan Jadi Usahawan

Posted: 21 Sep 2011 07:56 PM PDT

Hotel Regency, Alor Setar – Ramai betul orang yang datang ke seminar Syukor di ofis baru Public Gold semalam. Walaupun ianya tdak seramai Sunway, tetapi lebih dari 60 orang hadir untuk mendengar seminar beliau berkaitan pelaburan emas. Kerusi yang di sediakan cuma untuk 50 orang sahaja, jadi terpaksa lah staf PG angkat kerusi yang dok bungkus dlm plastik lagi, bawak naik atas ke bilik seminar. Berpeluh jugak la si Kenneth di buatnya!

Seperti juga di Melaka dan Kuantan, saya merasakan market emas di Kedah ini still banyak yang boleh di explore. Ramai orang yang masih lagi tak tahu, atau pun di misinformed berkaitan pelaburan emas. Inisiatif peserta-peserta yang hadir ke seminar semalam haruslah di puji kerana sekurang-kurangnye mereka telah mengambil satu langkah kehadapan berbanding mereka yang tidak hadir. Tahniah juga kepada dealer-dealer PG yang ajak mereka datang!

Ketika saya menulis post ini, saya masih lagi di atas katil Hotel Regency, Alor Setar. Cantik hotel ni. Betul-betul dok tengah bandar Alor Setar. Masa saya study di UUM dulu, saya tak perasan lak hotel ni. Lagipun masa tu kite ni sengkek, takda keperluan saya nak gi hotel. Hahaha.

Alor Setar selepas hujan

So lepas ni saya akan meneruskan perjalanan ke Penang. Balik ke Apartmen dan bersiap untuk ke Kulim pula. Malam ni ada seminar di Kulim. Jadi orang-orang kulim, kita jumpa malam ni k.

Selamat tinggal Alor Setar. Kita jumpa lagi next month! Semoga negeri Kedah di hujani dengan lebih banyak emas!

Selamat tinggal katil Hotel Regency

Terima kasih

Shufaad

Tags:

BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Sep 2011 03:38 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

CoreTaN hiDUpKu © » Permohonan Pinjaman Lembaga Biasiswa <b>Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 17 Aug 2011 08:20 PM PDT

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua..

khas untuk anak-anak negeri kedah yang masih mencari pinjaman pelajaran selain daripada PTPTN..untuk makluman ko orang, Lembaga Biasiswa Negeri Kedah (LBNK) sedang membuka permohonan Pinjaman Lembaga Biasiswa Negeri Kedah Fasa 2 Tahun 2011..

Pinjaman ini dibuka mulai 15hb OGOS sehingga 10 SEPTEMBER 2011

Syarat Permohonan

  • Dilahirkan di Negeri Kedah ATAU
  • Telah mendapat tawaran melanjutkan pengajian dalam Negara di mana-mana universiti dibawah tajaan LBNK (Senarai IPT Tajaan)
  • Mengikuti pengajian secara sepenuh masa
  • Belum menerima mana-mana tajaan Pinjaman / Biasiswa / Penganjur daripada badan-badan tajaan yang lain

Permohonan hendaklah dibuat secara atas talian (on-line) melalui laman web LBNK di alamat  www.lbnk.gov.my 

Pemohon perlu mencetak dan menghantar Pengesahan Permohonan & Kad Jawapan berserta setem bernilai 80 sen selepas selesai mengisi permohonan di laman web LBNK bersama-sama dokumen yang disenaraikan ke pihak pentadbiran

  • Salinan Kad Pengenalan pemohon
  • Salinan Sijil Beranak pemohon
  • Salinan Sijil Beranak Ibu atau Bapa JIKA pemohon tidak dilahirkan di Negeri Kedah
  • Salinan sijil-sijil SPM/Diploma/Ijazah Pertama/Ijazah Sarjana
  • Salinan surat berhenti sekolah
  • Salinan SURAT TAWARAN masuk dari Pusat Pengajian berkenaan
  • Segala dokumen yang disertakan perlulah disahkan terlebih dahulu oleh pegawai-pegawai yang layak

semua dokumen ini hendaklah dihantar selewat-lewatnya 15 SEPTEMBER 2011 ke alamat:

PENGARAH
LEMBAGA BIASISWA NEGERI KEDAH DARUL AMAN
PEJABAT SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI
ARAS 2, BLOK C, WISMA DARUL AMAN
05503 ALOR SETAR
KEDAH DARUL AMAN
 

KADAR PINJAMAN PELAJARAN LBNK

PERINGKAT PENGAJIAN


KADAR SETAHUN

Sijil

RM 2,500.00

Diploma

RM 3,500.00

Ijazah Sarjana Muda

RM 5,500.00

Ijazah Sarjana

RM 6,500.00

Doktor Falsafah (PhD.)

RM 8,000.00


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOG KEDAH: <b>di negeri kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

<b>Kedah</b> Times: Agro-Hub <b>negeri Kedah</b>

Posted: 21 Sep 2011 07:04 AM PDT

Kedah Times ada melalui kawasan tersebut yang dikatakan berhampiran Hospital Sg Petani dan Komplek Mahkamah. Memang ada pembinaan tetapi nampak gayanya bukan tempat memproses dan mengetin hasil pertanian. Sebaliknya ia dibina untuk menjadi pusat pengumpulan sahaja.
Tak apalah mungkin nampak macam pusat mengumpul tetapi kita bersangka baik yang ianya adalah pusat seperti yang dikatakan pihak Kerajaan PAS ... mengumpul, memproses dan mengetin.
Tetapi rujuk apa yang dikata dibawah:

10,000 pemilik dusun tagih janji MB Kedah
KUALA NERANG 21 Ogos - Lebih 10,000 pemilik dusun buah-buahan di daerah Padang Terap kecewa dengan kerajaan negeri Kedah yang didakwa gagal menunaikan janji bagi memungut hasil tanaman mereka untuk diproses di Pusat Pengumpulan Produk Pertanian di Sungai Petani.
Seorang pemilik dusun, Abdul Fatah Ahmad, 50, berkata, Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang mengumumkan perkara itu pada program Mesra Rakyat di Pekan Naka dekat sini Julai lepas, berjanji akan memungut buah-buahan tempatan seperti rambutan untuk ditinkan sebelum dipasarkan.
"Mereka (pemilik dusun) teruja mendengar janji-janji kerajaan negeri sehingga tidak menjual hasil tanaman kepada peraih buah-buahan seperti dibuat sebelum ini, dan menunggu wakil kerajaan negeri untuk memungut hasil tanaman mereka.
"Sampai sekarang tak ada pihak yang menjalankan tugas memungut hasil buah-buahan kami, sehingga buah tersebut rosak disebabkan terlalu masak," katanya ketika ditemui di Pekan Naka hari ini.
Abdul Fatah, yang juga bekas anggota Pas, berkata, mereka berasa tertipu dengan janji yang ditaburkan kerajaan negeri sehingga mengakibatkan kerugian antara RM1,000 hingga RM3,000 kerana tidak dapat menjual hasil pertanian seperti biasa.
Mizan Ahmad, 45, pula berkata, rambutan di dusunnya terbiar begitu sahaja dan tidak lagi mempunyai nilai di pasaran ekoran terlalu masak dan tidak enak dimakan. — BERNAMA.
Pusat Pengumpulan Buah-buahan Dibina Kerajaan Negeri Masih Tidak Beroperasi
SUNGAI PETANI, 26 Ogos (Bernama) -- Pusat pengumpulan buah-buahan Lembah Jerai di sini yang didakwa kerajaan negeri Kedah mampu mengatasi lambakan buah-buahan sebenarnya masih belum beroperasi seperti yang dijanjikan.

Naib Ketua Puteri Umno Shahanim Mohd Yusof berkata pusat pengumpulan itu hanya projek kosong yang digembar-gemburkan bagi mengaburi mata rakyat untuk meraih sokongan mereka.

"Pusat pengumpulan buah-buahan Lembah Jerai, bila kita tengok papan iklan cantik, orang ramai tengok pun terharu yang kerajaan negeri ini mengumpul buah-buahan orang kampung, tetapi bila kita pergi ke tempat yang buah dikumpul, kita tengok tiada apa-apa, kosong walaupun ada khemah," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama media di Jeti Semeling dekat sini Khamis malam.

Beberapa hari lalu, lebih 10,000 pemilik dusun buah-buahan di daerah Padang Terap melahirkan rasa kecewa kepada kerajaan negeri yang didakwa gagal menunaikan janji bagi memungut hasil tanaman mereka untuk diproses di pusat pengumpulan produk pertanian di sini.

Mereka mendakwa Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang mengumumkan perkara itu pada program Mesra Rakyat di Pekan Naka Julai lepas, berjanji akan memungut buah-buahan tempatan seperti rambutan untuk ditinkan sebelum dipasarkan dan kerana itu mereka tidak menjual seperti biasa kepada peraih tetapi akhirnya buah-buahan itu rosak tidak diambil.

Shahanim berkata lokasi projek pusat pengumpulan buah-buahan berkenaan tidak strategik kerana dibina di pekan Sungai Petani, tempat yang tidak mempunyai hasil pertanian yang banyak.

"Sepatutnya mereka kena buat di perkampungan yang orang kampung ada hasil-hasil pertanian contohnya di Baling, Padang Terap, Pokok Sena, sana ada rambutan banyak, ataupun adakan cawangan kecil di situ," katanya.

Shahanim, yang juga Ketua Puteri Umno Bahagian Sungai Petani, berkata kerajaan negeri tidak bersungguh-sungguh dalam melaksanakan projek untuk kepentingan rakyat dan kurang kemampuan membuat kerja dengan baik sekaligus merugikan rakyat. -- BERNAMA

Pemilik Dusun Perlu Jumpa Pengurusan Produk Pertanian - MB Kedah
ALOR SETAR, 22 Ogos (Bernama) -- Pemilik dusun di Kedah perlu berbincang dengan pengurusan Pusat Pengumpulan Produk Pertanian atau Pusat Pengetinan Buah yang beroperasi di Sungai Petani bagi mengatasi masalah lambakan buah-buahan tempatan.

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata kerajaan negeri mengalu-alukan hasrat pemilik dusun menjalinkan kerjasama membekalkan buah-buahan tempatan untuk diproses dan ditinkan di dua pusat terbabit.

"Saya dah nyatakan kepada mereka jika ada lebihan buah-buahan, terutama rambutan, boleh hantar kepada pusat pengumpulan dan pengetinan. Mereka perlu berurusan dengan pihak pengurusan terlebih dahulu untuk bincang demi kebaikan kedua-dua pihak.

"Mereka tidak perlu bimbang mengenai lambakan buah pada musim akan datang kerana dua pusat tersebut memerlukan bekalan bahan mentah sepanjang musim," katanya ketika diminta mengulas kekecewaan lebih 10,000 pemilik dusun di daerah Padang Terap terhadap kerajaan negeri yang didakwa gagal melunaskan janji untuk memungut buah-buahan berkenaan.

Azizan berkata kerajaan negeri menggalakkan pemilik dusun menjual hasil mereka kepada kedua-dua pusat yang diwujudkan bagi membantu mengatasi masalah lambakan buah-buahan tempatan.

-- BERNAMA


jas salleh: PAS <b>KEDAH</b> GAGAL MENTADBIR <b>NEGERI</b>.

Posted: 21 Sep 2011 02:02 AM PDT


Mula-mula Negara Islam, PAS gagal. Selepas itu Hudud, PAS gagal juga. Selama 21 tahun PAS di Kelantan, Pok Nik hanya boleh berbangga dengan kedudukan tertinggi Kelantan dalam carta penghidap HIV. Kini Kedah pula. Rakyat Kedah menyaksikan kegagalan pentadbiran PAS di Kedah. Langsung tiada penambahbaikan dalam apajua bidang. Masih berada di takuk lama dan masih menggunapakai polisi BN sebelumnya.
Tiada sebarang perubahan yang dirasai oleh rakyat melainkan hanya penukaran pentadbiran sahaja. Kegagalan pentadbiran PAS Kedah mentadbir dengan baik menjadi buah mulut rakyat. Perkara ini telah di sentuh oleh Dr Mohd Asri dalam satu Majlis yang dirasmikan sendiri oleh Mursyidul Am PAS.

Beliau dipetik sebagai berkata ketika ditemui pemberita pada Rumah Terbuka Aidilfitri 1Malaysia yang dihadiri kira-kira 30,000 pengunjung di Stadium Sultan Abdul Halim, di sini, hari ini, .antara lain:-

"Kalau dalam hal ini, saya nak kritik Kedah, sebab itu saya kata Pas memerintah Kedah dengan BN memerintah Kedah, sama sahaja tidak ada sebarang perubahan," katanya kepada pemberita selepas membentangkan kertas kerja pada sambutan Hari Hududullah di Balai Islam Lundang di sini hari ini.

Maksud beliau ialah jika Menteri Besar Kedah digantikan dengan orang lain, perubahan dari segi pentadbiran tetap pada tahap yang sama. 

"Pendek kata, kalau jawatan Menteri Besar digantikan dengan orang lain pun, keadaan tetap sama. Kemampuan mana-mana pemimpin Pas tidak kelihatan," katanya

Gasaklah Mat Asri oiii .. orang hangpa sendiri. Hang pulak apasaja tak kena ini tak kena walaupun hang berniat baik tapi cara hang banyak berterabur. Tapi ceq sokong hang kritik kow-kow PAS Kedah dan kalau boleh hang selalulah kritik puak-puak yang pikiaq depa tu sebumbung dengan hang hatta hang orang UMNO.

Kalau depa tak mao dengaq habaq orang UMNO yang tak pakai kopiah cam hang, mungkin depa dengaq cakap hang yang pakai kopiah sama cam depa.

0 ulasan:

Catat Komen

 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved