ads

Khamis, 6 Oktober 2011

02 di sungai petani - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di sungai petani - Google Blog Search


Lelaki Vietnam Ditemui Mati <b>Di Sungai Petani</b>

Posted: 19 Sep 2011 02:20 AM PDT

SUNGAI PETANI – Orang awam yang menggunakan jalan berdekatan bangunan usang lapan tingkat di belakang sebuah pusat beli-belah di sini terkejut dengan penemuan mayat seorang lelaki warga asing dalam keadaan tertiarap dalam lubang lif di bangunan itu Isnin.

Berdasarkan slip pendaftaran Pendatang Asing Tanpa Izin Jabatan Imigresen Malaysia yang ditemui, mangsa yang dikenali sebagai Truong Cong Yhanh, 26, dan berasal dari Vietnam sedang bekerja di negeri ini.

Ketua Polis Daerah Kuala Muda ACP Hashim Ali ketika dihubungi berkata polis menerima aduan orang ramai berhubung penemuan mayat itu pada pukul 9 pagi sebelum bergegas ke tempat kejadian.

Beliau berkata mangsa berkemungkinan tergelincir ketika berada dalam bangunan usang terbabit, bagaimanapun polis masih menjalankan siasatan lanjut untuk mengumpul maklumat berhubung kes itu.

Seorang saksi yang enggan dikenali berkata mangsa mungkin berada dalam bangunan itu untuk mengambil sarang burung yang banyak terdapat di tingkat atas bangunan terbabit.

Katanya bangunan yang berhadapan tapak pembinaan projek landasan kereta api berkembar yang sedang dijalankan itu juga telah lama ditinggalkan dan tidak berpenghuni.- BERNAMA

Berita Berkaitan:

02 di lunas kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di lunas kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di lunas kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Sep 2011 07:20 PM PDT

URL Sumber Asal :-

UMNO CAWANGAN TAMAN SEJAHTERA, <b>LUNAS KEDAH</b> DARULAMAN: Tidak banyak <b>...</b>

Posted: 24 Aug 2011 08:58 PM PDT


Rakyat Kedah tidak perlu beri peluang kedua kepada pentadbiran kerajaan negeri semasa, memandangkan mereka dilihat tidak mampu melaksanakan amanah mentadbir negeri dengan baik, kata Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Datuk Ahmad Maslan.

Beliau berkata, sepanjang tempoh menerajui Kedah sejak tiga tahun lepas, rakyat Kedah tidak melihat sebarang usaha daripada kerajaan negeri yang diterajui Pas itu, untuk membangunkan prasarana dan pembangunan rakyat Kedah yang diharapkan.

Katanya, program-program pembangunan dan juga prasarana yang dinikmati rakyat Kedah ketika ini rata-rata merupakan hasil daya usaha Kerajaan Pusat yang berhasrat membawa kesejahteraan kepada rakyat.

"Kita tidak nampak sebarang perubahan yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri. Mereka tidak mencari pelaburan luar untuk dibawa masuk ke Kedah demi kepentingan rakyat," katanya kepada pemberita pada satu persidangan media di Pokok Sena dekat sini semalam.

Menurutnya, kerajaan negeri perlu peka mencari peluang pelaburan di negara luar untuk dibawa masuk ke Kedah bagi mewujudkan peluang pekerjaan serta meningkatkan sumber pendapatan negeri sendiri dan sekaligus generasi muda ini dapat membangunkan negeri sendiri agar lebih maju.

Terdahulu Ahmad Maslah turun padang melawat tiga veteran UMNO yang terlantar sakit dan menyampaikan sumbangan Aidil Fitri kepada 80 anak yatim, ibu tunggal dan fakir miskin.

Turut serta Ketua UMNO Bahagian Pokok Sena Datuk Ahmad Lebai Sudin dan Skuad Sayang Wanita UMNO Pokok Sena

02 di gurun kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di gurun kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Sep 2011 03:26 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di gurun kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Sep 2011 03:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Spyshot Persona R diiringi oleh Vauxhall Astra Turbo <b>di Gurun</b>, <b>Kedah</b>

Posted: 14 Apr 2011 08:17 AM PDT

Vauxhall Astra Turbo 2 Spyshot Persona R diiringi oleh Vauxhall Astra Turbo di Gurun, Kedah

Saya antara yang bertuah hari ini kerana walaupun berada jauh nun di utara, akhirnya terserempak jua dengan dua buah Proton Persona R dengan diiringi oleh sebuah model Vauxhall Astra Turbo berwarna biru. Lebih kurang petang tadi selepas pulang dari pejabat, dari kejauhan saya melihat ada sesuatu yang pelik apabila sebuah kereta yang jarang-jarang dilihat iaitu Vauxhall Astra Turbo berada bersebelahan dua buah kereta yang ditutup dengan kain. Apabila berhenti di situ tidak syak lagi yang berbungkus itu adalah Persona R.

Saya mengambil peluang untuk beramah mesra dengan staf Proton yang sedang menjamu selera di situ, cuba menemubual serba sedikit namun mereka profesional, hanya sedikit maklumat sahaja yang saya dapat, saya faham Proton sudah tentu tidak mengizinkan kakitangannya membocorkan rahsia syarikat kepada orang luar. Saya menunggu sehingga mereka selesai menjamu selera, dan bungkusan kain dibuka akhirnya saya dapat melihat dua buah Persona R dari jarak agak dekat, cukup untuk melihat bentuk sebenar bagaimana model kereta terbaru Proton itu direka.

Vauxhall Astra Turbo 4 Spyshot Persona R diiringi oleh Vauxhall Astra Turbo di Gurun, Kedah

Sempat melihat bahagian interior, boleh tahan tetapi rasanya itu bukannya produksi final, sekadar diletakkan agar Persona R itu boleh dipandu. Melihat keseluruhan interior, saya syak Persona R itu hanya digunakan untuk menguji enjin dan transmisi sahaja. Pelekat hitam yang dikenakan ke seluruh bahagian kereta itu masih lagi berat seperti mana anda dapat lihat di sini, seratus-peratus sama seperti apa yang saya lihat tadi. Berkenaan rekabentuk, anda tahu saya seorang yang cerewet dalam menilai sesebuah kereta. Bagi saya kecantikan rekabentuk sesebuah kereta adalah paling utama berbanding perkara-perkara lain.

Saya mengharapkan Persona R akan tampil dengan rekabentuk lebih bergaya, elegan dan mempunyai 'design language' dramatik seperti mana adaptasi daripada falsafah 'fluidic sculpture' Hyundai terhadap Sonata baru, tetapi saya tidak melihatnya pada Persona R. Mungkin itu hanya model konsep yang masih dalam ujian di jalanan, segalanya seperti diletakkan ala kadar sahaja, harap model produksi final nanti Proton akan menunjukkan wajah sebenar Persona R yang menawan itu. Tetapi baru-baru ini seseorang mengatakan jangan terlalu mengharap sangat terhadap rekaan Persona R, dan saya terfikir perkara yang sama tadi.

Vauxhall Astra Turbo 8 Spyshot Persona R diiringi oleh Vauxhall Astra Turbo di Gurun, Kedah

Saya sempat mengambil beberapa keping gambar Persona R tanpa kain penutup, tetapi disebabkan beberapa perkara yang telah dipersetujui sebelum itu, saya membuat keputusan untuk berpegang pada janji, tidak akan menyiarkan foto-foto tersebut dalam internet, walaupun di dalam blog ini, sekadar untuk tatapan peribadi sahaja. Tetapi satu perkara yang menghairankan saya ialah apakah tujuan sebenar Vauxhal Astra Turbo mengiringi Proton Persona R tadi? Setakat itu sahaja maklumat yang saya dapat kongsikan di sini, anda boleh lihat galeri gambar seperti mana yang dipaparkan. Untuk melihat video Vauxhall Astra Turbo, anda boleh klik di sini.

Tajuk post berkaitan :

di negeri kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kedah - Google Blog Search


Sekolah-sekolah Tamil <b>di Kedah</b> terima sumbangan Kerajaan <b>Negeri</b>

Posted: 06 Oct 2011 02:28 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Sekolah-sekolah Tamil di Kedah terima sumbangan Kerajaan Negeri Oleh WADIASSOFI JAAFARALOR SETAR - Sebanyak 58 sekolah menerima sumbangan berupa cek yang.

02 di kodiang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kodiang - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kodiang</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Sep 2011 01:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG IN MUTE: benda gua paling benci <b>di kodiang</b> setakat ini

Posted: 21 Jul 2011 10:15 AM PDT

kalo korang drive malam-malam dekat area kokdiang ni,terutama dekat jalan-jalan pida mesti lu banyak maki.bukan sebab ada hantu,bukan sebab ada road block,atau bukan sebab banyak lampu isyarat.
tapi banyak taik.tapi bukan taik najis.taik-taik yang bawak motor takde lampu.bukan sorang dua,tapi banyak terutama area jam 8-9 malam.jalan pida dah la takde lampu jalan yang banyak.memang bahaya.lagi bahaya jenis yang motor jenis pakej laampu belakang dan depan takde.memang macam celaka.nak lagi taik,bawak moto pulak macam orang mabuk.sekejap ke tepi,sekejap ketengah.bukan setakat orang muda,tapi selalu banyak orang tua.kang kalo nak hon,takut kang lemah jantung pulak.tertekan betol drive dekat sini.apa,lu orang ingat drive kat kampung ni tak tertekan ke macam drive dekat kl yang banyak jem?
oh,yang tak tau jalan pida tu apa.jalan kampung antara satu tali air dengan yang lain.ahh,lu orang datang la sendiri drive kat sini.

02 di kuala kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 12:00 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Sep 2011 11:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Aug 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Aug 2011 12:05 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

PISAU.NET: 225 Terima Hidayah <b>Di Kuala Kedah</b>,Tinggalkan PAS

Posted: 02 May 2011 01:22 AM PDT


Bekas ahli Pas, Rahaiza Abdul Rahim (kiri) dari Kampung Kubang Panggas mewakili 225 rakannya berikrar meninggalkan parti itu pada majlis penyerahan borang di Alor Setar, semalam.-utusan

Inilah jalan terbaik,daripada kekal menjadi habuan selingkohan politik antara PAS dan DAP,lebih baik tinggalkan puak khawarij PAS yang ternyata menjadi tunggangan rasmi DAP.

ALOR SETAR 1 Mei - Hilang keyakinan terhadap Pas termasuk Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mendorong 225 ahli Pas Kuala Kedah keluar parti itu dan menyertai UMNO.

Ketua Pas cawangan Lahar Buluh, Ahmad Marzuki yang mengetuai kumpulan itu menyerahkan borang keahlian mereka kepada Ketua UMNO Kuala Kedah, Datuk Latt Shariman Abdullah satu majlis di Kubang Rotan, di sini semalam.

Menurut Ahmad, 60, mereka menyertai UMNO setelah kecewa dengan janji kosong yang sering ditabur pemimpin Pas terutama berkaitan bantuan ketika Kuala Kedah dilanda banjir teruk pada November lalu.

"Pemimpin Pas masuk kampung tabur janji dan buat kami tertunggu-tunggu. Baru-baru ini, apabila 150 rumah rosak teruk akibat ribut ada juga pemimpin Pas datang dan tabur janji lagi tetapi sampai hari ini tidak ada apa-apa pun.

"Yang ada cuma UMNO Kuala Kedah yang sentiasa prihatin nasib rakyat," katanya ketika ditemui pada sidang media majlis tersebut.-Utusan

Di Kuala Kedah Umno bahagian antara yang paling aktif dinegeri ini, bahagian yang di pimpin oleh Datuk Latt Syariman berjaya membuka mata rakyat di Kuala Kedah,bencana alam yang beberapa kali terjadi di sana menyerlahkan siapa yang lebih banyak mengutamakan rakyat apabila di timpa kesusahan.

Umno Bahagian Kuala Kedah dikatakan cukup lengkap dengan peralatan bantuan kecemasan dan bot untuk membantu mangsa banjir.Malah Umno Kuala Kedah dikatakan antara paling aktif membantu mangsa banjir dan bencana alam.

Kerajaan negeri PAS tidak membantu mangsa bencana alam.Barangkali mereka lebih berselera membantu Anwar dan DAP daripada rakyat dan penyokong sendiri.

Alhamdulilah,hati mereka berjaya dibersihkan oleh kekotoran haprak yang selama ini dicanai dengan kencing Anwar dan Nik Aziz.

Pisau kata "ramai yang dah insaf ,terima hidayah buang PAS,anda bila lagi? tahniah tok latt"

Related Posts : berita pisau

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

BLOG KEDAH: 02 <b>di kuala kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Sep 2011 11:12 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Masjid RM1.4 Juta <b>Di Kuala Kedah</b>

Posted: 05 Jul 2011 01:15 AM PDT

ALOR SETAR -  Masjid jamek dengan nilai kontrak hampir RM1.4 juta akan   Bersatu, Kuala Kedah dekat sini.

Masjid yang dibina di atas tanah milik Majlis Agama Islam Negeri Kedah itu direkabentuk dengan keluasan 892.87 meter persegi.

Timbalan Pegawai Kemajuan Negeri Kedah Ahmad Nasir Khosri, projek yang akan dilaksanakan oleh PLMS Trading Sdn. Bhd. itu dijangka siap pada Jun 2012.

"Masjid Jamek Al-Wahdatul Islamiah, Taman Bersatu, Kuala Kedah ini mampu menampung jemaah seramai 1,000 orang pada satu-satu masa apabila siap dibina," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyerahan Surat Setuju Terima Tender Projek Membina Bangunan Masjid Jamek Al-Wahdatul Islamiah, Taman Bersatu, Kuala Kedah dekat sini.

Projek itu ditender secara terbuka dan PLMS Trading Sdn. Bhd. berjaya mendapatnya dengan nilai kontrak hampir RM1.4 juta.

Sementara itu, Ahmad Nasir berkata, Kerajaan Persekutuan meluluskan peruntukan RM15.27 juta bagi melaksanakan projek keagamaan di Kedah pada tahun ini.

Menurutnya, ia melibatkan 63 projek dengan 27 daripadanya telah siap dilaksanakan, 12 dalam proses tender dan dua ditangguh disebabkan masalah tapak.

Manakala, kata beliau, 21 lagi projek dalam pembinaan dan satu projek telah diserahkan tapak kepada kontraktor pada hari ini.

Tambahnya, pada tahun 2010 kerajaan Persekutuan meluluskan peruntukan bagi projek-projek keagamaan negeri Kedah berjumlah RM3.89 juta dengan bilangan projek 49 kesemuanya.

Jelas beliau, daripada jumlah itu 47 telah siap dan berbaki dua projek iaitu satu projek dalam proses tender dan satu projek lagi serah tapak kepada kontraktor pada 28 Jun lalu.

dibina di Taman

Berita Berkaitan:

02 di baling - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di baling - Google Blog Search


Gambar rumah mat sabu terbakar <b>di baling</b> Molotov Coktail | my <b>...</b>

Posted: 20 Sep 2011 08:15 AM PDT


**********************************************************************************************************************

02 di padang terap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di padang terap - Google Blog Search


Umno <b>Padang Terap</b> ulang skrip lama

Posted: 13 Sep 2011 03:13 AM PDT

Tiga hari sudah berlalu cabaran Dewan Pemuda PAS kawasan Padang Terap. Nampaknya, tiada respons daripada kepemimpinan Umno Bahagian Padang Terap.

Gagallah mereka mengemukakan senarai ahli PAS tersebut. Bukan main gegak gempitanya pengumuman 'pembohongan' tersebut.

Saya percaya akan timbul lagi pengumuman-pengumuman serupa. Malah akan ada beratus-ratus malah beribu ahli PAS akan menyertai parti korup Umnomenjelang pilihan raya umum (PRU) ke-13.

Sehingga, lojiknya PAS Padang Terap hanya akan berbaki yang dipertua, setiausaha, ketua Pemuda, ketua Muslimat dan ketua ulama sahaja. Teknik yang sudah tidak releven di zaman generasi X dan Y. Zaman Jepun bolehlah.

Ada beberapa teori kegagalan:

(1) Memang berita yang keluar itu satu berita bohong, penceritanya adalah pembohong dan orang yang percaya adalah orang yang kena bohong. Medianya pun pembohong juga. Parti yang mendakwa mendapat ahli PAS itu pun bohong.

(2) Gagal untuk membuktikan isu sebenar, maka spin jadi isu komunis. Sebenarnya hanya untuk menyelamatkan karier politik seseorang. Untuk membuktikan 'kejayaan' mempengaruhi rakyat. Bila bawa isu komunis dalam masyarakat yang bergelumang dengan perjuangan
kemerdekaan, maka gagallah jawabnya.

Berapa orang keluar sebab komunis. Bahkan pekung Umno semakin terbuka apabila profesr yang mesra Umno sendiri mengakui bahawa negara ini tak pernah terjajah. Itu, kita serah kepada ahli sejarah dan akademik.

(3) Umno akan gunakan nama yang sama untuk mengumumkan ahli PAS yang keluar Umno. Selepas ini akan ada tempat lain yang akan umumkan. Modus operandi ini sudah lama PAS tidak gunakan di Padang Terap.

Kalau Umno nak mulakan, ayuh! Selepas Pakatan Rakyat perintah Kedah, kita berkhidmat tanpa kira parti. Nampaknya Umno sudah mula timbulkan kegelisahan di celah keharmonian masyarakat di Tandop Besar.

(4) Kerisauan kebangkitan ahli Umno lain yang dipinggirkan bantuan. Walaupun sudah lama berjuang. Saya mengucapkan tahniah kepada keluarga 'PAS' yang mendapat durian runtuh dalam bentuk bumbung baru.

Saya percaya banyak ahli Umno sendiri tak dapat. Boleh sahaja kita senaraikan nama ahli Umno yang sedang menunggu bantuan di kampung Tandop Besar. Yang betul-betul susah. Bahkan seluruh Padang Terap yang merempat. Ingatlah betapa beruntungnya anda semua menjadi ahli PAS.

(5) Umno terkejut. Rakyat Padang Terap terkejut. Rrakyat Malaysia, bahkan ahli Umno sendiri terkejut dengan pendedahan yang dikeluarkan berkenaan salah guna secara tidak beretika pemimpin Umno Padang Terap duit sebuah syarikat pembinaan.

Yang diambil untuk tujuan aktiviti parti Umno. Duit tu hak milik rakyat negeri Kedah yang dikurniakan Allah. Buat apa ambil.

Salah seorang rakyat yang membaca maklumat yang tersebar ini mengatakan: "Aku tida reda walau setitik air atau sebutir nasi yang dimakan oleh perwakilan Umno dengan menggunakan duit rakyat, iaitu aku".

Sebelum ini mereka anggap Umno adalah parti yang kaya. Maka silap, yang kaya ialah pemimpin Umno.

(6) Kerisauan bahawa ada lagi pendedahan yang akan dibuat. Silakan umum lagi dan ada lagi penyelewengan yang saya akan bongkarkan. Silakan.

Saya tahu masyarakat celik IT sedang memerhatikan dengan dekat cabaran saya. Ada juga kalangan pemimpin Umno yang bertepuk dan bersorak dengan pendedahan saya. Adakah hanya dengan sekadar cabaran cek kosong? Nantikan adegan seterusnya.

- Ustaz Mohd Nasir Zakaria

Penulis merupakan anggota parlimen Padang Terap dan ketua Pemuda PAS kawasan sama.

TERAPCARE - Tabung Kebajikan Al-Masakin

Kepada anda yang sukar mengakses weblog melalui http://blog.marhaen.info atau yang ingin menerima info/artikel terkini, sila sertai Open Group FaceBook Weblog M@RHAEN .


MAKLUMAN: Tabung Senggaraan Weblog M@RHAEN/Laman M@RHAEN telah tidak bertambah sejak tiga atau empat bulan yang lalu dan mempunyai baki untuk DUA bulan sahaja lagi. Pelbagai iklan disiarkan di weblog khususnya BIDVERTISER yang digunakan menampung akaun PayPal, hanya berupaya mengumpul USD3.63 sejak beberapa bulan yang lalu manakala iklan Advertlets yang diletak sejak bulan Mac lalu, masih TIDAK membayar walau satu sen pun. Sumbangan atau infak anda amat-amat diperlukan agar weblog ini dapat terus beroperasi sehingga PRU ke-13. Pertanyaan: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it


Warga FaceBook Pro-Pakatan: Anda yang menyertai Road To PutraJaya (RTPJ) melalui promo Laman M@RHAEN dan sahabat-sahabat Laman M@rhaen, Weblog M@rhaen, terutama yang beragama Islam, SILA TARIK DIRI daripada Grup berkenaan dengan segera. Rujuk artikel berkaitan: Elak bersyubahat dengan FB Grup RTPJ


ARTIKEL-ARTIKEL PILIHAN

http://twitter.com/#bloggerpakatan

Intisari TVSelangor

KEMBALI KE MUKA DEPAN

02 di kuala ketil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di kuala ketil - Google Blog Search


ZAMIEDA..LIFELINE: JOMJALAN SAHUR <b>DI KUALA KETIL</b> KEDAH

Posted: 25 Aug 2011 11:30 PM PDT

salam..
baru nak up cerita sahur ni...dah berapa lama terperap kat draf ntah.

kisah bermula pada hari Jumaat (5.8.2011) malam.
pada malam tersebut, akhbar Sinar Harian Zon Utara dengan kerjasama NARC dan pejabat penghulu Kuala Ketil Kedah telah berjaya menganjurkan program 'JOM JALAN SAHUR' di mana dalam program ini kami telah melawat dan bersahur bersama-sama 3 keluarga warga emas di daerah Kuala Ketil.
 kami mula begerak secara berkonvoi dari petronas bersebelahan bandar Puteri Jaya sekitar jam 12.30 pagi.kemudian berhenti di petronas Kuala Ketil untuk berjumpa dua lagi team mate dan juga staff Sinar Harian Baling.tunggu punya tunggu staff Sinar tak juga sampai maka kami bergerak dulu ke rumah pertama sebab dah pukul 1 lebih....takut lewat sampai.


rumah pertama yang dilawati terletak di Batu 1.


penghuninya adalah sepasang suami isteri warga emas yang tidak mempunyai cahayamata.rumah yang sederhana tapi di kelilingi dengan berpasu2 pokok bunga.....rugi sebab tak berapa nak nampak bunga2nya dalam suasana gelap tu.seronok bersembang dengan pasangan ni terutamanya 'mak tuan'......sangat kelakar.kena plk dgn ahli2 NARC dan salah seorang staff Sinar yg kepala tak berapa nak betul...pukul 2 pagi rasa mcm waktu siang.

di sini kami dijamu dgn bihun goreng dan air kopi serta teh panas.makan atas tikar kat laman rumah jiran mereka....best.dengan makanan yg sedap & suasana sejuk angin segar di kampung.


lepas makan terus bergerak ke rumah ke 2 di Kampung Nibong 12.


jalan ke rumah ke dua ni memang mencabar...malam2 buta dengan gelapnya tu,kami dibawa oleh penghulu melalui jalan kebun getah & kelapa sawit yang sunyi sepi.jalannya berbelok2...siap naik turun bukit lagi...perghhh...kalau sorang2 memang tak berani lalu.dari simpang jalan besar ke rumah makcik ni adalah dalam 20 minit kot.

makcik yg ke dua ni tinggal seorang diri.suaminya meninggal beberapa tahun yg lepas,mempunyai seorang anak peliharaan yang tinggal berasingan.makcik ni sering dilawati oleh anak menantuya.masa kami tiba ada cucu menantu yang menemani.makcik ni masih kuat fizikalnya tapi agak pendiam.


kat sini sahurnya adalah nasi tomato 'super sedap'....memang sedap sangat.kalau buat berniaga mmg beraturlah pelanggannya.
menurut JKK kampung ni.jalan bengkang bengkok yang kami lalu tadi adalah jalan asal yang diteroka oleh arwah suami makcik ni masa mereka mula2 tinggal di kampung tersebut.tak terbayang betapa kuatnya semangat mereka untuk survive...

sekitar jam 3.30 pagi kami bergerak ke rumah ke tiga...kami dibawa melalui jalan lain..bukan jalan yg kami masuk tadi.jalan yang lebih elok & dekat dengan jalan utama......saja ja depa nak bg kami adventure lebih masa memula tadi tu.

lebih kurang pukul 4 pg kami sampai ke rumah ke 3 di Kampung Sungai Bemban....


penghuninya seorang warga emas yg tinggal bersendirian.tapi rumah makcik ni di kelilingi rumah adik beradiknya yang lain.rumah kampung yang sangat lapang.susah nak jumpa rumah macam ni sekarang.halaman luas...ruang dalam rumah pun selesa..dengan mengantuk mata & suasana sejuk di kampung...best sgt kalau boleh 'landing'.

kat sini sahurnya dah jadi macam kenduri...siap berhidang.lauk2 kampung yang best...terutamanya sup daging segar.tapi saya lebih suka makan petai masak lemak.selalu makan sambal ja tetiba jumpa yg dibuat masak lemak rasa pelik plk...tapi sgt sedap.

lepas bersahur...dlm keadaan mata yg layu & kuyu kami bergerak balik....sampai rumah lebih kurang jam 6.30 pagi.lepas solat subuh terus ja...dummmmm...


***di setiap rumah yg disinggahi,penghuninya dihadiahkan dengan hamper,wang tunai,pakaian,beras dan jus.semua sumbangan adalah dari Sinar Harian,warga NARC dan dermawan2 lain.


***makanan dimasak oleh penduduk kampung tetapi bahan2 disediakan dari wang sumbangan

02 di yan kedah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

02 di yan kedah - Google Blog Search


BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Sep 2011 01:43 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 01:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Sep 2011 01:15 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kesultanan Sulu: Menghadiri Bengkel Pemantapan Penulis Muda <b>di Yan</b> <b>...</b>

Posted: 10 Jun 2011 10:24 PM PDT

Tumpung dalam bahasa Sug bermaksud tabung dalam bahasa Melayu, kata asalnya adalah TAMPUNG yakni menampung sesuatu. Kamahardikaan bermaksud kemerdekaan. Tabung ini telah dilancarkan oleh Council of Regents Sultanate of Sulu di Jolo, Sulu atau Rumah Bichara pada 17 Disember 2009.

Tujuan tabung dilancarkan adalah untuk menghimpun dana rakyat Tausug agar dapat menunjangi program demi program ke arah terealisasinya kemerdekaan Sulu darul Islam pada 2010 dan selepasnya. Pada masa sama Tausug dapat menyimpan wang sebagai simpanan masa depan mereka.

Tabung hanya terbuka untuk rakyat Tausug sahaja di seluruh dunia. Urusniaga menggunakan matawang dari alamat semasa penabung. Kalau mereka tinggal di Amerika Syarikat maka urusniaga menggunakan USD, demikian RM (Ringgit Malaysia), DS (Dollar Singapore), DB (Dollar Brunei), P (Peso Phil.) dll.

Dua Tabung:
Tabung terbahagi 2,

Pertama: Tabung Kansiya. Maksud kansiya sendiri adalah tabung dalam bahasa Spanyol (el-Kansya). Council of Regents (Rumah Bichara) jadikannya sebagai jenis tabungan. Polisi Tabung Kansiya berbentuk tetap-bebas secara bulanan. Iaitu simpanan boleh dibuat setiap bulan serendah RM2 seorang tanpa mengira peringkat umur.

Jumlah simpanan pula bergantung berapa banyak yang hendak disimpan. Urusan boleh dibuat melalui wakil-wakil yang dilantik, buku simpanan turut disediakan dan data akan disimpan secara online. Tempoh matang simpanan adalah 6 bulan, ia boleh dikeluarkan oleh penyimpan secara PINJAMAN selepas tempoh matang dan perlu dikembalikan secepat mungkin kerana ia adalah simpanan TETAP-BEBAS. Bebas bermaksud simpanan boleh dibuat dan dikeluarkan pada bila-bila masa sehingga kemerdekaan. Keuntungan atau dividend tahunan ialah 20%.

Kedua: Tabung Bon bermaksud "Savings bonds are non-marketable, meaning that they cannot be bought and sold after they are purchased from the government...". US mendefinasikan demikian dalam http://www.investorwords.com

Tabungan Bon dalam konteks Kemerdekaan Sulu adalah seperti yang kami jelaskan dalam artikel blog ini dalam tajuk Bon MERDEKA. Keterangan lanjut sila hubungi ibu pejabat Wakil Rasmi Kesultanan Sulu di Kuala Lumpur:

Setiausaha kepada Wakil Rasmi:
Tuan Hj Zakaria "Kerry" Abdullah,
2-2A, Jalan GJ 2, Batu 5 1/2 Jalan Gombak,
53100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Tel : +603-6188 3230
Fax : +603-6188 3233
H/P : +6010- 2540377

Dikeluarkan oleh pejabat Wakil Rasmi:
Julasri Hajad @ Asreesulu
Datu Paduka Wazir
Official Representative for Malaysia Affairs, Kuala Lumpur, Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

TOP FISHING GAMES: Pancing Tenggiri Kapal Karam <b>Yan</b>, <b>Kedah</b> <b>...</b>

Posted: 15 Aug 2011 10:46 AM PDT

Mackerel Fishing | Baits for Mackerel | How to Fish Mackerel

Sudah terbukti yang tenggiri(mackerel) mendapat tempat di hati setiap pemancing(angler). Lebih-lebih lagi apabila dapat merasakan kekuatan tenaga tenggiri (mackerel) di tangan sendiri. Bukan dengan tundaan, pancingan hanyut(drift fishing) atau dasar(bottom) tetapi dengan kaedah casting. Kaedah yang menggunakan kombinasi umpan ikan dan pemutar yang diubahsuai telah mempopularkan Kuala Dulang Kecil, Yan Kedah di serata ceruk negeri Semenanjung Malaysia.

Tundaan mambu dan gewang(lure) di tuas yang sebelum ini begitu sinonim dengan lokasi terbabit mula tenggelam kerana rata-rata peminat tenggiri(mackerel) lebih gemar menggunakan kombinasi yang lebih sporting. Penggunaan tali antara 10-20 paun memberikan perlawanan yang cukup menarik dan mendebarkan. Sebab itu ada sesetengah pemancing(angler) yang kerap turun memancing tenggiri(mackerel) kerana inginkan keseronokan maksimum.

Berbanding beberapa tahun lalu, bot-bot yang membawa pemancing(angler) hanya beberapa buah sahaja, tetapi sehingga ke hari ini, telah bertambah sekali ganda kerana permintaan yang tinggi dari pemancing sendiri. Situasi ini menunjukkan ekonomi penduduk setempat terutamanya pengusaha bot semakin bertambah.

Rutin memancing di sini ialah dari awal pagi hingga ke lewat petang kerana lokasi yang dituju hanya memakan masa selama sejam setengah dari jeti. Perkara ini juga diambilkira bagi sesetengah orang yang tidak mempunyai masa terluang yang panjang. Lazimnya, bot yang membawa pemancing(angler) akan keluar seawal jam 6 pagi dan kembali semula ke jeti sebelum jam 7 petang. Setiap bot boleh memuatkan seramai 4 hingga 5 orang pemancing dengan harga yang tidak membebankan.

Kebiasaannya, tenggiri di kapal karam menunjukkan belang kerana setiap bot yang membawa pemancing(angler) pulang dengan hasil yang sangat lumayan. Jumlah sebanyak 30 hingga 40 ekor tenggiri(mackerel) bersaiz antara 3 hingga 5 kg adalah perkara biasa.

Tenggiri(mackerel) dalam jumlah yang banyak memasuki kawasan kapal karam mengikut musim. Setiap tahun, paling awal ialah bulan Mac dan berterusan hingga bulan Julai. Di luar bulan tersebut, jumlahnya tidak sekata dan kadang-kadang ia banyak dipancing sekitar tuas dan saiznya juga lebih dari 5 kg. Namun begitu, tenggiri(mackerel) di sekitar perairan Yan sentiasa ada dua lokasi iaitu tuas dan kapal karam memang menjadi tumpuan.

Tenggiri(mackerel) yang menjadi tarikan utama pemancing(angler) dan kaedah casting menggunakan kombinasi ikan dan pemutar cukup sinonim dengan Yan, Kedah. Namun begitu, bagi pemancing(angler) yang pertama kali berkunjung, masalah paling ketara ialah bagaimana cara membuat spinner? Anda boleh melihat link ini kaedah untuk membuat spinner tenggiri(mackerel).

ENGLISH VERSION..

It has been proven to be a mackerel captured the hearts of every angler. More so if they feel the strength of mackerel in the hands of its own energy. Not to trolling, or drift fishing, but the basic method of casting. The method uses a combination of bait fish and the player who changed the popularity Kuala Dulang Kecil, Yan Kedah states across the corner of Peninsular Malaysia.

Trolling tainted and lures on the lever (tuas) previously synonymous with the locations involved started sinking because the average angler's mackerel prefer to use a combination of a more sporting. Use a rope between 10-20 pounds to give the game a very interesting and thrilling. That is why there are some anglers who regularly fishing for mackerel want maximum enjoyment.

Some years ago, the boats that carry only a few anglers, but nowadays, have doubled because of strong demand from anglers. This situation shows fever of mackerel around this tuas.

Routine fishing here is from early morning until late afternoon because of the location of the target only takes half an hour from the jetty. This has also accounted for some people who do not have the free time is long. Typically, the lead boat anglers will be out as early as 6 am and returned to the jetty before the hours of 7 pm. Each boat can accommodate 4 to 5 anglers who are not burdened with the price.
Normally, the ship sank mackerel showed streaks because every boat that brings anglers back with very good results. A total of 30 to 40 pieces sized mackerel of between 3 to 5 kg are not uncommon.

Mackerel in large quantities to enter the ship sank with the seasons. Each year, at the beginning of the month of March and continuing until July. Outside these months, the amount is not uniform and sometimes he caught a lot about the lever and its size is more than 5 kg. However, Yan mackerel in the waters around there are always two levers and the locations of shipwrecks are the focus.

Spanish mackerel are the main attraction and anglers casting method using a combination of fish and the player is synonymous demgam Yan, Kedah. However, for the angler who first visited, the most significant problem is how to make a spinner? You can see this link method to create a mackerel spinner.

Mackerel Fishing | Baits for Mackerel | How to Fish Mackerel

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 01:14 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Sep 2011 01:15 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KEDAH: 02 <b>di yan kedah</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kesultanan Sulu: Menghadiri Bengkel Pemantapan Penulis Muda <b>di Yan</b> <b>...</b>

Posted: 10 Jun 2011 10:24 PM PDT

Tumpung dalam bahasa Sug bermaksud tabung dalam bahasa Melayu, kata asalnya adalah TAMPUNG yakni menampung sesuatu. Kamahardikaan bermaksud kemerdekaan. Tabung ini telah dilancarkan oleh Council of Regents Sultanate of Sulu di Jolo, Sulu atau Rumah Bichara pada 17 Disember 2009.

Tujuan tabung dilancarkan adalah untuk menghimpun dana rakyat Tausug agar dapat menunjangi program demi program ke arah terealisasinya kemerdekaan Sulu darul Islam pada 2010 dan selepasnya. Pada masa sama Tausug dapat menyimpan wang sebagai simpanan masa depan mereka.

Tabung hanya terbuka untuk rakyat Tausug sahaja di seluruh dunia. Urusniaga menggunakan matawang dari alamat semasa penabung. Kalau mereka tinggal di Amerika Syarikat maka urusniaga menggunakan USD, demikian RM (Ringgit Malaysia), DS (Dollar Singapore), DB (Dollar Brunei), P (Peso Phil.) dll.

Dua Tabung:
Tabung terbahagi 2,

Pertama: Tabung Kansiya. Maksud kansiya sendiri adalah tabung dalam bahasa Spanyol (el-Kansya). Council of Regents (Rumah Bichara) jadikannya sebagai jenis tabungan. Polisi Tabung Kansiya berbentuk tetap-bebas secara bulanan. Iaitu simpanan boleh dibuat setiap bulan serendah RM2 seorang tanpa mengira peringkat umur.

Jumlah simpanan pula bergantung berapa banyak yang hendak disimpan. Urusan boleh dibuat melalui wakil-wakil yang dilantik, buku simpanan turut disediakan dan data akan disimpan secara online. Tempoh matang simpanan adalah 6 bulan, ia boleh dikeluarkan oleh penyimpan secara PINJAMAN selepas tempoh matang dan perlu dikembalikan secepat mungkin kerana ia adalah simpanan TETAP-BEBAS. Bebas bermaksud simpanan boleh dibuat dan dikeluarkan pada bila-bila masa sehingga kemerdekaan. Keuntungan atau dividend tahunan ialah 20%.

Kedua: Tabung Bon bermaksud "Savings bonds are non-marketable, meaning that they cannot be bought and sold after they are purchased from the government...". US mendefinasikan demikian dalam http://www.investorwords.com

Tabungan Bon dalam konteks Kemerdekaan Sulu adalah seperti yang kami jelaskan dalam artikel blog ini dalam tajuk Bon MERDEKA. Keterangan lanjut sila hubungi ibu pejabat Wakil Rasmi Kesultanan Sulu di Kuala Lumpur:

Setiausaha kepada Wakil Rasmi:
Tuan Hj Zakaria "Kerry" Abdullah,
2-2A, Jalan GJ 2, Batu 5 1/2 Jalan Gombak,
53100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Tel : +603-6188 3230
Fax : +603-6188 3233
H/P : +6010- 2540377

Dikeluarkan oleh pejabat Wakil Rasmi:
Julasri Hajad @ Asreesulu
Datu Paduka Wazir
Official Representative for Malaysia Affairs, Kuala Lumpur, Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG KEDAH

Copyright 2010 All Rights Reserved